1. Tim. 2:5: – Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja IHMISTEN välillä, ihminen Kristus Jeesus.
Jehovan todistajat opettavat että Jeesus toimii välittäjänä vain 144 000 ihmiselle ja että vain he ovat uudestisyntyneitä. Ylläoleva jae kertoo selkeästi että Jeesus on välittäjänä kaikille ihmisille, ei vain osalle tai 144000:lle.
Sanotaanko noissa allaolevissa jakeissa, että uudestisyntyminen koskee vain joitain ihmisiä ja että suurimman osan ei tarvitse uudestisyntyä? Ei sanota, vaan jokaisen täytyy uudestisyntyä.
Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".
Joh. 3:5
Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
Joh. 3:7
Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
Lisäksi JT perustelevat 144 000 oppia muistaakseni jollain Luuk.evankeliumissa olevalla kohdalla jonka mukaan "valtakunta annetaan pienelle laumalle". Tämä ei tarkoita 144000 vaan uskovien osuutta suhteessa ei uskoviin.
Mielestäni Jehovan todistajien oppi petollinen koska siinä välttämättömästä asiasta (eli uudestisyntymisestä) tehdään täysin tarpeeton.
Jeesus välittäjänä kaikille
14
732
Vastaukset
- Jari-Jt
>>>
1. Tim. 2:5: – Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja IHMISTEN välillä, ihminen Kristus Jeesus
Jehovan todistajat opettavat että Jeesus toimii välittäjänä vain 144 000 ihmiselle ja että vain he ovat uudestisyntyneitä.
>
Ylläoleva jae kertoo selkeästi että Jeesus on välittäjänä kaikille ihmisille, ei vain osalle tai 144000:lle.
>
Sanotaanko noissa allaolevissa jakeissa, että uudestisyntyminen koskee vain joitain ihmisiä ja että suurimman osan ei tarvitse uudestisyntyä? Ei sanota, vaan jokaisen täytyy uudestisyntyä.
>
Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".
Joh. 3:5
>
Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
Joh. 3:7
>
Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
>
Lisäksi JT perustelevat 144 000 oppia muistaakseni jollain Luuk.evankeliumissa olevalla kohdalla jonka mukaan "valtakunta annetaan pienelle laumalle".
>
Tämä ei tarkoita 144000 vaan uskovien osuutta suhteessa ei uskoviin.
>
Mielestäni Jehovan todistajien oppi petollinen koska siinä välttämättömästä asiasta (eli uudestisyntymisestä) tehdään täysin tarpeeton.- johtamista
Vaikka 1. Tim. 2:5 ei sisällä sanaa "kaikki" on se yleisessä muodossa kirjoitettu ja kuten vastaavassa ilmaisutavassa yleensä, se tarkoittaa kaikkia.
Muutoinhan emme edes tietäisi, ketä se tarkoittaa, erityisesti vartiotorniseura ei tietäisi, sehän on useaan otteeseen epäillyt tuon ryhmän täyttyneenkin, toki kirjoittanut asiasta suurta itsevarmuutta ja tietävyyttä osoittaen, mutta niinhän se tapaa tehdä.
Täyttymisvuodet olivat 1881 ja 1935.
Jos asia olisi kohdistettu rajoitetuille ihmisille, niin sehän tulisi ilmetä, tämä lahkon tulkinta johtaa epävarmuuteen ja harhaan, mutta sehän ei ole lahkolle ainoa kerta. - asiata
Eikös uudestisyntymisessä ole ole sama asia ?
Jakeiden sanomahan olisi nenästävetoa sille kuulijalle, jota ne eivät koskisikaan.
Toisaalta on jt:n käsittelytapa huonoa näsäviisastelua, kun teksti yleensä Raamatussa käytetyn käsittelytavan mukaan on yleinen.
Mitä johtopäätöksiä tekstinselittäjä jt tekee käskystä "älä varasta" ?
Miksikö ihmisen pitää sitten uudestisyntyä ? Sen siunauksen takia mikä siihen sisältyy. jt puhuu ja selittää itsensä osattomaksi - käskyä.
asiata kirjoitti:
Eikös uudestisyntymisessä ole ole sama asia ?
Jakeiden sanomahan olisi nenästävetoa sille kuulijalle, jota ne eivät koskisikaan.
Toisaalta on jt:n käsittelytapa huonoa näsäviisastelua, kun teksti yleensä Raamatussa käytetyn käsittelytavan mukaan on yleinen.
Mitä johtopäätöksiä tekstinselittäjä jt tekee käskystä "älä varasta" ?
Miksikö ihmisen pitää sitten uudestisyntyä ? Sen siunauksen takia mikä siihen sisältyy. jt puhuu ja selittää itsensä osattomaksiMitä johtopäätöksiä tekstinselittäjä jt tekee käskystä "älä varasta" ?
-JT väittävät röyhkeästi Puhu Perustellen kirjassa etteivät 10 käskyä enää ole voimassa. Kaikilla kristillisillä kirkoilla on 10 käskyä ja ne ovat voimassa. Ne ovat voimassa periaatteen tasolla, mutta eivät sillä tavalla että lakia noudattamalla voisi hankkia pelastuksen. Käsittääkseni JT ottavat käskynsä Uudesta testamentista joka vahvistaa useimmat 10 käskyyn kuuluvat asiat. - väitteesi Jeesuksesta
"Miten niin kyseinen jae kertoo selkeästi Jeesuksen olevan välittäjänä KAIKILLE ihmisille?? "
Hän nimenomaan on välittäjä kaikille ihmisille!
"sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman (kaikki ihmiset) itsensä kanssa, eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan ja hän uskoi meille (kaikille Kristukseen uskoville) sovituksen sanan" 2Kor 5:19.
"Niin Jumala rakasti maailmaa (kaikkia ihmisiä), että antoin ainokaisen Poikansa, ettei yksikään (koskee kaikkia ihmisiä), joka häneen uskoo hukkuisi vaan saisi iankaikkisen elämän." (Joh 3:16)
"Mutta jos meidän evankeliumme on peitossa, niin se peite on niissä, jotka kadotukseen joutuvat, niissä uskottomissa, joiden mielet tämän maailman jumala on niin sokaissut, ettei heille loista valkeus, joka lähtee Kristuksen kirkkauden evankeliumista, hänen, joka on Jumalan kuva" 2Kor 4:4"
Jumalan kirkkauden evankeliumi on täysin peitossa Jehovan todistajilla. He vääntävät Jumalan iankaikkista Sanaa kieroon omaksi kadotukseksensa.
"sillä, jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi (Jahvee) ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä (koskee kaikkia ihmisiä!) PELASTUT!" Room. 10:9
Jeesus sanoi: "ellette usko minua siksi joka MINÄ OLEN (JHWH), niin te kuolette synteihinne" Joh.8:24 - uudestisyntyä.
Vai niin. Olet sitten sitä mieltä. Entä sitten? Oisko oikein perusteluja näkemykselle?
Tuo näkemys on yleisesti hyväksytty ja sopusoinnussa muun raamatun kanssa. Millä perustelet että siinä puhuttaisiin vain 144000:sta? Se jos joku on pelkkää VT seuran tulkintaa, jota et pysty sen kummemmin perustelemaan itsekään.
Tosi kristillisyydessä Kristus toimii KAIKKIEN yksilöiden välimiehenä.
Valehtelet suut ja silmät täyteen.
Käyttäydytkö ovillakin noin ystävällisesti? - Jari-Jt
johtamista kirjoitti:
Vaikka 1. Tim. 2:5 ei sisällä sanaa "kaikki" on se yleisessä muodossa kirjoitettu ja kuten vastaavassa ilmaisutavassa yleensä, se tarkoittaa kaikkia.
Muutoinhan emme edes tietäisi, ketä se tarkoittaa, erityisesti vartiotorniseura ei tietäisi, sehän on useaan otteeseen epäillyt tuon ryhmän täyttyneenkin, toki kirjoittanut asiasta suurta itsevarmuutta ja tietävyyttä osoittaen, mutta niinhän se tapaa tehdä.
Täyttymisvuodet olivat 1881 ja 1935.
Jos asia olisi kohdistettu rajoitetuille ihmisille, niin sehän tulisi ilmetä, tämä lahkon tulkinta johtaa epävarmuuteen ja harhaan, mutta sehän ei ole lahkolle ainoa kerta.Voisitko keskustella asiasta sotkematta tarpeettomasti keskusteluun Vartotorniseuraa tai mitään muutakaan tahoa? Kiitos!
Vaikka Jeesus on antanut elämänsä lunnaiksi aivan kaikkien ihmisten puolesta, niin silti ne eivät hyödytä aivan kaikkia. Pelastus ei ole ehdoton ja automaattinen kaikille. Niiden puolesta, jotka päättävät olla hyötymättä Jeesuksen lunnaista, hän ei toimi välittäjänä.
Toinen näkökulma. Mooses välitti Jumalan ja Israelin välisen liiton, joka myös lakiliittona tunnettiin. Mooses oli lakiliiton välittäjä samoin kuin Jeesus on uuden liiton välittäjä. Aivan kuten aikanaan kaikki ihmiset eivät suinkaan olleet lakiliitossa, niin myöskään nykyään kaikki ihmiset eivät samaten ole uudessa liitossa sen osapuolina. Uudessa liitossa oleville ihmisille Jeesus on välittäjä aivan erityisellä tavalla - tavalla, jolla hän ei todellakaan ole välittäjänä tuohon liittoon kuulumattomille. - Jeesus hyödyttää vain niitä,
Jari-Jt kirjoitti:
Voisitko keskustella asiasta sotkematta tarpeettomasti keskusteluun Vartotorniseuraa tai mitään muutakaan tahoa? Kiitos!
Vaikka Jeesus on antanut elämänsä lunnaiksi aivan kaikkien ihmisten puolesta, niin silti ne eivät hyödytä aivan kaikkia. Pelastus ei ole ehdoton ja automaattinen kaikille. Niiden puolesta, jotka päättävät olla hyötymättä Jeesuksen lunnaista, hän ei toimi välittäjänä.
Toinen näkökulma. Mooses välitti Jumalan ja Israelin välisen liiton, joka myös lakiliittona tunnettiin. Mooses oli lakiliiton välittäjä samoin kuin Jeesus on uuden liiton välittäjä. Aivan kuten aikanaan kaikki ihmiset eivät suinkaan olleet lakiliitossa, niin myöskään nykyään kaikki ihmiset eivät samaten ole uudessa liitossa sen osapuolina. Uudessa liitossa oleville ihmisille Jeesus on välittäjä aivan erityisellä tavalla - tavalla, jolla hän ei todellakaan ole välittäjänä tuohon liittoon kuulumattomille.uskovat!
"se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta. Sillä kaikki (kaikki ihmiset) ovat syntiä tehneet ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen amostaan sen lunastuksen kautta, joka on Jeesuksessa Kristuksessa." Room. 3:22-24
Elikä suomeksi: Kaikista maailman ihmisistä on lunastuksen hinta laillisesti maksettu Jeesuksen ristinkuolemalla. Jokaista varten Jeesus on testamentannut iankaikkisen elämän. Keitä testamentti hyödyttää: niitä, jotka käyttävät testamenttia hyväkseen! - päättelisin
käskyä. kirjoitti:
Mitä johtopäätöksiä tekstinselittäjä jt tekee käskystä "älä varasta" ?
-JT väittävät röyhkeästi Puhu Perustellen kirjassa etteivät 10 käskyä enää ole voimassa. Kaikilla kristillisillä kirkoilla on 10 käskyä ja ne ovat voimassa. Ne ovat voimassa periaatteen tasolla, mutta eivät sillä tavalla että lakia noudattamalla voisi hankkia pelastuksen. Käsittääkseni JT ottavat käskynsä Uudesta testamentista joka vahvistaa useimmat 10 käskyyn kuuluvat asiat.Olisin arvellut, että lahkokirja pohtii, kuka oikeastaan on se, joka ei saa varastaa.
Mahdollisesti lahkokirja hakien tukea jo vanhastaan käyttämästään teokraattisen sodankäynnin opista toteaa, että ainakiin kaikkiin tilanteisiin ei kyseinen käsky jehovalaiseen sovellu, koska hehän ovat joka tapauksessa jo lajina muutoin omaa luokkaansa siten että synti ei heihin tartu, tuskin edes istuu, mistä asiasta voi varmistua vartiotorneja lukemalla. - tarpeeton....
Jari-Jt kirjoitti:
Voisitko keskustella asiasta sotkematta tarpeettomasti keskusteluun Vartotorniseuraa tai mitään muutakaan tahoa? Kiitos!
