Kai_A ja EGW

Sanot: "Esimerkiksi nykyisessä seurakunnassani ei EGWllä ole mitään dominoivaa roolia seurakunnan yhteisissä jumalanpalveluksissa eikä tietääkseni myöskään yksityisten jäsenten elämässä. EGWn nimeä tuskin seurakunnassa kuulee edes yhtä kertaa vuodessa."

Onpa ihme puhetta, kun juuri olit avaamassa (uutinen 16.3.2007 adventtikirkon uutissivuilla) Ellen Whiten jälkeläisen Julie Cookin kanssa Ellen G White Heritage Centeriä eli Ellen G Whiten perinnön keskusta ja kielen kääntämis ja kielen tutkimiskeskusta sinne teidän opistonne kolmanteen kerrokseen.

Miten ihmeessä voit kirkkain silmin edustaa täällä muka jotain Ellenitöntä linjaa ei-adventisteille, kun samaan aikaa toimit aivan toisin:

”Ellenin perinnön keskus (EGWC) ajaa Ellen G Whiten kirjoitusten asiaa liikkuma-alueenaan perinteisestä teologiasta terveyden ja opetuksen periaatteisiin . ”Tämän keskuksen visiona on toimia lähteenä kasvavalle tietoisuudelle ja ymmärrykselle Ellen Whiten roolista.” sanoi tohtori Kai Arasola, EGWC:n johtaja. ”(Tämä keskus toivoo) tarjoavansa päästötodistuksen saaneille adventisteille syvän sitoutuneisuuden kirkkoon, sen arvoihin, mitä kirkko edustaa ja (päästötodistuksen saaneita) jotka ovat valmistautuneet päättämään evankeliumin tehtävän Kaakkois-Aasiassa.””

Kielen kääntämis ja kielen tutkimiskeskus taas tulee kääntämään Ellen G Whiten kirjat ja muun materiaalin. ”(Se) on sitoutunut julkaisemaan dynaamisia käännöksiä Ellen G Whiten materiaalista, evankelioimisapuvälineistä ja lähetykseen liittyvistä asiakirjoista.”




http://www.ssd.org/news/mar1607.html

38

1360

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eki.50

      Ei adventistien rivijäsenet,tietäisi mitä todella kulisseissa tapahtuu,ilman uskova ykköstä

      • ja vääristelemällä

        voi totuutta puhua. sen verran pitäisi sinunkin käsittää.


    • adventisti

      ihmisten muistoistakin? Onhan teilläkin nämä omat opettajanne olleet, kuten Ukko Paavo Ruotsalainen ym. Ellen G W. On aikansa elänyt legenda ja sillä hyvä. Hän ei edes itse sanonut itseään profeetaksi, vaan Jumalan sanan saattajaksi ja se hän olikin. Miljoonat ihmiset ovat alkaneet tutkia raamattua, hänen innoituksensa ansiosta ja sitäkautta löytäneet tien pelastukseen Jeesuksessa.

      • DDT666

        adventisti kirjoitti EGW:stä:

        "Miljoonat ihmiset ovat alkaneet tutkia raamattua, hänen innoituksensa ansiosta ja sitäkautta löytäneet tien pelastukseen Jeesuksessa."


        Mitä sitten pitää ajatella niistä miljoonista, jotka EGW:n "ansiosta" eivät ole löytäneet pelastuksen tietä?

        Minulle se tie aukeni vasta, kun tajusin, ettei EGW:llä todennäköisesti ollut omakohtaista hajuakaan pelastuksen tiestä. Hänen joillakin sihteereillään ilmeisesti asiat olivat paremmin, puhumattakaan niistä ei-adventistikirjailijoista, joiden ideoita surutta plagioitiin.


      • hän johti ihmisiä
        DDT666 kirjoitti:

        adventisti kirjoitti EGW:stä:

        "Miljoonat ihmiset ovat alkaneet tutkia raamattua, hänen innoituksensa ansiosta ja sitäkautta löytäneet tien pelastukseen Jeesuksessa."


        Mitä sitten pitää ajatella niistä miljoonista, jotka EGW:n "ansiosta" eivät ole löytäneet pelastuksen tietä?

        Minulle se tie aukeni vasta, kun tajusin, ettei EGW:llä todennäköisesti ollut omakohtaista hajuakaan pelastuksen tiestä. Hänen joillakin sihteereillään ilmeisesti asiat olivat paremmin, puhumattakaan niistä ei-adventistikirjailijoista, joiden ideoita surutta plagioitiin.

        Jeesuksen luo,ei pois hänestä. Mutta sinähän oletkin eksyttäjä, senhän näkee jo tuosta nimimerkistäsi! Ei normaali uskova ihminen halua kantaa pedon lukua!


      • mikä peruste
        hän johti ihmisiä kirjoitti:

        Jeesuksen luo,ei pois hänestä. Mutta sinähän oletkin eksyttäjä, senhän näkee jo tuosta nimimerkistäsi! Ei normaali uskova ihminen halua kantaa pedon lukua!

        """EGW korosti aina Kristusta""" Naapurin Kössi korosti aina Jeesusta! Mikä tuollaisella sanonnalla on tarkoituksena? Siitä adventristit eivät ole vielä kertoneetkaan mitään? Onko tuollainen lausunto tarpeellinen jostain erityisestä syystä aina samalle henkilölle? Mitä sillä pyritään kertomaan?


