Vankeudessa olevat henget
Varsin mielenkiintoinen teksti löytyy Pietarin kirjeestä: 1.Piet.3:18-20. Siinä todetaan Kristuksen kärsineen kuoleman meidän pelastukseksemme, ja kuinka hänet kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä.
Tätä tekstiä on tulkittu paljon väärin. On jopa väitetty että Kristus vapautti vanhurskasten sielut, kun hän kuollessaan astui haadekseen ja vei nämä sielut taivaaseen.. Edelleen uskotellaan, että kaikki, jotka siitä lähtien ovat kuolleet, menevät suoraan taivaaseen. Kuitenkin sanotaan niiden palaavan ruumiiseensa ylösnousemuksen päivänä. Lisäksi tähän teoriaan kuuluu ajatus, että Kristuksen ”henki” saarnasi evankeliumia hänen kuolemansa ja ylösnousemisensa välisenä aikana ennen vedenpaisumusta eläneille ”hengille”, jotka olivat haadeksen vankeina.
Jos nämä väitteet ovat oikeita, niin siitä seuraa, että kuolleet ovat elossa ja että heille voidaan saaranata ja he voivat tehdä parannuksen ja pelastua. Se merkitsee sitä että Rooman kirkon oppi kiirastulesta on oikea ja väitteet kuoleman jälkeen saatavasta armon ajasta.
Jos teemme nyt yhden kysymyksen: Miksi Kristus tehtiin eläväksi hengessä, jos hän oli sitä jo koko kuolemansa ajan. Kristushan kuoletettiin lihassa ja tehtiin eläväksi hengessä. Room.8:11. Tämä merkitsee että Jumala palautti Jeesuksen elämään Pyhän Hengen kautta, joka on se sama voima joka herättää myös Jeesuksen seuraajat viimeisenä päivänä.
Kristus ei voinut olla elossa kuolemansa ja ylösnousemisensa välisenä aikana. Sillä muutoin ”tehtiin eläväksi hengessä” menettää merkityksensä. Sitä, joka on jo elävä, ei enää tarvitse sellaiseksi tehdä. Kristinuskon perustotuus on se, että Kristus todella kuoli.
Nooa saarnasi ihmisille arkin rakentamisen aikana. Nämä ihmiset olivat niitä ”henkiä”. Montako ”henkeä” oli Jumalanpalveluksessa viimeksi? Kristuksen Henki saarnasi heille Nooan välityksellä. Nooa ja arkki tulevat tässä esille (jae20) lähinnä siksi, että tämä teksti on osa kastesaarnaa, minkä yhteydessä Nooan arkki ja vesi muodostavat tärkeän esikuvan (jae21).
Vankeudessa olevat henget
7
209
Vastaukset
- tämän
11:25 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.
11:26 Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?"- hempukka...
hyvä pointti.
- kolme-enkeliä
Jakeessa 25 sana "se elää"(dzeesetai) on futuurissa ja viittaa tulevaisuuteen. Jae 26 on rakenteeltaan samanlainen kuin Joh.8:51 ja on selitettävissä samalla tavalla. Piispa Nikolainen on sanonut Joh.11:25, 26:n tulkinnasta "Sielun kuolemattomuudesta ei voi olla kysymys perikoopissa, joka päättyy ruumiin herättämiseen haudasta, ei myöskään mistään muusta henkisestä olemassaolosta kuoleman jälkeen.-- On tyydyttävä toteamukseen, että kuolema on menettänyt merkityksensä ja kadottanut hirmuisuutensa uskovaa koskevan asiana".
Tämä johtuu siitä että Jeesus itse on ylösnousemus ja elämä. Hän on itse takeena siitä että ne, jotka jo tässä ajassa elävät uskon kautta tätä uutta elämää, eivät kuole sitä kuolemaa, missä on kysymys koko olemassaolostamme ja lopullisesti erottaa vanhurskaat ja väärät, pelastetut ja kadotetut - toista kuolemaa! Ilm. 20:14
Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi. - seli..
kolme-enkeliä kirjoitti:
Jakeessa 25 sana "se elää"(dzeesetai) on futuurissa ja viittaa tulevaisuuteen. Jae 26 on rakenteeltaan samanlainen kuin Joh.8:51 ja on selitettävissä samalla tavalla. Piispa Nikolainen on sanonut Joh.11:25, 26:n tulkinnasta "Sielun kuolemattomuudesta ei voi olla kysymys perikoopissa, joka päättyy ruumiin herättämiseen haudasta, ei myöskään mistään muusta henkisestä olemassaolosta kuoleman jälkeen.-- On tyydyttävä toteamukseen, että kuolema on menettänyt merkityksensä ja kadottanut hirmuisuutensa uskovaa koskevan asiana".
Tämä johtuu siitä että Jeesus itse on ylösnousemus ja elämä. Hän on itse takeena siitä että ne, jotka jo tässä ajassa elävät uskon kautta tätä uutta elämää, eivät kuole sitä kuolemaa, missä on kysymys koko olemassaolostamme ja lopullisesti erottaa vanhurskaat ja väärät, pelastetut ja kadotetut - toista kuolemaa! Ilm. 20:14
Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi.11:25 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, SE ELÄÄ, VAIKKA OLISI KUOLLUT.
11:26 Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?" - TÄTÄ
kolme-enkeliä kirjoitti:
Jakeessa 25 sana "se elää"(dzeesetai) on futuurissa ja viittaa tulevaisuuteen. Jae 26 on rakenteeltaan samanlainen kuin Joh.8:51 ja on selitettävissä samalla tavalla. Piispa Nikolainen on sanonut Joh.11:25, 26:n tulkinnasta "Sielun kuolemattomuudesta ei voi olla kysymys perikoopissa, joka päättyy ruumiin herättämiseen haudasta, ei myöskään mistään muusta henkisestä olemassaolosta kuoleman jälkeen.-- On tyydyttävä toteamukseen, että kuolema on menettänyt merkityksensä ja kadottanut hirmuisuutensa uskovaa koskevan asiana".
Tämä johtuu siitä että Jeesus itse on ylösnousemus ja elämä. Hän on itse takeena siitä että ne, jotka jo tässä ajassa elävät uskon kautta tätä uutta elämää, eivät kuole sitä kuolemaa, missä on kysymys koko olemassaolostamme ja lopullisesti erottaa vanhurskaat ja väärät, pelastetut ja kadotetut - toista kuolemaa! Ilm. 20:14
Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi.Johanneksen evankeliumin teologiassa on kiintoisa erilainen näkökulma: tuomio, erottelu (kr. krisis) tapahtuu yksittäisen ihmisen kohdalla tässä ja nyt sen perusteella miten hän suhtautuu Jeesukseen ja Hänen sanomaansa. Uskossa tai epäuskossa lopunajallinen tuomio käy ihmisen ylitse jo tällä hetkellä ja siirtää hänet joko ikuiseen elämään tai jättää hänen ikuiseen kadotukseen, Jumalan vihan alaiseksi.
Niinpä silmiinpistävä havainto onkin, että Johanneksen evankeliumissa ei ole mitään Jeesuksen lopunajallista puhetta eikä puhuta muutenkaan "aikojen merkeistä". Lopunajallinen (eskatologinen) tuomio ja erottelu tapahtuu jo nyt Jeesuksen sanojen äärellä (Joh.3:17-21,35-36;6:35-40).
Korostusta Kristuksen toisesta tulemisesta tulevaisuudessa erilaisten viimeisten päivien vaivojen jälkeen ei esiinny lainkaan. Myös ylösnousemus kuolleista on tässä ja nyt tapahtuvaa todellisuutta, eikä tulevaan viimeiseen päivään liittyvä tapahtuma. Itse asiassa se joka uskoo Kristukseen elää eikä ikinä kuole (Joh.11:24-26).
Toisesta tulemuksesta on jakeissa Joh.14:1-4 rauhallinen lupaus, että Jeesus valmistaa omilleen "sijaa" ja tulee sitten hakemaan omansa sinne, missä Hän on (taivaaseen). Tekstin tähtäyspiste on siinä, että Kristus on Tie Isän Jumalan luokse - nimenomaan ainoa tie - mutta mitään tavanomaista lopunajallista "aineistoa" ei esiinny: ei antikristuksia, luonnonmullistuksia tai sotia toisen tulemisen edeltäjinä. Vain maailman taholta tulevaa vihaa ja vainoa on odotettavissa Jeesuksen seuraajille (Joh.15:18-27;16:2).
Viimeisenä päivänä on Joh.5:20-29 mukaan lisäksi tapahtuva ylösnousemus, sekä elämään että tuomioon, mutta tämä näkökulma ei ole muutoin keskeisesti esillä johanneslaisessa teologiassa, vaan nimenomaan lopunajallisen erottelun nykyhetkisyys uskon perusteella.
Eksegeettisessä tutkimuksessa on todettu, että tulevaisuudessa tapahtuvaan viimeiseen päivään ja tuomiopäivään liittyvät kohdat eivät näytä kuuluvan alkuperäiseen johanneslaiseen teologiaan, vaan ne menevät evankeliumin myöhemmän kirkollisen toimittajan (redaktorin) tiliin, kun radikaalia johanneslaista teologiaa haluttiin saada harmonisoitua "valtavirran" eskatologisen opetuksen mukaiseksi. Huomaa jakeessa 5:28s Jeesuksen sanat "Älkää ihmetelkö tätä" -nykyhetkessä tapahtuvan tuomion ja erottelun näkökulma herätti alkukirkossa ihmettelyä, minne katoaa viimeisen päivän odotus ja tuleva tuomiopäivä. - etkö ymmärrä
seli.. kirjoitti:
11:25 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, SE ELÄÄ, VAIKKA OLISI KUOLLUT.
11:26 Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?"Jakeessa 25 sana "se elää"(dzeesetai) on futuurissa ja viittaa tulevaisuuteen. Jae 26 on rakenteeltaan samanlainen kuin Joh.8:51 ja on selitettävissä samalla tavalla. Piispa Nikolainen on sanonut Joh.11:25, 26:n tulkinnasta "Sielun kuolemattomuudesta ei voi olla kysymys perikoopissa, joka päättyy ruumiin herättämiseen haudasta, ei myöskään mistään muusta henkisestä olemassaolosta kuoleman jälkeen.-- On tyydyttävä toteamukseen, että kuolema on menettänyt merkityksensä ja kadottanut hirmuisuutensa uskovaa koskevan asiana".
Tämä johtuu siitä että Jeesus itse on ylösnousemus ja elämä. Hän on itse takeena siitä että ne, jotka jo tässä ajassa elävät uskon kautta tätä uutta elämää, eivät kuole sitä kuolemaa, missä on kysymys koko olemassaolostamme ja lopullisesti erottaa vanhurskaat ja väärät, pelastetut ja kadotetut - toista kuolemaa! Ilm. 20:14
Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi.
>> - -
Pietarin ensimmäisen kirjeen erikoislaadun kannalta on kuitenkin näitä puhetaidon keinoja paljon tärkeämpi muuan opinkappale, joka näyttää esiintyvän vain siinä. Se on ilmaistu 3. luvun sanoissa, joiden mukaan Kristus tuonelassa ollessaan "saarnasi vankeudessa oleville hengille, jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset", ja 4. luvussa: "Sillä sitä varten kuolleillekin on julistettu evankeliumi, että he tosin olisivat tuomitut lihassa niinkuin ihmiset, mutta että heillä hengessä olisi elämä, niinkuin Jumala elää."
Ajatus Jeesuksen käynnistä manalassa oli tärkeä alkukristityille. Roomalaiskirjeen 10. luvussa sanotaan: "Älä sano sydämessäsi: ´Kuka nousee taivaaseen?´ se on: tuomaan Kristusta alas, tahi: ´Kuka astuu alas syvyyteen?´ se on: nostamaan Kristusta kuolleista.´" Vahvistusta siihen, että Kristus saarnasi myös kuolleille, ovat jotkut uskoneet saavansa muistakin Uuden Testamentin kohdista, esim. Efesolaiskirjeen 4. luvun sanoista: "Hän astui ylös korkeuteen, hän otti vankeja saaliikseen, hän antoi lahjoja ihmisille." Eikö näet puhe korkeuksiin nousemisesta edellytä, että sitä ennen on laskeuduttu syvyyksiin?
Uuden Testamentin apokryfikirjoissa on kehitetty edelleen Pietarin ensimmäisen kirjeen aihetta. Pietarin evankeliumissa, joka on syntynyt v:n 150 vaiheilla, sanotaan (10. luvussa) puhuttaessa sotilaista, jotka seisoivat Kristuksen haudalla pääsiäisaamuna: "He kuulivat äänen sanovan haudasta: ´Oletko saarnannut niille, jotka nukkuvat?´ Ja ristiltä kuului vastaus: ´Olen.´" 100-luvun kirjallisuudessa puhuttiin usein niiden ihmisten - ennen kaikkea hurskaiden isien - pelastuksesta, jotka olivat kuolleet ennen Jeesuksen aikaa. Tämä perinne on myöhemmin kehittynyt edelleen. Sitä käsitellään useilla apokryfisen Nikodeemuksen evankeliumin eli "Pilatuksen tekojen" sivuilla. Kuvaus huipentuu moniin dramaattisiin yksityiskohtiin. Toinen Golgatan "ryöväreistä" suljetaan tuonelaan ja hän julistaa Kristuksen olevan tulossa, minkä jälkeen sanotaan: "Äkkiä helvetti järkkyi ja kuoleman portit ja lukot murtuivat ja sen rautasalvat katkesivat ja putosivat maahan ja kaikki avautui..." Sen jälkeen Kristus saarnaa vainajille ja vie Aadamin, Heenokin, Elian ja jopa ryövärin paratiisiin.
- -
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.172394Parrakkaat miehet ovat inhottavia ja vastenmielisiä
Ennen Suomi ja koko maailma oli täynnä kasvonsa hyvinhoitavia miehiä. Tänä päivänä lähes kaikki miehet ovat kuin jotain2462118Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0162071812Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt1021461Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno491386Naiseni on todellinen seksipeto
Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu571327Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas1851204- 941130
Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.
Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.1511005Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."
Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks14941