Ohjeita uuteen elämään;Ef.4:25-32/Gal.5:13-26

OHJEITA UUTEEN ELÄMÄÄN
Ef. 4:25-32/Gal.5:13-26

4:25 Pankaa sentähden pois valhe ja puhukaa totta, kukin lähimmäisensä kanssa, sillä me olemme toinen toisemme jäseniä.
4:26 "Vihastukaa, mutta älkää syntiä tehkö." Älkää antako auringon laskea vihanne yli,
4:27 älkääkä antako perkeleelle sijaa.
4:28 Joka on varastanut, älköön enää varastako, vaan tehköön ennemmin työtä ja toimittakoon käsillään sitä, mikä hyvää on, että hänellä olisi, mitä antaa tarvitsevalle.
4:29 Mikään rietas puhe älköön suustanne lähtekö, vaan ainoastaan sellainen, mikä on rakentavaista ja tarpeellista ja on mieluista niille, jotka kuulevat.
4:30 Älkääkä saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä, joka on teille annettu sinetiksi lunastuksen päivään saakka.
4:31 Kaikki katkeruus ja kiivastus ja viha ja huuto ja herjaus, kaikki pahuus olkoon kaukana teistä.
4:32 Olkaa sen sijaan toisianne kohtaan ystävällisiä, hyväsydämisiä, anteeksiantavaisia toinen toisellenne, niinkuin Jumalakin on Kristuksessa teille anteeksi antanut.
---
Uskoontultuaankin synti edelleen vaikuttaa meissä. Se ei lopullisesti ole poissa elämästämme (Room. 7:17).
Mutta uusi elämä Kristuksen kanssa merkitsee sodanjulistusta vanhalla ihmiselle.

Näyttää siltä etteivät kristityt, joille Paavali kirjoittaa, olleet päässeet pyhityselämässään kovinkaan pitkälle.
He valehtelevat, varastavat, he kiroilevat, rähisevät ja sättivät toisiaan (28,29).
Miten on meidän laitamme?

Tuon tähän rinnalle Gal. 5:13-26. Näissä jakeissa Paavali tuo esiin Hengen ja lihan teot.

Galatian kristityistä Paavalilla ei ole paljon hyvää sanottavaa:
”...jos te purette ja syötte toisianne, katsokaa, ettette toinen toistanne perin hävitä (j.15).
Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä. Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan,...”(16,17).
Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme.
Älkäämme olko turhan kunnian pyytäjiä, niin että toisiamme ärsyttelemme, toisiamme kadehdimme(25,26).

Kristityn vapaus ja lähimmäisenrakkaus kulkevat käsikädessä (j.13,14). Ihminen on luonnostaan itsekäs ja haluaa elää omien mielihalujensa mukaan. Itsekäs ihminen tavoittelee vain omaa kunniaa ja kadehtii muita (j.26). Tämä ilmeni Galatian seurakunnissa ankarina sisäisinä riitoina (j.15).

Galatalaiset ovat kuin tappeleva koiralauma, jossa rähistään ja purraan.
Itsellänikin on koira. Joskus koirapuistossa koirien kesken on sattunut uhkaavia tappelutilanteita, jolloin omaa koiraani on purtu.
Aina ei ihmisenkään väliintulo rauhoita heti koiria. Samankaltaisessa tilanteessa on Paavalikin Galatian kristittyjen suhteen; hän kehoittaa tappelijoita säilyttämään malttinsa, etteivät perinjuurin tee loppua toisistaan (j.15).

Jakeissa 19-23 Paavali esittää kaksi toisilleen vastakkaista luetteloa: 1) lihan teot (j. 19-21) ja 2) Hengen hedelmä (22,23).
Tässä joudumme itsetutkistelun paikalle itse kukin!
Vaellammeko me Hengen johdatuksessa vai toteutammeko oman itsekkään luontomme mielihaluja (10).

Älkäämme saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä (Ef. 4:30)!
--
”Sinä tahdot puhtautta, Pyhä pyydät pyhyyttä, vihaat synnin saastaisuutta, vilppiä ja vääryyttä.
Pyhitä siis mieleni, sydämeni, sieluni, puhdista se majaksesi sinun siinä ollaksesi”.
(Virsi 117:6)

21

395

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oikeaa

muistutusta meille kaikille.
      Jeesus puhui kerran henkeeni, että "mies ei voi uudesti syntyä, ellei hän ole valmis joka hetkiseen parannukseen."

• RitariOlevainen

Ihminen uudestisyntyy hetkessä, eikä venkoilemalla vuosikausia.
        -Uudestisyntyminen on kuin salama kirkaalta taivaalta, ja siitä lähtee uusi elämä. Raamatun mukaan ja miljoonien uudestisyntyneiden kokemuksen mukaan.
        -Uudestisyntyminen on vielä nopeampaa kuin lunnollinen syntymä, eikä sekään yleensä normaalisti kestä kuin kymmenen parikymmentä minuuttia!
        -Uudestisyntyminen silmänräpäyksessä, jota voi seurata myös Pyhän Hengen kaste, välittömästi!

• se on
        RitariOlevainen kirjoitti:

-Uudestisyntyminen on kuin salama kirkaalta taivaalta, ja siitä lähtee uusi elämä. Raamatun mukaan ja miljoonien uudestisyntyneiden kokemuksen mukaan.
        -Uudestisyntyminen on vielä nopeampaa kuin lunnollinen syntymä, eikä sekään yleensä normaalisti kestä kuin kymmenen parikymmentä minuuttia!
        -Uudestisyntyminen silmänräpäyksessä, jota voi seurata myös Pyhän Hengen kaste, välittömästi!

ja itsekin sain uudesti syntymisen hetkessä, sillä Jumala tiesi, että tahdon olla kuuliainen Hänelle, muuten Hän ei olisi minua uudesti synnyttänyt, sillä uudesti syntymistä eivät saa he, jotka Jumala edeltä näkee haluttomiksi elämään Hänen ohjeissaan ja neuvoissaan.

• Raamatusta
        RitariOlevainen kirjoitti:

kuuliaisuuden tähdellisyydestä:

1. Moos. 22:18
        Ja sinun siemenessäsi tulevat siunatuiksi kaikki kansakunnat maan päällä, sentähden että olit minun äänelleni kuuliainen."
        1. Kun. 3:9
        Anna sentähden palvelijallesi kuuliainen sydän tuomitakseni sinun kansaasi ja erottaakseni hyvän pahasta; sillä kuka voi muuten tätä sinun suurta kansaasi tuomita?"
        1. Kun. 11:38
        Jos sinä olet kuuliainen kaikessa, mitä minä käsken sinun tehdä, ja vaellat minun tietäni ja teet sitä, mikä on oikein minun silmissäni, ja noudatat minun säädöksiäni ja käskyjäni, niinkuin minun palvelijani Daavid teki, niin minä olen sinun kanssasi ja rakennan sinulle pysyväisen huoneen, niinkuin minä Daavidille rakensin, ja annan Israelin sinulle.
        Hoos. 2:15
        Minä annan hänelle sieltä alkaen hänen viinimäkensä ynnä Aakorin laakson toivon oveksi, ja hän on oleva siellä kuuliainen niinkuin nuoruutensa päivinä, niinkuin sinä päivänä, jona hän Egyptin maasta läksi.
        Joh. 3:36
        Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä."
        Fil. 2:8
        hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti.
        Hepr. 11:8
        Uskon kautta oli Aabraham kuuliainen, kun hänet kutsuttiin lähtemään siihen maahan, jonka hän oli saava perinnöksi, ja hän lähti tietämättä, minne oli saapuva.
        1. Piet. 3:6
        niin oli Saara kuuliainen Aabrahamille, kutsuen häntä herraksi; ja hänen lapsikseen te olette tulleet, kun teette sitä, mikä hyvää on, ettekä anna minkään itseänne peljättää.

