Kymmenen neitsyttä

Akula

Raamatussa kerrotaan kymmenen neitsyestä, jotka olivat unessa kun ylkä tuli ja vain viidellä heistä oli öljyä lampuissaan ja muut viisi lähtivät ostamaan öljyä lamppuihinsa, mutta myöhästyivät häistä ja ovet suljettiin.

Jeesuksen tullessa, kaikki uskovat ovat unessa ja yllättyvät yljän saapumisesta, mutta osalla on öljyä lampuissansa ja he ovat valmiita kohtaamaan yljän, mutta ne muut, kokevat hyvin onnettoman kohtalon, heidän edessään ovet sulkeutuvat.

Kuinka moni palstan lukijoista, on valmis kohtaamaan Jeesuksen Kristuksen, lähtemään häntä vastaan öljyä lampussaan. Monenko kohdalla ovet sulkeutuvat.

60

2218

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hellari83

Minua on mietityttänyt että mitenkähän sitä öljyä sitten saa lisää. Ja tietenkin se, että sitä olisi tarpeeksi ylkän tulemiin asti.

Mutta ensiksi pitäisi tietenkin tietää mitä se öljy on. Onko se Pyhän Hengen täyteyttä? Uskon varmuutta vai mitä se on?

Täällä palstalla on sellaisia, joille Pyhä Henki on avannut Raamattua enemmän, voisitteko avata yllä olevaa kohtaa, kiitos. Hävettää tämä tietämättömyyyteni :(

• Betsy67

löydät sieltä erään periaatteen.
        Tämä on ehdoton asia öljyn (Pyhän Hengen) säilyttämiseksi omassa elämässään.

Säilytä se hyvä minkä olet saanut Pyhän Hengen kautta.

Miten?

Elämällä armossa ja totuudessa, uskossa ja Pyhän Hengen johdossa.

Käytännössä se tarkoittaa kiinteää rakkaussuhdetta Jeesuksen kanssa.
        Armollisuutta, vanhurskasta vaellusta ja pyhityselämää,
        jonka Jeesus saa aikaan tahtoonsa suostuvien elämässä.

Kielteisessä mielessä se tarkoittaa tietoisen synnin hylkäämistä,
        ja itsensä synnille kuolleena pitämistä.
        Tämä tapahtuu Jeesuksen veressä aina, kun kieltäydymme hyväksymästä
        elämäämme asenteita, mielipiteitä tai ajatuksia, jotka tiedämme ja
        ymmärrämme olevan ristiriidassa Jumalan Sanan kanssa.

Jos huomaa erehtyneensä(langenneensa), on parannuksen paikka välittömästi, niin
        öljy (Pyhä Henki) säilyttää saamamme hyvän ja öljyä riittää
        ylöstempaukseen saakka. (tai kunnes kotikutsu kuuluu)

Kun rakastaa Jeesusta, ei epäjumalille jää sijaa.

• 1 "Matkalaulu; Daavidin virsi. Katso, kuinka hyvää ja suloista on, että veljekset sovussa asuvat!
      2 Se on niin kuin kallis öljy pään päällä, jota tiukkuu partaan-Aaronin partaan, jota tiukkuu hänen viittansa liepeille.
      3 Se on niin kuin Hermonin kaste, joka tiukkuu Siionin vuorille. Sillä sinne on Herra säätänyt siunauksen, elämän, ikuisiksi ajoiksi."

`

• ml213-

Tuo Matt 25 luvussa oleva vertaus 10- neitsyestä on mielenkiintoinen ja laaja-alainen vertaus.Tuo ilmoitus jo todistaa, ettei toinen ihminen voi parantaa toista ihmistä,- vaikka kyseessä olisi uskova ihminen eli antaa parempaa elämää/mielikuvia toiselle ihmiselle.Juuri tuo 8 ja 9 jakeet ilmentää asian.

Kun huomioi tuossa opetuksessa lampun (Luuk 11:34) ja sen merkityksen, niin ei voi kun ihmetellä miten tarkasti se näkyy todellisuuden kanssa kun sen pilkkoo pieniin osiin, jolloin kokonaisuus on helpommin ymmärrettävissä.
      Kysymyksessä on opetus sydämenuskosta ja sen merkityksestä ja vaikutuksesta ihmisen mielikuviin/lamppuun ja sen antamaan valoon ,-nähdä eteensä.Todella tiedollinen usko sammuttaa lampun,- koska astiassa ei ole öljyä.Pyhää Henkeä.

• ml213.

Jeesuksen tullessa, kaikki uskovat ovat unessa ja yllättyvät yljän saapumisesta, mutta osalla on öljyä lampuissansa ja he ovat valmiita kohtaamaan yljän, mutta ne muut, kokevat hyvin onnettoman kohtalon, heidän edessään ovet sulkeutuvat.
      --------

Itse ymmärrän tuon tilanteen toisin eli Jeesuksen tullessa he olivat hereillä ja pyrkivät laittamaan lamppuaan (Luuk 11:34) kuntoon ja viisaat neitsyeet tässä onnistuivatkin.
      Itse uskon kirjaimellisesti, miten maailmassa tulee tapahtumaan asioita,- jotka herättää uskontielle lähteneet ihmiset hereille ja siihen tietoisuuteen,- että Raamatun ilmoitukset on totta ja tämä aika aktivoi uskovien mieleen Jeesuksen tulemisen.

Tässä ajassa ihminset alkavat laittaa lamppuaan tietoisesti kuntoon (eivät nuku). Tämä lamppujen laittaminen kuntoon tarkoittaa arjen tasolla sitä, että ihminen etsii Jumalan tahdon mukaisia mielikiuvia/mieltä itseensä eli tekee parannusta totisella sydämmellä.Siiis haluaa muuttua mielikuviltaan/ajatuksiltaan Raamatussa ilmoiteun Jumalan tahdon mukaiseksi.

Tässä viisaat neitsyet onnistuvatkin,-koska heitä/ymmärrystä ohjaa Pyhä Henki eli heillä on astiassa/kin öljyä,- mutta tyhmillä ei ole sydämessä Pyhää Henkeä,- joka antaisi ymmärrystä ja siten nähdä asioita eli lamppu ei anna valoa ja tästä tyhmät neitsyeet huolestuvat.He tiedostavat sokeutensa Raamatun ilmoituksiin liittyviin asioihin ja erikoisesti miten ymmärrys ehtyy ja tällä on tietysti jo vaikutuksensa ihan arjen tasoon.

Siis lamppujen laittaminen kuntoon,- että se antaisi kirkkaan valon nähdä lähelle ja mahdollisimman kauas ja tarkasti, niin tarkoittaa käytännösä juuri sitä, että ihminen selkeyttää itselleen Jumalan tahdon aina kastesta seurakuntaan ja koko uskonelämästä.No, netissä/kin tätä tapahtuu,-jopa vilkkaasti.Siis kasvaa pois uskonnollisuudesta ja omata uudet Jumalan tahdon mukaiset mielikuvat,- joiden aikaan saja on Pyhä Henki.

• hellari83

1 Piet. 5:8
      Pitäkää mielenne valppaana ja valvokaa. Teidän vastustajanne Saatana kulkee ympäriinsä kuin ärjyvä leijona ja etsii, kenet voisi niellä.

Hebr. 4:1
      Varokaamme siis, koska lupaus päästä hänen lepoonsa vielä pysyy varmana, ettei vain havaittaisi kenenkään teistä jääneen taipaleelle.

Apt. 20:30
      Teidän omasta joukostanne nousee miehiä, jotka julistavat totuudenvastaisia oppeja vetääkseen opetuslapset mukaansa.

Matt. 7:15
      Varokaa vääriä profeettoja. He tulevat luoksenne lampaiden vaatteissa, mutta sisältä he ovat raatelevia susia.

Ps. 36:3
      Synti kiehtoo hänen silmänsä niin ettei hän näe eikä vihaa vikojaan.

Ap.t. 2:40
      Pietari jatkoi vielä puhettaan. Hän vetosi heihin ja kehotti: "Antakaa pelastaa itsenne, ettette hukkuisi tämän kieroutuneen sukupolven mukana."

