Eilen aamupäivällä alkoi tuntumaan kipua vatsassa. Huilasin hetken ja ajattelin kivun menevän ohitse. Kävin kaupungilla ja kipu vain yltyi. Illalla otin särkylääkkeen, kun kipu oli jo sen verran voimakasta. Ajattelin kivun loppuvan yöllä, mutta kuinkas kävikään. Heräsin yöllä kaameaan kipuun vatsassa. Kipu hellitti hieman, kun nukuin selälläni, enkä kyljelläni tai kippurassa niin kuin muuten. Nyt aamupäivällä kipua tuntuu edelleen -joskaan ei yhtä voimakkaana kuin eilen.
Kipu tuntuu siis vatsassa aivan kuin siellä sisällä palaisi. Kipu on kokonaisvaltaista navan seuduilla. Ehkä hieman vatsa on saattanut turvota, muttei merkittävästi. Ei -onneksi- ainakaan okseta. Paikallaan istuessani mahaan ei satu, mutta kävellessä ja mahaa liikuttessa sattuu.
Mikä mahtaisi olla syynä näihin kipuihin? Itse epäilin aluksi ummetusta, koska suoleni on toiminut kovin jäykästi koko alkuviikon (voisiko se olla kuitenkin ummetusta?). Ilmaa tuntuu myös olevan suolistossa ja yrittäessä ulostaa vain ilmaa tulee ulos.
Nyt olen jo alkanut epäillä jotain muuta kuin ummetusta ja lukenut kaikki terveyskirjaston artikkelit lävitse. Toivoisin, että tämä menisi ohitse ilman lääkäriä...
Toivottavasti joku osaa auttaa ja neuvoa..
vatsakipu
8
4616
Vastaukset
- Itsekin kipeä
Tuntuuko kipu koko vatsassa vai vain tietyissä paikoissa? Minulle tuli mieleen umpisuoli joka on vaivannut itseniäkin. Onko suvussasi umpisuolentulehdusta?
Koeta seisoessa nostaa oikeaa ja vasempaa jalkaasi erikseen, jos huomaat enemmän kipua oikeaa nostaessasi ja erityisesti oikealla puolella vatsaa, voi kyse olla umpisuolesta. Joillain liittyy myös alaselänsärkyä umpisuolentulehdukseen.
Ummetus on myös hyvin mahdollista, se voi aiheuttaa kuvailemasi voimakkaan kivun. - utelias
elikä uteliaana kyselen, mistä tiedät , että umpisuolesi on vaivaillut?Onko leikattu?Meneekö "suvuttain".Mulla silloin tällöin mahavaivoja, ja olen miettinyt, mistä tietää onko kyseessä umpilisäkkeen tulehdus.
- utelias
viesti oli siis tarkoitettu nimim.itsekin kipeälle.
- hypähdän
utelias kirjoitti:
viesti oli siis tarkoitettu nimim.itsekin kipeälle.
kerron tähän väliin tuttujeni kokemuksia ihmettelijälle...
Umpilisäke saattaa oireilla kivuilla jotka voivat myös menä ohi itsestään.
Jos umpilisäke tulehtuu niin kipu on kyllä ainakin loppuvaiheessa (näin kerran kun eräs henkilö oli menossa leikkaukseen) melkoisen kova.Ja tuolla henkilöllä kipu tuli sillain niinkuin aalloittain.
Ja myös kohonnut ruumiinlämpö voi olla merkki umpilisäkkeen tulehduksesta.
- päivystykseen
Ainakin itse menisin päivystykseen, jos kipu vain jatkuu ja jatkuu. Voihan tuo todella olla umpisuolikin, mutta se ei selviä muualla kuin sairaalassa.
- sairaanhoitaja30
Viittaa ummetukseen ja ilmavaivoihin aika pitkälti.
Liikunta sattuu mutta se myös pistää ilman kiertämään ja näin se tulee paremmin ulos. Liikkuminen myös auttaa suolen toimintaan.
Apteekista saa ilman reseptiä vatsavaivoihin lääkkeitä, jotka auttavat tasapainottamaan vatsan happoja ja myös sellaisia jotka auttavat kovaan vatsaan. Kannattaa kokeilla niitä ensin ja jos ne eivät auta niin sitten kannattaa hakeutua lääkärin puheille.
Koita jaksaa! - samanlaista vaivaa
Minulla mahakipu oli ensin noin 4 päivää navan seudulla ja ajattelin, että joo ummetusta taitaa olla ja anoppi vielä lykkäs sitten luumuja, että pehmiää. No ei auttanut ja sitten kipujen yltyessä oli mentävä lääkäriin. Sieltä sain sitten varmuudeksi lähetteen sairaalaan, kun lääkäri ei itse osannut sanoa,mikä on. Kotona yritin vielä yöllä olla, mutta ei auttanut mentävä oli ja sairaalassa otettiin ensin kokeita ja laiettiin lepäämään. Lepää nyt siinä kun maha on kuin tulessa. Aikani odoteltua tulokset tulivat ja tulehdusarvot olivat tosi korkealla.
Ei muuta kun alkoivat uskoa omia epäilyjäni, että umppari vaivaa. Siis se navanseudun kipu oli pikkuhiljaa muuttanut paikkaa enemmän oikealle.
Pääsin leikkaukseen ja sen jälkeen tultiin sanomaan, että oli muuten viimeiset hetket, ettei olis kauaa mennyt, niin olis puhjennut ja silloin olis ollutkin isompi juttu, eli liiallinen odotus omituisen vatsavaivan kanssa saattaa koitua pahaksi. - Päiväkodin täti
On kuulemma ollut liikkeellä todella ankaria vatsakipuja aiheuttavaa vatsatautia. Vatsa tulee navan ympäriltä kipeäksi, ei juurikaan turpoa. Oksettaa, mutta ei tule ripulia. Kuumetta jonkin verran.
Ainakin kaksi ihmistä erehtyi soittamaan sairasauton itselleen, kun luulivat sitä umpilisäkkeeksi (eli kivut ovat melkoiset).
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1086917- 954431
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483826Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483522- 513508
- 1883455
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242959- 672664
- 462501
- 131884