Tässä päivien varrella olen katsonut, kun tyypeillä hirveät rengassessiot päällä. Mitä? Tarvitseeko renkaita vaihtaakin vielä nykypäivänä? Me fiksut ajelemme fiksusti kitkoilla jättäen rengasrulianssin formuloihin.
Ajoin viimeksi nastoilla vuonna 2002 asfaltilla. Oli kauhea ropina.
Kyllä kitkat on vaan hyvät!!
63
3287
Vastaukset
- vaihtelee
kitkat aina kesärenkaisiin.
- automies vilen
Jotkut ei sitten tajua miten suoraan sanottuna PASKAT ominaisuudet kitkoilla on kesäkeleillä. Siksi ne vaihdetaan kesärenkaisiin heti kun kelit lämpenee. Ajo-ominaisuuksien lisäksi kitkat kuluu kesäkeleillä mieletöntä vauhtia sekä suurinpiirtein sulaa alle moottoritiellä. Jeah, pidä sinä vaan kitkoja ympäri vuoden.
Niin joo, yhden kesän ajelun jälkeen kitkojen ominaisuudet ovat erittäin surkeat jo myös seuraavana talvena.
Hyvin sä vedät. (valitettavasti vetää niin moni muukin)- jaskapuhetta
että kitkat sulaa kesällä. 2 kesää olen ajanut ja ei ole sulanut mihinkään.
- renkaanvaihtaja
jaskapuhetta kirjoitti:
että kitkat sulaa kesällä. 2 kesää olen ajanut ja ei ole sulanut mihinkään.
"sulaa" ehkä pitäisi sanoa ennemmin. Kumin ylikuumeneminen muuttaa sen ominaisuuksia jolloin se vaikuttaa talven pitoon selvästi.
Kyllä kitkat kuluu kesällä paljon nopeammin kuin normi kesärengas ja tietenkin ne on vielä ne ajo-ominaisuudet mitkä on heikot.
Monet sitten selittävät tätä vielä säästölläkin. Itse asiassa se tulee kallimmaksi pidemmällä tähtäimellä ajaa ympäri vuoden kitkoilla jotka kuluvat kesällä nopeammin sekä maksavat kesärenkaita enemmän. - K.Ä.
jaskapuhetta kirjoitti:
että kitkat sulaa kesällä. 2 kesää olen ajanut ja ei ole sulanut mihinkään.
n. 10 000, arvaan.
- 30000-40000
K.Ä. kirjoitti:
n. 10 000, arvaan.
km.
- K.Ä.
30000-40000 kirjoitti:
km.
Olet ajanut kitkoilla kaksi kesää. Luultavasti et ole ostanut kitkarenkaita kesäksi, joten olet ensin ajanut talven, sitten kesän sitten talven ja sitten taas kesän. Kilometrejä on kertynyt 60 000 - 80 000! Oletko vielä tämän talvenkin ajatellut ajaa samoilla kitkoilla? Pitäisiköhän tätä kertomusta hioa vielä joiltain osin?
- tiedä
näköjään kitkoista mitään
- ...©
K.Ä. kirjoitti:
Olet ajanut kitkoilla kaksi kesää. Luultavasti et ole ostanut kitkarenkaita kesäksi, joten olet ensin ajanut talven, sitten kesän sitten talven ja sitten taas kesän. Kilometrejä on kertynyt 60 000 - 80 000! Oletko vielä tämän talvenkin ajatellut ajaa samoilla kitkoilla? Pitäisiköhän tätä kertomusta hioa vielä joiltain osin?
Kommentoin nyt tätäkin vaikken kyseisestä yksittäisestä tapauksesta tiedäkään mitään.
Hyvä kitkarengas kestää 70tkm ympärivuotista käyttöä, lähinnä rauhallista maantieajoa, mutta myös jonkin verran moottoriteitä ja kaupunkipyöritystä. Tämän jälkeen ovat etuvetoisen vetävät pyörät entisiä talvirenkaita, mutta hyvillä kesäkeleillä niilläkin vielä jonkin aikaa ajelee. Jos viitsii nähdä vaivaa vaihdella renkaita aika-ajoin edestä taakse ja takaa eteen ajaa yhdellä rengaskerralla siis reilusti yli 70tkm, mutta laiskempi ostaa 70tkm:n paikkeilla yhden uuden rengasparin taakse ja siirtää 70tkm ajetut takarenkaat eteen ja meno jatkuu. Uudet kitkarenkaat voi vallan hyvin ostaa kevättalvella, joskus ne renkaat on kuitenkin uusittava. - kestää
...© kirjoitti:
Kommentoin nyt tätäkin vaikken kyseisestä yksittäisestä tapauksesta tiedäkään mitään.
Hyvä kitkarengas kestää 70tkm ympärivuotista käyttöä, lähinnä rauhallista maantieajoa, mutta myös jonkin verran moottoriteitä ja kaupunkipyöritystä. Tämän jälkeen ovat etuvetoisen vetävät pyörät entisiä talvirenkaita, mutta hyvillä kesäkeleillä niilläkin vielä jonkin aikaa ajelee. Jos viitsii nähdä vaivaa vaihdella renkaita aika-ajoin edestä taakse ja takaa eteen ajaa yhdellä rengaskerralla siis reilusti yli 70tkm, mutta laiskempi ostaa 70tkm:n paikkeilla yhden uuden rengasparin taakse ja siirtää 70tkm ajetut takarenkaat eteen ja meno jatkuu. Uudet kitkarenkaat voi vallan hyvin ostaa kevättalvella, joskus ne renkaat on kuitenkin uusittava.20-30 tkm lähempänä totuutta.
- ...©
kestää kirjoitti:
20-30 tkm lähempänä totuutta.
...mutta pakko on uskoa kun omin silmin seurasin kulutuspintaa ja matkamittaria. Rengas oli Nokian RSi 215/55/16 ja auto Saab 9-3SS 1.8i. Tarkkaa mittarilukemaa minulla ei nyt ole, mutta selvästi yli 70tkm oli mittarissa kun yksi rengaspari talven tullessa meni vaihtoon.
Mitkä tahansa renkaat saa tuhottua 20tkm matkalla jos niin haluaa, mutta jos auto on kunnossa ja kuskilla taloudellinen ajotyyli ja ajo on pääasiassa maantieajoa ei 70tkm ole laadukkaille renkaille mikään ihme. Talvella lumisella pinnalla ajettaessa on kitkarenkaan kuluminen varsin vähäistä. - enkä...
