Spondyloosi

Alaselkä tulessa

Hei!

Olen ehkä liian laiska lukemaan,mutta ainakaan hetkeen ei ole tainnut olla ketjua aiheesta spondyloosi. Minulla on ollut todella pitkään vaivaa selässä ja nyt alaselkä on se, jossa suurimmat ongelmat.
Eli ensin lyhyesti: koko selkärankani kärsii tuosta spondyloosista ja nikamiiin etupuolelle kasvanut jo aikamoiset piikit, siis taidan vanhana kulkea selkä taaksepäin kaarella. No tuon lisäksi minulla on 4-5 nikamaväli( tämä pahimmin) selvästi kaventunut ja aiheuttaa kiputiloja, varsinkin silloin kun teen vahingossa äkkinäisen liikkeen ja toinen on ilmanmuutokset, jotka laukaisevat tulehdustilan.

Nyt mietin ja kyselen tietty täällä, josko jollain olisi kokemusta, että löytyykö vaivaan muuta apua kuin lääkkeet?

Olen vuosia käyttänyt särkylääkkeitä, tosin vain äärimmäisessä kivussa, eli en käytä lääkkeitä, kuin todella kovien kipujen aikana. Liikun heti niin paljon kuin vain kivuilta pystyn, kun siihen kykenen, mutta kipujaksot venyvät mielestäni älyttömän pitkiksi, lyhimmilläänkin kesto 3 viikkoa.
Onko teillä neuvoja, mitä tehdä, jotta saan nuo kivut pian pois ja pysymään mahdollisesti pitkään myös poissa?
Otan kaiken tiedon kiitollisena vastaan ja olen valmis kokeilemaan kaikenlaisia keinoja, sillä nämä kivut ovat hirvittäviä.
Onko fysikaalisesta apua? Sähkökipuhoidoista? Mistä? Joku niksauttaja?

Monesti minulla oireillut myös reidet ja sääret, eli olen joskus valittanut lääkärille reisikipuja, niin hän on papereitani luettuaan on nostanut minun paitaa ylöspäin ja housunkaulusta alaspäin ja painanut nikamista, jolloin tullut kyynelet silmiin ja kova rääkäisy. Silloin on sanonut, että kärsin myös iskias-kivuista ja sanonut, että reisikivut johtuvat selän siitä kohdasta,mihin painanut ja että hermo puristuksissa.

Meniköhän tämä nyt sekavaksi. No asiani kuitenkin se, että laittakaa minulle vinkkejä ja neuvoja, mihin otan yhteyttä, että saisin parhaan avun vaivaani ja parhaalla tarkoitan tässä sitä, että ne kivut häipyvät ja pysyvät pitkään poissa. Selkävaivat ovat siis piinanneet minua aivan nuoresta iästä lähtien ollessani pieni ja siro, nyt hieman jo "elähtänyt"(siis vanha ja lisäkiloja on) :D

Vastauksista kiitollisena odottelen niitä ja tovotan kaikille hyvää kevättä.

13

7349

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietoa
      • Alaselkä tulessa

Kyllä minulla tietoa on sairaudestani, mutta nyt yritin udella, onko jollakin tietoa, mikä olisi hyvä apu, siis mistä joku on saattanut saada avun ja kertoisi vinkkinä minullekin.
        Ei minua paljon lääkärikirjan kirjoitukset auta, kun haluan käytännön kokemuksista kuulla.
        Ei sen puoleen hyvä linkki ja kiitos siitä:) sinulle lähettäjä. Nyt vain tarvitsen kokemustietoa, mihin päin suunnata.

• hoidettu

"Mistä? Joku niksauttaja? "

Kun lantio laitetaan kuntoon, niin ne nikamien rappeuttajat ja siirtäjät korjaantuu. Eli käy niksauttajalla korjauttamassa lantiosi, niin vaivat ainakin helpottuu eikä ainakaan enää pahene...

• Alaselkä tulessa

No juuri tuota minäkin mietin, vaan onko kokemuksia? Suositteluja, joku tietty niksauttaja?

Siis tuskin niksauttajakaan tuota spondyloosiani saa loppumaan, mutta siitä aiheutuvat kivut ehkä pysymään poissa pitkään. Siitä juuri haluankin kokemustietoa, että miten nuo hoidot auttaneet?
        Onko hoito kivulloinen, onko noita niksauttajia paljon, jos ei, niin mistä löytyy?

• hoidettu
        Alaselkä tulessa kirjoitti:

No juuri tuota minäkin mietin, vaan onko kokemuksia? Suositteluja, joku tietty niksauttaja?