      • Miksi sitten pitäisi poistaa joku ammoin kuollut
        adventisti 9.4.2007 klo 12.02
           ihmisten muistoistakin? Onhan teilläkin nämä omat opettajanne olleet, kuten Ukko Paavo Ruotsalainen ym. Ellen G W. On aikansa elänyt legenda ja sillä hyvä. Hän ei edes itse sanonut itseään profeetaksi, vaan Jumalan sanan saattajaksi ja se hän olikin. Miljoonat ihmiset ovat alkaneet tutkia Raamattua, hänen innoituksensa ansiosta ja sitä kautta löytäneet tien pelastukseen Jeesuksessa.
        =====================Vastine:

        V 1844 pettymyksistä syntynyt EGW-oppi joutaa roskakoriin. Mutta mainitsemasi Ukko-Paavo ja monet muut -he ohjasivat syvälle Raamattuun ja Kristuksen sisäiseen tuntemiseen sekä yksistään armoperustalle. Näiden opetus on ajatonta kuten Raamattukin. Ukko-Paavo ja kumppanit ovat vielä aivan tuoreita ja ovat kotoisin keskuudestamme.

        Sehän tässä kummastuttaa, että jopa samat henkilöt, jotka mukamas vähättelevät tuota naisprofeetta - samat pyrkivät nostamaan hänen kirjoitustensa pohjalta kyhätyt opit nostaa pöydälle keskeisesti.

        Ts. pelottelun henki yhä väkevämmäksi aseeksi, kun erotellaan omaa väkeä muusta kristikansasta. Suunta tulisi olla päinvastainen. Ja pelottelun sijaan tulisi jo vihdoinkin ottaa Jeesuksen uusi käsky säädöksineen. Sillä: "Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko", Gal 5:6b.

        TEKOPYHÄÄ olisi vain alkaa vaieta EGW:stä, sillä kuitenkin tulee vielä sekin aika, jolloin joudutaan totaalisesti sanoutumaan irti EGW:n kovin erheellisiksi osoittautuneista tulevaisuuden näkymistä.

        Mitä tulee väitteeseen, että miljoonat ihmiset olisivat Ellenin kautta kiinnostuneet Raamatusta ja Jeesuksesta, ehkä onkin niin. Mutta sittemmin hänen opinkappaleet ovat miljoonien ihmisten sydämissään syrjäyttäneet Raamatun ja Jeesuksen. Asia on havaittavissa tälläkin foorumilla.

        Sydämelliset kiitokset Uskova_1:lle totuuden puhumisesta, julkituomisesta!

        Matt. 10:27
        Minkä minä sanon teille pimeässä, se julistakaa päivänvalossa, ja mitä kuulette korvaanne kuiskattavan, se kuuluttakaa julki katoilta.
        Mark. 4:22
        Kaikki kätketty on olemassa vain ilmi tuotavaksi, salassa oleva vain siksi että se tulisi julki. [Matt. 10:26].

        PAAVO RUOTSALAISEN OPETUS

        Seppä Högmainin toteamus: "Yksi sinulta puuttuu ja sen mukana kaikki; Jeesuksen Kristuksen sisäinen tuntemus", oli Ukko-Paavon sanoma meille. Ajaton.


      • LUO?
        hän johti ihmisiä kirjoitti:

        Jeesuksen luo,ei pois hänestä. Mutta sinähän oletkin eksyttäjä, senhän näkee jo tuosta nimimerkistäsi! Ei normaali uskova ihminen halua kantaa pedon lukua!

        Miten sillä Ellillä oli se "shut door" -oppi. Silläkö hän houkutteli ihmisiä Jeesuksen luo ja tarjoili toisille saatanaa.


      • yläpuolella
        LUO? kirjoitti:

        Miten sillä Ellillä oli se "shut door" -oppi. Silläkö hän houkutteli ihmisiä Jeesuksen luo ja tarjoili toisille saatanaa.

        25:32   Ja hänen eteensä kootaan kaikki kansat, ja hän erottaa toiset toisista, niinkuin paimen erottaa lampaat vuohista.


      • sen pietistien??
        LUO? kirjoitti:

        Miten sillä Ellillä oli se "shut door" -oppi. Silläkö hän houkutteli ihmisiä Jeesuksen luo ja tarjoili toisille saatanaa.

        jonkun näistä luthkirkon helmoissa riippuvista seurakunnista.nais profeetan Saaran, naisystävä,joka kelli vaan Saaran kanssa sängyssä,kun sen oma äiti oli yö kylässä,ja Saaralla oli hoidokkina vielä sairas poika.Niimpä vaan laittoi äitinsä ja sairaan lapsen lattialle,ja itse kelli vaan Ellinsä kannssa sängyssä.Tämä on pätkä sen nais profeetan kirjasta.Olikohan lesboja?Tämä profeetta näki myös pirun ja paljon muita näkyjä,näkytilassa ollessaan.


    • DDT666

      Mielestäni ja yllä näkyvästä kirjoituksesta huolimatta, Kai_A on suomalaisten adventistipastorien rehellisemmästä päästä.

      Sen, että hänet nyt näytetään löydetyn "rysän päältä", ei pitäisi olla mitenkään yllättävää.

      Löytyihän uskon alkaja EGW itsekin epälukuisia kertoja samalla lailla rysän päältä, vaikka aikalaiset ja etenkin jälkipolvien hurskaat ovat koettaneet selittää, että

      - ensinnäkään kyseessä ei ollut rysä
      - toisekseen, jos vaikka olisi ollutkin, EGW oli siellä Jumalan määräyksestä
      - ja itse asiassa siellä istuva ei ollut EGW vaan vain joku samannäköinen
      - ja oli miten oli, mitä se muille kuuluu?


      Kotonani ja seurakunnassa opin jo lapsena (pienillä padoillahan on korvat, kuten muistetaan),

      että kun seurakunnan etu ja maine on kyseessä, väärän todistuksen antaminen ei ole varsinaisesti valehtelua vaan adventistin kristillinen velvollisuus.

      Ei sitä näin sanottu suoraan, mutta näin jo lapsena sen huomasin olevan.

      Eikä ainoastaan vanhempieni puheista, vaan yleensäkin pastoreiden, kirjaevankelistojen kouluttajien yms puheista.

      Jotenka tuli tunne, että iloista luikurin laskettajaa Jumala rakastaa, kunhan sitä luikuria ei laske omaksi edukseen vaan Jumalan kunniaksi ja seurakunnan parhaaksi.

      Näin ollen minulla ei ole mitään aihetta tuomita Kai_A:ta, silloin kun hänen kirjoituksensa ei edusta kulloisessakin asiassa ihan koko totuutta ja vain totuutta.

      Hänhän vain toimii ikivanhojen ja ajan hampaan kestäneiden periaatteiden mukaisesti ja tekee sen hienommin kuin muut tuntemani SPA-pastorit.


      Mutta toisaalta: kun tällaista esiintyy papiston parhaimmassa päässä, mikä onkaan moraalin laatu siinä heikoimmassa päässä?

      Sitä sopii itse kunkin miettiä?

      • DDT666

        Yllä näkyvällä kirjoituksella tarkoitin ylimpänä näkyvää Uskova_1:n kirjoitusta


      • ompa sinulla

        poika parka ollut huonot vanhemmat kun eivät ohjanneet lastaan totuuden puhumiseen, minä kasvoin luterilaisessa perheessä, mutta minun vanhemmat aina teroitti että täytyy puhua totta vaikka siitä joutuisi itse kärsimään.
        Samoin minä opetin pojalleni että pitää olla rehellinen ja kyllä hän kiittääkin siitä meitä että hänellä on hyvät vanhemmat.Sillä rehellisyys maan perii.


      • DDT666
        ompa sinulla kirjoitti:

        poika parka ollut huonot vanhemmat kun eivät ohjanneet lastaan totuuden puhumiseen, minä kasvoin luterilaisessa perheessä, mutta minun vanhemmat aina teroitti että täytyy puhua totta vaikka siitä joutuisi itse kärsimään.
        Samoin minä opetin pojalleni että pitää olla rehellinen ja kyllä hän kiittääkin siitä meitä että hänellä on hyvät vanhemmat.Sillä rehellisyys maan perii.

        Eivät ne vanhempani olleet huonoja adventistisen mittapuun mukaan.

        Pikemminkin seurakunnan tukipylväitä.

        En minäkään saanut valehdella omissa asioissani. Eikä hätävalheita saanut päästää suustaan.

        Mutta seurakunnasta piti antaa mahdollisimman hyvä kuva, vaikka sen kuvan totuudellisuus ei aina olisikaan kestänyt lähempää tarkastelua.

        Millään kansankirkolla, oli se sitten ev.lut. tai ortodoksinen tai roomalais-katolinen, ei ole tällaista tarvetta, näin olen asian käsittänyt.

        Sitä paitsi yksi motivoiva tekijä oli seuraava:

        kun luterilaiset puhuivat adventisteista perättömiä (joko tietämättömyyttään tai pahansuopaisuuttaan), jotta asioiden TASAPAINO säilyisi, myös adventistien piti puhua perättömiä, nostaakseen sitä ylös, minkä luterilaiset yrittivät painaa alas.

        Vai olisiko adventistien pitänyt alistua siihen, että MUUT (etupäässä ev.lut papit) puhuivat heistä perättömiä, ilman että adventistit olisivat saaneet itse puhua itsestään perättömiä?


      • ex-toivonlinnalainen

        Entisenä adventtina olen mielenkiinnolla seurannut näitä keskusteluja pari kuukautta.Törmäsin vahingossa tähän keskustelusivuun ja hämmästyin.

        Omakohtaisesti aloin jo erkaantua kirkosta 80-luvalla,yksi syys oli EG kirjoitukset,koin ne todella vieraaksi.

        Ja edelleen jaksetaan EG:stä jauhaa.Minulle EG on jäänyt lähtemättömästi mieleen Toivonlinnan seksipäivästä.Kai A ja Riihiluoma antoivat meille lukiopojille valistusta.Luettiin EG ohjeita.Ahdistusta rinnassa kokien kuultiin itsetyydytyksen turmiollisista vaikutuksista.Tulee hulluksi...Vieläköhän Kai ajattelee samoin ???? Olisi mukava tietää.Silloin opettajat aiheuttivat varmasti paljon ahdistusta saliin.


      • ei kukaan saisi puhua
        DDT666 kirjoitti:

        Eivät ne vanhempani olleet huonoja adventistisen mittapuun mukaan.

        Pikemminkin seurakunnan tukipylväitä.

        En minäkään saanut valehdella omissa asioissani. Eikä hätävalheita saanut päästää suustaan.

        Mutta seurakunnasta piti antaa mahdollisimman hyvä kuva, vaikka sen kuvan totuudellisuus ei aina olisikaan kestänyt lähempää tarkastelua.

        Millään kansankirkolla, oli se sitten ev.lut. tai ortodoksinen tai roomalais-katolinen, ei ole tällaista tarvetta, näin olen asian käsittänyt.

        Sitä paitsi yksi motivoiva tekijä oli seuraava:

        kun luterilaiset puhuivat adventisteista perättömiä (joko tietämättömyyttään tai pahansuopaisuuttaan), jotta asioiden TASAPAINO säilyisi, myös adventistien piti puhua perättömiä, nostaakseen sitä ylös, minkä luterilaiset yrittivät painaa alas.

        Vai olisiko adventistien pitänyt alistua siihen, että MUUT (etupäässä ev.lut papit) puhuivat heistä perättömiä, ilman että adventistit olisivat saaneet itse puhua itsestään perättömiä?

        toisistaa perättömiä, mutta niinhän me ihmiset teemme, mutta pitäisi ensin ajatella jos on halua puhua vaikka totuuttakin, että onko tämä tarpeellista puhua,ja miksi minun täytyy tämä puhua, ehkä vain siksi että nostan jotenkin omaa minääni vähän korkeammalle kun saan tämän puhua tai ehkä joku arvostaa minua enempi nyt kun olen julki tuonnut vähän toisten asioita, näitä on hyvä pohtia ennenkuin puhuu mitään.Omasta itsestään voi aina puhua se ei vahingoita ketään.


      • eri kuvaa
        DDT666 kirjoitti:

        Eivät ne vanhempani olleet huonoja adventistisen mittapuun mukaan.

        Pikemminkin seurakunnan tukipylväitä.

        En minäkään saanut valehdella omissa asioissani. Eikä hätävalheita saanut päästää suustaan.

        Mutta seurakunnasta piti antaa mahdollisimman hyvä kuva, vaikka sen kuvan totuudellisuus ei aina olisikaan kestänyt lähempää tarkastelua.

        Millään kansankirkolla, oli se sitten ev.lut. tai ortodoksinen tai roomalais-katolinen, ei ole tällaista tarvetta, näin olen asian käsittänyt.

        Sitä paitsi yksi motivoiva tekijä oli seuraava:

        kun luterilaiset puhuivat adventisteista perättömiä (joko tietämättömyyttään tai pahansuopaisuuttaan), jotta asioiden TASAPAINO säilyisi, myös adventistien piti puhua perättömiä, nostaakseen sitä ylös, minkä luterilaiset yrittivät painaa alas.

        Vai olisiko adventistien pitänyt alistua siihen, että MUUT (etupäässä ev.lut papit) puhuivat heistä perättömiä, ilman että adventistit olisivat saaneet itse puhua itsestään perättömiä?

        88888-Vai olisiko adventistien pitänyt alistua siihen, että MUUT (etupäässä ev.lut papit) puhuivat heistä perättömiä,--88888,Adventistithan pyrkivät esittelemään itsensä hyväksytyiksi kristittyjen joukkoon ????????


      • ex-toivonlinnalainen kirjoitti:

        Entisenä adventtina olen mielenkiinnolla seurannut näitä keskusteluja pari kuukautta.Törmäsin vahingossa tähän keskustelusivuun ja hämmästyin.

        Omakohtaisesti aloin jo erkaantua kirkosta 80-luvalla,yksi syys oli EG kirjoitukset,koin ne todella vieraaksi.

        Ja edelleen jaksetaan EG:stä jauhaa.Minulle EG on jäänyt lähtemättömästi mieleen Toivonlinnan seksipäivästä.Kai A ja Riihiluoma antoivat meille lukiopojille valistusta.Luettiin EG ohjeita.Ahdistusta rinnassa kokien kuultiin itsetyydytyksen turmiollisista vaikutuksista.Tulee hulluksi...Vieläköhän Kai ajattelee samoin ???? Olisi mukava tietää.Silloin opettajat aiheuttivat varmasti paljon ahdistusta saliin.

        Tähänhän on pakko vastata. Ja lyhyt vastaus riittää - en ole enää samaa mieltä sen Kai A:n kanssa, joka tästä aiheesta aikanaan paasasi.

        Sehän on vain niin surullista, että ihminen (ainakin minä) viisastuu niin kovin hitaasti, jos koskaan.

        Kai


      • voitko kertoa?
        Kai_A kirjoitti:

        Tähänhän on pakko vastata. Ja lyhyt vastaus riittää - en ole enää samaa mieltä sen Kai A:n kanssa, joka tästä aiheesta aikanaan paasasi.

        Sehän on vain niin surullista, että ihminen (ainakin minä) viisastuu niin kovin hitaasti, jos koskaan.

        Kai

        Ketä sinä silloin seurasit, kun olit nuorempi? adventismia, Jumalaa vai itseäsi? Kuka oli sinulle se, joka oli se jumala jonka tahtoa noudatit todellisuudessa?


      • niin näkisin
        ei kukaan saisi puhua kirjoitti:

        toisistaa perättömiä, mutta niinhän me ihmiset teemme, mutta pitäisi ensin ajatella jos on halua puhua vaikka totuuttakin, että onko tämä tarpeellista puhua,ja miksi minun täytyy tämä puhua, ehkä vain siksi että nostan jotenkin omaa minääni vähän korkeammalle kun saan tämän puhua tai ehkä joku arvostaa minua enempi nyt kun olen julki tuonnut vähän toisten asioita, näitä on hyvä pohtia ennenkuin puhuu mitään.Omasta itsestään voi aina puhua se ei vahingoita ketään.

        Kun adventismi luokitellaan pitävin todistyein harhaopin pesäkkeeksi, ei ole tätrkeää, että yksityiskohdissa oltasiin ihan tarkkoja. Väärä on väärää vaikka sian ihrassa paistettais.


      • Ex-toivonlinnalainen
        Kai_A kirjoitti:

        Tähänhän on pakko vastata. Ja lyhyt vastaus riittää - en ole enää samaa mieltä sen Kai A:n kanssa, joka tästä aiheesta aikanaan paasasi.

        Sehän on vain niin surullista, että ihminen (ainakin minä) viisastuu niin kovin hitaasti, jos koskaan.

        Kai

        No,enpä minäkään kovin viksuksi voi itseäni kehua.Mukava kun vastasit,tuli hyvä mieli.Muistan sinut mukavana kaverina.Pelailit meidän kanssa lentopalloa ja olit yksi meistä.
        Vaikka olen nykyisin varmaankin ateisti,mielelläni luen sinun kommenttisi.Ovat asiallisia ja eivät syyllistä ketään.
        Mukavaa jatkoa sinulle

        ex-toivonlinnalainen


    • vahtimestari_1

      sillä sinä kuulut noituuden ja pakanuuden pariin
      kaikkinen paholaisjuttuinesi!

