Helsingissä eräs pariskunta kirkonpiiristä oli Niilo Yli-Vainion kokouksessa ja rukousjonossa. Tämä tapahtui ennen Niilon saamaa voitelua.
Pariskunta uskovaisena halusi täyttyä Pyhällä Hengellä. Niilo kysyi; oletteko käyneet uskovien kasteella uskoontulon jälkeen? Ei ole. Niilo sanoi; käykää ensin kasteella ja sitten palataan asiaan. Yli-Vainio ei alkanut rukoilemaan heidän puolestaan saada Pyhän Hengen täyteys.
Myöhemmin pariskunta mietittyään asiaa huomasi Raamatusta Niilon puhuneen totta. He ottivat uskovien kasteen ja myöskin tulivat täytetyiksi Pyhällä Hengellä. Ovat uskossa vielä tänä päivänäkin 40 vuotta tapahtuman jälkeen ja kuuluvat paikalliseen helluntaiseurakuntaan.
Mielestäni tämä kysyy saarnaajalta rohkeutta. Lihallinen uskova olisi varmasti rukoillut ja yksi sulka lisää hattuun, mutta Yli-Vainiopa ei.
Niilo Yli-Vainio sanoi; ihminen voi kestää vaikka mitä. Voi kestää olla ministeri, korkeassa arvossa ja ties mitä muuta. Mutta sitä, että Jumala käyttää palvelijaansa ei ihminen kestä. Taikka on ainakin vaikea pala, olla antamatta kunniaan sydämestään Jumalalle.
Matt. 18:18-20
Valta sitoa taikka päästää
63
1403
Vastaukset
- joo.
Yli-Vainio ei alkanut rukoilemaan heidän puolestaan saada Pyhän Hengen täyteys.
-Eipä tietenkään, motivaatiota rukoilemiseen on vain silloin, kun toinen on saatu liitettyä ja kastettua lahkoon. Tässä ei ole kysymys mistään "lihallisuudesta" tai "jumalan miellyttämisestä" vaan siitä että ylivainion oli toteltava edustamansa lahkon oppia ja pysyttävä siinä.
Jumalalta voi pyytää, hän päättää miten tekee, ei johonkin lahkoon kuuluva.Niilo totteli ennenmmin ihmisoppia ja itseään kuin jumalaa, jättäen asian hänelle. Koko aikuiskasteoppi on syvältä. Alkuseurakunnissa on kastettu kokonaisia perheitä käsittäen vauvatkin.
Myöhemmin pariskunta mietittyään asiaa huomasi Raamatusta Niilon puhuneen totta.
-Varmaankin tuo miettiminen tapahtui toisten helluntailaisten avulla.- RitariOlevainen
Niilo Yli-Vaino toimi ihan Raamatun mukaan. Paavalin luo tuli kaksitoista uskoon tullutta miestä, Paavali kysyi: Millä kasteella teidät on kastettu, no Johanneksen, Paavali käski kastaa heidät Jeesuksen nimeen, ja kasteen jälkeen Paavali pani kätensä heidän päälleen, ja he saivat Pyhän Hengen lahjan. Näin Niilo toimi täysin Raamatun opetuksen , ei "lahkon sääntöjen" mukaan !
- sinä
RitariOlevainen kirjoitti:
Niilo Yli-Vaino toimi ihan Raamatun mukaan. Paavalin luo tuli kaksitoista uskoon tullutta miestä, Paavali kysyi: Millä kasteella teidät on kastettu, no Johanneksen, Paavali käski kastaa heidät Jeesuksen nimeen, ja kasteen jälkeen Paavali pani kätensä heidän päälleen, ja he saivat Pyhän Hengen lahjan. Näin Niilo toimi täysin Raamatun opetuksen , ei "lahkon sääntöjen" mukaan !
tiedä, että lapsikastetut kastetaan Jeesuksen Kristuksen nimeen.
- Pekiu `
että lääketieteellinen väytöskirja antaa ymmärtää hänen olleen huijari.
- RitariOlevainen
että hän ei tiedä eikä ymmrrä uskon asioista hölökäsen pöläystä, Pekiu vaan tolittaa!
- Niilo Ylivainiota
ihmisenä enkä uskovaisena ja jos sen tekisin, kävisin Jeesuksen opetuksia vastaan, sillä arvostelisin ihmistä, joka ei ole minulle miltään osin tuttu, eli olen jäävi arvostelemaan.
Hänen tekoansa siltä osin, että hän ei rukoillut tämän pariskunnan puolesta koska heitä ei ollut uudelleen kastettu, arvostelen. Hän oli oppi-isiensä vanki tässä tärkeässä asiassa, eli siinä, että ihmisen teko, eli kasteella käynti ylitti hänelekin Jeesuksen teon, joka on ylempi kaikkea meidän tekemäämme.
Tästä kasteasiasta on tehty jo ehkäpä hänen aikanaan ja ennen häntä pelastus ja kuoleman kysymys ja tääläkin se seuraa yhä helluntailaisia. He eivät ymmärrä tärkeimmästä asiasta, eli uskosta, joka muuttaa ihmisen ja antaa VOIMAN elää Jeesuksen uskossa ja Jumalan käskyissä, mutta teko, joka on vesikaste ja joka heidän mielestään pitää ottaa oikeassa muodossa ja oikeassa ajassa on heidän ymmärryksensä vallannut ja he uskovat olevansa ainoita oikeassa olevia, tämän oman teon kautta, kuten mormonitkin, heilläkin on vesikaste, se joka pelastaa, ei Jeesus Kristus Jumalan ainoa Poika, joka omansa kastaa Pyhällä Hengellä ja tulella.
Ymmärrys ei vain avaudu sille, että USKO pelastaa, sillä sen myötä Jumala antaa kaiken Itse omilleen. Jumala ei jätä mitään meidän varaamme.
Vesikaste on kuuliaisuusteko ja siksi se kuuluu meille, jotka uskomme ja monet meistä lapsena kastetuista kiittävät vanhempiaan heidän kuuliaisuudesta Jumalaa kohtaan. Eivät ikinä halveksi vanhempiensa tekoa. Jeesus on monet meistä lapsena kastetuista täyttänyt ITSE PYHÄLLÄ HENGELLÄ JA TULELLA ja näin antanut meille lupaamansa pelastuksen.- Amos7
Huomaan että olet vakaumuksesi takana. Se on aina hyvä merkki. Olet kuitenkin väärässä. Lue vaikka antamani Raamatun jakeet niin jo siitä asia selkenee.
Minä en tiedä enkä osaa selittää mikä on kasteen syvällinen merkitys. Kuitenkin se liittyy pelastusasiaan. Joka uskoo ja kastetaan. Muistat varmaan Raamatusta.
Usko Jeesukseen riittää taivaaseen pääsyyn, mutta silloin ei ole kuuliainen jos halveksii Jeesuksen antamaa käskyä kastaa uskoontullut.
Ps. Tuo pariskuntahan täyttyi Pyhällä Hengellä myöhemmin, eivätkä olleet yhtään katkeria, päinvastoin, kiitollisia. En ymmärrä, että väen väkisin vesi ja Henki (Joh. 3:5)halutaan erottaa toisistaan.
Näin kasteesta jää jäljelle pelkkä vesi ja oma ihmisteko.
Raamattu liittää toisiinsa "Hengen ja veden ja veren, ja ne kolme pitävät yhtä" (1. Joh. 5:8).
Ei mennä muuttamaan Jumalan omaa Sanaa!
Vai turhaanko meidät kastetaan "...Pyhän Hengen nimeen" (Matt. 28:19)?
Eikö kasteessasi ole Pyhällä Hengellä mitään virkaa?
"..me olemme YHDESSÄ HENGESSÄ KASTETUT yhdeksi ruumiiksi.." (1. Kor. 12:13).
"..te olette vastaanottaneet PESON.....meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme HENGESSÄ" (1. kOR. 6:11).- näin.
Tapio522 kirjoitti:
En ymmärrä, että väen väkisin vesi ja Henki (Joh. 3:5)halutaan erottaa toisistaan.
Raamattu liittää toisiinsa "Hengen ja veden ja veren, ja ne kolme pitävät yhtä" (1. Joh. 5:8).
"..te olette vastaanottaneet PESON.....meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme HENGESSÄ" (1. kOR. 6:11).Raamattu liittää toisiinsa "Hengen ja veden ja veren, ja ne kolme pitävät yhtä" (1. Joh. 5:8).
-On muutettu jo!! Tuota kohtaa ei löydy mistään alkuperäisistä teksteistä vaan se on myöhemmin tehty lisäys. Siksi monet käännökset jättävät sen kokonaan pois. - Amos7
Tapio522 kirjoitti:
En ymmärrä, että väen väkisin vesi ja Henki (Joh. 3:5)halutaan erottaa toisistaan.
"..te olette vastaanottaneet PESON.....meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme HENGESSÄ" (1. kOR. 6:11).Kun ihminen tulee uskoon hän saa Pyhän Hengen sinetin ja on taivaskelpoinen. Ef.1:13
Pyhän Henhen täyteys on eri asia. Apt.1:7-8. - sinäkin
Amos7 kirjoitti:
Huomaan että olet vakaumuksesi takana. Se on aina hyvä merkki. Olet kuitenkin väärässä. Lue vaikka antamani Raamatun jakeet niin jo siitä asia selkenee.
Minä en tiedä enkä osaa selittää mikä on kasteen syvällinen merkitys. Kuitenkin se liittyy pelastusasiaan. Joka uskoo ja kastetaan. Muistat varmaan Raamatusta.
Usko Jeesukseen riittää taivaaseen pääsyyn, mutta silloin ei ole kuuliainen jos halveksii Jeesuksen antamaa käskyä kastaa uskoontullut.
Ps. Tuo pariskuntahan täyttyi Pyhällä Hengellä myöhemmin, eivätkä olleet yhtään katkeria, päinvastoin, kiitollisia.uskon tärkeydestä Jeesukseen Kristukseen ja jätä kasteen tärkeys Jeesuksen haltuun. Kerro ja julista, että Jeesus armahtaa syntisen ja antaa uuden elämän ja kastaa Pyhällä Hengellä ja tulella.
Menkäämme ja opettakaamme pitämään kaikki se, minkä Jeesus meille opetti ja he, jotka eivät kastetta ole vielä saaneet johdattakaamme kasteen pariin kuuliaisuudeksi Jumalan tahdolle, mutta he jotka ovat kasteen saaneet johdattakaamme luottamukseen, että jos he uskovat, on Jeesus kastava heidät Pyhällä Hengellä ja tulella.
Jätä jo kirjaimeen tuoijottaminen ja sanajärjestyksiin lankeaminen poissa ja tule elävänä Kristuksen opetuksen ääreen ja näin hylkää oma viisaus, joka ei ole mitään Jumalan viidauden rinnalla. Jumala kyllä meille viisauttaan antaa. - antama
Tapio522 kirjoitti:
"..te olette vastaanottaneet PESON.....meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme HENGESSÄ" (1. kOR. 6:11).kaste tapahtuu ylhäältä, vedestä ja Hengestä.
- Amos7
sinäkin kirjoitti:
uskon tärkeydestä Jeesukseen Kristukseen ja jätä kasteen tärkeys Jeesuksen haltuun. Kerro ja julista, että Jeesus armahtaa syntisen ja antaa uuden elämän ja kastaa Pyhällä Hengellä ja tulella.
Menkäämme ja opettakaamme pitämään kaikki se, minkä Jeesus meille opetti ja he, jotka eivät kastetta ole vielä saaneet johdattakaamme kasteen pariin kuuliaisuudeksi Jumalan tahdolle, mutta he jotka ovat kasteen saaneet johdattakaamme luottamukseen, että jos he uskovat, on Jeesus kastava heidät Pyhällä Hengellä ja tulella.
Jätä jo kirjaimeen tuoijottaminen ja sanajärjestyksiin lankeaminen poissa ja tule elävänä Kristuksen opetuksen ääreen ja näin hylkää oma viisaus, joka ei ole mitään Jumalan viidauden rinnalla. Jumala kyllä meille viisauttaan antaa.Jeesuksesta minä kerron.
Ei se ole todistus jos sanoo olevansa helluntailainen. Se voi olla pelin avaus. Todistuksessa aina puhutaan Jeesuksesta ja syntien anteeksiannosta.
Amerikassa sanoi eräs olevansa luterilainen. Vastaus oli; mikä lahko se on?
Kannattaa lukea Raamattua ja matkustaa maailmalla, niin oppii tietämään että Ilmestyskirjan tapahtumat voivat sijoittua muuallekin kuin oman kodin, työmaan ja kirkon väliin.
Kuule mies, en ole alunalkaenkaan perustanut mitään oman viisauteni varaan, vaikka se on tutkimuksissa huomattu keskitasoa korkeammaksi.
Mitä minulle kirjoitit tee sinä itse se; elä oppiesi mukaan! Amos7 kirjoitti:
Kun ihminen tulee uskoon hän saa Pyhän Hengen sinetin ja on taivaskelpoinen. Ef.1:13
Pyhän Henhen täyteys on eri asia. Apt.1:7-8.Amos: "Pyhän Hengen täyteys on eri asia. Apt.1:7-8".
---
Taas kysyisin sinulta esimerkkejä Raamatusta.
Missä kohtaa tulee SELVÄSTI esiin se, että uskoontullessaan ihminen saa Pyhän Hengen, mutta erikseen on vielä rukoiltava ns. Pyhän Hengen kastetta kielilläpuhumisineen?
Pari-kolme Raamatun paikkaa riittää, jossa tämä ero SELKEÄSTI tulee esiin.- näistä
Tapio522 kirjoitti:
Amos: "Pyhän Hengen täyteys on eri asia. Apt.1:7-8".
---
Missä kohtaa tulee SELVÄSTI esiin se, että uskoontullessaan ihminen saa Pyhän Hengen, mutta erikseen on vielä rukoiltava ns. Pyhän Hengen kastetta kielilläpuhumisineen?
Pari-kolme Raamatun paikkaa riittää, jossa tämä ero SELKEÄSTI tulee esiin.Raamatun kohdista etsimääsi.
Matt. 28:19
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
Luuk. 11:13
Jos siis te, jotka olette pahoja, osaatte antaa lapsillenne hyviä lahjoja, kuinka paljoa ennemmin taivaallinen Isä antaa Pyhän Hengen niille, jotka sitä häneltä anovat!"
Ap. t. 1:2
hamaan siihen päivään asti, jona hänet otettiin ylös, sittenkun hän Pyhän Hengen kautta oli antanut käskynsä apostoleille, jotka hän oli valinnut,
Ap. t. 2:33
Koska hän siis on Jumalan oikean käden voimalla korotettu ja on Isältä saanut Pyhän Hengen lupauksen, on hän vuodattanut sen, minkä te nyt näette ja kuulette.
Ap. t. 2:38
Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
Ap. t. 4:25
Sinä, joka Pyhän Hengen kautta, isämme Daavidin, sinun palvelijasi, suun kautta, olet puhunut: 'Miksi pakanat pauhaavat ja kansat turhia ajattelevat?
Ap. t. 8:15
Ja tultuaan sinne nämä rukoilivat heidän edestänsä, että he saisivat Pyhän Hengen;
Ap. t. 8:17
Silloin he panivat kätensä heidän päällensä, ja he saivat Pyhän Hengen.
Ap. t. 8:19
ja sanoi: "Antakaa minullekin se valta, että kenen päälle minä käteni panen, se saa Pyhän Hengen".
Ap. t. 9:31
Niin oli nyt seurakunnalla koko Juudeassa ja Galileassa ja Samariassa rauha; ja se rakentui ja vaelsi Herran pelossa ja lisääntyi Pyhän Hengen virvoittavasta vaikutuksesta.
Ap. t. 10:45
Ja kaikki ne uskovaiset, jotka olivat ympärileikatut ja olivat tulleet Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin,
Ap. t. 10:47
"Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?"
Ap. t. 13:4
Niin he Pyhän Hengen lähettäminä menivät Seleukiaan ja purjehtivat sieltä Kyproon.
Ap. t. 15:8
Ja Jumala, sydänten tuntija, todisti heidän puolestansa, antaen heille Pyhän Hengen samoinkuin meillekin.
Ap. t. 19:2
Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan".
Room. 5:5
mutta toivo ei saata häpeään; sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu.
Room. 15:13
Mutta toivon Jumala täyttäköön teidät kaikella ilolla ja rauhalla uskossa, niin että teillä olisi runsas toivo Pyhän Hengen voiman kautta.
Room. 15:19
tunnustekojen ja ihmeiden voimalla, Pyhän Hengen voimalla, niin että minä Jerusalemista ja sen ympäristöstä alkaen Illyrikoniin saakka olen suorittanut Kristuksen evankeliumin julistamisen,
1. Kor. 6:19
Vai ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli, joka Henki teissä on ja jonka te olette saaneet Jumalalta, ja ettette ole itsenne omat?
2. Kor. 13:14
Herran Jeesuksen Kristuksen armo ja Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon kaikkien teidän kanssanne.
Ef. 1:13
Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,
2. Tim. 1:14
Säilytä se hyvä, mikä sinulle on uskottu, Pyhän Hengen kautta, joka meissä asuu.
Tit. 3:5
pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,
2. Piet. 1:21
sillä ei koskaan ole mitään profetiaa tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta. - löytyykö etsimäsi
Tapio522 kirjoitti:
---
Pari-kolme Raamatun paikkaa riittää, jossa tämä ero SELKEÄSTI tulee esiin.näistä:
Matt. 3:11
Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.
Mark. 1:8
Minä kastan teidät vedellä, mutta hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä."
Luuk. 1:15
Sillä hän on oleva suuri Herran edessä; viiniä ja väkijuomaa hän ei juo, ja hän on oleva täytetty Pyhällä Hengellä hamasta äitinsä kohdusta.
Luuk. 1:41
Ja kun Elisabet kuuli Marian tervehdyksen, hypähti lapsi hänen kohdussansa; ja Elisabet täytettiin Pyhällä Hengellä.
Luuk. 1:67
Ja Sakarias, hänen isänsä, täytettiin Pyhällä Hengellä, ja hän ennusti sanoen:
Luuk. 3:16
niin Johannes vastasi kaikille sanoen: "Minä kastan teidät vedellä, mutta on tuleva minua väkevämpi, jonka kengänpaulaakaan minä en ole kelvollinen päästämään; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.
Joh. 1:33
Ja minä en tuntenut häntä; mutta hän, joka lähetti minut vedellä kastamaan, sanoi minulle: 'Se, jonka päälle sinä näet Hengen laskeutuvan ja jäävän, hän on se, joka kastaa Pyhällä Hengellä'.
Ap. t. 1:5
Sillä Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä, ei kauan näitten päivien jälkeen."
Ap. t. 2:4
Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi.
Ap. t. 4:31
Ja kun he olivat rukoilleet, vapisi se paikka, jossa he olivat koolla, ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja puhuivat Jumalan sanaa rohkeasti.
Ap. t. 9:17
Niin Ananias meni ja astui huoneeseen, pani molemmat kätensä hänen päälleen ja sanoi: "Veljeni Saul, Herra lähetti minut-Jeesus, joka ilmestyi sinulle tiellä, jota tulit-että saisit näkösi jälleen ja tulisit täytetyksi Pyhällä Hengellä".
Ap. t. 10:38
te tiedätte, kuinka Jumala Pyhällä Hengellä ja voimalla oli voidellut Jeesuksen Nasaretilaisen, hänet, joka vaelsi ympäri ja teki hyvää ja paransi kaikki perkeleen valtaan joutuneet; sillä Jumala oli hänen kanssansa.
Ap. t. 11:16
Silloin minä muistin Herran sanan, jonka hän sanoi: 'Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä'.
Ap. t. 13:52
Ja opetuslapset tulivat täytetyiksi ilolla ja Pyhällä Hengellä. - noita,
Tapio522 kirjoitti:
---
Pari-kolme Raamatun paikkaa riittää, jossa tämä ero SELKEÄSTI tulee esiin.Raamatun Ilmoituksen mukaisia asioita siinä vesikasteessa, jotka lapsena saimme. Eihän tapahdu. Se tapahtuu sitten, kun Jeesus on meidät itselleen valinnut ja antanut oman kasteensa.
Ei noita taphtumia tapahdu aikuisena otetussa upostuskasteessakaan, muuta kuin hyvin harvoin, silloin, kun Jeesus on todennut ihmisen sydämen asenteen siihen kelvolliseksi ja siksi jättäkää kastekiistat poissa ja luottakaa, että jos todella on tahdonsa luovuttanut tahtoon uskoa Jeesukseen ja Jumalan käskyihin, saa kasteen, jotka kukaan ei maanpäällä kykene antamaan, sen antaa Jumala taivaasta. - niin se vaan on
Amos7 kirjoitti:
Jeesuksesta minä kerron.
Ei se ole todistus jos sanoo olevansa helluntailainen. Se voi olla pelin avaus. Todistuksessa aina puhutaan Jeesuksesta ja syntien anteeksiannosta.
Amerikassa sanoi eräs olevansa luterilainen. Vastaus oli; mikä lahko se on?
Kannattaa lukea Raamattua ja matkustaa maailmalla, niin oppii tietämään että Ilmestyskirjan tapahtumat voivat sijoittua muuallekin kuin oman kodin, työmaan ja kirkon väliin.
Kuule mies, en ole alunalkaenkaan perustanut mitään oman viisauteni varaan, vaikka se on tutkimuksissa huomattu keskitasoa korkeammaksi.
Mitä minulle kirjoitit tee sinä itse se; elä oppiesi mukaan!Niilo Yli-Vainio oli ihminen ja ihminen joskus myös erehtyy. En kommentoi tuota tapausta oliko oikein vai väärin kun kehoitti pariskuntaa kasteelle, hyvä että sitten saivat Pyhän Hengen täyteyden.
Jumala käyttää myös vajavaisia ihmisiä: katkeria, anteeksiantamattomia, itserakkaita. Taas Amos pääsit kehumaan itseäsi mutta sehän se tärkeintä on - kyllä Jumala on huomannut. - RitariOlevainen
Tapio522 kirjoitti:
"..te olette vastaanottaneet PESON.....meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme HENGESSÄ" (1. kOR. 6:11).Ei kukaan ole erottamassa noita kolmea, mutta ei se tarkoita, että lapsi pitää kastaa, ei siinä lapsista mitään puhuta, kyllä uskonasiat kaikkineen on aikuisten asioita, Raamatun mukaan, lapset toki sisältyy Raamatunkin elämään, mutta ainoastaan siunauksen myötä, ei kasteen kautta, ei missään Raamattua sanota niin!
-Mistä siis saat siihen lapsikasteen? SANNO SE RAAMATUN KOHTA, PARIKIN KOHTAA RIITTÄÄ, JOSSA MAINITAAN LAPSI JA KASTE YHDESSÄ, TAI EDES SAMASSA LAUSEESSA, TAI SAMASSA ASIAYHTYDESSÄ? RitariOlevainen kirjoitti:
Ei kukaan ole erottamassa noita kolmea, mutta ei se tarkoita, että lapsi pitää kastaa, ei siinä lapsista mitään puhuta, kyllä uskonasiat kaikkineen on aikuisten asioita, Raamatun mukaan, lapset toki sisältyy Raamatunkin elämään, mutta ainoastaan siunauksen myötä, ei kasteen kautta, ei missään Raamattua sanota niin!
-Mistä siis saat siihen lapsikasteen? SANNO SE RAAMATUN KOHTA, PARIKIN KOHTAA RIITTÄÄ, JOSSA MAINITAAN LAPSI JA KASTE YHDESSÄ, TAI EDES SAMASSA LAUSEESSA, TAI SAMASSA ASIAYHTYDESSÄ?RO:"-Mistä siis saat siihen lapsikasteen? SANO SE RAAMATUN KOHTA, PARIKIN KOHTAA RIITTÄÄ, JOSSA MAINITAAN LAPSI JA KASTE YHDESSÄ, TAI EDES SAMASSA LAUSEESSA, TAI SAMASSA ASIAYHTYDESSÄ"?
---
---Matt. 28:19; Kaikkiin kansoihin kuuluvat Kaikki ihmiset ikään katsomatta.
---Apt. 2:38,39; Pietari mainitsee jopa erikseen LAPSETKIN (ikään katsomatta), joille myös kuuluu usko (parannus), kaste syntien anteeksisaamiseksi ja Pyhän Hengen lahja (sinetti Jumalan omistusoikeudesta).
---Vanhan Testamentin esikuvat kristilliselle kasteelle, kuten 1. Kor. 10:1-4 "kaste Moosekseen":
KAIKKI, niin suuret kuin pienetkin, pelastettiin Egyptistä!
Ketään ei jätetty "maailmaan".
--
Ei jätetä mekään kristityn kodin lapsia heitteille Kristusruumiin ulkopuolelle (1. Kor.12:13).
Sallitaan heille kaste merkiksi (sinetti) siitä, että heilläkin on oikeus Uuteen Liittoon ja hyvään omaantuntoon (1. Piet.3:21).- Peku `
Ei kukaan ole erottamassa noita kolmea, mutta ei se tarkoita, että lapsi pitää kastaa, ei siinä lapsista mitään puhuta, kyllä uskonasiat kaikkineen on aikuisten asioita, Raamatun mukaan, lapset toki sisältyy Raamatunkin elämään, mutta ainoastaan siunauksen myötä, ei kasteen kautta, ei missään Raamattua sanota niin!
