Mummo oli vahingossa antanut kupista lapselle lääkejuomaa jossa oli asetyylisalisyylihappoa.Luuli mehuksi kun oli jäänyt kuppiin.3-v lapsi joi sitä n.desin.Tuoteselosteessa varoitettiin reyerin oireyhtymästä joka kuulosti ihan kamalata!!onko pelkoa että lapselleni tulisi tuo tauti,ja kuinka pian oireet näkyisivät?Ihanaa jos joku osaisi neuvoa!!
asetyylisalisyylihappoa lapselle!
apuvava
102409
0Äänestä
Muut lukivat myös
Odottaa vastausta
Näihin keskusteluihin ei ole vielä vastattu. Ole ensimmäinen.
Vastaukset 10
Vanhimmat
http://www.saunalahti.fi/kup/syndroma/reye.htm - Yhtä kaikki: "Reyen oireyhtymä on hyvin harvinainen."
http://www.infektiofoorumi.fi/kysy/kuumejaseptisetinfektiot.html - "Reyen syndroomaa ei ole kuvattu silloin, kun ASA:a on käytetty muihin tarkoituksiin kuin infektiokuumeen hoitoon."
Minun isällä on juuri influenssa ja itselläni myös oireita.vesirokkoakin on naapurissa ja taitaa jo itää tuossa tytössä...nyt pelkään vielä enemmän!tarkoittaako tuo nyt sitten sitä että vaikka lääke otettiin tänään ja tyttö sairastuu huomenna influenssaan,niin reyerin syndrooma voi tulla?Voi että pelottaa!!!
Älä huoli liikoja! Selvää yhteyttä aspiriinin ja Reyen oireyhtymän välillä ei ole pystytty osoittamaan. Ja olen käsittänyt että oireyhtymä on hyvin harvinainen! Joten tuskinpa lapsesi on sitä saanut - tai sitten voisi jo kenties laittaa loton vetämään, näin leikkimielisesti ajateltuna... :)
Tämä ei ole sitten tietoa, mutta luulisin että jotain oireita olisi jo ilmestynyt, jos on ilmestyäkseen.
tapauksissa, ei mikään maallikkoja vilisevä nettipalsta!!Kai teillä oli hiiltä varalla kotosalla?! Ja annoitte lapselle hiiltä...
Mitä se lääkejuoma oli nimeltään? Mitä muuta se sisälsi kuin asetylisalisyylihappoa? Paljonko siinä lääkejuomassa sitä asetylisalisyylihappoa oli, siis siinä lääkkeessä (poretabletti tai jauhe, oletan....) josta tämä "juoma" oli tehty?
Reyerin oireyhtymä on vain yksi mahd. jälkiseuraus, en tiedä miksi olet takertunut vain ja ainoastaan siihen.
Minä kävisin lapsen kanssa lääkärissä, olisin vienyt heti kun tämä juominen tapahtui tai ainakin soittanut Myrkytyskeskukseen.
Sinuna käyttäisin lasta lääkärin vastaanotolla, nyt, turhaa käyntiä ei ole, etenkin kun on kyse lapsesta.
Mitä se lääkäri asialle oikein voi tehdä... jos lapsella ei ole mitään oireita, niin lääkäri sanoo että eipä ole oireita eikä varmaan tulekaan mutta kaikkihan on mahdollista. Joten seurataan tilannetta kotona.
Ei se lääkärikään ennustaja ole. Joku vaiva olisi hyvä olla, jota sinne menee näyttämään... ;)
eli soitin heti asian tajuttuani myrkytyskeskukseen ja siellä sanottiin että ei hätää,on harvinainen sairaus.Lähinnä täällä halusin purkaa pahaa oloa ja saada kokemuksia ja hiukan lohdutusta...Mutta nyt luotan siihen että lääkkeestä ei ollut mitään haittaa,tyttö on oma ihana itsensä :)
kunnossa! Aurinkoista kevättä, sinulle ja pikkuiselle!
Vattu, kaikenlaisia hurlumheitä sitä kans vanhemmaksi ryhtyy
tuo asperiini kielto lapsilla on ollut, kun minun lapseni olivat pieniä annoin aina asperiinia mm.kuumeeseen, ja eihän tästä ole kuin 10v kun oli erikseen myytävänä lasten asperiinia, nyt tyttäreni on 42 ja 40v eikä mitään oireita tullut. Onkohan lääkefirmat sotkenut alkuperäisen asperiinin ja laittaneet jotain lisämyrkkyä kun se on lapsilta kielletty.
sitten ei tiedetty, että aspiriini aiheuttaa lapsille Reyen oireyhtymää. Se on niin harvinainen sairaus, että meni kauan aikaa, että havaittiin sen yhteys lapselle annettuun aspiriiniin. Sitten vasta anto kiellettiin. Eli ihan samaa ainetta tuo nykyinen aspiriini on kuin ennenkin käytetty.