Olen viidennellä viikolla raskaana ja haluaisin kovasti tietää miten voin edesauttaa itseni ja tulevan vauvan hyvin vointia? Onko teillä antaa hyviä vinkkejä, mitä ruokaaineita tms. tulisi välttää ja mitä lisätä?
Mitä ravintolisää vitamiineistä suosittelisitte?
Jos teillä tulee mieleen, mitä muita esim. ruokaan liittyviä asioita tulisi ottaa huomioon, niin otan mielelläni vastaan...
Mitä mieltä olette järkevästä laihduttamisesta? Tarkoitan tällä sitä, että söisi raskauden aikana terveellisesti ja monipuolisesti ja täten paino kuitenkin putoaisi, eli onko silloin laihduttaminen terveellistä, kunhan ei kituuta tyyliin vedellä ja leivällä?
RASKAUDEN AIKAINEN RUOKAVALIO
13
3628
Vastaukset
- ALKUPERÄINEN KIRJOITTAJA
että itselläni on siis ylipainoa, eli en siis ihan huvikseni ole laihduttelemassa vaan terveyden takia. Kuinka suuri riski sairastua raskausdiabetekseen ja missä vaiheessa raskautta yleensä?
- vältettävistä ruoka-aineista:
http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;9878;10024;10156;10165;10170;10190
Raskauden aikana suositellaan Multi Tabs raskaus-vitamiinia.
Terveellinen syöminen on aina hyväksi. Raskausdiabetekseen voi sairastua ketä vain odottaja. Ainakaan minulle ei esitetty mitään riskiprosentteja vaikka olen myös ylipainoinen. Kaikki mennyt hienosti:) Tsemppiä!- diabeteksesta
Raskausdiabeteksen riskitekojöitä ovat 1. Virtsan sokeri aamuvirtsassa (yksikin havainto riittää)2. ylipainoinen synnyttyjä (BMI yli 25)3. >40-vuotias synnyttäjä, 4. epäily makrosomisesta sikiöstä ( symfyysifundus mitta kulkee käyrällä 2SD tai yli) 5. synnyttänyt aikaisemmin yli 4,5 kg:n painoisen lapsen 6. aikaisemmin todettu raskausdiabetes, 7. polykystiset ovariot. Näille henkilöille tehdään sokerirasitus rv 26, jonka perusteella mahdollinen raskausdiabetes todetaan. Jos muuttaa syömisen terveelliseksi ja syöö monipuolisesti, sellaisesta laihtumisesta ei ole mitään haittaa sikiölle. Raskaana olevan päivittäinen energiantarve on 1600-1800 kcal.Foolihappo on hyväksi raskauden aikana.
- äiti 5 raskaus
diabeteksesta kirjoitti:
Raskausdiabeteksen riskitekojöitä ovat 1. Virtsan sokeri aamuvirtsassa (yksikin havainto riittää)2. ylipainoinen synnyttyjä (BMI yli 25)3. >40-vuotias synnyttäjä, 4. epäily makrosomisesta sikiöstä ( symfyysifundus mitta kulkee käyrällä 2SD tai yli) 5. synnyttänyt aikaisemmin yli 4,5 kg:n painoisen lapsen 6. aikaisemmin todettu raskausdiabetes, 7. polykystiset ovariot. Näille henkilöille tehdään sokerirasitus rv 26, jonka perusteella mahdollinen raskausdiabetes todetaan. Jos muuttaa syömisen terveelliseksi ja syöö monipuolisesti, sellaisesta laihtumisesta ei ole mitään haittaa sikiölle. Raskaana olevan päivittäinen energiantarve on 1600-1800 kcal.Foolihappo on hyväksi raskauden aikana.
sekä nuori nainen tarvitsee 2140kcal suunnilleen per/pvä.(aikuisille tyypillinen energiantarve on 2000-3000kcal,riippuu,mitä harrastaa,ja tekee töikseen,mutta ihminen tarttee energiaa,vaikka vain makaisi sängyssä!)Alin turvallinen laihdutuksen kannalta raja on 1200 kcal/pvä,huom.ALIN TURVALLINEN!silloin kun EI IMETÄ TAI OLE RASKAANA,joten 16oo kcal todella liian vähän raskausaikana,tutustuin aiheeseen,koska arvasin,ettei voi pitää paikkaansa noi luvut 1600-1800kcal,ja siskoni ja tyttäreni syömishäiriön takia minulle kalorit ja ihmisen energian tarve muutenkin HYVIN tuttua asiaa..Jos äiti raskausaikana syö liian vähän,vaikuttaa lapsen kasvuun,jne.ja äidin yleiskuntoon.Terveellisesti ja monipuolisesti pitää syödä,ja tarpeeksi,makeista ja liian rasvaisista ruuista vähentää!Itsellä reilusti ylipainoa(BMI 33),ja aina olleet sokeriarvot normaalit raskausaikana,myös oli sokerinrasituksessa tosi hyvät lukemat...Mun tutulla tuli raskaudenajan diabetes,josta myöhemmin puhkesi aikuisiän diabetes,vaikka laiha.Hänellä ei edes sukurasitetta,mutta jos suvussa diabetesta, suurempi riski,kuin ylipaino.Ja riskin voi laskea neuvolassa olevista kyselyistä,kuinka suuri riski itsellä on.Itselläni ei ollut kovin suuri,ainoa vaan painoindeksi,mutta jokainen ihminen on yksilö,eikä paino indekseihin sen takia voi tuudittautua.EI KANNATA ANTAA LAIHDUTUSNEUVOJA RASKAANA OLEVALLE,ainakaan VÄÄRIÄ kalorimääriä,koska voi olla haittaa sekä lapselle,että äidille,munkin sisko joutui sen takia olemaan loppuraskaudessa sairaalassa,kun ei paino noussut,kun sai liian vähän kaloreita,ja vauvan kasvua seurattiin..ONNEKSI SYNTYI TERVE VAUVA,mutta äidille tuli väsymyksen ja muun kanssa ongelmia,kun ei saanut tarpeeksi tarvittavia aineita,vaikka vitamiineja söikin...se vaikuttaa aivojen toimintaan!
- ....
äiti 5 raskaus kirjoitti:
sekä nuori nainen tarvitsee 2140kcal suunnilleen per/pvä.(aikuisille tyypillinen energiantarve on 2000-3000kcal,riippuu,mitä harrastaa,ja tekee töikseen,mutta ihminen tarttee energiaa,vaikka vain makaisi sängyssä!)Alin turvallinen laihdutuksen kannalta raja on 1200 kcal/pvä,huom.ALIN TURVALLINEN!silloin kun EI IMETÄ TAI OLE RASKAANA,joten 16oo kcal todella liian vähän raskausaikana,tutustuin aiheeseen,koska arvasin,ettei voi pitää paikkaansa noi luvut 1600-1800kcal,ja siskoni ja tyttäreni syömishäiriön takia minulle kalorit ja ihmisen energian tarve muutenkin HYVIN tuttua asiaa..Jos äiti raskausaikana syö liian vähän,vaikuttaa lapsen kasvuun,jne.ja äidin yleiskuntoon.Terveellisesti ja monipuolisesti pitää syödä,ja tarpeeksi,makeista ja liian rasvaisista ruuista vähentää!Itsellä reilusti ylipainoa(BMI 33),ja aina olleet sokeriarvot normaalit raskausaikana,myös oli sokerinrasituksessa tosi hyvät lukemat...Mun tutulla tuli raskaudenajan diabetes,josta myöhemmin puhkesi aikuisiän diabetes,vaikka laiha.Hänellä ei edes sukurasitetta,mutta jos suvussa diabetesta, suurempi riski,kuin ylipaino.Ja riskin voi laskea neuvolassa olevista kyselyistä,kuinka suuri riski itsellä on.Itselläni ei ollut kovin suuri,ainoa vaan painoindeksi,mutta jokainen ihminen on yksilö,eikä paino indekseihin sen takia voi tuudittautua.EI KANNATA ANTAA LAIHDUTUSNEUVOJA RASKAANA OLEVALLE,ainakaan VÄÄRIÄ kalorimääriä,koska voi olla haittaa sekä lapselle,että äidille,munkin sisko joutui sen takia olemaan loppuraskaudessa sairaalassa,kun ei paino noussut,kun sai liian vähän kaloreita,ja vauvan kasvua seurattiin..ONNEKSI SYNTYI TERVE VAUVA,mutta äidille tuli väsymyksen ja muun kanssa ongelmia,kun ei saanut tarpeeksi tarvittavia aineita,vaikka vitamiineja söikin...se vaikuttaa aivojen toimintaan!