-Mistä siis saat siihen lapsikasteen? SANNO SE RAAMATUN KOHTA, PARIKIN KOHTAA RIITTÄÄ, JOSSA MAINITAAN LAPSI JA KASTE YHDESSÄ, TAI EDES SAMASSA LAUSEESSA, TAI SAMASSA ASIAYHTYDESSÄ?Sinä nyt et vaan ymmärrä mitä raamatussa lukee.
Ei riitä että olet lukenut raamatun n.50 kertaa ja parhaimmillaan jopa alle tunnissa.
Riittää kun lukee yhden kerran ja ymmärtää. - RitariOlevainen
Tapio522 kirjoitti:
RO:"-Mistä siis saat siihen lapsikasteen? SANO SE RAAMATUN KOHTA, PARIKIN KOHTAA RIITTÄÄ, JOSSA MAINITAAN LAPSI JA KASTE YHDESSÄ, TAI EDES SAMASSA LAUSEESSA, TAI SAMASSA ASIAYHTYDESSÄ"?
---
---Apt. 2:38,39; Pietari mainitsee jopa erikseen LAPSETKIN (ikään katsomatta), joille myös kuuluu usko (parannus), kaste syntien anteeksisaamiseksi ja Pyhän Hengen lahja (sinetti Jumalan omistusoikeudesta).
---Vanhan Testamentin esikuvat kristilliselle kasteelle, kuten 1. Kor. 10:1-4 "kaste Moosekseen":
--
Ei jätetä mekään kristityn kodin lapsia heitteille Kristusruumiin ulkopuolelle (1. Kor.12:13).
Sallitaan heille kaste merkiksi (sinetti) siitä, että heilläkin on oikeus Uuteen Liittoon ja hyvään omaantuntoon (1. Piet.3:21).odotin todella parempaa sinulta?
-Olet täysin hukassa Raamattun ymmärtämisen suhteen!
-Et vastannut siihen mitä pyysin, !
-Lue uudestaan kysymykseni, ei tarvitse lähteä Moosekselta apua hakemaan, uusitestamentti riittää kyllä, älä on naaivi, äläkä pidä muita samanlaisina! Tapio522 kirjoitti:
RO:"-Mistä siis saat siihen lapsikasteen? SANO SE RAAMATUN KOHTA, PARIKIN KOHTAA RIITTÄÄ, JOSSA MAINITAAN LAPSI JA KASTE YHDESSÄ, TAI EDES SAMASSA LAUSEESSA, TAI SAMASSA ASIAYHTYDESSÄ"?
---
--
Sallitaan heille kaste merkiksi (sinetti) siitä, että heilläkin on oikeus Uuteen Liittoon ja hyvään omaantuntoon (1. Piet.3:21).RitariOlevainen, mainitse "SANO SE RAAMATUN KOHTA, PARIKIN KOHTAA RIITTÄÄ, JOSSA MAINITAAN AIKUINEN JA KASTE YHDESSÄ, TAI EDES SAMASSA LAUSEESSA, TAI SAMASSA ASIAYHTYDESSÄ"?
Tapio522 kirjoitti:
RitariOlevainen, mainitse "SANO SE RAAMATUN KOHTA, PARIKIN KOHTAA RIITTÄÄ, JOSSA MAINITAAN AIKUINEN JA KASTE YHDESSÄ, TAI EDES SAMASSA LAUSEESSA, TAI SAMASSA ASIAYHTYDESSÄ"?
Muutkin voivat vastata RO:lle esittämääni kysymykseen:
"SANO SE RAAMATUN KOHTA, PARIKIN KOHTAA RIITTÄÄ, JOSSA MAINITAAN AIKUINEN JA KASTE YHDESSÄ, TAI EDES SAMASSA LAUSEESSA, TAI SAMASSA ASIAYHTYDESSÄ"?
(AIKUINEN-sanan kohdalla voisi olla "YMMÄRTÄVÄSSÄ IÄSSÄ OLEVA HENKILÖ")- RitariOlevainen
Tapio522 kirjoitti:
Muutkin voivat vastata RO:lle esittämääni kysymykseen:
"SANO SE RAAMATUN KOHTA, PARIKIN KOHTAA RIITTÄÄ, JOSSA MAINITAAN AIKUINEN JA KASTE YHDESSÄ, TAI EDES SAMASSA LAUSEESSA, TAI SAMASSA ASIAYHTYDESSÄ"?
(AIKUINEN-sanan kohdalla voisi olla "YMMÄRTÄVÄSSÄ IÄSSÄ OLEVA HENKILÖ")jälleen, kun voi vastata selvään kysymykseen!
-Aikuinen ja kaste esiintyy joka Raamatun kohdassa missä kasteesta puhutaan, koska kasteen edellytys on USKO.
-Esm. "Kaikki jotka puheen kuulivat, uskoivat (aikuiset) ja ottivat kasteen !
-Mutta missään ei löydy kaste/lapsi yhditelmää , ei edes asiayhteyksissäkään, saati sana parina, tai lause yhteydessä.
Ott aika ylimielinen ja itsekäs, vastatessasi joka kerta vastakysymyksellä, joka osittaa vain sinun omaa uskoasi lapsikasteeseen, ei Raamatun opillista, siksi olet epätoivoinen kun et voi vastata Raamatulla, vedät vastakysymyjsen, ja ei se mitään, olen vastannut niihin, mutta sinä vain venkoilet ja esität mahdottomia selityksiä harhasi tueksi!
-Ei sinun minulle tervitse mitenkään nöyrtyä, en voi sitä itseeni tietenkään ottaa, en halua olla mikään väittelyn voittaja, vaan että nöyrryt Raamatun totuudelle, ja siitä iloitaan sitten yhdessä, että Jumalan sana menestyy, ja saa sille kuuluvan arvon ja kunnian! Tapio522 kirjoitti:
---
--
Sallitaan heille kaste merkiksi (sinetti) siitä, että heilläkin on oikeus Uuteen Liittoon ja hyvään omaantuntoon (1. Piet.3:21).Uskovien kasteen kannattajien mukaan pitäisi olla(Vastaukset suluissa):
(Uskovien kasteen kannattajien lisäys: KAIKKIEN kastettavien pitää olla ymmärtäväisessä iässä olevia!)
(uskovien kasteen kannattajien lisäys: lapsen pitää olla ymmärtäisessä iässä, jotta hän voisi uskoa ja tulla kastetuksi. Usein myös lapsi-sana muutetaan tarkoittamaan tulevia sukupolvia).
(Uskovien kasteen kannattajat eivät näe tässä mitään esikuvallisuutta kristilliseen kasteeseen)
Kommentteja!- Amos7
niin se vaan on kirjoitti:
Niilo Yli-Vainio oli ihminen ja ihminen joskus myös erehtyy. En kommentoi tuota tapausta oliko oikein vai väärin kun kehoitti pariskuntaa kasteelle, hyvä että sitten saivat Pyhän Hengen täyteyden.
Jumala käyttää myös vajavaisia ihmisiä: katkeria, anteeksiantamattomia, itserakkaita. Taas Amos pääsit kehumaan itseäsi mutta sehän se tärkeintä on - kyllä Jumala on huomannut.Kerroin tapahtuneen ja sinä käännät sen kieroon. Miksi? Oletko katkera?
- Hymyilläänkö siellä?
Amos7 kirjoitti:
Kerroin tapahtuneen ja sinä käännät sen kieroon. Miksi? Oletko katkera?
Sanoin etten kommentoi Yli-Vainion tapausta. En siis kääntänyt asiaa kieroon. Kiinnitin vain huomiota siihen että taas kerran aloit itseäsi kehumaan. Katkeralla ja anteeksiantamattomalla ihmisellä tarkoitan tietysti sinua, vajavaisia olemme kaikki ja niin oli Yli-Vainiokin.
- Amos7
Hymyilläänkö siellä? kirjoitti:
Sanoin etten kommentoi Yli-Vainion tapausta. En siis kääntänyt asiaa kieroon. Kiinnitin vain huomiota siihen että taas kerran aloit itseäsi kehumaan. Katkeralla ja anteeksiantamattomalla ihmisellä tarkoitan tietysti sinua, vajavaisia olemme kaikki ja niin oli Yli-Vainiokin.
aina hyljätty!
- täytyy todeta
Amos7 kirjoitti:
aina hyljätty!
Sinulla Amos ei ole minkään valtakunnan valtuuksia sitoa tai päästää! Kun ymmärtäisit hakea apua itsellesi ennen kuin on myöhäistä!
- Amos7
täytyy todeta kirjoitti:
Sinulla Amos ei ole minkään valtakunnan valtuuksia sitoa tai päästää! Kun ymmärtäisit hakea apua itsellesi ennen kuin on myöhäistä!
Minulla on valta Jumalan palvelijana käyttää aloituksessa mainitsemaani Raamatunkohtaa palvelustyössä.
Sinun täytyisi ensin tulla uskoon ja jättää alkoholi kokonaan pois koska se ei sinulle sovi. Eläkkeelle jääminen kyllä sinua kirpaisee mutta koita sunis kestää. - voi voi sentään
Amos7 kirjoitti:
Minulla on valta Jumalan palvelijana käyttää aloituksessa mainitsemaani Raamatunkohtaa palvelustyössä.
Sinun täytyisi ensin tulla uskoon ja jättää alkoholi kokonaan pois koska se ei sinulle sovi. Eläkkeelle jääminen kyllä sinua kirpaisee mutta koita sunis kestää.Onpa se sunis ollut sulle tosi tärkeä ihminen kun et voi sitä millään unohtaa. Minä en valitettavasti ole sunis joten lopeta sovinnolla nimitteleminen! Alkoholia en myöskään käytä joten pieleen meni veikkauksesi. Ja eläkeikään on matkaa. Oletko harkinnut ammattiauttajaan turvautumista? Suosittelen.
- Amos7
Tapio522 kirjoitti:
---
Pari-kolme Raamatun paikkaa riittää, jossa tämä ero SELKEÄSTI tulee esiin.Lue tuolta alenpaa nuo missä kirjoitan kokemuksista.
- Onnellinen Herrassa
Kyllä uskovainen ihminen voi täyttyä Pyhällä Hengellä ennen upotuskastettakin. Eikä kaikki PH:lla täyttyneet käy kokaan uskovien kasteella. Tunnen useita kirkon piirin uskovia, myös luterilaiia pappeja, jotka ovat täyttyneet Pyhällä Hengellä, eivätkä ole käyneet uskovien upotuskasteella. Kyllä meidän tulee rukoilla Pyhän Hengen täyteyttä haluavien puolesta, vaikka he eivät olis käyneetkään upotuskasteella. Kastehan ei pelasta ketään, vaan usko Herraan Jeesukseen. Kaste on vaan kuuliaisuutta Jumalan Sanalle ja hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta! Ei siis mikään kynnys Pyhällä Hengellä täyttymiselle!
- hyvä
on, (vaikkakin, ikävä kyllä, hyvin harvoin), tavata täällä kaltaisesi. Sinä joudut, jos useammin täälä kirjoitat, kahden kiistelevän lahkon väliin, mutta koska näissä molemmissa lahkoissa on Jeesuksen omia, antaa Hän sinulle voiman tuoda tuota äsken tuomaasi tottuutta tänne.
- RitariOlevainen
Todistan asian Jeesuksen nimessä, että Pyhän Hengen kasteen voi saada ennen vesikastetta, minkäkin sain PH-lahjan pariminuuttia siitä, kun olin antanut elämäni Jeesukselle, siihen pelastuksen riemuun, joka oli sekin valtava, lisättiin vielä Henkikaste kielilläpuhumisen lahjan myötä, niin ei ollut riemulla rajoja, joka on kestänyt tähän päivään saakka, kaikkea inhimillsitä järkeilyä ja pähkäilyä ja jossittelua ja epäilevää arvostelua ja kaikkea inhimillsitä tietoa vasten, olen edelleen täytetty Hengellä ja kielillä puhumisineen.
- Jeesuksen nimessä!
- todé
luterin uskovat ovat täyttyneet Pyhällä Hengellä. Mites sen asian kanssa?
Onkohan otsikkosi opetus "valta sitoa tai päästää" ihan oikeassa viitekehyksessään?- kysyit
tode. Minä olen yksi luterilaiselta pohjalta Jeesuksen kasvattamaksi valittu ja lapsena kasteeni saanut ja Jumalan toimesta Pyhällä Hengellä täytetty ja kaiken lisäksi Hän on antanut minulle armolahjat, jotka rakentavat seurakuntaa.
- todé
kysyit kirjoitti:
tode. Minä olen yksi luterilaiselta pohjalta Jeesuksen kasvattamaksi valittu ja lapsena kasteeni saanut ja Jumalan toimesta Pyhällä Hengellä täytetty ja kaiken lisäksi Hän on antanut minulle armolahjat, jotka rakentavat seurakuntaa.
Mitä armolahjoja "omistat"? Tuskin kuitenkaan ihan kaikkia, vaikka ilmoitatkin asian monikkossa.
- RitariOlevainen
kysyit kirjoitti:
voisi olla, mutta kysyn, saitko puhua kielillä täyttyessäsi PH:llä ja jäiko lahja kenties lahjana, että voit puhua edelleen kieliilä aina kun haluat?
-Yksinkertainen vastaus riittää, saitko vaiko et ? - Peku `
voisi olla, mutta kysyn, saitko puhua kielillä täyttyessäsi PH:llä ja jäiko lahja kenties lahjana, että voit puhua edelleen kieliilä aina kun haluat?
-Yksinkertainen vastaus riittää, saitko vaiko et ?Vierailla kielilläpuhumimista ei kukaan koskaan ole vielä pystynyt todistetusti tekemään.
Se mitä sinä tarkoitat omalla kielilläpuhumisellas johtuu siitä että tolitusta tulee koska on päästään sekaisin.
Sinun ja muiden uskovien tolitukset ei sitten ole ylpeilyn aihe vaan jatkuva tai tilapäinen sairaus jota ei sen takia saa halveksia mutta häpeällistä se on kun on edesauttanut mielensä menoa sekaisin. - RitariOlevainen
Peku ` kirjoitti:
Vierailla kielilläpuhumimista ei kukaan koskaan ole vielä pystynyt todistetusti tekemään.
Se mitä sinä tarkoitat omalla kielilläpuhumisellas johtuu siitä että tolitusta tulee koska on päästään sekaisin.
Sinun ja muiden uskovien tolitukset ei sitten ole ylpeilyn aihe vaan jatkuva tai tilapäinen sairaus jota ei sen takia saa halveksia mutta häpeällistä se on kun on edesauttanut mielensä menoa sekaisin.ei himmennä Raamatun totuutta yhtään , päinvastoin kirkastuu vain, koska Raamatun mukaan olet pahanhenegen riivaama, ja puhut riivaajain ajatuksia, olet täysin pahan vallassa, ja olet antautunut Saatnan palvelijaksi ihan julkisesti,vastustamlla Pyhää Henkeä, olet vaarallisilla vesillä, etkä näe mihin olet menossa!
-Sinussa on varmaan "legio" henget, joista Jeesus puhui, ja ne on sitkeässä, siksi et pääse siitä koskaan irti, ilman Jeesuksen Kristuksen apua! - näkövammainen
ei himmennä Raamatun totuutta yhtään , päinvastoin kirkastuu vain, koska Raamatun mukaan olet pahanhenegen riivaama, ja puhut riivaajain ajatuksia, olet täysin pahan vallassa, ja olet antautunut Saatnan palvelijaksi ihan julkisesti,vastustamlla Pyhää Henkeä, olet vaarallisilla vesillä, etkä näe mihin olet menossa!
-Sinussa on varmaan "legio" henget, joista Jeesus puhui, ja ne on sitkeässä, siksi et pääse siitä koskaan irti, ilman Jeesuksen Kristuksen apua!paikkaansa tuo sun väittämä sillä vaikka olen näkövammainen niin olen itse paikan päällä saanut kuulla eräässä ev.lut seurakunnassa kielillä puhumista erään uskoon tulleen keski-ikäisen naisen taholta. Minusta se kaste on vain seurakuntaan liittämistoimenpide jonka jälkeen voi ottaa osaa esim. seurakunnan luottamustoimiin. Vesikasteella ei uskonkanssa sillai ole sen kummempaa merkitystä. Nämä paavalin kirjeet eri seurakunnille oli mun mielestä esimerkkeinä siitä millaisia seurakuntia tulee olemaan ja niin myös on käynyt. Joku voi olla enemmän oikeassa joku vähemmän mutta yksikään ei ole yksin oikeassa. Joka puulaakiin sopii uskovia ja teeskenteliöitä sille ei voi mitään. Toivottavasti itse en ole noita jälkimmäisiä.
- Amos7
Tulin uskoon ja annoin elämäni Jeesukselle. Minulla kesti melkeen kaksi vuotta ennen kuin täytyin Pyhällä Hengellä. Täytyin ennen uskovien kastetta, koska muurien sisältä ei päässyt kasteelle. Kuitenkin sydämeni asenne oli Jumalan edessä oikea ja tarkoitus oli mennä kasteelle kun se aika tulee. Itsella toimii muitakin armolahjoja tarpeen vaatiessa.
Vaimoni tuli uskoon ja täyttyi viikon päästä Pyhällä Hengellä, väkevästi täyttyikin. Hänen kieliinsä tulee selitys.
Tunnen minäkin kirkon uskovia jotka ovat täyttyneet Pyhällä Hengellä eikä ole menneet kasteelle. Tässä on kyse tottelemattomuudesta. - myöskin kastettu
Tuo on niin selvää asiaa, että tuohon jos joku väittää vastaan, tekee sen periaatteesta tai täytyy olla jotain henkilökohtaisesti kirjoittajaa vastaan.
- Amos7
'Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja pyhitykseen, sillä ilman sitä ei ole kukaan näkevä Herraa.' Hebr.12:14
Miksi sinä aina vänkäät minua vastaan, vaikka tikusta tehden asiaa?
Olen huomannut tällä palstalla sinun uskomattomien kanssa taivastelevan minun kauheutta ja monipuolista pahuutta. Sitä kyllä lihasta löytyy.
Koskaan, korostan en koskaan ole nähnyt rakentavaa sinun kirjoittamaa tekstiä. Nytkin ylimielisesti naurat ja laitat kohta sienireseptin.
Mitä sinun touhuistasi sanoo Raamattu?
Minä sanon Raamatun sanoilla; oi jospa olisit kylmä taikka palava mutta kun olet penseä, sinulle käy miten Jeesus jatkaa.
Onko sinun seurakunnassasi hauskaa leikkiä Uuno Turhapuroa ja katsoa suuttuuko kukaan ja elätellä toiveita nähdä edes yksi suuttunut. Tuommoinen ei ole Jumalasta vaan saatanasta. Tuossa tarkoitin mielenlaatua.
Olet kasvanut helluntailaisuudessa mutta et Kristuksessa. Helluntailaisuus on sinulle elämäntapa. Mutta mitä tapahtuu kun helluntaikuorta raapaisee? Sinulla on pirullinen luonne!- sivullinen.
Etkö äskettäin puhutellut todeá sisareksesi? Miksi niin herkästi tulistut ja alat syytellä? Miten olisi rakkaudellisempi ja armollisempi asenne kun kukaan meistä ei kuitenkaan ole täydellinen?
- Amos7
sivullinen. kirjoitti:
Etkö äskettäin puhutellut todeá sisareksesi? Miksi niin herkästi tulistut ja alat syytellä? Miten olisi rakkaudellisempi ja armollisempi asenne kun kukaan meistä ei kuitenkaan ole täydellinen?
Olisit laittanut nicin niin olisit uskottavampi.
Miltä sinusta itsestäsi tuntuisi jos joku periaatteesta aina olisi kimpussasi?
Mitä Jeesus sanoi fariseuksille? Loi vihassa silmänsä heihin, heidän sydämensä paatumuksen vuoksi. - ihminen.
Amos7 kirjoitti:
Olisit laittanut nicin niin olisit uskottavampi.
Miltä sinusta itsestäsi tuntuisi jos joku periaatteesta aina olisi kimpussasi?
Mitä Jeesus sanoi fariseuksille? Loi vihassa silmänsä heihin, heidän sydämensä paatumuksen vuoksi.Mitä väliä nicillä on? Eikö asia ole tärkeämpi? Älä vertaa itseäsi ja Jeesusta, tiedät hyvin miten siinä käy. Vaikka sinulla on rekisteröity nicci niin ei se oikeuta päästelemään "mitä sylki suuhun tuo" - ainakaan etteikö kukaan mitenkään kommentoisi.
Hei pahvi, tää on keskustelupalsta ja jos toivot että saat vaan esittää monologeja niin mene muualle vaikka saarnaspönttöön paasaamaan! - todé
Vaikka Jeesus antoi uskoville yleisen pappeuden lupauksella "päästää tai olla päästämättä", me emme voi ohjailla Pyhää Henkeä, joka toimii niinkuin itse tahtoo.
- Peku `
todé kirjoitti:
Vaikka Jeesus antoi uskoville yleisen pappeuden lupauksella "päästää tai olla päästämättä", me emme voi ohjailla Pyhää Henkeä, joka toimii niinkuin itse tahtoo.
Epäilit joskus Amoksen hermostuneen jostain kirjoituksestani eikä kellään ollut tietoa mistä kirjoituksesta.
Nyt susta on tullut Turhapuro heh...heh..
Amoshan on kuin Paavali kun näkee myös kuolleita. - todé
Peku ` kirjoitti:
Epäilit joskus Amoksen hermostuneen jostain kirjoituksestani eikä kellään ollut tietoa mistä kirjoituksesta.
Nyt susta on tullut Turhapuro heh...heh..
Amoshan on kuin Paavali kun näkee myös kuolleita.Häntä näkee aina silloin tällöin siellä täällä.
Turhapuro -purkaus juontautuu siitä, kun kerroin täällä srk eräästä joulujuhlasta, jossa Uuno T. esiintyi.
Tietäisipä Aamos, että srk johtaja on eräässä tilaisuudessa laulanut karjalasta heilin minä löysin -laulua kirkkosalin lattialla maaten. Kyseessä ei ollut torontolaissävytteinen kaatokokous. - Amos7
todé kirjoitti:
Häntä näkee aina silloin tällöin siellä täällä.
Turhapuro -purkaus juontautuu siitä, kun kerroin täällä srk eräästä joulujuhlasta, jossa Uuno T. esiintyi.
Tietäisipä Aamos, että srk johtaja on eräässä tilaisuudessa laulanut karjalasta heilin minä löysin -laulua kirkkosalin lattialla maaten. Kyseessä ei ollut torontolaissävytteinen kaatokokous.Ei minua turhapurot kiusaa vaan se, kun sinä olet aina minun kimpussa nurjalla mielellä. Erimieltä saa olla mutta jos tahallaan vaan hankaa se on ilkeyttä.
Mielestäni sinä olet aina periaatteessa etsimässä vikoja teksteistäni.
Miksi uskosi vaikuttaa pinnalliselta? - Niin meni sieneen ;D
Amos7 kirjoitti:
Ei minua turhapurot kiusaa vaan se, kun sinä olet aina minun kimpussa nurjalla mielellä. Erimieltä saa olla mutta jos tahallaan vaan hankaa se on ilkeyttä.
Mielestäni sinä olet aina periaatteessa etsimässä vikoja teksteistäni.
Miksi uskosi vaikuttaa pinnalliselta?Sehän on hyvä asia!
- Sienikartta
Asiaa.
niljakkaaksi.
- Amos7
Aina kun tällä palstalla saa rakentavan keskustelun aikaan joku tulee ja pilaa sen. Meillä jokaisella on se oma 'siimei-kiroilija', minulla tämä on sun-glasses. Hän ilmestyy aina puskasta ja sanoo jotain vetääkseen mukaan keskusteluun. Sitten kun tunteet kuumenevat hän ruikuttaa ylläpidolle poistoista.
Huomatkaa ja katsokaa lukijat tuota puskasta huutelijaa. Julistanut itsensä kuolleeksi että saa rypeä itsesäälissä ja huudella rauhassa puskasta. Kerroin asiasta lääkäri-ystävälleni ja hän sanoi oman diagnoosinsa tuollaisesta tyypistä.
Seuranaan hällä yksinäisyys ja kateus.- pakko kysyä tätä
Mikä pakkomielle sinulla on suniksesta? Anna jo olla, teet itsesi naurunalaiseksi kun koko ajan syytät joka asiasta sunista. Käyttäydytkö omasta mielestäsi niinkuin uskovaisen pitää?
- evankelistaksi
tosi pitkävihainen ja katkera. Sä olet jotenkin täynnä vihaa.
- oot mies
evankelistaksi kirjoitti:
tosi pitkävihainen ja katkera. Sä olet jotenkin täynnä vihaa.
hylätty!
- pitäisi
oot mies kirjoitti:
hylätty!
evankelioida? Mutta mitä sinä oikein teet?
- sitten
pitäisi kirjoitti:
evankelioida? Mutta mitä sinä oikein teet?
sinä teet?
- Lisää uskoa
Lisää tuollaista rohkeutta!
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle1034847Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖493252Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle852989- 811737
Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.411510450 000 ulosotossa
Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden1091350- 161059
Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1141049Miehen taloudellinen tilanne ja
halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah431017Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?
En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan40991