Vaikka Jeesus on antanut elämänsä lunnaiksi aivan kaikkien ihmisten puolesta, niin silti ne eivät hyödytä aivan kaikkia. Pelastus ei ole ehdoton ja automaattinen kaikille. Niiden puolesta, jotka päättävät olla hyötymättä Jeesuksen lunnaista, hän ei toimi välittäjänä.
Toinen näkökulma. Mooses välitti Jumalan ja Israelin välisen liiton, joka myös lakiliittona tunnettiin. Mooses oli lakiliiton välittäjä samoin kuin Jeesus on uuden liiton välittäjä. Aivan kuten aikanaan kaikki ihmiset eivät suinkaan olleet lakiliitossa, niin myöskään nykyään kaikki ihmiset eivät samaten ole uudessa liitossa sen osapuolina. Uudessa liitossa oleville ihmisille Jeesus on välittäjä aivan erityisellä tavalla - tavalla, jolla hän ei todellakaan ole välittäjänä tuohon liittoon kuulumattomille.Eli kiellätkö Vartiotorniseuran tarpeellisuuden?
- hyvästä kysymyksestä.
Käsittääksemme, mitä Paavali sanoo 1. tim. 2:5, meidän täytyy ensin ymmärtää, että Raamattu esittää kaksi määränpäätä uskollisille ihmisille: 1) täydellisen elämän maan päälle ennallistetussa paratiisissa ja 2) elämän taivaassa Kristuksen ”pieneen laumaan” kuuluville, joita on 144 000. (Luukas 12:32; Ilmestys 5:10; 14:1–3) Monet uskonnot opettavat, että kaikki hyvät ihmiset menevät taivaaseen, mikä epäraamatullinen kanta on värittänyt yleistä näkemystä, niin että Jeesusta pidetään välittäjänä kaikille tällaisille ihmisille. Mutta mitä Raamattu osoittaa?
Kreikan kielessä ”välittäjästä” käytetty sana me‧si′tes merkitsee ’sellaista joka havaitsee olevansa kahden joukon tai osapuolen välillä’. Se oli ’hellenistisen ajan lakikielen monipuolinen ammattisana’. Professori Albrecht Oepke (Theologisches Wörterbuch zum Neuen Testament) sanoo, että me‧si′tes oli ”hellenistisen lakisanaston moniselitteisimpiä ammattisanoja”.
Mutta miksi Raamattu käyttää lakikielen termiä puhuessaan Jeesuksen osasta välittäjänä? Saadaksemme taustaa tälle asialle harkitsehan, mitä Paavali kirjoitti Siinainvuoren eteen kokoontuneelle Israelille annetusta Jumalan laista: ”Se välitettiin enkelien kautta välittäjän kädellä.” (Galatalaisille 3:19, 20) Tuo välittäjä oli Mooses. Hän oli välittävänä osapuolena Jumalan ja lihallisen Israelin kansan välillä. Mitä varten? Liiton eli laillisen sopimuksen solmimiseksi Jumalan ja tuon kansan välille.
Merkitseekö tämä sitä, että Jeesuksen osaan Välittäjänä liittyy erityinen juridinen eli lainopillinen merkitys? Kyllä. Pane merkille, minkä huomautuksen Paavali esittää Heprealaiskirjeen 8:6:ssa. Puhuttuaan tabernaakkelista ja muista lakiliiton alaisuudessa olleista esikuvista hän kirjoitti: ”Jeesus on saanut oivallisemman julkisen palveluksen, niin että hän on myös vastaavasti paremman liiton välittäjä, mikä liitto on laillisesti vahvistettu parempien lupausten varaan.” ”Parempi liitto” oli uusi liitto, joka korvasi Mooseksen välittämän liiton. (Heprealaisille 8:7–13) Uusi liitto oli ”laillisesti vahvistettu”. Se asetti perustan, jonka avulla jotkut Kristuksen seuraajista, apostolit ensimmäisinä, voivat päästä ”pyhään paikkaan”, itse taivaaseen. – Heprealaisille 9:24; 10:16–19.