laihduttaa kerkeää imetyksen ja raskauden jälkeen,ja laihduttaa pitäisi ennen raskautta,jos haluaa,ettei tarvitse miettiä raskaudenajan diabetestä ja muuta,mutta ei todellakaan kannata riskeerata lasta ja omaa terveyttä,sen takia,että raskausaíkana pitää painoa pudottaa.Eiköhän vauvan terveys ja kehitys, ja äidin jaksaminen raskusaikana ja sen jälkeen ole tärkein,eikä painon pudotus raskausaikana,serotoniini aivoista vähenee,kun syö liian vähän,aiheuttaa masennusta,ja jokainen tietää,että myös liian vähäinen energiansaanti väsyttää,ja äidin pitäisi jaksaa hoitaa pientä vauvaa!
- diabeteksesta
Niin, noi luvut 1600-1800 kcal oli diabeteshoitaja/kätilön luennolta, joka sanoi, että toi energiamäärä riittää hyvin ylipainoiselle odottojalle, jos BMI esim. yli 35. N. 3-5 kg painon nousu on ihan riittävä raskausaikana, jos on reilusti ylipainoa jo raskaaksi tullessa. Kyllä vauva sieltä omansa ottaa. Toki energiankulutus on yksilöllistä, ja runsaasti liikkuvalle toi ei toki riiitä.
- .....
diabeteksesta kirjoitti:
Niin, noi luvut 1600-1800 kcal oli diabeteshoitaja/kätilön luennolta, joka sanoi, että toi energiamäärä riittää hyvin ylipainoiselle odottojalle, jos BMI esim. yli 35. N. 3-5 kg painon nousu on ihan riittävä raskausaikana, jos on reilusti ylipainoa jo raskaaksi tullessa. Kyllä vauva sieltä omansa ottaa. Toki energiankulutus on yksilöllistä, ja runsaasti liikkuvalle toi ei toki riiitä.
raskaanakin tarvitsee 300-350kcal lisää,ja ainakin mun tutut kellä diabetes,neljällä,kahdella lapsuusajan diabetes,pitää syödä tietyn väliajoin,ei pitkiä välejä,ja monipuolisesti pitää syödä,ja tietyn verran,ettei verensokeri laske liian alas.tuntemani mies 110kg huiteilla paino.yhdellä lapsuusajan diabetes huomattiin kun pyörtyi nuorempana luistinradalla,ja sen jälkeen koulussa joutui käymään syömässä ylimääräisiä välipaloja,diabeteksen takia,ja kotona myös.Joten olen ainakin itse saanut neljältä tutultani sen käsityksen,että ruokailussa ei saa tulla pitkiä välejä,ja syödä pitää monipuolisesi.tiettyjä ruokia suosia,vähärasvaista lihaa,kasviksia,jne..
