Siis miltä kuulosta, jos autossa on mennyt laakerit (tais siis menossa)? Mistä erottaa ettei se rahina ole jarru?
Miltä kuulostaa laakerit?
7
10400
Vastaukset
- on aina
hivenen epäkeskeinen eli ääni toistuu kerran kierroksella.Laakerin ääni on hyvä tai huono koko ajan.Siihen pitää hankkia tuntuma,mahdotonta selittää.Ota puukeppi jonka viet tutkittavaan kohtaan ja toinen pää korvaan,lähes kuulumaton humina on ok,epäsäännöllinen rotina vaurio jolloin laakerin kehät alkaa pyöriä pesissään ja remontti taas mutkistuu.
- jyrisee
Laakerivika siis jyrisee ja saat sen varmistettua nostamalla pyörä irti maasta ja pyrittämällä pyörää. Pyöritettäessä tuntuu selvää jyrinää ja pyörintä on nytkähtelevää, joskus nytkähdys tuntuu vain aivan kevyenä.
- sitroen.
ei kuulu mitään jyrinää vaan hiljainen kahina. Ajossa sitten kuulostaa, että on nastarenkaat/Hakkapeliitat alla. Eli meteli on hirmuinen!
- Eräitä
Nämä ovat omia kokemuksia ei siis vedenpitäviä
Kun tunkilla nostaa renkaan ylös voi katsastus miehen ottella nopesti katsoa onko laakerilla tuntuvaa välystä. Koskee varsinkin jos läytyy se äänen lähtöpaikka
Laakeri vika siis aiheuttaa hienoisen äänen.Vian pahetessa äänikin voimistuu.Mutta mutta laakeri vialla taipumuksen suureta nopeasti siinä vaiheessa kun tuo ääni tulee selvästi havaittavaksi joten on toimittavat ns ennakoiden.
Nämä kokemukset koskevat etupyörien laakereita..
Ensi oierina ...jonkinlainen sleittämätön liika ääni jonka voi jotenkin kohdistaa johonkin auton kulmaan ..hyvinkin heikko sirinä ..Sirinällä taipumuksena esiintyä epämääräisesti tietynpuoleisessa mutkassa ja jos varovasti painaa jarrua niin ääni voi jopa häipyä palatakseen taas kuuluviin.Joskus jopa pysyen poissa..palataksen joka taas tietyssä suuntaisessa mutkassa ..
Huomautettakkoon kuitenkin että autoliikeillä on mahdollisuus tarkastaa auton laakereiden tilanne ja heilla siihen paras tietämys.
Jotkus olen nähnyt .. pyörittivät ulkopuolisella voimalla nopeasti rengasta jolloin auton ollessa nostettuna kuului selväti kierrosten noustessa ylimääräinen ääni ..pyrörän navan tieämiltä.
Kun laakeri vika menee pahaksi niin ääni voimistuu selvästi havaittavaksi(kovaksi ja kehittyy selvästi havaittavaa lämpenemistä) ja silloin autoa ei voi siirtää enää kauaksi ..Vaarana että pyröä lukittuu rikkontuneen laakerin ansiosta ..
Jarruvika taas yleensä antaa ..(Kun Etu paloista on kyse..)Auton liikkuessa jarrua painettaessa kuuluu selvsäti kahiseva tai rahiseva ääni.
Ja ilmiö ei lopu vaan pyrkii toistumaan aina jarruja painettaessa.
Tosin kerran jarrulevyssä oleva kulumaton reuna alkoi äännella Ja se aiheutti .Hieman ylimääräistä katselu työtä- sitroen.
ajoin ääntävällä laakerilla vuoden. Meteli oli helvetillinen - kuin Hakkapeliitta alla kesäkelillä, mutta isompi ääni. Välystä ei tuntunut. Pyörä ylhäällä pyöritettäessä kuului vain pieni kahina.
Purin vanhan laakerin ja sinne oli vain päässyt vettä (Pösö 205:n tyyppivika) joka oli ruostuttanut paikkoja. Ja muutama kolo vierintäpinnassa, ei muuta.
Pösö 205:n etupyöränlaakerit kestävät kokemukseni mukaan noin 2 vuotta, joten keskimäärin yhden saa joka vuosi uusia. Kysessä on suunnitteluvirhe, koska laakereissa ei ole muita kuin 2Z-tiivistys, ei siis erillistä stefaa kuten joissakin muissa. Ja kuten pitäisi ehdottomasti olla.
- varma merkki
Eri asteinen jyrinä tai vonkuminen, ajonopeudesta riippuen, on varmin merkki laakeriviasta. Pyäränlaakereista ei lähde vinkuvia/korkeita ääniä ellei laakeri ole totaalisen jumissa ja pyöritä jo laakerin sisäkoolia akselitapissa. Jyrinä alkaa jo paljon ennen laakerivälyksen lisääntymistä. Välyksellinen laakeri voi olla täysin äänetön jos välys kuuluu asiaan (esim. vanhempien etuveto-Volkkareiden takalaakeri).
Jos sulla on vielä nastarenkaat alla, vaihda ne kesärenkaisiin. Jos "nastarenkaan jyrinä" jatkuu, on laakeri viallinen.
Samalla kun vaihdat renkaita, voit käydä läpi kaikki laakerit seuraavasti:
Nosta pyörä ylös ja pyöritä sitä. Pahasti viallinen laakeri ääntelee ilman kuormaakin.
Jos autossasi on kierrejouset, pyörää pyörittäessäsi purista jousen lankaa kevyesti peukalon ja etu- tai keskisormen välissä. Selvä värinä pitäisi tuntua sormissa jos laakeri on viallinen.- ippa
taitaa siis mulla olla sitten se jarru vialla. Meteli on siis helvetillinen. Tosin jarruttaes jarruttaa nätisti ja tasasesti. Käsijarru nyt ei toimi, mutta ei koskaan yleensä toimikkaan talven jälkeen. Kokeilin tuossa illalla myös, että mitäs sitten, kun "moottorijarruttaa", ei kuulunut yhtään mitään - kunnes näytin varpaankärkiä jarrulle. Metakka taas. Se yleensä vielä "jää päälle" joksikin aikaa ja sitten hiljenee.
Mutta mikä piru sitten metakoi, jos jarruttaa muuten ihan moitteettomasti?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 854568
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺864416Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli163493Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402977Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102764En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212701IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392093Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581758Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1061307