Jeesus siunasi pieniä lapsia (Mark. 10:13-16) opetuslasten estelyistä huolimatta.
Kysyisinkin: "Löytyykö Apt. Teoista esimerkkejä siitä, että apostolinen seurakunta olisi järjestänyt erikseen pienten lasten siunaamistilaisuuksia tai muissa yhteyksissä siunannut pienet lapsensa"?
Lasten siunaaminen
61
1159
Vastaukset
- Amos7
Kuitenkin lapsia siunataan ja kukapa uskova ei antaisi lastaan siunattavaksi? Hyvä tapa on monessa seurakunnassa kun koululaiset siunataan koulukauden alussa.
Itse siunaan lapsen mielelläni.
Romani-kulttuurissa opetetaan siunaamaan ja siellä turvaudutaan Jumalaan herkemmin kuin valtaväestössä. Uskosta puhuminen on aivan luonnollinen asia. Jos joku sairastaa pyydetään heti esirukousta, joka on monelle muotojumaliselle kauhistus.
Siunataanhan telttakokouksessa telttakin ja tulevat kokoukset vaikka tuosta ei Raamatussa nimenomaan puhuta. Samoin uudet rukoushuoneet.
Eihän Apt :ssa löydy kaikkia parantumisiakaan vaikka ihmisiä parantui koko ajan.Amos7: "Kuitenkin lapsia siunataan ja kukapa uskova ei antaisi lastaan siunattavaksi"?
---
Kyse ei olekkaan siitä, etteikö lapsia voisi siunata.
Se on hyvä tapa.
Voisi kuvitella, että kun Apt. Teoissa kokonaisia perhekuntia kastettiin, niin siinä yhteydessä pienet "ymmärtämättömät" lapset olisi "vain" siunattu ja siitä olisi erikseen maininta Raamatussa.Tapio522 kirjoitti:
Amos7: "Kuitenkin lapsia siunataan ja kukapa uskova ei antaisi lastaan siunattavaksi"?
---
Kyse ei olekkaan siitä, etteikö lapsia voisi siunata.
Se on hyvä tapa.
Voisi kuvitella, että kun Apt. Teoissa kokonaisia perhekuntia kastettiin, niin siinä yhteydessä pienet "ymmärtämättömät" lapset olisi "vain" siunattu ja siitä olisi erikseen maininta Raamatussa.Maalaisjärki jo sano? Että jos tällaisen siunauxen olis jotain tekemisiin pelastuxen kanssa. Silloin siitä olisi mainittu raamatussa vaikka kuinka monta kerta. Siunatkaa lapset että ne isona menee taivaaseen olis Paavali nimenoman kirjottanut. Mutta ei kun ei.
Kyllä on hyvä tapa osoitta rakkauutta lapsille. Mutta ne siunatut vauvat on vain jostain syystä monet mennyt sitten helvettin ja kadotuxen tielle aikuisena ja monet upotuskastetut myös. Ja nyt sitten kaikista riituaalipuuhamaitten huolimatta istuvat ja odottavat tuomion. Niin ei tällä sitten ole sen suurempa voiman vaikutusta ja merkitystä vaikka ihminen halua antaa sille joku okulttismisen mystisen vaikutuxen voima näille vesikastetut. : ) Olkaa siunatut kaikki jotka alkeisopissa pyöritäätte päivät pitkät kiukkusena Jumalalle.- joo.
savonarola kirjoitti:
Maalaisjärki jo sano? Että jos tällaisen siunauxen olis jotain tekemisiin pelastuxen kanssa. Silloin siitä olisi mainittu raamatussa vaikka kuinka monta kerta. Siunatkaa lapset että ne isona menee taivaaseen olis Paavali nimenoman kirjottanut. Mutta ei kun ei.
Kyllä on hyvä tapa osoitta rakkauutta lapsille. Mutta ne siunatut vauvat on vain jostain syystä monet mennyt sitten helvettin ja kadotuxen tielle aikuisena ja monet upotuskastetut myös. Ja nyt sitten kaikista riituaalipuuhamaitten huolimatta istuvat ja odottavat tuomion. Niin ei tällä sitten ole sen suurempa voiman vaikutusta ja merkitystä vaikka ihminen halua antaa sille joku okulttismisen mystisen vaikutuxen voima näille vesikastetut. : ) Olkaa siunatut kaikki jotka alkeisopissa pyöritäätte päivät pitkät kiukkusena Jumalalle.Siunatkaa lapset että ne isona menee taivaaseen olis Paavali nimenoman kirjottanut
-Tuollaista ei kirjoitettu aikuisistakaan. Aikuinenekaan ei mene taivaaseen vaikka olisi kastettu/ siunattu. Vaaditaan uskoa eikä kasteita ja siunauksia. - Onnellinen Herrassa
Tapio522 kirjoitti:
Amos7: "Kuitenkin lapsia siunataan ja kukapa uskova ei antaisi lastaan siunattavaksi"?
---
Kyse ei olekkaan siitä, etteikö lapsia voisi siunata.
Se on hyvä tapa.
Voisi kuvitella, että kun Apt. Teoissa kokonaisia perhekuntia kastettiin, niin siinä yhteydessä pienet "ymmärtämättömät" lapset olisi "vain" siunattu ja siitä olisi erikseen maininta Raamatussa.Raamatun perheissä kerrotaan, että he kaikki tulivat uskolle kuuliaiseksi ja sitten heidät kastettiin. Mukana oli siis jo ymmärrykseltään sellaisia ihmisiä, jotka tajusivat mistä on kyse. Pienistä lapsista ei kyseisissä paikoissa sanota mitään. Olisi varmasti mainittu, jos niin olisi ollut! Tuota siunaamisrituaaliakaan ei Raamatusta löydy. Esimerkki hellareihin on otettu siitä, kun Jeesus siunasi lapsia! Kaunis tapa sinänsä, mutta kuten sanoin ei ole Raamatusta otettu, kuten ei luterilaisten lapsikastekaan!
- Taivaasta
Onnellinen Herrassa kirjoitti:
Raamatun perheissä kerrotaan, että he kaikki tulivat uskolle kuuliaiseksi ja sitten heidät kastettiin. Mukana oli siis jo ymmärrykseltään sellaisia ihmisiä, jotka tajusivat mistä on kyse. Pienistä lapsista ei kyseisissä paikoissa sanota mitään. Olisi varmasti mainittu, jos niin olisi ollut! Tuota siunaamisrituaaliakaan ei Raamatusta löydy. Esimerkki hellareihin on otettu siitä, kun Jeesus siunasi lapsia! Kaunis tapa sinänsä, mutta kuten sanoin ei ole Raamatusta otettu, kuten ei luterilaisten lapsikastekaan!
Sydämen usko on lahjaa taivaasta. Uskoon pitää olla saatuna uskonhenki, eli Kristuksen Henki. Usko on hengen yhteys Jumalan kanssa. Kastetulla lapsella on hengen yhteys Jumalan kanssa.
Ymmärrys ja järjenpäätelmät on ihmisen omaa tekoa.
Kastamaton lapsi on maailmassa Kristuksen ruumiin eli seurakunnan ulkopuolella.
Helluntailaisten ja muiden sellaisten kastamattomilla lapsilla ei ole Kristuksen Hengen sinettiä. - Jaska74
Tapio522 kirjoitti:
Amos7: "Kuitenkin lapsia siunataan ja kukapa uskova ei antaisi lastaan siunattavaksi"?
---
Kyse ei olekkaan siitä, etteikö lapsia voisi siunata.
Se on hyvä tapa.
Voisi kuvitella, että kun Apt. Teoissa kokonaisia perhekuntia kastettiin, niin siinä yhteydessä pienet "ymmärtämättömät" lapset olisi "vain" siunattu ja siitä olisi erikseen maininta Raamatussa.Et ole tainnut lukea raamattuasi kunnolla.
Vaikka joissain perhekunnissa saarnatun sanan kautta tuli joitakin ihmisiä uskoon, ei kuitenkaan raamatussa mainita tuossa yhteydessä laisinkaan pieniä vauvoja.
Ei ole lupa lisätä raamattuun mitään sellaista, mitä siellä ei ole. - Ei löydy
Tapio522 kirjoitti:
Amos7: "Kuitenkin lapsia siunataan ja kukapa uskova ei antaisi lastaan siunattavaksi"?
---
Kyse ei olekkaan siitä, etteikö lapsia voisi siunata.
Se on hyvä tapa.
Voisi kuvitella, että kun Apt. Teoissa kokonaisia perhekuntia kastettiin, niin siinä yhteydessä pienet "ymmärtämättömät" lapset olisi "vain" siunattu ja siitä olisi erikseen maininta Raamatussa.Löytyykö muuten Raamatusta esimerkkejä vauvojen pään-valelurituaalista ?
Lasten siunauksesta kyllä löytyy esimerkki.
Jeesus siunasi lapsia !!
On aivan varmaa, että apostolit levittivät tätä Jeesus esimerkkiä omissa seurakunnissaan. On nimittäin selviä merkkejä siitä, että apostolit pyrkivät seuraamaan Herramme esimerkkiä ja tahtoa. joo. kirjoitti:
Siunatkaa lapset että ne isona menee taivaaseen olis Paavali nimenoman kirjottanut
-Tuollaista ei kirjoitettu aikuisistakaan. Aikuinenekaan ei mene taivaaseen vaikka olisi kastettu/ siunattu. Vaaditaan uskoa eikä kasteita ja siunauksia.Mennän eteenpäin alkeisopista! Siunausta sulle !!!!!!!!
- Onnellinen Herrassa
Taivaasta kirjoitti:
Sydämen usko on lahjaa taivaasta. Uskoon pitää olla saatuna uskonhenki, eli Kristuksen Henki. Usko on hengen yhteys Jumalan kanssa. Kastetulla lapsella on hengen yhteys Jumalan kanssa.
Ymmärrys ja järjenpäätelmät on ihmisen omaa tekoa.
Kastamaton lapsi on maailmassa Kristuksen ruumiin eli seurakunnan ulkopuolella.
Helluntailaisten ja muiden sellaisten kastamattomilla lapsilla ei ole Kristuksen Hengen sinettiä.suinkaan lapsikasteessa, vaan silloin kun ihminen antaa tietoisesti elämänsä Jeesukselle! Silloin Kristuksen Henki tulee asumaan sellaiseen ihmiseen. Lapselle suoritetut rituaalit, kuin aikuisellekin, ovat täysin turhia toimenpiteitä. Niillä ei ole taivaassa mitään merkitystä. Uskon lahja on yksi Hengen lahjoista, jota ei vauvana saada, vaan Henki itse jakaa kuten tahtoo myös Uskonlahjan!
Lapsikasteella (kuin ei upotuskasteellakaan) ole mitään merkitystä siinä onko joku Kristuksessa. Jeesuksen sovitustyön ottaminen omakohtaisesti vastaan on pelastuksen ehto. Pienet vauvat ovat sellaisenaan otollisia Jumalalle, he eivät vielä ole tehneet mitään syntiä omakohtaisesti. Joten tuollaisen taikauskon, voi huoletta lopettaa, että lapsikaste olisi pelastuksen ehto! Sitä se ei Raamatun mukaan ole! - betsy.e
Tapio522 kirjoitti:
Amos7: "Kuitenkin lapsia siunataan ja kukapa uskova ei antaisi lastaan siunattavaksi"?
---
Kyse ei olekkaan siitä, etteikö lapsia voisi siunata.
Se on hyvä tapa.
Voisi kuvitella, että kun Apt. Teoissa kokonaisia perhekuntia kastettiin, niin siinä yhteydessä pienet "ymmärtämättömät" lapset olisi "vain" siunattu ja siitä olisi erikseen maininta Raamatussa.Jeesuksen jättämään esimerkkiin.
Kyllä Jeesuksen seuraajat todelliset uskovaiset, aina siunaavat vauvat.
Kastamisestahan ei vauvojen kohdalla voidakaan puhua, koska kaste edellyttää
evankeliumin kuulemista ja sen vastaanottamista jotta voidaan kastaa(upotuskasteella)
Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemuksen osallisuuteen.
(ja jokainen vastaa omista synneistää Jumalan edessä.
Joka ei tiedä hyvästä, eikä pahasta, on vastuuton ja Sovituksen osallisuudessa suojassa)
Pakanat ovat pakanoita uskoontuloon saakka, vaikka millaisia rituaaleja
suoritettaisiin, samoin juutalaisen on ilman uskoa Jeesukseen, mahdotonta
olla Jumalalle otollinen, mutta kun molemmat uudestisyntyvät Jumalan hengestä Hänen
lapsikseen, syntyy uusi luomus Jumalasta heihin molempiien, henkeen ja
näin Kristuksessa luotiin yksi uusi ihminen, Jumalasta syntynyt.
Sen jälkeen liha ei merkitse mitään, koska Jumala näkee vain uudestisyntyneet ja
verellään pestyt Kristuksessa.
Vanha katoaa vasta uudestisyntymässä Kristuksessa,
koska Hänessä luotiin tuo yksi uusi ihminen. - x-hirvas
Tapio522 kirjoitti:
Amos7: "Kuitenkin lapsia siunataan ja kukapa uskova ei antaisi lastaan siunattavaksi"?
---
Kyse ei olekkaan siitä, etteikö lapsia voisi siunata.
Se on hyvä tapa.
Voisi kuvitella, että kun Apt. Teoissa kokonaisia perhekuntia kastettiin, niin siinä yhteydessä pienet "ymmärtämättömät" lapset olisi "vain" siunattu ja siitä olisi erikseen maininta Raamatussa.Katolinen kirkko lähti omille teilleen laatien opit ja "sakramentit", jotka sitten kirkolliskokouksissa hyväksyttiin "viralliseksi" käytännöksi. Eiköhän ole Tapio522 parasta sinunkin olla kuvittelematta ja uskoa Jeesuksen sanaa.
Mark. 16:16
Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
Se joka uskoo kirkon oppeja, puolustaa niitä, mutta ne ovat vain kirkon oppeja.
- Mummeliksi
Minusta tuli mummi nyt
ekakertaa. Haluan lapsen
lapseni Jumalan seurakuntaan
siunata kasteella Isän Pojan
ja Pyhän Hengen nimeen.
Samalla siunataan vanhemmat,
kasvattamaan lapsi Pyhän Hengen
suojassa. Tämä tuntuu niin
oikealta kuin voi olla."Tämä tuntuu niin
oikealta kuin voi olla".
---
Niin...miksi jättää häntä "Egyptiin" (1. Kor. 10:1-4)!- RitariOlevainen
Tapio522 kirjoitti:
"Tämä tuntuu niin
oikealta kuin voi olla".
---
Niin...miksi jättää häntä "Egyptiin" (1. Kor. 10:1-4)!merkilliset perusteet kastaa lapsianne? Kun niin "TUNTUU" oikealta, ja viedä pois "EGYPTISTÄ"??? Täysin taikauskoista jossittelua ja luulouskoisuutta, vailla kaikkea Raamatun opetusta.
-Ja tottakai helluntailaiset siunaa lapsia, niihän Jeesuskin teki,Hän on seurakunnan Pää, suurempi kuin apostolit, mutta ei kastanut ainuttakaan, eikä kastattanut, eikä käskenyt kastaa, siunata kylläkin.
-Kastekäsky annettiin apostoleille, kastaa uskokoon tulleet, mutta ei käsketty kastaa lapsia vieläkään, eikä ole koskaan sellaista lupaa tai käskyä Raamatuusaa ollut eikä ole.
-Ei pidä sekoittaa kirkon käskyjä Raamatun käskyihin, jos ne eivät kerran löydy Raamatusta, jo tuon luulisi olevan jokaiselle ajattelevalle selvääkin selvempi asia?
-Mutta tuntuu, että siinä lapsikasteessa on jokin voimakas henkivalta takana, koska se lumoaa ja vie ajattelukyvyn sen harrastajilta, heiltä menee kyky ymmärtää sitä mitä lukevat, sen huomaa, kun esm. "Tapio522" "selittää" Raamattua, siinä luulotietämisen leima, ja on sitä, mistä Paavali kirjoittaa, että tiedetään, vaan ei niinkuin tietää tulisi, kirkon syy, että tälläiseen valheeseen on eksytetty kokonaisia kansoja, ja sitten nimitetään valtioita "kristityiksi" valtioiksi, vaikka kansoista yli 90% on täysin pakanoita, ei tiedetä eikä tunneta pelastuksesta ensimmäisiä aakkosia, ja yksi aakkonen on kaste, juuri siinä mennään heti harhaan ja se vie luonnollisesti loputkin Raamatun opetukset täysin aaveraiteille jotka päättyy ikuiseen pimeyteen, kauas pelastuksen autuudesta.
-Siitä huolimatta että se "tuntuu niin oikealta", tunteet vie harhaan, Jumalan sanaa tulee tottella, eikä tunteita opillisissa alueissa !
-Selvyyden vuoksi: Kun uudestisyntyy, tulee myös tunteita, ja täytyykin tulla, mutta vasta sitten, kun ensin on toteltu Sanaa, niin silloin usko ja tunteet käy käsikädessä, ja ovat tasapainossa, John Bunyan sanookin, että usko ja tunteet ovat kuin kainalosauvat, molempia pitää olla! - Usko on
Tapio522 kirjoitti:
"Tämä tuntuu niin
oikealta kuin voi olla".
---
Niin...miksi jättää häntä "Egyptiin" (1. Kor. 10:1-4)!Tuntuminen ei ole Herramme tahto. Ihmisistä tuntuu tosi asia hyvältä - esim. seksuaalisuuden alueella. Jos näitä alamme noudattaa niin se johtaa vääjäämättä Sodoman tapaiseen yhteiskuntaan.
- betsy.e
Tapio522 kirjoitti:
"Tämä tuntuu niin
oikealta kuin voi olla".
---
Niin...miksi jättää häntä "Egyptiin" (1. Kor. 10:1-4)!väitä vastoin Raamatun Sanaa, että vauvakaste erottaa Egyptistä?
Ef.2:11. Muistakaa sentähden, että te ennen, te lihanne puolesta pakanat,
jotka olette saaneet ympärileikkaamattomien nimen niiltä, joita,
lihaan käsillä tehdyn ympärileikkauksen mukaisesti, sanotaan ympärileikatuiksi -
12. että te siihen aikaan olitte ilman Kristusta, olitte vailla Israelin kansalaisoikeutta ja
vieraat lupauksen liitoille, ilman toivoa ja ilman Jumalaa maailmassa;
13. mutta nyt, kun olette Kristuksessa Jeesuksessa, olette te, jotka ennen olitte kaukana,
päässeet lähelle Kristuksen veressä.
1) Koska Jeesuksen veri puhdistaa ihmisen tunnon kuolleista teoista?
Ajankohta? a)Vauvasiunaus, b)rekisteröinti, vaiko C)uskoontulossa?
14. Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan
väliseinän, nimittäin vihollisuuden,
15. kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä,
luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan,
2) Koska astuu voimaan kohdallamme Kristus on lain loppu?
a)vauvakasteessa, b) rekisteröinnissä, c) uskoontulossa?
3) Koska toteutuu yhdeksi uudeksi ihmiseksi luominen?
a) vauvakasteessa, b.rekisteröinnissä, c) uskoontulossa?
16. ja yhdessä ruumiissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta,
kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden.
17. Ja hän tuli ja julisti rauhaa teille, jotka kaukana olitte, ja rauhaa niille,
jotka lähellä olivat;
18. sillä hänen kauttansa on meillä molemmilla pääsy yhdessä Hengessä Isän tykö.
Koska syntyy tämä yhteys pakanan ja juutalaisen kohdalla; yhdestä Hengestä Isään?
a) vauvakasteessa, b rekisteröinnissä, c uskoontulossa?
Milloin siis ihminen siirtyy Egyptistä Luvattuun maahan?
a) vauvakasteessa, b) rekisteröinnissä, c)uskoontulossa?
Lisäselvityksenä pienten lasten ja vauvojen kohdalla, että sovintoveri on voimassa
ja niiden lasten suoja, joilla ei ole kykyä valita oikeaa ja väärää, hyvää ja pahaa,
Jumalan suhteen. Jokainen vastaa omista synneistään Jumalan edessä.
Jos ei ymmärrä eikä tiedä vielä synnistä, on Jeesus y,,ärtämättömien puolustaja
koska Jumala ei jättänyt ihmisen käsiin toisen pelastusta.
Vain Jumala voi pelastaa ne jotka kuulevat evankeliumin ja uskovat sen, eikö totta?
- lopettakaa moiset noituudet
rituaali.
On valitettavaa, että vielä nykyisinkin on olemassa ihmisiä, jotka ylläpitävät tuota alkukantaista traditiota.- tosiuskovat
Katakombeissa on luettavissa ensimmäisiä "kirkonkirjoja", joista selviää, että aivan pieniä vauvoja kastettiin Kristukselle. Uskonsa puolesta kuolleet ja vainotut kristityt nimittäin hakkasivat kallioon lastensa syntymäpäivän, kastepäivän ja kuolinpäivän. Kyllä kristityt kastaa ja luovuttaa lapsensa Jeesukselle kasteessa heti vauvoina.
Ainuttakaan pienten lasten siunaamistapaa ei alkuseurakunnat eikä kirkkohistoria tunne.
Tapa lienee syntynyt anabaptistissa lahkoissa joskus 1900-luvun alkupuolella. Kyse taitaa olla paremminkin pienten lasten vanhempien rauhoittelemisesta, kun aito kristilinen kaste lapsen kohdalla on hylätty ja laiminlyöty. - tuohitorvi
tosiuskovat kirjoitti:
Katakombeissa on luettavissa ensimmäisiä "kirkonkirjoja", joista selviää, että aivan pieniä vauvoja kastettiin Kristukselle. Uskonsa puolesta kuolleet ja vainotut kristityt nimittäin hakkasivat kallioon lastensa syntymäpäivän, kastepäivän ja kuolinpäivän. Kyllä kristityt kastaa ja luovuttaa lapsensa Jeesukselle kasteessa heti vauvoina.
Ainuttakaan pienten lasten siunaamistapaa ei alkuseurakunnat eikä kirkkohistoria tunne.
Tapa lienee syntynyt anabaptistissa lahkoissa joskus 1900-luvun alkupuolella. Kyse taitaa olla paremminkin pienten lasten vanhempien rauhoittelemisesta, kun aito kristilinen kaste lapsen kohdalla on hylätty ja laiminlyöty.Raamattu on Jumalan sana, mikä ratkaisee asian.
Tiedämme, että kommunisteja, epäjumalan palvelijoita... ja jopa noitia on vainottu, mutta se ei tee heidän edustamastaan asioista Jumalan sanaa. Siis selitykset Ei mennyt läpi!
Vauvakastetta ei Raamatusta löydy - vain pienten lasten siunaaminen moneen kertaan UT:sta. "Ei yli sen mitä kirjoitettu on" 1.Kor.4:6 - siunaaminen
tuohitorvi kirjoitti:
Raamattu on Jumalan sana, mikä ratkaisee asian.
Tiedämme, että kommunisteja, epäjumalan palvelijoita... ja jopa noitia on vainottu, mutta se ei tee heidän edustamastaan asioista Jumalan sanaa. Siis selitykset Ei mennyt läpi!
Vauvakastetta ei Raamatusta löydy - vain pienten lasten siunaaminen moneen kertaan UT:sta. "Ei yli sen mitä kirjoitettu on" 1.Kor.4:6Laita näkyviin kohta, missä jossain ALKUSEURAKUNNASSA olisi suoritettu pienen lapsen "siunaus" helluntailaisen tavan mukaan?
- RitariOlevainen
että muinaiset "siunaamiset" on ollut jopa vahingollisia, kun kaikkien pyhimysten, henkien ym. vastaavien nimeen on loitsut hoettu.
-Nyt on kuitenkin kyse siunaamisesta ISÄN POJAN ja PYHÄN HENGEN nimeen, siinä on siunaamisen voimavaikutus ihmisen elämään aina. siunaaminen kirjoitti:
Laita näkyviin kohta, missä jossain ALKUSEURAKUNNASSA olisi suoritettu pienen lapsen "siunaus" helluntailaisen tavan mukaan?
Löytyykö niitä kohtia Raamatusta, jossa alkuseurakunta olisi siunannut pienet lapsensa.
Yksikin kohta olisi hyvä näin alkuunsa!
Missä alkuseurakunnassa järjestetään lapsille perhekasteen korvikkeena ihmisen suorittama lapsen siunaustilaisuus?- RitariOlevainen
siunaaminen kirjoitti:
Laita näkyviin kohta, missä jossain ALKUSEURAKUNNASSA olisi suoritettu pienen lapsen "siunaus" helluntailaisen tavan mukaan?
Ettet nyt vaan ole naaivi?
_Jeesus on seurakunnan Pää, nii alkuseurakunnan kuin tänäkin päivänä ja iankaikkisesti, ja HÄN siunasi lapsia, ja Hän on suurempi kuin apostolit, Jeesus ei käskenyt kastaa lapsia, että se olisi siirtänyt siunauksen lapsikasteen yhteyteen.
-Ei yli sen, mitä on kirjoitettu!
-Tuollaiset gatacombi jutut ei ole Raamattua, että niissä on saatettu tehdä mitä hyvänsä taikausko kun oli pahimmillaan tuohon aikaan, ja yksi on varmaa, Raamattu ei puhu noista tapahtumista yhtään mitään, eivät siis voi kelvata todisteeksi piirun vertaa, täysin arvottomia Raamatun opetukseen nähden! - liittäminen
RitariOlevainen kirjoitti:
että muinaiset "siunaamiset" on ollut jopa vahingollisia, kun kaikkien pyhimysten, henkien ym. vastaavien nimeen on loitsut hoettu.
-Nyt on kuitenkin kyse siunaamisesta ISÄN POJAN ja PYHÄN HENGEN nimeen, siinä on siunaamisen voimavaikutus ihmisen elämään aina.Alkuseurakunnassa ei ketään yritetä liittää Kristuksen ikuisesti elävään ruumiiseen pelkästään ihmisen siunauksen lukemisella.