...© kirjoitti:
...mutta pakko on uskoa kun omin silmin seurasin kulutuspintaa ja matkamittaria. Rengas oli Nokian RSi 215/55/16 ja auto Saab 9-3SS 1.8i. Tarkkaa mittarilukemaa minulla ei nyt ole, mutta selvästi yli 70tkm oli mittarissa kun yksi rengaspari talven tullessa meni vaihtoon.
Mitkä tahansa renkaat saa tuhottua 20tkm matkalla jos niin haluaa, mutta jos auto on kunnossa ja kuskilla taloudellinen ajotyyli ja ajo on pääasiassa maantieajoa ei 70tkm ole laadukkaille renkaille mikään ihme. Talvella lumisella pinnalla ajettaessa on kitkarenkaan kuluminen varsin vähäistä....usko vieläkään. Satua.
enkä... kirjoitti:
...usko vieläkään. Satua.
...ketä ketä ei.
Itsellä ei ole antaa mitään faktakilometreja, mutta ajoin HakkapeliittaQ:lla 3 talvea ja yhden kesän, vuosikilometreilla n. 40tkm/v.
Vaihdoin renkaat alussa loka/marrakuun vaihteessa ja pois huhti/toukokuun vaihteessa.
Tämä tekee karkeasti 3v (talvikuukaudet) *5kk/12kk *40tkm 1v* 7kk (kesäkuukaudet)/12kk = 63tkm
Nykyiset Hakkapeliitta RSi:t eivät näytäyttäsi kestävän yhtä paljon, mutta katotaan, toinen talvi menossa.....Tojo-Kölli kirjoitti:
...ketä ketä ei.
Itsellä ei ole antaa mitään faktakilometreja, mutta ajoin HakkapeliittaQ:lla 3 talvea ja yhden kesän, vuosikilometreilla n. 40tkm/v.
Vaihdoin renkaat alussa loka/marrakuun vaihteessa ja pois huhti/toukokuun vaihteessa.
Tämä tekee karkeasti 3v (talvikuukaudet) *5kk/12kk *40tkm 1v* 7kk (kesäkuukaudet)/12kk = 63tkm
Nykyiset Hakkapeliitta RSi:t eivät näytäyttäsi kestävän yhtä paljon, mutta katotaan, toinen talvi menossa.....Kaksi talvea ja kesä, noin 30 tuhatta ajettu,
ja seuraavat 30 tuhatta vielä menevät. Ovat
sulan märkäpitoa lukuunottamatta kaikin puolin
paremmat kuin Nokian WR:t.
Automaattivaihteisto muuten säästää renkaita,
siltä näyttää.- kommentoimatta
jos et kitkoista mitään tiedä.
Tämänhetkisillä kitkoillani olen ajanut 30tkm parin vuoden aikana, ja kulumaa on alle 2mm. Varmaan menee toiset 30tkm vielä ja yksi kesä.
Pitäisi laittaa myytinmurtajat hommiin. Myytteinä olisi
-kitkat sulaa/kuluu silmissä kesällä
-ominaisuudet pilaantuu kesällä - puhuu mies
kestää kirjoitti:
20-30 tkm lähempänä totuutta.
joka ei omista kitkoja.
Ajoin edellisillä contin kitkoilla 5 talvea noin 60tkm ja hyvin kesti ja pärjäsi ja vielä olisi voinut ajaa kesä niillä
Totuus riippuu ajotavasta todella paljon kyllä ne saa ajettua paskaks vaikka yhdessä talvessa. - missä ajaa
puhuu mies kirjoitti:
joka ei omista kitkoja.
Ajoin edellisillä contin kitkoilla 5 talvea noin 60tkm ja hyvin kesti ja pärjäsi ja vielä olisi voinut ajaa kesä niillä
Totuus riippuu ajotavasta todella paljon kyllä ne saa ajettua paskaks vaikka yhdessä talvessa.kesät talvet työmatkaa pääosin paljaalla moottoritiellä, kestääköhän sinun 60 tkm.
- jumalauta
missä ajaa kirjoitti:
kesät talvet työmatkaa pääosin paljaalla moottoritiellä, kestääköhän sinun 60 tkm.
epäiletkö ettei kestänyt 60000km??????
Kyllä vain kesti muuten mutta kudos/rakenne yhdestä renkaasta alkoi pitää sellasta narskunta ääntä joka kierroksella joten en ajanut enään viimeistä kesää niillä
siis muuten en ajanut niillä kesällä koskaan vaan vaihdoin aina renkaat ajallaan kesärenkaiksi ja siten pääsin niillä 5 talvea ja 60tkm.
Nyt voin sanoa näillä uudemmilla contin kitkoilla en aja kuin ensi talven enään ja sitten vaihtoon eli "vain" 3 talvea pääsen,sen verran nopeesti ovat kuluneet vaikka olosuhteet ja km määrät pysyneet samoina.
Suolatulla tiellä myös minun km tulevat satakunnan alueella tosin ei moottoritiellä.
- Meisseliman
Vaihtakaa tekin kitkat alle!
- vallu2
ajan rengasliikkeeseen ja pojat vaihtaa autoon suorituskykyiset kesärenkaat. Kärvistele sinä vaan kitkoilla autuaan onnellisen tietämättömänä todellisuudesta.
- P.Alikka
Miksi kateellinen kitkarenkaille? Kaupastahan tuommoiset saa autoon kuin autoon jos näin tahtoo, vieläpä hyvää nastarengasta halvemmalla. Kitkarengas ei edelleenkään ole kesärenkaan veroinen, tämän voi kokea ihan itsekin tai vaihtoehtoisesti voi vilkaista rengastestiä, jossa on verrattu kitkarenkaan ja kesärenkaan ominaisuuksia.
Kitkarengas on hyvä rengas ja varmaan kaupungissa erinomainen vaihtoehto, muttei se talvellakaan ole nastarenkaan veroinen peilijäisellä tiellä (usko pois kokeiltu on). Mukavuudessa kitkat on lyömättömät, joten jos sitä puolta arvostaa niin valinta on selvä, itse arvostan muita seikkoja. Aja sinä vain kitkoilla, oma valintani on nastat ja hyvät kesärenkaat.
PS. Eikä tuo mielestäni ole ylitsepääsemätön urakka vaihtaa renkaita kotipihalla, aikaa menee puolituntia ja saa mukavan hien pintaa! - kitkat kaikkiin?
P.Alikka kirjoitti:
Miksi kateellinen kitkarenkaille? Kaupastahan tuommoiset saa autoon kuin autoon jos näin tahtoo, vieläpä hyvää nastarengasta halvemmalla. Kitkarengas ei edelleenkään ole kesärenkaan veroinen, tämän voi kokea ihan itsekin tai vaihtoehtoisesti voi vilkaista rengastestiä, jossa on verrattu kitkarenkaan ja kesärenkaan ominaisuuksia.
Kitkarengas on hyvä rengas ja varmaan kaupungissa erinomainen vaihtoehto, muttei se talvellakaan ole nastarenkaan veroinen peilijäisellä tiellä (usko pois kokeiltu on). Mukavuudessa kitkat on lyömättömät, joten jos sitä puolta arvostaa niin valinta on selvä, itse arvostan muita seikkoja. Aja sinä vain kitkoilla, oma valintani on nastat ja hyvät kesärenkaat.
PS. Eikä tuo mielestäni ole ylitsepääsemätön urakka vaihtaa renkaita kotipihalla, aikaa menee puolituntia ja saa mukavan hien pintaa!mistäs saatais kun pitäsi olla koko 355-25-R22....kerrotko mistä löydän? on meinaan hieman koitettu etsiä...
- kärrynpyörät
kitkat kaikkiin? kirjoitti:
mistäs saatais kun pitäsi olla koko 355-25-R22....kerrotko mistä löydän? on meinaan hieman koitettu etsiä...
sulattamoon ja osta jotkut järkevän kokoiset vanteet.
- kesärenkaat
joutavaa löpinää.Eipä silti näillä nopeuksilla sama mitkä siellä alla on.
- ajelija156v0,1
kitkat luulee että ne on niin arvokkaat ja hyvät että muut karehtii mutta ne jotka jotain renkaista tietävät hymyilevät kun muut täällä tappelevat renkaiden ominaisuuksista.
ennen mersu ja bmw oli pippelin jatke nykysin se tuntuu olevan kitka rengas miksi muuten siitä niin isoa numeroa tehtäisiin.
henkilökohtaisesti minulla on renkaat autoni alla se millaiset niin se on sitten asiana ihan sama.
tiellä pysytään sen ansiosta mitä on korvien välissä eli asenteet liikenteeseen.
ei ne renkaat pelasta oli ne mitkä hyvänsä.
hyvää kesää kaikille.
road was slipery but the tires was good - osaa
Et sitten kitkauskossas saa koskaan ajaa kunnon renkailla, talvet liukastelet huonoilla talvirenkailla, kesät jyrräät vielä huonommilla kesärenkailla. Ensi talvana niitä ei voi renkaiksi edes sanoa.
- tyypin.
Olet niitä jotka nyppi ennen nastat pois loppuun ajetuista nastarenkaista, ja sanoi niitä kesärenkaiksi, kun ei raskinut ostaa oikeita renkaita. Niihin verrattuna nuo kitkatkin saattaa tuntua loistavilta kesärenkailta. Ne nastarenkaathan oli ostettu työkaverilta käytettynä.
PS. Ropinasta pääsee eroon kunnon autolla. - Meisseliman
Hirvee ropina kuului kadun varressa, omastani ei kuullut. Kyllä kitkat hakkaa nastat 10-1!
- kumma juttu
ei minun autoni sisälle kuulu nastojen ropina vaikka nyt nastarenkaat sattuu olemaankin.
ja vaikka kuuluisikin niin olisi nastarenkaat varmaan silti.
- ihan ok
Ota huomionn että keskuudessamme on aina ajajia mihinkään katsomatta jotka ei hallitse autoa eikä ymmärrä liikennettä, nämä saa ajaa autoa silti. PArempi että niillä on nastat sitten kun on liukasta, tappavat vähemmän ihmisiä!
Kitkuttimet hankin varmaan itsekkin seuraaviksi ellei tule mitään auton vaihtoa eteen ja saa sitten mukana taas hyvät nastarenkaat niin sitten ei voi mitään. Väitän, että joilla on kokemusta kitkarenkaista,
suhtautuvat myönteisesti niihin. Tämä viestiketju
osoittaa, että taas haastellaan mutu tuntumalla.
Itse olen ajanut kitkoilla kesät talvet noin 15
vuotta, tosin nelivetoisilla autoilla. Olisikohan
se niin, että neliveto on niin paljon parempi
ajettava meidän vaihtelevissa olosuhteissa, ettei
nastoja kaipaa. Kaipa se Foresteri on niin hyvä
menijä, että on sama, mitä alla on.
Nuo sulamisväitteet ovat rengaskauppiaiden
keksintöä myynnin maksimoimiseksi.
Eräässä rengastestissä, oli TM, verrattiin
Nokian WR:ää kesärenkaisiin ja todettiin WR
parhaaksi vesikelin kesärenkaaksi. Kuivallahan
pitää jokainen rengas riittävästi.
Tosin samassa lehdessä, ei samassa jutussa,
mutta toisen testin yhteydessä kitkat taas
haukuttiin alimpaan helvettiin. Riippunee
siitä, kuinka monta rengaskertaa testaaja saa
omaan autoonsa.
Itse en ole ajatellut siirtyä nastoihin, vaikka
ajankin etelän vaikeissa, usein jäätävissä
olosuhteissa.- K.Ä.
Itselläni on kahdessa autossa kitkat alla paraikaa ja yhdessä nastarenkaat. Vaikkaa aion jatkossakin ajaa pääasiassa kitkarenkailla talvella, ei se tarkoita sitä, että kuvittelisin niiden olevan hyvät kesärenkaat. Ne nimittäin eivät ole.
Kitkarenkaat ovat kesärenkaina huonot ominaisuuksiltaan ja kestävyydeltään. Talvirenkaalta vaaditaan eri ominaisuuksia kuin kesärenkailta ja valitetavasti nämä ominaisuudet ovat ristiriidassa keskenään.
Tottakai kitkarenkailla pärjää kesälläkin - jopa paremmin kuin talvella, mutta miksi ihmeessä niillä pitäisi kesällä ajaa?
Väitteet, joiden mukaan joku on ajanut kitkoilla 70 000 km kesät talvet, on aivan silkkaa puppua. Sen tietää jokainen, joka on eläissään ajanut loppuun edes yhden rengaskerran, olivat ne sitten kesä- tai talvirenkaita.
Kitkarenkaita kannattaa kehua tosiasioihin nojaten. Täysin absurdien väitteiden esittäminen saa epäilemään myös kitkoista esitettyjä tosiasioita. Tietysti se voi olla jonkun tarkoituskin... ihmettelen tosin.
Ihmettelen nimittäin sitä, mikä hinku ihmisillä on julistaa tietyn tyyppisten renkaiden ilosanomaa kuin uskontoa ikään? Renkaat ovat renkaita, eivät ne mikään aate saa olla. - ...©
K.Ä. kirjoitti:
Itselläni on kahdessa autossa kitkat alla paraikaa ja yhdessä nastarenkaat. Vaikkaa aion jatkossakin ajaa pääasiassa kitkarenkailla talvella, ei se tarkoita sitä, että kuvittelisin niiden olevan hyvät kesärenkaat. Ne nimittäin eivät ole.
Kitkarenkaat ovat kesärenkaina huonot ominaisuuksiltaan ja kestävyydeltään. Talvirenkaalta vaaditaan eri ominaisuuksia kuin kesärenkailta ja valitetavasti nämä ominaisuudet ovat ristiriidassa keskenään.
Tottakai kitkarenkailla pärjää kesälläkin - jopa paremmin kuin talvella, mutta miksi ihmeessä niillä pitäisi kesällä ajaa?
Väitteet, joiden mukaan joku on ajanut kitkoilla 70 000 km kesät talvet, on aivan silkkaa puppua. Sen tietää jokainen, joka on eläissään ajanut loppuun edes yhden rengaskerran, olivat ne sitten kesä- tai talvirenkaita.
Kitkarenkaita kannattaa kehua tosiasioihin nojaten. Täysin absurdien väitteiden esittäminen saa epäilemään myös kitkoista esitettyjä tosiasioita. Tietysti se voi olla jonkun tarkoituskin... ihmettelen tosin.
Ihmettelen nimittäin sitä, mikä hinku ihmisillä on julistaa tietyn tyyppisten renkaiden ilosanomaa kuin uskontoa ikään? Renkaat ovat renkaita, eivät ne mikään aate saa olla.Kuten sanoit, kitkarenkailla pärjää kesällä jopa paremmin kuin talvella. Kun talviajo sujuu ongelmitta, miksei siis myös kesäajokin?
Kitkarenkaissakin on eroja, toiset kuluvat nopeammin, toiset hitaammin. Toiset toimivat myös kesäkaudella tyydyttävästi tai jopa hyvin.
Järkevyys ajaa kitkoilla ympäri vuoden tulee siitä, että kitkoilla on rajallinen käyttöikä vuosissa laskettuna. Miksi säästellä kitkarenkaan pintaa säilömällä niitä kesän tallissa ja kuluttamalla tilalle kesänakkeja, kun pinta kuitenkin kovettuu kymmenessä vuodessa kelvottomaksi? Renkaan ikä vaikuttaa toki kaikkiin renkaisiin, mutta korostuu kitkojen kohdalla. Mieluummin ajelee samoilla renkailla vuoden ympäri jolloin, vuosittaisesta ajosuoritteesta riippuen, renkaan kulutuspinta alkaa lähestyä loppuaan samoihin aikoihin kuin renkaan eläkeikä tulee vastaan. Saattaa hyvinkin olla, ja todennäköisesti niin onkin, että kitkarengas kuluu kesällä huomattavasti nopeammin kuin talvella, mutta talvella se puolestaan kuluu niin vähän että keskimääräinen kuluminen on kesärenkaan tasoa, eli rauhallisessa ajossa jopa 70tkm toki ajoalustasta, ajoympäristöstä, autosta, rengasprofiilista ja kuskista riippuen.
Itse olen laskeskellut, että kilometreilläni ja ajotyylilläni kulutan yhden rengassarjan loppuun neljässä vuodessa tai nopeammin, joten renkaiden ikääntyminen ei ole minulle ongelma vaikka ajelenkin kesäisin kesärenkailla. Jos kilometrejä kertyisi vuodessa alle 15tkm, olisi kitkarenkaiden ympärivuotinen käyttö kohdallani ilman muuta kustannusmielessä perusteltua.
70 000 km kesät talvet kitkoilla ei todellakaan ole mahdottomuus, mutta sen jälkeen ei enää puhuta talvirengaskulutuspinnoista, vaan pintaa on tuolloin jäljellä enää 2-3 milliä jolla vielä laillisesti kesällä ajelee vaikkei se kovin turvallista olekaan.
Minä tiedän kokemuksesta, että tietyillä kitkarenkailla voi ongelmitta ja edullisesti ajella ympäri vuoden. Itse en sitä kuitenkaan omista syistäni tee, mutta en voi mennä moittimaan heitä jotka niin tekevät koska moitteisiin ei yleensä ole syytä. - K.Ä.
...© kirjoitti:
Kuten sanoit, kitkarenkailla pärjää kesällä jopa paremmin kuin talvella. Kun talviajo sujuu ongelmitta, miksei siis myös kesäajokin?
Kitkarenkaissakin on eroja, toiset kuluvat nopeammin, toiset hitaammin. Toiset toimivat myös kesäkaudella tyydyttävästi tai jopa hyvin.
Järkevyys ajaa kitkoilla ympäri vuoden tulee siitä, että kitkoilla on rajallinen käyttöikä vuosissa laskettuna. Miksi säästellä kitkarenkaan pintaa säilömällä niitä kesän tallissa ja kuluttamalla tilalle kesänakkeja, kun pinta kuitenkin kovettuu kymmenessä vuodessa kelvottomaksi? Renkaan ikä vaikuttaa toki kaikkiin renkaisiin, mutta korostuu kitkojen kohdalla. Mieluummin ajelee samoilla renkailla vuoden ympäri jolloin, vuosittaisesta ajosuoritteesta riippuen, renkaan kulutuspinta alkaa lähestyä loppuaan samoihin aikoihin kuin renkaan eläkeikä tulee vastaan. Saattaa hyvinkin olla, ja todennäköisesti niin onkin, että kitkarengas kuluu kesällä huomattavasti nopeammin kuin talvella, mutta talvella se puolestaan kuluu niin vähän että keskimääräinen kuluminen on kesärenkaan tasoa, eli rauhallisessa ajossa jopa 70tkm toki ajoalustasta, ajoympäristöstä, autosta, rengasprofiilista ja kuskista riippuen.
Itse olen laskeskellut, että kilometreilläni ja ajotyylilläni kulutan yhden rengassarjan loppuun neljässä vuodessa tai nopeammin, joten renkaiden ikääntyminen ei ole minulle ongelma vaikka ajelenkin kesäisin kesärenkailla. Jos kilometrejä kertyisi vuodessa alle 15tkm, olisi kitkarenkaiden ympärivuotinen käyttö kohdallani ilman muuta kustannusmielessä perusteltua.