• kuuliainen,
        Raamatusta kirjoitti:

kuuliaisuuden tähdellisyydestä:

1. Moos. 22:18
        Ja sinun siemenessäsi tulevat siunatuiksi kaikki kansakunnat maan päällä, sentähden että olit minun äänelleni kuuliainen."
        1. Kun. 3:9
        Anna sentähden palvelijallesi kuuliainen sydän tuomitakseni sinun kansaasi ja erottaakseni hyvän pahasta; sillä kuka voi muuten tätä sinun suurta kansaasi tuomita?"
        1. Kun. 11:38
        Jos sinä olet kuuliainen kaikessa, mitä minä käsken sinun tehdä, ja vaellat minun tietäni ja teet sitä, mikä on oikein minun silmissäni, ja noudatat minun säädöksiäni ja käskyjäni, niinkuin minun palvelijani Daavid teki, niin minä olen sinun kanssasi ja rakennan sinulle pysyväisen huoneen, niinkuin minä Daavidille rakensin, ja annan Israelin sinulle.
        Hoos. 2:15
        Minä annan hänelle sieltä alkaen hänen viinimäkensä ynnä Aakorin laakson toivon oveksi, ja hän on oleva siellä kuuliainen niinkuin nuoruutensa päivinä, niinkuin sinä päivänä, jona hän Egyptin maasta läksi.
        Joh. 3:36
        Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä."
        Fil. 2:8
        hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti.
        Hepr. 11:8
        Uskon kautta oli Aabraham kuuliainen, kun hänet kutsuttiin lähtemään siihen maahan, jonka hän oli saava perinnöksi, ja hän lähti tietämättä, minne oli saapuva.
        1. Piet. 3:6
        niin oli Saara kuuliainen Aabrahamille, kutsuen häntä herraksi; ja hänen lapsikseen te olette tulleet, kun teette sitä, mikä hyvää on, ettekä anna minkään itseänne peljättää.

Jeesukselle, niin ei ole elämää näkevä, joka on Jumalan omilleen antama ikuinen lahja.

Mitä tarkoittaa kuulaisuus Jeesukselle.
        Se tarkoittaa sitä, että uskomme Häneen ja Hänen Sanoihinsa ja elämme rakkaudessa, joka on Jumalaan kohtaan yli kaikesta menevä ja lähimmästämme kohtaan sama, kuin itseämme. Tässä on lain täyttymys, jonka Jeesuksen työ toi meille, eli vapaus. Voiman uskoon ja kuuliaisuuteen saamme Jumalalta, eli kaikki kunnia kuuluu Jumalalle.

• RitariOlevainen
        kuuliainen, kirjoitti:

Jeesukselle, niin ei ole elämää näkevä, joka on Jumalan omilleen antama ikuinen lahja.

Mitä tarkoittaa kuulaisuus Jeesukselle.
        Se tarkoittaa sitä, että uskomme Häneen ja Hänen Sanoihinsa ja elämme rakkaudessa, joka on Jumalaan kohtaan yli kaikesta menevä ja lähimmästämme kohtaan sama, kuin itseämme. Tässä on lain täyttymys, jonka Jeesuksen työ toi meille, eli vapaus. Voiman uskoon ja kuuliaisuuteen saamme Jumalalta, eli kaikki kunnia kuuluu Jumalalle.

pääpiirteteittäin uskon kuuliaisuus, ilman omia ansioita, kunnia Jumalalle! Yksin uskosta, ettei kukaan kerskaisi!

• Mitäs sanotte jakeesta 26: "Vihastukaa, mutta älkää syntiä tehkö. Älkää antako auringon laskea vihanne yli..."

Eikö meitä usein päinvastoin varoiteta, ettei saa vihastua tai suuttua!
      Milloin meillä on oikeus vihastua?

• vihastua

on aina, jos meitä tai lähimmäisiämme kohdellaan väärin, mutta me emme saa jäädä väärintekijän syntiin kiini, eli me saamme nuhdella ja pyrkiä oikaisemaan vääryydet ja aina meidän tulee anteeksi antaa. Jos ei ole anteeksiantoa, on väärin tekijän verkossa ja ajatukset kulkevat hänen teitään.