Alkuseurakunnassa perheen päämiehen uskon ja tahdon mukaisesti koko perhekunta kastettiin heti kristityksi. Isäntäväen perheen lisäksi kastettiin välittömästi myös orjien ja palvelijoiden perheet lapsineen saman tien yhteen ja samaan uskoon. Antiikin ajan kastettu perhekunta saattoi käsittää jopa tuhat eri ikäistä henkilöä aina vauvasta vaariin saakka.
"sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä."
Kasteen salaisuus (kreik.mysterium /sakrament latinaksi) on suuri, sillä kasteessa liitytään seurakuntaan eli Kristusruumiiseen. Helluntailaisten kastamattomat lapset eivät kuulu seurakuntaan, eikä heillä ole Pyhän Hengen sinettiä.
Kristillinen kaste on suuri salaisuus/sakramentti/mysterium, kuten Paavali toteaa.
"Tämä SALAISUUS on suuri; minä tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa." (Ef.5:32) - uskonsa puolesta
tuohitorvi kirjoitti:
Raamattu on Jumalan sana, mikä ratkaisee asian.
Tiedämme, että kommunisteja, epäjumalan palvelijoita... ja jopa noitia on vainottu, mutta se ei tee heidän edustamastaan asioista Jumalan sanaa. Siis selitykset Ei mennyt läpi!
Vauvakastetta ei Raamatusta löydy - vain pienten lasten siunaaminen moneen kertaan UT:sta. "Ei yli sen mitä kirjoitettu on" 1.Kor.4:62. Tim. 3:12
Ja kaikki, jotka tahtovat elää jumalisesti Kristuksessa Jeesuksessa, joutuvat vainottaviksi.
Kyllä Katakombien vainonut ja uskonsa puolesta kuolleet ja lapsensa kastaneet kristityt olivat todellisia uskovaisia.
...
Toisin kuin 1900-luvun alussa syntyneitä hurmoslahkoja voidaan perustellisti epäillä, mikä henki heissä vaikuttaa. - ihmettelen miksi
liittäminen kirjoitti:
Alkuseurakunnassa ei ketään yritetä liittää Kristuksen ikuisesti elävään ruumiiseen pelkästään ihmisen siunauksen lukemisella.
Alkuseurakunnassa perheen päämiehen uskon ja tahdon mukaisesti koko perhekunta kastettiin heti kristityksi. Isäntäväen perheen lisäksi kastettiin välittömästi myös orjien ja palvelijoiden perheet lapsineen saman tien yhteen ja samaan uskoon. Antiikin ajan kastettu perhekunta saattoi käsittää jopa tuhat eri ikäistä henkilöä aina vauvasta vaariin saakka.
"sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä."
Kasteen salaisuus (kreik.mysterium /sakrament latinaksi) on suuri, sillä kasteessa liitytään seurakuntaan eli Kristusruumiiseen. Helluntailaisten kastamattomat lapset eivät kuulu seurakuntaan, eikä heillä ole Pyhän Hengen sinettiä.
Kristillinen kaste on suuri salaisuus/sakramentti/mysterium, kuten Paavali toteaa.
"Tämä SALAISUUS on suuri; minä tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa." (Ef.5:32)"Alkuseurakunnassa perheen päämiehen uskon ja tahdon mukaisesti koko perhekunta kastettiin heti kristityksi. Isäntäväen perheen lisäksi kastettiin välittömästi myös orjien ja palvelijoiden perheet lapsineen saman tien yhteen ja samaan uskoon. Antiikin ajan kastettu perhekunta saattoi käsittää jopa tuhat eri ikäistä henkilöä aina vauvasta vaariin saakka. "
Toi on ihan satua, eihän raamattu tuollaista opeta.
Mitä ihmeen satukirjaa olet lukenut ???
Raamattu opettaa, että vain uskoon tulleet kastettiin, eikä usko kelvannut silloinkaan jokaiselle. - RitariOlevainen
liittäminen kirjoitti:
Alkuseurakunnassa ei ketään yritetä liittää Kristuksen ikuisesti elävään ruumiiseen pelkästään ihmisen siunauksen lukemisella.
Alkuseurakunnassa perheen päämiehen uskon ja tahdon mukaisesti koko perhekunta kastettiin heti kristityksi. Isäntäväen perheen lisäksi kastettiin välittömästi myös orjien ja palvelijoiden perheet lapsineen saman tien yhteen ja samaan uskoon. Antiikin ajan kastettu perhekunta saattoi käsittää jopa tuhat eri ikäistä henkilöä aina vauvasta vaariin saakka.
"sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä."
Kasteen salaisuus (kreik.mysterium /sakrament latinaksi) on suuri, sillä kasteessa liitytään seurakuntaan eli Kristusruumiiseen. Helluntailaisten kastamattomat lapset eivät kuulu seurakuntaan, eikä heillä ole Pyhän Hengen sinettiä.
Kristillinen kaste on suuri salaisuus/sakramentti/mysterium, kuten Paavali toteaa.
"Tämä SALAISUUS on suuri; minä tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa." (Ef.5:32)Ei koskaan ole annettu Raamatun mukaan kastaa tai kastattaa muita kuin itsensä!
- RitariOlevainen
RitariOlevainen kirjoitti:
Ei koskaan ole annettu Raamatun mukaan kastaa tai kastattaa muita kuin itsensä!
Perheen pää ei päätä kasteesta eikä seurakuntaan liittämisestä, vain ja ainoastaan Raamattu on pätevä opaskirja , ja Raamattu ei anna lupaa kastaa eikä littää muita kuin uskoon tulleet ja sen jälkeen kastetut siunataan Kristuksen ruumiseen IANKAKKISESTI Hänessä olemaan, sitä isännät eikä emännät määrää, vaan JUMALAN SANA!
- missä järkesi?
RitariOlevainen kirjoitti:
että muinaiset "siunaamiset" on ollut jopa vahingollisia, kun kaikkien pyhimysten, henkien ym. vastaavien nimeen on loitsut hoettu.
-Nyt on kuitenkin kyse siunaamisesta ISÄN POJAN ja PYHÄN HENGEN nimeen, siinä on siunaamisen voimavaikutus ihmisen elämään aina.taikauskoisuuden perikuva.
Mistä ihmeen "voimavaikutuksista" kirjoitat? Luulisi sinunkin tietävän, mistä nuo kristinuskon isät, pojat ja pyhät henget ovat peräisin. Ne kaikki perustuvat taikauskoisuuteen ja tietämättömyyteen. - historia
RitariOlevainen kirjoitti:
Ei koskaan ole annettu Raamatun mukaan kastaa tai kastattaa muita kuin itsensä!
Perheen päämiehen tahto oli ehdoton. Perheenpäämiehen uskon mukaisesti koko hänen vallassaan oleva perhekunta kastettiin.
Käytäntö oli täysin sama kuin ns. kristillistä kastetta edeltäneessä proselyyttikasteessa, mikä oli myös perhekuntakaste.
Lasten kastaminen perheeseen kuuluvina omaisina oli täysin selviö Jeesuksen ajan juutalaisuudessa.
Ihme kun siitä täällä niin paljon keskustellaan. - röbeln
historia kirjoitti:
Perheen päämiehen tahto oli ehdoton. Perheenpäämiehen uskon mukaisesti koko hänen vallassaan oleva perhekunta kastettiin.
Käytäntö oli täysin sama kuin ns. kristillistä kastetta edeltäneessä proselyyttikasteessa, mikä oli myös perhekuntakaste.
Lasten kastaminen perheeseen kuuluvina omaisina oli täysin selviö Jeesuksen ajan juutalaisuudessa.
Ihme kun siitä täällä niin paljon keskustellaan.Pysy tosiasioissa.
Mielikuvituksesi erehtyy, mutta jos luet raamattua, opit sieltä sen, että vain uskoon tulleet kastettiin. RitariOlevainen kirjoitti:
Perheen pää ei päätä kasteesta eikä seurakuntaan liittämisestä, vain ja ainoastaan Raamattu on pätevä opaskirja , ja Raamattu ei anna lupaa kastaa eikä littää muita kuin uskoon tulleet ja sen jälkeen kastetut siunataan Kristuksen ruumiseen IANKAKKISESTI Hänessä olemaan, sitä isännät eikä emännät määrää, vaan JUMALAN SANA!
RO: " sitä isännät eikä emännät määrää, vaan JUMALAN SANA"!
---
Määräsivätkö vanhemmat lapsistaan, kun "väkisin raahasivat" heitä saamaan Jeesukselta siunausta (Mark. 10:13-15)?
Raahasivatko israelilaiset pienet lapset "väkisin" yli Punaisen Meren?
Kenen/keiden tahdosta oli kummassakin esimerkissä kyse: Lapsen, aikuisten vai Jumalan,... vai kaikkienko?- kristityksi "pistos"
röbeln kirjoitti:
Pysy tosiasioissa.