70 000 km kesät talvet kitkoilla ei todellakaan ole mahdottomuus, mutta sen jälkeen ei enää puhuta talvirengaskulutuspinnoista, vaan pintaa on tuolloin jäljellä enää 2-3 milliä jolla vielä laillisesti kesällä ajelee vaikkei se kovin turvallista olekaan.
Minä tiedän kokemuksesta, että tietyillä kitkarenkailla voi ongelmitta ja edullisesti ajella ympäri vuoden. Itse en sitä kuitenkaan omista syistäni tee, mutta en voi mennä moittimaan heitä jotka niin tekevät koska moitteisiin ei yleensä ole syytä....on syytä ihan vain kustannussyistäkin siirtä käyttämään taksipalveluja. Jotta yksityisautoilussa on jotain mieltä, on kilometrejä ayytä kerätä sen verran, että talvirenkaat kuluvat kahdessa-kolmessa talvessa ja kesäkumit yhtä monessa kesässä.
- ...©
K.Ä. kirjoitti:
...on syytä ihan vain kustannussyistäkin siirtä käyttämään taksipalveluja. Jotta yksityisautoilussa on jotain mieltä, on kilometrejä ayytä kerätä sen verran, että talvirenkaat kuluvat kahdessa-kolmessa talvessa ja kesäkumit yhtä monessa kesässä.
Kustannussyistä ehkä, mukavuus- ja käytännöllisyyssyistä ei, varsinkin jos kuljetettavana on muutankin kuin yksi henkilö.
- ...©
On ne kitkat hyvät, ja on ne osaavissa käsissä turvallisia vuodenajasta riippumatta, ja kyllä ne kestävät kesäkäytössä jos malttaa ajella rauhallisesti ja järkevästi.
Itse en kuitenkaan käytä kitkoja kesäisin vaikka ne ovatkin matkustusmukavuudeltaan kesärenkaita paremmat, vaan minä haluan nautiskella ajosta ja kesärenkailla välillä tyhmyyttäni revitelläkin, ja silloin kesärengas toimii selvästi paremmin. Rengaskokovalinnoista ja ylimääräisestä vannesarjasta johtuen kesärenkaat ovat talvirenkaita kalliimpia kesäkäytössä, joten kustannussäästöistä ei ole kyse.
Lisäksi minä suosin koko rengassarjan uusimista kerralla, ja kun renkaita silloin joutuu kuitenkin vekslaamaan, niin miksei samantien vaihda kesärenkaita alle? Lisäksi on hyvä aika-ajoin tarkistaa että jarrupaloissa riittää pintaa ja ettei ruostepeikko pääse yllättämään. Sopivasti sen voi tehdä pari kertaa vuodessa.
Mukavaahan se on, kun renkaat voi vaihtaa kun itselle sopii, eikä kun säät tai laki niin edellyttävät. Eli syksyllä ajoissa alle ja keväällä myöhään pois... monesti on venahtanut lähemmäs juhannusta ennen kuin minä olen saanut kesärenkaat alle.
Ainoa mikä rengassulkeisissa hieman hatuttaa on se, että nykyautojen vakiotyökalut tuppaavat olemaan niin heiverröisiä ettei niillä aina viitsisi ruveta tuhertamaan. Lisäksi monen nykyauton helma- ja tunkkauspisterakenteet ovat niin heiverröisiä että ne tuppaavat rikkoontumaan jos autoa nostaa hallitunkilla. Eli tallista pitäisi löytyä nosturi joka nostaa auton tasaisesti neljästä pisteestä vääntelemättä ja kääntelemättä... mutta harvallapa yksityisellä on sellaiseen varaa tai riittävää hankintamotivaatiota. Vaihtoehdoksi jää ammattiauttajat, eli autokorjaamot ja rengasliikkeet. Mutta miksi maksaa siitä, että joku amisteini tai eläkepäiviä odotteleva puolispurgu tekee työn vähän sinne päin? Itse saa kuitenkin tarkistaa, että renkaat tulivat oikein päin, kaikki pultit (hiekassa pyörityksen jälkeen) oikein kiristettyä ja renkaisiin oikeat paineet... ja siinä tarkkaillessa kuitenkin havaitsee kuinka vanteita on taas kohdeltu kaltoin ja autoa nostettu ties miten ja mistä... oikeasti hatuttaa aika paljon... pitäisiköhän viritellä kunnon nosturi autotallin lattiaan.- minulla ei
Minä olen viimeiset 15 vuotta vaihtanut keväällä nastarenkaat kesämalleihin, ja syksyllä päin vastoin. Yleensä auton omilla työkaluilla, joskus nosturina hallitunkki. Hyvin on helmat ja muut tunkkauspisteet kestäneet.
Ehkä me nastarenkaiden käyttäjät olemme käytännön miehiä ja kitkatädit työkaluja pelkääviä nettipalstoilla kälkättäviä ämmiä. - ...©
minulla ei kirjoitti:
Minä olen viimeiset 15 vuotta vaihtanut keväällä nastarenkaat kesämalleihin, ja syksyllä päin vastoin. Yleensä auton omilla työkaluilla, joskus nosturina hallitunkki. Hyvin on helmat ja muut tunkkauspisteet kestäneet.
Ehkä me nastarenkaiden käyttäjät olemme käytännön miehiä ja kitkatädit työkaluja pelkääviä nettipalstoilla kälkättäviä ämmiä....mutta ei se liity tähän.
Olen minäkin yli 15 vuotta renkaita vaihdellut kahdesti vuodessa, pääsääntöisesti autojen omilla työkaluilla ja ongelmitta, mutta näissä kahdessa tuoreimmissa (vm 03 ja 04) on ne omat työkalut selvästi huonompia kuin mitä oli autoissani 15 vuotta aiemmin. Esim. pösön peltipokkaukseen tuleva saksitunkin puolikas on lähinnä vitsi tai tappovehje jos sillä keskivertotumpelo tienposkessa rengasta vaihtaa. Suoralla ja tukevalla tallinlattialla sentään sujuisi helposti ellei se peltipokkaus siinä nostokohdassa olisi tässä yksilössä tehtaalla väärin leikattu niin että se väkisin kampeaa tunkkia kumoon... minulla ei kirjoitti:
Minä olen viimeiset 15 vuotta vaihtanut keväällä nastarenkaat kesämalleihin, ja syksyllä päin vastoin. Yleensä auton omilla työkaluilla, joskus nosturina hallitunkki. Hyvin on helmat ja muut tunkkauspisteet kestäneet.
Ehkä me nastarenkaiden käyttäjät olemme käytännön miehiä ja kitkatädit työkaluja pelkääviä nettipalstoilla kälkättäviä ämmiä.Amispojat ne niitä nastoja ja kesäkumeja
ämmille ja itselleen vaihtelevat kuka tallissa
kuka pihalla perspuoli puolipaljaana syksyt
ja keväät. Tosimiehet ne vaan ajaa porskuttavat
ja jättävät nuo rengashommat niitä töitä amma-
tikseen tekeville, kun millit on kulutettu lop-
puun.
Kun on nelivetoinen, niin renkaatkin kuluvat
tasaisesti etu- ja taka-akselilla, eikä niitä
tarvitse vekslata edes keskenään.
Alla ovat Nokian SRi:t noin 30 tuhatta ajetut
ja arviolta toiset 30 tuhatta vielä ajetaan,
ennenkuin menevät vaihtoon, meinaan renkaat,
auto jää......työkalut huononee!
Aktiivisimmat autoja seuraavat ovat varmasti kuulleet jo Fordin tunkkiongelmasta.
Ford avoimesti kertoo, että työkalut autossa ovat hätätapauksia varten ja renkaiden kausivaihdot tulisi Fordin mukaan suorittaa merkkihuollossa...
Tottahan muutkin merkit varmaan Fordin idean ottavat omakseen :-) -kuten lampun vaihtojenkin kohdalla :-(- Kallonkutistaja
Tojo-Kölli kirjoitti:
.....työkalut huononee!
Aktiivisimmat autoja seuraavat ovat varmasti kuulleet jo Fordin tunkkiongelmasta.
Ford avoimesti kertoo, että työkalut autossa ovat hätätapauksia varten ja renkaiden kausivaihdot tulisi Fordin mukaan suorittaa merkkihuollossa...
Tottahan muutkin merkit varmaan Fordin idean ottavat omakseen :-) -kuten lampun vaihtojenkin kohdalla :-(Montakos kertaa olet viime aikoina tarvinnut tunkkia tien päällä rikkoutuneen renkaan takia? Aiemmin rengasrikot olivat paljon yleisempiä, ja siksi niitä hätätapauksia varten tarvittiin vankemmat työkalut. Ehkä pian autoissa on vain kuminen itsestään täyttyvä ilmatäytteinen kertakäyttötunkki, jolla voi hoitaa sen mahdollisen rengasrikkotapauksen. Onhan joissain autoissa vain paikkausainepullo, eikä vararengasta ollenkaan.
Jopa huonokin hallitunkki on parempi ja kätevämpi renkaanvaihdoissa kuin auton varatunkki, eikä se maksa kuin parikymppiä. Ja pienellä lisäsijoituksella saa vielä lisää käyttömukavuutta ja varmuutta. Kallonkutistaja kirjoitti:
Montakos kertaa olet viime aikoina tarvinnut tunkkia tien päällä rikkoutuneen renkaan takia? Aiemmin rengasrikot olivat paljon yleisempiä, ja siksi niitä hätätapauksia varten tarvittiin vankemmat työkalut. Ehkä pian autoissa on vain kuminen itsestään täyttyvä ilmatäytteinen kertakäyttötunkki, jolla voi hoitaa sen mahdollisen rengasrikkotapauksen. Onhan joissain autoissa vain paikkausainepullo, eikä vararengasta ollenkaan.
Jopa huonokin hallitunkki on parempi ja kätevämpi renkaanvaihdoissa kuin auton varatunkki, eikä se maksa kuin parikymppiä. Ja pienellä lisäsijoituksella saa vielä lisää käyttömukavuutta ja varmuutta."Montakos kertaa olet viime aikoina tarvinnut tunkkia tien päällä rikkoutuneen renkaan takia?"
-viimeksi olen tarvinnut noin 11v. sitten.
Mitä siihen hallitunkkiin tulee, niin läheskään kaikilla, jotka haluavat tehdä renkaan vaihdot itse, ei ole sitä "hallia" (säilytystä)käytettävissä. Ainakin Toyotan tunkki on ollut toimiva varsinkin 80-90 luvulla, uusista en tiedä.
Lisäksi epäilen, että jos tunkki ei kestä kausikäyttöä, se on erityisen vaarallinen tuolla tien päällä, kun autoa ei välttämättä saa hyvälle tasaiselle renkaanvaihtopaikalle.
Eikö tällaisen p...askan tunkin kannattaisi jo sitten korvata kokonaan jollain hätäpaikkauspullolla?- Kallonkutistaja
Tojo-Kölli kirjoitti:
"Montakos kertaa olet viime aikoina tarvinnut tunkkia tien päällä rikkoutuneen renkaan takia?"
-viimeksi olen tarvinnut noin 11v. sitten.
Mitä siihen hallitunkkiin tulee, niin läheskään kaikilla, jotka haluavat tehdä renkaan vaihdot itse, ei ole sitä "hallia" (säilytystä)käytettävissä. Ainakin Toyotan tunkki on ollut toimiva varsinkin 80-90 luvulla, uusista en tiedä.
Lisäksi epäilen, että jos tunkki ei kestä kausikäyttöä, se on erityisen vaarallinen tuolla tien päällä, kun autoa ei välttämättä saa hyvälle tasaiselle renkaanvaihtopaikalle.
Eikö tällaisen p...askan tunkin kannattaisi jo sitten korvata kokonaan jollain hätäpaikkauspullolla?Eli läheskään jokaisen autosi kanssa et ole tarvinnut tunkkia tien päällä?
Tunkki voi olla suunniteltu esim 10 käyttökertaan, ja n. 15 vuoden kausikäytöllä käyttökertoja tulisi 30. Nykyisen pihistyspolitiikan aikana ei enää makseta turhan vankasta tunkista. Siis autonvalmistajat eivät maksa, auton omistajat ehkä kuitenkin. Viiden euron säästö miljoonassa autossa on jo 5miljoonaa euroa.. Ja se voidaan käyttää hintakilpailuun tai siirtää/jättää yrityksen kassaan.
Mutta ennen kaikkea hallitunkin etu on käyttömukavuus ja nopeus. Eikä se välttämättä vie tilaa kuin n. 10litran verran, joten menee siinä samassa tilassa kuin renkaatkin.
- Kallonkutistaja
Ajat siis puolet vuodesta huonoilla renkailla ja toisenkin puolen ilman parasta pitoa huonoimpia kelejä ajatellen. En tiedä kuinka tarvitset pitoa, mutta muutenhan kitkat sopivat hyvin keskimääräisiin talviolosuhteisiin.
Se on mielestäni valitettavaa, että edelleen joissakin autoissa nastojen rapina häiritsee, ja nyt eletään sentään vuotta 2007. 2002 se ei välttämättä ollut mikään ihme. Sitähän voisi sanoa jo auton hallinnnan menettämiseksi, jos auto "päättää" minkälaiset renkaat siinä pitää olla, eikä omistaja/kuljettaja voi sitä vapaasti päättää. - Meisseliman
Todellisuudessa käytän kaksia renkaita. Talvella peltivanteita ja kesällä aluvanteita. Kitkoja en ole käyttänyt koskaan.
Kaipasi tämä palstakin pitkästä aikaa rengastaistelua. Tietenkin näin renkaanvaihtojen aikaan! - talvellakin.
Hyvä avaus!
Naureskellen olen itsekin seurannut, kuinka köyhillä on kiire saada ne kuudentoista tuuman halpisvanteet alle heti kun tie vähän sulaa. Itselläni on Audissa (A6) ympäri vuoden komeat ja kalliit alut, eikä siksi ole kiire vaihtaa. Kesällä rullaillaan toki 19" Ozeilla... - tyuiopoiuy
Kitkat ovat loistavat talvirenkaat, niillä olen liikkunut vuodesta -95 alkaen ja ei ole mielessä käynyt siirtyä takaisin nastarenkaisiin. MUTTA raaka tosiasia on se, että kitkoilla ei tee mitään kesällä. Tässä yhtenä kesänä pihiyttäni meinasin ajaa pari talvea vanhat kitkat kesän aikana loppuun, mutta oli se jo ennen juhannusta mentävä kesärenkaat ostamaan. Kitkat kuluivat pirun kovaa vauhtia ja hiemankin kovemmalla vesisateella oli jatkuva tunne, että liikutaan vesipatjan yllä. Siispä; talvella kitkarenkaat ja kesällä suvikumit.
- on yhtä
surkeat talvella, että kesällä.
- ...©
on yhtä kirjoitti:
surkeat talvella, että kesällä.
...mutta valitettavasti ne ovat parasta mitä on tarjolla. :-)
- vuodessa
3 tkm. en vaihda pois ollenkaan nastarenkaita,niillon ihan hyvä vetää kesälläkin.
- kadut kuluu pilalle
ajatelkaa kun isossa kaupungissa lapset kävelee kadun vieressä ja nastarenkaat hakkaavat kadusta uskomattomia määriä pölyä irti jota sitten on pakko henkittää
Suomessa on todellakin kiellettävä nastarenkaat kaupungeissa- Rellu5L
Ei olisi pakko hengittää pölyä, jos kitkarenkaiden lamellit eivät nostaisi rengaspölyä ilmaan.
- jopas jotain1
kaikkea sitä kuuleekin
mieluummin sitten ajetaan peilijäällä lasten päälle kuin turvallisesti nastarenkailla? - ne lapset
hengittävät suolapölyä. Katsokaa pölyn väriä, vaalean harmaata, kuten suola. Tuhansia tonnejahan sitä kylvetään teille joka talvi. Näethän, kun on paljon autoilijoita, jotka eivät käytä nastoja, niin tiet joudutaan pitämään sulina pakkasellakin.
- Kahva.
ne lapset kirjoitti:
hengittävät suolapölyä. Katsokaa pölyn väriä, vaalean harmaata, kuten suola. Tuhansia tonnejahan sitä kylvetään teille joka talvi. Näethän, kun on paljon autoilijoita, jotka eivät käytä nastoja, niin tiet joudutaan pitämään sulina pakkasellakin.
se ole raskaankalustn takia enempi että suolataan, bussit ym. ?
jompikumpi pois suola tai nastat. - harkitaan nasta-
kieltoa, kun kielletään dieselmoottorit.
Uusimmissakaan moottoreissa ei ole vielä saatu pienhiukkasongelmaa poistettua. Saati sitten vuotta paria vanhemmissa moottoreissa.
Ja ne hiukkaset ovat niemenomaan, jotka ovat haitallisimpia. Hiekanpöly, vaikka kiusallista onkin, on isompikokoista ja siten selvästi vähemmän haitallista, kuin dieselmoottorien synnyttämä pienhiukkanen.
Joten ota selvää asioista, ennen kuin jauhat, että mitä on pakko hengittää ja mikä on haitallista. - ...©
harkitaan nasta- kirjoitti:
kieltoa, kun kielletään dieselmoottorit.
Uusimmissakaan moottoreissa ei ole vielä saatu pienhiukkasongelmaa poistettua. Saati sitten vuotta paria vanhemmissa moottoreissa.
Ja ne hiukkaset ovat niemenomaan, jotka ovat haitallisimpia. Hiekanpöly, vaikka kiusallista onkin, on isompikokoista ja siten selvästi vähemmän haitallista, kuin dieselmoottorien synnyttämä pienhiukkanen.
Joten ota selvää asioista, ennen kuin jauhat, että mitä on pakko hengittää ja mikä on haitallista.Eli yhtä haittatekijää ei voida poistaa koska muitakin haittatekijöitä on olemassa?
En ole asiaa liiemmin tutkinut, mutta kenties dieselmoottoressa on tiettyjä etuja jotka painavat vaakakupissa haittoja enemmän? Nastarenkaiden hyödyt puolestaan ovat varsin marginaalisia, niin ovat toki haitatkin... mutta ne haitat ovat helpommin havaittavissa. - tutkia, varsinkin
...© kirjoitti:
Eli yhtä haittatekijää ei voida poistaa koska muitakin haittatekijöitä on olemassa?
En ole asiaa liiemmin tutkinut, mutta kenties dieselmoottoressa on tiettyjä etuja jotka painavat vaakakupissa haittoja enemmän? Nastarenkaiden hyödyt puolestaan ovat varsin marginaalisia, niin ovat toki haitatkin... mutta ne haitat ovat helpommin havaittavissa.jos kriteeriksi väitteilleen ottaa hengitysilman epäpuhtaudet ja niiden vaarallisuuden.
Nimittäin dieselmoottoreiden pienhiukkaset ovat pahinta laatua olevia ilmanpilaajia. Ja siksi toisekseen niiden epäterveellisyys on monta kertaluokkaa vaarallisempaa, kuin hiekan tai nastan(kitkan) irroittama pöly tienpinnasta.
Dieselin päästöt ovat puhtaasti karsinogeenisiä (syöpää aiheuttavia).
Ongelma on niiden pieni koko. Eivät jää suodattimiin ja uppoavat keuhkoihin niin syvälle, että eivät tule edes yskimällä ulos. Hiekanpöly sentään enimmäkseen tulee köhimällä pihalle. - ...©
tutkia, varsinkin kirjoitti:
jos kriteeriksi väitteilleen ottaa hengitysilman epäpuhtaudet ja niiden vaarallisuuden.
Nimittäin dieselmoottoreiden pienhiukkaset ovat pahinta laatua olevia ilmanpilaajia. Ja siksi toisekseen niiden epäterveellisyys on monta kertaluokkaa vaarallisempaa, kuin hiekan tai nastan(kitkan) irroittama pöly tienpinnasta.
Dieselin päästöt ovat puhtaasti karsinogeenisiä (syöpää aiheuttavia).
Ongelma on niiden pieni koko. Eivät jää suodattimiin ja uppoavat keuhkoihin niin syvälle, että eivät tule edes yskimällä ulos. Hiekanpöly sentään enimmäkseen tulee köhimällä pihalle....mutta eihän se poista sitä tosiasiaa, että myös nastojen tiestä rouhima bitumi- ja kivipöly on jollakin tasolla haitallista myös terveydelle, ja pienikin muutos parempaan on parempi kuin ei mitään. Sehän on se viimeinen vesitippa joka saa ämpärin valumaan yli äyräiden.
Senkin uskon, että entisaikojen dieselien päästöjen terveyshaitat olivat pienempiä suhteessa niiden määrään jos verrataan moderneihin dieseleihin, johtuen juuri pienentyneestä hiukkaskoosta (jotka myös pysyvät ilmassa pidempään) ja modernin dieselin näkymättömästä hiukkaspilvestä jota ei edes ymmärretä välttää.
En edelleenkään tiedä dieselmoottoreiden kokonaisvaikutusta suhteessa bensamoottoreihin, tai kuinka vaikeaa/helppoa niistä luopuminen olisi, mutta nastarenkaiden käytön vähentäminen murto-osaan nykyisestä on helppoa.
Aina ei voida helposti vaikuttaa siihen suurimpaan ongelmanlähteeseen, mutta monesta pienestä tekijästä muodostuu merkittävä tekijä, joskus jopa ratkaiseva.
Ei silti, minua ei pääkaupunkiseudun tai muidenkaan tämän maan mittakaavassa suurten kaupunkien paikalliset ilmansaasteongelmat ihmeemmin hetkauta... onpahan yksi syy lisää rajoittaa niissä olo lyhyehköihin vierailuihin eikä asumiseen tai työssäkäyntiin. Minua häiritsee enemmänkin se, että se pölynä mm. ihmisten keuhkohin päätyvä tiepinnoite ei ole siellä missä sen pitäisi olla, eli renkaideni alla.
- ostakaa vaan
sitten kun tulee tosiliukkaa ja ketjukolari, niin vakuutusyhtiöllä varastot täynnä romuautoja, joista saa pienellä vaivalla hyvän käyttöauton.ostakaa vaan kitkoja:D
- Kahva.
Kyllä se vaan on asennekysymys...kitkoilla ajellessa on vaan otettava huomioon ettei auto ehkä pysähdykkään niin nopeasti. Ketjukolareita tulee nastoillakin....asenne! luullaan että auto käyttäytyy kuin kesällä. Ihmiset tottuu asioihin, ovat tottuneet nastojen tuomaan turvallisuuteen...miten tämän saa muuttumaan? Että ajeltaisiin kitkoilla mutta sitten hiljempaa ja ennakoiden enempi. Ajeltiinhan sitä ennenkin kesäkumeilla talvet ja hyvin pärjättiin, ja itsekkin olen ajellut kesillä talven yli, ja hyvin pärjännyt vielä lumisina talvina.
Tiet kuluu, ja ihmiset sairastuu asfalttipölyyn... keuhkosyöpää ym. Maksumiehiksi ne jotka sen aiheuttaa... nastat verolle! - tilastotietelijät
tänä talvena pk-seudulla on reilusti alle 10 pahaa päivää että aidosti olisi tarvinnut nastoja
ja jos ajaa pääsääntöisesti pääkauduilla, isoja
väyliä jotka ovat olleet käytännössä paljaita koko talven. Kenties muutama jäinen keli, lumihan ei haittaa kitkoja.
Jos talvet jatkuu tämän tyyppisinä, ei ole mitään muuta järkevää kuin kitkat- pk-seudulla
Itse olen ajanut pk-seudulla kitkoilla 9 vuotta. Tuona aikana täällä ei ole ollut yhtään päivää, joissa nastat olisivat ollet kitkoja paremmat.
Nastat ovat parammat vain paksulla jäällä. Sellaista ei esiinny ikinä pk-seudun pääväylillä. Pihoissa, parkkipaikoilla ja pienillä kotiteillä satunnaisesti, mutta ne eivät tule yllätyksenä.
Katsotaan mitä alustoja täällä on. Ensimmäinen on yleisin:
1. Kuiva asfaltti
- kitka parempi
2. Märkä asfaltti
- tasapeli
3. Ohut jääkuura asfaltin päällä
- kitka parempi (yllätys yllätys)
4. Uutta lunta
- tasapeli
Mulla on perheessä lähes samat autot sekä kitkoilla että nastoilla. Mulla kitkat, vaimolla nastat. Niillä on hyvä verrata pitoa eri keleillä.
Joka talvi, kun meri on vielä avoin, kova pakkanen ja mereltä tuulee, jäätyvät paljaat asfaltit pakkaskuuraan. Keli on tuolloin todella liukas (sisäsuomessa ja Lapissa ei vastaavaa esinny koskaan). Kitkat pitävät tuolloinkin nastoja paremmin.
Viime talvena oli ehkä 40 päivää, jolloin talvirengas oli kesärengasta parempi pk-seudulla. Jokaisella noilla 40:llä päivällä kitka piti hyvin. Ei kertaakaan nastaa huonommin.
Ei ole mitään järkeä jyystää PK-seudun asfaltteja nastoilla. Nastavero Norjan malliin tänne, kiitos.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu554335Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti182881- 1402623
Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett152093- 151533
- 1131445
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis731377Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks1581098- 931057
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon211038