Pysykäämme vapaudessa.

• vihastua kirjoitti:

on aina, jos meitä tai lähimmäisiämme kohdellaan väärin, mutta me emme saa jäädä väärintekijän syntiin kiini, eli me saamme nuhdella ja pyrkiä oikaisemaan vääryydet ja aina meidän tulee anteeksi antaa. Jos ei ole anteeksiantoa, on väärin tekijän verkossa ja ajatukset kulkevat hänen teitään.

Pysykäämme vapaudessa.

Jos ei ole anteeksiantoa, on väärin tekijän verkossa ja ajatukset kulkevat hänen teitään.
        ---
        Aivan!

Viides käsky kuuluu: ”Älä tapa ”.
        (Katekismus:”Meidän tulee peljätä ja rakastaa Jumalaa, niin ettemme vahingoita lähimmäistämme ruumiin tai hengen puolesta emmekä pahoita häntä vaan autamme ja hoivaamme häntä kaikissa vaaroissa ja elämän tarpeissa.”)
        ------
        Vuorisaarnassaan Jeesus antaa käskylle "älä tapa" syvemmän merkityksen (Matt. 5:21-26).

Selittäessään viidettä käskyä Jeesus puhuu ihmisten arkisesta käyttäytymisestä.
        ”Minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion” (j. 22).
        ”Joka sanoo veljelleen: `Sinä tyhjänpäiväinen`, on ansainnut oikeuden tuomion” .
        ”Joka sanoo: `Sinä hullu`, on ansainnut helvetin tulen.”

Helposti mekin nolaamme tai väheksymme toisiamme (menemme ”henkilökohtaisuuksiin”!).
        Kukaan ei ole Jumalan silmissä ”turhanpäiväinen” eikä arvoton.

Kristittyinä meidän tulisi toimia riita-asioissa sovinnon tekijöinä (23-26). Riitaisuudet karkoittavat Pyhän Hengen.

Kerran jouduin suuriin erimielisyyksiin erään ystäväni kanssa. Suutuinkin välillä. Lopussa sain kuitenkin kiihtymykseltäni sanottua hänelle: ”Olet tärkeä minulle ja rohkenempa sanoa, että Jumalallekin.” Nämä ”yksinkertaiset” sanat laukaisivat tilanteen.
        ---
        --Sävyisä kieli on elämän puu, mutta vilpillinen kieli haavoittaa mielen (Snl 15:4 ).
        --Lempeät sanat ovat mesileipää; ne ovat makeat sielulle ja lääkitys luille ( Snl 16:24).
        --Mutta Herran palvelijan ei sovi riidellä, vaan hänen tulee olla lempeä kaikkia kohtaan, kyetä opettamaan ja pahaa kärsimään (2Tim 2:24).

• kirjotus
        Tapio522 kirjoitti:

Jos ei ole anteeksiantoa, on väärin tekijän verkossa ja ajatukset kulkevat hänen teitään.
        ---
        Aivan!

Viides käsky kuuluu: ”Älä tapa ”.
        (Katekismus:”Meidän tulee peljätä ja rakastaa Jumalaa, niin ettemme vahingoita lähimmäistämme ruumiin tai hengen puolesta emmekä pahoita häntä vaan autamme ja hoivaamme häntä kaikissa vaaroissa ja elämän tarpeissa.”)
        ------
        Vuorisaarnassaan Jeesus antaa käskylle "älä tapa" syvemmän merkityksen (Matt. 5:21-26).

Selittäessään viidettä käskyä Jeesus puhuu ihmisten arkisesta käyttäytymisestä.
        ”Minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion” (j. 22).
        ”Joka sanoo veljelleen: `Sinä tyhjänpäiväinen`, on ansainnut oikeuden tuomion” .
        ”Joka sanoo: `Sinä hullu`, on ansainnut helvetin tulen.”

Helposti mekin nolaamme tai väheksymme toisiamme (menemme ”henkilökohtaisuuksiin”!).
        Kukaan ei ole Jumalan silmissä ”turhanpäiväinen” eikä arvoton.