      • vahtimestari_1

        Pahoittelen äkkipikaisuuttani, sorry!
        Olen kuin Pietari - "Herra, iskemmekö miekalla?".
        Taidan sittenkin "iloita yhdessä totuuden kanssa", sillä totuutta vastaan en sentään minäkään voi yhtikäs mittään. Pyydän nöyrimmästi anteeksi ja vedän takaisin sanani, jotka vihjasivat noituuteen ja pakanuuteen.

        Tuskin EGW itsekään hyväksyisi sitä, että hänen ennusteidensa pohjalle rakennettiin uusi "kristinoppi". Ja vedettiin huomio pois Raamatun täyteläisestä kokonaistotuudesta. Joka totuus korostaa tätä päivää eikä tulevaa.

        Kokonaan toinen asia, hyvä asia, on esim "Ikuisia kertomuksia". Takaisin Raamattuun; se olkoon mottona, kun adventismia aletaan uudistaa, toivottavasti mahdollisimman pian.

        Yhteys muiden kirkkojen kanssa tulkoon aidoksi; nykyisinhän se on teennäistä. Samalla kun pyritään hyötymään yhteiskristillisyydestä, kuitenkin omissa piireissä puhutaan pedon merkin ottaneista sunnuntain pyhittäjistä.

        vahtimestari_1 tahtoo vahtia em. kehityksen edistymistä vastedes.


    • Se, mitä sanoin paikallisseurakunnasta täällä pitää edelleen sataprosenttisesti paikkansa. Jonkun keskustelun innoittamana laskin muutama kuukausi sitten (mutta kuka tuollaisia nyt varmasti muistaa) että tässä seurakunnassa viettämäni runsaan seitsemän vuoden aikana on Whiten nimi Jumalanpalveluksissa mainittu ehkä kourallisen verran kertoja. Nyt tietenkin on pieni huoli, etten pääse tästä enää tulevaisuudessa kehuskelemaan, kun meillä on vuoden alusta ollut uusi pastori, joka ensimmäisen kuukauden aikana ehti viitata EGWhen jo pariin otteeseen. Mutta ehkä hänkin on jo oppinut tämän yhteisön tavoille, kun sama ei sittemmin ole toistunut. Joka epoäilee tulkoon käymään. :)

      Täällähän on varsin vähän Whiten kirjoja. Seurakunta useassa alueen maassa kasvaa nopeasti. Maanalaisen lähimaassa olevan kirkon (jätän maan nimen mainitsematta) kasvuvauhti on 30.000 paikkeilla vuodessa. Laosin seurakunta on pieni mutta on parhaina vuosina kolminkertaistunut, Kamputseassa eivät rahkeet ole riittää uusien jäsenten hoitoon. Sabah ja Sarawak (Malesiassa) ovat myös kasvualueita, varsinkin pikkukylissä viidankon keskellä.

      Useimmille näistä alueista ei ole mitään Whiten kirjoja. Minä ainakin kuvittelen, että liki puolet koko alueen jäsenistä (eikä jäsenmäärästä ole tietoa, koska alueen suurin ryhmä on maanalainen kotikirkkoyhteisö) eivät pystyisi tunnistamaan Whiten nimeä listasta, jos heitä pyydettäisiin nimeämään henkilö, jolla on ollut merkitystä Adventtikirkon kehitykselle ja annettaisiin listä, jossa olisi peräkkäin vaikkapa Riitta Nenonen, Ellen White ja Condoleezza Rice.

      Ja itse asiassa tämä tilanne sopii tänne aika hyvin. Täällä on ollut pikku ryhmiä, jotka ovat menneet ylikierroksille ja ylikuumenneet kun mukaan on tullut yliannos Whitea.

      Parasta aikaa Pohjois Thaimaassa on paikallisen profeetan johtama Hmong ryhmä, joka yrittää ajaa kannattajiaan milloin mihinkin fanaattisuuteen - jättämään opinnot kesken, syömään yksipuolista ruokaa, tai kieltäytymään uudesta siruhenkilökortista, jota Thaimaa jakaa kansalaisilleen. Vastaava yksipuolinen White fanaatikkojen ryhmä, tosin ilman profeettaa, löytyy Malesiasta.

      Samantapainen tilanne on myös muutamilla muilla adventtikirkon kasvualueilla niin muualla Aasiassa kuin Afrikassakin. Whiten kirjallisuutta ei ole juurikaan saatavilla kielialueilla, joilla Adventtikirkon toiminta ei ollut vahvaa jo monta vuosikymmentä sitten ja monella tällaisella alueella ihmiset eivät myöskään osaa järkevästi soveltaa vuosisadan takaisesta amerikkalaiskulttuurista tulevia usein yksipuolisesti valittuja neuvoja.

      Mitä sitten tulee mainostamaasi White Heritage Centeriin niin meillä tosiaankin sellainen on. Eli uuden rehtorimme innoittamana PR? projektina kirjaston puolella ollut White hylly kannettiin sivuhuoneeseen "Heritage Centeriin" jonka tietokoneeseen sitten asennettiin White CD Rom. Eli varsin mahtava "keskus".

      Tästä koko jutusta, sen merkityksestä tai merkityksettömyydestä voisi tietenkin jaaritella paljon enemmänkin, mutta olkoon. Valitsin kuitenkin sanani tarkkaan ja puhuin, ehkä osassa, jota ei ole SSDn uutisessa lainattu, myös siitä kuinka White tutkimuksen on oltava rehellistä ja avointa - ei siis vanhoja apologeeseja, jotka aiheuttavat enemmän ongelmia kuin ratkovat.

      Kai

      • Täällähän niistä avajaisista on kuvia. En näe Ellen White-kirjahyllyä, jonka johtaja sinä nyt olet, mutta jollekin isommalle alueellehan siinä Ellen Whiten lapsenlapsi sitä nauhaa katkaisee:

        http://www.adventistsaum.org/article.php?id=136

        Ellen White ei ollut uskossa, vaan väärä profeetta, miksi ihmeessä sinun pitää häntä viedä sinne Aasiaankin ja opettaa uusia ellenistipappeja harhaoppia levittämään? Eikö olisi aika tunnustaa tosiasiat ja Ellen Whiten vahingollisuus ja alkaa opetella ja opettaa Jeesuksen evankeliumia?


      • niihin

        Kuuluvatko nämä kaikki kiihkoilijatkin niihin jarlaun miljoonaan vuosittain kääntyvään? Se siitä yhteneväisyydestä, jos ei kaikilla ole edes alkuperästä tietoa.Eiköhän tuolla tietopohjalla olla Raamatuntuntemuksessakin jokseenkin adventismin armoilla?


      • opetti
        uskova_1 kirjoitti:

        Täällähän niistä avajaisista on kuvia. En näe Ellen White-kirjahyllyä, jonka johtaja sinä nyt olet, mutta jollekin isommalle alueellehan siinä Ellen Whiten lapsenlapsi sitä nauhaa katkaisee:

        http://www.adventistsaum.org/article.php?id=136

        Ellen White ei ollut uskossa, vaan väärä profeetta, miksi ihmeessä sinun pitää häntä viedä sinne Aasiaankin ja opettaa uusia ellenistipappeja harhaoppia levittämään? Eikö olisi aika tunnustaa tosiasiat ja Ellen Whiten vahingollisuus ja alkaa opetella ja opettaa Jeesuksen evankeliumia?

        Jeesuksen evankeliumia. Väitä mitä väität, väärässä olet.


      • uskova_1 kirjoitti:

        Täällähän niistä avajaisista on kuvia. En näe Ellen White-kirjahyllyä, jonka johtaja sinä nyt olet, mutta jollekin isommalle alueellehan siinä Ellen Whiten lapsenlapsi sitä nauhaa katkaisee:

        http://www.adventistsaum.org/article.php?id=136

        Ellen White ei ollut uskossa, vaan väärä profeetta, miksi ihmeessä sinun pitää häntä viedä sinne Aasiaankin ja opettaa uusia ellenistipappeja harhaoppia levittämään? Eikö olisi aika tunnustaa tosiasiat ja Ellen Whiten vahingollisuus ja alkaa opetella ja opettaa Jeesuksen evankeliumia?

        No se hylly... tai pikemminkin ovi sille hyllylle on kuvanottajan selän takana, jossa "hylly" sijaitsee entisessä kirjojen sidonta ja korjaus huoneeesa.

        Minun syvin kutsumukseni niin täällä kuin Suomessakin on muuttaa kirkkoni asenteita oppikeskeisyydestä ristiin, tuomiohengestä kiitokseen, ulkonaisiin asioihin ja elämäntapakysymyksiin keskittymisestä evankeliumiin ja uudestisyntymiseen.

        Kehumaan saavutuksilla en pysty. Minuun sopii paremmin se, minkä vanha viisas Muromakin :) aikanaan ristin tiestä totesi: Ei sitä pystypäin kuljeta, konttaamista se on usein ollut.

        Mutta kontatessakin voi suhtautua ystävällisesti toisiin ja toisten mielipiteisiin.

        Tässä kokonaisuudessa White on sivuasia. Paavali kehottaa tutkimaan kaiken ja pitämään sen, mikä on hyvää, eikä sitä tutkimusta ole mielstäni ihan loppuun suoritettu niillä tavallisilla yleistyksillä Whiten uudestisyntymättömyydestä, demonisuudesta tai vastaavasta.

        Kai


      • UnaFortuna
        uskova_1 kirjoitti:

        Täällähän niistä avajaisista on kuvia. En näe Ellen White-kirjahyllyä, jonka johtaja sinä nyt olet, mutta jollekin isommalle alueellehan siinä Ellen Whiten lapsenlapsi sitä nauhaa katkaisee:

        http://www.adventistsaum.org/article.php?id=136

        Ellen White ei ollut uskossa, vaan väärä profeetta, miksi ihmeessä sinun pitää häntä viedä sinne Aasiaankin ja opettaa uusia ellenistipappeja harhaoppia levittämään? Eikö olisi aika tunnustaa tosiasiat ja Ellen Whiten vahingollisuus ja alkaa opetella ja opettaa Jeesuksen evankeliumia?

        Kun hän havaisee itse olevansa harhaisista harhaisin, Jos todella harhoista puhutaan, niin
        ei Riittaa kukaan harhoissa voita. Harhoissa
        Riitta vaeltaa ja on omasta mielestään kaikesta
        asiasta oikeassa. Muista omassa mielessään!
        Jeesus on vieläkin Herra!


      • on näet niin
        UnaFortuna kirjoitti:

        Kun hän havaisee itse olevansa harhaisista harhaisin, Jos todella harhoista puhutaan, niin
        ei Riittaa kukaan harhoissa voita. Harhoissa
        Riitta vaeltaa ja on omasta mielestään kaikesta
        asiasta oikeassa. Muista omassa mielessään!
        Jeesus on vieläkin Herra!

