Cozaar

Lääke

Onko kukaan käyttänyt Cozaar-nimistä verenpaine lääkettä, onko hyvä lääke, oletteko saaneet avun?

26

23281

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Martian

Itsellä on ollut kyseinen lääke käytössä puolen vuoden ajan ja verenpainearvoni laskivat kyseisellä lääkityksellä muutamassa kuukaudessa ihanteelliselle tasolle. Minkäänlaisia sivuoireita ei minulla ole ollut (ei edes läheisten mielestä :), joten olen ollut melko tyytyväinen kyseiseen lääkkeeseen.

Oikeastaan ainoa ikävä puoli kyseisessä lääkkeessä on suhteellisen korkea hinta, koska tällä hetkellä sille ei ole korvaavia vaihtoehtoja. Lääkärini mukaan vuoden kuluessa Cozaarilta pitäisi poistua "patenttisuoja" ja sen jälkeen pitäisi pikkuhiljaa tulla markkinoille halvempia rinnakkaislääkkeitä.

Puolen vuoden seurannan jälkeen voit myös hakea Kelata suurempaa prosenttia lääkekorvaukseen, jolloin hinnasta pitäisi lähteä vielä muutama kymppi pois.

• Mikki*

Mulla on Cozaar comp. On hyvä lääke, mutta välillä tulee sydämentykytyksiä ja yskittää.

• Pauli Poutanen

Moi "Martian"
        Olen uutistoimittaja, ja olen tekemässä juttua
        nimenomaan Cozaarin saattamisesta lääkevaihdon piiriin jotta ihmisten rahat säästyisivät.
        PYYDÄN : ota yhteyttä heti kun näet tämän viestin
        numeroni on 050 395 6134

Voit myös lähettää tekstiviestin tai postia
        [email protected]

Pääasia että saisin sut puhelimen päähän.
        KIITOS jo ETUKÄTEEN

Terv . Pauli Poutanen / uutistoimittaja

• hessux

Olen syönnyt ko. lääkettä jo noin 7 vuotta. Ensin 50 mg ja nyt 100mg ja paineet pysyneet kohdallaan. Tosin pientä huimausta on esiintynyt aina silloin tällöin sekä pientä yskää eli rykimistä. Liekö lääkkeen syytä?

• Ainoanneli

Minä olen syönyt myöskin Cozaar 50mg jo monta vuotta ja se on sopinut oikein hyvin. Mutta nyt verenpaineeni laski päivällä liian alas ja puolitin tabletin, otan toisen puoliskan illalla. Nyt minulle on tullut yöllä kuivaa ärsytysyskää. En tiedä mistä johtuu, epäilen COZAARIA.

• Toimii, vaan sivuvaikutuksilla

Moi

Itse olen syönyt nyt vuoden verran tätä 50/12,5 mg tabua ja paineet laskeneet siedettävälle tasolle.

Ikävänä sivupiirteenä on lihaskivut, lihaskrampit, väsymys, lievää ihon punoitustakin havaittavissa sekä pistelyä ihossa.

Näillä mennään sano...

• onko

kenellekään tullut niin pahat jalkakivut, ettei pääse kunnolla kävelemään? Olen muutaman kuukauden popsinut kyseisiä pillereitä ja nyt on vasen jalkatullut sellaiseksi, että 100 metrin kävelyn jälkeen saan sitä vetää perässäni. Kipu tuntuu pohkeessa, nilkassa ja jalkapohjassa. Tuskallisen kävelyn jälkeen on koko raaja väsyneen tuntuinen. Paineet on kohdallaan, mutta nämä kivut...

• Lääkkeet
        onko kirjoitti:

kenellekään tullut niin pahat jalkakivut, ettei pääse kunnolla kävelemään? Olen muutaman kuukauden popsinut kyseisiä pillereitä ja nyt on vasen jalkatullut sellaiseksi, että 100 metrin kävelyn jälkeen saan sitä vetää perässäni. Kipu tuntuu pohkeessa, nilkassa ja jalkapohjassa. Tuskallisen kävelyn jälkeen on koko raaja väsyneen tuntuinen. Paineet on kohdallaan, mutta nämä kivut...