ihminen laihtuu,kun kuluttaa vähemmän kun syö,se hankalaa,oli ylipainoa 10kg tai 20kg,koska laihtua voi vain,kun syö vähemmän kun kuluttaa,ja vaikeaa,koska tulee helposti väsymystä ja muuta,esim.mua rupesi pyörryttämään,monesti kun olin kävelyllä,oli pakko palata kotia,oli pakko ottaa päivälevot,että jaksoi,vaikken ollut raskaana,ja join paljon vettä,ei auttanut,jne..(itse kolme kertaa yli 15-20kg laihduttaneena(masennuksen myötä kilot tulleet takaisin),kokemuksia on,olla vähällä kalorimäärällä,ja jos todella rupeaa kaloreita laskemaan,niinkuin tyttöni ja siskoni kun sairastui anorexiaan,niin ei uskalla syödä juuri mitään,koska leivästä,tavallisesta kotiruoasta,ja kaikesta tulee kaloreita ihmeenkin nopeaa,ja äkkiä jo 1600kcal koossa,kun rupeaa miettimään päivän syömisiä,jakun on liian vähällä kalorimäärällä,elimistö menee säästöliekille,ja painon pudotus hidastuu,ja väsymys vaan lisääntyy,ja tulee heikotusta...)normaalista ruuista,leivät ja maitotuotteet mukaan laskettuna,tulee helpostikkin 1800 kcal,normaali ruoka,ja jos liikkuu paljon,tarvitsee enemmän vielä kaloreita,joten on kyllä ihme,jos ei heikotusta tule diabeetikolle,vain 1600kcal päivittäisestä kalorimäärästä,kun vielä raskaana,ja tarvii lisäravintoa...normaali nainen jos kuluttaa noin 2000kcal raskaana 300kcal enemmän,niin kyllä toi 1600kcal kuulostaa liian vähäiseltä,että jaksaa raskausajan,ja lehdestä just luin naisesta,joka laihduttanut 1200kcal/pvä,joka alin turvallinen laihdutusraja,eikä enää paino oikein putoa,lääkäri käski lisätä 1600kcal,koska elimistö ruvennut säästöliekille,joten painon lasku pysähtynyt,joten sama pätee myös diabetikolle,mitä hyötyä "kuijottaa",jos paino ei liian vähäisen kalorimäärän takia kumminkaan putoa,kuin todella hitaasi,tulee väsymystä ja huonoa oloa,ja vielä raskaana,vauvan kehitykseen voi vaikuttaa,tietty isokokoisempi tulee yleensä diabeetikoille,mutta muuhun vauvan elimistön kehitykseen,ja aivojen...jos syö normaalisti raskausaikana ja välttää liiallista makeaa ja rasvaruokaa,niin se on kaikista parasta,jos ennen tottunut syönmään makeaa,paino raskausaikana tasoittuu itsestään...mulla paino pudonnut 2kg alkupainosta,vaikka kerran viikossa syön (viikonloppuna) jotain pizzaa tai vastaavaa grilliruokaa,mutta olen lisännyt liikuntaa,ja karkkiakin välillä olen syönyt...tosin en ennen ole karkinperso ollut,mutta raskaana mielihalut mmuuttuneet;).ja karkista yritän pysyä jatkossa erossa,kotona vaaka,joten pystyn itse seuraamaan hyvin painoa. - diabeteksesta
..... kirjoitti:
raskaanakin tarvitsee 300-350kcal lisää,ja ainakin mun tutut kellä diabetes,neljällä,kahdella lapsuusajan diabetes,pitää syödä tietyn väliajoin,ei pitkiä välejä,ja monipuolisesti pitää syödä,ja tietyn verran,ettei verensokeri laske liian alas.tuntemani mies 110kg huiteilla paino.yhdellä lapsuusajan diabetes huomattiin kun pyörtyi nuorempana luistinradalla,ja sen jälkeen koulussa joutui käymään syömässä ylimääräisiä välipaloja,diabeteksen takia,ja kotona myös.Joten olen ainakin itse saanut neljältä tutultani sen käsityksen,että ruokailussa ei saa tulla pitkiä välejä,ja syödä pitää monipuolisesi.tiettyjä ruokia suosia,vähärasvaista lihaa,kasviksia,jne..
ihminen laihtuu,kun kuluttaa vähemmän kun syö,se hankalaa,oli ylipainoa 10kg tai 20kg,koska laihtua voi vain,kun syö vähemmän kun kuluttaa,ja vaikeaa,koska tulee helposti väsymystä ja muuta,esim.mua rupesi pyörryttämään,monesti kun olin kävelyllä,oli pakko palata kotia,oli pakko ottaa päivälevot,että jaksoi,vaikken ollut raskaana,ja join paljon vettä,ei auttanut,jne..(itse kolme kertaa yli 15-20kg laihduttaneena(masennuksen myötä kilot tulleet takaisin),kokemuksia on,olla vähällä kalorimäärällä,ja jos todella rupeaa kaloreita laskemaan,niinkuin tyttöni ja siskoni kun sairastui anorexiaan,niin ei uskalla syödä juuri mitään,koska leivästä,tavallisesta kotiruoasta,ja kaikesta tulee kaloreita ihmeenkin nopeaa,ja äkkiä jo 1600kcal koossa,kun rupeaa miettimään päivän syömisiä,jakun on liian vähällä kalorimäärällä,elimistö menee säästöliekille,ja painon pudotus hidastuu,ja väsymys vaan lisääntyy,ja tulee heikotusta...)normaalista ruuista,leivät ja maitotuotteet mukaan laskettuna,tulee helpostikkin 1800 kcal,normaali ruoka,ja jos liikkuu paljon,tarvitsee enemmän vielä kaloreita,joten on kyllä ihme,jos ei heikotusta tule diabeetikolle,vain 1600kcal päivittäisestä kalorimäärästä,kun vielä raskaana,ja tarvii lisäravintoa...normaali nainen jos kuluttaa noin 2000kcal raskaana 300kcal enemmän,niin kyllä toi 1600kcal kuulostaa liian vähäiseltä,että jaksaa raskausajan,ja lehdestä just luin naisesta,joka laihduttanut 1200kcal/pvä,joka alin turvallinen laihdutusraja,eikä enää paino oikein putoa,lääkäri käski lisätä 1600kcal,koska elimistö ruvennut säästöliekille,joten painon lasku pysähtynyt,joten sama pätee myös diabetikolle,mitä hyötyä "kuijottaa",jos paino ei liian vähäisen kalorimäärän takia kumminkaan putoa,kuin todella hitaasi,tulee väsymystä ja huonoa oloa,ja vielä raskaana,vauvan kehitykseen voi vaikuttaa,tietty isokokoisempi tulee yleensä diabeetikoille,mutta muuhun vauvan elimistön kehitykseen,ja aivojen...jos syö normaalisti raskausaikana ja välttää liiallista makeaa ja rasvaruokaa,niin se on kaikista parasta,jos ennen tottunut syönmään makeaa,paino raskausaikana tasoittuu itsestään...mulla paino pudonnut 2kg alkupainosta,vaikka kerran viikossa syön (viikonloppuna) jotain pizzaa tai vastaavaa grilliruokaa,mutta olen lisännyt liikuntaa,ja karkkiakin välillä olen syönyt...tosin en ennen ole karkinperso ollut,mutta raskaana mielihalut mmuuttuneet;).ja karkista yritän pysyä jatkossa erossa,kotona vaaka,joten pystyn itse seuraamaan hyvin painoa.Se on sitten taas ihan eri asia toi lapsuusiän eli tyypin 1 diabetes. Insuliinihoidosta riippuen täytyy välipaloja syödä ja saada riittävästi hiilihydraatteja, ettei sokerit laske liiaksi. Gestaatiodiabeteshan on vaan raskauden aikana ilmenevä tila, ja palautuu synnytyksen jälkeen normaaliksi. Raskausdiabeteksen jälkeenkin täytyy syömisiään ja painoa tarkkailla, koska riski sairastua tyypin 2 diabetekseen on 50 % ja 1 tyypin diabetekseen 10%.Gestaatiodiabeetikon mieluummin kannattaa jakaa hiilarit useammella aterialle eli vähän kerralla, eli jos on tottunut syömään ison aamiaisen ni kantsii syödä mieluummi pienempi ja sit aamupäivällä vaikka pieni välipala, ni pysyy sokerit tasasempana. Kun nillä on taipumus just aamulla nousta. Raskaana energiantarve lisääntyy ton 300 kcal vasta viimeisellä kolmanneksella ja silloin yleensä liikkuminen normaalia vähäisempää eli energiantarve ei silloin oikeastaan kasva. Eli ylipainoiselle tää kalorimäärä on riittävä, jos syö monipuolisesti ja jättää rasvaiset ja makeat herkut pois, päivittäinen kalorimäärä jo siitä putoaa huomattavasti.
