Asacol ? Questran? kollageeni koliitti!

limetto

Mulla todettiin kollageeni koliitti ja sain siihen Asacolia jota syön nyt 2krt 2tbl päivässä. Se ei oikeen tunnu auttavan . Onko muilla kokemuksia tuosta lääkkeestä? Entäs sitten Questran? Joku sanoi että Questran voisi auttaa paremmin? Mulla on tuo asacol lääkitys nyt kokeiluna kuukaudeksi ja oon pari viikkoa sitä nyt syönyt :(

42

22540

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 77mies

      Lääkärit eivät tätä jostain syystä yleensä kerro, mutta koliitteja voi hoitaa myös ruokavaliolla (lääkityksen lisänä)

      täsmä koskee siis ainakin colitis ulcerosaa ja cronin tautia, joissa käytetään noita samoja lääkkeitä (asacol).

      kokeile ihmeessä. ei terveellisestä ruokavaliosta ainakaan mitään haittaa voi olla..

      en nyt muista webbiosoitetta, mutta yksi noista dieteistä suosittelee sokerin ja valkoisen jauhon käytön lopettamista ja kuitujen lisäämistä.. etsi googlella jos kiinnostaa

      • C.U.82

        Lääkärit ei yleensä kerro ruokavaliosta colitis ulcerosan tai crohnin taudin kohdalla, koska mitään selvää ruokavaliota ei ole. Ainoo neuvo mitä ne oikeesti voi antaa, on että tarkkaile itse mitä voit syödä ja mitä et. Sairastan itse cu:ta ja tiedän että tuo pitää paikkansa. Toiset käskee syömään kuituja ja toiset välttelemään niitä. Sama on rasvan ja hiilareiden kanssa. Käynti ravintoneuvojalla tai -terapeutilla on ainoo järkevä asia, mitä voi ruokavalion kanssa tehdä. Siellä tiedetään paljon paremmin kun missään peruslääkäreillä.

        Terveellisyydestäkin voi olla haittaa. Itse luulin hetken, että tautini kannalta parasta on syödä paljon kasviksia. Ravintoterapeutti käski sitten välttämään niitä. Olo parantu heti paljon.

        Syön itse myös asacolia, enkä muista kärsineeni minkäänlaisista haittavaikutuksista sen kanssa. Kortisoni ja azamun onkin sitten jo eri asia...


      • limetto

        jaa pa jaa tosiaan kuitulisä(Agiocur) määrättiin myös tai oikeastaan ensin kun sain edes diagnoosin. Syön kai suht terveellisesti ;) eikä ylipainoa ole, no kasviksia ja hedelmiä saisi kaiketi syödä enemmän... ja kenties vähentää valkoisten jauhojen ja sokerin määrää...Ei tosiaan lääkäri ole puhunut ruokavalion muutoksesta mitään!


    • ....

      asacolista kokemusta ja aivan loistava lääke erään toisen lääkkeen kanssa... tarpeeksi suuri lääkitys niin kyllä tehoaa!

      • limetto

        Joo minulla oli juuri tänään lääkäri asian suhteen ja annostusta nostettiin... joten vielä kokeillaan pidempi aika. Seuraava vaihtoehto kuulemma kuurina kortisonia :( jos ei tuo rupea auttamaan . Toivottavasti siihen ei tarvitse mennä!


      • 41 mies

        Minulle Asacol ei sovinnut ollenkaan. Jos minulla oli ripulia ennen, niin Asacolin kanssa se vaan paheni. Istuin periaatteessa joka 30 min WC:ssä ja uloste oli ihan vesimuodossa. Yritin 2 kertaa uudelleen mutta aina sama tulos


    • kollageeni koliitti

      Hei!
      Asacol kysymyksestä on jo aikaa mutta ehkä on tullut uusia lukijoita ja wc:ssä juoksijoita....
      Minulla ( dg kollageeni koliitti)asacol auttoi, söin sitä 3kk, annostusta en ihan enää muista, mutta useampi tabletti päivässä meni. Tehoamiseen meni useita viikkoja. Nyt tauti on 1,5 vuoden jälkeen rauhallisessa vaiheessa. Aamuisin melko usein pari wc reissua ja välillä nivelvaivoja ( polvet, peukut, isovarpaat), ei säännöllisesti,alussa jalkojen turvotus oli selkeää. Alun ihan mahdottomaan wc:ssä juoksemiseen ja huonovointisuuteen nähden olen nyt huippukunnossa! t. nainen 49v

      • limetto

        No minulla oli noin puolen vuoden "rauhallinen" vaihe ja luulin jo että olen parantunut;) mutta toive ajattelua , sitten ripuli taas iski ja menihän siinä monta viikkoa että rauhoittui. Sitten oli taas pari kuukautta suht rauhallinen ja taas alkoi vessassa juokseminen :(
        Nyt olen syönyt muutaman viikon 6 tbl päivässä ja rupeaa vähän rauhoittumaan....
        En ole nyt kysynyt lääkäriltä,joka sanoi aikoinaan sanoi että sitä asacolia syötäisiin "tarvittaessa", pitäisikö nyt syödä pidemmän aikaa kuuriluontoisesti? kun olen lopettanut käytön aina kokonaan kun on suoli rauhoittunut....


      • Tommi99
        limetto kirjoitti:

        No minulla oli noin puolen vuoden "rauhallinen" vaihe ja luulin jo että olen parantunut;) mutta toive ajattelua , sitten ripuli taas iski ja menihän siinä monta viikkoa että rauhoittui. Sitten oli taas pari kuukautta suht rauhallinen ja taas alkoi vessassa juokseminen :(
        Nyt olen syönyt muutaman viikon 6 tbl päivässä ja rupeaa vähän rauhoittumaan....
        En ole nyt kysynyt lääkäriltä,joka sanoi aikoinaan sanoi että sitä asacolia syötäisiin "tarvittaessa", pitäisikö nyt syödä pidemmän aikaa kuuriluontoisesti? kun olen lopettanut käytön aina kokonaan kun on suoli rauhoittunut....

        asacol on oikea tuote juurikin pitkäaikaiseen estolääkitykseen, eli kuuriluontoisesti annostusta voidaan nostaa, mutta jatkuvalla syönnillä estetään taudin uusiminen.


      • tuula

        moi nyt minulla kans todettiin sama sairaus syön asacolia 3 vuorokaudessa viikko on vasta mennyt enkä ole käynyt vessassa kuin 2 kertaa tosin otin muutaman lonkeron illalla pojallani on 46 v poistettu koko paksusoli millaiiset oireet sulla on muutako wc pitåå olla lähellä


      • käyttäjä
        limetto kirjoitti:

        No minulla oli noin puolen vuoden "rauhallinen" vaihe ja luulin jo että olen parantunut;) mutta toive ajattelua , sitten ripuli taas iski ja menihän siinä monta viikkoa että rauhoittui. Sitten oli taas pari kuukautta suht rauhallinen ja taas alkoi vessassa juokseminen :(
        Nyt olen syönyt muutaman viikon 6 tbl päivässä ja rupeaa vähän rauhoittumaan....
        En ole nyt kysynyt lääkäriltä,joka sanoi aikoinaan sanoi että sitä asacolia syötäisiin "tarvittaessa", pitäisikö nyt syödä pidemmän aikaa kuuriluontoisesti? kun olen lopettanut käytön aina kokonaan kun on suoli rauhoittunut....

        asacol on sellainen lääkitys jolla pidetään tauti rauhallisena toisin sanoen joudut käyttämään sitä loppuelämäsi ajan jos lääketeollisuus ei keksi uutta ja parempaa lääkettä. Itse käytän rinnalla probiootti plus (maitohapppobakteereja).Minulla on lääkityksenä asacol 800 4 päivässä ja 4 probiootti plus tablettia. Suolisto ollut kaksi vuotta suhteellisen hyvänä,terveeksi se ei tule milloinkaan mutta ei haittaa joka päiväistä elämää.


      • Anonyymi

        Itselläni kollageenikoliitti joskus rauhoittui kortisonilla, mutta koska kärsin tosi pahoista univaikeuksista, en uskalla enää syödä vaan yritän pärjätä. Liittyykö sinulla/kellään ulostamiseen runsas verenvuoto ja isot verihyytymät? Hb vaan laskee..


    • Herra nro 47

      Asacol annostusta nostettiin ja samalla
      kortisonikuuri. Tehosi. Samalla olen
      välttänyt kuitujen syömistä jota nyt ole
      pikkuhiljaa lisännyt.
      Ja jouluna ei sitten passaa syödä kuin
      kaksi tai kolme suklaakonvehtia...

      • limetto

        No minulla on annostusta nyt nostettu 8kpl/pvä
        Olen syönyt jo jonkun aikaa ja nyt on pikku hiljaa
        suoli rauhoittunut.
        Kortisooniin ei vielä lähdetty, se oli kyllä vaihtoehtona seuraavaksi.
        Toivottavasti nyt pysyisi rauhallisena !


    • äitiä hoitava

      Olen joutunut äidin vaivan kanssa tekemisiin.mikä on ollut hyvin hankala,siis ripuli ja pidätyskyky.Ko.asiaa on yritetty hoitaa tällä questranilla ei parempaa tulosta.On tehty paksunsuolentähystyksiä pari kertaa.Viimeksi tänä kesäkuussa.ohje käyttää imodiumia.ei siitäkään yksin ollut apua,mutta olin yhteydessä tähystyksen tehneeseen lääkäriin ja hän kehoitti ottamaan entocortia 1 tabl kahdesti /pv ja sen lisäksi imodiumia 1 tabl kolmasti ja tämä hoito on nyt auttanut. kysy lääkäriltäsi mitenkä sinun kohdallasi ko asia. helpottunut tytär kiittää lääkäriä.

      • limetto

        Täytyy sanoa että kyllä tämä vaiva on sitten hankala!
        Olen syönyt tuota Asacolia 8tbl /pv jo pidemmän aikaa ja tuntuu ettei tuosta ole sanottavaa hyötyä.
        No välillä ehkä rauhottuu hetkeksi (muutama päivä) ja sitten taas juostaan vessassa keskimäärin 8 krt.
        Lääkäri sanoi että tavoite olisi 3 tai alle....imocuria(2mg) otan silloin tällöin, koska se ei tunnu sopivan minulle kovin hyvin....turvottaa ja tulee vatsan väänteitä :(
        Teillä jolla on tämä kollageeni koliitti niin kysyn että eikö tässä voi odottaa enää koskaan "kiinteää" ulostetta ??? uloste on ollut jo vuosia tuota ripulia! joskin välillä kun rauhoittuu niin meinaa kiinteytyä,mutta turha luulo....taas alkaa ripuli kakka ;)
        Tuskinpa minullakaan uusinta tähystys toisi uutta tietoa.....ehkä minunkin kannattaa ottaa yhteyttä tähystyksen tehneeseen lääkäriin.
        Voisin kyllä nyt kokeilla kuuriluontoisesti tuota imocuria vaikka vatsan väänteitä tuleekin vai pitäisiköhän kysyä lääkäriltä ensin ?


      • ouka1961
        limetto kirjoitti:

        Täytyy sanoa että kyllä tämä vaiva on sitten hankala!
        Olen syönyt tuota Asacolia 8tbl /pv jo pidemmän aikaa ja tuntuu ettei tuosta ole sanottavaa hyötyä.
        No välillä ehkä rauhottuu hetkeksi (muutama päivä) ja sitten taas juostaan vessassa keskimäärin 8 krt.
        Lääkäri sanoi että tavoite olisi 3 tai alle....imocuria(2mg) otan silloin tällöin, koska se ei tunnu sopivan minulle kovin hyvin....turvottaa ja tulee vatsan väänteitä :(
        Teillä jolla on tämä kollageeni koliitti niin kysyn että eikö tässä voi odottaa enää koskaan "kiinteää" ulostetta ??? uloste on ollut jo vuosia tuota ripulia! joskin välillä kun rauhoittuu niin meinaa kiinteytyä,mutta turha luulo....taas alkaa ripuli kakka ;)
        Tuskinpa minullakaan uusinta tähystys toisi uutta tietoa.....ehkä minunkin kannattaa ottaa yhteyttä tähystyksen tehneeseen lääkäriin.
        Voisin kyllä nyt kokeilla kuuriluontoisesti tuota imocuria vaikka vatsan väänteitä tuleekin vai pitäisiköhän kysyä lääkäriltä ensin ?

        ..olette tällasia määriä nauttineet. Ihan en 8kpl/pv uskaltais nauttia 800:sia.


      • kielipuolipotilas
        ouka1961 kirjoitti:

        ..olette tällasia määriä nauttineet. Ihan en 8kpl/pv uskaltais nauttia 800:sia.

        Vanhan koulukunnan annostus = 1-4X400mg/vrk.
        Nykyään enemmän = ilman (pahemia) haittoja.


    • .

      Vastaus tullee ehkä "hieman" myöhässä.....

    • lapset2

      todettu pari vko sitten koliitti ja rupesin syömään asacolia,ei sopinut yhtään,syön myös kortisonia sarkoidosiin,voi olla ettei sopinut keskenään yhteen,annos oli 1/2viikon ja 2/2 kunnes toisin sanotaan.

    • sirup

      Asacol ei välttämättä aina ole syypää ripuliin ja turvotukseen. Itselläni koliitti v. 2008 ja olo helpottui kummasti vuosi sitten, kun jätin maitotuotteet pois. Turvotukset, ilmavaivat ja ripulit vähentyneet huomattavasti sen jälkeen. Suolistoni ei kestä enää ollenkaan maitotuotteitta. Monen aikuisen suolistohan ei kestä maitoa, vaikkei olisikaan suolistotautia rasitteena. Suomi vaan sattuu olemaan maitomaa. Kannattaa ainakin kokeilla pari viikkoa ilman maitotuotteitta. Ja jos jatkaa sillä linjalla, niin kalsiumia ja D-vitamiinia saa purkista.

      Ruokavalion muutokseen ei auta muu kuin kokeilu. Hernekeittoa en syö enää ikinä, mutta herneitä voi välillä ripotella muihin ruokiin kohtuullisesti. Salaatit on ihania, mutta kahta päivää kauemmin en voi niitä syödä saamatta vaivoja. Kasvikset voi kypsentää välillä ja sitten taas herkutella raaoilla kasviksilla. Alkoholin käyttöni on minimissä, koska sen seurauksena suolisto on muuten sekaisin useita päiviä. Samoin jos lipittää hiilihappojuomia. Listaa voisi jatkaa. Mutta jos jättää ruokavaliosta jotain pois, kannattaa tilalle etsiä uusi raaka-aine, jottei syötävät jää turhan yksipuolisiksi. Itse löysin riisijuoman ja Yosan maidon ja jogurtin tilalle. Eiku kokeilemaan!

      Itse olen saanut paljon tietoa taudista niin sairaalasta (sain oikein kansion aiheesta) kuin lääkäreiltäkin sekä Crohn & Colitis yhdistyksen sivustoilta. Maidon poisjättöäkin suositteli lääkärini. Ehkä tietoa/osaajia on enemmän tarjoilla isoissa kaupungeissa?

      Toivottavasti tästä oli jotain apua joillekin. Parempaa syksyä kaikille!

    • mikroskoopp.koliitit

      Kollageenikoliitihan kuuluu ns. mikroskooppisiin koliitteihin, kuten lymfosyyttikoliittikin. Itselläni oli vuosikausia arviona vain "mikroskooppinen koliitti" ja siihen söin niin aloittajan mainitsemat Asacolit kuin Questran-jauheetkin. Asacol ei antanut minkäänlaista vastetta ja Questraninkin vaikutus tuntui olevan minimaalista.

      Noilla mikroskooppisilla koliiteillahan un tapana välillä rauhoittua kokonaan ja niin kävi itsellänikin vuosiksi. Viime vuonna kuitenkinalkoi entistä rajumpi vessaralli, todellinen vesiripuli, joka ei näyttänyt laantumisen merkkejä. Niinpä tehtiin uusi tähy ja nyt tuli sitten tieto, että kyseessä on nimenomaan lymfosyyttikoliitti. Siihen sain Entocort-kuurin, joka auttoikin maksimiannoksella hyvin. Nyt on kuurin alasajo menossa ja jatkossa katsotaan tuleeko jonkinlainen pidempiaikainen remissio.

      Ainakin lymfosyyttikoliitin positiivinen puoli on, että se on "vain vesiripulia", ei siis esim. verenvuoto kuulu juttuun eikä myöskään mitään syöpäpelkoa pitäisi olla.

      Yritin kovasti kysellä tuolla Crohm & Collitis keskustelupalstallakin, mutta sieltä ei löytynyt näiden mikroskooppisten koliittien kanssa painiskelevia, ovat niitä hankalampia tapauksia, siis lähinnä kait havaista paksunsuolen tautia ja Grohnintautia sairastavia Ja heillä lääkearsenaalitkin ovat hyvin toisenlaisia, jopa noihin solumurkkyihin asti... Eli on paljon sivuvaikutuksiakin.

    • kaveri

      Minulla myös tämä koliitti, uusin havaintoni: maitohappobakteeri pilleri hoitaa homman ! 1 pilleri aamuisin.
      Tämän satuin huomaamaan "vahingossa" kun valmistauduin ulkomaan matkaan.

      Lääkärit laittoivat hoitona suolen toimintaa hidastava ripulilääke ( Imocur, 2 mg)jota olen syönyt jo vuosia. Tietysti jätin oitis pois Imocurin ja tilasin ajan lääkärille....

      No lääkäri (ulkomaalaistaustainen) määräsi nyt uutena lääkkeenä Vi-Siblin jauhetta, (3 kertaa päivässä 1 annosmitallinen)joka on myös rauhoittanut tilanteen ja olo on ihan normaali. Tätä söin kuukauden kokeeksi ja nyt on tauko, mutta turvauduin kuitenkin maitohappopilleriin ...

      Mikä lienee järkevin tapa jatkossa: maitohappopilleri vai Vi-Siblin jauhe ?

      • Uusi elämä

        Olen kärsinyt kollageenikoliitista eikä Asacol auttanut. Sitten itse luin Questranjauhe kokemuksista ja päätin ehdottaa lääkärille kokeilemista. Nyt olen ottanut kolmisen viikkoa yhden pussin päivässä ja ripuli on poissa!! Käytän lisäksi Visibline kuituvalmistetta. Kannattaa ainakin kokeilla nimenomaan Questranjauhetta.


    • eiturvallinen

      jouduin questranista päivystykseen. Ensin kauhea 2 vr ummmetus ja sitten lensi joka päästä ja sappikohtaus.

    • Tomppa77

      Vaimollani oli vaikea koliitti ja leikkauspöytä oli seuraava vaihtoehto. Vaimolla oli seuraavat lääkkeet, asacol, pentasa, azamun, tiheästi toistuvat kortisonikuurit ja ajoittain tiputettiin remicade nimistä lääkettä sairaalassa. Hb oli 81 ja vaimoni oli todella väsynyt ja migreeniä tuli jatkuvasti, lisäksi veriripuli oli lähes jatkuvaa. Sitten löysimme tiedon, että tupakanpoltto auttaa. Vaimoni ei ollut koskaan tupakoinut. 90min ensimmäisen 1/2 tupakan jälkeen veriripuli loppui ja seuraava päivä oli jo 100% oireeton. Hemoglobiini korjautui muutamassa kuukaudessa tasolle 150-155. Tauti on ollut nyt kadoksissa jo neljä vuotta. Vaimoni polttaa ainoastaan 4x1/2 tupakkia päivässä. Mitään lääkettä ei tarvitse. Vaimon kaksi työkaveria on sairastunut koliittiin kun lopettivat tupakan polton. Muutama tupakka on aivan varmasti terveellisempää kuin koliittiin tarkoitetut lääkkeet. Eräs biokemian nero luki tuosta tupakista ja sen sisältämistä myrkyistä. Syanidi, häkä, nikotiini ja joku muu aine vähentävät joitakin tulehdustekijöitä ja näin ollen tauti parani todella nopeasti.

    • Nainen531

      Enpäs tiedä käytkö enäää tälä sivustolla, mutta on pakko kysästä vaimosi vointia. Itse kärsin kollageeni koliitista joka havaittiin v 2007, tähystettiin sinne se jäi tähystys pöydälle, seuraavan kerran alkoi taas sama vessassa juoksu vuonna 2010, kävin lääkärissä hän määräsi 3kkuukauden kortisoni kuurin, mutta annas olla jälleen kerran rauhottui itsestään, mutta nyt on taas. Todella kurjaa kun ei oikeen uskalla mihinkäään lähtee, jos ei varmasti tiedä vessan paikkaa....Tupakasta kyllä nyt kysäsen, miten se auttaa ja jäikö koukkuun tupakkaan?? Ajattelin koittaa olisiko siitä minulle apua.....Jos käyt sivustolla kerro vähän kuulumisia :)

    • Nainen531

      Tarkoitin tämän äskeisen kirjoitukseni tälle Tomppa77!!

    • kääk

      Joo koliitti on inhottava tauti ja aikamoista lääkerumbaa! Kaikkee joutuu kokeilemaan, että olo paranis ees vähäsen. Kirjoitan koliitin kanssa elämisestä blogissa http://ibdjournal.blogspot.fi toivottavasti auttaa huolestuneita :)

    • Velliperse

      Mulla todettiin kollageenikoliitti jokin aika sitten. Otan aamuisin yhden pussin Vivomixxiä ja puoli mitallista Vi-Sibliniä aamuin ja illoin. Vatsa on rauhoittunut ja ripuli on loppunut, ei enää monumentaalisia pieruja ja jatkuvaa meteliä ja kiehumista suolistossa. Lääkäri määräsi vielä Prednisolon kuurin.

    • Questran4mg

      Tulee todella myöhässä tämä vastaus, mutta jos joku löytäisi avun tästä. Minulla oli todella paha koliitti eikä entocort, kortisoni eikä myöskään Asacol auttaneet yhtään mitään. Elämä pyöri vessan ympärillä, myös yöllä parhaimmillaan 8xyö!!! Pääsin työn kautta spesialistille tähystykseen ja hän määräsi Questrania 2xpäivässä ja oireet loppui kuin seinään. Näin minulla, kannattaa ainakin kokeilla.

    • 4560

      Hei. Kollageeni vaivaa tääläkin, vuoden kiusannut. Entocort ja Cortimentti kokeiluja. Rauhoittuu näillä, mut ei anna lopettaa syömistä. Onko muilla katkenneita verisuonia tullut taudin myötä??

      • 4560

        Vielä tuohon äskeisee, että jaloissa kovasti katkeillut verisuonia. Lääkäri sanoi , että kuuluu tähän tautiin..


      • Ainaväsyttää
        4560 kirjoitti:

        Vielä tuohon äskeisee, että jaloissa kovasti katkeillut verisuonia. Lääkäri sanoi , että kuuluu tähän tautiin..

        Kollageenin kanssa jo v:sta 2000! Ja jaloista on katkeillut verisuonia. En ollut tiennyt, että se johtuisi koliitista. Lääkityksenä on kokeiltu vaikka mitä, mutta ripuli ja välillä ankarat vatsanväänteet vain jatkuvat. Tällä hetkellä Visiblin 1-2 kertaa päivässä. Elämisen laatuun tämä vaiva kyllä vaikuttaa.
        Eikähän mitään uutta lääkettä ole keksitty? Tai ruokavaliota? Olen kokeillut vehnätöntä dieettiä, se tuntuu aluksi jonkun verran auttavan (ei vatsakipuja, ripulia kylläkin), mutta jonkun ajan päästä apu lakkaa.


    • 4560

      Nimimerkille Ainaväsyttää. Minulle lääkäri suositteli FODMAP DIETTIÄ.. En vain ole jaksanut sitä tosissani kokeilla.. Tää sairaus vie jotenkin halun kokeilla jo kaikkea!! Usko menee täysin.. Minulle Psylliumin kuitu parempi, sekä pellavan siemenet.. Leipänä käytän kauraa.. Visipliin kerää ilmaa ja tekee mahakipuja lisää..

    • Kuurankukkakinko

      Miten te pärjäätte työelämässä, kun elämä on yhtä vessan ympärillä pyörumistä? Onko joku päässyt, jopa sairauseläkkeelle ko sairaudesta?

      • Anonyymi

        Olin ennen päivystystyössä ja se oli ihan hitokseen vaikeaa. Välillä sai pylly supussa koittaa edetä vessaan, oli homma mikä niin vaihtoehtoja oli tasan kaksi.
        Joko paskaat housusi tai yrität edes ehtiä vessaan. Itsellä se on muljaus ja moro, joskus ehtii, joskus ei. No, en tietenkään halunnut kertoa vaivastani, johon itsepäisyyteni vuoksi ei silloin ollut edes diagnoosia vaan vaihdoin työpaikkaa. Tähän päivystystyöhön työmatkani oli omalla autolla 45min/suunta - välillä joutui pysäämään, välillä ehti, välillä ei. Olin tyytyväinen kun vaihdoin työn päivystystyöstä ympärivuorokautiseen laitokseen, sittemmin ei pakki kestänyt edes tuota 30min/suunta työmatkaa ja kolmivuorotyö sai hanurin kaiken muun lisäksi ihan sekaisin. Siirryin yötyöhön, jossa valvon itsekseni kaiken sujuvan ok ja turvallisesti. Siellä pärjännyt pakin kanssa, mutta. Työmatka 10min ja pakki ei toisinaan kestänyt edes sitä. Aikani kun pysäilin ja välillä paskoin housuni niin rohkaistuin menemään tähystykseen. Löytyi syy, sain lääkkeet ja nyt homma ainakin toistaiseksi pelaa.


    • Anonyymi

      Ihan paska sairaus :/ rajoittaa elämää enempi ja vähempi.
      Budenofalk menee täällä.

    • Anonyymi

      Mulla on myös koliitti eikä auta asacol ei questran sain vaan vatsan tosi kipeäksi ja ripuli paheni

      • Anonyymi

        Questrania määrätään, eikä uskota potilasta, joka saa siitä pahoja sivuoireita. Itse koetin taas ottaa sitä koliittiin nesteeseen (kauramaito) sekoitettuna. Poltti suun ja ruokatorven kipeäksi pariksi päiväksi ja sain vatsakipua pidempään. Otin kokeeksi vain puoli pussia reseptin kahden pussin sijaan. Allergia? Onko muilla huonoja kokemuksia?
        Nyt pitäisi aloittaa asacol, vaikka jo aspiriini saa kovat vatsapoltteet aikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Questrania määrätään, eikä uskota potilasta, joka saa siitä pahoja sivuoireita. Itse koetin taas ottaa sitä koliittiin nesteeseen (kauramaito) sekoitettuna. Poltti suun ja ruokatorven kipeäksi pariksi päiväksi ja sain vatsakipua pidempään. Otin kokeeksi vain puoli pussia reseptin kahden pussin sijaan. Allergia? Onko muilla huonoja kokemuksia?
        Nyt pitäisi aloittaa asacol, vaikka jo aspiriini saa kovat vatsapoltteet aikaan.

        Mulla todettu kollageenikoliitti yli 10 v. Sitten.
        Ttlääkäri kokeilutti kaikenlaisia lääkkeitä, ei tulosta. Terveystalosta vihdoin apua toista vuotta sitten ja se oli kortisoonikuuri. Nyt otan vaan 1 pillerin päivässä, mieto 3 mg. Entocort. Etsikää asiantuntija joka tekee tähystyksiä.


    • Anonyymi

      Minulla on ollut colitis ulcerosa jo vuodesta 1988 ja koko ajan on ollut asacol lääkitys päällä.Kun tilanne käy huonommaksi sitten otan kortisonikuurin käyttöön joka vaihtelee 6-8 viikkoon.Asacol on tällä hetkellä2x 6x800mg päivässä siis 4800mg vuorokaudessa joka ollut jo aika kauan tuolla annoksella.Ei ole ollut pahempia sivuoireita.Ikääkin on 74v.onhan siinä mennyt pilleri poikineen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2131
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe