Kiirastulioppi

Antti V Adventisti

Olen keskustellut toistenkin adventismia sisältä tuntevien kanssa, ja todennut heidän mukanaan, että Tutkiva Tuomio-oppi on adventistien versio kiirastuli-opista.    

6

124

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "provo"

Häiriköit ivaillen ja pilkaten adventisteja, ainoana tarkoituksenasi on olla estämässä keskustelua siitä pelastuksesta ja ainoasta tiestä jota Jumala tarjoaa pojassaan Jeesukssa Kristuksessa.

Häiriköt vaeltavat pimeydessä ja puhuvat sen mukaan. Anna rakkauden valon tulla sydämmeesi ja avata silmäsi.

• Seraja-m55

Kiirastulioppi on täysin Raamatun vastainen ja perustuu toiseen harhaoppiin eli tuohon sielun luontaiseen kuolemattomuusoppiin.

Ihmissielu on kovin kuolevainen itsessään. Kuolemattomuuden voimme saada vain armolahjana Kristuksessa, josta todistaa Room. 6:23 "Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme."

Kun ihminen kuolee, kuolee hän sieluineen päivineen ja Kristus sanansa mukaan herättää hänet viimeisenä päivänä toisessa tulemuksessaan, vrt. Joh. 6:39,40,44,54.

Vain yksin Jumalalla on itsessään kuolemattomuus 1. Tim. 6:16 mukaan ja senkin Kristus uhrasi muutamaksi päiväksi kuoltuaan ristillä.

Jeesuksen tulemusta edeltävä taivaallinen oikeuskäsittely on sensijaan täysin raamatullinen ja johdonmukainen totuus.
      Onhan täysin selvää, että tuomion julistamista edeltää aina oikeuskäsittely, jossa syyllisyys tai syyttömyys todennetaan todisteiden valossa.
      Tästä todistavat seuraavat raamatunkohdat:
      - Daniel 7:10
      - Daniel 8:14
      - Saarnaaja 12:14
      - Matt. 12:36 / 16:27
      - Ilm. 20:12,13

• Seraja-m55:
        "Jeesuksen tulemusta EDELTÄVÄ taivaallinen oikeuskäsittely on sensijaan täysin raamatullinen ja johdonmukainen totuus."
        ===================
        R a a m a t t u :
        Yhden raamatunkohdan voisi väittää todistavan jo alkaneesta tuomiosta, (1.Piet.4:17), mutta se on tietenkin ymmärrettävä muiden mukaan. Joten: tuomio varmasti tulee vasta ylösoton jälkeen.
        ------------
        1.Pietarin kirje:
        4:17 Sillä aika on tuomion alkaa Jumalan huoneesta; mutta jos se alkaa ensiksi meistä, niin mikä on niiden loppu, jotka eivät ole Jumalan evankeliumille kuuliaiset?
        --------------
        Jumala näkee jo edeltä lopputuloksen, joten ei ole suurta merkitystä sillä, mihin me tuomion olemme sijoittavamme. Jäseniltään rahaa vaativat seurakunnat tullaan aivan erityisesti huomioimaan tuomiopäivänä.

2.Pietarin kirje:
        2:3 ja ahneudessaan he valheellisilla sanoilla kiskovat teistä hyötyä; mutta jo ammoisista ajoista heidän tuomionsa valvoo, eikä heidän perikatonsa torku.
        --------------
        LOPUSSA VASTA TUOMIO - SILLÄ ARMOA TARJOTAAN VIIMEISEEN HENGENVETOON ASTI

2. PIET 2:9 Näin Herra tietää pelastaa jumaliset kiusauksesta, mutta tuomion päivään säilyttää rangaistuksen alaisina väärät,

2. PIET 3:7 Mutta nykyiset taivaat ja maa ovat samalla sanalla talletetut tulelle, säästetyt jumalattomain ihmisten tuomion ja kadotuksen päivään.

Hebrealaiskirje:
        10:27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.

