Joensuun turvakoti

FEROZA

tapaan lastani turvakodilla 2 tuntia kuussa lokakuuhun asti. helmikuun tapaaminen peruuntui oman sairastumiseni takia, maaliskuun tapaaminen poikani sairastumisen takia.

Joensuun turvakoti on tehnyt oman sisäisen sääntönsä vasten lastensuojelulakia, että peruuntuneiden tapaamisten tilalle ei anneta uusia. sääntö helpottaa turvakodin toimintaa, mutta onko se lapsen edun mukaista? sairastapauksessa kun syy ei ole itsessä tai lapsessa.

nyt tapaamisiin tulee yli 3kk tauko, joten lapseni tutustuminen omaan äitiinsä alkaa ikäänkuin alusta. onko tämä lapsen etu?

en vieläkään ymmärrä miten lastensuojelun alaiset laitokset voivat toimia joensuussa näin?! turvakodin oma sääntöhän kääntyy heitä itseään vastaan.

tässä suora kopio sosiaaliasiamiehen kannanototsta:

niin ongelma on turvakodin, mutta tämä
> heidän
> laatimansa
> sisäinen sääntö kääntyy ajan mittaan heitä vastaan eli valitusportaissa
> viimeistään
> sisäisiä sääntöjä voidaan laatia ja niin tehdäänkin, mutta ne eivät saa
> olla ristiriidassa
> sen perimmäisen tavoitteen kanssa ja lastensuojelulain viimekädessä eli
> turvakoti on
> alisteinen omassa toiminnassaan lastensuojelulaille ja lapsen huolto- ja
> tapaamisoikeuslain
> toteuttamiselle ja oikeusasteet lähtevät sitä vasten kyllä
> kyseenalaistamaan tätä sääntöä
> näin on käynyt esim. kuntien sisäisille toimeentulotukiohjeille, jos ne
> ovat lain vastaisia
> niin kunnan on pitänyt uusia ne ja valittaja on voittanut eli tämä
> turvakodin toiminta kääntyy
> sinun eduksesi hakiessasi muutosta tapaamisiiin, koska turvakoti ei voi
> mihinkään voimassa
> olevaan lakiin ja asetukseen vedota omissa sisäisissä ohjeissaan
> tämmöisissä tilanteissa,
> eri asia on sitten jos vanhempi tulee esim. humalassa tapaamiseen, niin
> sehän on tietysti
> peruttava lapsen edun nimissä.

no nyt sitten muutoshakemusta väsäämään tapaamisiin. en ymmärää, miten ei aikuiset ihmiset pysty asioita sopimaan riitelemättä? tämäkin asia pitää viedä hallinto-oikeuteen.

kun aiemmin käytin kaikki voimavarani taisteluun pitäessäni kiinni lapseni oikeuksista, mitään ei tapahtunut. nyt kun olen nöyrä ja pidän kiinni sovituista raameista, siltikään mitään ei tapahdu. asiat menevät vain huonompaan suuntaan.

haluan tuon turvakotivaiheen kokonaan pois, joten haen muutosta niin, että lapseni pääsee jo kesällä kotiin. tässä sosiaaliasiamiehen neuvo siihen:

Ilmoitit aiemmin, että tulet hakemaan
tapaamisiin muutosta kesä-07 alussa ja siinä sie OTAT tämän esille eli tapaamisia on peruuntunut turvakodin oman sisäisen säännön mukaan lapsen edun nimissä (?). eli
haet muutosta tapaamisiin ls-viranhaltijalta eli (sossun nimi) on ensimmäinen etappi,
jos ei muutosta tule, niin oikaisupyyntö yksilöhuoltojaosto ja sen jälkeen hallinto-oikeus
eli normaali prosessuaalinen menettely.

jos joku muistaa tarinaani, niin taidanpa vihdoin viedä asioita tuonne oikeusprosessiin asti. pakkohan näitä joensuun "omia lastensuojelulakeja" on saatava julkisuuteen. kovin näyttävät muuten joensuun lastensuojelutilastot kauniilta...

turvakodille jo soittelin ja lueskelin heille lakia, tuli kiire, että eiköhän ne tapaamiset nyt kuitenkin saada järjestettyä...

haluaisin kuulla näitä omia lakeja muistakin kunnista. olisiko esimerkkejä?

28

3776

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luuluu

      TUTTUJA ASIOITA KAIKKI MITÄ KIRJOITIT.HOMMAA KUNNON ASIANAJAJA SINULLA ON OIKEUKSIA MYÖS!!LAPSEN TAPAAMISEN ESTÄMINEN ILMAN ERILLISTÄ PÄÄTÖSTÄ ON LAITON!!LEENI IKONEN LÖYTYY PUHL.OTA YHTEYTTÄ JA KERRO TARINASI SIELLÄ ON IHMINEN JOKA OIKEASTI LAPSEN ETUA AJATTELEE.VOIMIA
      SINULLE JA KAIKKI PALSTALAISET EI ANNETA PERIKSI ON SENTÄÄN MEIDÄN LAPSISTA KYSE!

    • sinusta pitkästä aikaa

      Ainakin Espoon ja Helsingin puolella toimiva Hdl:n lastenkoti toimii kaikkien mallisten lakien ulkopuolella monessa asiassa. Ovat nostaneet itsensä jumalan ja sossun yläpuolelle hoitokäytännöissään. Toisaalta voin melkein vannoa, että Hdl:n ylin johto ei tiedä, mitä lastenkodissa todella tapahtuu.

      Reilu vuosi sitten Karjalaisessa julkaistuun kirjoitukseeni joku paikallinen sossujohtaja vastasi, että "on aina syy vanhemmissa kun lapsi oireilee". Jäi kysymättä, asennoituuko hän samalla tavalla, jos vaikka koulukiusaamisella oireileva lapsi sattuu olemaan valtuuston puheenjohtajan tai koulun rehtorin poika, kuten Joroisten hyvä veli -systeemissä on todennäköisesti toimittu.

      Laittomuuksista puheenollen, katsos, mitä erään toisen sairaanhoitopiirin lastenpsykiatrian ylilääkäri kirjoittaa siitä yksiköstä, josta lapseni lähetettiin huostaanotettavaksi:

      "Myös paikkakuntanne asiantuntijat ovat tietoisia
      ongelmasta ja sitä on pyritty ratkaisemaan monin tavoin. Ottakaa
      yhteyttä potilasasiamieheen ja tehkää valitus hoidosta (esim.
      kiinnipitotilanne). Tästä voi olla hyötyä myös muille samankaltaisiin
      ristiriitoihin joutuneille. "

      Lisäksi kehotti ottamaan yhteyttä potilasasiamieheen ja tekemään valituksen.
      Huoh... Jatkuvaa taistelua joka suuntaan lapselle avun saamiseksi. Tämän talvinen suurin taistelu käytiin uutta opettajaa vastaan, jonka silmin nähtynä tilanne oli tämä:

      Lapsi on ollut huostaanotettuna (äiti siis hyvin epäilyksen alainen), lapsen vaatetus ei ole pakkasella riittävä ja kelvoton äiti ei ole totuttanut lasta edes tavallisen kotiruuan syömiseen. Tilasin yksityiseltä lääkäriasemalta asiantuntijakonsultaation, jotka väänsivät asiat opettajalle rautalangasta. Nyt open käytös on alkanut normalisoitua, konsultaation kuten lapselle oikean tutkimuksen ja diagnoosin saamisen rahoitin pankkilainalla.

      Tässä tuli nyt muitakin vääryyksiä listatuksi kuin mitä aloituksesi koski.

      ps.1 soitan sinulle vaikka pääsiäisen seutuun, jään silloin tod.näköisesti yksin, kun lapsi lähtee maalle

      ps.2 käytin oman käden oikeutta ja siirsin kirjoituksesi myös naapuripalstalle, kun näytti sopivan niin hyvin jonkun aloittamaan aiheeseen

      • FEROZA

        sinä tiedätkin tapaukseni aika yksityiskohtaisesti, ja varmaan moni muukin palstaa seurannut tuntee tarinaani.

        kun tässä liki 2 vuotta "raivokkaasti" yritin puolustaa lapseni oikeuksia ja omiani myös, se kääntyi minua vastaan. nyt kun olen nöyrtynyt, ei mikään ole silti muuttunut, tai pahemmaksi vain. eli mitä bioäidin kannattaa enää tehdä?! kun mikään ei riitä tai kelpaa.

        monissa asioissa voin toki katsoa peiliin, käytökseni oli ahdistuksen kourissa sossujen silmissä epävakaata. muutin keinoja laidasta laitaan, vain saadakseni lapseni kotiin. nyt on lääkärit sanoneet että huostaanoton kriteerit minun kohdalta on kaikki poistuneet, vain lapsi tarvitsee nyt aikaa luodakseen suhdetta minuun. ja sitä jarruttaa nyt turvakoti. eli taitavasti pelataan aikaa-jos ei sossujen puolelta-niin nyt turvakodin.

        soitin tänään sossulle, jopa hän sanoi että vie asia yksilönhuoltoon ja hallintoon sitten. eli tuntuu, että nyt ovat menneet sukset ristiin jo sossuilla ja turvakodilla...eli näin joensuun lastensuojelu puhaltaa yhteen hiileen.

        turvakoti lupasi soittaa kahden jälkeen, ei soittoa ole kuulunut...

        yritän nyt ennen lokakuuta hakea muutoksen tapaamisiin, että saisin lapseni kotiin. antakoon turvakoti tapaamisaikoja niille, jotka todella tarvitsevat turvakodin puitteet (juovuksissa tuleminen, väkivaltaisuus). minun kohdallani kun noita ongelmia ei ole.

        äitienpäivästäkin vielä sen verran: en ole yhtäkään äitienpäivää vielä poikani kanssa viettänyt. kysyin, joko nyt toukokuun tapaaminen on äitienpäivänä. ei, kuulemma ennen tai jälkeen. tuumasin vain, että tässäkin asiassako saan olla erityisasemassa, eihän muissakaan perheissä äitienpäivää vietetä käsittääkseni ennen tai jälkeen...

        en oikein jaksa hermostua enää mistään lastensuojelun tempauksista. en jaksa enää kiinnostua poikani neuvoloista tai hyvinvoinnista, on vain luotettava että asiat hoituu sijaisperheessä. eli tämäkin varmasti kääntyy minua vastaan, etten ole kiinnostunu pojastani milläänlailla, kunhan saan itseni heivattua aina siihen 2 tunnin tapaamissessioon.

        käsittääkö sijaisvanhemmat, kuinka bioja usein nakerretaan pala palalta? ainakin itsetuntoa ja äitiyttä syödään.


      • .....
        FEROZA kirjoitti:

        sinä tiedätkin tapaukseni aika yksityiskohtaisesti, ja varmaan moni muukin palstaa seurannut tuntee tarinaani.

        kun tässä liki 2 vuotta "raivokkaasti" yritin puolustaa lapseni oikeuksia ja omiani myös, se kääntyi minua vastaan. nyt kun olen nöyrtynyt, ei mikään ole silti muuttunut, tai pahemmaksi vain. eli mitä bioäidin kannattaa enää tehdä?! kun mikään ei riitä tai kelpaa.

        monissa asioissa voin toki katsoa peiliin, käytökseni oli ahdistuksen kourissa sossujen silmissä epävakaata. muutin keinoja laidasta laitaan, vain saadakseni lapseni kotiin. nyt on lääkärit sanoneet että huostaanoton kriteerit minun kohdalta on kaikki poistuneet, vain lapsi tarvitsee nyt aikaa luodakseen suhdetta minuun. ja sitä jarruttaa nyt turvakoti. eli taitavasti pelataan aikaa-jos ei sossujen puolelta-niin nyt turvakodin.

        soitin tänään sossulle, jopa hän sanoi että vie asia yksilönhuoltoon ja hallintoon sitten. eli tuntuu, että nyt ovat menneet sukset ristiin jo sossuilla ja turvakodilla...eli näin joensuun lastensuojelu puhaltaa yhteen hiileen.

        turvakoti lupasi soittaa kahden jälkeen, ei soittoa ole kuulunut...

        yritän nyt ennen lokakuuta hakea muutoksen tapaamisiin, että saisin lapseni kotiin. antakoon turvakoti tapaamisaikoja niille, jotka todella tarvitsevat turvakodin puitteet (juovuksissa tuleminen, väkivaltaisuus). minun kohdallani kun noita ongelmia ei ole.

        äitienpäivästäkin vielä sen verran: en ole yhtäkään äitienpäivää vielä poikani kanssa viettänyt. kysyin, joko nyt toukokuun tapaaminen on äitienpäivänä. ei, kuulemma ennen tai jälkeen. tuumasin vain, että tässäkin asiassako saan olla erityisasemassa, eihän muissakaan perheissä äitienpäivää vietetä käsittääkseni ennen tai jälkeen...

        en oikein jaksa hermostua enää mistään lastensuojelun tempauksista. en jaksa enää kiinnostua poikani neuvoloista tai hyvinvoinnista, on vain luotettava että asiat hoituu sijaisperheessä. eli tämäkin varmasti kääntyy minua vastaan, etten ole kiinnostunu pojastani milläänlailla, kunhan saan itseni heivattua aina siihen 2 tunnin tapaamissessioon.

        käsittääkö sijaisvanhemmat, kuinka bioja usein nakerretaan pala palalta? ainakin itsetuntoa ja äitiyttä syödään.

        millä perusteella et voi saada tapaamispäivää äitienpäivälle? meillä ei tapaaminen osunut äitienpäivälle ja kun meidän lapsen bioäiti kysyi itse että voisiko vaihtaa, niin mikäs siinä, vietämme sen yhdessä, vaikka viime vuonna tapaaminen meni pipariksi kun heillä meni hieman pitkäksi... ja meillä vanhemmat käyvät meillä tapaamassa lasta, tosin lapsi jää pitkäaikais sijoitukseen, ei ole ikinä asunut vanhemmillaan, ja vanhemmat ovat hyväksyneet tilanteen, kun heillä ei todella ole mahdollista hoitaa lasta...
        Ja tuosta sairastelusta, jos joku osapuoli on sairas niin mun mielestä ja meillä ainakin tehdään niin että tapaamispäivä vaihdetaan seuraavalle viikonlopulle.


      • selvä, miksi ei bio
        ..... kirjoitti:

        millä perusteella et voi saada tapaamispäivää äitienpäivälle? meillä ei tapaaminen osunut äitienpäivälle ja kun meidän lapsen bioäiti kysyi itse että voisiko vaihtaa, niin mikäs siinä, vietämme sen yhdessä, vaikka viime vuonna tapaaminen meni pipariksi kun heillä meni hieman pitkäksi... ja meillä vanhemmat käyvät meillä tapaamassa lasta, tosin lapsi jää pitkäaikais sijoitukseen, ei ole ikinä asunut vanhemmillaan, ja vanhemmat ovat hyväksyneet tilanteen, kun heillä ei todella ole mahdollista hoitaa lasta...
        Ja tuosta sairastelusta, jos joku osapuoli on sairas niin mun mielestä ja meillä ainakin tehdään niin että tapaamispäivä vaihdetaan seuraavalle viikonlopulle.

        saa äitienpäivänä tavata...

        Mutta sitä tuskin tällä palstalla rohkenee ääneen sanoa.


      • amalia
        selvä, miksi ei bio kirjoitti:

        saa äitienpäivänä tavata...

        Mutta sitä tuskin tällä palstalla rohkenee ääneen sanoa.

        kyllä todella kiinnostaisi tietää mikä voi olla syy, ettei lapsi saisi omaa äitiään äitienpäivänä tavata, jos kerran mahdollista.


      • FEROZA
        selvä, miksi ei bio kirjoitti:

        saa äitienpäivänä tavata...

        Mutta sitä tuskin tällä palstalla rohkenee ääneen sanoa.

        siksi kun en saa olla tekemisissä sijaisvanhempien kanssa, joten tapaaminen äitienpäivänä heidän kotonaan ei onnistu.

        turvakodilla se taas ei onnistu siksi, kun viikonlopputapaamiset ei sinne käy.

        viimeinen tieto, mitä sijaisvanhemmat ovat minulta käskeneet kysyä sossun välityksellä on se, että saako pojalleni hankkia passin jos lähtevät ulkomaille. annoin suostumukseni.

        eli joensuussa ei aukuiset ihmiset pysty kommunikoimaan kuin aina jonkin toisen viranomaisen/instanssin kautta. suoraa yhteydenpitoa sijaisvanhempiin ei sallita. (kuulemma vielä tässä vaiheessa, kun sijoitusta on kestänyt 2 vuotta...)

        poikani kuulumiset ym. saan soittamalla sossulle ja hän sij.perheeseen ja taas sitten minulle.