Mielikuvituksesi erehtyy, mutta jos luet raamattua, opit sieltä sen, että vain uskoon tulleet kastettiin.Lyydia oli perkunnan päämies, joka kastatti heti koko perhekuntansa kristityiksi, joista käytetään kreikankielen sanaa "pistos" uskovaisiksi.
Vain Lyydian uskosta mainitaa, ja siitäkin Lyydia itse kyselee toisten mielipidettä kasteen jälkeen. Muiden kastettujen perhekuntalaisten uskosta ei mainita mitään. Uskon syntyminen ja vahvistuminen voi olla pitkäaikainen prosessi. Lisäksi uskoa annetaan eri ihmisille erilainen määrä.
Ap. t. 16:15
Ja kun hänet ja hänen perhekuntansa oli kastettu, pyysi hän meitä sanoen: "Jos te pidätte minua Herraan uskovaisena, niin tulkaa minun kotiini ja majailkaa siellä". Ja hän vaati meitä. - RitariOlevainen
missä järkesi? kirjoitti:
taikauskoisuuden perikuva.
Mistä ihmeen "voimavaikutuksista" kirjoitat? Luulisi sinunkin tietävän, mistä nuo kristinuskon isät, pojat ja pyhät henget ovat peräisin. Ne kaikki perustuvat taikauskoisuuteen ja tietämättömyyteen.pimeydessä vaellat, katso Jeesukseen Kristukseen, niin Hän sinua valaisee!
- RitariOlevainen
Tapio522 kirjoitti:
Löytyykö niitä kohtia Raamatusta, jossa alkuseurakunta olisi siunannut pienet lapsensa.
Yksikin kohta olisi hyvä näin alkuunsa!
Missä alkuseurakunnassa järjestetään lapsille perhekasteen korvikkeena ihmisen suorittama lapsen siunaustilaisuus?Ja siellä missä Hän saa olla Pää. Kirkossa ei niin ole, siellä kirkko on itsensä pää omine sakramentteineen ja omine keksimineen lapsikasteineen. Raamatulla ei niissä ole sanan tilaa!
-Jeesus siunasi lapset, ja se on tarpeeksi hyvä esimerkki, mutta kastanut ei, eikä käskenyt kastaa, apostolit sai käskyn kastaa uskoon tulleet, eli sellaiset ihmiset jotka voivat ymmärtää Sanan saarnan, koska usko tulee kuulemisesta, kuuleminen Jumalan sanan kautta, ei siis usko koske vauvaa, koska hän ei voi kuulla, eikä myöskään uskoa, joka sellaista väittää, ei ole ymmärrys kohdallaan, jotain luetun ymmärtämis vaikeuksia on ja pahasti, ja muutenkin pitäis jo käsittää ilaman Jumalan sanaakin, ettei vauvat voi ymmrtää mitään, paitsi että äidin rinnoille on turvallista mennä kun äiti syliinsä ottaa, siellä saa lämpöä ja ravintoa ja rakkautta, ja huolenpitoa, ja siinä se on mitä vauva tarvitsee, huolehtivan isän ja äidin, sen se tajuaa jo vauvana, mutta ei tavuakaan Jeesusken Paavalin tai muiden apostolien saarnoista, johan tuon nyt järkikin sanoo! - pääsi on sekaisin
RitariOlevainen kirjoitti:
pimeydessä vaellat, katso Jeesukseen Kristukseen, niin Hän sinua valaisee!
olet.
Näetkö näkyjä vai mistä ihmeen jesus kristuksesta hourit?
Onko tällä houreesi jesus kristuksella hyvä taskulamppu jolla hän sinua valaisee? - yks toinen
Tapio522 kirjoitti:
Löytyykö niitä kohtia Raamatusta, jossa alkuseurakunta olisi siunannut pienet lapsensa.
Yksikin kohta olisi hyvä näin alkuunsa!
Missä alkuseurakunnassa järjestetään lapsille perhekasteen korvikkeena ihmisen suorittama lapsen siunaustilaisuus?siunatkaa; sillä siihen te olette kutsututkin, että siunauksen perisitte.
- vaikka on uskossa Jeesukseen
uskonsa puolesta kirjoitti:
2. Tim. 3:12
Ja kaikki, jotka tahtovat elää jumalisesti Kristuksessa Jeesuksessa, joutuvat vainottaviksi.
Kyllä Katakombien vainonut ja uskonsa puolesta kuolleet ja lapsensa kastaneet kristityt olivat todellisia uskovaisia.
...
Toisin kuin 1900-luvun alussa syntyneitä hurmoslahkoja voidaan perustellisti epäillä, mikä henki heissä vaikuttaa.myös kaste asiassa!
NÄMÄ OLIVAT USKOVIA, MUTTA HEILLÄ EI OLLUT RIITTÄVÄ KASTE:
"Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia. Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan". Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella". Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen". Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen. Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat. Heitä oli kaikkiaan noin kaksitoista miestä." AP.T.19:1-7
Joku oli jättänyt kertomatta koko evankeliumin, mutta onneksi Paavali oli tarkka ja kertoi koko tutuuden!
Ottaapa sinulla koville? Oletko pitkäänkin ollut Raamatun kastekäytäntöä vastaan?
Jumalan siunausta, nöyrry Sanan alle, se helpottaa! vaikka on uskossa Jeesukseen kirjoitti:
myös kaste asiassa!
NÄMÄ OLIVAT USKOVIA, MUTTA HEILLÄ EI OLLUT RIITTÄVÄ KASTE:
"Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia. Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan". Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella". Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen". Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen. Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat. Heitä oli kaikkiaan noin kaksitoista miestä." AP.T.19:1-7
Joku oli jättänyt kertomatta koko evankeliumin, mutta onneksi Paavali oli tarkka ja kertoi koko tutuuden!
Ottaapa sinulla koville? Oletko pitkäänkin ollut Raamatun kastekäytäntöä vastaan?
Jumalan siunausta, nöyrry Sanan alle, se helpottaa!"Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan". Ja hän (Paavali) sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella".
---
Paavali ymmärsi, että Pyhän Hengen lahjan saaminen liittyy kristilliseen kasteeseen, (niinkuin Pietarikin opettaa Apt. 2:38).
Johanneksen kaste ei välittänyt Pyhää Henkeä.
Tämän osoittaa sekin, että Paavali alkaa heti kysymään "millä kasteella te sitten olette kastetut", kun saa kuulla, etteivät Efeson uskova vielä olleet saaneet Pyhän Hengen lahjaa.
Efesonkaan uskovien kohdalla ei ole kyseessä erillisestä ns. Pyhän Hengen kasteesta, koska he olivat kokonaan vailla Pyhää Henkeä.
Paavali korjaa tilanteen.
Paavali laittaa siis Pyhän Hengen lahjan saamisen merkiksi kasteen eikä kielilläpuhumista.
Muutoinhan hän olisi kysynyt "puhutteko kielillä" kuultuaan, ettei Efeson uskovilla ollut vielä Pyhää Henkeä.- RitariOlevainen
Tapio522 kirjoitti:
RO: " sitä isännät eikä emännät määrää, vaan JUMALAN SANA"!
---
Määräsivätkö vanhemmat lapsistaan, kun "väkisin raahasivat" heitä saamaan Jeesukselta siunausta (Mark. 10:13-15)?
Raahasivatko israelilaiset pienet lapset "väkisin" yli Punaisen Meren?
Kenen/keiden tahdosta oli kummassakin esimerkissä kyse: Lapsen, aikuisten vai Jumalan,... vai kaikkienko?ole mitään eikä ketään, ihan hassuja puhut.
Alkuseurakunnassa ei isnnät eikä emännät päättäneet, ketä tai kuka kastetaan, vaan apostolit.
Isnnäthän kysyivät apostoleilta, mitä meidän pitää tehdä?
-No ei apostolit käskenyt heitä tuomaan lapsia kasteelle, vaan heidän itsensä tuli tehdä parannus ja sitten ottaa uskovien kaste, (eikä tässäkään vaiheessa käsketty ottamaan lapsia mukaan kastettavaksi), upottamalla, hautaamalla, kokonaan vedenalle, muutoin se ei ole hautaamista, turha selittää mitään sybolisesti hautaamisesta muutamalla vesitilkalla.
-"Raahasivatko israelilaiset pienet lapset "väkisin" yli Punaisen Meren?"
-Mitä tuo tähän asiaan kuuluu, ei se mikään lastenkaste tilaisuus ollut, vaan Israelin kansan paluu egyptistä omalle maalleen, ja se reitti helpotti heidän kulkuaan pitkällä erämaa matkllaan.
Hehän tulivat kuivaa myöten, eihän he edes kastuneet, sensijaan egyptiläiset hukkui tuohön veteen, mistä israel pelastui, nehän oli tuonion vesiä, eikä mitään kastevesiä.
