KRISTUS JA HÄNEN TYÖNSÄ
Kol. 1:12-23
1:12 kiittäen Isää, joka on tehnyt teidät soveliaiksi olemaan osalliset siitä perinnöstä, mikä pyhillä on valkeudessa,
1:13 häntä, joka on pelastanut meidät pimeyden vallasta ja siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan.
1:14 Hänessä meillä on lunastus, syntien anteeksisaaminen,
1:15 ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa.
1:16 Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen,
1:17 ja hän on ennen kaikkia, ja hänessä pysyy kaikki voimassa.
1:18 Ja hän on ruumiin, se on: seurakunnan, pää; hän, joka on alku, esikoinen kuolleista nousseitten joukossa, että hän olisi kaikessa ensimmäinen.
1:19 Sillä Jumala näki hyväksi, että kaikki täyteys hänessä asuisi
1:20 ja että hän, tehden rauhan hänen ristinsä veren kautta, hänen kauttaan sovittaisi itsensä kanssa kaikki, hänen kauttaan kaikki sekä maan päällä että taivaissa.
1:21 Teidätkin, jotka ennen olitte vieraantuneet ja mieleltänne hänen vihamiehiänsä pahoissa teoissanne, hän nyt on sovittanut
1:22 Poikansa lihan ruumiissa kuoleman kautta, asettaakseen teidät pyhinä ja nuhteettomina ja moitteettomina eteensä,
1:23 jos te vain pysytte uskossa, siihen perustuneina ja siinä lujina, horjahtamatta pois sen evankeliumin toivosta, jonka olette kuulleet, jota on julistettu kaikessa luomakunnassa taivaan alla ja jonka palvelijaksi minä, Paavali, olen tullut.
--
Kristus on ainut tie Jumalan luo. Muuta nimeä meille ei ole annettu, kuin Jeesus Kristus;
”Ei ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman." (Apt 4:12).
Kolossan kristityille suuri vaara oli eri uskontojen sekoittaminen toisiinsa eli synkretismi.
Synkretistisellä liikkeellä oli tarkoitus sulattaa eri uskontoja toisiinsa kokoomalla yhteen arvokkaita ajatuksia ja eri uskonnoille yhteisiä hyviä piirteitä.
Tavoitteena oli luoda yhteinen maailman uskonto. Se halusi esiintyä myös tieteellisenä ja edustaa ihmiskunnan syvintä viisautta. Tällaisia liikkeitähän on paljon tänäkin päivänä. Näille liikkeille on tyypillistä väheksyä Jeesuksen merkitystä.
(Enemmän: http://fi.wikipedia.org/wiki/Englannin_kieli ).
Paavali tuo nyt tätä taustaa vasten esille sen, että Kristuksella on asema, jota ei voi rinnastaa mihinkään muuhun.
Tämä ainutlaatuisuus Hänellä on sekä luomistyössä (16) että pelastuksessa (13,14), sekä maailmankaikkeudessa (15,17) että kirkossa (18).
Nämä samat asiat on tallennettu mm. NIKEAN USKONTUNNUSTUKSEEN: ”Me uskomme yhteen Herraan, Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan.....,joka on samaa olemusta kuin Isä ja jonka kautta kaikki on saanut syntynsä, joka meidän ihmisten ja meidän pelastuksemme tähden astui alas taivaista...meidän edestämme ristiinnaulittiin, kärsi kuoleman ja haudattiin, nousi kuolleista kolmantena päivänä....”
Kristus on kirkon, seurakunnan pää. Hän on ensimmäinen kuolleista nousseitten joukossa; Hänessä ensimmäisenä kuolevaisuus pukeutui kuolemattomuuteen (18).
Jeesus kärsi ristillä ja vuodatti verensä meidänkin syntiemme tähden (14,20).
Sinäkin, joka et vielä tunne Jumalaa, katso Jeesusta Kristusta. Vain Hänen kauttaan me opimme tuntemaan Jumalaa ja vain Hänen kauttaan meillä on pääsy Jumalan tykö.
Muitten uskontojen perustajien ruumiit makaavat haudoissaan. Mutta meillä on kuolleista ylösnoussut Vapahtaja, Jeesus Kristus - Hän ELÄÄ. Kristus tuli ihmiseksi (22) sovittaakseen sinun ja minun syntimme. Me olemme syntisiä, mutta Jumalan kanssa sovitettuja (21). Sovitettuina me, joissa synti vielä asuu, olemme Jumalan edessä pyhiä ja vanhurskaita.
Tältä varmalta ja lujalta Kristus-perustalta, ”evankeliumin toivosta” voi helposti joutua pois (23).
Kolossalaisten vaarana oli ”toisenlainen evankeliumi”.
Tästä Paavali varoittaa enemmän, kun tutkimme Kolossalaiskirjettä eteenpäin (Kol. 2:8,18).
--
1) Jeesuksen muisto ihana on mieltä ilahduttava. Ei voisi kuulla kalliimpaa, ei veisata suloisempaa kuin nimeänsä ihanaa.
2) Vaan parhain manna, hunaja on hänen läsnäolonsa. Se sydänten on lohdutus, elämän alku, valkeus ja sielun pyhä riemastus.
3) Mun, Jeesus, anna tuntea rakkautesi suuruutta. Oi Jeesus, anteeksantaja ja taivaan kruunun kantaja, ainoa armon jakaja. (virsi 300).
Kristus ja hänen työnsä (Kol. 1:12-23)
3
180
Vastaukset
- umpihetero
no saisko se sitten ylityökorvaukset ajallaan?
Hänen "ylityökorvauksensa" on "saattaa paljon lapsia kirkkauteen". Minulla on sellainen rohkeus Jumalaan, että vielä Sinä ja Sinun lapsesikin julistatte: "Minäkin olen Hänen (ylityökorvauksensa)!"
Näistä Sinun "aamututkisteluhetkistäsi" alkaa muodostua minulle oma aamunavaukseni.
Minua alkoivat siunaamaan nuo ensimmäiset lainaamasi sanat "kiittäen Isää, joka on tehnyt teidät soveliaiksi olemaan osalliset siitä perinnöstä, mikä pyhillä on valkeudessa, häntä, joka on pelastanut meidät pimeyden vallasta ja siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan".
Sanat piirtyivät kirkkaina sisäisen maailmani valkokankaalle: hän on tehnyt soveliaaksi, Hän on pelastanut. Hän on jo tehnyt jotain valtavaa. Tarkistin oikein alkuteksteistä sanat (vaikka tiesin ne oikein käännetyiksi jo entuudestaankin), että kyllä siellä samoin sanotaan. Hän on jo tehnyt meidät olemaan kykenevät (soveliaat) yhteyteensä Poikansa lunastustyön tähden, uskon kautta Häneen. Hän jo sovittanut meidät Poikansa lihan ruumiissa kuoleman kautta.
Toivomme katsoo tulevaisuuteen, mutta uskomme perustus on menneisyydessä, Golgatalla, jossa Jumala teki kanssamme rauhan Poikansa ristin veren kautta. Se on täytetty. Ihmeellisin sana evankeliumissa on tuo "tetelestai" (kreik) ja merkitsee meille "velka on maksettu". Sanaa käytettiin mm. kun tuotiin sotarinnasta voittosanoma tai velkakirjan päälle se kirjoitettiin, kun velka oli tullut kokonaan suoritetuksi. Vankityrmän oveen oli toisinaan kirjoitettu pergamentille vangin tuomion syy ja pituus ja kun vanki oli kokonaan suorittanut rikoksensa rangaistuksen aukeni tyrmän ovi ja pergamentille kirjoitettiin poikittain tuomion päälle "tetelestai", se on täytetty.
Veljeni tai sisareni Kristuksessa. Jos et muista ulkoa aloituksessa esitettyä koko kohtaa voidaksesi sitä tänään mietiskellä, niin tokihan yhden sanan muistat: tetelestai; se on täytetty, velka on maksettu, sotarinnassa voitto on saavutettu.
Kylläpäs se nyt alkoikin elää omalle sydämelleni. Ja kaikki mitä minussa on ylistäköön Herraa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433544Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4413063Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan232830Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!831917- 871517
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541380- 1071267
- 1041222
SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs721143Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.32983