      • ......
        FEROZA kirjoitti:

        siksi kun en saa olla tekemisissä sijaisvanhempien kanssa, joten tapaaminen äitienpäivänä heidän kotonaan ei onnistu.

        turvakodilla se taas ei onnistu siksi, kun viikonlopputapaamiset ei sinne käy.

        viimeinen tieto, mitä sijaisvanhemmat ovat minulta käskeneet kysyä sossun välityksellä on se, että saako pojalleni hankkia passin jos lähtevät ulkomaille. annoin suostumukseni.

        eli joensuussa ei aukuiset ihmiset pysty kommunikoimaan kuin aina jonkin toisen viranomaisen/instanssin kautta. suoraa yhteydenpitoa sijaisvanhempiin ei sallita. (kuulemma vielä tässä vaiheessa, kun sijoitusta on kestänyt 2 vuotta...)

        poikani kuulumiset ym. saan soittamalla sossulle ja hän sij.perheeseen ja taas sitten minulle.

        on kumma homma että ei yhteydenpitoa sallita kun välikäden kautta ??!
        Meillä mein bio vanhemmat soittavat /txt kerran viikossa sen on sossut määränny, mutta tapahtuu sitä välillä useammin, mutta meillä tosiaan bioilla ongelmana päihteet.... Ja ihmetyttää tuo koko tapaus että ei muka tapaamisia voi järjestää turvakodille viikonloppuna, aikoinaan tai sillon alussa meillä biot tapasivat lasta turvakodilla muutaman kerran ja aina viikonloppuna, sen jälkeen rupesivat tulemaan meille.... Ja me tapasimme ennen lapsen meille tuloa bio vanhemmat ja kun lapsi oli meille tullut kotiin tuli biot sossujen kanssa ekan kerran meille kylään.


      • tapaamisen vai ovatko
        ...... kirjoitti:

        on kumma homma että ei yhteydenpitoa sallita kun välikäden kautta ??!
        Meillä mein bio vanhemmat soittavat /txt kerran viikossa sen on sossut määränny, mutta tapahtuu sitä välillä useammin, mutta meillä tosiaan bioilla ongelmana päihteet.... Ja ihmetyttää tuo koko tapaus että ei muka tapaamisia voi järjestää turvakodille viikonloppuna, aikoinaan tai sillon alussa meillä biot tapasivat lasta turvakodilla muutaman kerran ja aina viikonloppuna, sen jälkeen rupesivat tulemaan meille.... Ja me tapasimme ennen lapsen meille tuloa bio vanhemmat ja kun lapsi oli meille tullut kotiin tuli biot sossujen kanssa ekan kerran meille kylään.

        sijarit sanoneet, että eivät halua tavata sinua?

        Tuo teidän sossujen touhu on kyllä sisältänyt paljon merkillisiä piirteitä, sen mitä muistan aiemmista kirjoituksistasi.


      • FEROZA
        tapaamisen vai ovatko kirjoitti:

        sijarit sanoneet, että eivät halua tavata sinua?

        Tuo teidän sossujen touhu on kyllä sisältänyt paljon merkillisiä piirteitä, sen mitä muistan aiemmista kirjoituksistasi.

        siis olen tavannut sijaisvanhemmat kyllä niissä kahdessa huoltosuunnitelmapalaverissa, mitkä on järjestetty.

        käsittääkseni sij.vanhemmilla ei ole mitään sitä vastaan, että yhteydenpito sallittaisiin (tai heillähän EI PITÄISI olla mitään sitä vastaan, heillä on poikani vain lainassa...), mutta hehän tekevät niinkuin sossut määrää. tuskin sij.vanhemmat alkavat anella, että eikö äiti saisi soittaa kuulumisia kerran viikossa. tätä kerran viikossa-käytäntöä olen jo kauan sitten itse pyytänyt.

        nyt kun olen antanut ikäänkuin periksi tässä koko asiassa, on käsitykseni sijaisvanhemmuudesta muuttunut. AINA olen ollut sitä mieltä, että sij.vanhemmuus on arvokasta työtä, huostaanotto vain omalle kohdalle tuntui sattuvan aikalailla väärin. ja se, että sijaisäiti toitottaa palaverissa, että poikani saa heiltä rakkautta yllin kyllin (näin se kuuluukin olla), tuntui silti minusta pahalta. aivan kuin poikani ei sitä kotoaan saisi?! kiintymyksen sij.vanhempiin olen hyväksynyt (kehityksen kannalta välttämätön), mutta muuta en enää pelkääkään, kuin että poikani ei kiinny enää minuun. jos kotiutusta aletaan suunittelemaan ensi vuonna, se on pojalleni ikäänkuin toinen huostaanotto. loppu elämääni en kuitenkaan aio elää niin, että toinen lapsistani sijaiskodissa.

        halusin tuoda nämä ajatukseni esille nimenomaan sij.vanhemmille, että miettikää mitä suustanne päästätte niissä palavereissa.

        samoin sij.äiti sanoi, että tapaa lastasi nimenomaan lapsesi takia (kun välillä olin tapaamatta oman eroahdistuksen takia). paukautin hänelle, että olepa itse erossa biotyttärestäsi, niin että joku sanelee että näet häntä kerran kuussa 2 tuntia. sij.äiti alkoi itkeä.

        usein sanoilla on hyvä tarkoitus, mutta joskus ne loukkaavat pahasti.

        viimeviikolla tuli hyvä pätkä sijaisvanhemmuudesta: sij.vanhemmuus käsittää paljon muutakin kuin sen huolehdittavan lapsen, mukana tulee koko biosuku. miten meillä ei ole näin käynyt, kun meillä evätään myös mummin ja ukin tapaamiset?! mummi viiden lapsen yksinhuoltaja, joten älkää nyt alkako epäillä että meidän koko suku on jotenkin rempsahtanut...samassa ohjelmassa oli vauva, joka ei enää reagoinut vuorovaikutukseen, oli apaattinen, paskainen ja nälkiintynyt. lapsi palautettiin 2kk sijoituksen jälkeen biokotiin. tällä kahden kuukauden sijoitukella varmaan saatiin jo paljon aikaiseksi, mutta minnekä se minun poika on jäänyt, kun häntä ei ihan tuossa kunnossa huostaanotettu?!


      • varaäiti
        FEROZA kirjoitti:

        siis olen tavannut sijaisvanhemmat kyllä niissä kahdessa huoltosuunnitelmapalaverissa, mitkä on järjestetty.

        käsittääkseni sij.vanhemmilla ei ole mitään sitä vastaan, että yhteydenpito sallittaisiin (tai heillähän EI PITÄISI olla mitään sitä vastaan, heillä on poikani vain lainassa...), mutta hehän tekevät niinkuin sossut määrää. tuskin sij.vanhemmat alkavat anella, että eikö äiti saisi soittaa kuulumisia kerran viikossa. tätä kerran viikossa-käytäntöä olen jo kauan sitten itse pyytänyt.

        nyt kun olen antanut ikäänkuin periksi tässä koko asiassa, on käsitykseni sijaisvanhemmuudesta muuttunut. AINA olen ollut sitä mieltä, että sij.vanhemmuus on arvokasta työtä, huostaanotto vain omalle kohdalle tuntui sattuvan aikalailla väärin. ja se, että sijaisäiti toitottaa palaverissa, että poikani saa heiltä rakkautta yllin kyllin (näin se kuuluukin olla), tuntui silti minusta pahalta. aivan kuin poikani ei sitä kotoaan saisi?! kiintymyksen sij.vanhempiin olen hyväksynyt (kehityksen kannalta välttämätön), mutta muuta en enää pelkääkään, kuin että poikani ei kiinny enää minuun. jos kotiutusta aletaan suunittelemaan ensi vuonna, se on pojalleni ikäänkuin toinen huostaanotto. loppu elämääni en kuitenkaan aio elää niin, että toinen lapsistani sijaiskodissa.

        halusin tuoda nämä ajatukseni esille nimenomaan sij.vanhemmille, että miettikää mitä suustanne päästätte niissä palavereissa.

        samoin sij.äiti sanoi, että tapaa lastasi nimenomaan lapsesi takia (kun välillä olin tapaamatta oman eroahdistuksen takia). paukautin hänelle, että olepa itse erossa biotyttärestäsi, niin että joku sanelee että näet häntä kerran kuussa 2 tuntia. sij.äiti alkoi itkeä.

        usein sanoilla on hyvä tarkoitus, mutta joskus ne loukkaavat pahasti.

        viimeviikolla tuli hyvä pätkä sijaisvanhemmuudesta: sij.vanhemmuus käsittää paljon muutakin kuin sen huolehdittavan lapsen, mukana tulee koko biosuku. miten meillä ei ole näin käynyt, kun meillä evätään myös mummin ja ukin tapaamiset?! mummi viiden lapsen yksinhuoltaja, joten älkää nyt alkako epäillä että meidän koko suku on jotenkin rempsahtanut...samassa ohjelmassa oli vauva, joka ei enää reagoinut vuorovaikutukseen, oli apaattinen, paskainen ja nälkiintynyt. lapsi palautettiin 2kk sijoituksen jälkeen biokotiin. tällä kahden kuukauden sijoitukella varmaan saatiin jo paljon aikaiseksi, mutta minnekä se minun poika on jäänyt, kun häntä ei ihan tuossa kunnossa huostaanotettu?!