        Olet ulkomaalaisena merkillinen pakkaus. Olet hyljännyt maasi ja uskontosi, ja silti meuhkaat jälkeesi kuin lohikäärmee! Eikö sinulla ole asuinmaassasi tekemistä, kun tulet meidän sivuillemme henkilökohtaisuuksiasi syytämään. Emme lie nähneet ketään yhtä yksilöitä kohtaan enemmän loukkaavaa, kuin juuri sinun, ulkomaan kummajaisen, kuvottavaa käytöstäsi. Miksi vaivaat meitä, kun jo pääsimme fyysisesttä pahasta olemuksestasi eroon, niin sinun pahansuopaisuutesiko tarjoilet vielä tänne?


      • onneksi

        levitetään lähes kaikilla kielillä. Kyllä aasialaistenkin tulee saada kuulla Jeesuksen todistus. Se on adventtiliikkeen yksi puoli, eikä liberaalimmatkaan voi ohittaa tässä Jeesusta!


      • UnaFortuna
        on näet niin kirjoitti:

        Olet ulkomaalaisena merkillinen pakkaus. Olet hyljännyt maasi ja uskontosi, ja silti meuhkaat jälkeesi kuin lohikäärmee! Eikö sinulla ole asuinmaassasi tekemistä, kun tulet meidän sivuillemme henkilökohtaisuuksiasi syytämään. Emme lie nähneet ketään yhtä yksilöitä kohtaan enemmän loukkaavaa, kuin juuri sinun, ulkomaan kummajaisen, kuvottavaa käytöstäsi. Miksi vaivaat meitä, kun jo pääsimme fyysisesttä pahasta olemuksestasi eroon, niin sinun pahansuopaisuutesiko tarjoilet vielä tänne?

        Jos havatsee, kuinka epä täydellinen valehtelia lienee uskon varjolla esiintyvä ykkönen lienee.
        Omasta mielestään ykkösenä esiintyvä on täydellinen. Todella onhan hän keksinyt itselleen täydellisen helvetin, Siellä ovat hänen suuret ilonsa ja nautintonsa. Hänellä on oman kuvauksensa mukaan todellisen raaka luonne. Joten kaikki mahdoton on hänelle mahdollista!
        Jeesus on vieläkin Herra


      • ellenisti
        Kai_A kirjoitti:

        No se hylly... tai pikemminkin ovi sille hyllylle on kuvanottajan selän takana, jossa "hylly" sijaitsee entisessä kirjojen sidonta ja korjaus huoneeesa.

        Minun syvin kutsumukseni niin täällä kuin Suomessakin on muuttaa kirkkoni asenteita oppikeskeisyydestä ristiin, tuomiohengestä kiitokseen, ulkonaisiin asioihin ja elämäntapakysymyksiin keskittymisestä evankeliumiin ja uudestisyntymiseen.

        Kehumaan saavutuksilla en pysty. Minuun sopii paremmin se, minkä vanha viisas Muromakin :) aikanaan ristin tiestä totesi: Ei sitä pystypäin kuljeta, konttaamista se on usein ollut.

        Mutta kontatessakin voi suhtautua ystävällisesti toisiin ja toisten mielipiteisiin.

        Tässä kokonaisuudessa White on sivuasia. Paavali kehottaa tutkimaan kaiken ja pitämään sen, mikä on hyvää, eikä sitä tutkimusta ole mielstäni ihan loppuun suoritettu niillä tavallisilla yleistyksillä Whiten uudestisyntymättömyydestä, demonisuudesta tai vastaavasta.

        Kai

        > > Minun syvin kutsumukseni niin täällä kuin Suomessakin on muuttaa kirkkoni asenteita oppikeskeisyydestä ristiin, tuomiohengestä kiitokseen, ulkonaisiin asioihin ja elämäntapakysymyksiin keskittymisestä evankeliumiin ja uudestisyntymiseen. < <

        Ei mikään pieni haaste; adventtikirkon olemassaolon oikeutus on "nykytotuudessa", niin kuin kaverukset sillalla totesivat – mitä uuttaa? Vastauksena ei ollut pelastus Jeesuksessa Kristuksessa vaan polemisointi päivillä! Nimikkeiden jaossa taas puolestansa passi mieluusti leimataan petomerkillä, expressillä gehennaan, eikä siinä matkalaisille kiitosta jaeta? Vai onko se asennekasvatusta, että kiitellään kun passitetaan ihmiskunta mananmaille? Ja mitä on tapahtumassa luonteenkasvatukselle, ainoalle muistiolle tästä maailmasta tulevaan? Mistä tunnistaa adventistin, jos ei elämäntapakysymyksistä, niin tässä ajassa kuin tulevassa? Evankeliumin ja uudestisyntymisen asialle on koko kristikunta omistautunut, mutta brändi edellyttää erikoistumista! Kuinkas nyt tuollaisen tehtävän olet itsellesi ottanut? Onhan se idealistista mutta liekö realistista? Jos opit, erityisasema ja elämäntyyli kuoritaan pois – eli identiteetti vesitetään – käteen ei jää kuin luu ja mitäs sillä tehdään? Löytyykö sieltä sinun keskuksesta se phoenix, joka synnyttää elämän? (Hes37.3-7)


      • muttkun!
        UnaFortuna kirjoitti:

        Jos havatsee, kuinka epä täydellinen valehtelia lienee uskon varjolla esiintyvä ykkönen lienee.
        Omasta mielestään ykkösenä esiintyvä on täydellinen. Todella onhan hän keksinyt itselleen täydellisen helvetin, Siellä ovat hänen suuret ilonsa ja nautintonsa. Hänellä on oman kuvauksensa mukaan todellisen raaka luonne. Joten kaikki mahdoton on hänelle mahdollista!
        Jeesus on vieläkin Herra

        Kummalliseksi asian tekeekin se, että hänestä kirjoittelee palstamme ylivoimaisin valehtelun ystävä.


    • ellenisti

      Kai A:n ja EGW:n suhde on kuin pitkäaikaisella avioparilla! Molemmat ovat tottuneet toistensa tavoille ja majailevat omissa maailmoissansa, ilman tarpeetonta kanssakäymistä! He vaikuttavat suhtautuvan toisiinsa omanlaisella kunnioituksella, mutta etten sanoisi ensirakkauden jo kuolleen tai muutoin olevan puolin jos ehkä toisinkin varsin hengetöntä. Suhteen käännekohta taisi olla jo vuosikymmeniä sitten kun Kai A:n väitöskirjan aiheena rakastettu EGW sai väistyä roskikseen, antaen tilaa suhteen lähtökohtien tarkastelulle. Tuon luonteiset käänteet ovat yleensä suhteelle kohtalokasta, kun perusteita ryhdytään analysoimaan. Luonteva vaistonvarainen sokea ihastuminen arkistuu hyvänpäivän tuttavuudeksi.

    • täällä!

      En luota yhteenkään adventistiin, en edes omiin sukulaisiini. Jokainen joka haluaa kantaa mukanaan adventismin "toista evankeliumia" on epäluotettava.
      Mukana on joitakin jotka eivät vielä ole tajunneet adventismin luonnetta. Mutta monet ovat saaneet tiedon, mutta valinneet pitäytymisen Ellenin harhoissa. Sen on selvästi nähnyt täällä kuin myös advlistallakin. Joulupukkikin on uskottavampi kuin adventistipastori.

      Täällä esiintyy vuorotellen joku adventisti. Jotkut heistä eivät MUKA usko tutkivaan tuomioon tai joihinkin muihin adventismin erityisoppeihin. Mutta, kaikille on yhteistä; pysy adventistina ja luota kuitenkin Elleniin. Niin kauan kuin on adventisti, hyväksyy 28 opinkohtaa.

      • sitten minun

        adventistina, joka uskoo kaikki 28 opinkohtaa, ei tarvitse luottaa sinuun. Olet epäluotettava satusetä. Se joulupukkikin on todellisempi ja oikeampi kuin sinä. Taidat ollakin vain kateellinen panettelija. Vai oletko riidoissa sukulaistesi kanssa? Vai peräti vihamies?

        Ja sen sanon, että teidän evankeliuminne on sitä toista, väärää evankeliumia, joka vie kadotukseen.


      • UnaFortuna
        sitten minun kirjoitti:

        adventistina, joka uskoo kaikki 28 opinkohtaa, ei tarvitse luottaa sinuun. Olet epäluotettava satusetä. Se joulupukkikin on todellisempi ja oikeampi kuin sinä. Taidat ollakin vain kateellinen panettelija. Vai oletko riidoissa sukulaistesi kanssa? Vai peräti vihamies?

        Ja sen sanon, että teidän evankeliuminne on sitä toista, väärää evankeliumia, joka vie kadotukseen.

        Kristinuskoon sitä oikeata uskoa. Olen vain huomannut sen, että kaikkein parhain uskomus tulee Pakanuussekoituksesta. Heti Apostolien
        kuoltua. alkoi oikean alkuperäisuskon rippeetkin karista. Roomanvaltakunnan entinen hyvä luotettava uskonto sekoittui erittäin hyvin uuden tulokkaan kristinuskon kanssa. Avioliitto
        on kestänyt vuodesta 321 asti oikein hyvin.
        Nykyiseltään Nykyinen kristin usko sisältää
        enemmän pakanuutta, kuin ristillisyyttä.
        Oikeat Kristityt ovat niitä Kerettiläisiä!
        Jeesus on vieläkin Herra


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moi vaan vielä kerran

      Kivaa päivää samalla. Kukaan ei kaipaa eikä rakasta. 💔🐺🌃🌧️☀️
      Ikävä
      325
      3479
    2. Nainen, millaisista miehistä tykkäät?

      Mielenkiinnosta kysyn 😄
      Ikävä
      214
      2889
    3. Nyt sitten ulos ihmiset!

      Älkää jumittako täällä. Menkää, näkykää ja hankkikaa kokemuksia. Ei teitä kukaan edes bongaile, jos önötätte täällä.
      Ikävä
      144
      2534
    4. Onnea Solatie !

      On sit valittu uusi kaupunginjohtaja.No ei menny Nivala-Harju- Tapio -Pikkarainen juntan mukkaan.
      Kemijärvi
      18
      2059
    5. Mitä jos saisit tietää että kaivatullasi

      on jo joku toinen?
      Ikävä
      109
      2055
    6. Naiselle varatulle

      Jos homma kariutuu kotona, niin saanko sinut ihan omakseni🙂??
      Tunteet
      10
      1816
    7. Minun pitää tehdä jotain

      En tiedä meneekö siihen viikko vai kuukausi. Mutta jos voit odottaa, niin löydän sinut sen jälkeen kun on homma hoidett
      Ikävä
      44
      1682
    8. Sarvisalon kesätori

      Onpa kiva paikka. Mutta torikahvila oli suorastaan naurettavan alkeellinen ja ne voileivät,olivat kuin pienen lapsen tek
      Loviisa
      17
      1608
    9. Sinä oot hyvä ihminen

      Mut ehkä me ei vaa sovita yhteen :(
      Ikävä
      122
      1306
    10. Hindulijat raivoavat täällä, ettei kristinuskossa

      ole itsessään mitään aitoa! No miksi sitten hyökkäilette "nollaa vastaan"? Eikö hnduilijan vaan kannattaisi pieht
      Hindulaisuus
      255
      1269
    Aihe