Ei sovi kaikille,kannatta vaihtaa jos pahoja ongelmia.Kaikilla lääkkeillä on jotain sivuvaikutuksia.Cozaarista olen saanut hiukan apua ja kuivan yskän kaupanpäälle.

• ihan kuin
        onko kirjoitti:

minun suulla puhuisit. Kohta en pääse mihinkään, kun vasen jalka on niin kipeä sadan metrin kävelyn jälkeen. Vaikka kuinka jumppaa ja venyttää, ei auta. On vaikea ajaa autoakin, aluksi, kun on kävellyt autolle. Ei jaksaisi painaa kytkintä. Joulukuusta alkaen olen käyttänyt kyseistä valmistetta. Paineet kohdallaan, eikä edes yskitä, mutta kohta nousee paineet, kun jalka ei toimi...

• vaihtaa lääkettä
        onko kirjoitti:

Sinulla erittäin todennäköisesti tuo diureetti tekee sen. Sama itsellä, pohkeet oli koko ajan tönköt, jalkaterät kramppaili ja tuli muitakin oireita. Lisäksi tuo diureetti sotki verensokerit (tuli pre-diabetes) sekä uraatit pompsahti lukemiin 498 eli kihtiä pukkasi. Diureetin poisjätön myötä verensokeri tasaantui 6,5 -->5,1, uraatti putosi 498-->350 ja jalat tuntuu normaalilta. Ihmeellinen tunne , kun oli 3 vuotta tönköt jalat ja nyt ei ole. Tuo tiatsididiureetti on saatanan keksintö....

Tuossa juttua diureeteista: http://www.medicina.fi/fato/35.pdf

Itsellä vaihdettiin ACE-estäjä diureetti (enalapriili 20 mg tiatsidi 12,5 mg)vaan tuhdimpaan ACE-estäjäannokseen (ramipriili 10 mg) ja paineet pysyvät kurissa, kun tiatsidin aiheuttama insuliiniresistenssi alkoi hävitä.

• luin sivuja
        vaihtaa lääkettä kirjoitti:

Sinulla erittäin todennäköisesti tuo diureetti tekee sen. Sama itsellä, pohkeet oli koko ajan tönköt, jalkaterät kramppaili ja tuli muitakin oireita. Lisäksi tuo diureetti sotki verensokerit (tuli pre-diabetes) sekä uraatit pompsahti lukemiin 498 eli kihtiä pukkasi. Diureetin poisjätön myötä verensokeri tasaantui 6,5 -->5,1, uraatti putosi 498-->350 ja jalat tuntuu normaalilta. Ihmeellinen tunne , kun oli 3 vuotta tönköt jalat ja nyt ei ole. Tuo tiatsididiureetti on saatanan keksintö....

Tuossa juttua diureeteista: http://www.medicina.fi/fato/35.pdf

Itsellä vaihdettiin ACE-estäjä diureetti (enalapriili 20 mg tiatsidi 12,5 mg)vaan tuhdimpaan ACE-estäjäannokseen (ramipriili 10 mg) ja paineet pysyvät kurissa, kun tiatsidin aiheuttama insuliiniresistenssi alkoi hävitä.

Sattumalta luin noita tri Tolosen sivustoja ja sieltä löytyi,että cozaarin käyttäjillä on todettu sinkin puutosta, taisi olla amerikkalainen tutkimus.
        Itselläni on tuo lääke ja toinen lääkäri yrittää sitä koko ajan vaihtaa ace-estäjään, mitähän tekisin sain peräti ilmaisen lääkepurkikin. Sanoo että käy minulle paremmin, olen 2 diabt. sairastanut 2005 lähtien lääkkeillä ja tässäkin näkyy olevan perindopriili/indapamidi yhdistelmä, onko tuo nesteenpoistaja yhtä paha kuin tiatsidi? Onko kellään tietoa?
        Kiitos

• on sukua
        luin sivuja kirjoitti:

Sattumalta luin noita tri Tolosen sivustoja ja sieltä löytyi,että cozaarin käyttäjillä on todettu sinkin puutosta, taisi olla amerikkalainen tutkimus.
        Itselläni on tuo lääke ja toinen lääkäri yrittää sitä koko ajan vaihtaa ace-estäjään, mitähän tekisin sain peräti ilmaisen lääkepurkikin. Sanoo että käy minulle paremmin, olen 2 diabt. sairastanut 2005 lähtien lääkkeillä ja tässäkin näkyy olevan perindopriili/indapamidi yhdistelmä, onko tuo nesteenpoistaja yhtä paha kuin tiatsidi? Onko kellään tietoa?
        Kiitos

tiatsideille. Indapamidin sivuvaikutukset ovat kuitenkin paljon vähäisempiä ja annostus on varsin pieni. Hydroklooritiatsidi on se kaikkein pahin. Indapamidia käytettäessä kaliumtasoa tulisi seurata, vaikkakin perindopriili taas nostaa kaliumia. Se on sitten yksilökohtaista, miten ne vaikuttavat toisiinsa. Myös indapamidi voi aiheuttaa heikkoutta, kuten tiatsidit. Valitettavan usein magnesium jätetään huomiotta. On olemassa viitteitä siitä, että magnesiumin puutos saattaa olla tiettyjen diureettin diabetesta aiheuttavan vaikutuksen takana. Magnesiumhan osallistuu insuliinin toimintaan ja toisaalta se on erittäin tärkeä lihasten toiminnan kannalta, ennen kaikkea sydämen.

Tunnetun amerikkalaisen sydänlääkärin mielipide tiatsideista:

http://heartscanblog.blogspot.com/2009/01/thiazide-diuretics-treatment-of-choice.html

- Poistavat kaliumia ja magnesiumia
        - Alentavat HDL kolesterolia
        - Nostavat LDL kolesterolia ja triglyseridejä. Pahin on, että LDL kolesterolin partikkelikoko pienenee, joten siitä tulee aterogeenistä (tarttuu valtimoihin)
        - Nostavat uraattitasoa (kihdin vaara)

Allekirjoitan nuo kaikki...3 vuoden kokemuksella.

• valinnanvaikeus
        on sukua kirjoitti:

tiatsideille. Indapamidin sivuvaikutukset ovat kuitenkin paljon vähäisempiä ja annostus on varsin pieni. Hydroklooritiatsidi on se kaikkein pahin. Indapamidia käytettäessä kaliumtasoa tulisi seurata, vaikkakin perindopriili taas nostaa kaliumia. Se on sitten yksilökohtaista, miten ne vaikuttavat toisiinsa. Myös indapamidi voi aiheuttaa heikkoutta, kuten tiatsidit. Valitettavan usein magnesium jätetään huomiotta. On olemassa viitteitä siitä, että magnesiumin puutos saattaa olla tiettyjen diureettin diabetesta aiheuttavan vaikutuksen takana. Magnesiumhan osallistuu insuliinin toimintaan ja toisaalta se on erittäin tärkeä lihasten toiminnan kannalta, ennen kaikkea sydämen.

Tunnetun amerikkalaisen sydänlääkärin mielipide tiatsideista:

http://heartscanblog.blogspot.com/2009/01/thiazide-diuretics-treatment-of-choice.html

- Poistavat kaliumia ja magnesiumia
        - Alentavat HDL kolesterolia
        - Nostavat LDL kolesterolia ja triglyseridejä. Pahin on, että LDL kolesterolin partikkelikoko pienenee, joten siitä tulee aterogeenistä (tarttuu valtimoihin)
        - Nostavat uraattitasoa (kihdin vaara)

Allekirjoitan nuo kaikki...3 vuoden kokemuksella.

Olen käyttänyt Cozaaria nelisen vuotta; aluksi Cozaaria ja sittemmin Cozaar compia.

Pientä yskää olen niinikään ihmetellyt kuin myös toistuvaa äänen möreyttä.

Harrastan juoksua, joten lihaskivut olen laittanut heikon venyttelyn piikkiin.

Tänä vuonna olen saanut kolmen kuukauden annoksen samalla hintaa kuin vastaavan rinnakkaisvalmisteen (joka siis viimein tuli, ja nythän niitä taitaa olla jo kolme!). Alkuperäisen hinta siis tipahti lähes puolella keväällä!

Mutta nyt kun hain annosta, sen hinta oli taas entinen (nousua toinen puoli). En ottanut rinnakkaisvalmistetta (vielä), vaan käyn ensi kuun alussa, kun silloin on uudet hinnat. Kahden viikon välein tapahtuva hintapäivitys tosin ei välttämättä tuo muutosta alkuperäisen hintaan.

Keväällä puhuttiin neljännesvuosittain tarkistettavista hinnoista, mutta että välilläkin voi tulla muutoksia.

En ehkä ole valmis maksamaan useita kymppejä enemmän alkuperäisestä verrattuna rinnakkaisvalmisteeseen.

Pääasia, että pillerit riittävät eikä taukopäiviä tule. Mutta jollekin voi tulla stressiä hintavaihteluista ja sopivan rinnakkaisvalmisteen valitsemisessa useasta vaihtoehdosta.

• puujalat
        valinnanvaikeus kirjoitti:

Olen käyttänyt Cozaaria nelisen vuotta; aluksi Cozaaria ja sittemmin Cozaar compia.

Pientä yskää olen niinikään ihmetellyt kuin myös toistuvaa äänen möreyttä.

Harrastan juoksua, joten lihaskivut olen laittanut heikon venyttelyn piikkiin.

Tänä vuonna olen saanut kolmen kuukauden annoksen samalla hintaa kuin vastaavan rinnakkaisvalmisteen (joka siis viimein tuli, ja nythän niitä taitaa olla jo kolme!). Alkuperäisen hinta siis tipahti lähes puolella keväällä!

Mutta nyt kun hain annosta, sen hinta oli taas entinen (nousua toinen puoli). En ottanut rinnakkaisvalmistetta (vielä), vaan käyn ensi kuun alussa, kun silloin on uudet hinnat. Kahden viikon välein tapahtuva hintapäivitys tosin ei välttämättä tuo muutosta alkuperäisen hintaan.

Keväällä puhuttiin neljännesvuosittain tarkistettavista hinnoista, mutta että välilläkin voi tulla muutoksia.

En ehkä ole valmis maksamaan useita kymppejä enemmän alkuperäisestä verrattuna rinnakkaisvalmisteeseen.

Pääasia, että pillerit riittävät eikä taukopäiviä tule. Mutta jollekin voi tulla stressiä hintavaihteluista ja sopivan rinnakkaisvalmisteen valitsemisessa useasta vaihtoehdosta.

Onpas mielenkiintoista tietoa! Itse olen syönyt elokuusta alkaen eli muutaman kk:n ja olen ylistänyt lääkettä koska se rauhoitti paineita ja sydämen rytkyttelyä. Olen kuitenkin kärsinyt ihmeellisen kankeista lihaksista ja erityisesti kävelyn vaikeutumisesta enkä ole osannut yhdistää niitä mitenkään tähän lääkkeeseen. Tosin näitä vaikeuksia on ollut jo noin vuoden mutta nyt erityisesti ne on voimistuneet ja on tehty tutkimuksia mutta kun mitään ei ole ilmennyt asia on vain haudattu. Täytyypäs tutkia siis lääkkeen taustaa itse taas jälleen kerran!

• mirri82
        puujalat kirjoitti:

Onpas mielenkiintoista tietoa! Itse olen syönyt elokuusta alkaen eli muutaman kk:n ja olen ylistänyt lääkettä koska se rauhoitti paineita ja sydämen rytkyttelyä. Olen kuitenkin kärsinyt ihmeellisen kankeista lihaksista ja erityisesti kävelyn vaikeutumisesta enkä ole osannut yhdistää niitä mitenkään tähän lääkkeeseen. Tosin näitä vaikeuksia on ollut jo noin vuoden mutta nyt erityisesti ne on voimistuneet ja on tehty tutkimuksia mutta kun mitään ei ole ilmennyt asia on vain haudattu. Täytyypäs tutkia siis lääkkeen taustaa itse taas jälleen kerran!

Minullakin mennyt pohkeet kipeiksi ja venyttely ei auta. Myös äänen käheyttä ja suun kuivumista on. Molemmat vaivat tulivat jonkin aikaa sen jälkeen kun aloin syömään cozaar 50mg.
        Nyt tajusin että nuo kamalat huimaukset(jopa istuallaan) johtuvat lääkkeestä.

Kiitos teille.

• Kielo Orvokki
        mirri82 kirjoitti:

Minullakin mennyt pohkeet kipeiksi ja venyttely ei auta. Myös äänen käheyttä ja suun kuivumista on. Molemmat vaivat tulivat jonkin aikaa sen jälkeen kun aloin syömään cozaar 50mg.
        Nyt tajusin että nuo kamalat huimaukset(jopa istuallaan) johtuvat lääkkeestä.

Kiitos teille.

Minulla oli Cozaar comp 50mg/12m,5 mg paineet hyvät mutta apteekki vaihtoi rinnakkaisvalmisteeseen joka on huomattavasti halvempi Losatrix Comp ratiopharm. Nyt paineet nousseet ja nesteenpoisto vaikutusta ei tule joten vaihdan takaisin Cozaar compiin. Mistähän johtuu? koska vaikuttavat aineet PITÄISI olla samat, vai onko sittenkään kun on HALPA lääke.

• Ei vaihtoa
        Kielo Orvokki kirjoitti:

Minulla oli Cozaar comp 50mg/12m,5 mg paineet hyvät mutta apteekki vaihtoi rinnakkaisvalmisteeseen joka on huomattavasti halvempi Losatrix Comp ratiopharm. Nyt paineet nousseet ja nesteenpoisto vaikutusta ei tule joten vaihdan takaisin Cozaar compiin. Mistähän johtuu? koska vaikuttavat aineet PITÄISI olla samat, vai onko sittenkään kun on HALPA lääke.

Hei!
        Jos satut katsomaan tätä palstaa niin laitan tiedoksi.
        Minulle annettiin kanssa apteekista rikkaisjuttua eli tuota Losatrix Compia sama vahvuus kuin Sinulla, ja annas olla paineet ei laskeneet vaan nousi? Söin sitä vajaan kk:n ja menin lääkärille uudelleen, hän laittoi reseptiin vaihtokiellon ja menin uudelleen apteekkiin hakemaan alkuperäistä, ja heti alkoi paineet tippua ja olo kohentua.
        Minulle ei käyneet nämä rinnakaisjutut yhtään, liekö uskoneet vai ei, kuitenkin pidin puoleni ja saan lääkkeet jotka sopii minulle.
        En sitten tiedä josko joku muu lääke sopisi vielä paremmin, kun olen niin lääkeherkkä, se tietäisi varmaan vaikka mitä tutkimuksia, mutta pitää tyytyä siihenkin että jotenkin eteenpäin tässä mennään.

• heikkojen puolesta
        Kielo Orvokki kirjoitti:

Olemme tässä muutaman ikäihmisen kanssa ihmetelleet kun tuo Cozaarin hinta on noussut pilviin. Monelle ikäihmiselle ,jotka joutuvat käyttämään tuota Cotzar Compia se maksaa ihan mahdottomasti, pienellä eläkkeellä olevalle on pakko siirtyä tuohon halvempaan ja jos siitä ei ole apua niin sekin raha menee hukkaan terveyden myötä. Tuossa on rahastuksen maku. Yleensäkin tuollaiset jatkuvassa käytössä ja tosiaan vaikuttavat lääkkeet pitäisi olla niin hinnoiteltuja, ettei tulisi siitä vielä harmia.

• Nainen 48 v.
        heikkojen puolesta kirjoitti:

Olemme tässä muutaman ikäihmisen kanssa ihmetelleet kun tuo Cozaarin hinta on noussut pilviin. Monelle ikäihmiselle ,jotka joutuvat käyttämään tuota Cotzar Compia se maksaa ihan mahdottomasti, pienellä eläkkeellä olevalle on pakko siirtyä tuohon halvempaan ja jos siitä ei ole apua niin sekin raha menee hukkaan terveyden myötä. Tuossa on rahastuksen maku. Yleensäkin tuollaiset jatkuvassa käytössä ja tosiaan vaikuttavat lääkkeet pitäisi olla niin hinnoiteltuja, ettei tulisi siitä vielä harmia.

Hei!
        Minulla kokeilussa nyt losartan rinnakkaislääke (orion) ja sillä paineet olleet kanssa ihan kohdallaan. Havahduin kanssa lukiessani aiempia viestejä, että minullakin kun on noita lihaskipuja jaloissa ja yksi kipkualue selässäkin- johtuisko se cozaarista (käytin sitä yli vuoden) mutta tämän rinnakkaislääkkeenkin aikana lihaskivut ovat olleet samanlaisia. Minun oln ollut vaikea löytää oikeata verenpainelääkettä - yhdessä haittavaikutuksena jatkuva kuiva yskä ja toisessa oikean jalan mieltön turpoaminen. Kaikissa on haittavaikutuksia - näköjään.

• RR
        Kielo Orvokki kirjoitti:

Aivan valtava ero paineissa nyt, kun on rinnakkaislääke käytössä, Losartan, vaikuttavat aineet tosiaan PITÄISI olla samat, mutta mistä ihmeestä johtuu eri vaikutukset sitten??!!
        Aion pysyä Cozaar compissa, maksoi sitten mitä tahansa!

• ääli
        puujalat kirjoitti:

Käytin aikaisemmin Cozaar com 100 mg lääkettä. Sen käytön aikana tuli lisäkilpirauhasen liikatoiminta, jota ei kyetä minun tapauksessa hoitamaan. Aiheuttaa osteoropoosia eli luusto heikkenee. Kun kaikki neljä rauhasta toimii ylikieroksilla, yleiskunto on tosi kehno. Huimausta ymt ongelmia alkoi ilmetä lisäkilpirauhasen liikatoiminnan seurauksena.
        Verikokeilla ei enää seurata, koska olen jo yli 70 vuotias eläkeläinen. Priorisointi pelaa terveydenhoidossa aika rankasti ketä hoidetaan ja ketä ei.

• AArvo

EI pudottanut paineita riittävästi , Lääkäri vaihtoi Micardikseen niin sen jälkeen on paineet olleet hyvät eikä sivuoireita ole ollut.

• sefo

Minulle vaihdettiin Cozarin jälkeen Losartan ja nyt olen pikku hiljaa puolen vuoden aikana tuntenut
        korvissa suhinaa, joka vaihtelee jonkin verran. Voisikohan johtua vaihdosta.

• Retuj

Olen käyttänyt cozaaria muutaman kuukauden ja lima kurkunpäässä on inhottava vaiva. Rajoittaa elämää koska laulan kuorossa on ääni röhimisen jälkeen käreä. Cozaarin 2 × 50mg lisäksi verenpaineeseen on Felodopin 2,5 mg ja Diurix Mite 1/2 taplettia . Paineet kohtalaisen hyvässä jamassa, koska ne ovat olleet vaikeasti hallittavissa. Olen lääkkeille niin herkkä. Jalkojen turvotuksen elimistö on ilmeisesti hyväksynyt mutta ovat väsyneet ja kävely ei suju entiseen tapaan reippaasti.

• Anonyymi

Minulla oli kanssa Cozaar Compin rinnakkais valmiste, mutta paineet nousi. Minulla myös Cozaar Compista kramppeja käsissä ja joskus jaloissa. Voimattomuutta etenkin oikeassa kädessä ja vaikka mitä oireita, mutta en tiedä onko ne siitä , vai mistä. Äänen käheyttä . Parhaiten Cozaar Comp pitää verenpaineen kurissa, mutta harmillisia nuo sivuvaikutukset. Sitten siellä oli masennusta ja ahdistuneisuutta ja minulle tuli nekin kaupan päälle. Tosi harmillista, kun mikään lääke ei oikein sovi 😥

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      145
      8470
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      46
      2378
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      27
      2210
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      36
      1822
    5. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1748
    6. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1717
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      20
      1138
    8. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      108
      1133
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      1019
    10. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      1015
    Aihe