Epäpätevät opettajat

ihmettelevä

Opettajien ammatti on varmaan yksi harvoja ammatteja, missä kuka tahansa Lissu tai Pena suoraan lukiosta tai open tyttärenä/poikana voi tulla sijaiseksi pitkäksikin aikaa.
Nyt siihen on tehtävä loppu. Miettikää nyt, eihän esim. sairaanhoitajaksi, lähihoitajaksi, lääkäriksi, lentoemännäksi, biologiksi tai sihteeriksikään oteta ketä tahansa kadun kulkijaa tuuraamaan.
Open koulutukselta menee merkitys, jos jokainen kaduntallaaja saa olla tuuraamassa. Miksi sitten on pitkiä koulutuksia, jos ammatti on sellainen, että kaduntallaajatkin pystyvät siihen?? Ja kun päteviäkin opettajia on paljon työttöminä.

83

9688

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työtön ope

      Olen ihan samaa mieltä, että sijaisiksi ensisijaisesti alan ammattilaiset kaikkiin sijaisuuksiin, koska meitä istuu työttömänä kotona iso liuta. Jos päteviä ei ole tarjolla, sitten muodollisesti epäpätevät ja alan opiskelijat. Ymmärrän kyllä, että jossain syrjäseudulla ei päteviä ehkä lyhyisiin sijaisuuksiin löydy, niin siinä tapauksessa on tietysti parempi, että siellä luokassa on joku, ettei lapset jää heitteille. Mutta kaupungeissa ja suurissakin kaupungeissa sijaisina käytetään mainitsemiasi henkilöitä, niin se on väärin meitä päteviä, pitkään alalle kouluttautuneita työttömiä opettajia kohtaan. Enää en kelpaa pätevänä opettajana edes alan pätkätöitä tekemään, koska kilpailen niistä ilmeisesti ylioppilaiden ja koulujen henkilökunnan sukulaisten kanssa. Kaikki pitkät sijaisuudet olisi laitettava auki ja todella etsittävä niihin pätevää sijaista eikä jaella niitä pöydän alta. Nykyään kai lain mukaan on otettava pätevä sijainen vähintään puolen vuoden sijaisuuksiin.
      Toiseksi ei tämän alan arvostus kasva eikä se tule palkassa näkymään, niin kauan kun annetaan ymmärtää, että tätä hommaa hoitaa kuka tahansa kaduntallaaja. Niin kaikillahan on kokemusta tästä alasta, niinhän ne kuvittelevat.

      • oikeaa puhetta

        Juuri tuo on minuakin tympinyt pitkän aikaa! Vaativissakin tehtävissä käytetään epäpäteviä opettajia ja tuo kuuluisa halpuus lienee siihen yksi vaikuttava syy. Kyllä "hyvä tyyppikin" voi tehdä onnistunutta työtä, mutta kyllä pätevyyden pitäisi olla ratkaisevin kriteeri työntekijää valittaessa.

        Olen itse seuraillut erään "hyvän tyypin" ja psykologiaa opiskelleen opettajansijaisen työtä ja vaikka hän on ihmisenä mukava ja yritteliäs, niin ei hänellä kyllä ole pedagogiasta mitään tajua! Aika radikaaleja virheitä hän työssään tekee. Siihenkin postiin olisi ollut päteviä ottajia, mutta hän oli jotenkin etuudesta tuttu ja sai pitkän sijaisuuden.


      • radikaaleja
        oikeaa puhetta kirjoitti:

        Juuri tuo on minuakin tympinyt pitkän aikaa! Vaativissakin tehtävissä käytetään epäpäteviä opettajia ja tuo kuuluisa halpuus lienee siihen yksi vaikuttava syy. Kyllä "hyvä tyyppikin" voi tehdä onnistunutta työtä, mutta kyllä pätevyyden pitäisi olla ratkaisevin kriteeri työntekijää valittaessa.

        Olen itse seuraillut erään "hyvän tyypin" ja psykologiaa opiskelleen opettajansijaisen työtä ja vaikka hän on ihmisenä mukava ja yritteliäs, niin ei hänellä kyllä ole pedagogiasta mitään tajua! Aika radikaaleja virheitä hän työssään tekee. Siihenkin postiin olisi ollut päteviä ottajia, mutta hän oli jotenkin etuudesta tuttu ja sai pitkän sijaisuuden.

        virheitä esimerkiksi hän tekee?


      • luettelo
        radikaaleja kirjoitti:

        virheitä esimerkiksi hän tekee?

        Hän ei osaa suunnitella tuntia, niin että kaikki lapset työllistyvät mielekkäisiin tehtäviin. Monet vain piirtelevät.

        Hän ei osaa selittää matematiikan pieniäkään pulmia, koska ei tunne asiaa syvemmin eli tiedä mihin edeltävään vaiheeseen tuon asian oppimisessa ko. pulma liittyy.

        Hän ei itse osaa sujuvasti esim. kertotauluja tai laskusääntöjä.

        Hänellä ei ole luonnontieteen oppisisältöjen tuntemusta, niin että hän osaisi opettaa asiat oikein vaan tekee selkeitä sisällöllisiä virheitä.

        Hän ei pysty vaihtamaan lukemaanopettamisen menetelmää oppilaan tarpeiden mukaan.

        Yksikin näistä on minusta aika radikaali virhe. Mukava ja herttainen ihminen sinänsä, mutta ei opettajan työhön sopiva.

        Ja mistäkö tämän tiedän? Olen joutunut seuraamaan hänen opetustyötään vanhemman kollegan ominaisuudessa.


    • syy

      Epäpätevät tulevat halvemmaksi.

      • syy

        Säästöt ja halpuus ei saa olla syynä opettajien sijaisia palkatessa. Eihän muissakaan ammateissa oteta kaduntallaajia sijaisiksi vain siksi, ettei heille tarvitse maksaa niin paljon... Miltä kuulostaisi, jos esim. sairaanhoitajien sijaisiksi otettaisiin kuka tahansa kaduntallaaja siitä syystä, että se tulee halvemmaksi. Kunta tai kaupunkihan yleensä heidänkin työnantajansa on. Luulisi vanhempiakin kiinnostavan kuka heidän lapsiaan opettaa, puuttuvathan he muutenkin asiaan jos toiseenkin.


      • no joo
        syy kirjoitti:

        Säästöt ja halpuus ei saa olla syynä opettajien sijaisia palkatessa. Eihän muissakaan ammateissa oteta kaduntallaajia sijaisiksi vain siksi, ettei heille tarvitse maksaa niin paljon... Miltä kuulostaisi, jos esim. sairaanhoitajien sijaisiksi otettaisiin kuka tahansa kaduntallaaja siitä syystä, että se tulee halvemmaksi. Kunta tai kaupunkihan yleensä heidänkin työnantajansa on. Luulisi vanhempiakin kiinnostavan kuka heidän lapsiaan opettaa, puuttuvathan he muutenkin asiaan jos toiseenkin.

        Asetatko todellakin opettajan ja sairaanhoitajan vertailukelpoiseksi pariksi tässä asiassa????

        Oletko halukas maksamaan lisää veroa, jotta palkkarahat riittäisivät pätevien palkkaamiseen.


      • vai niin
        no joo kirjoitti:

        Asetatko todellakin opettajan ja sairaanhoitajan vertailukelpoiseksi pariksi tässä asiassa????

        Oletko halukas maksamaan lisää veroa, jotta palkkarahat riittäisivät pätevien palkkaamiseen.

        Ilmeisesti et itse ole pätevä opettaja tai edes ylipäätään opetusalalla. Maksaisin veroja enemmän, jos minulla olisi työtä.


      • syy
        vai niin kirjoitti:

        Ilmeisesti et itse ole pätevä opettaja tai edes ylipäätään opetusalalla. Maksaisin veroja enemmän, jos minulla olisi työtä.

        Pätevän opettajan työttömyyteen on olemassa syy... sitä syytä voit katsella vaikkapa kylppärin peilistä.


    • vihainen ope muissa töissä

      Mitä me voitais tehdä, että asiat muuttuis? Itsekin tiedän ison liudan tyyppejä, jotka opettaa monia vuosia pitkissä sijaisuuksissa: mm. kosmetologi, kulttuurihistorian maisteri, muusikko, teologi ja puutarhuri. Lisäksi opettajien lapset pääsevät sijaisuuksiin, vaikka olisivat juuri lukiosta päässeitä vailla mitään muuta koulutusta. Ihan käsittämätöntä. Pitäiskö tästä laittaa joku juttuvinkkin iltapäivälehtiin, että nousis suuri haloo. Ei kai vanhemmatkaan halua, että heidän lasta opettaa kuka tahansa, jolla ei mitään pedagogista silmää. Tämä yksi kulttuurihistorian maisterikin on entinen koulukiusaaja ja on aina halveksinut suureen ääneen opettajia, mutta eihän omallakaan alalla taida töitä olla. Kauheata, että tollainenkin on opettajana.

