vatsakipu

pikku-a

Eilen aamupäivällä alkoi tuntumaan kipua vatsassa. Huilasin hetken ja ajattelin kivun menevän ohitse. Kävin kaupungilla ja kipu vain yltyi. Illalla otin särkylääkkeen, kun kipu oli jo sen verran voimakasta. Ajattelin kivun loppuvan yöllä, mutta kuinkas kävikään. Heräsin yöllä kaameaan kipuun vatsassa. Kipu hellitti hieman, kun nukuin selälläni, enkä kyljelläni tai kippurassa niin kuin muuten. Nyt aamupäivällä kipua tuntuu edelleen -joskaan ei yhtä voimakkaana kuin eilen.

Kipu tuntuu siis vatsassa aivan kuin siellä sisällä palaisi. Kipu on kokonaisvaltaista navan seuduilla. Ehkä hieman vatsa on saattanut turvota, muttei merkittävästi. Ei -onneksi- ainakaan okseta. Paikallaan istuessani mahaan ei satu, mutta kävellessä ja mahaa liikuttessa sattuu.

Mikä mahtaisi olla syynä näihin kipuihin? Itse epäilin aluksi ummetusta, koska suoleni on toiminut kovin jäykästi koko alkuviikon (voisiko se olla kuitenkin ummetusta?). Ilmaa tuntuu myös olevan suolistossa ja yrittäessä ulostaa vain ilmaa tulee ulos.

Nyt olen jo alkanut epäillä jotain muuta kuin ummetusta ja lukenut kaikki terveyskirjaston artikkelit lävitse. Toivoisin, että tämä menisi ohitse ilman lääkäriä...

Toivottavasti joku osaa auttaa ja neuvoa..

8

4616

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itsekin kipeä

Tuntuuko kipu koko vatsassa vai vain tietyissä paikoissa? Minulle tuli mieleen umpisuoli joka on vaivannut itseniäkin. Onko suvussasi umpisuolentulehdusta?
      Koeta seisoessa nostaa oikeaa ja vasempaa jalkaasi erikseen, jos huomaat enemmän kipua oikeaa nostaessasi ja erityisesti oikealla puolella vatsaa, voi kyse olla umpisuolesta. Joillain liittyy myös alaselänsärkyä umpisuolentulehdukseen.

Ummetus on myös hyvin mahdollista, se voi aiheuttaa kuvailemasi voimakkaan kivun.

• utelias

elikä uteliaana kyselen, mistä tiedät , että umpisuolesi on vaivaillut?Onko leikattu?Meneekö "suvuttain".Mulla silloin tällöin mahavaivoja, ja olen miettinyt, mistä tietää onko kyseessä umpilisäkkeen tulehdus.

• utelias

viesti oli siis tarkoitettu nimim.itsekin kipeälle.

• hypähdän
        utelias kirjoitti:

viesti oli siis tarkoitettu nimim.itsekin kipeälle.

kerron tähän väliin tuttujeni kokemuksia ihmettelijälle...
        Umpilisäke saattaa oireilla kivuilla jotka voivat myös menä ohi itsestään.
        Jos umpilisäke tulehtuu niin kipu on kyllä ainakin loppuvaiheessa (näin kerran kun eräs henkilö oli menossa leikkaukseen) melkoisen kova.Ja tuolla henkilöllä kipu tuli sillain niinkuin aalloittain.
        Ja myös kohonnut ruumiinlämpö voi olla merkki umpilisäkkeen tulehduksesta.

• päivystykseen

Ainakin itse menisin päivystykseen, jos kipu vain jatkuu ja jatkuu. Voihan tuo todella olla umpisuolikin, mutta se ei selviä muualla kuin sairaalassa.

• sairaanhoitaja30

Viittaa ummetukseen ja ilmavaivoihin aika pitkälti.

Liikunta sattuu mutta se myös pistää ilman kiertämään ja näin se tulee paremmin ulos. Liikkuminen myös auttaa suolen toimintaan.

Apteekista saa ilman reseptiä vatsavaivoihin lääkkeitä, jotka auttavat tasapainottamaan vatsan happoja ja myös sellaisia jotka auttavat kovaan vatsaan. Kannattaa kokeilla niitä ensin ja jos ne eivät auta niin sitten kannattaa hakeutua lääkärin puheille.

Koita jaksaa!

• samanlaista vaivaa

Minulla mahakipu oli ensin noin 4 päivää navan seudulla ja ajattelin, että joo ummetusta taitaa olla ja anoppi vielä lykkäs sitten luumuja, että pehmiää. No ei auttanut ja sitten kipujen yltyessä oli mentävä lääkäriin. Sieltä sain sitten varmuudeksi lähetteen sairaalaan, kun lääkäri ei itse osannut sanoa,mikä on. Kotona yritin vielä yöllä olla, mutta ei auttanut mentävä oli ja sairaalassa otettiin ensin kokeita ja laiettiin lepäämään. Lepää nyt siinä kun maha on kuin tulessa. Aikani odoteltua tulokset tulivat ja tulehdusarvot olivat tosi korkealla.
      Ei muuta kun alkoivat uskoa omia epäilyjäni, että umppari vaivaa. Siis se navanseudun kipu oli pikkuhiljaa muuttanut paikkaa enemmän oikealle.

Pääsin leikkaukseen ja sen jälkeen tultiin sanomaan, että oli muuten viimeiset hetket, ettei olis kauaa mennyt, niin olis puhjennut ja silloin olis ollutkin isompi juttu, eli liiallinen odotus omituisen vatsavaivan kanssa saattaa koitua pahaksi.

• Päiväkodin täti

On kuulemma ollut liikkeellä todella ankaria vatsakipuja aiheuttavaa vatsatautia. Vatsa tulee navan ympäriltä kipeäksi, ei juurikaan turpoa. Oksettaa, mutta ei tule ripulia. Kuumetta jonkin verran.

Ainakin kaksi ihmistä erehtyi soittamaan sairasauton itselleen, kun luulivat sitä umpilisäkkeeksi (eli kivut ovat melkoiset).

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      108
      6917
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4431
    3. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      48
      3826
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      48
      3522
    5. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3508
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      188
      3455
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      24
      2959
    8. Nainen vinkkinä sulle!

Jos laitat selvän tunnisteen niin kutsun sinut n*ssittavaksi.
      Tunteet
      67
      2664
    9. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      46
      2501
    10. Hei seksikäs

Upottava katse sinulla ja tiedät sen.
      Ikävä
      13