- '''
1600- 1800 kaloria on juuri heidän suosittelemansa määrä raskausdiapeteksen hoitoon. Myös oma terveydenhoitajani tukee laihdutustani, kunhan ei mene alle 1600 kalorin per päivä.
Tämä siis tuntuvasti ylipainoisille, ei missään tapauksessa Katie Holmes tyyppisille odottajille!
- syön
paljon ravintolisiä, sillä tiedän, mitkä sopivat ja mitä ei suositella. ja koska ravinto, terveellinenkin, on nykyään melko vitamiini-ja mineraaliköyhää, haluan varmistaa, ettei lapselle aiheudu minkään välttämättömän ravintoaineen puutostiloja. eli tässäpä mun päivittäiset lisäravinteet:
2 multi tabsia (raskaanaolevien)
maitohappobakteereja (Acido Bifido)
foolihappoa 1 tabl.
Mor Epa mini-junior-kalaöljykapseleita 2
omega lin-pellavaöljykuoriloita 2
kalkki-magnesiumvalmistetta 2
Lisäksi toki pyrin syömään "terveellisesti".
Jos olet epävarma, miten haluaisit täydentää ruokavaliotasi, otapa yhteyttä Terveyskauppaan. siellä asiantunteva henkilökunta neuvoo sinulle oikeat aineet. terveyskaupoissa ja apteekeissa on paljon samoja valmisteita, mutta terv.kaupassa hinnat yl. halvemmat, ja henkilökunta erikoistunut nimenomaan vitamiinivalmisteisiin.- sentään
...sähän saat kaikkea jo ihan liikaa!!! Eikös Multitabsissa ole tarpeeksi jo foolihappoa ja magnesiumia ja niitä oteta vaan 1/pvä?
- ottaa
sentään kirjoitti:
...sähän saat kaikkea jo ihan liikaa!!! Eikös Multitabsissa ole tarpeeksi jo foolihappoa ja magnesiumia ja niitä oteta vaan 1/pvä?
1-2 kpl päivässä. käytännössä kuiva tabletti ei kuitenkaan täysin imeydy. ja kuten sanoin, olen opiskellut alaa, joten tiedän, mitä saa ja kannattaa ottaa lisäravinteina. esim. magnesiumia voi ottaa tarpeen mukaan - tarpeeton määrä poistuu elimistöstä normaalia kautta, eikä siitä ole mitään haittaa. A- vitamiinia sen sijaan en syö sellaisenaan, enkä kalanmaksaöljyä. myös yrtit kikissa muodoissaan ovat pannassa. Suomessa on useita lääkäreitä, jotka suosittelevat lisäravinteita myös raskaanaoleville.
mutta kukin siis tavallaan, tärkeää on vain tietää, mitä syö, siksipä asiantuntijoiden neuvot ovat paikallaan, jos lisäravinteita haluaa käyttää. - Voi hyvänen aika!
sentään kirjoitti:
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2043065Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391580Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 881332
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461294Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481196Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121158Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze119989Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793