Israel kastettiin Hengessä, Jumalalle erotettuna kansana ja ihme tapahtui israelin kansan uskon vahvistamiseksi, kun edessä oli pitkä erämaa taival!
-Ja jos sinä pidät siä jonain kaste tapahtumana, niin israelin kasa oli jo ennen lähtö''n tulleet uskoon, siis ennen kastetta, niikuin nytkin pitää olla.
-He olivat saaneet suojeliuksen ovien pihtipieliin sivellyn veren kautta, ennen kastetta punaisessa meressä. Veri pelastaa edelleen, ensin, ennen kastetta, veren puhdistuksen, Jeesuksen veren kautta palstuneut voi ottaa kasteen, uskovien upotus kasteen, lapset oli silloinkin lapsia, niikuin alkuseurakunnan aikanakin, eikä heitä kastettu, lapset on mukana tänäkin päivänä seurakunnassa vanhimpien mukana, eikä vauvoja ole kastettu, he kasvat kasvuaan, ottavat Jeesuksen vastaan omakohtaisena Vapahtajana sitten kun ymmärtävät kasteen merkityksen omasta vapaasta tahdosta, eikä raahata väkisin puollustus kyvytöntä ihmistainta kasteelle, ennekuin itse niin tahtoo!
-"Kukas tälläistä on väittänyt, en ole alkuunkaan sanout, että lapsia on raahattu yhtään minnekkään, mistä tuon sait päähäsi?
-Joku kommentoi, että talon päämies määräsi myös lapset kastettaviksi, tätä en sanout minä, vaan joku joka ei ymärrä mitä puhuu.
-"Määräsivätkö vanhemmat lapsistaan, kun "väkisin raahasivat" heitä saamaan Jeesukselta siunausta (Mark. 10:13-15)?"
-Kuka niin on väittänyt?
-Itsehän olette sitä mieltä, että perhekuntia kastamalla kastettin ISÄNNÄN määräyksestä kaikki kasteelle! Joka suinkaan ei ole Raamatun opetusta! - Jeesus on Herra
Tapio522 kirjoitti:
"Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan". Ja hän (Paavali) sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella".
---
Paavali ymmärsi, että Pyhän Hengen lahjan saaminen liittyy kristilliseen kasteeseen, (niinkuin Pietarikin opettaa Apt. 2:38).
Johanneksen kaste ei välittänyt Pyhää Henkeä.
Tämän osoittaa sekin, että Paavali alkaa heti kysymään "millä kasteella te sitten olette kastetut", kun saa kuulla, etteivät Efeson uskova vielä olleet saaneet Pyhän Hengen lahjaa.
Efesonkaan uskovien kohdalla ei ole kyseessä erillisestä ns. Pyhän Hengen kasteesta, koska he olivat kokonaan vailla Pyhää Henkeä.
Paavali korjaa tilanteen.
Paavali laittaa siis Pyhän Hengen lahjan saamisen merkiksi kasteen eikä kielilläpuhumista.
Muutoinhan hän olisi kysynyt "puhutteko kielillä" kuultuaan, ettei Efeson uskovilla ollut vielä Pyhää Henkeä.Seurakunnissa ihmiset jopa erilaisiin tehtäviin ja lähetysmatkoille,
Pyhä Henki ja seurakunta.
Siellä missä ollaan uskonnollisuuden ei ei uskovien palkkapappien
johtamissa ja määrättyjen kirkkovuosien kiertoa pyörittämässä
ilman Jumalan henkeä, kun ei ole elävää uskoakaan,
ei ymmärretä ollenkaan näitä siunaamisia ja niiden suurta ja merkittävää
hengellistä vaikutusta. - Jeesus on Herra
Tapio522 kirjoitti:
RO: " sitä isännät eikä emännät määrää, vaan JUMALAN SANA"!
---
Määräsivätkö vanhemmat lapsistaan, kun "väkisin raahasivat" heitä saamaan Jeesukselta siunausta (Mark. 10:13-15)?
Raahasivatko israelilaiset pienet lapset "väkisin" yli Punaisen Meren?
Kenen/keiden tahdosta oli kummassakin esimerkissä kyse: Lapsen, aikuisten vai Jumalan,... vai kaikkienko?omin jaloin ja saivat kasteen Moosekseen koska seurasivat häntä.
Pienet lapset kannettiin ja heistä ei kuitenkaan päässyt
luvattuun maahan kuin Joosua ja Kaaleb, ja ne, jotka olivat
kuuliaisia erämaassa. Muut hukkuivat ja tuomittiin erämaassa, ne napisijat
ja Moosekselta valtaa kaappaamaan yrittäneet. - Jeesus on Herra
historia kirjoitti:
Perheen päämiehen tahto oli ehdoton. Perheenpäämiehen uskon mukaisesti koko hänen vallassaan oleva perhekunta kastettiin.
Käytäntö oli täysin sama kuin ns. kristillistä kastetta edeltäneessä proselyyttikasteessa, mikä oli myös perhekuntakaste.
Lasten kastaminen perheeseen kuuluvina omaisina oli täysin selviö Jeesuksen ajan juutalaisuudessa.
Ihme kun siitä täällä niin paljon keskustellaan.poikalapsilleen ympärileikkauksen, kuten tekevät vieläkin.
Kahdeksanpäiväisenä se tehtiin vauvoille, koska se oli
paras aika veren hyytymiskyvyn takia.(Jonka Jumala tiesi)
VT:n aikana mies määräsi perheestä, he olivat Jumalan lain alaisia.
UT:n Kristuksen täytetyn työn jälkeen ei puhuttu kasteesta vaan
evankeliumiin uskomisesta ja sitten uskoontulleet kastettiin hautaamalla
Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen osallisuuteen. - Jeesus on Herra
kristityksi "pistos" kirjoitti:
Lyydia oli perkunnan päämies, joka kastatti heti koko perhekuntansa kristityiksi, joista käytetään kreikankielen sanaa "pistos" uskovaisiksi.
Vain Lyydian uskosta mainitaa, ja siitäkin Lyydia itse kyselee toisten mielipidettä kasteen jälkeen. Muiden kastettujen perhekuntalaisten uskosta ei mainita mitään. Uskon syntyminen ja vahvistuminen voi olla pitkäaikainen prosessi. Lisäksi uskoa annetaan eri ihmisille erilainen määrä.
Ap. t. 16:15
Ja kun hänet ja hänen perhekuntansa oli kastettu, pyysi hän meitä sanoen: "Jos te pidätte minua Herraan uskovaisena, niin tulkaa minun kotiini ja majailkaa siellä". Ja hän vaati meitä.eikä vain Lyydia.
Kastetta edellytti aina evankeliumin kuuleminen ja vastaanottaminen.
Lisäksi Apostolit olivat Lyydian talossa ja puhuivat evankeliumia.
- pikku-i
ei vaadi lisäesimerkkejä. Jeesuksen suorittama lasten siunaaminen riittää jo Raamatun ilmoitukseksi asiasta.
Toisaalta kautta koko Uuden Testamentin on meille annettu ohjeeksi siunata. Joten suosittelen siunaamista laajemminkin käyttöön otettavaksi. Toisaalta asiaa ei pitäisi sotkea kasteeseen, joka oli/ja on uskovalle tarkoitettu jatkoaskel uskoontulon jälkeen.- kasteasiassa
Jeesuksen eläissä ei kristillistä kastetta ollut vielä olemassakaan. Siinä kertomuksessa, jossa vanhemmat veivät väkisin lapsiaan saamaan Jeesuksen "kosketusta" ei kyse ollut niiden aikuistenkaan kastamisesta.
Jeesuksella oli valta maan päällä eläissään antaa syntejä anteeksi, parantaa sairaita, keitä hän tapasi(syntinen nainen, lapset, ristinryöväri).
Juutalaiset tunsivat kirjoitukset ja veivät estelyistä huolimatta lapsiaan saamaan Jeesuksen pelastavaa ja siunaavaa kosketusta:
"Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun." (Ps.51:7) - Soomipoik
niin itsestäänselvä asia, että siitä ei tarvitse etsiä erityismääräystä Raamatusta.
1. Piet. 3: "Siunatkaa, sillä siihen te olette kutsututkin, että siunauksen perisitte."
Tämä siunaus seuraa perintönä vanhemmilta lapsille.
Jeesus käski siunaamaan kaikkia, myös vihamiehiä,
joten eikö lapsia sitten saisi siunata?
Kumma, kun lasten kastamisesta ei ole ensimmäistä-
kään mainintaa Raamatussa, vaikka monet kiivai-
levat sen puolesta.
Vanha Simeonkin tahtoi siunata Jeesus-lapsen, joten sekin todistaa, että uskovat siunasivat
lapsensa.