Siis tuskin niksauttajakaan tuota spondyloosiani saa loppumaan, mutta siitä aiheutuvat kivut ehkä pysymään poissa pitkään. Siitä juuri haluankin kokemustietoa, että miten nuo hoidot auttaneet?
        Onko hoito kivulloinen, onko noita niksauttajia paljon, jos ei, niin mistä löytyy?

www.selkasivut.fi
        Sieltä löytyy potilaiden kokemuksia paljon. Kivutonta on, täysin!

• 12 tikkiä niskanpuolella pa...

Olet varmaankin kipeä,koska hermokipu rassaa koko ihmistä. Kerron sinulle tarinan omasta selkärangastani varsinkin kaularangestani, jota on jo leikattu kolme kertaa ja "varaosiakin" on laitettu kolmen nikaman väliin. Välit ovat 5/6, 6/7 niissä on titaanikiilat ja nikamakaari poistettu. 7/8 välissä on titaanikori ruuvattuna ja luujauholla täytetty. Ei siltikään kaikkea kipua ole pois saatu, mutta onneksi on hyviä kipulääkkeitä, sillä spondyloosia on myös selkäydin alueella. Minun kipuni suuntautuvat sekä ylä-ja alaraajoihin ja sen takia. Olen antanut itselleni luvan syödä kipulääkettä, olen myös opetellut tulemaan kipujeni kanssa toimeen,
      vaikka joskus kyllä hermoja rasitaakin.

Älä ihmeessä mene "niksauttajan" käsiin sillä siitä voi seurata halvaus.
      En tiedä missäpäin asut, mutta ortopedi tai neurokirurgi voisi arvioida parhaiten minkälainen hoito olisi paikallaan.

Liiku niin paljon kuin jaksat ja tee kaikkea
      kivaa mitä pystyt. Anna itsellesi aikaa kaikkeen hauskaan, niin minäkin teen. Ajan polkupyörällä
      melkein joka päivä.
      Olen myös opetellut katsomaan asioita sormien läpi ja nauttimaan joka päivästä.

En tiedä osasinko antaa sinulle voimia tällaiseen
      sairauteen, joka ei parane, mutta jonka kanssa voi elää................

• Alaselkä tulessa

Hui, kertomuksesi "tuntui" kamalalle. Olet varmasti ollut vielä kipeämpi kuin minä, mutta toivon, että paranet. Siis olen kyllä vuosien varrella oppinut elämään kipujen kanssa, mutta kyllä se elämänlaatua huonontaa, siis silloin kun kivut on kovat. Muutoinhan elämä on sitä millaiseksi sen on itse tehnyt ;)
        Tällä hetkellä vaivani keskittyneet vain alaselälle, mutta kyllä lääkäri viime keväänä varoitteli, kun niskakin oli kuvattu, että vanhempana sitten voi vaivaa sielläkin ilmetä. Tension neck on ollut joskus vaivana, mutta se ei häiritse minua.
        Eli sinun ohjeesi siis on neurokirurgi tai ortopedi. Ehkäpä tuo on se ensimmäinen keino, kun kuitenkin pelkään tuota toista vaihtoehtoa, varsinkin kun siitä ei tullut minkäänlaisia suosituksia. Siis tarkoitin juuri tuota niksauttajaa.
        Asun ruuhkasuomen ulkopuolella, mutta kuitenkin lähellä kaikkea, tosin suhteellista se mikä on lähellä ;)
        Kyllähän se helpottaa, kun tietää, että joku on apua koviinkin kipuihinsa saanut. Oma elämänasenteeni on se, että kaikesta on yritettävä löytää hyvää, oli se huonoa tai hyvää, eli optimistinen asenne vie elämässä varmasti paremmin eteenpäin kuin pessimistinen ja siksi yritän hymyssäsuin etsiä helpotusta tähänkin, vaikka se hymy kyllä tuppaa muuttumaan enemmän irvistykseksi :D

• hoidettu

Monilta on nikamansiirtymät parannettu osaavan käsittelijän käsissä.

Leikkaus on paljon vaarallisempaa kun niksautushoito. Niksautukseen ei ole Suomessa kai kukaan kuollut ja halvaantuneita on vain muutamia. Leikkaukseen kuolleita on tuhansia, halvaantuneita kymmeniä tuhansia ja hermovaurion saaneita myös.

• 12 tikkiä niskassa
        hoidettu kirjoitti:

Monilta on nikamansiirtymät parannettu osaavan käsittelijän käsissä.

Leikkaus on paljon vaarallisempaa kun niksautushoito. Niksautukseen ei ole Suomessa kai kukaan kuollut ja halvaantuneita on vain muutamia. Leikkaukseen kuolleita on tuhansia, halvaantuneita kymmeniä tuhansia ja hermovaurion saaneita myös.

Mene ihmeessä.... En tiedä muuta sanoa kuin sen että täytyy olla satavarma omasta selkärangan tilanteesta jos menee "niksauttajalle", siellä on niin monta mahdollisuutta jota ei aina ihmismieli tiedä ja mitä siitä niksauttamisesta voi seurata......
        Luojaa kiitän etten ole valinnut sitä tietä vaan olen luottanut lääketieteeseen ja sen mahdollisuuksiin, nytkin kävelen ja teen kaiken mahdollisen itse!!!!

• hoidettu
        12 tikkiä niskassa kirjoitti:

Mene ihmeessä.... En tiedä muuta sanoa kuin sen että täytyy olla satavarma omasta selkärangan tilanteesta jos menee "niksauttajalle", siellä on niin monta mahdollisuutta jota ei aina ihmismieli tiedä ja mitä siitä niksauttamisesta voi seurata......
        Luojaa kiitän etten ole valinnut sitä tietä vaan olen luottanut lääketieteeseen ja sen mahdollisuuksiin, nytkin kävelen ja teen kaiken mahdollisen itse!!!!

Maailmassa on miljoonia, joilla ei ole ollut yhtä hyvä onni lääketieteen osalta kuin sinulla:
        http://www.iltalehti.fi/uutiset/200704095963874_uu.shtml

"...selvityksen kohteina olleista potilasta lähes kolme prosenttia joutui sairaaloiden tekemien virheiden uhreiksi. Näistä potilaista lähes neljännesmiljoona menehtyi hoitovirheiden seurauksena. "

Oikeasti niitä on siis paljon enemmän! Tuossa tutkimuksessa tutkittiin vain osa potilastiedoista.

"...sairaaloissa potilaita uhkaavat väärään paikkaan osuneet pistokset tai veitsenviillot, nukutuksen virheet tai potilaan sisään operaation aikana jääneet vieraat esineet."

"...vaikuttaa sitä, että virheiden määrä on yhä kasvussa."

• Alaselkä tulessa

Älkää keskenänne taistelko siitä mikä on se paras hoitomuoto, minä harkiten ja mietin asioita moenlta kantilta ja teen itse päätökseni, toisten taistelu hoitomuodon paremmudesta ei vie asiaa mihinkääa.
      En halua, että täällä minun kysymykseni vuoksi toiset tukkanuottaislle alkavat :D
      Ottakaa asia siltä kantilta, että minä ajattelen kummankin vaihtoehtoa parhaana mahdollisena, niin ei tarvitse miettiä mitä uskon.
      Tällä hetkellä en olosuhteista riipuen kuitenkaan voi hoitoa lähteä hakemaan, kyselin vastaisuuden varalle. tosin nyt on akuutti vaihe päällä ja siksi kysymyksen esittäminenkin juolahti mieleeni.

Voikaa hyvin ja olkaa mielissänne, kun teitä ovat hoidot auttaneet, olivat ne millaisia hyvänsä.( Jokaiselle meistä joku hoito kuitenkin sopii, ties vaikka hiilien päällä lähtisin kävelemään, voisi siinä ainakin selkäkipu hetkeksi unohtua kun jalat palavat:))
      Nytkin selkä valvottaa, eikä sänky kovasti houkuta, kun tuolilla parempi istua, kipu hallittavissa näin. Onneksi valmiiksi pikällä sairaslomalla, ei tarvitse enään lääkäriin raahautua vääräselkäisenä.

• ajatellaanpa

kivut siis päällä leikkaus vaihtoehto ja kansanparantajalla käynti.
        1. jos menee lääkäriin ja sattuu "lipsahdus" pari vuorokautta valvoneelle leikkaajalle,kun joutui olemaan päivystäjänä, niin ei voi enää mennä kansanparantajalle korjaamaan tilannetta, jos hermo katkee tai jotain..
        2. kansanparantajalla käydessä tapahtuu jotain odottamatonta, esim luupiikki irtoaa mutta selkä helpottaa, voi mennä lääkäriin leikkauttaan piikin pois.
        hmm siinä miettimistä mistä aloittaisi,

minä olen suosinut aina sitä toista K:lla alkavaa vaihtoehtoa.

• tatta1

Hei kiitos tuosta omasta kokemuksestasi. Minun tutullani on tuo sairaus kipulääkitystä ei anneta tarpeeksi eikä suostuta ottamaan mangeettikuvaakaan, näkyisi kai paremmin. Sitä en tiennyt, että on myös perinnällinen koska muillakin sisaruksilla on sama tauti Taitaa itsellänikin olla kun, joku äkkinäinen liike voi tehdä kovankin selkä kivun , töissä vielä selkäni satuttanut. Issiaskni toisinaan vaivaa Niskassa minulla on ainakin todettu kulumia ja sormissa tahtoo astiatat aina välillä tipahdella Ikääkin on jo kohta kuusikymmentä, että jo sekin vaikuttaa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6965
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1042
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe