Apostolin tehtävä (Ef. 3:1-13)

APOSTOLIN TEHTÄVÄ
Ef. 3:1-13

3:1 Sen takia minä, Paavali, teidän, pakanain, tähden Kristuksen Jeesuksen vanki, notkistan polveni -
3:2 olette kaiketi kuulleet siitä Jumalan armon taloudenhoidosta, mikä on minulle teitä varten annettu,
3:3 että näet tämä salaisuus on ilmestyksen kautta tehty minulle tiettäväksi, niinkuin olen siitä edellä lyhyesti kirjoittanut;
3:4 josta te sitä lukiessanne voitte huomata, kuinka perehtynyt minä olen Kristuksen salaisuuteen,
3:5 jota menneiden sukupolvien aikana ei ole ihmisten lapsille tiettäväksi tehty, niinkuin se nyt Hengessä on ilmoitettu hänen pyhille apostoleilleen ja profeetoille:
3:6 että näet pakanatkin ovat kanssaperillisiä ja yhtä ruumista ja osallisia lupaukseen Kristuksessa Jeesuksessa evankeliumin kautta,
3:7 jonka palvelijaksi minä olen tullut Jumalan armon lahjan kautta, joka minulle on annettu hänen voimansa vaikutuksesta.
3:8 Minulle, kaikista pyhistä halvimmalle, on annettu tämä armo: julistaa pakanoille evankeliumia Kristuksen tutkimattomasta rikkaudesta
3:9 ja saattaa kaikille ilmeiseksi, mitä on sen salaisuuden taloudenhoito, joka ikuisista ajoista asti on ollut kätkettynä Jumalassa, kaiken Luojassa,
3:10 että Jumalan moninainen viisaus seurakunnan kautta nyt tulisi taivaallisten hallitusten ja valtojen tietoon
3:11 sen iankaikkisen aivoituksen mukaisesti, jonka hän oli säätänyt Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme,
3:12 jossa meillä, uskon kautta häneen, on uskallus ja luottavainen pääsy Jumalan tykö.
3:13 Siksi minä pyydän, ettette lannistuisi niiden ahdistusten vuoksi, joita minä teidän tähtenne kärsin, sillä ne ovat teidän kunnianne.
---
Efesolaiskirjeensä Paavali kirjoitti vankilassa ollessaan (j.1).

Paavali oli saanut evankeliumin Jeesukselta.
Apostolien Tekojen (9:1-9) laajemman kuvauksen mukaan oleellista tässä ilmoituksessa oli Ylösnousseen kohtaaminen (1. Kor. 9:1) näyssä (ilmestyksessä).
Ja kutsun tähän virkaan hän oli saanut jo äitinsä kohdussa.

Jumalan valinta oli näin ollen täysin riippumaton ihmisestä itsestään, hänen kelvollisuudestaan tai teoistaan.
Paavali ei ollut omasta päätöksestään ja ratkaisustaan tullut uskovaksi, vaan hänet oli taluttamalla talutettu evankeliumin tielle (6).
Se oli ”Jumalan armon lahjaa”, se oli ”hänen voimansa vaikutusta” (7).

Kristuksen työ koski jokaista kolkkaa kautta maanpiirin ja kautta koko ”taivaallisten hallitusten ja valtojen” (10).
Ei ole siis voimaa, hyvää tai pahaa, jonka ei olisi taivuttava tunnustamaan, että Jeesus Kristus on Herra (Fil. 2:10).
Sillä kirjoitettu on: "Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, minun edessäni pitää jokaisen polven notkistuman ja jokaisen kielen ylistämän Jumalaa" (Room 14:11).

Ajattele, minkä voiman vaikutuspiiriin mekin olemme tulleet kuullessamme evankeliumia.
Meillä on pääsy Isän tykö Jeesuksen Kristuksen kautta.
On siis syytä Paavalin tavoin oppia "notkistamaan polvemme" Isän edessä jo tässä ajassa (1,14).

14

274

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Soomipoik

ilmiömäinen kyky mitätöidä hyvä esitys yhdellä pienellä lauseella. Hän sanoo:
      Paavali ei ollut omasta päätöksestään ja ratkaisustaan tullut uskovaksi, vaan hänet oli taluttamalla talutettu evankeliumin tielle (6)."

Älä puhu omiasi.