      • juhkulo

        Hyvä idea laittaa iltikseen vinkkiä. Kissa pöydälle nyt!! Median huomio tähän ilmiöön.


      • taidan

        olla yksi noista monista "opettajien lapsista", joita otetaan sijaiseksi - olen tehnyt paljonkin sijaisuuksia heti abivuoden jälkeen, koska ketään muuta kouluun ei ole saatu, ja loppupeleissä kaikki ovat olleet tyytyväisiä, kun ovat saaneet edes jonkun edes vähän katsomaan lapsien perään ja edes vähän käymään asiaa läpi. Jos ei muuta asiaa, niin tarkistetaan edes tarkistamattomia tehtäviä tai muuta yleishyödyllistä. Tottakai ihan asiaakin käydään läpi, jos vain olen itse vähääkään jyvällä aineen asioista... :)

        Olen siitä onnellinen, että näistä sijaisuuksista sain potkun alalle ja kouluttauduin ihan kokonaan päteväksikin opettajaksi. Myönnän olleeni todella epäpätevä tehdessäni joidenkin aineiden sijaisuuksia en pelkästään aineenhallinnan tasolla, vaan myös pedagogisilta taidoiltani. Ja olen yhä edelleen, koska olen pätevöitynyt vain tiettyihin aineisiin, mutta välillä minut saatetaan laittaa pitämään pari tuntia jotain aivan muuta, jos tulee jotain tosi yllättävää jollekin toiselle opettajalle eikä ketään "parempaakaan" sijaista saada (ainakaan siihen hätään). Suurempien kaupunkien ulkopuolelle kun ei kerta kaikkiaan tule sijaisia, ei päteviä eikä alan opiskelijoita, vaikka kuinka heitä haettaisiinkin. Olisikohan siinä tilanteessa parempi antaa oppilaiden hoitaa jonkin aineen opiskelu itsenäisesti kuin palkata vaikka juuri lukiosta päässyt sijainen ilman mitään koulutusta? Epäilenpä syvästi... Eli jos olette valmiita matkustamaan omalla autolla maalle kaupunkialueelta pitkiäkin matkoja muutamien tuntien takia per päivä tai per viikko, niin tervetuloa tekemään sijaisuuksia!! Palkkaan ei kyllä sisälly matkakorvaukset... eli käteen ei välttämättä sijaisuuksista pitkien matkojen ajon jälkeen paljoakaan jää. Tottakai asia on eri esim. kaupungeissa, jos päteviä tulijoita sijaisuuksiin on, niin tottakai heidän pitäisi päästä ennemmin kuin epäpätevät. Mutta aina tämä ei ole kerta kaikkiaan mahdollista.


    • sairaanhoitsu

      Huh, miten te opettajat olette katkeria! En tiedä toista ammattikuntaa, joka valittaa valittamistaan näin paljon. Olisiko aihetta katsoa peiliin, kun epäpätevät opettajat vievät työt nenän alta. Ehkäpä työpaikoille ei haluta kaltaisianne negatiivisia valittajia!

      Omilla lapsillani on ollut sekä epäpätevä, että pätevä ope. Epäpätevä oli näistä se, jolta löytyi edes jonkinlaisia pedagogisia perusteluita toiminnallleen. Joku on pielessä kun ei se pitkä yliopistokoulutus näy missään!!

      • Opetustyön keskustelu

        Niin tämä keskusteluryhmä on opetustyöstä. Jos sairaanhoitajat eivät kestä lukea mistä täällä keskustellaan, mitä luet tätä keskustelupalstaa??? En minäkään lue sairaanhoitajien keskusteluja eikä vois kyllä vähemmän kiinnostaakaan.


      • sairaanhoitajat!

        Suhtautuisitko ilolla jos perushoitaja tai siistijä veisi sinulta työpaikan? Aika erikoista puhua valittamisesta, silloin kun puhutaan asiasta. Myös hankalia asioita täytyy voida käsitellä, vaikka joku kokeekin sen valittamisena. Tämä ei kuitenkaan johdu käsiteltävästä asiasta tai keskustelun aloittajista vaan on sinun oma henkilökohtainen kokemuksesi.

        Kiva, että lapsesi kohdalle on löytynyt mukava epäpätevä. Se ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että hänellä ei ole pätevyyttä hoitaa tehtäväänsä.

        Saattaapa olla, että se pätevä joutui "hampaisiisi" se takia, että hän perusteli asioita tavoilla joista et pitänyt. Tämä on tietysti heitto, mutta sellaistakin on tässä matkan varrella tullut nähtyä, että mukavaksi sanotaan sitä, joka on vanhempien kanssa samaa mieltä - silloinkin kun vanhemmat ovat väärässä.


      • lucicinda

        kuka tahansa, vähiten hommaa osaavat kouluttamattomat.Eli pitkä opettajankoulutus on turha, kun eivät mitään siellä opi, paitsi valittamaan. Kuka tahansa jolla on kokemusta koulunkäynnistä osaaa homman ja varsinkin ne joilla on kokemusta lapsensa koulunkäynnistä ovat ihan huippuammattilaisia. Näin se asia on tulkittava, kun vaikkapa näitä keskusteluja lukee.

        Tosiasia on se, että jokaiseen ammattiin joutuu/ajautuu ihmisiä, joilla ei siihen jotenkin ole luontaista kykyä. On niitä tympeitä sairaanhoitajiakin, joilla on se koulutus ja teknisesti ottaen osaavat hommat pilkuntarkasti, mutta muuten ovat tympeitä, kylmiä ja kovia. Potilas on psykofyysissosiaalinen kokonaisuus, niin yhtä tärkeää on hoitsun osata myös se psyykkinen ja sosiaalinen puoli hoitaa ja ottaa huomioon hoitotyössä.

        Samoin, on opettajia, joilla ei ole luontaisesti pedagogista näkemystä ja kirjoista opittuna se ei heti siirry arkityöhön, joillakin ei ikinä, ikävä kyllä. Sitten on koulunkäyntiavustajia, joilla on pedagoginen silmä ja kyky ilman päivänkään kasvatustieteen opiskelua.


        Uskon etttä enimmäkseen ihan kykenemättömät opettajat karsiutuvat vähitellen työelämästä. Opettajat ovat taitavaa porukkaa, ja nämä valitukset ovat kyllä kuultavissa joka alalla. Opettajat eivät vain saisi valittaa, kun on siisti sisätyö ja kesälomat.


      • ihmettelevät vanhemmat
        Opetustyön keskustelu kirjoitti:

        Niin tämä keskusteluryhmä on opetustyöstä. Jos sairaanhoitajat eivät kestä lukea mistä täällä keskustellaan, mitä luet tätä keskustelupalstaa??? En minäkään lue sairaanhoitajien keskusteluja eikä vois kyllä vähemmän kiinnostaakaan.

        Eikös opetusalan asiosta saa kommentoida ulkopuoliset. Oletpa herkkänahkainen.Oletko pätevyydessäsi unohtanut, ketkä ovat asiakkaitasi. Minä ja lapseni arvon opettaja! Toki haluamme vanhempina tietää, minkätasoista keskustelua täällä opettajat käyvät. Tasoa en taida kommentoida...


      • menee
        ihmettelevät vanhemmat kirjoitti:

        Eikös opetusalan asiosta saa kommentoida ulkopuoliset. Oletpa herkkänahkainen.Oletko pätevyydessäsi unohtanut, ketkä ovat asiakkaitasi. Minä ja lapseni arvon opettaja! Toki haluamme vanhempina tietää, minkätasoista keskustelua täällä opettajat käyvät. Tasoa en taida kommentoida...

        Lapsesi on asiakas, totta. Sinä et ole!

        Mistä ihmeestä on vallalla käsitys, että opettaja olisi "tilitysvelvollinen" pedagogisista metodeistaan vanhemmille? Sehän se vasta hupaisaa olisi, jos heille pitäisi asioista jaaritella.

        No, taitavat olla vaan provoiluja ;-), onneksi.


      • täällä kirjoittavat
        ihmettelevät vanhemmat kirjoitti:

        Eikös opetusalan asiosta saa kommentoida ulkopuoliset. Oletpa herkkänahkainen.Oletko pätevyydessäsi unohtanut, ketkä ovat asiakkaitasi. Minä ja lapseni arvon opettaja! Toki haluamme vanhempina tietää, minkätasoista keskustelua täällä opettajat käyvät. Tasoa en taida kommentoida...

        ovat opettajia?

        Varmaan siellä kauppiksessakin kerrottiin, että netissä voipi kirjoitella omalla identiteetillä tai vaikka vaihtaa sitä tarpeen tullen. Ei pidä tehdä johtopäätöksiä kevein perustein eikä varsinkaan perustaa käsityksiään luuloille.


      • vanhempi ja veronmaksaja
        menee kirjoitti:

        Lapsesi on asiakas, totta. Sinä et ole!

        Mistä ihmeestä on vallalla käsitys, että opettaja olisi "tilitysvelvollinen" pedagogisista metodeistaan vanhemmille? Sehän se vasta hupaisaa olisi, jos heille pitäisi asioista jaaritella.

        No, taitavat olla vaan provoiluja ;-), onneksi.

        Et taida olla opettaja. Jos olet, niin vilkaisehan sitä opetussuunnitelmaa ja tule sitten sanomaan, että oppilaiden vanhemmat eivät ole asiakkaita!


      • vilkaiseItse
        vanhempi ja veronmaksaja kirjoitti:

        Et taida olla opettaja. Jos olet, niin vilkaisehan sitä opetussuunnitelmaa ja tule sitten sanomaan, että oppilaiden vanhemmat eivät ole asiakkaita!

        opsilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa kuka on asiakas. oppialas on asiakas, vamhempi ei, vaikka nykyäön tuntuu, että moni vanhempi on samalla tasolla lapsensa kanssa.


    • tästä on

      Luettuani keskustelun läpi johtopäätöksenä voi sanoa, että ketään ei kiinnosta, onko kouluissa päteviä vai epäpäteviä opettajia ja istuvatko pätevät opet työttömänä kotona, paitsi opettajia, ja ihan omaa syytäänhän opettajat työttömiä ovat, koska ovat sellaisia marisijoita. Kaikkihan ovat onneksi opetusalan asiantuntijoita, jotka ovat joskus koulunsa käyneet ja opettajien asiakkaita...
      Taidankin siirtyä lukemaan ja kommentoimaan muiden ammattikuntien keskusteluryhmiä muun muassa sairaanhoitajien, IT-alan jne. Olenhan minäkin heidän asiakkaansa tavalla tai toisella. Ja samat sanat, kun joku kirjoitti, että olenpa minäkin nähnyt niin tympeitä hoitsujakin, vaikka luulin että sairaanhoitajankin työ on kutsumusammatti, mutta eipä taida sekään aina niin mennä.

      • opettajat yliopisto

        eihän näitä aloja voi verrata mitenkään keskenään, lähtökohtaisesti ollaan jo eri tasoilla.

        Jos opettajan sijaisena on hyvä tyyppi, tämä hyvä tyyppi voisi vallan hyvin istua myös terveyskeskuksessa lääkärin paikalla ja määräillä lenssuun sairaslomaa ja buranaa. Tällä tasolla sijainen hoitaa hommansa.

        Olin itse kouluavustajana vuoden ennen opintojani.
        Jos vertaan silloista omaa opettamistani ja nykyistä tasoani, tasoero on huikea. Ja tuolloinkin pidin itseäni tosi hyvänä sijaisena, vaikka näin jälkeenpäin ajateltuna en todellakaan ollut ;)

        Opettajan ammatissa on ihanaa se, että voi kehittyä jatkuvasti, jos haluaa.

        Minä laudaturin ylioppilas, sosiaalinen ja musikaalinen nuori nainen olen ylpeä tulevasti opettajuudestani. Näillä papereilla ja oppimiskyvyllä olisin voinut mennä periaatteessa mihin tahansa, mutta valitsin tämän arvokkaan ja tärkeän ammatin.


      • sanottu :)
        opettajat yliopisto kirjoitti:

        eihän näitä aloja voi verrata mitenkään keskenään, lähtökohtaisesti ollaan jo eri tasoilla.

        Jos opettajan sijaisena on hyvä tyyppi, tämä hyvä tyyppi voisi vallan hyvin istua myös terveyskeskuksessa lääkärin paikalla ja määräillä lenssuun sairaslomaa ja buranaa. Tällä tasolla sijainen hoitaa hommansa.

        Olin itse kouluavustajana vuoden ennen opintojani.
        Jos vertaan silloista omaa opettamistani ja nykyistä tasoani, tasoero on huikea. Ja tuolloinkin pidin itseäni tosi hyvänä sijaisena, vaikka näin jälkeenpäin ajateltuna en todellakaan ollut ;)

        Opettajan ammatissa on ihanaa se, että voi kehittyä jatkuvasti, jos haluaa.

        Minä laudaturin ylioppilas, sosiaalinen ja musikaalinen nuori nainen olen ylpeä tulevasti opettajuudestani. Näillä papereilla ja oppimiskyvyllä olisin voinut mennä periaatteessa mihin tahansa, mutta valitsin tämän arvokkaan ja tärkeän ammatin.

        Kirjoituksestasi aukeaa vain huikeat kateuden avaruudet kaikille, jotka kokevat alemmuutta ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita kohtaan ;)

        ... vaan siitäpä tässäkin keskustelussa on osittain kyse.

        Ja muuten, vanhemmat eivät ole asiakkaita, oppilaat ovat. Vanhemmat ovat huoltajia, joiden kuuluu huolehtia huolettavansa oppivelvollisuuden suorittamisesta. Tämän tulee tapahtua yhteistyössä koulun kanssa. Viime kädessä esim. henkilökohtaisista opetussuunnitelmista päätettäessä opettajan näkemys kumoaa vanhempien vaatimukset.


      • aineenope
        opettajat yliopisto kirjoitti:

        eihän näitä aloja voi verrata mitenkään keskenään, lähtökohtaisesti ollaan jo eri tasoilla.

        Jos opettajan sijaisena on hyvä tyyppi, tämä hyvä tyyppi voisi vallan hyvin istua myös terveyskeskuksessa lääkärin paikalla ja määräillä lenssuun sairaslomaa ja buranaa. Tällä tasolla sijainen hoitaa hommansa.

        Olin itse kouluavustajana vuoden ennen opintojani.
        Jos vertaan silloista omaa opettamistani ja nykyistä tasoani, tasoero on huikea. Ja tuolloinkin pidin itseäni tosi hyvänä sijaisena, vaikka näin jälkeenpäin ajateltuna en todellakaan ollut ;)

        Opettajan ammatissa on ihanaa se, että voi kehittyä jatkuvasti, jos haluaa.

        Minä laudaturin ylioppilas, sosiaalinen ja musikaalinen nuori nainen olen ylpeä tulevasti opettajuudestani. Näillä papereilla ja oppimiskyvyllä olisin voinut mennä periaatteessa mihin tahansa, mutta valitsin tämän arvokkaan ja tärkeän ammatin.

        Hyvä vertaus. Jos kerta opettajana voi olla kuka tahansa, niin miksei terveyskeskuksiin laiteta lääkärin paikalle ketä tahansa määräilemään saikkua ja ohjaamaan buranan käytössä. Kaikkihan on käynyt kouluja ja "osaavat" opettaa ja kaikki on myös käynyt lääkärissä ja helpoltahan se lääkärin työkin näyttää. Kauhea pula lääkäreistä terveyskeskuksista, sinne vaan rekrytoimaan kaduntallaajia, tulee halvemmaksi veronmaksajille. Ja sairaanhoitajan työkin onnistuu, sinne vaan lääkkeitä jakamaan ja potilaiden kanssa jutustelemaan. Kaikki, jotka joskus on ollut sairaanhoitajan potilaana, osaa kyllä ne hommat. Kaikki koulutus on verovarojen tuhlausta, halvemmaksi tulee tuo mallioppiminen.

        No, vitsi vitsinä.

        Ilmeisesti aineenopettajat eniten työttöminä. Olen sitä mieltä, että luokan- ja erityisopettajiksi pitäisi ensin rekrytoida aineenopettajat, jos ei saada luokan-erityisopeja ja vasta sitten alan opiskelijat ja vasta sitten esim. kasvatustieteilijät tai muut alaa liippaavat ja vihonviimeisenä kaduntallaajat.


      • oikea ope
        aineenope kirjoitti:

        Hyvä vertaus. Jos kerta opettajana voi olla kuka tahansa, niin miksei terveyskeskuksiin laiteta lääkärin paikalle ketä tahansa määräilemään saikkua ja ohjaamaan buranan käytössä. Kaikkihan on käynyt kouluja ja "osaavat" opettaa ja kaikki on myös käynyt lääkärissä ja helpoltahan se lääkärin työkin näyttää. Kauhea pula lääkäreistä terveyskeskuksista, sinne vaan rekrytoimaan kaduntallaajia, tulee halvemmaksi veronmaksajille. Ja sairaanhoitajan työkin onnistuu, sinne vaan lääkkeitä jakamaan ja potilaiden kanssa jutustelemaan. Kaikki, jotka joskus on ollut sairaanhoitajan potilaana, osaa kyllä ne hommat. Kaikki koulutus on verovarojen tuhlausta, halvemmaksi tulee tuo mallioppiminen.

        No, vitsi vitsinä.

        Ilmeisesti aineenopettajat eniten työttöminä. Olen sitä mieltä, että luokan- ja erityisopettajiksi pitäisi ensin rekrytoida aineenopettajat, jos ei saada luokan-erityisopeja ja vasta sitten alan opiskelijat ja vasta sitten esim. kasvatustieteilijät tai muut alaa liippaavat ja vihonviimeisenä kaduntallaajat.

        Miten olet noin lapsellinen? Vertaatko tosissasi lääkärin amattia opettajan ammattiin? Tekeekö molemmat sellaisia päätöksiä ja/tai toimenpiteitä, joissa asiakkaan henki on vaarassa?????

        Kuule, jos sinä "aineenope" annat jälki-istuntoa siellä alakoulussasi, niin sitä ei voi verrata esim. lääkärin tekemään leikkaukseen!


      • myös oikea ope
        oikea ope kirjoitti:

        Miten olet noin lapsellinen? Vertaatko tosissasi lääkärin amattia opettajan ammattiin? Tekeekö molemmat sellaisia päätöksiä ja/tai toimenpiteitä, joissa asiakkaan henki on vaarassa?????

        Kuule, jos sinä "aineenope" annat jälki-istuntoa siellä alakoulussasi, niin sitä ei voi verrata esim. lääkärin tekemään leikkaukseen!

        Opettajien työssä ei ole kenenkään henki vaarassa, joten sitä voivat tehdä kaduntallaajatkin ja halvemmaksi tulee yhteiskunnalle.


      • aineenope
        oikea ope kirjoitti:

        Miten olet noin lapsellinen? Vertaatko tosissasi lääkärin amattia opettajan ammattiin? Tekeekö molemmat sellaisia päätöksiä ja/tai toimenpiteitä, joissa asiakkaan henki on vaarassa?????

        Kuule, jos sinä "aineenope" annat jälki-istuntoa siellä alakoulussasi, niin sitä ei voi verrata esim. lääkärin tekemään leikkaukseen!

        Heh heh. Enkö minä kirjoittanut tohon viestiini, että vitsi vitsinä. :D
        Opettajana sinun pitäisi osata lukea teksteistä kaikki oleellinen ja ymmärtää sen vivahteet eikä luulla provoa oikeaksi mielipiteeksi.
        Se oli tarkoituksella provosoiva vertaus siitä, miten hepposeksi muut ajattelvat open ammatin. Vertasin samanlailla lääkärin ja sairaanhoitajan ammatteja juuri herättämään ajatuksia siitä, kun opettajina niin paljon epäpäteviä, että mitä jos lääkäreinä ja hoitsuinakin olisi. Vertaus, että jos open ammatista ajatellaan, että helppoa, niin lääkärinkin ammatista voidaan ajatella myös noin vääristyneesti, että pelkkää saikun kirjoittamista.
        Opettajan ammatti ei ole mikään vähäteltävä ammatti. Siinä ollaan vastuussa lasten ja nuorten tulevaisuudesta.


      • on aineenope
        aineenope kirjoitti:

        Heh heh. Enkö minä kirjoittanut tohon viestiini, että vitsi vitsinä. :D
        Opettajana sinun pitäisi osata lukea teksteistä kaikki oleellinen ja ymmärtää sen vivahteet eikä luulla provoa oikeaksi mielipiteeksi.
        Se oli tarkoituksella provosoiva vertaus siitä, miten hepposeksi muut ajattelvat open ammatin. Vertasin samanlailla lääkärin ja sairaanhoitajan ammatteja juuri herättämään ajatuksia siitä, kun opettajina niin paljon epäpäteviä, että mitä jos lääkäreinä ja hoitsuinakin olisi. Vertaus, että jos open ammatista ajatellaan, että helppoa, niin lääkärinkin ammatista voidaan ajatella myös noin vääristyneesti, että pelkkää saikun kirjoittamista.
        Opettajan ammatti ei ole mikään vähäteltävä ammatti. Siinä ollaan vastuussa lasten ja nuorten tulevaisuudesta.

        Yläasteella "tiedeaineita" opettamassa? ;-))))


      • noin?
        myös oikea ope kirjoitti:

        Opettajien työssä ei ole kenenkään henki vaarassa, joten sitä voivat tehdä kaduntallaajatkin ja halvemmaksi tulee yhteiskunnalle.

        Onko tosiaan noin? Miten olet tullut tuollaiseen johtopäätökseen? Ihmetyttää varsinkin, kun kirjoitat olevasi opettaja!!


      • häh????
        myös oikea ope kirjoitti:

        Opettajien työssä ei ole kenenkään henki vaarassa, joten sitä voivat tehdä kaduntallaajatkin ja halvemmaksi tulee yhteiskunnalle.

        Siis ainoa kriteeri, että open työtä voi tehdä kuka tahansa, on se, että kenenkään henki ei vaarassa???
        Jaa, no sitten niitä ammatteja on kyllä aika paljon, missä kenenkään henki ei vaarassa. Niihin siis voi kaikki kaduntallaajat mennä?? Ekonomiksi, insinööriksi, biologiksi, lakimieheiksi ym, niissähän ei olla vastuussa kenenkään hengestä. Kiitos vinkistä, rupeankin katselemaan kyseisiä paikkoja.


      • eräs aineenope
        aineenope kirjoitti:

        Heh heh. Enkö minä kirjoittanut tohon viestiini, että vitsi vitsinä. :D
        Opettajana sinun pitäisi osata lukea teksteistä kaikki oleellinen ja ymmärtää sen vivahteet eikä luulla provoa oikeaksi mielipiteeksi.
        Se oli tarkoituksella provosoiva vertaus siitä, miten hepposeksi muut ajattelvat open ammatin. Vertasin samanlailla lääkärin ja sairaanhoitajan ammatteja juuri herättämään ajatuksia siitä, kun opettajina niin paljon epäpäteviä, että mitä jos lääkäreinä ja hoitsuinakin olisi. Vertaus, että jos open ammatista ajatellaan, että helppoa, niin lääkärinkin ammatista voidaan ajatella myös noin vääristyneesti, että pelkkää saikun kirjoittamista.
        Opettajan ammatti ei ole mikään vähäteltävä ammatti. Siinä ollaan vastuussa lasten ja nuorten tulevaisuudesta.

        Opettaja on vastuussa monestakin asiasta. Jos hän hoitaa työnsä tosi huonosti, niin pahimmassa tapauksessa hän on vastuussa jopa jonkun lapsen hengestäkin.
        Että ei opettajan työ ole mikään siinä sivussa hoidettava työ ja kyllä se vaatii asianmukaista koulutusta. Niin että annetaanpa opettajan työt ammattitaitoisille opettajille ensi sijassa. Hehän ovat alalle kouluttautuneita alansa asiantuntijoita.


      • sivustaseuraaja
        aineenope kirjoitti:

        Hyvä vertaus. Jos kerta opettajana voi olla kuka tahansa, niin miksei terveyskeskuksiin laiteta lääkärin paikalle ketä tahansa määräilemään saikkua ja ohjaamaan buranan käytössä. Kaikkihan on käynyt kouluja ja "osaavat" opettaa ja kaikki on myös käynyt lääkärissä ja helpoltahan se lääkärin työkin näyttää. Kauhea pula lääkäreistä terveyskeskuksista, sinne vaan rekrytoimaan kaduntallaajia, tulee halvemmaksi veronmaksajille. Ja sairaanhoitajan työkin onnistuu, sinne vaan lääkkeitä jakamaan ja potilaiden kanssa jutustelemaan. Kaikki, jotka joskus on ollut sairaanhoitajan potilaana, osaa kyllä ne hommat. Kaikki koulutus on verovarojen tuhlausta, halvemmaksi tulee tuo mallioppiminen.

        No, vitsi vitsinä.

        Ilmeisesti aineenopettajat eniten työttöminä. Olen sitä mieltä, että luokan- ja erityisopettajiksi pitäisi ensin rekrytoida aineenopettajat, jos ei saada luokan-erityisopeja ja vasta sitten alan opiskelijat ja vasta sitten esim. kasvatustieteilijät tai muut alaa liippaavat ja vihonviimeisenä kaduntallaajat.

        Aineenopettajat eivät kyllä ole sopivia hoitamaan luokanopettajan tehtäviä, koska eivät ole opiskelleet siihen vaadittavia opintoja; puhumattakaan erityisopetuksesta.

        Toisaalta, huvittava näky on fyysikko pitämässä ekaluokkalaisten liikuntatuntia!


      • lahja...
        sivustaseuraaja kirjoitti:

        Aineenopettajat eivät kyllä ole sopivia hoitamaan luokanopettajan tehtäviä, koska eivät ole opiskelleet siihen vaadittavia opintoja; puhumattakaan erityisopetuksesta.

        Toisaalta, huvittava näky on fyysikko pitämässä ekaluokkalaisten liikuntatuntia!

        poliittiselle kentälle - Kaarina Dromberg - sanoi vuosia sitten, että aineenopettajat ovat kuin lääkärit ja luokanopettajat ovat sairaanhoitajia. Tällä(kin) lausunnolla hän osoitti täydellisen tietämättömyytensä näiden kahden opetusalan ammatin eroavaisuuksista.

        Lapsen kehityksessä on erilaisia vaiheita ja niihin vaiheisiin tarvitaan omaa ammattilaistaan. Päiväkoti-ikäisten asiantuntijat ovat lastentarhanopettajia, ikäkaudelle 7-12 tarvitaan luokanopettajia ja siitä eteenpäin aineenopettajia. Aineenopettajat osoittavat oman osaamattomuutensa heittämällä kommentteja sopivuudestaan luokanopettajiksi tai toimimaan aineopintojen turvin erityisopetuksessa. Toki joukkoon mahtuu hyviä yksilöitä, joilla olisi mahdollisuus ylittää näitä rajoja, mutta kun puhutaan aineenopettajista ryhmänä, en näe sille mitään mahdollisuuksia ilman uudelleen koulutusta. Omalla alallaan he ovat sitä vastoin huippuosaajia.


      • on parempi
        sivustaseuraaja kirjoitti:

        Aineenopettajat eivät kyllä ole sopivia hoitamaan luokanopettajan tehtäviä, koska eivät ole opiskelleet siihen vaadittavia opintoja; puhumattakaan erityisopetuksesta.

        Toisaalta, huvittava näky on fyysikko pitämässä ekaluokkalaisten liikuntatuntia!

        Aineenopettaja on parempi luokanopettajana kun esim. kosmetologi tai juuri lukion päättänyt mimmi. Eli mielummin palkataan luokanopettajaksi aineenope kun joku jolla ei mitään alaan liippaava kokemusta, JOS pätevää luokanopettajia EI tarjolla. Aineenopettajat ovat kuitenkin käyneet läpi soveltuvuustestit ja heillä soveltuvuutta opetusalalle ja pedagoginen koulutus.


      • - - -
        on parempi kirjoitti:

        Aineenopettaja on parempi luokanopettajana kun esim. kosmetologi tai juuri lukion päättänyt mimmi. Eli mielummin palkataan luokanopettajaksi aineenope kun joku jolla ei mitään alaan liippaava kokemusta, JOS pätevää luokanopettajia EI tarjolla. Aineenopettajat ovat kuitenkin käyneet läpi soveltuvuustestit ja heillä soveltuvuutta opetusalalle ja pedagoginen koulutus.

        Jos verrataan kosmetologiin tai lukiolaiseen, niin mahdollisesti, mutta eipä niistä esimerkiksi fysiikan ja kemian aineopinnoista ole käytännössä mitään hyötyä käsityöaskartelussa, liikunnassa, musiikissa, lukemaanopettamisessa ... Voipa jopa olla, että liikunnallinen käsityöihminen, joka on vetänyt kerhoja pärjäisi mainittua aineenopettajaa paremmin. Eli kyllä niitä kehityskelpoisia yksilöitä löytyy monesta suunnasta, ei pelkästään aineenopettajista.


      • osata muutakin
        - - - kirjoitti:

        Jos verrataan kosmetologiin tai lukiolaiseen, niin mahdollisesti, mutta eipä niistä esimerkiksi fysiikan ja kemian aineopinnoista ole käytännössä mitään hyötyä käsityöaskartelussa, liikunnassa, musiikissa, lukemaanopettamisessa ... Voipa jopa olla, että liikunnallinen käsityöihminen, joka on vetänyt kerhoja pärjäisi mainittua aineenopettajaa paremmin. Eli kyllä niitä kehityskelpoisia yksilöitä löytyy monesta suunnasta, ei pelkästään aineenopettajista.

        kuin pelkäästään sen, mihin aineisiin hän on erikoistunut. Fysiikan- ja kemianope voi harrastaa liikuntaa, käsitöitä ja musiikkia. Ei pidä aineenopejakaan aliarvioida, vaikka he eivät koulutukseltaan vastaa luokanopettajia.


      • oppimiskykyisiä ...
        osata muutakin kirjoitti:

        kuin pelkäästään sen, mihin aineisiin hän on erikoistunut. Fysiikan- ja kemianope voi harrastaa liikuntaa, käsitöitä ja musiikkia. Ei pidä aineenopejakaan aliarvioida, vaikka he eivät koulutukseltaan vastaa luokanopettajia.

        aineenopettajat, lukiolaiset, kosmetologit ...

        Soveltuvuus - siitä tässä lienee kyse.


      • ihmettelijöitä riittää...
        sivustaseuraaja kirjoitti:

        Aineenopettajat eivät kyllä ole sopivia hoitamaan luokanopettajan tehtäviä, koska eivät ole opiskelleet siihen vaadittavia opintoja; puhumattakaan erityisopetuksesta.

        Toisaalta, huvittava näky on fyysikko pitämässä ekaluokkalaisten liikuntatuntia!

        "Aineenopettajat eivät kyllä ole sopivia hoitamaan luokanopettajan tehtäviä, koska eivät ole opiskelleet siihen vaadittavia opintoja; puhumattakaan erityisopetuksesta."

        Niin , tähän oli pakko vaan todeta, että kyllä kouluissa tehdään mitä huvittaa, esim. Työssäoppimisjaksolla olevat harjoittelijat joutuvat opettaan yksin erityisluokissa, kokemusta on ja täytyy sanoa, että enpä haluais enää kokea samaa. Luokka oli pienryhmä ja oppilaat kaikki poikia. Aivan järkyttäviä...niin ja melekonen vastuu lyödään harjoittelijalle...


    • In the Name of Peace

      Ei tosiaankaan tunnu kivalta, että jotakuta on kasvatettu ja koulutettu opiskelijana virkaa varten. Jos on kyseessä työnsä hoitava kaapin kokoinen kurinpitäjä, joka surffailee sujuvasti raadollisessa kuntaorganisaatiossa, niin lienee oppilaiden etu.

      • ????

        Mitähän tämä sinun viestisi oikein tarkoittaa?


      • tulin tulokseen
        ???? kirjoitti:

        Mitähän tämä sinun viestisi oikein tarkoittaa?

        Oikeasti olen täysin eri mieltä asiasta, mutta ilmeisesti on jokin tarve ylläpitää elämää tässä "aikuisten" maailmassa.

        Henkilökohtaisesti satsaisin rahani mieluummin vaikka hevoskilpailuun. Itse osallistun kernaasti esim. tanssikilpailuun ja saan sitä kautta kiksejä.


      • sitten jatkaa
        tulin tulokseen kirjoitti:

        Oikeasti olen täysin eri mieltä asiasta, mutta ilmeisesti on jokin tarve ylläpitää elämää tässä "aikuisten" maailmassa.

        Henkilökohtaisesti satsaisin rahani mieluummin vaikka hevoskilpailuun. Itse osallistun kernaasti esim. tanssikilpailuun ja saan sitä kautta kiksejä.

        tuota merkillistä yksinpuhelua, jossa kyllä kirjoitetaan suomenkieltä, mutta joka ei sisällä minkäänlaista merkitystä. Taitaa olla paremmalta nimeltään ekolaliaa, jossa poimitaan pätkiä muiden puheesta ja rakennetaan niistä epämääräinen kooste, ilman merkityssisältöjä. Voihan sitä noinkin jatkaa elämäänsä.


      • elinkautisesta
        sitten jatkaa kirjoitti:

        tuota merkillistä yksinpuhelua, jossa kyllä kirjoitetaan suomenkieltä, mutta joka ei sisällä minkäänlaista merkitystä. Taitaa olla paremmalta nimeltään ekolaliaa, jossa poimitaan pätkiä muiden puheesta ja rakennetaan niistä epämääräinen kooste, ilman merkityssisältöjä. Voihan sitä noinkin jatkaa elämäänsä.

        Parempi on sekoilla hyvissä ajoin, että tietää, mitä mieltä on oikeasti asioista ennen kuin hukkaa täysin itsensä. Kyse on kuitenkin elinkautisesta.


      • hommatkaa elämä
        elinkautisesta kirjoitti:

        Parempi on sekoilla hyvissä ajoin, että tietää, mitä mieltä on oikeasti asioista ennen kuin hukkaa täysin itsensä. Kyse on kuitenkin elinkautisesta.

        Se on niin helppoa, kun tietää, mitä tarvitsee ja tahtoo.


    • _Ossi_

      Tuo on kyllä paskapuhetta, etteikö opettajille olisi
      töitä. Käykää kattomassa työkkärin sivuilta (mol.fi)
      niin näette kuinka paljon paikkoja on tälläkin hetkellä auki. Jos on kouluttautunut opettajaksi ja on työttömänä niin silloin on kyllä syytä katsoa peiliin.

      Itse olen poliisikoulun käynyt kaveri ja olen harkinnut hakevani luokanopettajakoulutukseen, koska silloin olisi ainakin töitä. Toisin kuin poliiseilla tällä hetkellä.

      • opettajaksi?!

        Tee palvelus lapsille: älä hae!!!!!


      • ihmeessä,

        jos ala tosissaan houkuttaa, koska varmaan saisitkin töitä. En tiedä ainuttakaan miespuolista työtöntä luokanopettajaa, naisia sen sijaan tiedän useampiakin. Enkä usko, että syytä kannattaa kaikissa tapauksissa katsoa sieltä peilistä, sillä ainakin meilläpäin tarjonta ylittää kysynnän reippaasti.
        terveisin itse onnellisesti töissä oleva, mutta viraton (ja munaton) opettaja =)


      • aineenopettajilla

        on omat aineensa, joihin hakea, muihin aineisiin ei voi hakea. Kaikkia aineita ei mollin sivuilla ole montakaan kappaletta auki, ja hakijoita näihin paikkoihin on kuitenkin useita. Kaikille ei työpaikkaa tästä irtoa. Ei voi yleistää, että opettajien paikkoja on paljon auki, koska ei niihin kaikkiin paikkoihin voi hakea!


      • _Ossi_
        opettajaksi?! kirjoitti:

        Tee palvelus lapsille: älä hae!!!!!

        "Tee palvelus lapsille: älä hae!!!!!"

        Jaa miksen hakisi? Parempi se kuitenkin varmaan olisi opettajan ammattiin, kun on käynyt poliisikoulun ja lukion kuin pelkästään lukion.

        Muutenkin tulen mielestäni hyvin toimeen lasten ja nuorten kanssa. Olen myös tehnyt sijaisuuksia aikaisemmin.


      • aineenopettaja
        aineenopettajilla kirjoitti:

        on omat aineensa, joihin hakea, muihin aineisiin ei voi hakea. Kaikkia aineita ei mollin sivuilla ole montakaan kappaletta auki, ja hakijoita näihin paikkoihin on kuitenkin useita. Kaikille ei työpaikkaa tästä irtoa. Ei voi yleistää, että opettajien paikkoja on paljon auki, koska ei niihin kaikkiin paikkoihin voi hakea!

        Aineenopettaja ei ole virkakelpoinen kuin omiin aineisiinsa eli ei voi hakea muiden aineiden virkoja. Tai joo voi, mutta hakemukset työnnetään suoraan ö-mappiin. Niin, että täällä on turha käydä mesomassa, että kattokaa peiliin siellä on syy, miksi olette työttömiä. Mutta kun kaikki tällä palstalla olevat, eivät ole perillä yhtään, mistä jauhavat. Opettajia on siis erilaisia: luokanopettajia, erityisopettajia ja aineenopettajia. Kullakin heistä omanlaiset tehtävänsä. Aineenopettaja on erikoistunut opettamaan yleensä kahta tai kolmea ainetta ja muita aineita hän ei ole pätevä opettamaan. Tiedoksi niille, jotka eivät ole asiaa ymmärtäneet.


      • _Ossi_
        aineenopettaja kirjoitti:

        Aineenopettaja ei ole virkakelpoinen kuin omiin aineisiinsa eli ei voi hakea muiden aineiden virkoja. Tai joo voi, mutta hakemukset työnnetään suoraan ö-mappiin. Niin, että täällä on turha käydä mesomassa, että kattokaa peiliin siellä on syy, miksi olette työttömiä. Mutta kun kaikki tällä palstalla olevat, eivät ole perillä yhtään, mistä jauhavat. Opettajia on siis erilaisia: luokanopettajia, erityisopettajia ja aineenopettajia. Kullakin heistä omanlaiset tehtävänsä. Aineenopettaja on erikoistunut opettamaan yleensä kahta tai kolmea ainetta ja muita aineita hän ei ole pätevä opettamaan. Tiedoksi niille, jotka eivät ole asiaa ymmärtäneet.

        Oletko itse työtön aineenopettaja? Kerropa nyt sitten mulle, minkä aineiden opettajille ei muka töitä löydy???


      • työtön aineenope
        _Ossi_ kirjoitti:

        Oletko itse työtön aineenopettaja? Kerropa nyt sitten mulle, minkä aineiden opettajille ei muka töitä löydy???

        Jos olet yhtään enemmän vilkuillut tätä palstaa, niin sieltä löytyy keskustelu työttömät kieltenopettajat. Ja siellä on keskusteltu siitä, että ns. valinnaiskielten opettajia on työttöminä paljon. Ei se auta, vaikka siellä mollin sivuilla muutama virka ko. kielissä on auki, kun hakijoita on paljon, että ei edes haastatteluihin asti pääse. Ja jopa vuoden sijaisuuksiakin kohden päteviä työkokemusta omaavia hakijoita on paljon!! Ja vielä mainitakseni minullakin työkokemusta on jo joitakin vuosia, että en edes ihan koulunpenkiltä suoraan hae.
        Käsittääkseni historianopettajienkaan työtilanne ei taida sieltä parhaimmasta päästä olla, mutta korjatkoon historianopettajat, jos olen väärässä. Niin että turha tulla tänne toitottaan, että vastaus tähän työttömyyteen löytyy peilistä, jos ei ole kerran omakohtaista kokemusta eikä tietoa asiasta.


      • pelkästään
        _Ossi_ kirjoitti:

        "Tee palvelus lapsille: älä hae!!!!!"

        Jaa miksen hakisi? Parempi se kuitenkin varmaan olisi opettajan ammattiin, kun on käynyt poliisikoulun ja lukion kuin pelkästään lukion.

        Muutenkin tulen mielestäni hyvin toimeen lasten ja nuorten kanssa. Olen myös tehnyt sijaisuuksia aikaisemmin.

        toimeentulemista lasten ja nuorten kanssa. Ne avut joilla poliisikouluun päästään ovat toisenlaisia kuin, mitä opettajantyössä tarvitaan. Kasvatustieteeseen kuuluva tieteellinen ajattelu ja sen siirtäminen opetustyöhön sekä pedagogisesti että oppilaiden kanssa toimeentulemisen tasolla ovat eri asia kuin poliisintyöhön kuuluva suorittaminen.

        Poliisin työ on arvokasta, samoin opettajan, mutta niihin tarvitaan erityyppisiä tekijöitä. Vaan yksilöthän voivat olla hyvinkin kehityskelpoisia uuden tyyppiseen toimeen.


      • psykan opettajan paikkaa
        _Ossi_ kirjoitti:

        Oletko itse työtön aineenopettaja? Kerropa nyt sitten mulle, minkä aineiden opettajille ei muka töitä löydy???

        on tällä hetkellä auki? Nolla. Ei ole mulla sivuaineena uskontoa tai filosofiaa, joten psyka-uskonto/filosofia virkoihin ei voi hakea.


      • _Ossi_
        pelkästään kirjoitti:

        toimeentulemista lasten ja nuorten kanssa. Ne avut joilla poliisikouluun päästään ovat toisenlaisia kuin, mitä opettajantyössä tarvitaan. Kasvatustieteeseen kuuluva tieteellinen ajattelu ja sen siirtäminen opetustyöhön sekä pedagogisesti että oppilaiden kanssa toimeentulemisen tasolla ovat eri asia kuin poliisintyöhön kuuluva suorittaminen.

        Poliisin työ on arvokasta, samoin opettajan, mutta niihin tarvitaan erityyppisiä tekijöitä. Vaan yksilöthän voivat olla hyvinkin kehityskelpoisia uuden tyyppiseen toimeen.

        Mä olen kuule sun kanssa aivan eri mieltä. Mielestäni poliisin ammatti on juuri sellainen, josta on paljon hyötyä opettajan uraa ajatellen.

        Mitä tuohon pedagogiseen ajatteluun tulee, niin sitähän varten sinne opettajakoulutukseen mennään, että oppii kyseiset taidot. Taidat itse olla opettaja, mutta väitätkö että itse hallitsit kyseiset tiedot/taidot ennen opettajan koulutusta???


      • vähän lisää:
        _Ossi_ kirjoitti:

        Mä olen kuule sun kanssa aivan eri mieltä. Mielestäni poliisin ammatti on juuri sellainen, josta on paljon hyötyä opettajan uraa ajatellen.

        Mitä tuohon pedagogiseen ajatteluun tulee, niin sitähän varten sinne opettajakoulutukseen mennään, että oppii kyseiset taidot. Taidat itse olla opettaja, mutta väitätkö että itse hallitsit kyseiset tiedot/taidot ennen opettajan koulutusta???

        "Mielestäni poliisin ammatti on juuri sellainen, josta on paljon hyötyä opettajan uraa ajatellen."


      • sattumalta ja
        vähän lisää: kirjoitti:

        "Mielestäni poliisin ammatti on juuri sellainen, josta on paljon hyötyä opettajan uraa ajatellen."

        ihan kokemuksen syvällä rintaäänellä voinen sanoa, että tietyillä luokka-asteilla kyllä tarvitsee olla poliisi, sosiaalityöntekijä, sairaanhoitaja, psykiatri, pappi, näyttelijä, diktaattori, eläintenhoitaja pärjätäkseen - opettaa tuskin ehtii...


      • asenteen takia ...
        sattumalta ja kirjoitti:

        ihan kokemuksen syvällä rintaäänellä voinen sanoa, että tietyillä luokka-asteilla kyllä tarvitsee olla poliisi, sosiaalityöntekijä, sairaanhoitaja, psykiatri, pappi, näyttelijä, diktaattori, eläintenhoitaja pärjätäkseen - opettaa tuskin ehtii...

        pidän aikana hurjana ajatuksena, että lasten oppimisesta huolehtisi poliisi. Tuolla asenteella oppiminen ei oikeasti suju!

        Kannattaisi tutustua vaikka Jyväskylän yliopiston tutkija Juurikkalan mietteisiin ilottomasta koulusta. Kurilla ei saa hyvää aikaiseksi ja se olisi mielestäni ex-poliisin ensimmäinen oppi ja toimintatapa.

        Toivottavasti olisin täysin väärässä.


      • peiliin

        Taitaa olla ihan oma vika, ettet ole saanut töitä. Paskapuhetta, että poliisin pitäisi olla työttömänä.


      • psyka?
        psykan opettajan paikkaa kirjoitti:

        on tällä hetkellä auki? Nolla. Ei ole mulla sivuaineena uskontoa tai filosofiaa, joten psyka-uskonto/filosofia virkoihin ei voi hakea.

        Teitkö ihan viisaan valinnan opiskeluaikoina? Hommaa nyt ihmeessä itsellesi toisenkin aineen pätyvyys. Eihän yhdellä opetettavalla aineella saa töitä mistään. Nyt taitaa olla osittain omasta huonosta suunnittelusta kyse.

        Yliopistomaailma on kummallisen irrallaan työelämästä, kun siellä jäävät realiteetit oppimatta.


      • ja periaatteet
        asenteen takia ... kirjoitti:

        pidän aikana hurjana ajatuksena, että lasten oppimisesta huolehtisi poliisi. Tuolla asenteella oppiminen ei oikeasti suju!

        Kannattaisi tutustua vaikka Jyväskylän yliopiston tutkija Juurikkalan mietteisiin ilottomasta koulusta. Kurilla ei saa hyvää aikaiseksi ja se olisi mielestäni ex-poliisin ensimmäinen oppi ja toimintatapa.

        Toivottavasti olisin täysin väärässä.

        kunniaan myös kouluissa. Ei asenteettomuudella ja kurin puuttumisella ja sillä, että on aina hauskaa saa mitään aikaiseksi. Liekö oltais itsenäisiäkään, jos ois vaan iloittu asenteettomina.


      • _Ossi_
        peiliin kirjoitti:

        Taitaa olla ihan oma vika, ettet ole saanut töitä. Paskapuhetta, että poliisin pitäisi olla työttömänä.

        Ja tullut siihen tulokseen, että se että olen työtön poliisin hommista, ei ole oma vikani vaan pikemminkin työnantajan eli valtion.

        Olen hakenut kymmeniin kihlakuntiin töihin, mutta jos ei ole rahaa palkata porukkaa töihin, niin sille ei voi mitään. Vertailuna poliisin ja opettajien työttömyystilanteeseen, niin väitän, että työttömillä opettajilla on asiat huomattavasti paremmin kuin työttömillä poliiseilla.

        Poliiseille, jotka ovat käyneet ainoastaan poliisikoulun (pois jää alipäällystö ja päällystö), niin avoimet työpaikat pystyy laskemaan yhden käden sormilla. Poliisin perustutkinto on siinäkin mielessä turha koulutus, jos ei poliisin töihin pääse, koska kyseinen paperi ei kelpaa muualle. Teillä opettajilla on sentään pedagoginen pätevyys ja pienellä lisäkoulutuksella voitte opiskella pätevyyden johonkin toiseen aineeseen, jos sellainen tällä hetkellä puuttuu.


      • on todellisuutta!!
        _Ossi_ kirjoitti:

        Ja tullut siihen tulokseen, että se että olen työtön poliisin hommista, ei ole oma vikani vaan pikemminkin työnantajan eli valtion.

        Olen hakenut kymmeniin kihlakuntiin töihin, mutta jos ei ole rahaa palkata porukkaa töihin, niin sille ei voi mitään. Vertailuna poliisin ja opettajien työttömyystilanteeseen, niin väitän, että työttömillä opettajilla on asiat huomattavasti paremmin kuin työttömillä poliiseilla.

        Poliiseille, jotka ovat käyneet ainoastaan poliisikoulun (pois jää alipäällystö ja päällystö), niin avoimet työpaikat pystyy laskemaan yhden käden sormilla. Poliisin perustutkinto on siinäkin mielessä turha koulutus, jos ei poliisin töihin pääse, koska kyseinen paperi ei kelpaa muualle. Teillä opettajilla on sentään pedagoginen pätevyys ja pienellä lisäkoulutuksella voitte opiskella pätevyyden johonkin toiseen aineeseen, jos sellainen tällä hetkellä puuttuu.

        samaa olen kuullut. Yksi tuttu valmistui poliisikoulusta ja sai "onnekseen" paikan poliisin virastosta jossa myönnetään passeja sun muita. Eli ei paljon naurata jos kentälle halajaa, siihen todelliseen poliisin työhön jota varten on tehnyt työharjoittelut sun muut! :(


      • pakko
        on todellisuutta!! kirjoitti:

        samaa olen kuullut. Yksi tuttu valmistui poliisikoulusta ja sai "onnekseen" paikan poliisin virastosta jossa myönnetään passeja sun muita. Eli ei paljon naurata jos kentälle halajaa, siihen todelliseen poliisin työhön jota varten on tehnyt työharjoittelut sun muut! :(

        työntää oma lusikka tähän keskusteluun.
        Ossille terveiset, että hae ihmeessä opekoulutukseen, jos kiinnostaa. Hyväksi opettajaksi (vaikka erityisopeksi alakouluun) voi tulla riippumatta onko poliisi, lääkäri tai vaikka se dippainssi. Oma halu ja kiinnostus oppia ja kouluttaa itseään ratkaisee.

        Ja siinä Ossi on enemmän kuin oikeassa, että opettajantyössä on hyötyä kaikenlaisesta elämänkokemuksesta. Esimerkiksi poliisin työstä elämänkokemusta hankkinut voi olla opettajaksi paljon kypsempi kuin suoraan lukiosta opettajankoulutuksen aloittava alle 20v tyttö/ poika.

        vielä toista keskustelua sivuten...
        Itse olen myös havainnut, että aineopet yleisesti pitävät luokanopettajan työtä alakoulussa jotenkin omaa työtään helpompana. Tähän sortuvat lähinnä ne, jotka eivät ole kyseisessä ammatissa olleet.

        Itselläni on kokemusta (ja se pätevyys :)) ylä- ja alakoulusta ja oma mielipiteeni on täysin päinvastainen. En voi ymmärtää mihin palkkaerot aine- ja luokanopettajien välillä perustuvat. Aineopettajille mm. maksetaan erilliskorvaus luokanvalvojan tehtävistä samalla, kun luokanopettajat tekevät tätä työtä moninkertaiset määrät ilmaiseksi ja palkka maksetaan vain niiden opetettavien tuntimäärien perusteella...
        (Lienee turha todeta, että nykyään opetan vain yläkoulussa.)


      • työn tulos
        pakko kirjoitti:

        työntää oma lusikka tähän keskusteluun.
        Ossille terveiset, että hae ihmeessä opekoulutukseen, jos kiinnostaa. Hyväksi opettajaksi (vaikka erityisopeksi alakouluun) voi tulla riippumatta onko poliisi, lääkäri tai vaikka se dippainssi. Oma halu ja kiinnostus oppia ja kouluttaa itseään ratkaisee.

        Ja siinä Ossi on enemmän kuin oikeassa, että opettajantyössä on hyötyä kaikenlaisesta elämänkokemuksesta. Esimerkiksi poliisin työstä elämänkokemusta hankkinut voi olla opettajaksi paljon kypsempi kuin suoraan lukiosta opettajankoulutuksen aloittava alle 20v tyttö/ poika.

        vielä toista keskustelua sivuten...
        Itse olen myös havainnut, että aineopet yleisesti pitävät luokanopettajan työtä alakoulussa jotenkin omaa työtään helpompana. Tähän sortuvat lähinnä ne, jotka eivät ole kyseisessä ammatissa olleet.

        Itselläni on kokemusta (ja se pätevyys :)) ylä- ja alakoulusta ja oma mielipiteeni on täysin päinvastainen. En voi ymmärtää mihin palkkaerot aine- ja luokanopettajien välillä perustuvat. Aineopettajille mm. maksetaan erilliskorvaus luokanvalvojan tehtävistä samalla, kun luokanopettajat tekevät tätä työtä moninkertaiset määrät ilmaiseksi ja palkka maksetaan vain niiden opetettavien tuntimäärien perusteella...
        (Lienee turha todeta, että nykyään opetan vain yläkoulussa.)

        Luokanopettajaliitto on ponnettomampi kuin aineenopettajien omat järjestöt. Siinä syy erilaiseen palkkaukseen. Katsokaa vaikka miten vahva paperiliitto on saanut sillä alalla palkat nousemaan ihan vaan voimalla eikä järkiperusteilla.


    • Ei vielä opettaja...

      Uskomatonta, miten ihmiset valittavat opettajien koulutuksista ja palkoista. Että opettaja ei tarvitse koulutusta, epäpätevätkin pärjäävät ihan yhtä hyvin, mutta silti vanhemmat sysäävät yhä enemmän ja enemmän kasvatusvastuuta nimenomaan koululle ja opettajille. Mitä enemmän vastuuta opettajalla on VIERAISTA lapsista, joita on luokassa pahimmillaan kolmisenkymmentä ja joilla jokaisella on omat oppimistyylinsä, omat ongelmansa ja vaikeutensa, sekä lisäksi saattaa olla vielä erityistukea tarvitsevia lapsia mukana, siinä todellakin tarvitaan ammattitaitoa, jotta opetuksen saisi pysymään organisoituna ja kaikille soveltuvana.

      Samaan aikaan pitäisi hoitaa monia ennen kodeille kuuluvia kasvatustehtäviä, kuten tapakasvatusta ja sosiaalista kanssakäymistä, joita vanhemmat eivät jaksa/suostu/ehdi hoitamaan sillä kouluissahan nuo asiat pitäisi ehtiä tekemään.

      Ammattitaitoa vaatii se, että saa nämä yleismaailmalliset ja didatkiset sekä kenties erityispedagogisetkin siällöt tungettua ja suunniteltua sekä toteutettua niihin opetustunteihin mitä luokassa pidetään. Siihen eivät kaduntallajat pysty (välttämättä). Eikä pidäkään pystyä.

      • opettaja itsekin

        Olen TÄYSIN SAMAA MIELTÄ edellisen kirjoittajan kanssa! Hyvä kirjoitus.


      • samaa

        samaa mieltä


    • Huono maa

      Tilannehan on aika absurdi: Periaatteessa vaaditaan että pätevyys suoritetaan laki- ja sopimusteknisten asioiden takia, mutta kun olet saanut sen, niin sinua kartetaan kuin ruttoa suuremman palkan takia.

      Kaikki työpaikat jotka voidaan täyttää pätevillä pitäisi myös siirtää pätevien tehtäviksi. Sairaalan ihmiset voisivat pitää suunsa kiinni, ei teidänkään hommia pääse kukaan pääse tekemään ilman pätevyyttä ja ihan syystä. Syrjäseudulle tosin ei aina pätevää saa koska palkkaa ei ole tarjota tarpeeksi että ihminen saataisiin paikalle muuttamaan, eli siellä se on tapauskohtaisesti melkein pakko järjestää näin oppivelvollisuuden takia (tyhjää parempi ehkä kuitenkin).

    • ex-ope

      Nyt kun esim. ammattiopistot ovat yhtiömuotoisia, heillä on vapaammat kädet palkata epäpäteviä ohitse pätevien aina vuodeksi kerrallaan. Olen seurannut mitkä ammattiopistot tätä harjoittavat eli on joka vuosi aina samat työpaikat avoinna. Näiden oppilaitosten rehtorit ja työhönottajat harjoittavat aktiivista ikäsyrjintää, eli ei yli 50-vuotiaita oteta töihin mielellään, samoin etsitään syytä mitätöidä pätevän yli-ikäisen työnhakijan osaaminen ja ammattitaito mitä ihmeellisimmillä tavoilla. Ja jälleen joku epäpätevä palkataan vuodeksi kerrallaan, ja seuraavana vuonna on taas ilmoitus työkkärissä että on muka vakipaikka avoinna... Ja jos sattuu pätevä pääsemäänkin, niin se on liian kallis pitää ja koeaikana kyllä osataan savustuskeinot, jos open olemus, opetustyyli, polittiinen mielipide tai pärstä ei miellytä...

    • Sijaistatko taas

      Ei tarvi tapella, asia hoidossa:) Minä, koulunkäynninohjaaja sijaistan opettajaa vähintään kerran kuukaudessa.
      Opettajalla on lapsi kipeä, opettaja on itse kipeä, opettaja on koulutuksessa, opettaja on matkoilla.

    • opeeeet

      Unohdat sen seikan, että se opettaja jonka sijaiseksi tullaan, tekee sijaiselle materiaalin ja ohjeet valmiiksi. Työ on jo tehty, jonkun pitää vaan pitää se tunti. Valitettavasti ohjeista huolimatta lopoutulos tahtoo olla aina vähän mitä on. Sijaisia otetaan sieltä, mistä saadaan luotettava sijainen joka on koettu hyväksi. Usein päteviä ei saada, koska paperirumpa työyyömyyskorvauksista on suuri ongelma. Sen sijaan harvemmiin sillä opiskelijalla on mietittävään työkkäriasiat, toisin kuin sillä ammattiin jo valmistuneella ja töitä tehneellä, joka todennäköisesti nostaa ansiosidonnaista tms. Sen takia pätevät harvoin tulevat lyhyisiin sijaisuuksiin. Käsittämätön paperirumpa ja etujen menetys. Häviät siinä kun tulet töihin!

    • Pätevä opettaja

      Näin on, sitten on vielä ne kesälomatkin!
      Kyllä nyt ahdistaa...

    • masi noll

      Mitäs ihmettelemistä siinä. Onhan kirkossakin iät ajat ollut täysin epäpäteviä pappeja, tenuneniä jopa!

    • lehtori49

      Harvalla kunnalla on varaa pitää eri alojen opettajia reservissä jos joku sairastuu lyhyt aikaisesti.

      peruskoulusta en tiedä, mutta toisen aseteen kouluissa ei eri aineen opetukseen ihan kylmiltään hypätä.

    • fallenmadonnawithbgb

      epäpäteväthän just ovat niitä pätevimpiä opettajia, ei oo oppi pilannu päätä vielä

      • hälläväliä

        Viimeisimmän sijaisen kokemuksella ei todellakaan laita sinne päähän mitään. Oppilaat kehuivat, että tunnit olivat kivoja, mutta sijainen ei ollut thenyt mitään joita ohjeisiin oli laitettu. Ei tule toiste tämä sijainen meille.


    • Hellä ihokosketussu

      Opetusalalla virat ja toimet ovat yleisesti pelkkiä suojatyöpaikkoja paikallisille ihmisille, joiden varsinainen tulo muodostuu elinkeinon harjoittamisesta tai muusta yritystoiminnasta. Näin siis sekä opettajan ollessa laissa määrätyn kelpoisuuden täyttänyt tai sitten ei. Epäpätevistä opettajista pitäisi kansalaisten nostaa haloo, kun kerta valelääkäreistäkin on tehty tutkintoja ja oikeudenkäyntejä.

      • hälläväliä

        Tilanne on eri. Sijaiseksi on palkattu epäpätevä tietäen ja sijainen ei ole muuta väittänytkään.


    • hurmennustavaan

      Miten epäpätevä opettaja esim. huomioi opetuksen suunnittelussaan erilaiset oppijat ryhmässä? Esim. ryhmässä voi olla lukihäiriöisiä mitä moninaisempia, lisäksi voi olla kinesteettisiä, visuaalisia ja teknis-rationaalisia oppijoita. Miten epäpätevä opettaja esim. soveltaa konstruktivistisia opetusmenetelmiä näille oppijoille ja tietääkö epäpätevä opettaja, mitä seurauksia ryhmässä on, jos soveltaa ainoastaan behavioristisia menetelmiä (itse luennoi edessä, pistää oppilaat himona kirjoittamaan, tarjoaa keppi-porkkana seuraamuksia erilaisissa haasteissa, entä sitten, kun joku oppilas ärsyttää, paneeko kaiken lekkeriksi vai kiljuuko naama punaisena?) Mitkä ovat epäpätevän opettajan kurinpitomenetelmät eli interventiokeinot, jos luokka on levoton eikä keskity ollenkaan? Se olisi hauskaa tietää! Yksi pätevä opettaja käytti karkkeja ja suklaata luokan rauhoittamiseen (rehtorilta salaa tietenkin). Toinen toi limsaa ja kääretorttua ja luokassa polteltiin hämärässä kynttilöitä silloin tällöin ja kuunneltiin musiikkia. Yksi ope pisti oppilaat ulos juoksemaan koulun ympäri, jos jotakuta oppitunnin mälsyys ahdisti jne...

      • Maatikankouluttaja

        Onko olemassa jokin syy, miksi opettajankoulutusta vailla oleva, mutta työnsä hallitseva henkilö ei voisi käyttää mainitsemiasi keinoja?

        Kyllä eri tyyliset oppijat tunnistaa riippumatta siitä, tietääkö, mitä behaviorismi tarkoittaa. Ja tunnisti tai ei, opetuksessa käytetään yhtä kaikki erilaisia keinoja ja työskentelytapoja.

        Eräs kollega (ei opettajankoulutusta!) sanoi, että sodassa, rakkaudessa, koiranäyttelyssä ja kieltenopetuksessa kaikki keinot ovat sallittuja. Olen hänen kanssaan samaa mieltä ja laajennan sen omavaltaisesti koskemaan kaikkia oppiaineita.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5065
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1305
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe