Taistelu pahaa vastaan; Ef. 6:10-20

TAISTELU PAHAA VASTAAN

6:10 Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa.
6:11 Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet.
6:12 Sillä meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa.
6:13 Sentähden ottakaa päällenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne pahana päivänä tehdä vastarintaa ja kaikki suoritettuanne pysyä pystyssä.
6:14 Seisokaa siis kupeet totuuteen vyötettyinä, ja olkoon pukunanne vanhurskauden haarniska,
6:15 ja kenkinä jaloissanne alttius rauhan evankeliumille.
6:16 Kaikessa ottakaa uskon kilpi, jolla voitte sammuttaa kaikki pahan palavat nuolet,
6:17 ja ottakaa vastaan pelastuksen kypäri ja Hengen miekka, joka on Jumalan sana.
6:18 Ja tehkää tämä kaikella rukouksella ja anomisella, rukoillen joka aika Hengessä ja sitä varten valvoen kaikessa kestäväisyydessä ja anomisessa kaikkien pyhien puolesta;
6:19 ja minunkin puolestani, että minulle, kun suuni avaan, annettaisiin oikeat sanat rohkeasti julistaakseni evankeliumin salaisuutta,
6:20 jonka tähden minä olen lähettiläänä kahleissa, että minä siitä rohkeasti puhuisin, niinkuin minun puhua tulee.
--
Perimmältään kristillinen elämä on hengellistä taistelua ”Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa” (10).
Tässä taistelussa sota-asulla on tärkeä merkitys kestääksemme ”perkeleen kavala juonet” (12). Vastustajamme on siis kavala, viisas ja voimakas, jolla on halussaan koko maailma ja sen lisäksi myös ”ilmatila”.
Meidän on myös taisteltava ”pahuuden henkiolentoja vastaan”, jotka ovat ” taivaan avaruuksissa” (12).

Aikaisemmin (Ef. 2:2) Paavali puhui ”ilmavallan hallitsijasta”. Ne elävät siinä maailmassa, joka luotiin ennen meidän maailmankaikkeuttamme ja jossa osa enkeleistä nousi kapinaan Jumalaa vastaan.

Vaikeutena taistelussamme on se, ettemme näe vihollistamme, koska vihollisemme ei ole ”verta ja lihaa”. Taistelu on kuitenkin todellista.

Nämä ”oudot” voimat ei saa kuitenkaan lamaannuttaa meitä.
Saatanan juonet on paljastettava ja käytävä puollustus- ja hyökkäyssotaan niitä vastaan. On kyse elämästä ja kuolemasta.

Paavali käyttää koko ajan sotilassanastoa kuvaamaan tätä sotaa.
Kristuksen seurakunta on uuden liiton kuninkaallinen papisto, joka pukee ylleen Jumalan koko sota-asun(13).

Kristuksen sotilaalla on:
1) Kupeet TOTUUTEEN VYÖTETTYNÄ. Näin hän voi esteettä liikkua. Vyö antaa varmuutta ja TOTUUS on hänen lanteittensa side (Jes. 11:5).

2) VANHURSKAUDEN HAARNISKAA. Vanhurskaus ei ole meistä itsestämme lähtöisin, vaan lahjaksi saatua Kristuksen vanhurskautta. Se on täydellistä ja peittää kaikki minun puutteeni.

3)Alttiuden KENGÄT . Paavalilla on tässä mielessään Jesajan sana (Jes52:7): ”Kuinka suloiset ovat vuorilla ilosanoman tuojan jalat, hänen, joka julistaa rauhaa, ilmoittaa hyvän sanoman, joka julistaa pelastusta...!"
Alttius viedä evankeliumia eteenpäin syntyy siitä, että on ensin itse saanut vastaanottaa evankeliumin syntien anteeksiantamuksesta ja saanut näin rauhan Jumalan kanssa.

4)USKON KILPI. Kilpi suojaa minua. Se tarkoittaa USKOA KRISTUKSEEN, jolla voi suojautua ”pahan palavilta nuolilta” (16).
(Palavat nuolet olivat sen ajan pelätyimpiä aseita).
Usko suojaa meitä omantunnon syytöksiltä sekä kiusauksilta.

5)PELATUKSEN KYPÄRÄ. Kysymys on taas siitä, mitä Kristus on tehnyt puolestani.

6)HENGEN MIEKKA. Tämä tarkoittaa Jumalan Sanaa. Vapahtajammekin turvautui Jumalan Sanaan torjuessaan perkeleen kavalat ehdotukset (Luuk.4:1-13),
Samoin meidänkin ainut turvamme ja paras aseemme on luja tukeutuminen Jumalan Sanaan.
---
Auta, oi Jeesus, suo katseesi loistaa juonia kiusaajan paljastaen,
kun sanan selvän se tahtoisi poistaa kulkien vaatteissa valkeuden.
Suo, että henget mä ain erottaisin, voittaisin valheen ja voimasi saisin,
voittaisin valheen ja voimasi saisin”.
(virsi 385:5).

1

101

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hengellinen sodankäynti on in

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3364
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      360
      2435
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      16
      2415
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      80
      1688
    5. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      86
      1375
    6. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1060
    7. SEO!! Pyhäsalmi

Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs
      Pyhäjärvi
      69
      956
    8. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      73
      896
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      25
      732
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      4
      684
    Aihe