On olemassa muitakin viitteitä siitä, että Jeesuksen osa ”uuden liiton” Välittäjänä on luonteeltaan juridinen. Tarkastellessaan Psalmissa 110:4 esitettyä Jumalan lupausta Paavali kirjoitti: ”Siinä määrin myös Jeesuksesta on tullut se, joka on annettu paremman liiton vakuudeksi [en′gy‧os].” (Heprealaisille 7:22) Tämä on Raamatussa ainoa kohta, jossa käytetään sanaa en′gy‧os. The New International Dictionary of New Testament Theology sanoo: ”Engyos takasi, että juridinen velvoitus pantaisiin täytäntöön.” Uuden liiton Välittäjänä Jeesus siis toimii laillisena vakuutena siitä, että ”parempi toivo” toteutuisi. – Heprealaisille 7:19.
Toisaalla Paavali käyttää vielä yhtä sanaa, jolla on juridinen merkitys, sanaa ar‧ra‧bon′, joka on käännetty ”vakuudeksi”. Äsken lainattu sanakirja sanoo: ”Kreikk. sana arrabōn – – on liike-elämän ja kaupan kielestä peräisin oleva juridinen käsite.” Pane merkille, miten Paavali käytti tätä juridista termiä: ”Hän, joka on voidellut meidät, on Jumala. Hän on myös pannut sinettinsä meihin ja on antanut meille vakuuden siitä mitä on tuleva, se on hengen, sydämeemme.” (2. Korinttolaisille 1:21, 22) Myös molemmissa sanan ar‧ra‧bon′ muissa esiintymiskohdissa käsitellään sitä, että Jumala voitelee kristityt hengellä ja antaa heille ’ikuisen palkan eli perinnön taivaissa’ Jumalan henkipoikina. – 2. Korinttolaisille 5:1, 5; Efesolaisille 1:13, 14; ks. Kingdom Interlinear Translation of the Greek Scriptures.
Uusi liitto ei siksi selvästikään ole mikään löyhä järjestely, joka olisi avoinna koko ihmiskunnalle. Se on huolellisesti tehty laillinen järjestely, jossa osapuolina ovat Jumala ja voidellut kristityt.
Tämän tulisi auttaa meitä ymmärtämään 1. Timoteuksen kirjeen 2:5, 6:ta. Tässä kohdassa oleva viittaus ”välittäjään” kirjoitettiin myöhemmin kuin tuon sanan viisi muuta esiintymää aikaisemmin kirjoitetuissa kirjeissä. Timoteus olisi siksi ymmärtänyt Jeesuksen välittäjänä toimimisen tarkoittavan Hänen laillista asemaansa uuden liiton yhteydessä. Dibeliuksen ja Conzelmannin kirjassa Die Pastoralbriefe myönnetään, että 1. Timoteuksen kirjeen 2:5:ssä ’sanalla ”välittäjä” on juridinen merkitys’, ja ”vaikka tässä kohdassa, toisin kuin Hepr. 8:6:ssa, [liittoa] ei mainita, tulee tässäkin lähteä merkityksestä ’liiton välittäjä’, kuten tekstiyhteys osoittaa”. Professori Oepke huomauttaa, että 1. Timoteuksen kirjeen 2:5 esittää Jeesuksen ”asianajajana ja sovittelijana”.
Nykypäivästä otettu kuvaus voi selventää tätä asiaa: Ajattelehan oikeusjuttua, jossa on mukana asianajaja. Hänen osansa ei ehkä niinkään ole samanlainen kuin lakimiehen, joka esittää todisteita saadakseen oikeutta, vaan hän toimii välittäjänä tai koettaa saada aikaan laillisen sopimuksen, jonka molemmat osapuolet hyväksyvät ja joka hyödyttää heitä. Sinä et tietenkään ole asianosaisena, joten siinä mielessä hän ei toimi sinun asianajajanasi. Hän saattaa kuitenkin olla erittäin läheinen ystäväsi, joka antaa sinulle arvokasta apua muilla tavoin.
Toisinaan asianajajan työ tuottaa lopputuloksena hyötyä monille muille. Sama pitää paikkansa Jeesuksen laillisista toimista uuden liiton Välittäjänä. Se saa aikaan sen, mitä lakiliitto ei saanut aikaan: taivaallisen ”pappisvaltakunnan”. (2. Mooseksen kirja 19:6; 1. Pietari 2:9) Voidellut kristityt toimivat sen jälkeen Jeesuksen kanssa Jumalan valtakunnassa tuottaakseen taivaasta siunauksen ”kaikille kansakunnille” maan päällä. – 1. Mooseksen kirja 22:18.
Kaikkien kansakuntien ihmiset, joilla on toivo ikuisesta elämästä maan päällä, hyötyvät jo nyt Jeesuksen palveluksista. Vaikka hän ei olekaan heidän laillinen Välittäjänsä, sillä he eivät ole uudessa liitossa, he voivat hänen kauttaan lähestyä Jumalaa. Kristus sanoi: ”Minä olen tie ja totuus ja elämä. Kukaan ei tule Isän luo muuten kuin minun kauttani.” (Johannes 14:6) Kaikkien, jotka saavat elämän maan päällä, täytyy osoittaa rukouksensa Jumalalle Jeesuksen kautta. (Johannes 14:13, 23, 24) Jeesus palvelee myös myötätuntoisena Ylimmäisenä Pappina, joka pystyy soveltamaan uhrinsa hyötyä heidän hyväkseen, jotta he voisivat saada anteeksiannon ja lopullisen pelastuksen. – Apostolien teot 4:12; Heprealaisille 4:15.
1. Timoteuksen kirjeen 2:5, 6 ei sen vuoksi käytä sanaa ”välittäjä” laajassa merkityksessä, joka on yleinen monissa kielissä. Siinä ei sanota, että Jeesus on välittäjä Jumalan ja koko ihmiskunnan välillä. Sen sijaan siinä viitataan Kristukseen uuden liiton laillisena välittäjänä (tai ”asianajajana”), ja tässä Raamattu käyttää tuota sanaa rajallisessa mielessä. Jeesus on myös vastaavina lunnaina kaikkien tuossa liitossa olevien puolesta, sekä juutalaisten että pakanoiden, jotka saavat kuolemattoman elämän taivaassa. Apostoli Johannes viittasi näihin Johanneksen 1. kirjeen 2:2:ssa. Hän kuitenkin osoitti, että muutkin tulevat hyötymään Kristuksen uhrista: ”Hän on sovitusuhri meidän syntiemme edestä, eikä kuitenkaan vain meidän, vaan myös koko maailman syntien.”
Nuo ”koko maailmaan” kuuluvat ovat kaikki ne, jotka saavat ikuisen elämän ennallistetussa paratiisimaassa. Miljoonilla tällaisilla hyväksytyillä Jumalan palvelijoilla on nykyään tuo maallinen toivo. He pitävät Jeesusta Ylimmäisenä Pappinaan ja Kuninkaanaan, jonka kautta he voivat päivittäin lähestyä Jumalaa. He luottavat Jeesuksen lunnaisiin, joiden hyöty on heidän saatavissaan, niin kuin se tulee olemaan esimerkiksi Aabrahamin, Daavidin ja Johannes Kastajan saatavissa, kun heidät herätetään kuolleista. (Matteus 20:28) Kristuksen uhri ohjaa siksi koko tottelevaisen ihmiskunnan ikuiseen elämään.- Jerobeam
Lainauksen lähde esiin.
Koko litania on seuran väännöksiä, eivätkä
edes raamatulla perusteltavia, vaikka kohtia
lainataankin.
Kommentteja:
Ilmestys 14:1-5 sanoo näiden 144 000:n olevan
neitsyitä ja antaa ymmärtää heidän olevan miehiä.
He eivät myöskään koskaan ole valehdelleet.
Opettaako seura näin? Miten seura perustelee,
että taivaaseen menee Ilmestyksen mukaan
ilmeisesti vain miehiä? Mitkä osat jakeista ovat
vertauskuvallisia? Osallistuiko muistonvietossa
vertauskuvien nauttimiseen naisia? Tai sellaisia
jotka ovat naimisissa tai peräti lapsia?
Miten tämä kahden joukon opetus on sopusoinnussa
Roomalaiskirjeen 10:4:n kanssa?
Itseasiassa seuraavat jakeet ovat vielä mielenkiintoisempia,
sillä niissä ei puhuta kovinkaan mairittelevaan
sävyyn sellaisista, jotka yrittävät määritellä
sen, ketkä menisivät raamatun opetuksen mukaan
taivaaseen ja ketkä eivät.
--------
Uusi liitto oli ”laillisesti vahvistettu”. Se
asetti perustan, jonka avulla jotkut Kristuksen
seuraajista, apostolit ensimmäisinä, voivat päästä
”pyhään paikkaan”, itse taivaaseen. –
Heprealaisille 9:24; 10:16–19.
---------
Heh, seuralle tyypillistä sanahelinää lisätä sana
"JOTKUT" ja sen jälkeen jatkaa kuten se olisi
jokin todiste. Mitään todistetta sen puolesta ei
kuitenkaan löydy koko tekstistä sen enempää kuin
mainituista raamatunkohdistakaan.
Galatalaisille 3:26-29 vahvistaa väitteeni siitä,
että raamattu puhuu yhdestä toivosta (myös Gal.
3:13,14, Joh 1:12, Room. 8:14).
Seura kuitenkin tyylilleen uskollisesti
puolihuolimattomasti väitteen heitettyään jatkaa
doktriiniensa mukaisesti, vaikka alkuperäistä
asiaa ei itseasiassa edes käsitellä.
Heh.
- Yksi ihminen
Asioita voi katsoa myös näin:
Pieni lauma = Israelin jälkeläiset. Jäännös =144 000.
Muut lampaat eli suuri joukko = pakana uskovat. Määrällisesti mahdoton laskea.
Raamattuhan puhuu Paavalin kirjeissä tästä kahdesta joukosta, jonka väliltä Jumala tulee poistamaan vihollisuuden. Ja näistä kahdestä tulee Kristuksen välityksellä uusi ihminen, yksi lauma, sovittaen molemmat Jumalan kanssa ristin puun kautta.
Itse näen myös, että uudesti syntyminen on välttämätöntä, jos aikoo päästä Jumalan valtakuntaan, koska Jumalan valtakunta tulee olemaan kaikkialla taivaissa kuin myös maan päällä. Jonkun valtakunnan kansalaiseksi yleisemmin synnytään. Olipa suomalainen tai ruotsalainen. Jumalan valtakuntaan täytyy syntyä ylhäältä, sinne ei väkisin tungeta, vaikka tuosta tunkeutumisesta raamattu puhuu myös jonkin verran.
Mutta oli miten oli. Opetusta on niin monenlaista näinä päivinä, ettei ole ihme että uskotaan niin monin eri tavoin.- mieltä.
Itse näen myös, että uudesti syntyminen on välttämätöntä, jos aikoo päästä Jumalan valtakuntaan.
Opetusta on niin monenlaista
Ei ole minustakaan mitään syytä olettaa että asia olisi jotenkin muuten. JT oppia kahden kerroksen kristityistä ei ole ikinä historian aikana tunnettu missään eikä sellaiseen ole koskaan uskottu ennen Jehovan todistajia. Tuollaiseen eivät ole alkukristitytkään ikinä uskoneet. Se ei voi olla oikea senkään puolesta, vaikka näennäisesti olisikin raamatulla perusteltu. Uudet uskonnot luulevat että tälläiset asiat ja kirkkohistorian voi jättää huomioimatta, alkaen "puhtaalta pöydältä" tekemään villejä tulkintoja, mutta se on varma tapa joutua eksyksiin sekä vääriin selityksiin.
Siksi sellaista ajattelutapaa pitää varoa.
Raamattu on nimittäin kirkon kasaama kirja ja osa perinnettä.
Kaikkien JT:ien mukaan "väärien" oppien perustus on Raamatussa, jonka oppineet ovat hyväksyneet jo 2000 vuoden ajan. Jopa varhaiset kirkonisät/vanhimmat kahdelta ensimmäiseltä vuosisadalta kirjoittivat esimerkiksi Pyhän Hengen persoonasta, sielun ja helvetin olemuksesta, ym. Näihin samoihin asioihin uskoivat miehet, jotka päättivät Raamatun kaanonista eli siitä, mikä oli henkeytettyä ja mikä ei. Lahkolaiset eivät ymmärrä näitä asioita, vaan kuvittelevat että totuus voidaan selvittää pelkästään jakeita vääntelemällä miten tuntuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743397
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753127Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683002On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662671Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442182- 611739
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251707- 351705
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181679- 601628