Luuk 2:34 "Ja vanha Simeon siunasi heitä, ja
sanoi Marialle." - uutta liittoa
Soomipoik kirjoitti:
niin itsestäänselvä asia, että siitä ei tarvitse etsiä erityismääräystä Raamatusta.
1. Piet. 3: "Siunatkaa, sillä siihen te olette kutsututkin, että siunauksen perisitte."
Tämä siunaus seuraa perintönä vanhemmilta lapsille.
Jeesus käski siunaamaan kaikkia, myös vihamiehiä,
joten eikö lapsia sitten saisi siunata?
Kumma, kun lasten kastamisesta ei ole ensimmäistä-
kään mainintaa Raamatussa, vaikka monet kiivai-
levat sen puolesta.
Vanha Simeonkin tahtoi siunata Jeesus-lapsen, joten sekin todistaa, että uskovat siunasivat
lapsensa.
Luuk 2:34 "Ja vanha Simeon siunasi heitä, ja
sanoi Marialle."Kristillinen kaste nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen kuuluu uuden liiton aikaan, mikä alkoi vasta Jeesuksen uhriveren vuodattamisen jälkeen. Jo apt.16-luvussa mainitaan, että kastaminen käynnistyi perhekunnittain, koska lupaus kasteessa saatavasta syntien anteeksisaamisesta ja Pyhän Hengen lahjasta on annettu "teille ja teidän LAPSILLE".
Kasteessa lapsi sovitetaan ja vanhurskautetaan kolmiyhteisen Jumalan nimessä ja lapsi puetaan Kristuksen sovintokuolemaan ja ylösnousemuksen osallisuuteen. Kasteessa alkaa uusi elämä Kristuksen yhteydessä.
Room.6
3 Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa.
4 Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista. - väärällä palstalla
uutta liittoa kirjoitti:
Kristillinen kaste nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen kuuluu uuden liiton aikaan, mikä alkoi vasta Jeesuksen uhriveren vuodattamisen jälkeen. Jo apt.16-luvussa mainitaan, että kastaminen käynnistyi perhekunnittain, koska lupaus kasteessa saatavasta syntien anteeksisaamisesta ja Pyhän Hengen lahjasta on annettu "teille ja teidän LAPSILLE".
Kasteessa lapsi sovitetaan ja vanhurskautetaan kolmiyhteisen Jumalan nimessä ja lapsi puetaan Kristuksen sovintokuolemaan ja ylösnousemuksen osallisuuteen. Kasteessa alkaa uusi elämä Kristuksen yhteydessä.
Room.6
3 Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa.
4 Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista.Tuo vesimagiaoppi kuuluu tunne epäjumalanpalvelus-
palstalle, jossa palvotaan aineellista, vettä.
"Te ette ole pelastuneet minkään katoavaisen (veden) kautta,
vaan Jumalan elävän ja pysyvän Sanan kautta." väärällä palstalla kirjoitti:
Tuo vesimagiaoppi kuuluu tunne epäjumalanpalvelus-
palstalle, jossa palvotaan aineellista, vettä.
"Te ette ole pelastuneet minkään katoavaisen (veden) kautta,
vaan Jumalan elävän ja pysyvän Sanan kautta."Nimimerkki "väärällä palstalla" (Nimimerkistä päätellen taidat olla uusi tällä palstalla?)ihmettelee:
"Tuo vesimagiaoppi kuuluu tunne epäjumalanpalveluluspalstalle, jossa palvotaan aineellista, vettä".
---
Raamattu yhdistää kristilliseen kasteeseen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen (Matt. 28:19).
Liittyykö sinun kasteeseesi Jumalan kolmiyhteys, vai onko kaste sinulle vain pelkkää vettä ja ihmisteko?
Jos liittyy, niin miten?- pikku-i
kasteasiassa kirjoitti:
Jeesuksen eläissä ei kristillistä kastetta ollut vielä olemassakaan. Siinä kertomuksessa, jossa vanhemmat veivät väkisin lapsiaan saamaan Jeesuksen "kosketusta" ei kyse ollut niiden aikuistenkaan kastamisesta.
Jeesuksella oli valta maan päällä eläissään antaa syntejä anteeksi, parantaa sairaita, keitä hän tapasi(syntinen nainen, lapset, ristinryöväri).
Juutalaiset tunsivat kirjoitukset ja veivät estelyistä huolimatta lapsiaan saamaan Jeesuksen pelastavaa ja siunaavaa kosketusta:
"Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun." (Ps.51:7)suorittama kaste oli jo sekin luonteeltaan hiukan toinen kuin Johanneksen kaste, sillä Johanneksen kasteeseen liittyi kehoitus uskoa Häneen, joka tulisi. Opetuslasten suorittamissa kasteissa Jeesus oli jo tullut ja Apostolien teoista eteenpäin asia oli hyvin selvä, eli uskoon tulleet kastettiin.
- Uskovien kaste
Tapio522 kirjoitti:
Nimimerkki "väärällä palstalla" (Nimimerkistä päätellen taidat olla uusi tällä palstalla?)ihmettelee:
"Tuo vesimagiaoppi kuuluu tunne epäjumalanpalveluluspalstalle, jossa palvotaan aineellista, vettä".
---
Raamattu yhdistää kristilliseen kasteeseen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen (Matt. 28:19).
Liittyykö sinun kasteeseesi Jumalan kolmiyhteys, vai onko kaste sinulle vain pelkkää vettä ja ihmisteko?
Jos liittyy, niin miten?Lapsikaste tai oikeammin vauvakaste on täysin epäraamatullinen toimitus. Vauvakasteen on saanut aikaan Paholaisen henki. Vauvakasteen saaneissa henkilöissä tämä henki vaikuttaa mm. estämällä uskoontuloa.
Luterilainen Kirkko on poistanut Apostolien tekojen 8. luvun 37. jakeen, jotta voisi puolustella lapsikastetta. Tuo kyseinen Raamatunkohta menee näin: " Mutta Filippus sanoi:" jos sinä kaikesta sydämestä uskot, niin tapahtukoon. Hän vastasi ja sanoi: minä uskon Jeesuksen Kristuksen Jumalan pojaksi." Apt 8:37 Biblia
Luterilaisuus on suuri harhaoppi pakanallisineen rituaaleineen. Lisäksi se on Porton tytär ja palaa äitikirkon helmoihin. Tähän suuntaan ovat menossa myös vapaat suunnat. Kaikkien todellisten Jeesuksen seuraajien tulee erota kirkkokunnista ja alkaa kokoontua kodeissa samanmielisten uskovien kesken. Raamattu ei tunne nykyisiä kirkkokuntia, ainoastaan Yhden seurakunnan, joka koostuu kaikista Jeesuksen omista, sekä paikkakuntien uskovista koostuvat paikallisseurakunnat.
Seurakunta ei ole yhdistys tai organisaatio, vaan Jeesukseen uskovat ihmiset. Seurakuntaan ei liitytä kasteessa. Uskova henkilöä kuuluu Jumalan seurakuntaan, sillä hän on liittynyt siihen tullessaan uskoon.
Jokaisen Jeesuksen oman tulee sanoutua irti lapsikasteen henkivallasta ja antaa kastaa itsensä Jeesuksen nimeen. Jos vauvana kastettu menee uudelleen kasteelle, hän ei kastata itseään uudelleen. Kirkon vauvakaste ei ole kaste, vaan Saatanallinen rituaali, joka on estänyt liian monen ihmisen pelastumisen.
Kaste on kuuluu opin alkeisiin. Paavali kehottaa uskovia jättämään opin alkeet ja pyrkimään uskossa eteenpäin.
Jos pieni lapsi esim. 5-vuotias tunnustaa uskovansa Jeesukseen, hänet voidaan kastaa. Sen sijaan vauvaa ei voida kastaa, koska vauva ei voi ymmärtää evankeliumia.
Tämä asia on niin yksinkertainen ja selvä, kuten Raamattu sen osoittaa. Olen kiitollinen Jumalalle siitä, että synnyin perheeseen, jossa ei kastettu vauvoja. Tulin uskoon 6-vuotiaana ja kävin uskovien kasteella 15-vuotiaana, koska koin kasteelle menemisen tärkeäksi. Sen jälkeen olen täyttynyt Pyhällä Hengellä ja saanut armolahjoja.
Siunausta kaikille ja voimia taisteluihin ja pyhitystielle! - Tapani K.
Uskovien kaste kirjoitti:
Lapsikaste tai oikeammin vauvakaste on täysin epäraamatullinen toimitus. Vauvakasteen on saanut aikaan Paholaisen henki. Vauvakasteen saaneissa henkilöissä tämä henki vaikuttaa mm. estämällä uskoontuloa.
Luterilainen Kirkko on poistanut Apostolien tekojen 8. luvun 37. jakeen, jotta voisi puolustella lapsikastetta. Tuo kyseinen Raamatunkohta menee näin: " Mutta Filippus sanoi:" jos sinä kaikesta sydämestä uskot, niin tapahtukoon. Hän vastasi ja sanoi: minä uskon Jeesuksen Kristuksen Jumalan pojaksi." Apt 8:37 Biblia
Luterilaisuus on suuri harhaoppi pakanallisineen rituaaleineen. Lisäksi se on Porton tytär ja palaa äitikirkon helmoihin. Tähän suuntaan ovat menossa myös vapaat suunnat. Kaikkien todellisten Jeesuksen seuraajien tulee erota kirkkokunnista ja alkaa kokoontua kodeissa samanmielisten uskovien kesken. Raamattu ei tunne nykyisiä kirkkokuntia, ainoastaan Yhden seurakunnan, joka koostuu kaikista Jeesuksen omista, sekä paikkakuntien uskovista koostuvat paikallisseurakunnat.
Seurakunta ei ole yhdistys tai organisaatio, vaan Jeesukseen uskovat ihmiset. Seurakuntaan ei liitytä kasteessa. Uskova henkilöä kuuluu Jumalan seurakuntaan, sillä hän on liittynyt siihen tullessaan uskoon.
Jokaisen Jeesuksen oman tulee sanoutua irti lapsikasteen henkivallasta ja antaa kastaa itsensä Jeesuksen nimeen. Jos vauvana kastettu menee uudelleen kasteelle, hän ei kastata itseään uudelleen. Kirkon vauvakaste ei ole kaste, vaan Saatanallinen rituaali, joka on estänyt liian monen ihmisen pelastumisen.
Kaste on kuuluu opin alkeisiin. Paavali kehottaa uskovia jättämään opin alkeet ja pyrkimään uskossa eteenpäin.
Jos pieni lapsi esim. 5-vuotias tunnustaa uskovansa Jeesukseen, hänet voidaan kastaa. Sen sijaan vauvaa ei voida kastaa, koska vauva ei voi ymmärtää evankeliumia.
Tämä asia on niin yksinkertainen ja selvä, kuten Raamattu sen osoittaa. Olen kiitollinen Jumalalle siitä, että synnyin perheeseen, jossa ei kastettu vauvoja. Tulin uskoon 6-vuotiaana ja kävin uskovien kasteella 15-vuotiaana, koska koin kasteelle menemisen tärkeäksi. Sen jälkeen olen täyttynyt Pyhällä Hengellä ja saanut armolahjoja.
Siunausta kaikille ja voimia taisteluihin ja pyhitystielle!kirjoituksesta, joka halveksii Jeesuksen lähetyskäskyä. Kaltaisensa pyrkivät kaikin keinoin hälventämään Jeesuksen opetuket ja käskyt.
- Jeesus on Herra
kasteasiassa kirjoitti:
Jeesuksen eläissä ei kristillistä kastetta ollut vielä olemassakaan. Siinä kertomuksessa, jossa vanhemmat veivät väkisin lapsiaan saamaan Jeesuksen "kosketusta" ei kyse ollut niiden aikuistenkaan kastamisesta.
Jeesuksella oli valta maan päällä eläissään antaa syntejä anteeksi, parantaa sairaita, keitä hän tapasi(syntinen nainen, lapset, ristinryöväri).
Juutalaiset tunsivat kirjoitukset ja veivät estelyistä huolimatta lapsiaan saamaan Jeesuksen pelastavaa ja siunaavaa kosketusta:
"Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun." (Ps.51:7)ne jotka olivat kuulleet evankeliumin ja uskoneet sen ja sitten
pitää opettaa enemmän Jumalan Sanan totuutta.
Jeesuskin otti Johanneksen parannuksen kasteen, koska näin
sopi täyttää kaikki vanhurskaus,,,,vaikka eihän Jeesus tarvinnut parannusta,
mutta kum Jeesus nousi kastevedestä vuodatettiin Pyhä Henki kyyhkysen muodossa
Häneen..... - Kysymys.
Jeesus on Herra kirjoitti:
ne jotka olivat kuulleet evankeliumin ja uskoneet sen ja sitten
pitää opettaa enemmän Jumalan Sanan totuutta.
Jeesuskin otti Johanneksen parannuksen kasteen, koska näin
sopi täyttää kaikki vanhurskaus,,,,vaikka eihän Jeesus tarvinnut parannusta,
mutta kum Jeesus nousi kastevedestä vuodatettiin Pyhä Henki kyyhkysen muodossa
Häneen.....Jeesus yhteen, vai kahteen kertaan?
- x-hirvas
Kysymys. kirjoitti:
Jeesus yhteen, vai kahteen kertaan?
EVL-kirkon eikä kansainvälisen kirkon jäseneksi liruttelemalla epäuskoisen leipäpapin toimesta, joka on eronnut avioliitosta kaksi kertaa. Niin tekee instituutio nimeltään kirkko, joka tekee rituaalissa nimeltään "kaste" vauveleista kilttejä kirkollisveron maksajia aikanaan.
- Jeesus on Herra
Kysymys. kirjoitti:
Jeesus yhteen, vai kahteen kertaan?
voitu kastaa omaan kuolemaansa ja ylösnousemukseensa vedessä
koska Hän otti päällensä meidän rangaistuksemme ja kärsi tulikasteen
kuolemalla rangaistukseksi sinun ja minun synneistä ja koko maailman.
Koska oli synnitön, otti henkensä jälleen. - Jeesus on totuus!
Tapani K. kirjoitti:
kirjoituksesta, joka halveksii Jeesuksen lähetyskäskyä. Kaltaisensa pyrkivät kaikin keinoin hälventämään Jeesuksen opetuket ja käskyt.
Lähetyskäskyn kohdalla on sattunut aikanaan käännösvirhe. Oikea käännös sanoo:"tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni ja kastakaa ja opettakaa heitä pitämään kaikki....". Alkutekstin mukainen käännös todistaa, että Jeesuksen opetuslapseksi ei tehdä kastamalla. kaste ei tee ihmisestä uskovaa. Ensin usko, sitten kaste. On suuri vääryys, jos opetamme ihmisille heidän pelastuvan kasteella, mutta emme kerro heille evankeliumia. Usko tulee sanan kuulemisesta.
Raamattua on käsiteltävä kokonaisuutena. Moni uskonsuunta on ottanut jonkun tietyn jakeen, omien oppiensa perustelemiseksi. Tulee kuitenkin muistaa, että kaikki asiat pitää tutkia kokonaisuuden kanssa.
Totuus on aina totuus! Uskovien tulee vaeltaa niin kuin Kristus vaelsi. - Jeesus on totuus!
Jeesus on totuus! kirjoitti:
Lähetyskäskyn kohdalla on sattunut aikanaan käännösvirhe. Oikea käännös sanoo:"tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni ja kastakaa ja opettakaa heitä pitämään kaikki....". Alkutekstin mukainen käännös todistaa, että Jeesuksen opetuslapseksi ei tehdä kastamalla. kaste ei tee ihmisestä uskovaa. Ensin usko, sitten kaste. On suuri vääryys, jos opetamme ihmisille heidän pelastuvan kasteella, mutta emme kerro heille evankeliumia. Usko tulee sanan kuulemisesta.
Raamattua on käsiteltävä kokonaisuutena. Moni uskonsuunta on ottanut jonkun tietyn jakeen, omien oppiensa perustelemiseksi. Tulee kuitenkin muistaa, että kaikki asiat pitää tutkia kokonaisuuden kanssa.
Totuus on aina totuus! Uskovien tulee vaeltaa niin kuin Kristus vaelsi.Piti kirjoittaa lähetyskäskyä, ei lähestyskäskyä. Liian nopeasti kirjoittaessa sattuu näitä virheitä, pitää olla tarkempi ensi kerran.
- Jeesus on totuus!
Jeesus on totuus! kirjoitti:
Piti kirjoittaa lähetyskäskyä, ei lähestyskäskyä. Liian nopeasti kirjoittaessa sattuu näitä virheitä, pitää olla tarkempi ensi kerran.
Piti lisätä vielä, että unohtui kirjoittaa tuosta "ja kastakaa heitä Isän, Pojan ja Pyhän hengen nimeen....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi423196Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!3352026Lubondaksentiellä taitaa huomenna tyssätä!
Nyt TAX-1 hakee kolmatta kertaa poikkeuslupaa venevajan muuttamiseksi kesäasuntoon! Sari Paljakka ehdottaa lautakunnalle41931- 1311809
Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan91459Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!721444Kun satutin sinua
Niin vihasin itseäni. Kaikki paha minkä sinulle suuntasin oli pahuutta itseäni kohtaan. Puhuttelit sieluani. Tunsin rakk401279- 751249
"Elokapina": "Olemme tyhjentäneet renkaan autostasi
älä ota henkilökohtaisesti." Asialla on ilmastonmuutoksen takia autojen renkaita tyhjentävä Tyre Extinguishers -aktivis1431232- 761218