        Minun mielestäni sijaisvanhemmat voivat pyytää, että lapsi saa tai lapselle saa soittaa kerran viikossa. Sehän on lapsen edun mukaista yleensä.
        Meillä yhden äiti soittaa 2xkrt viikossa ja kerran kolmessa viikossa tapaamiset viikonlopun ajan äidin luona. Äidillä on päihdeongelma.
        itse pidän kiinni niistä soitosta, enkä ole sossun ehdotuksista huolimatta suostunut harvempiin kertoihin, koska katson soitotkin tärkeiksi lapsille.
        Isommilla lapsilla ei ole soittoaikoja vaan soittelevat vanhemmille ja sukulaisille miten haluavat puolin ja toisin. Kännykät laitetaan yöksi kiinni.
        Olen miettinyt mistä nämä soittorajoitukset tulevat ja miksi, ketä se hyödyttää. Ymmärrän jos vanhemmat jotenkin "häiritsevät" lasta ja puhelut ahdistavat, mutta se on varmaan vähemmistö ja rajoittamisia ei pitäisi tehdä varmuden vuoksi.
        Sinun ei pitäisi luoda sanoille sellaista merkitystä mitä niillä ei ole. Jos sijaisvanhemmat sanovat antavansa lapselle rakkautta se ei vähennä sinun antamaasi rakkautta eikä tarkoita ettet sitä hänelle antaisi.
        Lapsesi on onnellissa asemassa, hän saa rakkautta monelta taholta ja sitä ei voi saada liikaa.
        Odotat että sijaisvanhempi ei loukkaa sinua sanoilla, mitä ei loukkaukseksi ehkä ole edes tarkoitettu, kuitenkin itsekin niin teet. Aina ei voi tietää mikä toista loukkaa.
        Siinä vaiheessa kun lapsesi muuttaa takaisin luoksesi niin onhan se kaikille suuri muutos, mutta se että hyväksyt hänen eletyn elämän sijaisvanhempien luona helpottaa kotiutumista puolin ja toisin. Aikuisen on kätkettävä mustasukkaisuus ja kestettävä mahdollinen vertailu.
        Itse uskon että lapselle kotiutus on toiveiden täyttymys.


      • FEROZA
        varaäiti kirjoitti:

        Minun mielestäni sijaisvanhemmat voivat pyytää, että lapsi saa tai lapselle saa soittaa kerran viikossa. Sehän on lapsen edun mukaista yleensä.
        Meillä yhden äiti soittaa 2xkrt viikossa ja kerran kolmessa viikossa tapaamiset viikonlopun ajan äidin luona. Äidillä on päihdeongelma.
        itse pidän kiinni niistä soitosta, enkä ole sossun ehdotuksista huolimatta suostunut harvempiin kertoihin, koska katson soitotkin tärkeiksi lapsille.
        Isommilla lapsilla ei ole soittoaikoja vaan soittelevat vanhemmille ja sukulaisille miten haluavat puolin ja toisin. Kännykät laitetaan yöksi kiinni.
        Olen miettinyt mistä nämä soittorajoitukset tulevat ja miksi, ketä se hyödyttää. Ymmärrän jos vanhemmat jotenkin "häiritsevät" lasta ja puhelut ahdistavat, mutta se on varmaan vähemmistö ja rajoittamisia ei pitäisi tehdä varmuden vuoksi.
        Sinun ei pitäisi luoda sanoille sellaista merkitystä mitä niillä ei ole. Jos sijaisvanhemmat sanovat antavansa lapselle rakkautta se ei vähennä sinun antamaasi rakkautta eikä tarkoita ettet sitä hänelle antaisi.
        Lapsesi on onnellissa asemassa, hän saa rakkautta monelta taholta ja sitä ei voi saada liikaa.
        Odotat että sijaisvanhempi ei loukkaa sinua sanoilla, mitä ei loukkaukseksi ehkä ole edes tarkoitettu, kuitenkin itsekin niin teet. Aina ei voi tietää mikä toista loukkaa.
        Siinä vaiheessa kun lapsesi muuttaa takaisin luoksesi niin onhan se kaikille suuri muutos, mutta se että hyväksyt hänen eletyn elämän sijaisvanhempien luona helpottaa kotiutumista puolin ja toisin. Aikuisen on kätkettävä mustasukkaisuus ja kestettävä mahdollinen vertailu.
        Itse uskon että lapselle kotiutus on toiveiden täyttymys.

        olenkin aina ollut sitä mieltä että jos olisin päihdeäiti, kaikki olisi helpompaa. siten saisin ilmeisesti soittoluvankin, kunhan ei vain soittaisi humalassa.

        nyt en ole käyttäytynyt "uhkaavasti", en soitellut kännissä, en kolkutellut sij.perheen ovella, en häirinnyt kirjeitse. ensimmäisen kerran saan tänä kesänä kuulla heidän kesälomasuunnitelmistaan. tämäkin kaikki minulta "salattiin" tai jätettiin kertomatta ennen.

        paitsi, pojalleni olen kirjeitä ym. heidän postilaatikkoonsa kuin varkain vienyt. mm. kirjan pikku prinssi, ja sij.äiti sanoi että kaikki posti pojalleni on tervetullutta. valokuva-albumia en saanut itse toimittaa, sen vei sossu pojalleni. tämä siksi, koska olin aiemmin vienyt postia heidän laatikkoonsa...(se ei siten ollutkaan sopivaa).

        myös poliisilta on tilattu rikosrekisterini, ilmeisesti minun häiriökäyttäymiseni takia. harmi kun rekisteri oli puhdas. edes huumausainerikoksia ei löytynyt tai rattijuopumuksia. tai pahoinpitelysyytteitä.

        tuohon aiempaan viestiin, tämä 2 tuntia kuussa tukee sossujen mielestä syntyvää suhdetta äitiin. ja näin siis jankataan 10 kuukautta. sen jälkeen muutun "hauskasta tädistä", jonka kanssa poikani leikkii 2 tuntia turvakodilla taas hänen äidikseen. siis arkiäidikseen.


      • varaäiti
        FEROZA kirjoitti:

        olenkin aina ollut sitä mieltä että jos olisin päihdeäiti, kaikki olisi helpompaa. siten saisin ilmeisesti soittoluvankin, kunhan ei vain soittaisi humalassa.

        nyt en ole käyttäytynyt "uhkaavasti", en soitellut kännissä, en kolkutellut sij.perheen ovella, en häirinnyt kirjeitse. ensimmäisen kerran saan tänä kesänä kuulla heidän kesälomasuunnitelmistaan. tämäkin kaikki minulta "salattiin" tai jätettiin kertomatta ennen.

        paitsi, pojalleni olen kirjeitä ym. heidän postilaatikkoonsa kuin varkain vienyt. mm. kirjan pikku prinssi, ja sij.äiti sanoi että kaikki posti pojalleni on tervetullutta. valokuva-albumia en saanut itse toimittaa, sen vei sossu pojalleni. tämä siksi, koska olin aiemmin vienyt postia heidän laatikkoonsa...(se ei siten ollutkaan sopivaa).

        myös poliisilta on tilattu rikosrekisterini, ilmeisesti minun häiriökäyttäymiseni takia. harmi kun rekisteri oli puhdas. edes huumausainerikoksia ei löytynyt tai rattijuopumuksia. tai pahoinpitelysyytteitä.

        tuohon aiempaan viestiin, tämä 2 tuntia kuussa tukee sossujen mielestä syntyvää suhdetta äitiin. ja näin siis jankataan 10 kuukautta. sen jälkeen muutun "hauskasta tädistä", jonka kanssa poikani leikkii 2 tuntia turvakodilla taas hänen äidikseen. siis arkiäidikseen.

        Lapsen kotiuttamisen pitää olla päämäärä. Silloin ei 2 tuntia riitä tapaamisiin se on totta, ei vaikka lapsi olisi minkä ikäinen tahansa. En tiedä tapaustasi, joten miksi niin tiukkiin tapaamisiin on menty?
        Jotenkin sosiaalityöntekijän mielestä olet uhka, mutta kenelle?
        Sijaisperheitäkin on monenlaisia ja kaikki eivät tunnu haluavan lasten vanhempia elämäänsä ja silloin ei kyllä toteudu sijaishuollon tavoite. Jos tähän on ryhtynyt pitää tukea vanhemman ja lapsen suhdetta, eikä aina voi olla samaa mieltä sosiaalityöntekijän kanssa. Me ainakin sovimme asiat lasten vanhempien kanssa itse ilman välikäsiä. Raamit nyt on annettu joiden pohjalta sitä tehdään, mutta joustot sallittuja.
        Koitan ajatella miltä minusta tuntuisi ja miten haluaisin lapseni kanssa toimittavan jos hänet huostaanotettaisiin.
        Inhimmillisyyttä tarvitaan näihin asioihin.


      • lapsi on aiheetta
        varaäiti kirjoitti:

        Minun mielestäni sijaisvanhemmat voivat pyytää, että lapsi saa tai lapselle saa soittaa kerran viikossa. Sehän on lapsen edun mukaista yleensä.
        Meillä yhden äiti soittaa 2xkrt viikossa ja kerran kolmessa viikossa tapaamiset viikonlopun ajan äidin luona. Äidillä on päihdeongelma.
        itse pidän kiinni niistä soitosta, enkä ole sossun ehdotuksista huolimatta suostunut harvempiin kertoihin, koska katson soitotkin tärkeiksi lapsille.
        Isommilla lapsilla ei ole soittoaikoja vaan soittelevat vanhemmille ja sukulaisille miten haluavat puolin ja toisin. Kännykät laitetaan yöksi kiinni.
        Olen miettinyt mistä nämä soittorajoitukset tulevat ja miksi, ketä se hyödyttää. Ymmärrän jos vanhemmat jotenkin "häiritsevät" lasta ja puhelut ahdistavat, mutta se on varmaan vähemmistö ja rajoittamisia ei pitäisi tehdä varmuden vuoksi.
        Sinun ei pitäisi luoda sanoille sellaista merkitystä mitä niillä ei ole. Jos sijaisvanhemmat sanovat antavansa lapselle rakkautta se ei vähennä sinun antamaasi rakkautta eikä tarkoita ettet sitä hänelle antaisi.
        Lapsesi on onnellissa asemassa, hän saa rakkautta monelta taholta ja sitä ei voi saada liikaa.
        Odotat että sijaisvanhempi ei loukkaa sinua sanoilla, mitä ei loukkaukseksi ehkä ole edes tarkoitettu, kuitenkin itsekin niin teet. Aina ei voi tietää mikä toista loukkaa.
        Siinä vaiheessa kun lapsesi muuttaa takaisin luoksesi niin onhan se kaikille suuri muutos, mutta se että hyväksyt hänen eletyn elämän sijaisvanhempien luona helpottaa kotiutumista puolin ja toisin. Aikuisen on kätkettävä mustasukkaisuus ja kestettävä mahdollinen vertailu.
        Itse uskon että lapselle kotiutus on toiveiden täyttymys.

        sijoitettu pois kotoa, kuten Ferozan tapauksessa. Äiti on venynyt jo ihan uskomattomiin mittoihin yhteistyössä sossujen kanssa viranomaisten jatkuvasta mielivallasta huolimatta.

        Mutta tätä tämä suomalainen 'lastensuojelu' pahimmillaan on:

        Lapsella ja vanhemmalla ei ole mitään oikeusturvaa. Äidille kyllä asetetaan vaatimuksia muualtakin, eikä vain sossujen taholta. "Suurinta rakkautta on luovuttaa lapsi rakastavaan perheeseen..." Minkä ihmeen takia tuollaisessakin tapauksessa? Kaiken laittomuudenkin edessä aina vain pitäisi luovuttaa, olla nöyrä vääryydenkin edessä, pitää suu kiinni ja luovuttaa. Tunteitaan ei saa näyttää tai on yhteistyökyvytön, ja muita järjettömiä ohjeita loputtomiin.

        Jos tuossa asiassa olisi pienintäkään oikeutta tapahtunut, poika olisi ollut äitinsä luona jo jonkin aikaa tässä vaiheessa. Mutta mitä tekevät sossut? 10:n kk:n suunnitelma parin tunnin tapaamisista! Järjetöntä! Tuo turvakodin kanssa leikkiminenkin on vain äidin henkistä hivutusta, eivätkä sossut puutu mitenkään turvakodin laittomiin tapaamisten vähentämisiin.

        Jos sossun tarkoitus on epäinhimillisin keinoin testata äidin henkistä kestävyyttä, niin siinä on menty jo liian pitkälle. On olemassa virallista lausuntoa, että huostaanoton jatkamiselle ei ole syitä. Miksi sitä siis jatketaan? Jos asia voitaisiin käsitellä rikosoikeuden puolella, saataisiin todennäköisesti päätös, että huostaanottoon ei ollut alun alkaenkaan aihetta ja sossut jopa saisivat rangaistuksen rikoksistaan.

        Mutta entä nyt? Loputonta sossun mielivaltaa, johon tiukan paikan tullen pystyvät antamaan selitykseksi vain jonkin käsittämättömän 'huoli'-käsitteen. Jos rikosoikeudessa olisi käytössä huoli-käsite, me eläisimme tässä maassa kuin villissä lännessä, mutta lastensuojelussa tuo käsite mahdollistaa kaiken.

        Nyt joudutaan näpertelemään tekemällä valituksia laittomista tapaamisrajoituksista, jolloin asian ydin - huostaanoton laiton jatkaminen - jää käsittelemättä täysin. Lisäksi todellinen oikeus jää joka tapauksessa tapahtumatta, koska hallinnolliset oikeudet hyväksyvät viranomaisten huoli-käsitten selittämään millaisen mielivallan tahansa.

        Sopii arvailla, mikä tässä sossujen lopullinen tarkoitus on? Jatkaa sijoitusta niin kauan, että todellakin aletaan ihmettelemään, onko kotiutus toinen huostaanotto lapsen kannalta? Omien kasvojensa säilyttäminen laittoman huostaanoton tekemisestä tai vähintään sen jatkamisesta?

        On ihan tyypillistä asennoitumista vuosien kestäneen hivutuksen keskellä asettaa vain lisää yli-inhimillisiä vaatimuksia äidille: "Sinun ei pitäisi luoda sanoille sellaista merkitystä mitä niillä ei ole. ..Odotat että sijaisvanhempi ei loukkaa sinua sanoilla, mitä ei loukkaukseksi ehkä ole edes tarkoitettu, kuitenkin itsekin niin teet. Aina ei voi tietää mikä toista loukkaa. ... mutta se että hyväksyt hänen eletyn elämän sijaisvanhempien luona helpottaa kotiutumista puolin ja toisin."

        Kirjoittaja tarkoittaa ilmeisesti hyvää, mutta sisältö osoittaa, että ei näitä asioita voi ymmärtää muuta kuin toinen sellainen ihminen, jonka lapselle on laiton huostaanotto tehty. Tosiasia on, että kun huostaanottoäiti-leima on lyöty vanhempaan, hänen puheitaan epäillään joka paikassa, missä hän liikkuukin.

        Kaikkein eniten nettikirjoituksissakin hyökätään niiden lasten oikeuksien ajamista vastaan, jotka on laittomasti erotettu vanhemmistaan. Heitä ei saisi olla olemassakaan, heidän olemassa olonsa jopa kielletään... melkoista lapsen mitätöintiä.

        Ja kun ei mitään muuta osata, niin aiheettomia huostaanottoja käsittelevän kirjoituksen jälkeen lisätään kommentteja, että "kirjoitetaan kuin aiheellisia huostaanottoja ei olisi olemassakaan". Pitääkö joka kirjoitukseen liittää katsaus lastensuojelun kokonaistilanteesta maassamme? Ei kai täällä kirjoittamisesta mitään tulisi, jos se vaadittaisiin joka kirjoituksen yhteyteen.


      • ja asenteestasi
        lapsi on aiheetta kirjoitti:

        sijoitettu pois kotoa, kuten Ferozan tapauksessa. Äiti on venynyt jo ihan uskomattomiin mittoihin yhteistyössä sossujen kanssa viranomaisten jatkuvasta mielivallasta huolimatta.

        Mutta tätä tämä suomalainen 'lastensuojelu' pahimmillaan on:

        Lapsella ja vanhemmalla ei ole mitään oikeusturvaa. Äidille kyllä asetetaan vaatimuksia muualtakin, eikä vain sossujen taholta. "Suurinta rakkautta on luovuttaa lapsi rakastavaan perheeseen..." Minkä ihmeen takia tuollaisessakin tapauksessa? Kaiken laittomuudenkin edessä aina vain pitäisi luovuttaa, olla nöyrä vääryydenkin edessä, pitää suu kiinni ja luovuttaa. Tunteitaan ei saa näyttää tai on yhteistyökyvytön, ja muita järjettömiä ohjeita loputtomiin.

        Jos tuossa asiassa olisi pienintäkään oikeutta tapahtunut, poika olisi ollut äitinsä luona jo jonkin aikaa tässä vaiheessa. Mutta mitä tekevät sossut? 10:n kk:n suunnitelma parin tunnin tapaamisista! Järjetöntä! Tuo turvakodin kanssa leikkiminenkin on vain äidin henkistä hivutusta, eivätkä sossut puutu mitenkään turvakodin laittomiin tapaamisten vähentämisiin.

        Jos sossun tarkoitus on epäinhimillisin keinoin testata äidin henkistä kestävyyttä, niin siinä on menty jo liian pitkälle. On olemassa virallista lausuntoa, että huostaanoton jatkamiselle ei ole syitä. Miksi sitä siis jatketaan? Jos asia voitaisiin käsitellä rikosoikeuden puolella, saataisiin todennäköisesti päätös, että huostaanottoon ei ollut alun alkaenkaan aihetta ja sossut jopa saisivat rangaistuksen rikoksistaan.

        Mutta entä nyt? Loputonta sossun mielivaltaa, johon tiukan paikan tullen pystyvät antamaan selitykseksi vain jonkin käsittämättömän 'huoli'-käsitteen. Jos rikosoikeudessa olisi käytössä huoli-käsite, me eläisimme tässä maassa kuin villissä lännessä, mutta lastensuojelussa tuo käsite mahdollistaa kaiken.

        Nyt joudutaan näpertelemään tekemällä valituksia laittomista tapaamisrajoituksista, jolloin asian ydin - huostaanoton laiton jatkaminen - jää käsittelemättä täysin. Lisäksi todellinen oikeus jää joka tapauksessa tapahtumatta, koska hallinnolliset oikeudet hyväksyvät viranomaisten huoli-käsitten selittämään millaisen mielivallan tahansa.

        Sopii arvailla, mikä tässä sossujen lopullinen tarkoitus on? Jatkaa sijoitusta niin kauan, että todellakin aletaan ihmettelemään, onko kotiutus toinen huostaanotto lapsen kannalta? Omien kasvojensa säilyttäminen laittoman huostaanoton tekemisestä tai vähintään sen jatkamisesta?

        On ihan tyypillistä asennoitumista vuosien kestäneen hivutuksen keskellä asettaa vain lisää yli-inhimillisiä vaatimuksia äidille: "Sinun ei pitäisi luoda sanoille sellaista merkitystä mitä niillä ei ole. ..Odotat että sijaisvanhempi ei loukkaa sinua sanoilla, mitä ei loukkaukseksi ehkä ole edes tarkoitettu, kuitenkin itsekin niin teet. Aina ei voi tietää mikä toista loukkaa. ... mutta se että hyväksyt hänen eletyn elämän sijaisvanhempien luona helpottaa kotiutumista puolin ja toisin."

        Kirjoittaja tarkoittaa ilmeisesti hyvää, mutta sisältö osoittaa, että ei näitä asioita voi ymmärtää muuta kuin toinen sellainen ihminen, jonka lapselle on laiton huostaanotto tehty. Tosiasia on, että kun huostaanottoäiti-leima on lyöty vanhempaan, hänen puheitaan epäillään joka paikassa, missä hän liikkuukin.

        Kaikkein eniten nettikirjoituksissakin hyökätään niiden lasten oikeuksien ajamista vastaan, jotka on laittomasti erotettu vanhemmistaan. Heitä ei saisi olla olemassakaan, heidän olemassa olonsa jopa kielletään... melkoista lapsen mitätöintiä.

        Ja kun ei mitään muuta osata, niin aiheettomia huostaanottoja käsittelevän kirjoituksen jälkeen lisätään kommentteja, että "kirjoitetaan kuin aiheellisia huostaanottoja ei olisi olemassakaan". Pitääkö joka kirjoitukseen liittää katsaus lastensuojelun kokonaistilanteesta maassamme? Ei kai täällä kirjoittamisesta mitään tulisi, jos se vaadittaisiin joka kirjoituksen yhteyteen.

        nimim. varaäiti! Inhimillisyyttä juuri kaivattaisiin, mutta viranomaisten taholta sitä ei ole aina odotettavissa.


      • FEROZA
        varaäiti kirjoitti:

        Lapsen kotiuttamisen pitää olla päämäärä. Silloin ei 2 tuntia riitä tapaamisiin se on totta, ei vaikka lapsi olisi minkä ikäinen tahansa. En tiedä tapaustasi, joten miksi niin tiukkiin tapaamisiin on menty?
        Jotenkin sosiaalityöntekijän mielestä olet uhka, mutta kenelle?
        Sijaisperheitäkin on monenlaisia ja kaikki eivät tunnu haluavan lasten vanhempia elämäänsä ja silloin ei kyllä toteudu sijaishuollon tavoite. Jos tähän on ryhtynyt pitää tukea vanhemman ja lapsen suhdetta, eikä aina voi olla samaa mieltä sosiaalityöntekijän kanssa. Me ainakin sovimme asiat lasten vanhempien kanssa itse ilman välikäsiä. Raamit nyt on annettu joiden pohjalta sitä tehdään, mutta joustot sallittuja.
        Koitan ajatella miltä minusta tuntuisi ja miten haluaisin lapseni kanssa toimittavan jos hänet huostaanotettaisiin.
        Inhimmillisyyttä tarvitaan näihin asioihin.

        olen kai uhka siksi, kun olen ollut koko ajan niin hyvin selvillä laista, joita sossut ei täällä noudata. jo yli vuosi sitten saivat huomautuksia. milloin olen sossuille soittanut, olen heille lakia lukenut. onko se minun tehtävä?!

        raameja en minä aiemmin noudattanut, vaan yritin lipsua niistä että saisin pojan aiemmin kotiin. nyt kun noudatan raameja, niitä ei noudata sossut tai turvakoti.

        tänään tulikin puhelu sosiaaliasiamieheltä: kantelu turvakodin toiminnasta lääniin tai jos en halua vielä niin pitkälle mennä, niin nyt tehdään se muutoshakemus tapaamisiin. se menee sossulle, joka taas lomalla ja siitä eteenpäin yksilönhuoltoon. tiedämme sen jo menevän niin pitkälle, koska sossu jo yritti saada tapaamisia turvakodille siinä epäonnistuen. tosin sosiaaliasiamies sanoikin, että parempi yksilönhuoltojaosto että saadaan päivän valoon näitä tapauksia...eli en suinkaan ole varmasti tässä kaupungissa ainoa vääryyksistä kärsivä, sitä eivät vain päättäjät tiedä.

        ja se miksi en itse pontevasti soittele nyt sossuille ja turvakodille yrittäen sopia asioista, johtuu yksinkertaisesti siitä, että se ajaa minut ahdistuksen partaalla. tämän varmasti muistavat lukijat viime keväältä. eli parempi kun kaikki lähtee kirjallisena ja sellaisille tahoille joiden kanssa pystyn neuvottelemaan. tässä tapauksessa voittamaan tapaamiskiistan.


      • FEROZA
        lapsi on aiheetta kirjoitti:

        sijoitettu pois kotoa, kuten Ferozan tapauksessa. Äiti on venynyt jo ihan uskomattomiin mittoihin yhteistyössä sossujen kanssa viranomaisten jatkuvasta mielivallasta huolimatta.

        Mutta tätä tämä suomalainen 'lastensuojelu' pahimmillaan on:

        Lapsella ja vanhemmalla ei ole mitään oikeusturvaa. Äidille kyllä asetetaan vaatimuksia muualtakin, eikä vain sossujen taholta. "Suurinta rakkautta on luovuttaa lapsi rakastavaan perheeseen..." Minkä ihmeen takia tuollaisessakin tapauksessa? Kaiken laittomuudenkin edessä aina vain pitäisi luovuttaa, olla nöyrä vääryydenkin edessä, pitää suu kiinni ja luovuttaa. Tunteitaan ei saa näyttää tai on yhteistyökyvytön, ja muita järjettömiä ohjeita loputtomiin.

        Jos tuossa asiassa olisi pienintäkään oikeutta tapahtunut, poika olisi ollut äitinsä luona jo jonkin aikaa tässä vaiheessa. Mutta mitä tekevät sossut? 10:n kk:n suunnitelma parin tunnin tapaamisista! Järjetöntä! Tuo turvakodin kanssa leikkiminenkin on vain äidin henkistä hivutusta, eivätkä sossut puutu mitenkään turvakodin laittomiin tapaamisten vähentämisiin.

        Jos sossun tarkoitus on epäinhimillisin keinoin testata äidin henkistä kestävyyttä, niin siinä on menty jo liian pitkälle. On olemassa virallista lausuntoa, että huostaanoton jatkamiselle ei ole syitä. Miksi sitä siis jatketaan? Jos asia voitaisiin käsitellä rikosoikeuden puolella, saataisiin todennäköisesti päätös, että huostaanottoon ei ollut alun alkaenkaan aihetta ja sossut jopa saisivat rangaistuksen rikoksistaan.

        Mutta entä nyt? Loputonta sossun mielivaltaa, johon tiukan paikan tullen pystyvät antamaan selitykseksi vain jonkin käsittämättömän 'huoli'-käsitteen. Jos rikosoikeudessa olisi käytössä huoli-käsite, me eläisimme tässä maassa kuin villissä lännessä, mutta lastensuojelussa tuo käsite mahdollistaa kaiken.

        Nyt joudutaan näpertelemään tekemällä valituksia laittomista tapaamisrajoituksista, jolloin asian ydin - huostaanoton laiton jatkaminen - jää käsittelemättä täysin. Lisäksi todellinen oikeus jää joka tapauksessa tapahtumatta, koska hallinnolliset oikeudet hyväksyvät viranomaisten huoli-käsitten selittämään millaisen mielivallan tahansa.

        Sopii arvailla, mikä tässä sossujen lopullinen tarkoitus on? Jatkaa sijoitusta niin kauan, että todellakin aletaan ihmettelemään, onko kotiutus toinen huostaanotto lapsen kannalta? Omien kasvojensa säilyttäminen laittoman huostaanoton tekemisestä tai vähintään sen jatkamisesta?

        On ihan tyypillistä asennoitumista vuosien kestäneen hivutuksen keskellä asettaa vain lisää yli-inhimillisiä vaatimuksia äidille: "Sinun ei pitäisi luoda sanoille sellaista merkitystä mitä niillä ei ole. ..Odotat että sijaisvanhempi ei loukkaa sinua sanoilla, mitä ei loukkaukseksi ehkä ole edes tarkoitettu, kuitenkin itsekin niin teet. Aina ei voi tietää mikä toista loukkaa. ... mutta se että hyväksyt hänen eletyn elämän sijaisvanhempien luona helpottaa kotiutumista puolin ja toisin."

        Kirjoittaja tarkoittaa ilmeisesti hyvää, mutta sisältö osoittaa, että ei näitä asioita voi ymmärtää muuta kuin toinen sellainen ihminen, jonka lapselle on laiton huostaanotto tehty. Tosiasia on, että kun huostaanottoäiti-leima on lyöty vanhempaan, hänen puheitaan epäillään joka paikassa, missä hän liikkuukin.

        Kaikkein eniten nettikirjoituksissakin hyökätään niiden lasten oikeuksien ajamista vastaan, jotka on laittomasti erotettu vanhemmistaan. Heitä ei saisi olla olemassakaan, heidän olemassa olonsa jopa kielletään... melkoista lapsen mitätöintiä.

        Ja kun ei mitään muuta osata, niin aiheettomia huostaanottoja käsittelevän kirjoituksen jälkeen lisätään kommentteja, että "kirjoitetaan kuin aiheellisia huostaanottoja ei olisi olemassakaan". Pitääkö joka kirjoitukseen liittää katsaus lastensuojelun kokonaistilanteesta maassamme? Ei kai täällä kirjoittamisesta mitään tulisi, jos se vaadittaisiin joka kirjoituksen yhteyteen.

        sinun kirjoituksesi oli todella hyvä! voimia antava.

        no niinhän tässä on tulossa tapahtumaan, ettei poikaani ikinä kotiutetakaan. Onni täyttää 3v. syksyllä, jos ei nyt hyvin "pian" kotiudu, on sanomatta selvää että kiintymys on ja pysyy sijaisperheessä. sossut ovat jo minulle sanoneet "että vaikka Onni ei kotiutuisi, on silti tärkeää että hänellä on suhde bioäitiin." pitävätkö sossut minua ihan tyhmänä, jos en tuota tajuaisi?! eli aikaahan tässä vain pelataan.


      • varaäiti
        lapsi on aiheetta kirjoitti:

        sijoitettu pois kotoa, kuten Ferozan tapauksessa. Äiti on venynyt jo ihan uskomattomiin mittoihin yhteistyössä sossujen kanssa viranomaisten jatkuvasta mielivallasta huolimatta.

        Mutta tätä tämä suomalainen 'lastensuojelu' pahimmillaan on:

        Lapsella ja vanhemmalla ei ole mitään oikeusturvaa. Äidille kyllä asetetaan vaatimuksia muualtakin, eikä vain sossujen taholta. "Suurinta rakkautta on luovuttaa lapsi rakastavaan perheeseen..." Minkä ihmeen takia tuollaisessakin tapauksessa? Kaiken laittomuudenkin edessä aina vain pitäisi luovuttaa, olla nöyrä vääryydenkin edessä, pitää suu kiinni ja luovuttaa. Tunteitaan ei saa näyttää tai on yhteistyökyvytön, ja muita järjettömiä ohjeita loputtomiin.

        Jos tuossa asiassa olisi pienintäkään oikeutta tapahtunut, poika olisi ollut äitinsä luona jo jonkin aikaa tässä vaiheessa. Mutta mitä tekevät sossut? 10:n kk:n suunnitelma parin tunnin tapaamisista! Järjetöntä! Tuo turvakodin kanssa leikkiminenkin on vain äidin henkistä hivutusta, eivätkä sossut puutu mitenkään turvakodin laittomiin tapaamisten vähentämisiin.

        Jos sossun tarkoitus on epäinhimillisin keinoin testata äidin henkistä kestävyyttä, niin siinä on menty jo liian pitkälle. On olemassa virallista lausuntoa, että huostaanoton jatkamiselle ei ole syitä. Miksi sitä siis jatketaan? Jos asia voitaisiin käsitellä rikosoikeuden puolella, saataisiin todennäköisesti päätös, että huostaanottoon ei ollut alun alkaenkaan aihetta ja sossut jopa saisivat rangaistuksen rikoksistaan.

        Mutta entä nyt? Loputonta sossun mielivaltaa, johon tiukan paikan tullen pystyvät antamaan selitykseksi vain jonkin käsittämättömän 'huoli'-käsitteen. Jos rikosoikeudessa olisi käytössä huoli-käsite, me eläisimme tässä maassa kuin villissä lännessä, mutta lastensuojelussa tuo käsite mahdollistaa kaiken.

        Nyt joudutaan näpertelemään tekemällä valituksia laittomista tapaamisrajoituksista, jolloin asian ydin - huostaanoton laiton jatkaminen - jää käsittelemättä täysin. Lisäksi todellinen oikeus jää joka tapauksessa tapahtumatta, koska hallinnolliset oikeudet hyväksyvät viranomaisten huoli-käsitten selittämään millaisen mielivallan tahansa.

        Sopii arvailla, mikä tässä sossujen lopullinen tarkoitus on? Jatkaa sijoitusta niin kauan, että todellakin aletaan ihmettelemään, onko kotiutus toinen huostaanotto lapsen kannalta? Omien kasvojensa säilyttäminen laittoman huostaanoton tekemisestä tai vähintään sen jatkamisesta?

        On ihan tyypillistä asennoitumista vuosien kestäneen hivutuksen keskellä asettaa vain lisää yli-inhimillisiä vaatimuksia äidille: "Sinun ei pitäisi luoda sanoille sellaista merkitystä mitä niillä ei ole. ..Odotat että sijaisvanhempi ei loukkaa sinua sanoilla, mitä ei loukkaukseksi ehkä ole edes tarkoitettu, kuitenkin itsekin niin teet. Aina ei voi tietää mikä toista loukkaa. ... mutta se että hyväksyt hänen eletyn elämän sijaisvanhempien luona helpottaa kotiutumista puolin ja toisin."

        Kirjoittaja tarkoittaa ilmeisesti hyvää, mutta sisältö osoittaa, että ei näitä asioita voi ymmärtää muuta kuin toinen sellainen ihminen, jonka lapselle on laiton huostaanotto tehty. Tosiasia on, että kun huostaanottoäiti-leima on lyöty vanhempaan, hänen puheitaan epäillään joka paikassa, missä hän liikkuukin.

        Kaikkein eniten nettikirjoituksissakin hyökätään niiden lasten oikeuksien ajamista vastaan, jotka on laittomasti erotettu vanhemmistaan. Heitä ei saisi olla olemassakaan, heidän olemassa olonsa jopa kielletään... melkoista lapsen mitätöintiä.

        Ja kun ei mitään muuta osata, niin aiheettomia huostaanottoja käsittelevän kirjoituksen jälkeen lisätään kommentteja, että "kirjoitetaan kuin aiheellisia huostaanottoja ei olisi olemassakaan". Pitääkö joka kirjoitukseen liittää katsaus lastensuojelun kokonaistilanteesta maassamme? Ei kai täällä kirjoittamisesta mitään tulisi, jos se vaadittaisiin joka kirjoituksen yhteyteen.

        Kukaan ei voi toista ymmärtää täysin jos ei ole kokenut samaa eikä aina silloinkaan koska tapaukset ovat erilaisia.
        Myös biologiset vanhemmat eivät voi ymmärtää mitä elämä lapsen kanssa on sijaisperheessä. Ja millaisia tunteita siellä on.
        Näistä keskustelemalla asiallisesti, voidaan kuitenkin jakaa kokemuksia ja oppiakin niistä puolin ja toisin.


      • vain sijainen (äiti, isä)
        varaäiti kirjoitti:

        Kukaan ei voi toista ymmärtää täysin jos ei ole kokenut samaa eikä aina silloinkaan koska tapaukset ovat erilaisia.
        Myös biologiset vanhemmat eivät voi ymmärtää mitä elämä lapsen kanssa on sijaisperheessä. Ja millaisia tunteita siellä on.
        Näistä keskustelemalla asiallisesti, voidaan kuitenkin jakaa kokemuksia ja oppiakin niistä puolin ja toisin.

        Huostaanotettua ja sijoitettua lasta ja lapsen oikeuksia kunnioittaa kaikkein parhaiten kunnioittamalla lapsen oikeutta hänen omiin biologisiin vanhempiinsa. Sijaisena olo edellyttää myös omien tunteidensa "käärimisen ja paketoinnin" siinä vaiheessa, kun lapsella on edellytykset, mahdollisuus jne palata omien vanhempiensa luokse, omaan kotiinsa.

        On osattava myös luopua, jos haluaa ottaa vastaan.


      • ja pikaisesti
        FEROZA kirjoitti:

        sinun kirjoituksesi oli todella hyvä! voimia antava.

        no niinhän tässä on tulossa tapahtumaan, ettei poikaani ikinä kotiutetakaan. Onni täyttää 3v. syksyllä, jos ei nyt hyvin "pian" kotiudu, on sanomatta selvää että kiintymys on ja pysyy sijaisperheessä. sossut ovat jo minulle sanoneet "että vaikka Onni ei kotiutuisi, on silti tärkeää että hänellä on suhde bioäitiin." pitävätkö sossut minua ihan tyhmänä, jos en tuota tajuaisi?! eli aikaahan tässä vain pelataan.

        niin että sossut alkavat valmistella sitä jo ennen kesää.

        Jos Sinulla on käytössäsi teille laadittu Huoltosuunnitelma niin tarkistat siitä
        "ne syyt ja seikat", joiden vuoksi huostaanotto on lapsellesi tehty.

        Olipa se sitten mitä tahansa litaniaa ja latinaa niin laadit kirjallisen ja ulkopuolisten asiantuntijoiden laatiman lausunto kasan sossuille toimitettavaksi.

        Niin että jokaisesta Huoltosuunnitelmassa kirjatusta
        "huostaanottoon johtaneesta syyt ja seikka" kohdasta
        on kirjallinen dokumentti siitä, että asianlaita ei ole enää/koskaan ollutkaan niinkuin Huoltosuunnitelmaan "huostaanoton syyt ja seikat" on kirjattu.


    • lapset jo kotona

      Ensinäkin, mahtavaa, että olet taas täällä, hiukan jo huoli painoi, niin raskasta viimeiset tekstisi ennen poistumistasi palstalta olivat!

      Tapaamisista on laitoksen sisäisiä, omalaatuisia sääntöjä ainakin Helsingissä ja Espoossa myös. Näistä tiedän, mutta eiköhän niitä läpi tämän lasten"suojelun" luvatun maan löydy....

      Mikä tämän nyt voimassa olevan tapaamissopimuksen tavoite on? Ei kuulosta muutama tunti kerran kuussa ainakaan kovin kotiuttavalta?

      Vie ihmeessä asia oikeuteen, Nöyryys ja yhteistyökykyisyys ovat toki tärkeitä sossujen kanssa, mutta ei tuollaista päähänpotkimista voi niellä!

      Olen itse äiti, jonka lapset huostaanotettiin useampi vuosi sitten. Lapset ovat jo saaneet muuttaa luokseni, mutta huostaanotto on "varotoimena" (=rahastuskeinona) voimassa. Voimia se taistelu otti, välillä luulin jo kaatuvani voimattomuudessani, mutta kyllä voimat palasivat nopeasti kotiuttavan päätöksen tultua!!! Ja jokainen hetki, jonka lasten kanssa viettää antaa voimaa taistella sen päivän puolesta, kun saatte olla jälleen perhe.

      • puolustajat

        www.huostaanotto.fi pitäjään.Josko hän voisi auttaa.Ajattelee aina lapsen etua.


      • erillisellä päätöksellä

        max vuosi, mutta rajoitetut tapaamiset on myös perusteltava päätöksessä, esimerkiksi tapaamisten vaikutus lapsen terveyden tilaan jne.



        Feroza.
        Kaikkea Hyvää Sinulle, Feroza.
        Onni mannista omena jne..... jaksamisiin!


      • FEROZA
        erillisellä päätöksellä kirjoitti:

        max vuosi, mutta rajoitetut tapaamiset on myös perusteltava päätöksessä, esimerkiksi tapaamisten vaikutus lapsen terveyden tilaan jne.



        Feroza.
        Kaikkea Hyvää Sinulle, Feroza.
        Onni mannista omena jne..... jaksamisiin!

        taidat olla omenaiseni asioiden eteenpäin viejä tässä kaupungissa...

        moni täällä jo minut varmasti tunnistaa.

        pääsiäistä kaikille!


    • 2002

      joensuun turvakodin omat säännöt ovat tosiaan jostain muualta kun laista ja asetuksesta tarkoitus olisi pitää lapsiin läheiset välit mut nämä tekevät sen toisin päin eli koittavat katkaista lämpimät suhteet omaan lapseen TERVEISIN TODELLA PETTYNYT

    • muusuli

      Kirjoitan tässä oman tarinani, tyttäreni vietiin nyt tänä vkl Joensuun päivystytkseen, ( hänellä ex miehen taholta )avio liitto kesti 1 viikon, pahoinpitely, pysyvän haitan tuottaminen, lähs.kielto turvakielto tähän ensimmäiseen mieheen. Nyt joutui siis päiv. joensuu, lapsen isän takia ilmeisesti. heillä yhteinen 4 v tytär, joka huostaanotettiin samaan rakennukseen. Tytär ei saa tavata lastaan, vaikka ei johtuva hänestä. Isovanhemmat olisivat hakemassa tytön. Ei ilmeisesti onnistu Joensuun last.s. turvakodin omien säöntöjen mukaan. Kuka voi neuvoa miten toimia? Sijoitusta jatketaan 30 pv ja taas 30pv, sen jälkeen pysyvä huostaanotto. Eikö kunnolliset isovanhemmat oteta huomioon, jotka ovat olleet koko tytön pienen elämän tiiviisti mukana, tytön elämässä, omamana biologisena vaihtoehtona, ettei tyyttö joudu vieraaseen, ties mihin? Kyselee murtunut mummo.

      • itkusilmässä

        Ota yhteyttä sosiaaliasiamieheen ja yritä selvittää tilannetta hänen kanssaan.
        YHTEYSTIEDOT
        Leena Viinisalo-Heiskanen
        Sosiaaliasiamies
        Puh. 013 330 8268
        Ma–pe klo 9–11.30
        leena.viinisalo-heiskanen(at)siunsote.fi
        Torikatu 18 A, 3. krs
        80100 Joensuu


    • Törkeää

      Tyttäresi tulisi pikaisesti ottaa huostaanottoon perehtynyt asianajaja.Jos ei saa tavata niin siitä pitää sossun antaa valituskelpoinen päätös,ei se noin mene että noin vaan kieltävät,pitää olla syy.Mutta tässä maassa kukoistaa laittomat sieppaukset.Liittykää facebookissa Paremman lastensuojelun puolesta ry kaikki,joilla vastaavaa,siellä saa tukea ja neuvoa yms.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      134
      1883
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe