Kertokaapa vähän kokemuksia 70-luvun c-raketista, kelpaako vielä nykypäivänä ihan käyttöautoksi? Vaikuttaisi ainakin luotettavalta autolta jota on todella helppo huoltaa itse ja kaiken lisäksi näyttää hyvältä ja on sopivan halpa. :-) Paljonkohan toi kuluttaa 1.2 koneella ja kuinkahan isot verot tuon ikäisessä autossa on? Itse en noihin verotusasioihin ole vielä toistaiseksi ehtinyt perehtyä mutta jos joku paremmin tietää niin olisin kiitollinen informaatiosta.
Opel Kadett-C, kannattaako ostaa?
12
3845
Vastaukset
- aprilliä
syö silliä!
- Ekana kulkineena
Hyväpeltisen kun jostain löydät niin hanki pois. Autohan on jo siinä iässä että huollot/korjaukset kannattaa tehdä itse. Tekniikka on pomminvarmaa.
Malleja oli 2: N- ja S- mallit. N-mallissa tehostamattomat rummut joka nurkassa, kun taas S-mallissa tehostin sekä levyt edessä. Lisäksi vielä pakosarjassa pientä eroa, sarjalta lähtee kahdella röörillä kollektorille kun N-mallissa suoraan yhdellä putkella. Väittivät tehoeroksi muistaakseni jotain 5hv.
Kulutusta ei tuon ikäisestä enää pysty sanomaan, ehjällä tekniikalla alle kymppi.
LÄmmityslaite oli vanhoissa Opeleissa heikko lenkki, talvella meni karvahattuhommiksi.
Ilmeisesti tarkoitat veroilla "käyttömaksua"? Saman verran kuin vm97:sta taaksepäin, jossain satasen kieppeilläkö se nyt pyörii, AKE:n sivuilta löytyy lisää.
Loppuun vielä että päästöt mitataan katsastuksessa -78:sta eteenpäin, katsele sitä vanhempi niin on yksi murhe vähemmän.- opelixx
Kiitosta paljon tiedoista, auttoi paljon! Juurikin 77-vuosimallin kadettia olen harkinnut eli ilmeisesti on siis "hyvää vuosikertaa".
- Historicci
opelixx kirjoitti:
Kiitosta paljon tiedoista, auttoi paljon! Juurikin 77-vuosimallin kadettia olen harkinnut eli ilmeisesti on siis "hyvää vuosikertaa".
Taivaansininen Kadett C Coupe -75. Minusta tuo Coupe ja City -malli ovat parhaimman näköisiä, joten jos jostain löydät sellaisen niin osta.
- RTT
ostaa jos hinta ei ole paha. takavetoisten arvo
vaan nousee. itsellä oli ekana autona -74 kadet.
entinen työkaveri laittoi 2.2 rekordin koneen ja
turbon. harisella lähti penkissä 330 heppaa.
lyhennetty hiacen taka-akseli ja 285 renkaat.
päällepäin äkkiä katsottuna vakion näköinen.tajuton vehje, kakkosella vielä keuli. city malli ja
katukäytössä. - Ascona B
Ennen kuin hankit 30-vuotiaan auton, tarkista onko varaosia saatavissa muualtakin kuin keräilijäpiireistä. Harrastustoiminta on eri juttu kuin käyttöauton ylläpito.
Itse luovuin 79-mallin Asconasta pääasiassa näiden ongelmien vuoksi. Olisihan tuota vielä jaksanut hitsata, mutta vähänkään erikoisempi osa piti hommata ties mistä. Hintaa pakkasi tulemaan runsaasti ja toimitusajat menivät turhan pitkiksi kun olisi pitänyt ajaakin.
Muuten tuonaikaiset Opelit ovat huomattavasti merkin nykymainetta parempia laitteita. Itse en jäänyt Asconalla kertaakaan tielle 300000 kilometrin matkalla (joskus oli lähellä :) ), eikä katsastuksissa ollut koskaan suurempia vaikeuksia. C-Kadett ei ole sen huonompi. Luotettava perusauto.- opelixx
Kyllä tuohon kadettiin vaikuttaisi tosi hyvin vielä olevan osia saatavilla, mitä nyt motonetistä selailin niin melkein kaikkea vielä löytyy mitä voisi kuvitella tarvitsevansa.
Ja jos jotain muuta osaa tarvii niin naapurin metsästä löytyy vaivaiset 60000 ajettu c-raketti jossa tosin kori on aika laho ja sisusta homeessa mutta on osiltaan täydellinen ja tekniikka on todella hyvässä kunnossa. Jo pari vuotta sitten kaivettiin se auto esiin sammaleitten alta ja kun laittoi akun ja tankkiin kaatoi bensaa niin sehän jyrähti kymmenen vuoden metsässä seisomisen jälkeen käyntiin kuin uutena! Laturi vaan oli jumissa ja tietenkin jarrut mutta jopa kaikki sähköt tuntui toimivan juuri niinkuin pitikin. Ellei se kori ois ollu niin laho niin siitä ois saanut tosi hyvän projektin. Eli uskon tosiaan että aika luotettava & kestävä auto taitaa olla kyseessä...
- peraprutku
meinaan kun ei ole lyijyä voi olla kansi ja venttiilit lujilla.Kun auto on noin kevyt ja keulilla kellokoneisto jonka peruskonstruktio taidettiin luoda vuonna 38 niin nyky autoilla on kulutuksen suhteen tekemistä.Taitavat vain pikkudieselit päästä alle kulutuksessa.Muistaakseni jossain mainoksessa oli että kuluttaisi n 5.2 l/100km mutta taisi olla tasaista 80km/h.Vaikka aika kultaa muistot ja kärry jätti 4 kertaa tielle niin helpppo huoltaa ja korjata:jakopään ketju,rattaat ja kiristin kannattaa uusia n 80tkm välein ettei käy kuten minulle 92tkm kohdalla jolloin ketjun kiristin hyppäsi pois paikaltaan tai 190tkm kohdalla jolloin koko ketju katkesi ja sitten jos Kadetissa on AC Delco virranjakaja niin kannattaa pitää pyörijöitä mukana sillä se ainakin niitä tuhoaa.
- Diileri
Taitaa vielä C-raketeissa olla tikkukoneet niin ei ole hihnan vaihtoja.
Eikös S-koneet tullut vasta etuvetosiin. Sinänsä pomminvarma kone mitä ny öljyä luttas ku venttiilin kopassa korkkitiiviste.
Itelläni yhdestä kokemusta, muuten pelas mutta yksi tikuista tuli sen runnellun pellin läpi joka teki keinuvivun virkaa. Vaihdoin sen ite appiukon autotallissa, oli tosin B-raketti mut kone lienee sama.
Ai nii pensasta, sille kelpas 82 oktaaninen eli saa ajaa suoraan lyijyttömällä.
- cadetti
mulla oli ja toimi hienosti kesäautona pari vuotta. mitä nyt tuulilasinpyyhkijän moottori hajosi, stefat vuotivat ja bensat pöllittiin pariin kertaan. mahtaako sitä edes saada liikkeelle talvella kun perä on niin kevyt et renkaat pyörii tyhjää!? kiva auto ajaa ja käsitellä!
- opelixx
Juu eli nyt sitten jokin aika sitten ostin sen Kadetin mitä olin katellut. Projektiksihan se nyt sitten menee mutta on sillä nyt jo melkein 1000 km tullut itse päästeltyä ja hyvältä toi kyllä vaikuttaa. Tänä aikana ei oo edes öljyä hävinnyt käytännössä yhtään eli se siitä kun jotkut sanoo että nää veisi sitä lajia kovastikkin. :) Ajomäärästä ja (huolto)historiasta ei kyllä oo tietoa että saa nyt nähdä laitanko tilalle kokonaisuudessaan varaosa-autosta 60tkm ajetun tekniikan vai pidänkö tuon alkuperäisen pannun...sen päätän sitten kun varmaan muutaman viikon sisään räjäytän tuon atomeiksi ja katson mitä sieltä todellaki löytyy. Kaasutin ainakin on aika törkyses kunnos. Ruostetta ei mitenkään kriittisesti oo mutta kyllä siitä hitsaamista löytyy kun siistin tekee. Ja bensaks käy mukavasti ysivitonen. Lisäks vielä halvat vakuutuksekki.
Toi kyllä kävi mielessä että kuinka lähtee talvella liikkeelle nimittäin kun poistin ruosteiden tiirailun takia takapenkin ja vararenkaan niin nyt sutii aika ilosesti melkein missä vaan. Mutta eiköhän vaikka hiekkasäkki takakontissa talvisin tuo parannusta asiaan.. Kiitoksia vastauksista kaikille, tähän mennes oon ainakin ollut autoon tyytyväinen. Jos jollain on hyvää osaa rekettiin kuten vaikka hyväkuntoset kromipuskurit tai jotain kumiosaa niin tarjotkaa.
- Anonyymi
Opel Kadett C on ehkä yks maailman parhaista autoista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662298Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381893Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣291616Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711570Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.931380Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1851223Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1221180Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬241140En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9952- 77949