Hävettää kysyä tällaista, kun olen tyhmyyksissäni ongelman itse aiheuttanut, mutta antaa mennä.
Varoituksista huolimatta naksuttelin molempien käsieni sorminiveliä kahdeksan vuoden ajan. Lopetin tuossa joulun alla, kun niveliäni alkoi särkeä.
Kipu ei tunnu koko ajan, vaan saattaa mennä muutama päiväkin ilman särkyä. Ensin särki vain tiettyjä niveliä. Sitten kipu levisi sormista rystysiin, ranteisiin ja vasemman käden kyynärpäähän. Nivelet eivät ole turvonneet eikä niissä muutenkaan näy mitään poikkeavaa.
Onko kenelläkään tietoa, meneekö särky ajan mittaan ohi, vai ovatko niveleni vahingoittuneet pysyvästi niin, että joudun elämään kivun kanssa lopun ikääni? Tietääkö kukaan mitään hoitokeinoa? (Lääkäriin en kehtaa itse aiheutetun vaivan kanssa mennä.)
Sormien naksuttelu ja nivelkivut
10
6027
Vastaukset
- qowrj
Meille sanottiin aikoinaan terveystiedon tunnilla
että nivelien naksauttaminen silloin tällöin on
vaan hyväksi. Ja niin olen naksutellutkin.. - asiopui
siis veteletkö niveliä vai mitä teet ja miksi?
- Anna Abreu
Olen itse tässä samassa tilanteessa ollut. Naksuttelin sormia noin kaksi vuotta...mutta asiaan..: särky häviää ajan myötä, mutta jos olet naksutellut 8 vuotta, ovat nivelesi jo löystynyt...vanhempana sormesi ovat ihan löysät ja todennäköisesti et pysty käyttämään sormiasi kauheasti, mutta asia voidaan korjata vain läkärikäynnillä. Jos et toimi nopeasti, sormesi ovat entiset. Hankkiudu nyt lääkäriin jollet halua jakaa elämääsi yhdessä nivelkipujen kanssa. Monet naksuttelevat vain siksi että pitää siitä äänestä. Kannattaa hankkia jokin lelu mistä kuuluu sama ääni. Näin minunkin osalta naksuttelu on korvattu lelulla.
- wefwef
Jepjep, joku vuoden naksuttelin sormiani muutama vuos sitten ja niistä huomaa kyllä et turvonnu on, pari vuotta eläny näillä nakkisormilla ja rupee suoraan sanottuna jo vituttamaan, haluais saada takas normaalin näkösiks :S ei oo mitään toiminta häiriöitä mut normaalii paksummat, help..?
- jazo/24
wefwef kirjoitti:
Jepjep, joku vuoden naksuttelin sormiani muutama vuos sitten ja niistä huomaa kyllä et turvonnu on, pari vuotta eläny näillä nakkisormilla ja rupee suoraan sanottuna jo vituttamaan, haluais saada takas normaalin näkösiks :S ei oo mitään toiminta häiriöitä mut normaalii paksummat, help..?
sitä ei vaan pysty lopettamaan!vituttaa jo niin sairaasti tää huomannu kans et sormet turpoo välil ja tuntuu sellanen niin kuin et olisi vähän puutuneet jatkuvasti!MENEEE HERMOT!pakko saada tämä loppumaan mutta kun en naksuttele vähän ajan päästä on taas pakko naksauttaa niin somret tuntuvat paremmilta.
! - zeli
jazo/24 kirjoitti:
sitä ei vaan pysty lopettamaan!vituttaa jo niin sairaasti tää huomannu kans et sormet turpoo välil ja tuntuu sellanen niin kuin et olisi vähän puutuneet jatkuvasti!MENEEE HERMOT!pakko saada tämä loppumaan mutta kun en naksuttele vähän ajan päästä on taas pakko naksauttaa niin somret tuntuvat paremmilta.
!kiva kun mun sormet on ihan p@sk@n@ kun naksauttelen ne on paskunpia kun mun iskän mut niitä ei säre yhtää enkä voi lopettaa sitä.
- Playgum
zeli kirjoitti:
kiva kun mun sormet on ihan p@sk@n@ kun naksauttelen ne on paskunpia kun mun iskän mut niitä ei säre yhtää enkä voi lopettaa sitä.
Joo oon naksutellu jonku yks ja puoli vuotta ja nää mun sormet on jotenki vinossa? En kyllä yhtään tiedä johtuuko naksuttelusta vai jostain muusta.. Mutta joka tapauksessa kun vertaan vaikka keskisormeani toiseen keskisormeen niin se toinen on iha vinossa? :O
- Naks naks naks
Playgum kirjoitti:
Joo oon naksutellu jonku yks ja puoli vuotta ja nää mun sormet on jotenki vinossa? En kyllä yhtään tiedä johtuuko naksuttelusta vai jostain muusta.. Mutta joka tapauksessa kun vertaan vaikka keskisormeani toiseen keskisormeen niin se toinen on iha vinossa? :O
Sormethan eivät välttämättä ole symmetrisiä toisiinsa verrattuna. Olen naksutellut 2 v. enkä ole huomannut mitään poikkeavaa, mutta tuskin se kovin terveellistäkään on.
Ite naksuttelin sormia myöskin noin kymmenen vuoden ajan.Siihen jää koukkuun!Vihdoin oon päässy siitä eroon.
Itellä sormet taas tuntuu välillä jäykiltä, ei löysiltä.
Ehkäpä säännölinen sormien jumppauttaminen auttas?
Ja mee ihmeessä käymään lääkärillä vaikka onkin itse aiheutettu...sitä vartenhan lääkärit on!- naksuttelija
Eiköhän aloittaja ole käynyt viisi vuotta sitten lääkärissäkin kun kirjoitti tuon viestinsä.
Olen naksutellut sorminiveliäni varmaankin nelisenkymmentä vuotta tai jopa enemmän eikä se ole aiheuttanut mitään ongelmia nivelille vaikka polvissani onkin nivelrikko. Paha tapa josta ei vaan ole päässyt eroon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei803529Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss1071792- 1061102
- 991075
- 60923
Priden osallistujamäärä suuri pettymys!
Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate164840- 42836
IS Viikonloppu 28.-29.6.2025
3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit57791Joku kysyy
Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g59769Kannan sinua mukanani
Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii28735