Lääkäri Luukas Evankelista. Hän kertoo

Paavalilla olleen

Sapatin pyhitys tapa aivan, kuin oli Jeesuksellakin. Apostoleilla oli tapana viettää Sapattia aivan kuin heidän Herrallaan Jeesuksellakin oli samanlainen tapa. Kysymykseni: Miksi Paavali vielä pyhitti Sapattia, vaikka teidän käsityksen mukaan sapatti oli poistettu. Missä kohtaa Raamattua on
paikka, jossa Paavali poistaa sapatin? Missä kohtaa on Jeesuksen määräys poistaa sapatti ihmisiltä?

33

880

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juutalaisille

Mutta löydätkö Raamatusta maininnan, että sapatti olisi asetettu "pakanakristityille".

Löydätkö esimerkkejä, miten pakanat viettivät sapattia?

• Sapattia

Ihan vuoteen 321 asti. vuosi 330 tullut pakkolaki ajoi todelliset alkuperäis krisstityt autioihin seutuihin. Heistä tuli vainottuja. Sekaavioliitto kristityt alkoivat heidän vainonsa Historiallisten lähteiden mukaan. Ensimmäiset Piispat ennen Paavia aloittivat vainon hengen Todellisia kristittyjä kohtaan.

Sunnuntain myötä maailman vainon henki astui
        seurakuntaan. Vuonna 321 annettu laki määrää
        Jumalan antaman sapatin mitätöimiseen Ja halventamiseen. Tämä sunnuntain laki on vieläkin
        valtakirkon voiman merkkinä. Tämä merkki kertoo
        meille mistä Jumalan käskyt tulevat. Protestantit ovat erittäin kuuliaisia tällä valta laille. Näet itse kirkkoruhtinaat kertovat
        itse kuka omaa Jumalallisen vallan nykyään maan-päällä. Protestantit ovat kilttejä pyhäkoulupoikia jotka tottelevat kiltisti mamma kirkkoa. Pakoon päästääkseen he etsivät porsaan
        reikiä. Tosin niitä ei ole mamma kirkko jättänyt yhtä ainoata. Sunnuntai on jo hyväksytty, nyt ei enää tarvita muuta kuin Marian hyväksyminen ja näin on koko protestasmi
        kuollut ilmiö. Oikeaa Jumalaa ei enää tarvita!
        Näinhän tässä on nyt käynyt?

• adventistin jäärä
        Sapattia kirjoitti:

Ihan vuoteen 321 asti. vuosi 330 tullut pakkolaki ajoi todelliset alkuperäis krisstityt autioihin seutuihin. Heistä tuli vainottuja. Sekaavioliitto kristityt alkoivat heidän vainonsa Historiallisten lähteiden mukaan. Ensimmäiset Piispat ennen Paavia aloittivat vainon hengen Todellisia kristittyjä kohtaan.

Jumalan antaman sapatin mitätöimiseen Ja halventamiseen. Tämä sunnuntain laki on vieläkin
        meille mistä Jumalan käskyt tulevat. Protestantit ovat erittäin kuuliaisia tällä valta laille. Näet itse kirkkoruhtinaat kertovat
        itse kuka omaa Jumalallisen vallan nykyään maan-päällä. Protestantit ovat kilttejä pyhäkoulupoikia jotka tottelevat kiltisti mamma kirkkoa. Pakoon päästääkseen he etsivät porsaan
        reikiä. Tosin niitä ei ole mamma kirkko jättänyt yhtä ainoata. Sunnuntai on jo hyväksytty, nyt ei enää tarvita muuta kuin Marian hyväksyminen ja näin on koko protestasmi

Adventistit tunnetaan siitä, että heidän väitteitään ei ole luettavissa Raamatusta siinä muodossa kuin he niitä esittävät. 1.Timoteuksen kirje:
        1:7 tahtoen olla lainopettajia, vaikka eivät ymmärrä, mitä puhuvat ja minkä varmaksi väittävät. "" Kuinka hyvin Paavali heistä puhuukaan sadoissa kohdissa!

• luepas seuraavat

tekstit.

Ap.t. 14:1 "Ikonionissa Paavali ja Barnabas menivät samalla tavoin juutalaisten synagogaan puhumaan, ja heidän puheensa johdosta suuri joukko juutalaisia ja kreikkalaisia tuli uskoon."

Ap.t. 16:12-13 "Sieltä jatkoimme matkaa Filippiin, roomalaiseen siirtokuntaan, joka on ensimmäisiä kaupunkeja Makedoniaan tultaessa. Viivyimme siellä muutamia päiviä. Sapattina menimme kaupungin ulkopuolelle joen rantaan; arvelimme, että siellä olisi rukouspaikka. Istuuduimme sinne ja puhuimme naisille, joita siellä oli koolla."

Ap.t. 18:4 "Joka sapattina Paavali kävi keskusteluja synagogassa ja koetti taivuttaa uskoon sekä juutalaisia että kreikkalaisia."

mitäs varten ne kreikkalaiset siellä synagogassa tai joenrannassa olivat, jos eivät kerran viettäneet sapattia, kuten te väitätte?

Kol. 2:16 "Kukaan ei siis saa tuomita teitä siitä, mitä syötte tai juotte tai miten noudatatte juhla-aikoja ja uudenkuun ja sapatin päiviä."

Ketkä "te"? No tietysti KOLOSSAN SEURAKUNTALAISET, jotka tuon mukaan siis viettivät sapattia. ja siitä ei saanut TUOMITA, niinkuin te teette.

• sinulle?
        Sapattia kirjoitti:

21:21   Mutta heille on kerrottu sinusta, että sinä opetat kaikkia pakanain seassa asuvia juutalaisia luopumaan Mooseksesta ja kiellät heitä ympärileikkaamasta lapsiaan ja vaeltamasta säädettyjen tapojen mukaan.

• vastaus...
        luepas seuraavat kirjoitti:

tekstit.

Ap.t. 14:1 "Ikonionissa Paavali ja Barnabas menivät samalla tavoin juutalaisten synagogaan puhumaan, ja heidän puheensa johdosta suuri joukko juutalaisia ja kreikkalaisia tuli uskoon."

Ap.t. 16:12-13 "Sieltä jatkoimme matkaa Filippiin, roomalaiseen siirtokuntaan, joka on ensimmäisiä kaupunkeja Makedoniaan tultaessa. Viivyimme siellä muutamia päiviä. Sapattina menimme kaupungin ulkopuolelle joen rantaan; arvelimme, että siellä olisi rukouspaikka. Istuuduimme sinne ja puhuimme naisille, joita siellä oli koolla."

Ap.t. 18:4 "Joka sapattina Paavali kävi keskusteluja synagogassa ja koetti taivuttaa uskoon sekä juutalaisia että kreikkalaisia."

mitäs varten ne kreikkalaiset siellä synagogassa tai joenrannassa olivat, jos eivät kerran viettäneet sapattia, kuten te väitätte?

Kol. 2:16 "Kukaan ei siis saa tuomita teitä siitä, mitä syötte tai juotte tai miten noudatatte juhla-aikoja ja uudenkuun ja sapatin päiviä."

Ketkä "te"? No tietysti KOLOSSAN SEURAKUNTALAISET, jotka tuon mukaan siis viettivät sapattia. ja siitä ei saanut TUOMITA, niinkuin te teette.

3:9 Katso, minä annan sinulle saatanan synagoogasta niitä, jotka sanovat olevansa juutalaisia, eivätkä ole, vaan valhettelevat; katso, minä olen saattava heidät siihen, että he tulevat ja kumartuvat sinun jalkojesi eteen ja ymmärtävät, että minä sinua rakastan.

• sinä puolestasi

löydät kohdan, jossa sanotaan, että sapatti on vain juutalaisille = Juudan heimolle? entäs ne muut heimokunnat?

Sinä teet Jumalasta skitsofrenisen ja puolueellisen henkilön, joka ei tiedä mitä ihmiseltä pelastukseen vaatii.

• infformatiota
        sinä puolestasi kirjoitti:

löydät kohdan, jossa sanotaan, että sapatti on vain juutalaisille = Juudan heimolle? entäs ne muut heimokunnat?

Sinä teet Jumalasta skitsofrenisen ja puolueellisen henkilön, joka ei tiedä mitä ihmiseltä pelastukseen vaatii.

Joka kohdassahan tuo kerrotaan, että Sapatti annettiin Israelille ja vain heille;Hese.20:12. Myöskin sapattini minä annoin heille, olemaan merkkinä minun ja heidän välillään, että he tulisivat tietämään, että minä olen Herra, joka pyhitän heidät.
        13. Mutta Israelin heimo niskoitteli minua vastaan erämaassa: he eivät vaeltaneet minun käskyjeni mukaan, ylenkatsoivat minun oikeuteni, jotka ihmisen on pidettävä, että hän niistä eläisi, ja minun sapattini he kovin rikkoivat. Niin minä ajattelin vuodattaa kiivauteni heidän ylitsensä erämaassa ja lopettaa heidät.

• historiallisissa tiedoissa
        Sapattia kirjoitti:

!!!!

• tosiasiaa

Paavli ja muut apostolit olivat juutalaisia, ja juutalaisille Paavalikin opetti Liiton olevan ennallaan. Siksi he noudattivat tietyin osin juutalaisuutta. Paavalihan kertoo, että NE säädökset päättyivät, jotka olivat juutalaisia vastaan, ja muut pysyivät heillekin ennallaan.1.Korinttolaiskirje:
      7:17 Vaeltakoon vain kukin sen mukaan, kuin Herra on hänelle hänen osansa antanut, ja siinä asemassa, missä hänet Jumala on kutsunut; näin minä säädän kaikissa seurakunnissa.
      7:20 Pysyköön kukin siinä asemassa, missä hänet on kutsuttu.
      7:24 Pysyköön kukin, veljet, Jumalan edessä siinä asemassa, missä hänet on kutsuttu."" Uusi liitto ei tarkoita, että pakanasta pitäisi tulla juutalainen eikä sitäkään, että juutalaisen tulisi luopua juutalaisuudestaan ja liittyä pakanoihin. Krikkalainen pysyköön kreikkalaisena, juutalainen juutalaisena ja suomalainen suomalaisena.Ja tämä oli SÄÄDÖS, jota Paavali opetti. Ihme vänkäämistä näillä adventisteilla! Miksi? Siksi, että adventistien opit kumoavat näitäkin Paavalin opetuksia ja he tavoittelevat sekoittaa tosiasiatja heidän väärät tulkintansa ihmisten omaksuttaviksi. Adventismi on harhaoppien savijaloilla seisova kääpiö!

• Se Kristukin oli Juutalainen

Syntyi Juutalaisesta äidistä. Eräät vanhat lähteet kertovat Juoruna, että Miikael olisi ollut tämän Jeesuksen siementäjä Marian kohtuun. Ehkä tästä johtuukin tämä Miikael viha? Tiedä häntä. Totuus lienee kuitenkin jossain lähimailla kuitenkaan kukaan ei pysty varmuudella mitään todistamaan varmaksi.

Sitäpaitsi Jeesus itse sanoo itsestään, ettei häntä ole lähetetty tänne maan päälle muuta, kuin Israelin huoneen kadonneiden lammasten tykö. Pakanat vaan koettavat rosvota Jeesuksen itselleen omilla säännöillään! Pakanat eivät
        halua alistua Kristuksen sääntöihin. Tästähän se kenkä jalkaa puristaa. Mielestäni, jos haluat
        tulla Kristuksen hallitseman valtion kansalaiseksi, niin tämän perusteella pitäisi
        sinun myös olla Kristuksen antamalle esimerkille
        kuuliaiset!

• mukaasi

Jumala vaatii juutalaiskristityltä TEOILLA pelastumista vai?? Ja samalla pakanakristitty saa elää kuin sika pellossa ja armosta silti pelastua vai????

• osoitat
        mukaasi kirjoitti:

Jumala vaatii juutalaiskristityltä TEOILLA pelastumista vai?? Ja samalla pakanakristitty saa elää kuin sika pellossa ja armosta silti pelastua vai????

Osoitat kysymykselläsi, että intät sellaista merkitystä vastaan, josta et itseasiassa tiedä mitään. KOKO Uuden Testamentin kirjoitukset kertovat kokonaisuuden, eikä yksi lause kerrallaan. Adventisteilla on hengellinen "putkinäkö" jossa käsittelyssä on yksi kohta kerrallaan irti kaikista muista. iSRAELILA POISTUIVAT NE SÄÄDÖKSET, JOTKA OLIVAT olleet SITÄ VASTAAN. NÄINHÄN pAAVALI KERTOO. jA NÄIN TULIVAT iSRAELILAISET samaan asemaan tältä OSIN KUIN PAKANAT OLIVAT OLLEET AINA. (Efesolaiskirje:
        2:15 kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan, 16. ja yhdessä ruumiissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden.
        17. Ja hän tuli ja julisti rauhaa teille, jotka kaukana olitte, ja rauhaa niille, jotka lähellä olivat;
        18. sillä hänen kauttansa on meillä molemmilla pääsy yhdessä Hengessä Isän tykö.------ Jeesuksen sovitus sovitti Israelin ja myös pakanat yhdenvertaiseen asemaan Jumalan edessä. Se ei tarkoita sitä, että ME olisimme ihmisten kesken samanarvoisia toisillemme. Meidän tulee ITSE pitää silti Jumalan kansaa itsemme edellä, ja sen tunnustaminen tapahtuu myötämällä Israelilla olevan liiton Jumalan kanssa voimassa. Meiilä ei ole syytä ylpeilyyn heidän edelleen mennen itsevalitulla arvoasettelulla. Meiile ei kuulu Israelin ja Jumaalan välisen suhteen arvosteleminen siltikään, että olemme kristittyjä.Se on juuri sitä etummaiseen penkkiin asettumista, josta Jeesus opetuksellaan varoitti. Kristittyinä meille on tarjottu asemaa Israelilaisten rinnalle, ja siihen meidän tulee kiitoksen kanssa tyytyä riippumatta mitä juutalaiset meidän mielestämme ovat. Paavalinkin opetus ulkopuolisille sopii tuomitsemisen suhteen tälläkin kohden. Adventistit ottavat itse korkeamman aseman myös kristittyjen ohi omavaltaisella itsearvioinnillaan. Sekin on vastoin Uuden Liiton opetuksia.Vain adventistit sanovat, että kristitty saa elää kuin sika pellossa. Jeesus ja apostolit eivät niin lupaa lain puuttunmisesta huolimatta. Kristittyjen "lakikirja on Uuden Testamentin opetukset. Noinko Jeesus opetti niinkuin sanot? Silti Jeesus ei opettanut pakanoille Sapatin viettoa. Voihan Jeesuksen opetukset noudattaa ilman sapatinviettoakin!

• Pelastaja...
        Se Kristukin oli Juutalainen kirjoitti:

Syntyi Juutalaisesta äidistä. Eräät vanhat lähteet kertovat Juoruna, että Miikael olisi ollut tämän Jeesuksen siementäjä Marian kohtuun. Ehkä tästä johtuukin tämä Miikael viha? Tiedä häntä. Totuus lienee kuitenkin jossain lähimailla kuitenkaan kukaan ei pysty varmuudella mitään todistamaan varmaksi.

Sitäpaitsi Jeesus itse sanoo itsestään, ettei häntä ole lähetetty tänne maan päälle muuta, kuin Israelin huoneen kadonneiden lammasten tykö. Pakanat vaan koettavat rosvota Jeesuksen itselleen omilla säännöillään! Pakanat eivät
        halua alistua Kristuksen sääntöihin. Tästähän se kenkä jalkaa puristaa. Mielestäni, jos haluat
        tulla Kristuksen hallitseman valtion kansalaiseksi, niin tämän perusteella pitäisi
        kuuliaiset!

Markuksen evankeliumi:
        2:17 Sen kuullessaan Jeesus sanoi heille: "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. En minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä."

• sapatinviettäjät?
        Se Kristukin oli Juutalainen kirjoitti:

kuuliaiset!

21:22   Mutta TEMPPELIÄ MINÄ EN SIINÄ NÄHNYT; sillä Herra Jumala, Kaikkivaltias, on sen temppeli, ja Karitsa.
        21:23   Eikä kaupunki tarvitse valoksensa AURINKOA EIKÄ KUUTA; sillä Jumalan kirkkaus valaisee sen, ja sen lamppu on Karitsa.
        21:24   Ja kansat tulevat vaeltamaan sen valkeudessa, ja maan kuninkaat vievät sinne kunniansa.
        21:25   Eikä sen portteja suljeta päivällä, ja yötä ei siellä ole,
        21:26   ja sinne viedään kansojen kunnia ja kalleudet.
        21:27   Eikä sinne ole pääsevä mitään epäpyhää eikä ketään kauhistusten tekijää eikä valhettelijaa, vaan ainoastaan ne, jotka ovat kirjoitetut Karitsan elämänkirjaan.

• että Jumala
        osoitat kirjoitti:

Osoitat kysymykselläsi, että intät sellaista merkitystä vastaan, josta et itseasiassa tiedä mitään. KOKO Uuden Testamentin kirjoitukset kertovat kokonaisuuden, eikä yksi lause kerrallaan. Adventisteilla on hengellinen "putkinäkö" jossa käsittelyssä on yksi kohta kerrallaan irti kaikista muista. iSRAELILA POISTUIVAT NE SÄÄDÖKSET, JOTKA OLIVAT olleet SITÄ VASTAAN. NÄINHÄN pAAVALI KERTOO. jA NÄIN TULIVAT iSRAELILAISET samaan asemaan tältä OSIN KUIN PAKANAT OLIVAT OLLEET AINA. (Efesolaiskirje:
        2:15 kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan, 16. ja yhdessä ruumiissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden.
        17. Ja hän tuli ja julisti rauhaa teille, jotka kaukana olitte, ja rauhaa niille, jotka lähellä olivat;
        18. sillä hänen kauttansa on meillä molemmilla pääsy yhdessä Hengessä Isän tykö.------ Jeesuksen sovitus sovitti Israelin ja myös pakanat yhdenvertaiseen asemaan Jumalan edessä. Se ei tarkoita sitä, että ME olisimme ihmisten kesken samanarvoisia toisillemme. Meidän tulee ITSE pitää silti Jumalan kansaa itsemme edellä, ja sen tunnustaminen tapahtuu myötämällä Israelilla olevan liiton Jumalan kanssa voimassa. Meiilä ei ole syytä ylpeilyyn heidän edelleen mennen itsevalitulla arvoasettelulla. Meiile ei kuulu Israelin ja Jumaalan välisen suhteen arvosteleminen siltikään, että olemme kristittyjä.Se on juuri sitä etummaiseen penkkiin asettumista, josta Jeesus opetuksellaan varoitti. Kristittyinä meille on tarjottu asemaa Israelilaisten rinnalle, ja siihen meidän tulee kiitoksen kanssa tyytyä riippumatta mitä juutalaiset meidän mielestämme ovat. Paavalinkin opetus ulkopuolisille sopii tuomitsemisen suhteen tälläkin kohden. Adventistit ottavat itse korkeamman aseman myös kristittyjen ohi omavaltaisella itsearvioinnillaan. Sekin on vastoin Uuden Liiton opetuksia.Vain adventistit sanovat, että kristitty saa elää kuin sika pellossa. Jeesus ja apostolit eivät niin lupaa lain puuttunmisesta huolimatta. Kristittyjen "lakikirja on Uuden Testamentin opetukset. Noinko Jeesus opetti niinkuin sanot? Silti Jeesus ei opettanut pakanoille Sapatin viettoa. Voihan Jeesuksen opetukset noudattaa ilman sapatinviettoakin!

mokasi totaalisesti antaessaan 10 käskyä ja että koko laki piti romuttaa kaikilta vai??? siis Jumala ei enää pidä mitään syntinä. Hienoa logiikkaa tuo sinun hölmöilysi.

• niin taidatkin
        että Jumala kirjoitti:

mokasi totaalisesti antaessaan 10 käskyä ja että koko laki piti romuttaa kaikilta vai??? siis Jumala ei enää pidä mitään syntinä. Hienoa logiikkaa tuo sinun hölmöilysi.

Taidatkin itse väittää noin! Kristityt opettavat ,että Jeesuksen opetukset ovat Uuden Liiton säännöt. Niihin eivät kuulu Mooseksen kautta sanotut. Kaikki, mikä on kerrottu uudelleen Jeesuksen ja apostolien kautta, on voimassa. Vain adventistit kiistävät sen ettei Jeesus ole yli Mooseksenkin! Sen teet tuollakin viestilläsi meille selväksi. Miksi te ette usko Uutta Testamenttia? Miksi ette vastaa kun sitä kysytään?

• ellenisti
        niin taidatkin kirjoitti:

Taidatkin itse väittää noin! Kristityt opettavat ,että Jeesuksen opetukset ovat Uuden Liiton säännöt. Niihin eivät kuulu Mooseksen kautta sanotut. Kaikki, mikä on kerrottu uudelleen Jeesuksen ja apostolien kautta, on voimassa. Vain adventistit kiistävät sen ettei Jeesus ole yli Mooseksenkin! Sen teet tuollakin viestilläsi meille selväksi. Miksi te ette usko Uutta Testamenttia? Miksi ette vastaa kun sitä kysytään?

Nyt asia on myös niinkin, että on adventisteja ja adventisteja! Adventismi opettaa, että Jeesus, Jumalan auktoriteetilla, kertoo meille erehtymättömästi Jumalan tahdon. Erinomainen esimerkki siitä, miten Jeesus opetti vastoin Mooseksen perinnettä, löytyy Matteuksen evankeliumista:

Fariseukset kysyivät häneltä: "Miksi sitten Mooses on säätänyt, että jos mies hylkää vaimonsa, hänen on annettava tälle erokirja?"

Hän [Jeesus] vastasi: "MOOSES ANTOI TEILLE LUVAN hylätä vaimonne, koska te olette niin kovasydämisiä. Mutta alun perin ei ollut niin. MINÄ SANON TEILLE: se, joka hylkää vaimonsa muun syyn kuin haureuden tähden ja menee naimisiin toisen kanssa, tekee aviorikoksen. Aviorikoksen tekee myös se, joka nai miehensä hylkäämän naisen." (Matt19.7-9)

• suflee
        ellenisti kirjoitti:

Nyt asia on myös niinkin, että on adventisteja ja adventisteja! Adventismi opettaa, että Jeesus, Jumalan auktoriteetilla, kertoo meille erehtymättömästi Jumalan tahdon. Erinomainen esimerkki siitä, miten Jeesus opetti vastoin Mooseksen perinnettä, löytyy Matteuksen evankeliumista:

Fariseukset kysyivät häneltä: "Miksi sitten Mooses on säätänyt, että jos mies hylkää vaimonsa, hänen on annettava tälle erokirja?"

Hän [Jeesus] vastasi: "MOOSES ANTOI TEILLE LUVAN hylätä vaimonne, koska te olette niin kovasydämisiä. Mutta alun perin ei ollut niin. MINÄ SANON TEILLE: se, joka hylkää vaimonsa muun syyn kuin haureuden tähden ja menee naimisiin toisen kanssa, tekee aviorikoksen. Aviorikoksen tekee myös se, joka nai miehensä hylkäämän naisen." (Matt19.7-9)

Mooseksella oli kieltämättä merkittävä rooli juutalaisuudessa, mutta ei se mennyt läpi ihan ilman kritiikkiä. Nehemian mukaan Sapatti annettiin Siinainvuorella ja perusteeksi Mooses antaa Jumalan luoman viikkojärjestyksen (Neh9.13,14). Tämä Mooseksen antama säädös oli vastoin Babylonialaista perinnettä, jossa tunnettiin myös seitsemänpäiväinen viikko ja numero seitsemän oli myös Babylonialaisille pyhä luku. http://www.kellomuseo.fi/AjanlaskuMenneisyydessaJa.htm

Heprealaisia piti opettaa Sapattitavoille mannaihmeen kautta. Myöhemmin kuitenkin Stefanos täsmentää enkelin kertoneen Moosekselle näistä säädöksistä Siinainvuorella (Apt7.38) ja tokkopa ne kaikki oli edes enkelin kertomia, koska Jeremia toteaa Jumalan suulla: "Turha teidän on erotella polttouhrien ja teurasuhrien lihoja, syökää vain itse ne kaikki! Kun minä [Jumala] vein teidän isänne pois Egyptistä, EN MINÄ ANTANUT heille määräyksiä poltto- ja teurasuhreista" (Jer7.21,22).

Meillä on aika mahdoton tehtävä, jos mielii luoda ehdottoman kuvan tapahtumien kulusta. Adam toteaa vaimostansa tämän ollen yhtä lihaa hänen kanssansa, vaikkei häntä ennen ole isiä tai äitejä, joista tulevat puolisot erkanevat. Kyseessä on mitä ilmeisimmin myöhempi argumentaatio. Ensimmäiset pojat suorittavat uhripalvelusta, vaikkei mitään ohjeita ole annettu. Nooan pitää valikoida seremoniallisesti puhtaita ja epäpuhtaita eläimiä arkkiin, vaikka riitin säädökset annetaan vasta Mooseksen toimesta? Jälleen luetaan aikaisempaan tapahtumaan myöhäisempää sisältöä. Heprealaiset opetetaan Sapatin viettoon ja perusteluksi annetaan luomisjärjestys. Onhan se ihan loogista, eikä siinä ole mitään väärää.

• Juutalaisilla

Totta kai Paavali vietti sapattia. Samoin kaikki apostolit. He olivat juutalaisia.

• ellenisti

Paavalista on mahdotonta tehdä Sapatin vieton puolestapuhujaa, mutta samalla hän ei myöskään taivu Sapatin vastustajaksi! Apostolien teoista lainatut viitteet ovat erinomaisia esimerkkejä Paavalin toimintatavoista. Ensinnäkin, yhdessäkään tapauksessa Paavalin EI kerrota menneen Sapattina jumalanpalvelukseen vaan että hän nimenomaan etsiytyi synagogaan KOSKA sieltä hän tavoitti potentiaalisia evankelioitavia juutalaisia ja kreikkalaisia. Toinen, yhtä tärkeä näkökohta on se, että Paavali opetti, ettei sapatin viettäjiä tai kasvisten syöjiä, tai jonkin muun vakaumuksen omaavia, pidä tuomita. Tässä opetuksessa hän ei asetu sapatin viettäjien ja kasvisten syöjien ryhmään, vaan niihin, jotka eivät toimi sillä tavalla, mutta kuitenkin arvostavat toisin valinneiden vakaumusta.

Paavali kehottaa uskovaisia hyväksymään joukkoonsa myös tällä poikkeavalla tavalla eläviä kristittyjä (Room14.1). Paavali nimittää heitä heikkouskoisiksi, kuten Pietaria, joka EI rohjennut elämään vakaumustansa todeksi vaan taipui elämään heikkouskoisten ehdoilla. Näin siis Paavali ojensi Pietaria:

Mutta kun minä [Paavali] näin heidän poikkeavan evankeliumin totuuden tieltä, sanoin Keefakselle kaikkien kuullen: "Jos sinä juutalaisena voit luopua juutalaisten tavoista ja elää pakanoiden lailla, miksi pakotat pakanoita elämään niin kuin juutalaiset?" (Gal2.14)

Paavalin opettama Herran Tie pyrki rakentamaan rauhaa ja vahvistamaan toinen toisiansa uskossa (Room14.19). Mutta, uskossa vahva ei taivu mielistelyyn (Gal2.11), eikä toisaalta lähimmäisensä vakaumuksen tuomitsemiseen (Room14.10). Paavali, taikka varhaiskristillisyys ei todellakaan tehnyt Sapatista uskon koetinkiveä vaan todellinen usko ilmeni rakkaudessa.

Jeesuksen opetuslapset tunnetaan rakkaudesta, eikä siitä että he viettivät Sapattia. Siksi Jeesuksen opetuslapsi ja Paavalin opettaman Herran Tien kulkija hyväksyy Sapatin viettäjän, koska uskovainen kunnioittaa lähimmäisensä vakaumusta. MUTTA uskovainen, EI missään olosuhteissa vaadi lähimmäiseltään Sapatin viettoa, osoituksena uskosta, saatikka edellyttäisi sellaista. Sitä ei myöskään uuden testamentin Jumala tee, jos uskomme Paavalia ja hänen opettajaansa Jeesus Kristusta. Uutta testamenttia ja varhaista kristillisyyttä pitää lukea todella yksisilmäisesti, jos tätä perustavaa laatua olevaa linjausta ei huomaa. Toki Sapattia saa viettää ja siihen liittyy monia myönteisiä kokemuksia, sitä kristinusko ei kiellä.

• JUMALA
        ellenisti kirjoitti:

Paavalista on mahdotonta tehdä Sapatin vieton puolestapuhujaa, mutta samalla hän ei myöskään taivu Sapatin vastustajaksi! Apostolien teoista lainatut viitteet ovat erinomaisia esimerkkejä Paavalin toimintatavoista. Ensinnäkin, yhdessäkään tapauksessa Paavalin EI kerrota menneen Sapattina jumalanpalvelukseen vaan että hän nimenomaan etsiytyi synagogaan KOSKA sieltä hän tavoitti potentiaalisia evankelioitavia juutalaisia ja kreikkalaisia. Toinen, yhtä tärkeä näkökohta on se, että Paavali opetti, ettei sapatin viettäjiä tai kasvisten syöjiä, tai jonkin muun vakaumuksen omaavia, pidä tuomita. Tässä opetuksessa hän ei asetu sapatin viettäjien ja kasvisten syöjien ryhmään, vaan niihin, jotka eivät toimi sillä tavalla, mutta kuitenkin arvostavat toisin valinneiden vakaumusta.

Paavali kehottaa uskovaisia hyväksymään joukkoonsa myös tällä poikkeavalla tavalla eläviä kristittyjä (Room14.1). Paavali nimittää heitä heikkouskoisiksi, kuten Pietaria, joka EI rohjennut elämään vakaumustansa todeksi vaan taipui elämään heikkouskoisten ehdoilla. Näin siis Paavali ojensi Pietaria:

Mutta kun minä [Paavali] näin heidän poikkeavan evankeliumin totuuden tieltä, sanoin Keefakselle kaikkien kuullen: "Jos sinä juutalaisena voit luopua juutalaisten tavoista ja elää pakanoiden lailla, miksi pakotat pakanoita elämään niin kuin juutalaiset?" (Gal2.14)

Paavalin opettama Herran Tie pyrki rakentamaan rauhaa ja vahvistamaan toinen toisiansa uskossa (Room14.19). Mutta, uskossa vahva ei taivu mielistelyyn (Gal2.11), eikä toisaalta lähimmäisensä vakaumuksen tuomitsemiseen (Room14.10). Paavali, taikka varhaiskristillisyys ei todellakaan tehnyt Sapatista uskon koetinkiveä vaan todellinen usko ilmeni rakkaudessa.

Jeesuksen opetuslapset tunnetaan rakkaudesta, eikä siitä että he viettivät Sapattia. Siksi Jeesuksen opetuslapsi ja Paavalin opettaman Herran Tien kulkija hyväksyy Sapatin viettäjän, koska uskovainen kunnioittaa lähimmäisensä vakaumusta. MUTTA uskovainen, EI missään olosuhteissa vaadi lähimmäiseltään Sapatin viettoa, osoituksena uskosta, saatikka edellyttäisi sellaista. Sitä ei myöskään uuden testamentin Jumala tee, jos uskomme Paavalia ja hänen opettajaansa Jeesus Kristusta. Uutta testamenttia ja varhaista kristillisyyttä pitää lukea todella yksisilmäisesti, jos tätä perustavaa laatua olevaa linjausta ei huomaa. Toki Sapattia saa viettää ja siihen liittyy monia myönteisiä kokemuksia, sitä kristinusko ei kiellä.

joka vaatii ehdotonta kuuliaisuutta. Joka ei siihen suostu, ei pelastu. Marmatat koko ajan Jumalalle, vaikka luulet marmattavasi adventisteille.

• advari
        JUMALA kirjoitti:

joka vaatii ehdotonta kuuliaisuutta. Joka ei siihen suostu, ei pelastu. Marmatat koko ajan Jumalalle, vaikka luulet marmattavasi adventisteille.

Vai on Jumala ryhtynyt chattailijaksi? Jos Jumala hyvinkin vaatii ehdotonta kuuliaisuutta, niin samalla hän vakuuttaa ihmiselle, pelastavansa hänet kaikesta huolimatta! Vastoin väitettäsi, adventisti ei usko pelastuvansa ehdottoman kuuliaisuuden perusteella, vaan Jumalan armosta. Mitä lie marmattaminen, mene ja tiedä, energian tuhlausta?

• vaatii?
        JUMALA kirjoitti:

Raamattu voi olla todella hämmentävä, kun hetkeksi asettaa sivuun ismien lukulasit!

”Hiskia TEKI SITÄ, MIKÄ ON OIKEIN Herran silmissä, aivan niin kuin hänen esi-isänsä Daavid oli tehnyt.” (2Aik29.2)

”Josia teki sitä, mikä on oikein Herran silmissä, ja kulki esi-isänsä Daavidin teitä, poikkeamatta oikealle tai vasemmalle.” (2Aik34.2)

On loppujen lopuksi turha käydä läpi kaikkea sitä, mitä Daavid teki väärin, koska samalla Daavid teki myös jotakin sellaista, joka oli oikein, jolla lopun kaiken oli ainoastaan merkitystä. Mikähän se saattaisi olla, uskonnolliset riitit, tuskin sentään! Jeesus ei mainitse mitään riitteihin liittyvää kun hän luonnehtii sitä, mitä merkitsee tehdä sen, minkä Jumala vaatii.

Luukkaan mukaan: Muuan lainopettaja halusi panna Jeesuksen koetukselle. Hän kysyi: "Opettaja, mitä minun pitää tehdä, jotta saisin omakseni iankaikkisen elämän?"

Jeesus sanoi hänelle: "Mitä laissa sanotaan? Mitä sinä itse sieltä luet?"

Mies vastasi: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi ja koko sielustasi, koko voimallasi ja koko ymmärrykselläsi, ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi."

Jeesus sanoi: "OIKEIN VASTASIT. TEE NÄIN, NIIN SAAT ELÄÄ."

Mies tahtoi osoittaa, että hän noudatti lakia, ja jatkoi: "Kuka sitten on minun lähimmäiseni?"

Jeesus vastasi hänelle näin: – kertomus laupiaasta lähimmäisestä!

Paavali ei unohtanut tätä Jeesuksen opetusta:

LAIN KAIKKI KÄSKYT on pidetty, kun tätä yhtä noudatetaan: "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi." (Gal5.14)

Eikä sitä unohtanut myöskään Jeesuksen oma veli Jaakob:

Jos te noudatatte lain kuningaskäskyä niin kuin se Raamatussa on: "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi", TE TEETTE OIKEIN. (Jaak2.8)

• advari

Kyse ei olekaan siitä, onko Sapatti poistettu vai ei, vaan eritoten siitä, mikä merkitys Sapatilla on pelastuksessa! Juutalaiselle Sapatin viettäminen oli yksi pelastuksen ehdoista. Sen rikkominen, kuten Jeesus teki, mitätöi koko konseptin. Sapatin rikkojalla ei ollut millä esittää kelpaavuutta Jumalalle. Niinpä Jeesuksen opetus, että syntinen ihminen on kelpaava Jumalalle, vei pohjan lain tehtävältä, muutoin kuin synnin osoittajana. Paavali kommentoi tätä Jeesuksen radikaalia asennetta:

”Mikään kadotustuomio ei siis kohtaa niitä, jotka ovat Kristuksessa Jeesuksessa. Hengen laki, joka antaa elämän Kristuksen Jeesuksen yhteydessä, on näet vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista. Jumala teki sen, mihin laki ei pystynyt, koska se oli ihmisen turmeltuneen luonnon vuoksi voimaton.” (Room8.1-3)

Eli, Sapatin viettäminen tai viettämättömyys ei kaiketi tee ihmisestä Jumalalle kelpaavampaa, koska ei ilmeisestikään ole yhtä ainutta oikeata tapaa täyttää tätä lain osiota. Kristitty on vapautettu tästä voimattomasta yrityksestä päästä Jumalan yhteyteen, sillä elämä osoittaa kaikkien yritysten, Jumalan kanssa tai ilman olevan ponnettomia. Toisaalta Jeesus Kristus takaa, ettei yksikään, joka valitsee kulkea hänen viitoittamaansa tietä, kohtaa kadotustuomiota. Miten se on mahdollista?

Kun juutalainen oli vakuuttunut siitä, että Jumalan käskyjä tuli ainakin pyrkiä noudattamaan, parhaan kykynsä mukaisesti, jotta tuomiolla olisi millä osoittaa, tekojen kirjasta, katetta uskollensa, niin myös Jeesus ohjeisti, millaiset lähtökohdat hänen opettamalla elämällä on:

”Älkää tuomitko, niin ei teitäkään tuomita. Älkää julistako ketään syylliseksi, niin ei teitäkään julisteta syyllisiksi.” (Luuk6.37)

Tässä lähtökohdassa on jo huikeasti omaksuttavaa tämänkin palstan kirjoittajilla! Käsitämmekö kuinka radikaalia Jeesuksen opetus oikein on? Terä taittuu niin nimimerkeiltä kolme_enkeliä kuin uskova_1. Se on itsetutkistelun paikka jokaiselle, joka syvällä sisimmässään jokseenkin on taipuvainen ajattelemaan olevansa hitusen vähemmän syntinen kuin joku lähimmäisistänsä. Ainoastaan näin ehdottomasta nöyryydestä nouseva Sapatin vietto ei muodostu esteeksi vilpittömälle Jumalasuhteelle. Samalla Sapatin karsinoiva tehtävä, jakaa uskovaiset lampaisiin ja vuohiin, mitätöityy.

Kun tuhannen vuoden jälkeen, niin kuin Ilmestyskirja kertoo, niin suuret kuin pienet, seisovat valtaistuimen edessä ja kirjat avataan, niin ilman elämän kirjaa, teot puhuisivat meitä jokaista vastaan. (Ilm20.11,12) Jokainen, jonka nimi ei löydy elämän kirjasta, kohtaa kadotustuomionsa (jae 15) Nimeä ei raapusteta elämän kirjaan Sapattia viettämällä taikka moraalisella elämällä, niin hyviä kuin ne ovat itsessään. Paavali totesi sen tien lopultakin voimattomaksi. Jeesus kertoi hänen tiensä lähtökohdista; "Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille. Tässä on laki ja profeetat." (Matt7.12,14) Tämä on se tie, joka vie elämään. Jos Sapatin viettäjät toivovat tulevansa tuomituiksi helvettiin, niin kuin jotkut heistä tuomitsevat sunnuntain viettäjiä, niin tapahtukoon heidän tahtonsa mukaisesti ja päinvastoin?

• Jeesus ei rikkonut

Jumalan asettamaa sapattikäskyä. Niin tehdessään hän olisi tehnyt syntiä eikä voisi ketään pelastaa.

Hän rikkoi juutalaisten perinnäissääntöjä vastaan ja siksi fariseukset väittivät, ettei Jeesus pidä sapattia. Mutta Jumala ei noita perinnäissääntöjä ollut koskaan antanut. Ne olivat ihmisten keksintöä. Niillä ei ole mitään merkitystä.

Jumalan antama sapattikäsky sen sijaan on yhtä ikuinen ja sitova kuin Jumala itse. Ette voi rankaisematta kapinoida Jumalan asetusta vastaan. Viimeistään tuomiopäivänä lainrikkoja saa kirjaimellisesti "Isän kädestä". Siinä vaiheessa lopputulos on kadotustuomio eikä Paavalin Room. 8:1 jakeeseen vetoaminen pelasta ketään.

• puhut
        Jeesus ei rikkonut kirjoitti:

Jumalan asettamaa sapattikäskyä. Niin tehdessään hän olisi tehnyt syntiä eikä voisi ketään pelastaa.

Hän rikkoi juutalaisten perinnäissääntöjä vastaan ja siksi fariseukset väittivät, ettei Jeesus pidä sapattia. Mutta Jumala ei noita perinnäissääntöjä ollut koskaan antanut. Ne olivat ihmisten keksintöä. Niillä ei ole mitään merkitystä.

Jumalan antama sapattikäsky sen sijaan on yhtä ikuinen ja sitova kuin Jumala itse. Ette voi rankaisematta kapinoida Jumalan asetusta vastaan. Viimeistään tuomiopäivänä lainrikkoja saa kirjaimellisesti "Isän kädestä". Siinä vaiheessa lopputulos on kadotustuomio eikä Paavalin Room. 8:1 jakeeseen vetoaminen pelasta ketään.

Miten kristitty voi olla lainrikkoja? Eihän juutalaisten lakia ole koskaan asetettu kristittyjen noudatettavaksi. Vanhan liiton Jumala oli vain israelilaisten Jumala.

• ..Paavali
        Jeesus ei rikkonut kirjoitti:

Sen kun kerrot, mitä on sapattikäskyn rikkomista tai miten Jeesus noudatti sitä? Viimeisenä tuomiopäivänä lainrikkojia eivät ole ainoastaan sapattikäskyn rikkojat vaan kaikkien muidenkin käskyjen rikkojat, eli jok’ikinen, erotuksetta! Siinäpä ihmiskunta saisi kokonaisuutena oikein ”Isän kädestä” vaan on ”Poika” astunut väliin! Eipäs olla yksisilmäisiä, eikös Pyhä Sana kerro rikkoessa yhtä vastaan syyllistyy kaikkeen;

”Sen tähden et voi mitenkään puolustautua, ihmisparka, sinä joka tuomitset muita, kuka sitten oletkin. Tuomitessasi toisen julistat tuomion myös itsellesi, koska sinä, toisen tuomitsija, teet itse samoja tekoja.” (Room2.1)

”Sillä se, joka muuten kaikessa noudattaa lakia mutta rikkoo sitä yhdessä kohdassa, on syypää kaikilta kohdin.” (Jaak2.10)

• Johan on Brovo

Hyvin kuvaat asiaa. Olen yhtä mieltä kanssasi siitä mitä sanot u_1n ja kolmen -en tapauksista. Kumpikin on yhtälailla erehtyneiden joukossa sanoissaan. Samaa mieltä olen myös kirjoituksesi muistakin osoista; olletikin yhden lukukerran jälkeen. Uskon merkitys on yhtäläinen kuin oli lainkin! Käskyn päämäärä oli säästää veljeni henki, etten häntä tappaisi eikä niinkään olla tuomarini teolleni. Käskyn noudattamisen kohde ei ole tekemättä jättäjässä vaan tekemättä jäävä teko,josta seuraa veljeni "elämän suojeleminen". Niin lain kuin uskonkin tulee muuttaa meitä niin, ettemme ole lähimmäisillemme vahingoksi. Jeesuskin teki näin välittämättä siitä kuinka "kalliiksi" tämä hänelle itselleen tuli.

• Hän kuitenkin

..opetti , ettei muita tule tuomita ruoan, sapatin tai uudenkuun juhlien vuoksi?

Paavalin kääntyessä kristityksi, hän antoi pakanoille vain seuraavat määräykset?

1.Karta verta, Eli laske eläimen ja ihmisen veri maahan. Paavali sai myös Pietarin kanssa taivaasta teltan, jossa oli kaikenlaisia eläimiä, joten kaikkea ruokaa sai syödä.
      Paavli lisää; "Mutta jos joku on heikko, eikä voi omantunnon tähden muuta syödä kuin kasviksia. Älä syö pihviä, ettei hänen seurassaan ettei hän loukkaantuisi Kristukseemme, joka söi kaikkea ja joi syntisten kanssa viiniäkin.

2. Karta haureutta. Se koski siihen aikaan ennen avioliittoa käsittävää seksiä ja avioliitossa vain vaimon /vaimojen kanssa. Homous ja lespous oli Paavlin mukaan sairasta ja kauhistus Jumalan edessä. Siihenei saanut antaa puoltavaa lausuntoakaan saati suvaita heitä srk:ssa.
      Naisen tuli olla alamainen miehelle avioliitossa ja srk:ssa, jossa naisilla ei ollut opetusoikeutta.

3. Karta epäjumalille pyhitettyä. Siihen aikaan joitakin ruokia pyhitettiin epäjumalille, kuten meillä Suomessa sikaa epäjumala Nikolaukselle jouluna. Sitä tuli karttaa. Muuten sian lihaa syötiin alkuseurakunnan aikana. Aiemmin VT:n mukaan se oli kiellettyä.

Sapattia siis ei laitetu kilpailemaan Ylösnousemuspäivän eli sunnuntain tai jonkin muun päivän kanssa, vaan Paavali opetti, että kukin pyhittäköön sopivan ajan ja päivän niinkuin Herralleen.

Pääasiassa kristityt hylkäsivät sapatin vieton juutalaisen tekopyhyyden takia, sillä he olivat sapatistakin onnistuneet tekemään kaikeka muuta kuin pyhäpäivän tai lepopäivän, kuten adventistit tänä päivänä. Varsin ymmärrettävää?

Jesaja kertoo, että Sapatti tullaan jälleen asettamaan kunniaansa; se kertoo ettei se ole pakollinen tällä hetkellä--eikä pelastusoppi tai sinetti?!

• Ei sapattia ole poistettu. Tottakai SAA sapattia viettää - vaikka 7 päivää viikossa.

Ihmisen hyväksihän se on, kuten Jeesus vahvisti.

Sama Jeesus kuitenkin poisti vanhan PAKKOSAPATIN ja siitä Hän joutui ristille. Mutta poistettu mikä poistettu. Jeesus jo käyttäytymiselläänkin - kuten varmaan foorumilaiset muistavat Sanasta - osoitti, että hän nyt rikkoo sapatin kerta kaikkiaan.

JOH 5:17-18 :

17 Mutta Jeesus vastasi heille: "Minun Isäni tekee yhäti työtä, ja minä myös teen työtä".
      18 Sentähden juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaaksensa, kun hän ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan myös sanoi Jumalaa Isäksensä, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi.

• ..hyvinkin

Tämä Johanneksen teksti, johon viittaat, on sapatti-keskustelun kannalta todella tärkeä.

Ensinnäkin tämä ei ole Jeesuksen vastustajien mielipidettä Jeesuksesta vaan apostolin kannanotto. Johannes siis kertoo lukijoillensa ne syyt, miksi Jeesusta vihattiin:
        1. Jeesus vapautti sapatista ja
        2. Jeesus rinnasti itsensä Jumalaan.

Uusi testamentti käyttää kreikkalaista verbiä ”luo”, joka tässä kohdin on käännetty ”rikkoa” kaiken kaikkiaan 42 kertaa. Jeesus, vähän myöhemmin Johanneksen evankeliumissa (7.23), viittaa Mooseksen lain pohjalta ilmenevään ristiriitatilanteeseen. Ympärileikkaus ohitti tärkeydessään sapatin, jottei ympärileikkaus säädöstä ”rikottaisi.” ”Luo” verbin perimmäinen merkitys on vapauttaminen jostakin, joka on myös läsnä silloin kun viitataan sapatti-käskyn ”rikkomiseen”. Jeesus käyttää jälleen samaista sanaa ”luo” kun hän puhuu siitä, ettei pyhiä kirjoituksia pitäisi ”tehdä tyhjäksi” (Joh10.34), eli vapautua niiden vaikutuksesta, tai niin kuin Jeesus kehotti läsnä olevia; ”luo”, ”vapauttamaan Lasarus siteistä” (Joh11.44)!

Jos katsomme vielä miten Johannes-kirjallisuuteen usein liitetty Ilmestyskirja käyttää kyseistä termiä, voimme panna merkille, että 1.5 sitä käytetään vapautumisena synnistä, 5.2 sinettien murtamisena (eli kirjan vapauttamisena), 9.14,15 neljän sidotun enkelin vapauttamisena, 20.3,7 Saatanan vapauttamisena vankilasta.

Toinen pointti on siis se, että Jeesus ja apostolit ymmärsivät ”rikkovansa” sapattia, eli vapautuvansa jostakin uskonnollisesta säädöksestä, joka hyvin oleellisesti oli sitonut heitä. Tätä ajatusta tukee Jeesuksen kommentti koskien sapattia; "Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten" (Mark2.27). Toisin sanoen Jeesus ”vapautti sapatin” sen uskonnollisluonteisesta säädös-tehtävästä. Enää ei ihmisen tarvinnut kokea olevansa velvoitettu, jonkin sapatti-välineen kautta, olla ikään kuin osoittamassa kelpaavuuttansa Jumalalle vaan sapatilla oli nimenomaan ihmistä palveleva tarkoitusperänsä – se oli olemassa hyvin käytännöllisestä syystä, ihmistä varten.

Kolmas näkökohta liittyy siihen auktoriteettiin, jolla Jeesus saattoi tehdä sen minkä hän teki, muun muassa sapatin suhteen. Jumalana Jeesus voi määritellä opin uudella tavalla (vrt. Mark1.27). Kysymys, joka oli ensimmäisen vuosisadan ihmisten huulilla, on se sama kuin meillä tänään; ”Mitä tämä on?” Niinpä Jeesus yhä kutsuu meitä kuulemaan mikä on elämän olemus:

Jeesus kutsui taas väkijoukon luokseen ja sanoi: "Kuulkaa kaikki minua ja ymmärtäkää. Ei ihmistä voi saastuttaa mikään, mikä tulee häneen ulkoapäin. Se ihmisen saastuttaa, mikä tulee hänen sisältään ulos. Jolla on korvat, se kuulkoon!"
        ----
        Ja hän [Jeesus] jatkoi: "Se mikä tulee ihmisestä ulos, se saastuttaa ihmisen. Juuri ihmisen sisältä, sydämestä, lähtevät pahat ajatukset, ja niiden mukana siveettömyys, varkaudet, murhat, aviorikokset, ahneus, häijyys, vilppi, irstaus, pahansuopuus, herjaus, ylpeys ja uhmamieli. Kaikki tämä paha tulee ihmisen sisältä ja saastuttaa hänet." (Mark7.14–23)

Herran Tie on sisäistä muutosta, lähimmäisen iholle ottamista, ulkokohtaisista vapautumista – elämän kadottamista, jotta Jumalan tahdon mukaisen elämän voisi löytää (Matt16.25).

• ..hyvinkin kirjoitti:

Tämä Johanneksen teksti, johon viittaat, on sapatti-keskustelun kannalta todella tärkeä.

Ensinnäkin tämä ei ole Jeesuksen vastustajien mielipidettä Jeesuksesta vaan apostolin kannanotto. Johannes siis kertoo lukijoillensa ne syyt, miksi Jeesusta vihattiin:
        1. Jeesus vapautti sapatista ja
        2. Jeesus rinnasti itsensä Jumalaan.

Uusi testamentti käyttää kreikkalaista verbiä ”luo”, joka tässä kohdin on käännetty ”rikkoa” kaiken kaikkiaan 42 kertaa. Jeesus, vähän myöhemmin Johanneksen evankeliumissa (7.23), viittaa Mooseksen lain pohjalta ilmenevään ristiriitatilanteeseen. Ympärileikkaus ohitti tärkeydessään sapatin, jottei ympärileikkaus säädöstä ”rikottaisi.” ”Luo” verbin perimmäinen merkitys on vapauttaminen jostakin, joka on myös läsnä silloin kun viitataan sapatti-käskyn ”rikkomiseen”. Jeesus käyttää jälleen samaista sanaa ”luo” kun hän puhuu siitä, ettei pyhiä kirjoituksia pitäisi ”tehdä tyhjäksi” (Joh10.34), eli vapautua niiden vaikutuksesta, tai niin kuin Jeesus kehotti läsnä olevia; ”luo”, ”vapauttamaan Lasarus siteistä” (Joh11.44)!

Jos katsomme vielä miten Johannes-kirjallisuuteen usein liitetty Ilmestyskirja käyttää kyseistä termiä, voimme panna merkille, että 1.5 sitä käytetään vapautumisena synnistä, 5.2 sinettien murtamisena (eli kirjan vapauttamisena), 9.14,15 neljän sidotun enkelin vapauttamisena, 20.3,7 Saatanan vapauttamisena vankilasta.

Toinen pointti on siis se, että Jeesus ja apostolit ymmärsivät ”rikkovansa” sapattia, eli vapautuvansa jostakin uskonnollisesta säädöksestä, joka hyvin oleellisesti oli sitonut heitä. Tätä ajatusta tukee Jeesuksen kommentti koskien sapattia; "Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten" (Mark2.27). Toisin sanoen Jeesus ”vapautti sapatin” sen uskonnollisluonteisesta säädös-tehtävästä. Enää ei ihmisen tarvinnut kokea olevansa velvoitettu, jonkin sapatti-välineen kautta, olla ikään kuin osoittamassa kelpaavuuttansa Jumalalle vaan sapatilla oli nimenomaan ihmistä palveleva tarkoitusperänsä – se oli olemassa hyvin käytännöllisestä syystä, ihmistä varten.

Kolmas näkökohta liittyy siihen auktoriteettiin, jolla Jeesus saattoi tehdä sen minkä hän teki, muun muassa sapatin suhteen. Jumalana Jeesus voi määritellä opin uudella tavalla (vrt. Mark1.27). Kysymys, joka oli ensimmäisen vuosisadan ihmisten huulilla, on se sama kuin meillä tänään; ”Mitä tämä on?” Niinpä Jeesus yhä kutsuu meitä kuulemaan mikä on elämän olemus:

Jeesus kutsui taas väkijoukon luokseen ja sanoi: "Kuulkaa kaikki minua ja ymmärtäkää. Ei ihmistä voi saastuttaa mikään, mikä tulee häneen ulkoapäin. Se ihmisen saastuttaa, mikä tulee hänen sisältään ulos. Jolla on korvat, se kuulkoon!"
        ----
        Ja hän [Jeesus] jatkoi: "Se mikä tulee ihmisestä ulos, se saastuttaa ihmisen. Juuri ihmisen sisältä, sydämestä, lähtevät pahat ajatukset, ja niiden mukana siveettömyys, varkaudet, murhat, aviorikokset, ahneus, häijyys, vilppi, irstaus, pahansuopuus, herjaus, ylpeys ja uhmamieli. Kaikki tämä paha tulee ihmisen sisältä ja saastuttaa hänet." (Mark7.14–23)

Herran Tie on sisäistä muutosta, lähimmäisen iholle ottamista, ulkokohtaisista vapautumista – elämän kadottamista, jotta Jumalan tahdon mukaisen elämän voisi löytää (Matt16.25).

Olipa selkeää tekstiä tuntemattomalta - laista ja erityisesti sapattilaista - uuteen liittoon nähden.

Erityisesti korostaisin "kolmatta näkökohtaa":

"Kolmas näkökohta liittyy siihen auktoriteettiin, jolla Jeesus saattoi tehdä sen minkä hän teki, muun muassa sapatin suhteen. Jumalana Jeesus voi määritellä opin uudella tavalla (vrt. Mark1.27). Kysymys, joka oli ensimmäisen vuosisadan ihmisten huulilla, on se sama kuin meillä tänään; ”Mitä tämä on?” Niinpä Jeesus yhä kutsuu meitä kuulemaan mikä on elämän olemus: ainakin minä tunnistan tuossa Raamatun hengen."

Mark. 1:22
        Ja he olivat hämmästyksissään hänen opetuksestansa, sillä hän opetti heitä niinkuin se, jolla valta on, eikä niinkuin kirjanoppineet.

Kyllä jumalallisen valtuutuksen tunnistaa. Jeesukseen perustautuva tieto on elävää ja voimaannuttavaa. Se elävä sana vaikuttaa uskon mukaan.
        Mutta KIRJANOPPINEET eivät suvainneet tätä uutta auktoriteettia, joka osoitti heidät tyhjiksi oppinikkareiksi.

MATTEUS
        Matt. 21:15
        Mutta kun ylipapit ja kirjanoppineet näkivät ne ihmeet, joita hän teki, ja lapset, jotka huusivat pyhäkössä ja sanoivat: "Hoosianna Daavidin pojalle", niin he närkästyivät.

Matt. 23:2
        sanoen: "Mooseksen istuimella istuvat kirjanoppineet ja fariseukset.

Matt. 23:13
        Mutta voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun suljette taivasten valtakunnan ihmisiltä! Sillä itse te ette mene sisälle, ettekä salli meneväisten sisälle mennä.

Matt. 23:15
        Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te kierrätte meret ja mantereet tehdäksenne yhden käännynnäisen; ja kun joku on siksi tullut, niin teette hänestä helvetin lapsen, kahta vertaa pahemman, kuin te itse olette!

Matt. 23:23
        Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te annatte kymmenykset mintuista ja tilleistä ja kuminoista, mutta jätätte sikseen sen, mikä laissa on tärkeintä: oikeuden ja laupeuden ja uskollisuuden! Näitä tulisi noudattaa, eikä noitakaan sikseen jättää.

Matt. 23:25
        Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te puhdistatte maljan ja vadin ulkopuolen, mutta sisältä ne ovat täynnä ryöstöä ja hillittömyyttä!

Matt. 23:27
        Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te olette valkeiksi kalkittujen hautojen kaltaisia: ulkoa ne kyllä näyttävät kauniilta, mutta ovat sisältä täynnä kuolleitten luita ja kaikkea saastaa!

Matt. 23:29
        Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te rakennatte profeettain hautoja ja kaunistatte vanhurskasten hautakammioita.

Matt. 26:57
        Mutta Jeesuksen kiinniottajat veivät hänet ylimmäisen papin, Kaifaan, eteen, jonne kirjanoppineet ja vanhimmat olivat kokoontuneet.

Matt. 27:41
        Samoin ylipapit ja kirjanoppineet ja vanhimmat pilkkasivat häntä ja sanoivat:
        42 "Muita hän on auttanut, itseään ei voi auttaa. Onhan hän Israelin kuningas; astukoon nyt alas ristiltä, niin me uskomme häneen.

Tänäänkin on usein niin, että muiden auttamiseen saamme voiman ylhäältä - nöyrästi joudumme omissa asioissamme turvautuman lähimmäiseen.

MARKUS
        Mark. 1:22
        Ja he olivat hämmästyksissään hänen opetuksestansa, sillä hän opetti heitä niinkuin se, jolla valta on, eikä niinkuin kirjanoppineet.

Mark. 2:16
        Kun fariseusten kirjanoppineet näkivät, että hän söi syntisten ja publikaanien kanssa, sanoivat he hänen opetuslapsilleen: "Publikaanien ja syntistenkö kanssa hän syö?"

Mark. 3:22
        Ja kirjanoppineet, jotka olivat tulleet Jerusalemista, sanoivat: "Hänessä on Beelsebul", ja: "Riivaajien päämiehen voimalla hän ajaa ulos riivaajia".

Mark. 7:1
        Ja fariseukset ja muutamat kirjanoppineet, jotka olivat tulleet Jerusalemista, kokoontuivat hänen luoksensa.

Mark. 7:5
        Niin fariseukset ja kirjanoppineet kysyivät häneltä: "Miksi sinun opetuslapsesi eivät vaella vanhinten perinnäissäännön mukaan, vaan syövät leipää epäpuhtailla käsillä?"

Mark. 11:18
        Ja ylipapit ja kirjanoppineet kuulivat sen ja miettivät, kuinka saisivat hänet surmatuksi; sillä he pelkäsivät häntä, koska kaikki kansa oli hämmästyksissään hänen opetuksestansa.

Mark. 11:27
        Ja he tulivat taas Jerusalemiin. Ja kun hän käveli pyhäkössä, tulivat ylipapit ja kirjanoppineet ja vanhimmat hänen luoksensa
        Mark. 12:35
        Ja opettaessaan pyhäkössä Jeesus puhui edelleen ja sanoi: "Kuinka kirjanoppineet sanovat, että Kristus on Daavidin poika?

Mark. 14:1
        Niin oli kahden päivän perästä pääsiäinen ja happamattoman leivän juhla, ja ylipapit ja kirjanoppineet miettivät, kuinka saisivat hänet otetuksi kavaluudella kiinni ja tapetuksi.

Mark. 14:53
        Ja he veivät Jeesuksen ylimmäisen papin eteen, jonne kaikki ylipapit ja vanhimmat ja kirjanoppineet kokoontuivat.

Mark. 15:1
        Ja heti aamulla ylipapit ynnä vanhimmat ja kirjanoppineet ja koko neuvosto tekivät päätöksen, sitoivat Jeesuksen, veivät hänet pois ja antoivat Pilatuksen käsiin.

Mark. 15:31
        Samoin ylipapitkin ynnä kirjanoppineet keskenään pilkkasivat häntä ja sanoivat: "Muita hän on auttanut, itseään ei voi auttaa.

LUUKAS
        Luuk. 5:21
        Niin kirjanoppineet ja fariseukset rupesivat ajattelemaan ja sanomaan: "Kuka tämä on, joka puhuu Jumalan pilkkaa? Kuka voi antaa syntejä anteeksi, paitsi Jumala yksin?"

Luuk. 6:7
        Ja keksiäkseen jotakin, mistä häntä syyttäisivät, kirjanoppineet ja fariseukset pitivät häntä silmällä, parantaisiko hän sapattina.

Luuk. 11:53
        Ja hänen sieltä lähtiessään kirjanoppineet ja fariseukset rupesivat kovasti ahdistamaan häntä ja urkkimaan häneltä moninaisia.

Luuk. 15:2
        Mutta fariseukset ja kirjanoppineet nurisivat ja sanoivat: "Tämä ottaa vastaan syntisiä ja syö heidän kanssaan".

Luuk. 19:47
        Ja hän opetti joka päivä pyhäkössä. Mutta ylipapit ja kirjanoppineet sekä kansan ensimmäiset miettivät, miten saisivat hänet surmatuksi.

Luuk. 20:1
        Ja tapahtui eräänä päivänä, kun hän opetti kansaa pyhäkössä ja julisti evankeliumia, että ylipapit ja kirjanoppineet astuivat yhdessä vanhinten kanssa esiin.

Luuk. 20:19
        Ja kirjanoppineet ja ylipapit tahtoivat ottaa hänet sillä hetkellä kiinni, mutta he pelkäsivät kansaa; sillä he ymmärsivät, että hän oli puhunut sen vertauksen heistä.

Luuk. 22:2
        Ja ylipapit ja kirjanoppineet miettivät, kuinka saisivat hänet surmatuksi; sillä he pelkäsivät kansaa.

Luuk. 22:66
        Ja päivän valjetessa kansan vanhimmat ja ylipapit ja kirjanoppineet kokoontuivat ja veivät hänet neuvostonsa eteen.

Luuk. 23:10
        Ja ylipapit ja kirjanoppineet seisoivat siinä ja syyttivät häntä kiivaasti.

JOHANNES 8:3
        Silloin kirjanoppineet ja fariseukset toivat hänen luoksensa aviorikoksesta kiinniotetun naisen, asettivat hänet keskelle.

Se jatkuu yhä, tuo tuomitseminen ja sormella-osoittelu. Mutta asiaan olisi kaikinpuolinen lääke.

KEN LAKKAA SORMELLA OSOITTAMASTA, HÄNEN HAAVANSA KASVAVAT PIAN UMPEEN JA HERRA VASTAA HÄNEN RUKOUKSIINSA.

Jes 58:9 Ja Herra vastaa, kun kutsut häntä, kun huudat apua, hän sanoo: "Tässä minä olen." Jos hävität sorron ikeen keskuudestasi ja lopetat sormella osoittelun ja pahat puheet.

JES 58:6-9 :
        6 Toisenlaista paastoa minä odotan: että vapautat syyttömät kahleista, irrotat ikeen hihnat ja vapautat sorretut, että murskaat kaikki ikeet,

7 murrat leipää nälkäiselle, avaat kotisi kodittomalle, vaatetat alastoman, kun hänet näet, etkä karttele apua tarvitsevaa veljeäsi. [Hes. 18:7; Matt. 25:35,36]

8 Silloin sinun valosi puhkeaa näkyviin kuin aamunkoi ja hetkessä sinun haavasi kasvavat umpeen. Vanhurskaus itse kulkee sinun edelläsi ja Herran kirkkaus seuraa suojanasi. [Jes. 52:12]

9 Ja Herra vastaa, kun kutsut häntä, kun huudat apua, hän sanoo: "Tässä minä olen." Jos hävität sorron ikeen keskuudestasi ja lopetat sormella osoittelun ja pahat puheet,

antti

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      96
      1605
    2. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      54
      1083
    3. Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että
      Maailman menoa
      415
      1017
    4. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      166
      952
    5. Rakastan häntä

Jumala, rakastan häntä. Haluan olla hänen omansa. Hänen vierellä. Halata häntä.
      Ikävä
      57
      782
    6. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      126
      752
    7. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      688
    8. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      78
      675
    9. Naiselle Kuuleppa Tämä

Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä
      Ikävä
      38
      655
    10. Onko mun toinen

Puoliskoni täällä, huhuuu 😍❤️ Ihanista ihanin 😚😚
      Ikävä
      57
      651
    Aihe