Jälleen tuo vapaa tahdon kieltämisoppi pilaa hyvän
      kirjoituksen. Sokea mikä sokea.Oletko niin rakastunut tuohon Lutherin saatanalliseen harha-
      oppiin "Vapaa ratkaisuvalta" että et vielä 2000-
      luvulla osaa ajatella itsenäisesti, vaan kelaat
      ja toistat tuota harhaoppia.Uskot varmaan kaiken, mitä Luther sanoi mm juutalaisten vainoamisesta.

Tottakait Jeesus oli valinnut Paavalin, kuten opetuslapsetkin. "Te ette valinneet minua vaan minä valitsin teidät." Jumala valitsee eri aikoina ihmisiä palvelukseensa, kuten Mooseksen ja Daavidin, mutta tämä valinta KOSKI MAALLISTA TEHTÄVÄÄ.
      Pelastuksen suhteen Jumala ON vALINNUT KAIKKI IHMISET, mutta kaikki eivät ota pelastusta vastaan.
      "Jumala tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat
      ja tulisivat tuntemaan totuuden."

Mitä Paavalin pelastukseen tulee, niin kyllä hän
      itse teki valintansa ja totteli Jumalan neuvoa.
      Hän oli kuuliainen Jumalan antamille neuvoille.
      Hän nousi itse ja meni kaupunkiin. Ei häntä
      kannettu väkisin tiedottomasti, kuten lapsikas-
      teessa tapahtuu.
      Kolmen päivän päästä hän söi itse. Ei häntä
      ruokittu väkisin.
      Hän ruokoili ( jae Ap 9:11) vapaaehtoisesti ja
      huusi avuksi Herran nimeä.
      Room 10:13 "Sillä jokainen joka huutaa avuksi herran nimeä, pelastuu."
      Eli PAAVALI PELASTUI TÄSSÄ VAIHEESSA.

Hän näki näyn. Ei Jumala anna uskomattomalle nä-
      kyjä. Ne kuuluvat armolahjoihin ja Pyhän hengen
      töihin.
      Ananias sanoi häntä veljeksi ap 9:17
      Jeesus oli ilmestynyt Paavalille jae 17.
      Hän otti kasteen vapaaehtoisesti jne jne.
      Tämä kaste vahvisti se, mitä hän oli kokenut aikai
      semmin:
      Ap 22:16 Ja nyt, mitä viivyttelet. Nouse ja
      huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi
      ja pestä pois syntisi."
      Tämä oli se ulkonainen merkki siitä, että synnit
      oli saatu anteeksi. Jeesuksen veri oli pessyt hä-
      net puhtaaksi uskon kautta.

Tapio on niin tuon ihmiskeskeisen lapsikasteen lumoissa, että yrittää tarjota sitä tällä pals-
      talla vähän väliä, mutta on erikoista, että hän jääräpäisesti roikkuu tuossa opissaan, ja ummistaa
      silmänsä ja sydämensä kaikille neuvoille, mitä
      hänelle annetaan.
      Tuota voisi jo kutsua itsepäisyydeksi sillä en
      usko, että hän on niin tyhmä, ettei tajua Raamatun
      selvää oppia.
      Vai onko kysymyksessä vain halu riidellä?

• "Paavali ei ollut omasta päätöksestään ja ratkaisustaan tullut uskovaksi, vaan hänet oli taluttamalla talutettu evankeliumin tielle (6)."

Soomipoik: "Älä puhu omiasi."
        ----
        Jeesus kohtaa Damaskon tiellä Paavalin, joka puuskui täynnä uhkaa ja murhaa "sen tien vaeltajia" kohtaan (Apt. 9:1-9).
        Oliko tässä kyseessä Paavalin oma vapaan tahdon päätös kohdata Jeesus?

• RitariOlevainen

kanssasi.
        -Tapio on jäärä sanan varsinaisessa mielessä, niikuin kaikki lapsikasteen vannoutuneet edustajat. Heidät on pappisvallan taholta niin kinkereissä, iltaseuroissa peräkamereissa tupakansavun seassa aivopesty lapsikasteen armoon, että niikuin nytkin, tosi hyvä kirjoitus, meni pienellä hapatuksella pilalle.

-Luuelnpa, ettei hän lue kirjoituksiamme muuta kuin otsikon jos sitäkään, ei tosiaankaan hän voi olla niin tyhmä, etteikö käsitä selvää suomen kieltä?
        -Tyypillinen maatalon vanhaa sukua, joka on ollut luterilasia satoja vuosia, on opittu, että synnit saa syödessä anteeksi, ja kun vauva armo pelaa, niin hyväkös siinä on "levätä" lutterin lupaamassa armossa. Viis siitä, mitä Sana opettaa, sen voi aina selittää, egyptistä lähtien, niin kyllä siinä heikoimmat sekaisin senverran menee, ettei enää tiedä itsekkään mikä kaste se pelastikaan, ja oliko se armo kasteessa vai kasteen jälkeen, eiku sittenkin se on siinä vedessä, eiku???

• RitariOlevainen kirjoitti:

kanssasi.
        -Tapio on jäärä sanan varsinaisessa mielessä, niikuin kaikki lapsikasteen vannoutuneet edustajat. Heidät on pappisvallan taholta niin kinkereissä, iltaseuroissa peräkamereissa tupakansavun seassa aivopesty lapsikasteen armoon, että niikuin nytkin, tosi hyvä kirjoitus, meni pienellä hapatuksella pilalle.

-Luuelnpa, ettei hän lue kirjoituksiamme muuta kuin otsikon jos sitäkään, ei tosiaankaan hän voi olla niin tyhmä, etteikö käsitä selvää suomen kieltä?
        -Tyypillinen maatalon vanhaa sukua, joka on ollut luterilasia satoja vuosia, on opittu, että synnit saa syödessä anteeksi, ja kun vauva armo pelaa, niin hyväkös siinä on "levätä" lutterin lupaamassa armossa. Viis siitä, mitä Sana opettaa, sen voi aina selittää, egyptistä lähtien, niin kyllä siinä heikoimmat sekaisin senverran menee, ettei enää tiedä itsekkään mikä kaste se pelastikaan, ja oliko se armo kasteessa vai kasteen jälkeen, eiku sittenkin se on siinä vedessä, eiku???

RO: "Tapio on...kinkereissä,iltaseuroissa peräkamereissa tupakansavun seassa aivopesty lapsikasteen armoon..."
        ---
        Tuo on minulle aivan uutta.
        Ettet vain syyllisty 8:nen käskyn rikkomiseen:

"Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi".

Mitä se on?
        Meidän tulee peljätä ja rakastaa Jumalaa, niin ettemme valhettele lähimmäisestämme emmekä petä, panettele tai saata pahaan huutoon, vaan puollustamme häntä, ajattelemme ja puhumme hänestä hyvää.

• Soomipoik
        Tapio522 kirjoitti:

"Paavali ei ollut omasta päätöksestään ja ratkaisustaan tullut uskovaksi, vaan hänet oli taluttamalla talutettu evankeliumin tielle (6)."

Soomipoik: "Älä puhu omiasi."
        ----
        Jeesus kohtaa Damaskon tiellä Paavalin, joka puuskui täynnä uhkaa ja murhaa "sen tien vaeltajia" kohtaan (Apt. 9:1-9).
        Oliko tässä kyseessä Paavalin oma vapaan tahdon päätös kohdata Jeesus?

Paavali ei kohdannut Jeesusta vaan Jeesus kohtasi
        Paavalin.
        Ihminen pakenee luonnostaan Jeesuksen kohtaamista mutta sitä huolimatta Hän etsii ja kutsuu. Mutta ihmisen on itse valittava, vastaako hän tähän kutsuun.
        Paavali oli nöyrä mies ja oli kuuliainen saamalleen kehoitukselle.

Samoin tekivät opetuslapset.

Hyvä paimen etsii tänäkin päivänä kadonneita lampaipaan ja odottaa, että nämä kuuntelisisvat Hänen
        ääntänsä JA LÄHTISIVÄT SEURAAMAAN Jeesusta.
        Ei Hän pakoita ketää, ei Paavalia eikä meitä.

2. Kor 6:1 kehoittaa meitä vastaanottamaan Juma-
        lan armon, niin ettei se jää turhaksi.

• armoitettu tomumaja

"Se on Jumalan teko, että olette tulleet Hänen tykö".

Huomioi: Jumalan teko!

Ei siinä ihmisellä paljon itsellä kehumista ole omilla valinnoillaan. Alkulähtöisesti se on Jumalan teko. Hän vetää ihmisen ajatuksia ja tarvetta Pyhän Hengen kautta puoleensa. Meissä tomumajoissa ei ole edes sen vertaa hyvää, että voisimme väittää uskonratkaisua omaksemme.

• Kirjoitusketjun aloittaja saisi ensiksi määritellä vapaan tahdon. Ilman tarkkaa määritelmää kirjoitusketjulla ei ole mitään mieltä. Siis tarkoittaako vapaa tahto, että uudestisyntymätön ihminen kykenisi täyttämään 10 käskyä ja rakastamaan Herraa Jumalaa täydestä sydämestänsä ja koko mielestänsä, mitä kaikki Jumalan käskyt edellyttävät? Tarkoittaako vapaa tahto sitä, että uudestisyntymätön ihminen ymmärtää syntiturmeluksensa ja evankeliumin sekä turvaa Kristukseen ilman Jumalan sanaa ja tekoa voittaen häntä hallitsevan saatanan aivan itse? Tarkoittaako vapaa tahto, että uudestisyntymättömässä ihmisessä on jokin turmeltumaton kyky, joka ei tarvitse syntien anteeksiantoa eikä sovitusta vaan joka itse ansaitsee pelastuksen Jeesuksen ristinkuoleman sovittaessa ainoastaan hänessä olevan syntisen osan? Tarkoitatko, että ihmisillä on vapaa tahto vain muissa kuin jumalallisissa asioissa vai niissäkin? Tarkoitatko sanoa, että kaikilla ihmisillä on samalla lailla vapaa tahto (mitä sillä sitten tarkoitatkaan) ja jos tarkoitat tätä, millä lailla uskova, joka on uusi luomus Kristuksessa ja jossa Pyhä Henki vaikuttaa tahtomista ja tekemistä, eroaa uudestisyntymättömistä? Tarkoitatko vapaalla tahdolla inhimillisen tahdon kykyä valtaa, taitoa tai taipumusta tahtoa, olla tahtomatta, valita, hylätä, hyväksyä, torjua ja tehdä mitä hyvänsä, mikä kuuluu tahdon toimintojen piiriin? Kaiken kaikkiaan, mikä on vapaan tahdon laatu ja merkitys ja missä se näkyy?

Jos oletetaan, että nyt puhutaan ihmisistä ja heidän suhteestansa Jumalaan tarkoittaen vapaalla tahdolla kaikille ihmisille ominaista kykyä, vapaa tahto ymmärretään pelkkien sanojen mukaan niin, että ihminen suhteessaan Jumalaan voi ja toteuttaa, mitä ikinä hän tahtoo, minkään tahdon tai minkään käskyn sitä estämättä. Koska Jumala on kuitenkin ylimmäinen auktoriteetti, joka pitää yllä luomakuntaa, ja koska kaikki on alistettu Hänen käskyvallan alle, emme voine puhua vapaasta tahdosta. Emmehän sano vapaaksi sitä orjaakaan, joka toimii herransa käskyvallan alla. Tässä siis joutunevat heti vastakkain nimitysmääritelmä ja asiamääritelmä, sillä sana merkinnee toista, ja asialla tarkoitettaneen toista. Luulen, että asianmukaisempaa olisi puhua muuttuvasta tai vaihtelevasta ratkaisuvallasta, joka sekin odottaa laadun ja merkityksen määrittelyä, jotta siitä voitaisiin keskustella.

Oletan tässä paremman tiedon puutteessa, että keskustelun aloittaja tarkoitti monien muiden lailla kieltää Jumalan selvät sanat:
      - "Ilman minua te ette voi mitään tehdä." (Joh. 15:5)
      - "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt." (Joh. 6:29)
      - "Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä." (Joh. 6:44)

Kirjoitan tämän olettamukseni pohjalta.

Emme kadu käskemällä omin voimin vaan Pyhä Henki vaikuttaa synnintunnon lain saarnan kautta (Joh. 16:8, Room. 3:20). Lailla käsitän ennen kaikkea 10 käskyä ja muita vastaavia käskyjä, jotka vaativat meiltä rakkautta Jumalaan. Pyhän Hengen tehtävänä on kirkastaa Kristus, koska me emme muuten ymmärrä evankeliumista mitään (Joh. 6:29, 44; 16:8, 14). Ihminen kyllä vastustelee Jumalaa eikä Jumala saa käännytettyä kaikkia vastustelevia ihmisiä, koska hän on valinnut käännytysvälineiksi ihmisen silmissä hyvin halpa-arvoiset välineet: painettu kirja, saarnaajan suu, kaste. Emmehän me tietäisi mitään siitä, mitä Golgatalla on tapahtunut 2000 vuotta sitten, jos tietoa siitä ei välitettäisi meille millään välineellä, jonka kautta voisimme uskoa Kristukseen. Pyhä Henki toimii edelleen ulkonaisten välineiden kautta kuten on toiminut niiden kautta läpi koko Raamatun (lukekaa kirjoitukseni osoitteessa http://pp.kpnet.fi/jarih/fi/sana1.html). Jumalan valitsemat välineet antavat ihmiselle mahdollisuuden vastustaa Häntä ja evankeliumia kadotukseen asti loukkaantuen tällaisiin halpoihin välineisiin ja aina vain paatuen lisää. Ilmeisesti arvon herroille ja rouville Herran pitäisi tulla kirkkaudessaan Taivaan enkelien kanssa, jotta evankeliumi kelpaisi. Sen enempää valitut välineet kuin monien ihmisten kyky vastustaa niiden kautta tapahtuvaa armovalintaa eivät millään lailla tee tyhjäksi sitä, että Jumala yksinomaan vaikuttaa kääntymyksen. "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt. (Joh. 6:29, KR 38)" Apostolien teoissa käytetyt käskymuodot (esim. Pietarin kehotus parannuksen tekoon) eivät opeta luuloteltua omaa ratkaisuvaltaa vaan kehottaessaan mielenmuutokseen samalla antavat ja vaikuttavat sen, mitä käskevät, eli Jumala vaikuttaa kääntymyksen niiden kehotuksien kautta. Kyseessä on vain inhimillinen tapa tarjota evankeliumi, ei mikään opin sijaintipaikka vapaalle ratkaisulle.

Kannattaa myös ymmärtää, mitä on raamatullinen parannuksenteko, jota Pietari julisti helluntaipäivänä. Usein luullaan, että parannus tarkoittaisi ihmisen omia yrityksiä parantaa elämäänsä ja niin kelvata Jumalalle. Näin ei kuitenkaan ole, vaan se tarkoittaa ihmisen mielen "parantamista" eli mielenmuutosta, minkä Jumala saa sanallaan aikaan ihmisessä. Mielenmuutoksessa eli parannuksessa esiintyvät kääntymyksen kaksi kohtaa: 1. Omantunnon hätä, kun ihminen Jumalan lain sanan kautta käsittää sydämessään, että hän on todella ansainnut Jumalan iankaikkisen hylkäystuomion. 2. Omantunnon lohdutus. Lohdutuksen vaikuttaa evankeliumi, kun se ilmoittaa, että Kristus on jo ansainnut kaikille syntisille lahjaksi syntien anteeksiantamuksen. Niin evankeliumi synnyttää uskon anteeksiantoon ja antaa tunnonrauhan. Evankeliumin uskomisesta ja kasteesta seuraa Pyhän Hengen lahja. Parannuksen jälkeen Pyhän Hengen hedelmänä seuraa kiitollinen, halukas kuuliaisuus Jumalan sanalle ja tahdolle. Näin voidaan sanoa, kun tarkastellaan uskovaa ihmistä uuden luonnon mukaan. Toki häneen jää myös liha vastustamaan Hengen tahtoa.

Pietarin kehotuksia helluntaipäivänä edelsi Kristusta julistava saarna, joka vaikutti uskoa juutalaisissa, jotka muutenkin jo tiesivät paljon Jeesuksesta. Tuon saarnan kautta ihmiset kokivat piston sydämessään, mikä oli Jumalan teko. Sen jälkeen toki voitiin kehottaa antamaan pelastaa itsensä, millä tarkoitettiin kastetta. Kastehan ei edellytä Jumalan lain tapaan moraalisia suorituksia, vaan se kuuluu ihmisen hallintavallan alaisiin asioihin, joita ihminen kykenee tekemään. Esim. lusikan nostamiseen ei tarvita Pyhän Hengen tai saatanan vaikutusta. Ihminen kykenee yhtä lailla menemään kylpyyn kuin antamaan kastaa itsensä. Kasteelle saadaan jopa kantaa lapset. Sen enempää synnintunto kuin usko Kristukseen eivät tule ihmisen kyvyistä vaan ovat Jumalan vaikutusta ja lahjaa.

Vapaata ratkaisuvaltaa ja ihmisen tekoja yritetään pönkittää myös monilla muilla raamatunkohdilla, esimerkiksi tällä Mooseksen kirjojen kohdalla: "Minä olen pannut eteesi elämän tien ja kuoleman tien; valitse se, mikä hyvä on." Samanlaisia kohtia löytyy vaikka kuinka paljon Raamatusta. Nyt sitten sanotaan: "Olisiko asiaa voitu sanoa selvemmin? Jumala on jättänyt ihmiselle valinnan vapauden." Väitettä tehostetaan vertauksella: "Olisipa omituista, jos sanottaisiin sille, jolla on oikea käsi sidottuna, että oikealla puolellasi on viiniä, ojenna oikea kätesi ja ota sitä, vaikka hänen oikea kätensä olisi sidottu." Tällaiset väitteet ovat täyttä paskaa. Missä kohdassa tuossa sanotaan Jumalan jättäneen valinnan vapaaksi? Kyseinen käsky on lakia, ja Paavali sanoo, että laista tulee synnintunto. Paavali ei sano, että laista tulee synnin hävittäminen tai välttäminen. Lain koko tarkoitus ja voima keskittyy siihen, että se antaa vain synnintunnon. Se ilmoittaa synnin, mutta ei osoita mihinkään kykyyn tai anna sellaista. Synnintunto on heikkoutemme ja pahuutemme tuntemista. Laki siis tekee synnin tunnetuksi. Lain sanoja ei lausuta toteamaan tahdon kykyjä vaan valaisemaan sokeaa järkeä, että se huomaisi oman valonsa ja oman tahtonsa kyvyn mitättömiksi. Jo peruskoulussa opitaan, että käskytavalla eli imperatiivilla ilmaistaan ainoastaan jotakin sellaista, minkä tulee tapahtua. Se taas, mitä tapahtuu tai voi tapahtua, ilmaistaan tositavalla eli indikatiivilla, joka esittää tekemisen todellisena.

Tietenkin on naurettavaa, että - tuon esitetyn vertauksen mukaan - sitä, jonka oikea käsi on sidottu, käsketään ojentamaan se oikealle, kun hän voi ojentaa vain vasemman käden. Mutta eiköhän sekin ole naurettavaa, että joku, jolla on molemmat kädet sidottuina, mieli ylpeänä tai tietämättömyyttään väittää kykenevänsä kaikkeen niin suuntaan kuin toiseenkin. Jos häntä sitten kehotetaan ojentamaan kätensä jompaankumpaan suuntaan, se ei tapahdu siinä tarkoituksessa, että hän joutuisi pilkattavaksi, vaan että hänen kuvittelunsa omasta sidottuna olosta ja kyvyttömyydestä tulisi hänelle tunnetuksi. Raamattu esittää, ettei ihminen ole ainoastaan sidottu, kurja, vanki, sairas ja kuollut (Ef. 2:1) vaan että hän vielä lisää tähän kurjuuteensa saatanan, herransa, vaikutuksesta sellaisen kurjan sokeuden, että uskoo olevansa vapaa, onnellinen, itsenäinen, voimakas, terve ja elävä. Saatana pidättää ihmisiä tuntemasta kurjuuttansa, mutta Jumalan laki paljastaa ihmisen kurjuuden, kun lakia yritetään täyttää. Kun Mooses antoi kansalle Jumalan käskyt, kansa sanoi: "Kaiken, mitä Herra on puhunut, me teemme. (2 Moos. 19:8)" Olipa hurja lupaus, mikä osoittaa selvästi ihmisten sokeuden. Näemme kuitenkin Vanhasta testamentista, kuinka kävi: kansa teki heti jumalankuvia ja vaikka mitä syntiä. Missä oli ratkaisuvalta ja vapaa tahto? Näin siis laki eli Jumalan käskyt eivät osoita ihmisellä olevan kykyjä vaan osoittavat niiden puutteen. Laki sanoo, mihin ihminen on velkapää eli mitä hänen tulisi tehdä. Kokemuksemme ja Raamattu kuitenkin kertovat, että tahdomme pahaa emmekä kykene pitämään Jumalan käskyjä, ellei Jumala vaikuta meissä käskyjen pitämistä. Myös Kainille Jumala sanoi, että synnin himo on oleva häneen ja että Kainin tulee hallita se. Siis tuossa oli käskysana, joka osoitti Kainin olevan itse velvollinen hallitsemaan synnin himo. Kuinka kävi? Kain tappoi veljensä Aabelin. Olipa taas hieno osoitus vapaasta tahdosta, vai kuinka? Kainin tahto veti syntiin eikä hän voinut hillitä sitä. Koko Raamattu todistaa, ettei ihmisellä ole vapaata tahtoa vaan hän on saatanan orja. Sokea on sellainen ihminen, joka väittää muuta. Muuta väittävä ei ymmärrä mitään laista ja evankeliumista, jolloin Raamattu on hänelle pimeä ja selittämätön.

Näinkin väitetään: "Jeesus puhui niistä jotka tulevat hänen luokseen (Joh. 6:35, 37, 44). Tuleminen on toimintaa."

Totta kai ihmisten liikkuminen on toimintaa siinä mielessä, että soluissa tapahtuu aineenvaihduntaa ja ihminen siirtyy paikasta A paikkaan B. Jeesus kuitenkin puhuu niistä, jotka Isä antaa Hänelle. Raamattu sanoo, että Jumala avasi Lyydian sydämen. Jeesus sanoi myös: "Se on Jumalan teko, että te uskotte." Vastaavia raamatunpaikkoja löytyisi lisääkin. Niinpä ihmiset liikkuvat paikasta A paikkaan B, mutta Jumalan herättäminä ja käännyttäminä. Ongelma ei ole ihmisten liikkumisessa, vaan siinä, ettei uskota Jumalan sanaa.

Mikseivät uudestikastajat väitä, että käsky "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi" osoittaa ihmisen kykenevän täyttämään tuon käskyn? Se sopisi hyvin heidän mielettömyyteensä ja olisi looginen seuraus heidän raamatunselityksestään.

Suosittelen luettavaksi Lutherin kirjaa "Sidottu ratkaisuvalta" (SLEY-Kirjat), joka käsittelee kiistakysymystä vapaa ratkaisu vastaan Jumalan vaikuttama kääntymys. Se sisältää Erasmus Rotterdamilaisen kirjoituksen vapaan tahdon puolesta ja Lutherin kirjoituksen Jumalan vaikuttaman kääntymyksen puolesta. Luther nimittäin vastasi Rotterdamilaisen kirjoitukseen. "Sidottu ratkaisuvalta" vaatii hieman aivojumppaa.

Lukekaa myös kirjoitus "Miksi yksi pelastuu, toinen ei ? Kuinka ihminen vaikuttaa valituksi tulemiseen" osoitteesta http://pp.kpnet.fi/jarih/fi/sana5.html. Suosittelen luettavaksi myös muut kirjoitukset osoitteesta http://pp.kpnet.fi/jarih/fi/kirjoitukset.html . Yarr

• henkilögalleriasivullasi

tuon pitkän vuodatuksesi.. Sanot:
        Olen!!!!
        ottanut vastaan Jeesus joka minua parantaa Hengellisesti!"

Onnittelen. Olet siis ottanut vastaan sen pelastuksen, jonka Jumalan sana meille tarjoaa.
        Siis sinuakaan ei "sidottu ratkaisuvalta" ole sitonut, vaan olet tehnyt itse tietoisen valinnan.
        Jumala on siirtänyt omaa päätäntävaltaansa meille
        ja saamme itse valita hyvän ja pahan välillä.

Lutherin sidottu ratkaisuvaltaoppi tekee ihmisistä
        tahdottomia robotteja, joista Jumala määrää toiset
        kadotukseen toiset taivaaseen.
        Miksi meitä kehoitettaisiin valitsemaan, ellei
        valinnan mahdollisuutta olisi?

• henkilögalleriasivullasi kirjoitti:

tuon pitkän vuodatuksesi.. Sanot:
        Olen!!!!
        ottanut vastaan Jeesus joka minua parantaa Hengellisesti!"

Onnittelen. Olet siis ottanut vastaan sen pelastuksen, jonka Jumalan sana meille tarjoaa.
        Siis sinuakaan ei "sidottu ratkaisuvalta" ole sitonut, vaan olet tehnyt itse tietoisen valinnan.
        Jumala on siirtänyt omaa päätäntävaltaansa meille
        ja saamme itse valita hyvän ja pahan välillä.

Lutherin sidottu ratkaisuvaltaoppi tekee ihmisistä
        tahdottomia robotteja, joista Jumala määrää toiset
        kadotukseen toiset taivaaseen.

---
        Fl 2:13: "... sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä TAHTOMISEN ETTÄ TEKEMISEN, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi".

1KOr 2:14: "Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti".

• oikein sanoit
        Tapio522 kirjoitti:

---
        Fl 2:13: "... sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä TAHTOMISEN ETTÄ TEKEMISEN, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi".

1KOr 2:14: "Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti".

Jumala vaikuttaa tahtomisen ja tekemisen, mutta
        Jumala ei tee meidän puolestamme. Meidän on itse
        valittava alistummeko Jumalan vaikutuksen alle ja
        olemme kuuluiaisia hänelle.

• RitariOlevainen

niin lujille, että päätit poistaa edellisen avauksesi?

• RitariOlevainen

Hyvä niin !

• Peku `
        RitariOlevainen kirjoitti:

Hyvä niin !

Miksi otat toisia silmätikuksesi ja alat pilkkaamaan perusteetta.
        Raamattuakaan et näytä ymmärtävän ja silti intät jotain omaa mielipidettäsi raamatun sanaksi.

• kokoa 46
        Peku ` kirjoitti:

Miksi otat toisia silmätikuksesi ja alat pilkkaamaan perusteetta.
        Raamattuakaan et näytä ymmärtävän ja silti intät jotain omaa mielipidettäsi raamatun sanaksi.

Siksikö sinä et käy kokouksissa kun sinulla on vain kumiteräsaappaat?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut

– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti
      Maailman menoa
      206
      30422
    2. Tiedättekö naiset, että miehelle kannattaa antaa vasta...

Kun hän on jo kiintynyt teihin. Naisilla erittyy oksitosiinia sek.sin yhteydessä, mikä saa meidät rakastumaan heihin mel
      Ikävä
      249
      3431
    3. Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..

Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos
      Ikävä
      29
      3421
    4. Queen of Fucking Everything jakaa mielipiteitä - Mitä tykkäät sarjasta, kolahtiko?

Tiina Lymin käsikirjoittama ja ohjaama tv-sarja on varmasti yksi tämän vuoden puhutuimmista. Mitä tykkäät mustaa huumori
      Tv-sarjat
      93
      2854
    5. Särkynyt sydän

Teit sitten selväksi ettet ole kiinnostunut. Kiitos siitä! Nyt on turha enää yrittää mitään, lähestyä tai edes jutella s
      Ikävä
      22
      2442
    6. Oho! Dannyn, 82, seuralainen Helmi Loukasmäki, 23, paljastavissa kuvissa - Yksi sana kertoo kaiken!

Mediassa on kerrottu, että Danny ja Helmi ovat muuttaneet uuteen kotiin Raumalle. Nyt Loukasmäki on jakanut omalla Insta
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1811
    7. Jos haluat tietää miksi tykkään sinusta

Niin siksi, koska sinusta huokuu sellaista lempeyttä ja seesteisyyttä ja olet lisäksi komea ilmestys. Jotenkin olet myös
      Ikävä
      17
      1507
    8. En suuttunut missään vaiheessa

Oon vaan herkkä ja tuskastunut. Mies se ei ole henkilökohtaista sinulle. Ei mitenkään päin. Sinä herkkänä vaan satut näk
      Ikävä
      6
      1345
    9. Trump on jo ihan seonnut...

Nato maa uhkailee toista Natomaata....Amerikan tuho näyttää toteutuvan Trumpin kaudella 100 varmasti.
      Maailman menoa
      313
      1244
    10. Nurmijärven onnettomuus.

Ihan vain muistutuksena (onnettomuushan tapahtui yksityisellä tiellä) se, että nykyinen hallitus päätti 2023 leikata yks
      Maailman menoa
      34
      1181
    Aihe