Miten tämä nyt menee?

niinkus niinkus

Eli mikä kannattaa ja kenelle?

Sanotaanko vaikka näin:

Brutto palkka 3000 €/kk, oma auto alkaa tehdä tenän - pitäis ostaa uus. Omat ajot suurinpiirtein työpaikalle ja takas tollanen 40 km/työpäivä tai rupeama. Työajoa kuukaudes ainakin tuplat.

Kummalle työsuhdeauto kannattaa, työnantajalle vai työntekijälle ja millasella sopimuksella?

11

4610

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Happo

      Laskemalla ei päätöstä työsuhdeautosta voi tehdä. Yhtälö riippuu niin monesta muuttujasta, ettei sitä laskemalla selvitä. Millä ehdoilla työnantaja antaa työsuhdeauton? Tuleeko palkan päälle vai onko auto osa palkkaa? Käyttöetu vai vapaa? Minkä arvon annat huolettomuudelle ja riskittömyydelle? Puuttumatta muihin tekijöihin, sanoisin, että mainitsemillasi kilometreillä en itse ottaisi työkkäriä. Liian vähän omia kilsoja ja sopivasti työajoja.

    • kime68

      Ajoa vuodessa noin 20000 km josta laskutettavaa työajoa 2000 km. Laskeskelin että vakuutukset, bensat, huollot, käyttövero, renkaat yms. tekee kuukaudessa noin 340€, noin 33000€ arvoisessa autossa (vapaan autoedun verotusarvo noin 670€) arvo laskee kolmessa vuodessa noin 13000€. Tuollaisen lainan kuolettaminen kolmessa vuodessa maksaa yli 400€ kuukaudessa. Oman auton hankinkuluun joutuu vielä laskea päälle toiset renkaat, lohkolämmitin yms. mitkä tulee autoetuautossa pakettiin mukaan.

      Itse aion ottaa työsuhdeauton koska työajo on pudottunut niin vähiin. Lasken kuitenkin arvoa sillekkin että ei tarvitse miettiä bensanhinnan muutoksia tai mahdollisia muutoksia autoverossa, huollon ajaksi tai mahdollisen muun korjauksen ajaksi saa sijais auton jne. Lisäksi voi tuottopuolelle laskea sijoitetun pääoman tuoton minkä saan nykyisen auton myymisestä vapautuvasta rahasta.

      • niinkus niinkus

        Mitä työnantajalle maksaa sitten se, että käyttöetu tulisi tuohon palkkani päälle - eli palkkani siis nousisi...? Ja olisko tämä mahdollisesti sitten minulle edullinen ratkaisu? Itse ajattelen sitä, että olen ylen kyllästynyt huolehtimaan autosta, eli maksan mieluusti sen käytöstä, mutta mikäli jotain vinkunaa alkaa kuulua, tahdon päästä mahdollisimman vähillä huolilla.

        Entä miten nuo käyttöedut mahtaa erota toisistaan? Millaisia ratkaisuja, tarkoitan. Mikä yleensä sitten kuuluu työnantajalle ja mikä työntekijälle. Onko näissä jotain yleistä linjaa?


      • on aina edullista...
        niinkus niinkus kirjoitti:

        Mitä työnantajalle maksaa sitten se, että käyttöetu tulisi tuohon palkkani päälle - eli palkkani siis nousisi...? Ja olisko tämä mahdollisesti sitten minulle edullinen ratkaisu? Itse ajattelen sitä, että olen ylen kyllästynyt huolehtimaan autosta, eli maksan mieluusti sen käytöstä, mutta mikäli jotain vinkunaa alkaa kuulua, tahdon päästä mahdollisimman vähillä huolilla.

        Entä miten nuo käyttöedut mahtaa erota toisistaan? Millaisia ratkaisuja, tarkoitan. Mikä yleensä sitten kuuluu työnantajalle ja mikä työntekijälle. Onko näissä jotain yleistä linjaa?

        autoedun ottajalle ottaa etu, jos se tulee palkan päälle. Eihän edun ottaja tuolloin maksa kuin marginaaliveroprosentin verran käyttöedusta.

        Työnantajalle tuo maksaa auton kustannusten lisäksi käyttöedun arvon päälle tulevat palkan sivukulut n. 20% käyttöedun arvosta.


      • niinkus niinkus
        on aina edullista... kirjoitti:

        autoedun ottajalle ottaa etu, jos se tulee palkan päälle. Eihän edun ottaja tuolloin maksa kuin marginaaliveroprosentin verran käyttöedusta.

        Työnantajalle tuo maksaa auton kustannusten lisäksi käyttöedun arvon päälle tulevat palkan sivukulut n. 20% käyttöedun arvosta.

        nyt iski akuutti blondius - mitä tämä viimeinen nyt tarkoittaa?

        "... auton kustannusten lisäksi käyttöedun arvon päälle tulevat palkan sivukulut n. 20% käyttöedun arvosta.."

        Tuli toooosi blondi olo.


      • antaa sinulle...
        niinkus niinkus kirjoitti:

        nyt iski akuutti blondius - mitä tämä viimeinen nyt tarkoittaa?

        "... auton kustannusten lisäksi käyttöedun arvon päälle tulevat palkan sivukulut n. 20% käyttöedun arvosta.."

        Tuli toooosi blondi olo.

        autoedun ( oli se käyttö- tai vapaa autoetu ) niin tuon edun arvo katsotaan osaksi palkkaasi. Tuosta summasta pitää maksaa eläke- ( n. 17 % ), sotu- ( n. 3 % ), työttömyysvakuutus- ( < 1% jos pieni firma - voi olla jopa n. 3 % ) ja tapaturma- ja ryhmähenkivakuutusmaksut ( < 1 % ).


      • niinkus niinkus
        antaa sinulle... kirjoitti:

        autoedun ( oli se käyttö- tai vapaa autoetu ) niin tuon edun arvo katsotaan osaksi palkkaasi. Tuosta summasta pitää maksaa eläke- ( n. 17 % ), sotu- ( n. 3 % ), työttömyysvakuutus- ( < 1% jos pieni firma - voi olla jopa n. 3 % ) ja tapaturma- ja ryhmähenkivakuutusmaksut ( < 1 % ).

        näin olin ymmärtävinäni, mutta jostain vaan on jääny kummitteleen lausahdus vakaalla rintaäänellä, että autoedun tarjoaminen on työnantajalle halvempaa kuin rahapalkan nostaminen...

        Olenko vaan vääräkielisenä ymmärtänyt väärin?


      • Jussitietää
        niinkus niinkus kirjoitti:

        näin olin ymmärtävinäni, mutta jostain vaan on jääny kummitteleen lausahdus vakaalla rintaäänellä, että autoedun tarjoaminen on työnantajalle halvempaa kuin rahapalkan nostaminen...

        Olenko vaan vääräkielisenä ymmärtänyt väärin?

        Riippuu autosta ja sen hankintatavasta.

        esimerkkinä oma tilanteeni jossa työantaja hankki minulle käyttöetuauton 7 vuotta sitten.
        Auton hankintahinta oli euroina noin 25000 mutta
        verotus menee noin 30000 euron mukaan koska hankittiin hieman käytettynä hyvin lisävarustein.
        Työnantaja on maksanut tuon 25000 euroa plus vakuutukset plus huollot ja renkaat.
        Jos työantaja olisi maksanut saman rahana olisi maksettavaa kertynyt tänä aikana noin 38000 euroa.

        Kumpi on sitten edullisempaa kun auton jälleenmyyntiarvo on nyt ehkä 6000 euroa...
        eli pääoma on pienentynyt noin 19000 euroa ja jos siitä pitää laskea korkomenot tai jotain niin halutessaan voi joku laskea.


      • niinkus niinkus
        Jussitietää kirjoitti:

        Riippuu autosta ja sen hankintatavasta.

        esimerkkinä oma tilanteeni jossa työantaja hankki minulle käyttöetuauton 7 vuotta sitten.
        Auton hankintahinta oli euroina noin 25000 mutta
        verotus menee noin 30000 euron mukaan koska hankittiin hieman käytettynä hyvin lisävarustein.
        Työnantaja on maksanut tuon 25000 euroa plus vakuutukset plus huollot ja renkaat.
        Jos työantaja olisi maksanut saman rahana olisi maksettavaa kertynyt tänä aikana noin 38000 euroa.

        Kumpi on sitten edullisempaa kun auton jälleenmyyntiarvo on nyt ehkä 6000 euroa...
        eli pääoma on pienentynyt noin 19000 euroa ja jos siitä pitää laskea korkomenot tai jotain niin halutessaan voi joku laskea.

        Ja uuden auton ollessa kyseessä, voi työnantaja hyödyntää alv'it... tai noh, nyt taitaa mulla mennä yli hilseen taas, koska kyseinen yritys myy sosiaalipalveluja - miten sitten nämä alv'i asiat lienee meneekään...


      • frfrfrfrfrf
        niinkus niinkus kirjoitti:

        Ja uuden auton ollessa kyseessä, voi työnantaja hyödyntää alv'it... tai noh, nyt taitaa mulla mennä yli hilseen taas, koska kyseinen yritys myy sosiaalipalveluja - miten sitten nämä alv'i asiat lienee meneekään...

        Ei pysty hyöduntään alvia työsuhdeautosta.


      • niinkus niinkus
        frfrfrfrfrf kirjoitti:

        Ei pysty hyöduntään alvia työsuhdeautosta.

        Nyt kun tuntuu tämä yksityisleasing tulleen myös mahdolliseksi ja siten pääsis näistä v-mäisistä huoltoasioista.

        Miten mun kannattais sopia työnantajani kanssa näistä työajoista. Siis, että käyttäisin tätä myös työajoihini - toimisko tämä? Vai onko tässäkin jokin f-ingkommervenkki välissä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 188
      2166
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      2002
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      160
      1719
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      146
      1642
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1247
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1224
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      12
      1155
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1148
    Aihe