Kristittyinä meidän tulisi toimia riita-asioissa sovinnon tekijöinä (23-26). Riitaisuudet karkoittavat Pyhän Hengen.

Kerran jouduin suuriin erimielisyyksiin erään ystäväni kanssa. Suutuinkin välillä. Lopussa sain kuitenkin kiihtymykseltäni sanottua hänelle: ”Olet tärkeä minulle ja rohkenempa sanoa, että Jumalallekin.” Nämä ”yksinkertaiset” sanat laukaisivat tilanteen.
        ---
        --Sävyisä kieli on elämän puu, mutta vilpillinen kieli haavoittaa mielen (Snl 15:4 ).
        --Lempeät sanat ovat mesileipää; ne ovat makeat sielulle ja lääkitys luille ( Snl 16:24).
        --Mutta Herran palvelijan ei sovi riidellä, vaan hänen tulee olla lempeä kaikkia kohtaan, kyetä opettamaan ja pahaa kärsimään (2Tim 2:24).

joka osoittaa elävän uskosi Jeesukseen.
        Minä jouduin kerran pyytämään anteeksi ihmiseltä, joka loukkasi minua. Pahoitin ensin mieleni, kun Jeesus puhui minulle ja käski pyytää anteeksi ja puolustelin itseäni sanoen, että minä en ole häntä loukannut, vaan hän loukkasi minua, eikö hänen ole anteeksipyyntökin esitettävä.
        Jeesus toisi kehoituksensa ja taivuin siihen ja sain kaiken lisäksi voiman siihen Häneltä ja kun anteeksi pyyntöni esitin, alkoi loukkaaja itkemään ja sen jälkeen meidän ei tarvinut koskaan olla riidoissa. Nyt tämä ihminen on jo Jeesuksen luona, sillä usko näkyi hänen teoistaan.

• vihastua kirjoitti:

Pysykäämme vapaudessa.

Jeesus osoitti rakkautta ja anteeksiantoa loppuun saakka.
        Vielä ristiltäkin hän huusi:
        "Isä, anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä, mitä he tekevät" (Luuk. 23:34).
        (Jesaja 53:12: "....hän kantoi monien synnit, ja hän rukoili pahantekijäin puolesta".).

Kun Stefanusta kivitettiin, huusi hän kovalla äänellä:
        "Herra, älä lue heille syyksi tätä syntiä!" (Apt. 7:60)

• taaskaan

ymmärtää, mitä kirjoitit?

4:30 Älkääkä saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä, joka on teille annettu sinetiksi lunastuksen päivään saakka."

Pyhä-Henki on se sinetti, joka annetaan uskoon tullessa, eikä kasteessa, kuten olet väittänyt.

Ef 1:13
      Hänessä on teihinkin, sitten kun olitte kuulleet
      totuuden sanan, pelastuksenne evankeljumin, USKOVIKSI
      TULTUANNE, pantu luvatun Pyhän-Hengen sinetti."

Evankeljumi on yhtä kuin totuuden Sana, eikä kaste
      kuten jatkuvasti väität.
      Kyselet jatkuvasti:Onko kaste lakia vai evankelju-
      mia?
      Lapsikaste kuuluu lain tekoihin, koska se perustuu
      pakkoon ja on verrattavissa ympärileikkaukseen.

Usko tulee kuulemista ja kun ihminen uskoo evankeljumin niin häneen painetaan Pyhän-Hengen sinetti. Ei siihen tarvita mitään vesirituaaleja.

Tuossa jakeessa 25 kehoitetaan puhumaan totta, jo-
      ten sinunkin on jo aika lopettaa Sanan tahallinen
      väärentäminen ja joskus syyllistyt lievään valehte
      luun, kun muutat Sanan sisältöä tukemaan omaa
      oppiasi.
      Ole sanan tekijä eikä vain sen kyselijä!

• taaskaan kirjoittaa: ".... joten sinunkin on jo aika lopettaa Sanan tahallinen väärentäminen ja joskus syyllistyt lievään valehteluun, kun muutat Sanan sisältöä tukemaan omaa oppiasi.
        ---
        Muistutan taas Pietarin sanoista:
        "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen SYNTIENNE ANTEEKSISAAMISEKSI, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan" (Apt. 2:38).
        Nämä lupaukset kuuluvat myös lapsille (j. 39).
        Tähän ei tarvitse lisätä tai ottaa mitään pois!

• tahallasi osa
        Tapio522 kirjoitti:

taaskaan kirjoittaa: ".... joten sinunkin on jo aika lopettaa Sanan tahallinen väärentäminen ja joskus syyllistyt lievään valehteluun, kun muutat Sanan sisältöä tukemaan omaa oppiasi.
        ---
        Muistutan taas Pietarin sanoista:
        "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen SYNTIENNE ANTEEKSISAAMISEKSI, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan" (Apt. 2:38).
        Nämä lupaukset kuuluvat myös lapsille (j. 39).
        Tähän ei tarvitse lisätä tai ottaa mitään pois!

lukematta??

Eikö tuollainen ole Sanan väärentämistä ja harhaan johtamista.
        Lueppas uudelleenn. Se alkoi:
        TEHKÄÄ PARANNUS!!!!!

Halveksit Jeesuksenkin sanoja:
        Parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava
        kaikille kansoille. Sitten tulee loppu."

On sinulla otsaa!

• tahallasi osa kirjoitti:

lukematta??

Eikö tuollainen ole Sanan väärentämistä ja harhaan johtamista.
        Lueppas uudelleenn. Se alkoi:
        TEHKÄÄ PARANNUS!!!!!

Halveksit Jeesuksenkin sanoja:
        Parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava
        kaikille kansoille. Sitten tulee loppu."

On sinulla otsaa!

nimimerkki "tahallasi osa" väittää: Jätätkö aina lukematta??
        ...Halveksit Jeesuksenkin sanoja...
        ----
        Eikö Pietari kehoittanut kuulijoitaan (Apt. 2:38):
        --tehkää parannus
        --ottakaa kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen syntien anteeksisaamiseksi.
        Mitä siitä seuraa: "niin te saatte Pyhän Hengen lahjan".

Mitä tässä on väärää ja harhaan johtamista?
        Pietari puhuu siis kolmesta asiasta:
        1)parannuksen tekemisestä,
        2)kasteen ottamisesta syntien anteeksisaamiseksi, joista seuraa 3)Pyhän Hengen lahjan saaminen.

Mikä tässä on niin väärää?

• puhui oikein,
        Tapio522 kirjoitti:

----
        --tehkää parannus

2)kasteen ottamisesta syntien anteeksisaamiseksi, joista seuraa 3)Pyhän Hengen lahjan saaminen.

mutta sinä tulkitset sen väärin. Älä heittäydy
        viattomaksi. Kyllä sinä osaat lukea ja ymmär-
        rät mitä Pietari sanoi.
        Ei hän puhunut lapsikasteesta mitään.

Mahdoitko taaskaan huomata, että Pietari sanoi:
        Ottakoon kukin teistä kasteen????
        Ei hän kehoittanut hakemaan sylivauvoja kastettavaksi eikä etsimään näille kummeja.

Sinä kiivailet tuolla alapalstalla vauvojen kas-
        teesta. Väität että kasteen "ottaminen" olisi ih-
        minen omaa tekoa ja lain tekoa.

Sinun mielestäsi Pietari oli siis väärässä.
        Hänen olisi pitänyt kysyä Lutherilta, miten se
        kaste oikein suoritetaan.

• uskonpuhdistuksen jälkeen
        puhui oikein, kirjoitti:

rät mitä Pietari sanoi.

Ei hän kehoittanut hakemaan sylivauvoja kastettavaksi eikä etsimään näille kummeja.

käytäntöön? Lutherko sen lapsi kasteen keksi?
        Kiitos, jos joku vaivaituisi vastaamaan.

• 300-luvulla,
        uskonpuhdistuksen jälkeen kirjoitti:

käytäntöön? Lutherko sen lapsi kasteen keksi?
        Kiitos, jos joku vaivaituisi vastaamaan.

kun kirkkolaitos alkoi muodostua kaikkinen harhaop-
        peineen. Silloin kehittyivät Neitsyt Marian palvonta, kiirastulioppi, paavin valta, aneet ym
        harhaopit.
        Kirkkoisä Augustinus ( k v 420 jKr) kastettiin aikuisen, vaikka hänen äitinsä oli harraskristiity.
        Tuo lapsikastetaistelu kesti satakunta vuotta kun-
        nes lapsikasteen kannattajat saivat voiton.

• puhui oikein, kirjoitti:

rät mitä Pietari sanoi.

Pietari
        puhui oikein:
        ---
        Niin puhuikin!

Kerrataampa vielä:
        Pietari kehoitti kuulijoitaan (Apt. 2:38):
        --tekemään parannuksen
        --ottamaan kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntien anteeksisaamiseksi.
        Siitä seuraa: "niin te saatte Pyhän Hengen lahjan".

Tämä on totta!
        Näin tapahtui myös Efeson 12 opetuslapselle Apt. 19:1-7.

• RitariOlevainen
        Tapio522 kirjoitti:

----
        --tehkää parannus

että saa Pyhän Hengen kasteen vesikateen jälkeen, voi saada, mutta voi saada ennen tai jälkeenpäin.
        - Eikä tässä liioin ole kyse siitä Pyhästä Hengestä, joka saadaan uudestisyntymässä!

-Ja tämä Pietarin saarna oli juutalaisile, siinä on vissi ero, kun juutailaisille saarnataan syntienanteeksi antoa parannuksen kautta, siihen sisällytettiin, varsinkin Pietarin kautta, kaste, jaehdoksi, että saa Pyhän Hengen lahjan.
        -Ei ole sama pakanoille, juutalaiset yritti livahtaa pelkastään, että uskoo Jeesukseen, siinä ei ollut ilmitulemisen vaara lainkaan suuri, sensijaan kaste oli julkinen, ja siinä tunnustautui Kristuksen seuraajaksi, ja se oli juutalaisille aivan eri asia kuin pakanoille, tämä PITÄÄ ottaa huomioon kun kasteista ja syntienanteeksiannosta puhutaan.

• Lainasin alussa virttä, mikä sopii myös rukoukseksi:
      "Pyhitä siis mieleni, sydämeni, sieluni, puhdista se majaksesi sinun siinä ollaksesi”.
      ---
      Radiossa joku puutarhuri kertoi tänään puutarhan kevättöistä. Yksi tärkeä työ on hedelmäpuiden ja marjapensaiden oksien leikkaaminen, jotta ne uudistuisivat ja tuottaisivat paremmin satoa.

Itsekkin olen innokas puutarhanhoitaja. Otin puutarhurin kehoituksesta vaarin ja kävin leikkaamassa vuosia vanhat mustaherukkapensaat.
      Karsin pois vanhemmat oksat ja osan nuoremmistakin oksista, ehkä noin kolmanneksen kaiken kaikkiaan.
      Vähän hirvitti, että niin paljon.

Jeesus sanoo itsestään ja meistä:
      "Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää" (Joh. 15:5).
      Edellä jae 2: "Jokaisen oksan minussa, joka ei kanna hedelmää, hän karsii pois; ja joka kantaa hedelmää, hän puhdistaa, että se kantaisi runsaamman hedelmän".

Tämä oksien karsiminen ja niiden puhdistaminen (sinussa ja minussa) herättänee paljon ajatuksia?
      ---
      "Pyhitä siis mieleni, sydämeni, sieluni, puhdista se majaksesi sinun siinä ollaksesi”.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3594
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      442
      3197
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      29
      2885
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      83
      1947
    5. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      87
      1537
    6. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1390
    7. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      128
      1380
    8. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      110
      1320
    9. SEO!! Pyhäsalmi

Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs
      Pyhäjärvi
      72
      1163
    10. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      34
      1039
    Aihe