ROOM 2:5
        Kovuudellasi ja sydämesi katumattomuudella sinä kartutat päällesi vihaa vihan ja Jumalan vanhurskaan tuomion ilmestymisen päiväksi,

Johanneksen evankeliumi:

5:22 Sillä Isä ei myöskään tuomitse ketään, vaan hän on antanut kaiken tuomion Pojalle,
        5:29 ja tulevat esiin, ne, jotka ovat hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen, mutta ne, jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen.

5:30 En minä itsestäni voi mitään tehdä. Niinkuin minä kuulen, niin minä tuomitsen; ja minun tuomioni on oikea, sillä minä en kysy omaa tahtoani, vaan hänen tahtoaan, joka on minut lähettänyt.

8:16 Ja vaikka minä tuomitsisinkin, niin minun tuomioni olisi oikea, sillä minä en ole yksinäni, vaan minä ja hän, joka on minut lähettänyt.

16:8 Ja kun hän tulee, niin hän näyttää maailmalle todeksi synnin ja vanhurskauden ja tuomion:
        16:11 ja tuomion, koska tämän maailman ruhtinas on tuomittu.
        -----------------------
        SE TULI TODISTETUKSI

Olen täten vastaansanomattomasti todistanut v a l h e o p i k s i sen, mitä Seranja-m55 opettaa, lainatessaan EGW:n raamattua - "Suurta taistelua".
        Tuomio ei siis EDELLÄ raamatullista Jeesuksen toista tulemusta, vaan on vasta sen jälkeen. Näin on, JOTTA EMME VAHINGOSSA NYHTÄISI NISUAKIN PELLOSTA.

Matteuksen evankeliumi:
        13:28 Hän sanoi heille: 'Sen on vihamies tehnyt.' Niin palvelijat sanoivat hänelle: 'Tahdotko, että menemme ja kokoamme sen?'

13:29 Mutta hän sanoi: 'En, ettette lustetta kootessanne nyhtäisi sen mukana nisuakin.

13:30 Antakaa molempain kasvaa yhdessä elonleikkuuseen asti; ja elonaikana minä sanon leikkuumiehille: Kootkaa ensin luste ja sitokaa se kimppuihin poltettavaksi, mutta nisu korjatkaa minun aittaani.'"

antti

• Seraja-m55
        AnttiVKantola kirjoitti:

Seraja-m55:
        "Jeesuksen tulemusta EDELTÄVÄ taivaallinen oikeuskäsittely on sensijaan täysin raamatullinen ja johdonmukainen totuus."
        ===================
        R a a m a t t u :
        Yhden raamatunkohdan voisi väittää todistavan jo alkaneesta tuomiosta, (1.Piet.4:17), mutta se on tietenkin ymmärrettävä muiden mukaan. Joten: tuomio varmasti tulee vasta ylösoton jälkeen.
        ------------
        1.Pietarin kirje:
        4:17 Sillä aika on tuomion alkaa Jumalan huoneesta; mutta jos se alkaa ensiksi meistä, niin mikä on niiden loppu, jotka eivät ole Jumalan evankeliumille kuuliaiset?
        --------------
        Jumala näkee jo edeltä lopputuloksen, joten ei ole suurta merkitystä sillä, mihin me tuomion olemme sijoittavamme. Jäseniltään rahaa vaativat seurakunnat tullaan aivan erityisesti huomioimaan tuomiopäivänä.

2.Pietarin kirje:
        2:3 ja ahneudessaan he valheellisilla sanoilla kiskovat teistä hyötyä; mutta jo ammoisista ajoista heidän tuomionsa valvoo, eikä heidän perikatonsa torku.
        --------------
        LOPUSSA VASTA TUOMIO - SILLÄ ARMOA TARJOTAAN VIIMEISEEN HENGENVETOON ASTI

2. PIET 2:9 Näin Herra tietää pelastaa jumaliset kiusauksesta, mutta tuomion päivään säilyttää rangaistuksen alaisina väärät,

2. PIET 3:7 Mutta nykyiset taivaat ja maa ovat samalla sanalla talletetut tulelle, säästetyt jumalattomain ihmisten tuomion ja kadotuksen päivään.

Hebrealaiskirje:
        10:27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.