• kuin Pyhä Henki. Paavali kehoittaa, "Täyttykää Hengellä." Herää kysymys, miten voin täyttyä Hengellä? Käsky täyttyä Hengellä, kuulostaa siltä, että se on itsestä kiinni? Ja näinhän se onkin. Kun lemme Raamattua rukoillen, täytymme SANALLA, ja se alkaa uskossa sulautua minuun/sinuun, me täytymme Hengellä, sillä Sana on elävä ja voimallinen, siinä on Jumalan Henki, ja kun sitä Sanaa "syömme", "aina", niin pakosta täytymme Hengellä, eli lamppumme täyttyy öljyllä, ja se saa maljamme ylivuotavaksi.

* Samaten 1Joh. 2:20. Teillä on voitelu Pyhältä, ja kaiklla teillä on tieto. 27. Mutta mitä teihin tulee,se voitelu, jonka saitte Häneltä, pysyy teissä, ettekä ole kenenkään opetuksen tarpeessa. Hänen voitelunsa opettaa teitä kaikessa, ja se opetus on totta eikä valhetta. Niin kuin se on teitä opettanut, niin pysykää Hänessä."

• ml213.

Kymmenen neitsyen vertauksessa tärkein asia on ihmisen uudestisyntyminen.Asia,- joka tänä aikana on lähes kokonaan unohdettu.Siis todellinen uudestisyntyminen,- JOKA NÄKYY IHMISESSÄ MIELENMUUTOKSENA,- VERRATEN SITÄ LIHALLISEN IHMISEN MIELEEN.

Ihminen voi olla puolueissa kiinni tai sanoo suullaan olevansa uskossa,- mutta mieli paljastaa onko hän uudestisyntynyt.Uudestisyntyneen ihmisen sydämessä/astiassa on öljyä (Pyhä Henki), joka pitää huolen myös siitä, että lampussa riittää öljyä.

Seuratkaa siis ihmisen mieltä,- ei sitä mitä hän huulillaan lausuu.Jos ihmisellä ei ole Krisuksen mieltä,- niin tämä on todisteena siitä,- ettei astiassa ole öljyä ja lamppu tulee sammumaan aikanaan.

• Mohikaani_27 kirjoitti:

kuin Pyhä Henki. Paavali kehoittaa, "Täyttykää Hengellä." Herää kysymys, miten voin täyttyä Hengellä? Käsky täyttyä Hengellä, kuulostaa siltä, että se on itsestä kiinni? Ja näinhän se onkin. Kun lemme Raamattua rukoillen, täytymme SANALLA, ja se alkaa uskossa sulautua minuun/sinuun, me täytymme Hengellä, sillä Sana on elävä ja voimallinen, siinä on Jumalan Henki, ja kun sitä Sanaa "syömme", "aina", niin pakosta täytymme Hengellä, eli lamppumme täyttyy öljyllä, ja se saa maljamme ylivuotavaksi.

* Samaten 1Joh. 2:20. Teillä on voitelu Pyhältä, ja kaiklla teillä on tieto. 27. Mutta mitä teihin tulee,se voitelu, jonka saitte Häneltä, pysyy teissä, ettekä ole kenenkään opetuksen tarpeessa. Hänen voitelunsa opettaa teitä kaikessa, ja se opetus on totta eikä valhetta. Niin kuin se on teitä opettanut, niin pysykää Hänessä."

3.Mooseksen kirja 24:2

"Käske israelilaisten tuoda sinulle puhdasta,
        survomalla saatua öljypuun öljyä
        seitsenhaaraista lamppua varten, että
        lamput AINA voidaan nostaa paikoilleen."

Olen vuosia sitten kuullut tulkittavan kymmenen neitsyen vertausta siten,
        että viisaitten neitsyitten lampuissa oleva öljy on oliiveista puristettua öljyä.

Se on samaa öljyä, jota Mooses Herralta saamiensa ohjeiden mukaan määräsi
        käytettäväksi seitsenhaaraisessa lampussa, joka paloi ilmestysmajassa.

Öljy siis EI TARKOITA Pyhää Henkeä kuten muun muassa helluntaiseurakunnissa
        opetetaan. Sen opin voimalla on Pyhän Hengen `tulelle` saatu täysin vierasta
        ja Sanan vastaista tulkintaa.

Oliivipuun öljyssä on se Jeesuksen opetuslapselle keskeinen vertauskuva, että
        hääaterialle matkaavan uskovan tulee alistaa oma tahtonsa murskattavaksi aivan
        samaan tapaan kuin öljypuun öljyn valmistuksessa tehdään survottaville oliiveille.

Jos tuo oman tahdon murskaaminen on jäänyt tekemättä Yljän saapuessa, niin
        sitä EI VOI mennä hetkessä tekemään ehtiäkseen vielä lamppu palavana häihin.
        Oliivipuun öljyn valmistusprosessi vaatii oman aikansa.

Murskaaminen (oliivien survominen) on oltava meillä jokapäiväisessä ohjelmassa.
        Muuten ei öljyä ole riittävästi lampuissamme. Tähän tulkintaan minä uskon sen
        takia, että se täydellisesti sopii yhteen Jumalan Sanan kanssa.

Galatalaiskirje 5:24
        "Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat
        ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen."

• merihukka
        ml213. kirjoitti:

Kymmenen neitsyen vertauksessa tärkein asia on ihmisen uudestisyntyminen.Asia,- joka tänä aikana on lähes kokonaan unohdettu.Siis todellinen uudestisyntyminen,- JOKA NÄKYY IHMISESSÄ MIELENMUUTOKSENA,- VERRATEN SITÄ LIHALLISEN IHMISEN MIELEEN.

Ihminen voi olla puolueissa kiinni tai sanoo suullaan olevansa uskossa,- mutta mieli paljastaa onko hän uudestisyntynyt.Uudestisyntyneen ihmisen sydämessä/astiassa on öljyä (Pyhä Henki), joka pitää huolen myös siitä, että lampussa riittää öljyä.

Seuratkaa siis ihmisen mieltä,- ei sitä mitä hän huulillaan lausuu.Jos ihmisellä ei ole Krisuksen mieltä,- niin tämä on todisteena siitä,- ettei astiassa ole öljyä ja lamppu tulee sammumaan aikanaan.

Eikö tämä ja monet muut vertaukset ole yksinkertaisia selostuksia tiedon tärkeydestä ja merkityksestä. Hölmö ei ymmärrä reaaliteetteja ja epäonnistuu toimissaan?
        Tiedolla voidaan tietysti tarkoittaa uskontotietoa, uskonnollista olettamusta siitä mistä ei ole konkreettista tietoa.
        Väite: Hengellisiä ei voi selittää tai ymmärtää ilman maallista tietoa.
        Niin pieni ja samalla valtavan suuri ero on uskonnollisella tiedolla ja todellisella tiedolla.

Neitsytvertaus saattaa tarkoittaa myös täydellistä uskovaa ja joka perii taivasten valtakunnan ja saa siellä palkkioksi neitsyeitä. On muistettava, että UT:n aika oli täydellistä miehen ylivaltaa perheessä. Täysin uskova mies saa palkkioksi....!

Mielenkiintoinen juttu. Lähtikö tästä idea koraanin kirjoittajille? Uskon puolesta kuollut saa taivaassa neitsyeitä kaverikseen. Naisille ei luvata koskemattomia poikia.

Mies saa taivaassa neitsyeitä. Keskiajalla kristittyjen piirissä taitettiin peistä naisen sielusta. Epäiltiin, ettei naisella ole sielua ja hän ei pääse taivaaseen vaan kuolee ja maatuu. Yhtenä perusteluna oli, että nainen luotiin eri tavallla kuin mies ja miehelle välttämättömäksi viihdykkeeksi. Ei muuksi.

Menneet ovat tietysti menneitä.

• Clark.Kent.fi

Tässä oma näkemykseni vertauksen sisällöstä. Raamatussa usein öljyä käytetään Pyhän Hengen vertauskuvana. Tässä vertauksessa olennaista ei ole se kuinka paljon öljyä lampussa on vaan se että sitä on.
      Tyhmillä neitsyillä ei ollut lampussa öljyä lainkaan. Ja jokaisella uudestisyntyneellä Jumalan lapsella on Pyhä Henki sisimmässään. Se että ovi sulkeutui tyhmille neitsyille ei tarkoita sitä että he kaikki olisivat kadotettuja lopullisesti.

Joh. Ilm. 7:9 - 17.
      "Tämän jälkeen minä näin suuren joukon ihmisiä, joita kukaan ei voinut laskea, kaikista kansanheimoista,...
      ...Yksi vanhimmista alkoi puhua ja kysyi minulta: 'Keitä nuo valkoisiin vaatteisiin pukeutuneet ovat, ja mistä he ovat tulleet?'...
      ... Hän sanoi minulle: 'Nämä ovat ne, jotka tulevat siitä suuresta ahdistuksesta. He ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä. ..."

En kirjoita kokonaan tuota kohtaa vaan lyhennettynä.

On eräs toinenkin joukko joka löytyy ilmestyskirjan 13. luvusta.

"Minä näin pedon... ...Se saa kaikki, pienet ja suuret, rikkaat ja köyhät, vapaat ja orjat, ottamaan oikeaan käteensä tai otsaansa merkin, ..."

Tuo tyhmien neitsyiden joukko koostuu noista kahdesta eri joukosta jotka on kuvattu, toinen 7. luvussa ja toinen 13. luvussa.

• Suurin piirtein samoin ymmärrän vertauksen kymmenestä neitsyestä (Matt. 25:1-). Tyhmätkään neitsyet eivät ole lopullisesti kadotettuja.
        On myöskin huomattava, että edellinen vertaus hyvästä ja pahasta palvelijasta liittyy tähän vertaukseen ja ne on käsiteltävä yhdessä.

Sen lisäksi on tässä yhteydessä huomioitava, että Pyhä Henki on myös Totuuden Henki.
        Joh 16:12 Minulla on vielä paljon sanottavaa teille, mutta te ette voi nyt sitä kantaa.
        Joh 16:13 Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa.

Neitsytvertauksessa öljy kuvaa nimenomaan totuutta tulevasta. Sen totuuden ovat ne viisi neitsyttä ymmärtäneet, joilla on öljyä lampuissaan. He ovat ymmärtäneet Jeesuksen toisen tulemuksen oikein Sanan mukaisesti. Niinkuin hyvät palvelijat, jotka antavat ruokaa oikeaan aikaan ( kreik. kairos) ed. vertauksessa.
        Ruoka on hengellistä ruokaa, ei mitään kirjaimellista perunaa ja porkkanaa, ja koskee Jeesuksen toista tulemusta.

Ilm. 13. luku kertoo juuri niistä, joilla ei ole totuuden öljyä lampuissaan ja he menevät lopunaikana tunnustamaan laittomuuden ihmisen (antikristuksen) Jeesukseksi ja niin ottavat pedon merkin.

Tätä totuuden etsimistä kuvaa myös leiviskävertaus, joka on seuraavana. Jokaiselle annetaan leivisköitä itsekullekin sopiva määrä. Leiviskä kuvaa heille annettua tietoa, ja totuuden ymmärrystä. Sitä on Sanaa tutkimalla löydettävä lisää. Jos ei tutki ja hanki lisää leivisköitä, ymmärrystä ja totuutta, käy niinkuin yhden leiviskän jemmanneelle.

Tämä lyhykäisesti. Tutkikoon jokainen itse enemmän. Koko selitys vaatisi kymmenen sivua, jos edes riittäisi. En siihen ryhdy.
        Ehkä Herra antaa ymmärtää.

• merihukka
        Jonah kirjoitti:

Suurin piirtein samoin ymmärrän vertauksen kymmenestä neitsyestä (Matt. 25:1-). Tyhmätkään neitsyet eivät ole lopullisesti kadotettuja.
        On myöskin huomattava, että edellinen vertaus hyvästä ja pahasta palvelijasta liittyy tähän vertaukseen ja ne on käsiteltävä yhdessä.

Sen lisäksi on tässä yhteydessä huomioitava, että Pyhä Henki on myös Totuuden Henki.
        Joh 16:12 Minulla on vielä paljon sanottavaa teille, mutta te ette voi nyt sitä kantaa.
        Joh 16:13 Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa.

Neitsytvertauksessa öljy kuvaa nimenomaan totuutta tulevasta. Sen totuuden ovat ne viisi neitsyttä ymmärtäneet, joilla on öljyä lampuissaan. He ovat ymmärtäneet Jeesuksen toisen tulemuksen oikein Sanan mukaisesti. Niinkuin hyvät palvelijat, jotka antavat ruokaa oikeaan aikaan ( kreik. kairos) ed. vertauksessa.
        Ruoka on hengellistä ruokaa, ei mitään kirjaimellista perunaa ja porkkanaa, ja koskee Jeesuksen toista tulemusta.

Ilm. 13. luku kertoo juuri niistä, joilla ei ole totuuden öljyä lampuissaan ja he menevät lopunaikana tunnustamaan laittomuuden ihmisen (antikristuksen) Jeesukseksi ja niin ottavat pedon merkin.

Tätä totuuden etsimistä kuvaa myös leiviskävertaus, joka on seuraavana. Jokaiselle annetaan leivisköitä itsekullekin sopiva määrä. Leiviskä kuvaa heille annettua tietoa, ja totuuden ymmärrystä. Sitä on Sanaa tutkimalla löydettävä lisää. Jos ei tutki ja hanki lisää leivisköitä, ymmärrystä ja totuutta, käy niinkuin yhden leiviskän jemmanneelle.

Tämä lyhykäisesti. Tutkikoon jokainen itse enemmän. Koko selitys vaatisi kymmenen sivua, jos edes riittäisi. En siihen ryhdy.
        Ehkä Herra antaa ymmärtää.

...onkin oikea vastaus.
        Tyhmät liihottelevat elämän läpi. Eivät halua tietää mistään mitään. Elävät kuitenkin. Käyttävät hyväkseen toisten hankkimia tietoja. Heilläkin on oikeus elämään. On ehdottomasti väärin tuomita heitä kadotukseen tai muuallekaan.

Viisaat ovat tutkineet, kyselleet, udelleet, ajatelleet. He kulkevat ajan tiedon mukana. Tiedon mukana he ovat hylänneet taikauskoisia käsityksiä kuten, että rukoussanoilla voitaisiin vaikuttaa todellisuuteen.
        He perivät taivasten valtakunnan, joka on todellinen kuolema. He ymmärtävät, että syntymää ei ole ilman kuolemaa. Siksi he ponnistelevat elinaikanaan hyvän ja henkisesti rikkaan elämän puolesta ja toimivat hyvien asioiden puolesta. He eivät halua jättää ketään pulaan.
        Viisauden etsijöilläkin on oikeus elämään. Hekin ovat ihmisiä.

• Vastaus1

Jumalan Sana Pyhän Hengen todistuksella on Öljypuu, jonka mehevästä juuresta viisi viisasta neitsyttä olivat saaneet ravinnon ja siksi heidän lampunsa valaisi. Pelkkä Sana on vain lamppu, mutta jos Sanassa on Pyhän Hengen todistus, niin muodostuu siitä valaiseva lamppu. Kaikki jotka uskovat Jeesuksen opetukset ja elävät niiden mukaan omistavat lampun, jossa on öljy.
      Matteus 25
      34 Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti.
      35 Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne;
      36 minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.'
      37 Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda?
      38 Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut?
      39 Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?'
      40 Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'.
      41 Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä.
      42 Sillä minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda;
      43 minä olin outo, ja te ette ottaneet minua huoneeseenne; minä olin alaston, ja te ette vaatettaneet minua; sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua katsomassa.'
      44 Silloin hekin vastaavat sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?'
      45 Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle'.
      46 Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."

• ml213.

Itse ymmärrän kyseessä olevan lampun olevan sama kuin Luuk 11:34.

Tuossa Matt 25 opetuksessa KAIKKI neitsyeet alkoivat laittaa lamppuaan kuntoon. Siis siksi, että näkisivät.

Eikö ihmisen ymärrys ja erikoiseti mielikuvat ilmennä asioiden näkemistä.Monastihan sanotaankin ettet näe asiaa tai katsot asiaa väärästä kulmasta.Siis kyseessä on ihmisen ymmärrys käsitellä ja nähdä asioita ja erikoisesti sisintään.

Eli tuo lampun laittaminen kuntoon,on just sama asia kuin täällä netissä pohditaan asioita eli näin tehden ihmisen näkökyky/ymmärrys mahdollistuu laajenemaan ja näin lamppu antaa enemmän valoa.Esim. jos ihminen ei ymmärrä uudestisyntymistä tai kastetta, niin hän ei näe tätä asiaa eli on sokea.Taas ymmärryksen laajentuessa hän alkaa nähdä asian oikein eli oikeassa valossa.
        Tai lampun valon hiipuessa ihmisen ymmärrys Raamatun ilmoituksiin alkaa kadota eli jälleen ihminen ei näe,- koska lamppu ei anna valoa,- öljyn niukkuuden/puuttumisen akia. (Pyhä Henkihän ohjaa ihmisaen ymmärrystä.)

Raamatussa taas on muitakin lamppuja esim. "Sinun Sanasi on minun jalkaini lamppu valkeus minun tielläni": Mutta, tätä lamppua ei ihminen laittaa kuntoon,- koska se on AINA kunnossa ja antamassa valoa.

Siis ainut lamppu Raamatussa,- jota ihminen voi laittaa kuntoon, on Luuk 11:34 eli ymmärryksensä tällä lampulöla me voimme nähdä itsemme ja toisaalta koko lamppu voi olla pimeyttä täynnä eli ihminen ei edes tunne/näe itseään ja erikoisesti mielenlaatuaan .

• ml213.

Mutta, huomioippa tuossa kokonaisuudessa, että neitsyeet alkoivat itse laittaa lamppuaan kuntoon eli kaikilla neitsyeillä oli viallien lamppu.Toisaalta luvun alussa,- jopa todetaan, että KAIKKI neitsyeet nukkuivat.

On ymmärrettävä, ettei KUKAAN IHMINEN edes mahdollistu laittamaan sitä lamppua kuntoon, joka kuvaa Jumalan Sanaa/Raamattua. Tämä' lamppu on aina kunnossa ja se antaa AINA KIRKASTA VALOA ihmisen tiellä, jossa hän vaeltaa.

Ainut lamppu, jota ihmisen tulee/kin laitttaa kuntoon on Luuk 11:34 lamppu eli mielikuvat Raamatun ilmoituksista yhdistettynä sydämentilaan.Ihmisen sydämestähän lähtee kaikki ajatukset ja mielikuvaan liittyvät asiat.

Tavallaan tuon lampun laittaminen kuntoon tarkoittaa todellisuudessa sitä, että ihminen arjessaan alkaa etsiä voimakkaasti ja tietoisesti Jumalan tahtoa ja aivoituksia mieleensä/uskoonsa.Tavallaan tuo koko Matt. 25 luku kuvaa voimakasta herätystä uskovien keskuudessa.

• ml213.
        ml213. kirjoitti:

Mutta, huomioippa tuossa kokonaisuudessa, että neitsyeet alkoivat itse laittaa lamppuaan kuntoon eli kaikilla neitsyeillä oli viallien lamppu.Toisaalta luvun alussa,- jopa todetaan, että KAIKKI neitsyeet nukkuivat.

On ymmärrettävä, ettei KUKAAN IHMINEN edes mahdollistu laittamaan sitä lamppua kuntoon, joka kuvaa Jumalan Sanaa/Raamattua. Tämä' lamppu on aina kunnossa ja se antaa AINA KIRKASTA VALOA ihmisen tiellä, jossa hän vaeltaa.

Ainut lamppu, jota ihmisen tulee/kin laitttaa kuntoon on Luuk 11:34 lamppu eli mielikuvat Raamatun ilmoituksista yhdistettynä sydämentilaan.Ihmisen sydämestähän lähtee kaikki ajatukset ja mielikuvaan liittyvät asiat.

Tavallaan tuon lampun laittaminen kuntoon tarkoittaa todellisuudessa sitä, että ihminen arjessaan alkaa etsiä voimakkaasti ja tietoisesti Jumalan tahtoa ja aivoituksia mieleensä/uskoonsa.Tavallaan tuo koko Matt. 25 luku kuvaa voimakasta herätystä uskovien keskuudessa.

Tul´näköjään vierä nimi. Tulisi olla Vastaus 1

• Vastaus1
        ml213. kirjoitti:

Itse ymmärrän kyseessä olevan lampun olevan sama kuin Luuk 11:34.

Tuossa Matt 25 opetuksessa KAIKKI neitsyeet alkoivat laittaa lamppuaan kuntoon. Siis siksi, että näkisivät.

Eikö ihmisen ymärrys ja erikoiseti mielikuvat ilmennä asioiden näkemistä.Monastihan sanotaankin ettet näe asiaa tai katsot asiaa väärästä kulmasta.Siis kyseessä on ihmisen ymmärrys käsitellä ja nähdä asioita ja erikoisesti sisintään.

Eli tuo lampun laittaminen kuntoon,on just sama asia kuin täällä netissä pohditaan asioita eli näin tehden ihmisen näkökyky/ymmärrys mahdollistuu laajenemaan ja näin lamppu antaa enemmän valoa.Esim. jos ihminen ei ymmärrä uudestisyntymistä tai kastetta, niin hän ei näe tätä asiaa eli on sokea.Taas ymmärryksen laajentuessa hän alkaa nähdä asian oikein eli oikeassa valossa.
        Tai lampun valon hiipuessa ihmisen ymmärrys Raamatun ilmoituksiin alkaa kadota eli jälleen ihminen ei näe,- koska lamppu ei anna valoa,- öljyn niukkuuden/puuttumisen akia. (Pyhä Henkihän ohjaa ihmisaen ymmärrystä.)

Raamatussa taas on muitakin lamppuja esim. "Sinun Sanasi on minun jalkaini lamppu valkeus minun tielläni": Mutta, tätä lamppua ei ihminen laittaa kuntoon,- koska se on AINA kunnossa ja antamassa valoa.

Siis ainut lamppu Raamatussa,- jota ihminen voi laittaa kuntoon, on Luuk 11:34 eli ymmärryksensä tällä lampulöla me voimme nähdä itsemme ja toisaalta koko lamppu voi olla pimeyttä täynnä eli ihminen ei edes tunne/näe itseään ja erikoisesti mielenlaatuaan .

on ihan hyvä sana, mutta öljylamppu, valaisee ymmärryksen ja siksi toiset kykenevät ottamaan Jumalan viisauden vastaan. Ajatellaanpa vaikka tuota lakiasiaa, mistä Raamattu opettaa. Monet eivät käsitä sitä, vaikka siitä puhuttaisiin kuinka usein ja vaikka he lukisivat siitä vaikka joka päivä, sillä heille sana ei ole syntynyt Sanaksi Pyhän Hengen voimalla, vaan on jäänyt kuolleeksi kirjaimeksi. Sana on Pyhän Hengen voimalla Jumala.

Sana siis jää ilman Pyhää Hekeä kuolleeksi kirjaimeksi, eikä anna ihmiselle Jumalan viisautta, mutta Sana ja Pyhä Henki on lamppu ja öljy, jotka antavat viisauden, joka valaisee meidän ymmärryksemme.

Vaikka me nukkuisimme, mutta jos lamppu on kunnossa, niin heti herättyämme laitamme sen valaisemaan, joten me emme voi nukkua sellaiseen uneen, joka tuottaa meille vahingon.

• ml213.
        Vastaus1 kirjoitti:

on ihan hyvä sana, mutta öljylamppu, valaisee ymmärryksen ja siksi toiset kykenevät ottamaan Jumalan viisauden vastaan. Ajatellaanpa vaikka tuota lakiasiaa, mistä Raamattu opettaa. Monet eivät käsitä sitä, vaikka siitä puhuttaisiin kuinka usein ja vaikka he lukisivat siitä vaikka joka päivä, sillä heille sana ei ole syntynyt Sanaksi Pyhän Hengen voimalla, vaan on jäänyt kuolleeksi kirjaimeksi. Sana on Pyhän Hengen voimalla Jumala.

Sana siis jää ilman Pyhää Hekeä kuolleeksi kirjaimeksi, eikä anna ihmiselle Jumalan viisautta, mutta Sana ja Pyhä Henki on lamppu ja öljy, jotka antavat viisauden, joka valaisee meidän ymmärryksemme.

Vaikka me nukkuisimme, mutta jos lamppu on kunnossa, niin heti herättyämme laitamme sen valaisemaan, joten me emme voi nukkua sellaiseen uneen, joka tuottaa meille vahingon.

Jos saan tarkemmin tuoda asian esille, miten ymmärrän tuon lampun ja sen toiminnnan ja sen kuntoonlaittamisen. Kuten huomioitkin, niin tämä asia liittyy erikoisesti tuohon laki asiaan/kin ja yleensä valvomiseen.

Luuk 11:34

"Sinun SILMÄSI on ruumiin LAMPPU. Kun silmäsi (lamppu) on terve, on koko sinun ruumiisi valaistu, mutta kun se on viallinen (lamppu), on myös sinun ruumiisi pimeä".
        "Katso siis, ettei valo. joka sinussa on ole pimeyttä"

Jos pohditaan, miten silmä on se lamppu. Siis lamppu,- joka anta sitä valoa. Niin, todella ihmisen ymmärryskyky/mielikuvat on kuin lamppu eli tällä tekijällä sinä näet asiat kirkkaasti tai taas tämä tekijä voi olla tasolla, ettet näe asioita yhtään. Siis et mahdolistu hahmottamaan ja siten näkemään.

Kun tuo lamppu on terve eli ymmärryskykyäsi ohjaa Pyhä Henki,- joka on aina myös totuus/todellisuus, niin tämä Pyhän Hengen antama ymmärrys on kuin se terve kirkas valo. Kuten pohditkin, niin tästä juuri johtuu, ettei toinen ihminen ymmärrä/näe, miksi laki tai valvominen on erittäin tärkeää.

Esim. jos pohdit itsetuntemustasi/ruumistasi, niin huomaat, miten Pyhä Henki on valaissut sinun ymmärryksesi/lamppusi ja näin näet itsesi / sydämmesi ajattelevan Raamatun valossa asioita esim. juuri tuota valvomista ja lakia jne...

Kuten toisaalla on kirjoitettu Joh. 14:26

"Mutta, Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut"

Kun tuo Pyhä Henki on ohjaamassa ihmisen ymmärrystä Raamatun ilmoituksista, niin se antaa ymmärrystä eli valoa lamppuun eli lopputulos on, että ihmisellä on oikeat mielikuvat ilmoituksista.

Kun tyhmät neitsyet sanoivat, että heidän lamppunsa taitavat sammua eli he eivät näe Raamatun ilmoituskia ja toisaalta tiedpostavat sen lampussaan/ymmärryksessä. Toisaalta ovat rehellisiä. Taas heidän lampustaan/ymmärryksestään alkoi loppua öljy,- koska öljyä ei ollut heidän astioissaan eli sydämmessä ei todella ollut Pyhää Henkeä.Pyhä Henki juuri nostattaa terveet mielikuvat ihmisen tietoisuuteen ja näin lamppu antaa valoa.

Muuten tätä samaa ajattelutapaa voi ihminen hyödyntää ihan kaikkeen. Työhön, ja erikoisesti psyykkisten asioiden selkyttämiseen tai yleensä asioihin, joissa ajattelutavalla on ratkaiseva osuus.

Niin, tästä johtuen ihmisen ei kannata "hikeentyä",- jos huomaa, ettei toinen ihminen näe ja ymmärrä asioita oikein. Niin, se lamppu ei todella anna valoa,- että näkisi. Siis ihmisen tulee aina pyrkiä laittamaan se lamppu kuntoon ja erikoisesti ymmärrettävä, miten TODELLISUUS lampussa (mielikuvat) antaa sen kirkkaimman valon,- jolla näkee kauemmas ja tarkasti läheisyyteen.

Toisaalta sekin on totta, miten uskovan ihmisen lampun/mielikuvien säätäminen ja korjaaminen on jatkuva asia, mutta tärkeintä on huomata, että lampussa on öljyä ja myös astiassa (sydämessä)Esim. lampussa oleva öljy (Pyhän Hengen ohjama ymmärrys), niin tämä ilmentyy jo ihmisen käytäytymisessä eli omaa Krisuksen mielen.

• VALVOMINEN
      (Matt. 25:1-13)

Teksti kertoo kymmenestä neitsyestä, Jeesuksen paluusta sekä valvomisen tärkeydestä.
      Vain viidellä neitsyeistä oli öljyä lampuissaan; heidän uskonliekkinsä paloi.
      Miten järkyttävää; toiset viisi taas olivat vain nimeltään kristittyjä ja he jäivät oven toiselle puolen (j.10-12).

Jeesuksen paluun odotus on merkki valvovasta seurakunnasta ja mainitaanhan se uskontunnustuksessammekin:
      ”Minä uskon Jeesukseen Kristukseen, joka…istuu Jumalan, Isän, kaikkivaltiaan, oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.”

Jeesuksen paluusta Raamattu puhuu hyvin paljon.
      Myös opetuslapset olivat kiinnostuneita Jeesuksen tulemuksesta ja maailman lopun merkeistä (Matt. 24:3).
      Tästä kertoo Matteus edellä olevassa luvussa (Matt. 24).

Heti alkuun Jeesus varoittaa: ”Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä” (j.4).
      Lopun aika merkitsee suurten eksytysten aikaa. Silloin on paljon vääriä profeettoja liikkeellä ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin (j. 11, 24).
      Muita lopunajan merkkejä ovat sodat, nälänhätä, maanjäristykset ja vainot sekä laittomuus. Mutta toisaalta myös evankeliumia saarnataan kaikessa maailmassa (j.14).
      Lopun ajan kristityt näkevät myös antikristuksen ilmestymisen (j.15) pyhään paikkaan.

Kun tutkimme päivän lehtiä tai seuraamme muita uutisvälineitä, huomaamme, että näitä lopun ajan merkkejä on paljon nähtävissä.

Valvova kristitty seuraa ajan merkkejä. Hän ei ole myöskään toimeton vaan tekee valmisteluja; Hän huolehtii siitä, että hänen lampussaan on öljyä.
      Hän vaalii uskovien yhteyttä ja rukousta sekä pitäytyy Jumalan Sanassa. Myös ehtoollinen on hänelle voiman lähde (Apt. 2:42). Näin Jumala saa hoitaa meitä ja pitää lamppumme palamassa. Kun ylkä tulee, olemme valmiit Karitsan hääjuhliin.
      ---
      ”Minua tutki, Jumala, ja sydämeni paljasta.
      Syvimmät aivoitukseni taivuta, Herra, tahtoosi.
      Jos lienen tiellä pahalla, niin oikealle taluta”. (virsi 394:8)

• merihukka

Lampussa ei ole henkeä vaan öljyä ja se kuvaa oikeaa tietoa. Ei mitään taikauskoa. Ei mitään ikuista elämää missään olomuodossa. Paitsi että ihmisruumiin osaset joutuvat luonnon kiertokulkuun.

Matt. 25: 34 - 46 on täyttä asiaa, täyttä rautaa. Ajan tavan mukaan tarinoissa kuningas on pääosissa. Mutta muutetaanpa sen tilalle kansa. 34: "Silloin kansa sanoo oikealla puolella oleville hallitusherroille...." Tämä muoto olisi muutenkin alkuperäistä Jeesusta, joka seurusteli saarnatyönsä aikana pääsääntöisesti rahvaan kanssa.
        Sana Kuningas jaekokonaisuudessa kuvaa muutosta köyhäinjärjestöstä kristilliseksi maallisen vallan tukijajärjestöksi. Jaekokonaisuudella siunataan rikkaiden taivaaseenpääsy ilman omaisuuden täysluovutusta. Rikkaat perivät taivaosuuden ja alkoivat maksaa siitä lahjoituksina kirkolle. Kirkko vastaavasti lupasi saarnata rahvaalle esivallan kunnioituksen puolesta. Molemmille osapuolille sopimus oli taloudellisesti edullinen.
        "Silloin kuningas...palkitsi ja tuomitsi...." Mistä kuningas tuomitsi tai palkitsi? Uskollisuudesta ja tinkimättäömästä verojen maksusta tai tuomio kapinoinnista.

Jaekokoelma voidaan tulkita uskollisuudeksi uskolle tietämättömästä.

Luulisin, että jaekokoelmalla nimenomaan ostetaan Rooman silloisen ylimystön hyväksyntä, jotta uskonto saadaan hyväksytyksi.
        Kristittyjä syytetiin siitä, että he olivat kaiken maallisen ulkopuolella. Tavallaan he olivat uskonnollisia fanaatikkoja tai anarkisteja ja jotka eivät välittäneet valtiosta pisaran vertaa.
        Kirkkoisä Augustinus kehitti (300-luku muistaakseni) opin maallisen ja uskonnollisen vallan suhteista. Se oli viimeinen niitti köyhäinjärjestöaatteelle ja Jeesuksen perussanomalle.

Ajatelkaa. Hallitusherrat laiminlöivät verojen keruun ja kuninkaalta loppuivat vaatteet! Itku tuli ihan silmään.

Ajatelkaa. Kansa vaati hallitusherroilta edes hieman huomiota heidän hätäänsä. Tämä muoto edistäisi rahvaan osallistumista valtiolliseen elämään ja vaatimaan oikeuksia sekä taloudellista toimeentulon perusvarmuutta.
        Suomessa näin on tehty noin 110 vuotta. Silloin alkaa rahvaan oman puolueen toiminta Suomessa. Radikaalisia feodalismin vastaisia liikkeitä vallitsi sivistyneistön keskuudessa jo 1.800-luvulla. Kaikki tämä vastoin Uutta Testamenttia.

• balsami

Vastaa hyvin minunkin ajatuksiani kyseisestä Raamatun tekstistä.
        Mielenkiintoinen, kuvaava ja Raamatun hengen mukainen on myös Semper.Fideliksen tulkinta, jota en ole ennen kuullut.

Getsemanessa, ennen ristiinnaulitsemistaan, Jeesus kehotti oppilaitaan valvomaan ja rukoilemaan kanssaan. Oppilaat nukahtivat. Jeesus oli murheellinen, mutta ei erikoisemmin soimannut heitä, vaan totesi vain asian tilan.
        Matt. 26:40
        Ja hän tuli opetuslasten tykö ja tapasi heidät nukkumasta ja sanoi Pietarille: "Niin ette siis jaksaneet yhtä hetkeä valvoa minun kanssani!
        Mark. 14:37
        Ja hän tuli ja tapasi heidät nukkumasta ja sanoi Pietarille: "Simon, nukutko? Etkö jaksanut yhtä hetkeä valvoa?

Ajattelen, että me nykyiset oppilaat emme taida olla sen 'valveutuneempia' kuin ensimmäiset olivat. Meitäkin pyrkii uni ahdistamaan, mutta meillä on nyt esirukoilija, jonka ei tarvitse enää käydä henkilökohtaista kamppailua pimeyden unettavia valtoja vastaan. Hän on voittanut ne. Hänen voimassaan mekin voitamme.
        -----
        Kun me heikkoina Herralle huokaamme vaan,
        pyhä Henkensä auttaa jo meitä.
        Uni meitä kun pyrkivi ahdistamaan,
        meitä Herra ei nukkumaan heitä.
        Kun me uuvumme niin, ettei rukouksiin
        eikä valvomiseen ole voimaa,
        Hän on puolustaja, esirukoilija,
        eikä heikkoja, huonoja soimaa.
        HL 330:4

Sinun sanasi on minun jalkaini lamppu ja valkeus minun tielläni.
        Ps. 119:105

Kol. 4:2
        Olkaa kestäväiset rukouksessa ja siinä kiittäen valvokaa.

Ilm.22:20-21
        "Totisesti, minä tulen pian". Amen, tule, Herra Jeesus!
        Herran Jeesuksen armo olkoon kaikkien kanssa. Amen.

• ---

---

• Jeesus sai muuten idean tuohon vertaukseen varmaankin Vestan neitsyeistä, joiden piti ylläpitää tulta lampuissaan taikka muutoin hukka perii.

• Anonyymi

Tätä asiaa on hyvä katsoa vähän laajemmin. Matteuksen evankeliumin luku 25 liittyy myös tähän asiayhteyteen ,viiteen tyhmään neitsyeeseen mm. oikeiden rakkauden tekojen puuttuminen, huono hedelmä elämässä, jossa Jeesus erottelee lampaat vuohista. Kysymys ei ole ymmärrykseni mukaan mikään sellainen syy että ihminen jollakin omalla yrittämisellä tai edes ns. Oikealla opilla kirjaimella kykenisi olemaan viisaiden neitsyeiden joukossa. Ei edes uskoon tulo ratkaisukaan takaa sitä. Vaan sisäisen elämän laatu asenne rakkaudessa Kristukseen ja lähimmäisiin. Itselle kuoleminen rakkauden voimasta .Luku 25 osoittaa selvästi että tyhmiltä puuttui nämä rakkauden vaikuttamat hyvät teot. PS. Rakkauden - ei lainkautta tehdyt hyvät teot , jossa on omaa ansiota , omaa vanhurskautta. Henki on se ,joka eläväksi tekee ei liha mitään hyödytä.

• Anonyymi

Usein kristillisyydessä haetaan vastausta uskovan omasta tekemisestä. Kuitenkin on niin että Jumala itse henkensä kautta tahtoo vaikuttaa tahtomisen ja tekemisen. Että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi. Kaikki tapahtuu vain Jumalan Armon alla ja vaikutuksesta. Me olemme
        jos olemme ..Armosta viisaita neitseitä. Eli voimme Paavalin tavoin sanoa että Minä elän . En enään elä minä ,vaan Kristus elää minussa. Pyhä Henki valvoo työtään jokaisessa Hengessä valtavassa Kristityssä, jossa on lepo ja rauha elämässä. Hedelmistä puu tunnetaan..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Usein kristillisyydessä haetaan vastausta uskovan omasta tekemisestä. Kuitenkin on niin että Jumala itse henkensä kautta tahtoo vaikuttaa tahtomisen ja tekemisen. Että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi. Kaikki tapahtuu vain Jumalan Armon alla ja vaikutuksesta. Me olemme
        jos olemme ..Armosta viisaita neitseitä. Eli voimme Paavalin tavoin sanoa että Minä elän . En enään elä minä ,vaan Kristus elää minussa. Pyhä Henki valvoo työtään jokaisessa Hengessä valtavassa Kristityssä, jossa on lepo ja rauha elämässä. Hedelmistä puu tunnetaan..

Pyhä Henki poistui Paavalista Korintossa ja tilalle tuli Saatanan viestintuojaenkeli. "The Messengerof Sathan" engl. King James käännös.
        Sauleilla oli huono tuuri.
        1. Sam. 16:14 "Mutta Herran henki poistui Saulista, ja Herran lähettämä paha henki vaivasi häntä."

• Anonyymi

Paavalin mukaan seurakunta on neitsyt, ei siis monikossa, niinpä Jeesus tarkoittaa tempauksen jälkeisistä juutalaisista, 5 viisasta tarkoittaa 144000 juutalaista jotka temmataan vihan ajan puolivälissä taivaalliseen hääateria juhlaan.

• Anonyymi

Nykyään käytämme vesipohjaista liukkaria.

• Anonyymi

Jep. Lamppuöljy aiheuttaa turhaa kirvelyä.

• Anonyymi

Helluntailaisten, ateistien ja muslimien kastamattomattomilta pakanalapsilta puuttuu Pyhä Henki kokonaan.Milloinkas ne sen olisivat saaneet, kun heiltä on estetty kristillinen kaste kokonaan.

Apt.2
      38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin KASTE Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. SILLOIN te saatte lahjaksi PYHÄN HENGEN.
      39 Teitä tämä LUPAUS tarkoittaa TEITÄ JA TEIDÄN LAPSIA ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä -- keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.

• Anonyymi

po. "kastamattomilta pakanalapsilta" (eivät kuulu Kristuksen ylösnousemusruumiiseen)

" Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?

• Anonyymi

" Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan".

• Anonyymi

Tarkoittaapi parannuksen tekoa.

• Anonyymi

Jeesus eikä Pietari ei edellytä lapsilta mitään parannuksen tekoa. Lapsi on heti valmis ottamaan vastaan Pyhän Hengen lahjan, kun lapsi saa kristillisen kasteen nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen. Joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa (Pyhää Henkeä) niinkuin sen lapsi tekee ei sinne edes pääse. Mutta jolla ei ole Pyhää Henkeä (Kristuksen Henkeä) ei ole hänen omansa. Kastamattomilta pakanalapsilta puuttuu Pyhä Henki eli öljy lampusta. Eikä ketään enää ehditä kastaa Yljän tullessa äkkiarvaamattaa vaikka keskellä yötä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jeesus eikä Pietari ei edellytä lapsilta mitään parannuksen tekoa. Lapsi on heti valmis ottamaan vastaan Pyhän Hengen lahjan, kun lapsi saa kristillisen kasteen nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen. Joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa (Pyhää Henkeä) niinkuin sen lapsi tekee ei sinne edes pääse. Mutta jolla ei ole Pyhää Henkeä (Kristuksen Henkeä) ei ole hänen omansa. Kastamattomilta pakanalapsilta puuttuu Pyhä Henki eli öljy lampusta. Eikä ketään enää ehditä kastaa Yljän tullessa äkkiarvaamattaa vaikka keskellä yötä.

Ei, kyllä se kuule rakas ysvä on niin, että pitää tehdä parannus ja laittaa lamppunsa kuntoon.
        Ei siittä pääse nyt yli eikä ympäri eikä ole muuta pirttia kuin Jeesus ja syntien sovitus.
        Muuta kautta ei pääse sisälle.

ST

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei, kyllä se kuule rakas ysvä on niin, että pitää tehdä parannus ja laittaa lamppunsa kuntoon.
        Ei siittä pääse nyt yli eikä ympäri eikä ole muuta pirttia kuin Jeesus ja syntien sovitus.

ST

Pirttia = porttia

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ST

Mikset tee parannusta ja usko Jeesusta?

"Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan."

Tottahan toki Jeesusta uskon.ihmistä en aina.

ST

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuuntelen juuri Johanneksen evankeliumia ja tuo jaepaikka tuli kuunneltua hetki sitten.

Olen kohdassa, jossa sanotaan: Joka ei ole kuuliainen Pojalle ei ole Elämää näkevä.

Mikä sattuma että lainasit just nyt just samaa kirjaa ja melkein samaa jaetta, joka mulla kuuntelussa.

14.05

https://www.youtube.com/watch?v=w30FDNfkvUo

Päästelen kirkaisevia ääniä,

Commandohauis

• Anonyymi

Ihan oikeestiko te olette noin tyhmiä?!!

Keskitytte olemaan tyhmiä neitsyitä ja viisaita neitsyitä!

Jos luette tarkemmin vertausta, niin siellä oli vielä kolmaskin joukko. Kannattaisiko kuulua heihin?

Matteus 25:5-7
      "5. Sulhasen viipyessä he kaikki tulivat unisiksi ja nukkuivat. 6. Mutta keskellä yötä KUULUI HUUTO: ’Sulhanen saapuu! Menkää häntä vastaan!’ 7. Silloin kaikki nuo neidot heräsivät ja panivat lamppunsa kuntoon. "

Silloin kun KAIKKI neitsyet nukkuivat, kuului huuto. Jos kaikki neitsyet nukkuivat ja joku kuitenkin huusi, niin se merkitsee sitä, että joku oli kuitenkin valveilla. Tuo joku, joka huusi oli hereillä ja tietoinen yljän tulosta. Hän ei nukkunut! Haluatko sinä kuulua niihin, jotka nukkuivat vai niihin, jotka valvovat? Jeesus sanoi: valvokaa!!! Ainakin joku kuuluu heihin. Te muut saatte nukkua...

• Anonyymi

Oletko sinä pilkkaaja ylienkeli? Vai mitä houreitasi postaat? Olet hukannut kymmenen neitsyen sanoman: viisi tyhmää ei ollut uudesti syntyneitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oletko sinä pilkkaaja ylienkeli? Vai mitä houreitasi postaat? Olet hukannut kymmenen neitsyen sanoman: viisi tyhmää ei ollut uudesti syntyneitä.

"viisi tyhmää ei ollut uudesti syntyneitä."

No näinKIN voi tulkita.

Mutta ne, jotka huusivat, olivat valveilla odottamassa Jeesuksen tuloa kun jopa he, joita kutsut uudestisyntyneiksi, nukkuivat. Tosiasia on se, että jos joku todella valvoo, hän ei voi olla muuta kuin uudestisyntynyt ja hänellä on öljyä lampussaan mutta sen lisäksi hän ei ole tylsistynyt Jeesuksen odottamiseen vaan innoissaan väsymystään vastaan taistellen valvoo Jeesusta odottaen. Epäilen, että he ovat adventisteja.

Kuulutko sinä niihin, jotka valvovat vai niihin, jotka tulevat yllätetyiksi kesken unien?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"viisi tyhmää ei ollut uudesti syntyneitä."

No näinKIN voi tulkita.

Mutta ne, jotka huusivat, olivat valveilla odottamassa Jeesuksen tuloa kun jopa he, joita kutsut uudestisyntyneiksi, nukkuivat. Tosiasia on se, että jos joku todella valvoo, hän ei voi olla muuta kuin uudestisyntynyt ja hänellä on öljyä lampussaan mutta sen lisäksi hän ei ole tylsistynyt Jeesuksen odottamiseen vaan innoissaan väsymystään vastaan taistellen valvoo Jeesusta odottaen. Epäilen, että he ovat adventisteja.

Kuulutko sinä niihin, jotka valvovat vai niihin, jotka tulevat yllätetyiksi kesken unien?

Etkö ole koskaan lukenut Raamattua? Kirjoitelet olemattomia ja harhoja. Tyhmä tarkoittaa tyhmää, eli tyhmät olivat tyhmiä, eivätkä ottaneet mukaansa öljyä. Tyhmät eivät olleet Jeesuksen omia, eli uudesti syntyneitä. Viisaat sen sijaan olivat. Viisaat herätettiin ja he pääsivät häihin. Nukkuminen ei vaikuttanut häihin pääsyyn. Vaan ne, joilla ei ollut öljyä, jäivät ulkopuolelle. Tyhmät olivat Jeesuksen omien matkijoita.
        Vain kaksi ryhmää lähti sulhasta vastaan. Ei ollut väitteitesi mukaisesti kolmea. Jeesus itse opetti: "Herra laskeutuu taivaasta ylienkelin käskyhuudon kuuluessa ja Jumalan pasuunan kaikuessa". Siis ylienkeli huusi.
        Aiotko postata satoja kommentteja harhaasi???

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Etkö ole koskaan lukenut Raamattua? Kirjoitelet olemattomia ja harhoja. Tyhmä tarkoittaa tyhmää, eli tyhmät olivat tyhmiä, eivätkä ottaneet mukaansa öljyä. Tyhmät eivät olleet Jeesuksen omia, eli uudesti syntyneitä. Viisaat sen sijaan olivat. Viisaat herätettiin ja he pääsivät häihin. Nukkuminen ei vaikuttanut häihin pääsyyn. Vaan ne, joilla ei ollut öljyä, jäivät ulkopuolelle. Tyhmät olivat Jeesuksen omien matkijoita.
        Vain kaksi ryhmää lähti sulhasta vastaan. Ei ollut väitteitesi mukaisesti kolmea. Jeesus itse opetti: "Herra laskeutuu taivaasta ylienkelin käskyhuudon kuuluessa ja Jumalan pasuunan kaikuessa". Siis ylienkeli huusi.

Tyhmillä neitsyillä on lampuissa synteettistä Amerikasta tuotua öljyä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toistat kirkkosi turhia oppeja. Tämä kertomus on vertaus ja vertauksia voi tulkita monella tavalla. Sinähän et määrää miten tätä vertausta on tulkittava.

Jää vain nukkumaan...

• Anonyymi

Aamos:
      5:2 Kaatunut on neitsyt Israel eikä enää nouse; hän viruu kaadettuna maassansa, eikä ole, kuka hänet nostaisi.

Neitsyt-sanaa käytetään Raamatussa vertauskuvana seurakunnista ei yksittäisistä ihmisistä. Jos kymmenen neitsyeen vertauksessa puhuttaisiin yksilöihmisistä niin silloin niiden odottajien joukossa olisi myös miehiä eikä neitsyt -sana sovi käytettäväksi vertauskuvana miehistä.

Niinpä tuossa kymmenen neitsyeen vertauksessa puhutaan seurakunnista tai kirkkokunnista. Lopun aikana osa seurakunnista on hiipunut, Jumalan Henki on lähtenyt niistä pois ja pelkät tyhjät kuoret ovat jääneet jäljelle. Ulkonaiset puitteet näyttävät olevan kunnossa mutta sisältä ne ovat tyhjiä lampunjalkoja.

• Anonyymi

Outoja kirjoitit: "neitsyt -sana sovi käytettäväksi vertauskuvana miehistä." Sana ilmoittaa: minähän olen kihlannut teidät miehelle, yhdelle ainoalle, asettaakseni Kristuksen eteen puhtaan neitsyen. Puhuiko Paavali vain naisille? Tarkoitatko, että vain naiset voivat olla Jeesuksen omia, hänen morsiamensa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Outoja kirjoitit: "neitsyt -sana sovi käytettäväksi vertauskuvana miehistä." Sana ilmoittaa: minähän olen kihlannut teidät miehelle, yhdelle ainoalle, asettaakseni Kristuksen eteen puhtaan neitsyen. Puhuiko Paavali vain naisille? Tarkoitatko, että vain naiset voivat olla Jeesuksen omia, hänen morsiamensa?

Paavali puhuu neitsyt-sanan välityksellä seurakunnasta aivan niinkuin "Kymmenen neitsyttä"- vertauksessakin puhutaan. Paavali ei ole toisin sanoen kihlannut yksittäisiä miehiä tai naisia vaan seurakunnan Kristuksen morsiameksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Paavali puhuu neitsyt-sanan välityksellä seurakunnasta aivan niinkuin "Kymmenen neitsyttä"- vertauksessakin puhutaan. Paavali ei ole toisin sanoen kihlannut yksittäisiä miehiä tai naisia vaan seurakunnan Kristuksen morsiameksi.

Todellakin, et ole Kristuksen morsian.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Todellakin, et ole Kristuksen morsian.

Et ole sinäkään.

• Anonyymi

Raamatun mukaan Kristuksen morsian on kreikaksi KYRIEKEE=Kirkko.

Vanhojen kirkkokuntien ulkopuolella ei ole pelastusta. Niissä sana ja sakramentit oikein jaetaan.

Hurmoslahkot on Raamatun mukaan varottavia harhaoppisia villitsevien henkien muodostamia yhteisöjä, joissa ei pelastu.

• Anonyymi

Jeesus on kirkkosi ulkopuolella. Niin miten voit väittää, ettei kirkkojen ulkopuolella ole pelastusta?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jeesus on kirkkosi ulkopuolella. Niin miten voit väittää, ettei kirkkojen ulkopuolella ole pelastusta?

"lahkot" Gal.5:20 tarkoittaa vanhojen kirkkojen jälkeen lusteenkylvön jälkeistä aikaa ja Amerikanlahkoja, jotka ovat vasta vähän yli 100 vuotiaita kylvöksiä

• Anonyymi

Ilm. 14:4

He eivät ole tahranneet itseään naisten kanssa vaan ovat pysyneet puhtaina kuin neitsyet, ja he seuraavat Karitsaa, minne hän meneekin. Heidät on ostettu ihmisten joukosta esikoislahjaksi Jumalalle ja Karitsalle

• Anonyymi

Ne on Esikoislestadiolaisia.

• Anonyymi

Olipa kerran perhe, jossa oli kaksitoista poikaa. Poikain keskuudessa oli jossain vaiheessa päässyt vallalle ajatus, että jouluna isä antaisi lahjoja heistä vain muutamalle harvalle, ehkä yhdelle, ehkä kahdelle.

Tästä panikoituneena pojat pohtivat kukin tykönään kuumeisesti mielessään, millä perusteella isä jouluna harvat lahjansa jakaisi. Syntyi 1-2 veljeksen kuppikuntia, joista jokainen vannoi oman näkemyksensä nimeen ja pitäytyi kannassaan julistaen muut näkemykset vääriksi. Kuppikuntien välillä vallitsi eripuraa, sillä jokainen luonnollisesti toivoi kuumeisesti saavansa isältään lahjan.

Lopulta yksi veljeksistä havahtui ja sanoi: "Kuulkaa! Eihän tässä ole mitään järkeä! Eihän iskä mikään köyhä ole - kyllä hänellä on varaa ostaa lahja tai useampiakin meille jokaiselle! Kuka meistä oikein sai päähänsä, että hän jakaisi lahjoja vain yhdelle tai kahdelle meistä? Eihän hänellä suosikkeja ole, kyllä me kaikki sen tiedämme! Ei hän mikään sadisti ole!"

Tästä suivaantuneena yksitoista muuta veljestä julisti yksissä tuumin järkiinsä tulleen veljen koko veljeskatraasta kaikista alhaisimmaksi ja mitättömimmäksi, sillä olihan tämä heikkoluonteisuuttaan LUOPUNUT YRITYKSESTÄ SAADA LAHJA ITSELLEEN.

Mitäpä luulette, mitä veljeskatraan isä tuumaili joulun koittaessa?

(Ja mitäpä luulette, miksi Jeesus joutui puhumaan vertauksin luupäisten fariseusten ja kirjanoppineiden keskuudessa?)

Sen pituinen se.

• Anonyymi

On täysi mahdottomuus, että SOVITETTU ihminen voisi joutua tuomituksi.

Ketkä sitten ovat sovitettuja?

Paavali tarjoaa vastauksen kolmessa eri kirjeessä:

Jumala oli Kristuksessa ja sovitti MAAILMAN itsensä kanssa.

Sillä jos me silloin, kun vielä olimme Jumalan vihollisia, tulimme sovitetuiksi hänen kanssaan hänen Poikansa kuoleman kautta, paljoa ennemmin me pelastumme hänen elämänsä kautta nyt, kun olemme sovitetut; 11 emmekä ainoastaan sovitetut, vaan vieläpä on Jumala meidän kerskauksemme meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta, jonka kautta me nyt olemme sovituksen saaneet.

Sillä Jumala näki hyväksi, että kaikki täyteys hänessä asuisi 20 ja että hän, tehden rauhan hänen ristinsä veren kautta, hänen kauttaan sovittaisi itsensä kanssa kaikki, hänen kauttaan kaikki sekä maan päällä että taivaissa.

Sovitettuja ovat näin ollen

1) MAAILMA
      2) JUMALAN VIHOLLISET ja
      3) KAIKKI SEKÄ MAAN PÄÄLLÄ ETTÄ TAIVAISSA

Yhdessäkään kohdassa ei mainita uskoa sovitetuksi tulemisen edellytykseksi.

• Anonyymi

Ihminen tulee kristillisessä kasteessa sovituksesta osalliseksi, koska kasteessa ihminen uudestisyntyy ikuisesti eläväksi sieluksi. Raamatun mukaan uudestisyntyminen tapahtuu kasteessa eli uudestisyntymisen pesossa. Lahkolaisten, ateistien, muslimien lapset eivät ole uudestisyntyneitä, eikä heillä ole Pyhän Hengen sinettiä kuulumisesta veriliittoon. Lahkoissa ei ole oikeata Pyhää Henkeä, vaan sitä matkivia villitseviä henkiä, jotka kaataa heitä selälleen.

• Anonyymi

Luterilainen kirkko taitaa olla yksi niistä neitsyeistä, joka on hiipunut kuolleeksi kirkoksi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      43
      3593
    2. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      36
      2234
    3. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      32
      1875
    4. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      17
      1619
    5. Jalkapalloa

Ura ja Kokkola Cup?
      Kannus
      16
      1576
    6. Eiii...

Etkä! 😘
      Ikävä
      23
      1558
    7. Mikset vain

Unohtaisi?
      Ikävä
      24
      1407
    8. En ymmärrä miksi minä

Maailma on täynnä sinulle muita
      Ikävä
      14
      1277
    9. Ihmetteletkö, mihin sinussa ihastuin?

Pikkuhiljaa huomasin, että olet ainutlaatuinen luonne, plussana tietysti ulkoiset avut. Toista ei taida löytyä koko maai
      Ikävä
      80
      1273
    10. Mitä yhteistä on sulla ja kaivatulla?

Onko teillä samantyyppinen olemus tai luonne? Vai muistuttaako vartalonne toisiaan? Tai kasvot? Entä pukeutuminen? Onko
      Ikävä
      88
      1222
    Aihe