ROOM 2:5
        Kovuudellasi ja sydämesi katumattomuudella sinä kartutat päällesi vihaa vihan ja Jumalan vanhurskaan tuomion ilmestymisen päiväksi,

Johanneksen evankeliumi:

5:22 Sillä Isä ei myöskään tuomitse ketään, vaan hän on antanut kaiken tuomion Pojalle,
        5:29 ja tulevat esiin, ne, jotka ovat hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen, mutta ne, jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen.

5:30 En minä itsestäni voi mitään tehdä. Niinkuin minä kuulen, niin minä tuomitsen; ja minun tuomioni on oikea, sillä minä en kysy omaa tahtoani, vaan hänen tahtoaan, joka on minut lähettänyt.

8:16 Ja vaikka minä tuomitsisinkin, niin minun tuomioni olisi oikea, sillä minä en ole yksinäni, vaan minä ja hän, joka on minut lähettänyt.

16:8 Ja kun hän tulee, niin hän näyttää maailmalle todeksi synnin ja vanhurskauden ja tuomion:
        16:11 ja tuomion, koska tämän maailman ruhtinas on tuomittu.
        -----------------------
        SE TULI TODISTETUKSI

Olen täten vastaansanomattomasti todistanut v a l h e o p i k s i sen, mitä Seranja-m55 opettaa, lainatessaan EGW:n raamattua - "Suurta taistelua".
        Tuomio ei siis EDELLÄ raamatullista Jeesuksen toista tulemusta, vaan on vasta sen jälkeen. Näin on, JOTTA EMME VAHINGOSSA NYHTÄISI NISUAKIN PELLOSTA.

Matteuksen evankeliumi:
        13:28 Hän sanoi heille: 'Sen on vihamies tehnyt.' Niin palvelijat sanoivat hänelle: 'Tahdotko, että menemme ja kokoamme sen?'

13:29 Mutta hän sanoi: 'En, ettette lustetta kootessanne nyhtäisi sen mukana nisuakin.

13:30 Antakaa molempain kasvaa yhdessä elonleikkuuseen asti; ja elonaikana minä sanon leikkuumiehille: Kootkaa ensin luste ja sitokaa se kimppuihin poltettavaksi, mutta nisu korjatkaa minun aittaani.'"

antti

Sinä puhut nyt vain tuomion siitä vaiheesta, jolloin se tuodaan julki, mutta et halua ymmärtää, että sitä edeltää erittäin perusteellinen valmisteluvaihe.

Me olemme tulleet ymmärtämään ja tuntemaan Raamatusta Jumalan, joka on rakastava ja luotujaan syvästi ymmärtävä ja siksi hän ei itsevaltiaalla tavalla vain yksin julista tuomioitaan, vaan selvittää ne todella suuren todistajakunnan edessä.
        Näin nuo todistajat, enkelit ym. tulevat tietämään, että meillä pelastuvilla on todella oikeus päästä taivaaseen heidän yhteyteensä armahdettuina syntisinä, koska olemme uskoneet Kristukseen Lunastajanamme ja Vapahtajanamme.

Danielin 7:10 mukaan tämä todistajakunta on tuossa 1. Piet. 4:17 kuvaavassa vaiheessa "1000 x 1000, jotka palvelevat häntä tuossa oikeudenistunnossa ja 10.000 x 10.000 (eli 10 biljoonaa!)enkeliä ym., jotka ovat tuota todistajakuntaa.

Jumala haluaa heille osoittaa, että hänen tuomionsa kestävät kaiken arvostelun ja ovat täysin oikeudenmukaisia. Tästä kuitenkin rajallisesta todistajakunnasta johtuu, että se kestää melko kauan. Nyt jo toistasataa vuotta pitkälti. Se kuitenkin viittaa siihen, että pelastuvia on paljon!

Vastaavasti sitten ensimmäisen eli elämän ylösnousemuksen eli pelastuvien ylösnousemuksen jälkeen me pelastuneet olemme tuota todistajakuntaa ja saamme tutkittavaksemme 1000 vuoden ajaksi kaikkien kadotukseen joutuvien, ihmisten ja langenneiden enkelien tuomiot, kuten 1. Kor. 6:3 todistaa: "Ettekö tiedä, että me tulemme tuomitsemaan enkeleitä, emmekö sitten maallisia asioita?" Vrt. myös Ilm. 20:4, joka todistaa pelastuvien saavan taivaassa tuomiovallan (eli Jumalan tuomioiden oikeaksi todistamisen vallan) 1000 vuoden ajaksi.

• Seraja-m55 kirjoitti:

Sinä puhut nyt vain tuomion siitä vaiheesta, jolloin se tuodaan julki, mutta et halua ymmärtää, että sitä edeltää erittäin perusteellinen valmisteluvaihe.

Me olemme tulleet ymmärtämään ja tuntemaan Raamatusta Jumalan, joka on rakastava ja luotujaan syvästi ymmärtävä ja siksi hän ei itsevaltiaalla tavalla vain yksin julista tuomioitaan, vaan selvittää ne todella suuren todistajakunnan edessä.
        Näin nuo todistajat, enkelit ym. tulevat tietämään, että meillä pelastuvilla on todella oikeus päästä taivaaseen heidän yhteyteensä armahdettuina syntisinä, koska olemme uskoneet Kristukseen Lunastajanamme ja Vapahtajanamme.

Danielin 7:10 mukaan tämä todistajakunta on tuossa 1. Piet. 4:17 kuvaavassa vaiheessa "1000 x 1000, jotka palvelevat häntä tuossa oikeudenistunnossa ja 10.000 x 10.000 (eli 10 biljoonaa!)enkeliä ym., jotka ovat tuota todistajakuntaa.

Jumala haluaa heille osoittaa, että hänen tuomionsa kestävät kaiken arvostelun ja ovat täysin oikeudenmukaisia. Tästä kuitenkin rajallisesta todistajakunnasta johtuu, että se kestää melko kauan. Nyt jo toistasataa vuotta pitkälti. Se kuitenkin viittaa siihen, että pelastuvia on paljon!

Vastaavasti sitten ensimmäisen eli elämän ylösnousemuksen eli pelastuvien ylösnousemuksen jälkeen me pelastuneet olemme tuota todistajakuntaa ja saamme tutkittavaksemme 1000 vuoden ajaksi kaikkien kadotukseen joutuvien, ihmisten ja langenneiden enkelien tuomiot, kuten 1. Kor. 6:3 todistaa: "Ettekö tiedä, että me tulemme tuomitsemaan enkeleitä, emmekö sitten maallisia asioita?" Vrt. myös Ilm. 20:4, joka todistaa pelastuvien saavan taivaassa tuomiovallan (eli Jumalan tuomioiden oikeaksi todistamisen vallan) 1000 vuoden ajaksi.

"Puhut vain tuomionjulistusvaiheesta", inttää Seraja-m55.

TUOMIO ON OIKEA - SIKSI SE ON VASTA LOPUSSA

Tietysti otin ruodittavaksi pahimman eksytyksen, sillä mahdotonta on koko paksua kirjaa (EGW:Suuri taistelu) pienellä foorumilla alkaa tyhjäksi todistaa.
        Sitäpaitsi, pieni näyte riittää, kun on keskeisestä asiasta kyse. On outoa, että Raamattu ei kelpaa auktoriteetiksi, vaan "Suuren taistelun" avulla tulkitaan Raamattua.

Meillä on jo nyt valta sitoa ja päästää ja me kerran tulemme maailmaa tuomitsemaan so. 1000-vuotisessa. Enkelit eivät koskaan ole todistajain pilvi tai tuomareita - nehän ovat palvelevia henkiä.
        Näin Raamatun mukaan, jonka kirjan Jumala takaa. Ellen taas on itse vastuussa tekstistään.

TUOMIO ON TÄNÄÄN

Läsnä on tietynlainen tuomiopäivä, muttei Ellenin väittämä 1844 alkaneen mukainen.
        Jos me tuomitsisimme itsemme, ei meitä enää tuomita, sanoo Sana. Opimme virheistämme ja lopussa kiitos seisoo.
        Sanoohan Jeesus, ettei hän ole tullut tuomitsemaan, vaan pelastamaan.
        Hän muistuttaa, että se sana, jonka hän on lausunut, tuomitsee meidät viimeisenä päivänä, ellemme ole sitä vastaan ottaneet.

Onhan niin, että meidät tuomitaan joko kuolemaan tai elämään sen mukaan, olemmeko uskoneet häneen vai emme. Tekomme osoittavat, miten on. "Tutkiva tuomio" on hyvä sana sille, että tutkimme itseämme ja ojentaudumme.

Raamattu ja "Suuri taistelu" ovat sovittamattomassa ristiriidassa. Ajatellaanpa vaikkapa vain yhtä asiaa. 1000 vuotta muka kestää tuomitseminen. Oikeasti se käy silmänräpäyksessä, sillä Jumalan maailma on ajaton.

Ellen GW pitää totuutta vääryyden vallassa, sen voi todeta jokainen, joka rakastaa totuutta. Ei meidän tehtävämme ole puolustaa Ellenin oppia, vaan puolustaa Kristuksen oppia.

Daniel 7:10-11 puhuu pedon (antikristus) ja sen joukkojen tuomitsemisesta, mutta tuomion ajankohtaa ei ole oikeus sen kohdan perusteella määritellä tarkoin.

Jakeet 25 ja 26 puhuvat uudelleen samasta asiasta - antikristuksen nopea nousu ja loppu. Raamattu ei ole nähnyt aiheelliseksi mainita pedon lopullisesta tuomiosta siinäkään yhteydessä sen tarkemmin.

On mieletöntä yhdistää Dan 7:10 ja 1 Piet 4:17. Sillä 1 Piet 4:12-19 kertoo kärsimyksistä iloitsemisesta. Tuomion alkamisella viitataan juuri siihen, että on aika tutkia itseään, tuomita itsensä ja niin olla kärsivällinen ylösnousemuksen odottaja. Pietari siis ROHKAISEE iloiten valmistautumaan Jeesuksen toiseen tulemukseen.

Kestämme helteen - väärämielisten taholta tulevan tuomitsemisen - kun kaunistaudumme sisäisesti. Tästä on kyse 1 Piet 4:17:sta. Sen sijaan Dan 7:10 viittaa pedon lyhyen valtakauden kukistumiseen ja sen kaudesta annettavaan tuomioon.

Roomalaiskirje:
        1:18 Sillä Jumalan viha ilmestyy taivaasta kaikkea ihmisten jumalattomuutta ja vääryyttä vastaan, niiden, jotka pitävät totuutta vääryyden vallassa.

antti

• Kiirastulioppi
      Kirjoittanut: Antti V Adventisti 4.4.2007 klo 06.29

Olen keskustellut toistenkin adventismia sisältä tuntevien kanssa, ja todennut heidän mukanaan, että Tutkiva Tuomio-oppi on adventistien versio kiirastuli-opista.
      ======================Vastaan:

Voipi olla, että "tutkiva tuomio" mukaelee katolista kiirastuli-oppia. En välitä selvittää sitä, sillä Sana ei ei anna aihetta ottaa vakavasti kumpaistakaan esitystä.

Raamattu keskittyy esittelemään uskon tekoja sekä muistuttaa, että uskon kautta vaikuttavan rakkauden teot punnitaan viimeisellä tuomiolla. "Minun oli nälkä", jne.

Minulla ei ole valtuuksia opettaa pidemmälle kuin mitä Raamattu sisältää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      86
      1391
    2. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      52
      997
    3. Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että
      Maailman menoa
      370
      828
    4. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      151
      800
    5. Rakastan häntä

Jumala, rakastan häntä. Haluan olla hänen omansa. Hänen vierellä. Halata häntä.
      Ikävä
      55
      709
    6. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      124
      707
    7. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      658
    8. Naiselle Kuuleppa Tämä

Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä
      Ikävä
      38
      635
    9. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      76
      622
    10. Onko mun toinen

Puoliskoni täällä, huhuuu 😍❤️ Ihanista ihanin 😚😚
      Ikävä
      56