Polyypin poisto kohdusta kohdun tähystyksessä (hysteroskopiassa). Kokemuksia?

Hysteerikko

Eli onko kellään kokemuksia asiasta?
Minkä ikäisenä polyyppi poistettiin?
Oliko iso operaatio?
Saako leikkauksessa olla valveilla?
Onko vaarallinen leikkaus?

19

20465

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • menee

      siinä lähtee myös pillu ja se sattuu hirveesti

      • Anonyymi

        😠 no ei lähde,turhaa pelottelua


    • kohta leikkuriin

      Olen itse menossa polyypinpoisto-operaatioon ja opiskellut aihetta vähän täältä äntternetistä. Toimenpide tehdään yleensä nukutuksessa, kestää noin 10 minuuttia, ja kotiin pääsee jo samana päivänä jos kotona on vastuullinen aikuinen pitämässä huolta. Vuotoa saattaa olla viikon verran operaation jälkeen.
      Mahdolliset riskit liittyvät nukutukseen, eli samat riskit kuin siinä aina on. Jos menet operaatioon, niin voit kysyä saatko olla hereillä, jos sairaalassa on mahdollisuus käyttää kipulääkkeitä ja puudutusta. Yleensä kuitenkin toimenpide tehdään nukutuksessa.
      Eli ei vaarallinen, mutta kaikinpuolin elämää tulevaisuudessa helpottava.

      • leikkaukses ollu

        pitää paikkansa pikku juttu.


      • Hysteerikko

        Kiitos vastauksestasi. Hyvä, että kohtalotovereita löytyy. Kun rupesi vaan jo niin tuntumaan, että keskenmenoihin ja lapsettomuuteen löytyy vaikka miten paljon keskustelua, mutta sitten tähän ei meinaa löytyä mitään/ketään.
        Olet varmaan menossa hysteroskopiaan?
        Minäkin olen asiaa netistä tutkinut (en tiedä onko ollut ihan viisasta) ja pelästynyt kovasti kohdun laajennusaineita koskevia juttuja (eng. kielisiä). Mutta kaipa ne lääkärit asiansa osaavat, sitä vartenhan ovat.

        Minkä ikäinen olet? Minä olen 30-v.

        Tällä hetkellä olen henkisesti rankoilla asian suhteen ja päällimmäisenä on operaatioon liittyvä kuolemanpelko. Itkuinen, ahdistunut ja hysteerinen olen ja nukkuminenkin on mitä sattuu. Pelottaa niin kovasti tuo leikkauspäivä.


      • ahuva
        Hysteerikko kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi. Hyvä, että kohtalotovereita löytyy. Kun rupesi vaan jo niin tuntumaan, että keskenmenoihin ja lapsettomuuteen löytyy vaikka miten paljon keskustelua, mutta sitten tähän ei meinaa löytyä mitään/ketään.
        Olet varmaan menossa hysteroskopiaan?
        Minäkin olen asiaa netistä tutkinut (en tiedä onko ollut ihan viisasta) ja pelästynyt kovasti kohdun laajennusaineita koskevia juttuja (eng. kielisiä). Mutta kaipa ne lääkärit asiansa osaavat, sitä vartenhan ovat.

        Minkä ikäinen olet? Minä olen 30-v.

        Tällä hetkellä olen henkisesti rankoilla asian suhteen ja päällimmäisenä on operaatioon liittyvä kuolemanpelko. Itkuinen, ahdistunut ja hysteerinen olen ja nukkuminenkin on mitä sattuu. Pelottaa niin kovasti tuo leikkauspäivä.

        hei vaan,minulta poistettiin polyyppy kohdunsta,noin 1cm.Tehtiin tiistaina 30.11.Piti olla 8 tuntia paastolla,paasto tosin venyi 12 tuntiin.Itse operaatio kesti raporin mukaan 13 minuuttia.Kipuja ei varsinaisesti ollut,kivaa kirpistelyä kyseisessä kohdassa.sain 3 päivää sairaslomaa,vuotoa on ollut pikkasen joka päivä.Tekivät kevyessä nukutuksessa,ei sellaine nukutus kuin tehdään kunnon leikkaus ja tuubit nenässä ja suussa,vaan laittivat suoneen aineen.Heräsin ok.
        Uskon että suomessa osaavat asian.Tee lista kysymyksiä jos on mitä haluat kysyä lääkäriltä tai hoitajilta.
        Ota rauhallisesti pariviikkoa sen jälkeen,ei rankaa urheilua eikä kantamisia,että kohta tervehtyy.
        Tehtiin hysteroskopialla,kait ne puhaltaa ilmaa et kohtu isonee.
        Ennen leikkausta tein hysteroskopian jossa olin hereillä ja kohtuun ruiskutettiin jotain suolavetta tai jotain,ei tuntunut pahalle,vain pieni kirpaisu,lopussa vesi valui pois.Kaikki menee ihan hyvin sulla.


      • Anonyymi

        Ei ole leikkaus eikä nukuteta


      • Anonyymi

        Mulle tehdään hystersskopia,eli ei nukuteta,vaan kohdunsuun puudutetaan ja tähystetyksesessä poistetaan polyyppi,ei oo vaarallinen koska siinä ei leikata mitään,en pelkää,eikä tarvitse kenenkään peljätä


    • woman44

      No,minulta poistetiin kysta n.24wee,tehtiin tähystyksessä...iisi homma.3viiltoa vatsan alueelle.Lokakuussa-03 poistettiin koko kohtu,,josta toipuminen oli ainakin minulle hidasta,mutta parempi oli poistaa,ettei enää tuu näitä vaivoja;endometrioosia yms.Poisto tapahtui myös tähystyksellä, alapään kautta.Kyllä se pelotti ja itketti,mutta lapset on jo hankittu 3kpl--onneksi.Mut polyypin poisto on iisi juttu,,ota rauhallisesti:)paranemisia!!T:margit

    • 223 kyynel

      Auttakaa muakin!

      Mulla ollu vuoden ajan kkt ihan sekaisin! pisin aika jopa 2kk putkeen vuotanut. laskin viime vuoden vuotopäivät: 223 päivää milloin on ollut menkat! Nyt pääsin hoitoon ja todettiin polyppi. Tähystysleikkaus edessä ja pelottaa tosi paljon! Olen vasta 17 vuotias.. söin 10 päivää "terolut" nimisiä lääkkeitä että alkaisi kuukautiset, mutta eipä vielä näy ja kymmenes päivä on. Kunhan alkaa, e-pillereitä syömään toimenpiteeseen asti. Näitä muiden kokemuksia luettua joutuu taistelemaan kyyneliä vastaan jotka kuitenkin vaan tulevat.

      Minut nukutetaan, mitä riskejä siinä on?!
      Joku puhu suolavedestä jota laitetaan kohtuun ja kirpasee.. mitä tarkoitetaan?
      Uusiutuuko se polyppi todennäköisesti uudelleen?
      Voinko ikinä saada lapsia?
      Mitä oireita jälkeenpäin minulle tulee?
      Joudunko syömään särkylääkkeitä yms toimenpiteen jälkeen?
      Tasaantuuko menkkani vihdoin?
      Mitä e-pillerit vaikuttaa, miksi niitä pitää syödä?

      Jos edes johonkin osaisit vastata ni vastatkaa. Kertokaa näihin vastauksia, ja muutenkin miten kaikki todellisuudessa tapahtuu. Kommentoikaa.

      Jospa vielä saisin kunnolla nukuttua, syötyä, pystyisin kunnolla keskittyä opiskeluun jne. ennen toimenpidettä...

      Runsain kiitoksin!!!

      • moi223

        223kyynel:huolet nyt pois!!!!
        Se suolavesihuuhtelutehtiin sulle jo todennäköisesti silloin kun polyyppi ultrassa varmistettiin. Keittosuolaa käytetään siksi, että se ei kirvele niin kuin vesi tekisi ja kun kohtuun on ruiskutettu nestettä polyypin ääriviivat erottuvat ultrasssa paremmin
        Sun pitää syödä pilleritä nyt siksi, että toimenpidettä ei oikein huonon näkyvyydenn vuoksi voi tehdä vuodon aikana. Tarkoitus on varmaan, että sulla tulisi niiden myötä normimenkat ja sen jälkeen toimenpiteen ajankohdan voisi sopia.
        Nukutus on kevyt humaus ja jokseenkin vaaraton, voi olla että parina päivänä joudut ottamaan buranan sen jälkeen ja se onkin sittten siinä koko juttu.
        Tarkoitus on toki että vuotohäiriöt korjaanutvaat kun se polyyppi ei siellä vuotele.
        Ja sitten aikanaan saat ison liudan lapsia jos haluat.


    • 223 kyynel

      Kiitos tuosta viestistä!! ^ olo koheni heti! en voi muuta sanoa kuin KIITOS! :) viimeinen lause toi hymyn jo huulille! :)

      • Anonyymi

        Onko kukaan käynyt yksityisellä polyypin poistossa?
        Minkä hintainen operaatio on? Melko huonosti löytyy hintatietoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko kukaan käynyt yksityisellä polyypin poistossa?
        Minkä hintainen operaatio on? Melko huonosti löytyy hintatietoja.

        Maksaa lääkärikeskus aavassa noin 3000€. Aivan ryöstöhinta siihen nähden mikä operaatio tuo polyypin poisto on.
        Ei tainnut asiakaspalvelija tietää mistä puhuu.
        Aavan sivuilla lukee: Gynekologinen laskeumaleikkaus paikallispuudutuksessa
        alk. 2600.00 € Tuossa kyseessä paljon isompi leikkaus, kuin polyypin poisto.


      • Anonyymi

        HeHei älä suotta pelkää , oli itse juuri sellaisessa ja sain puudutuksen kaikki meni hyvin hiukan sattui loppuvaiheessa , olen 75 vuotias.
        Reippaasti vaan operoitavaksi , ei nukutusta , puudutus pistos , siinä kaikki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko kukaan käynyt yksityisellä polyypin poistossa?
        Minkä hintainen operaatio on? Melko huonosti löytyy hintatietoja.

        Luin että olisi noin 350 e
        Kunnallisessa on kai polimaksu


    • Anonyymi

      Kävin tänään kohdussa olevien kolmen polyypin poistossa. Aika oli 8.45 ja ulkona olin jo 9.10. Sinä aikana riisuuduin ja minut valmisteltiin lavitsalle. Mukana oli gynekologin lisäksi 2 hoitajaa, joista toinen seisoi vieressäni ja puheli mukavia. Puudutuspistokset, joita olin eniten jännittänyt, eivät sattuneet lainkaan. Viiden minuutin vaikutusajan jälkeen alkoi vain tuntua, että joku tekee jotain alakerrassa, mutta kipua ei missään vaiheessa. Toivottavasti menette huolta vailla toimenpiteeseen. Kipulääkkeet ennen toimenpidettä auttoivat. Ei kohtu supistellut jälkikäteen. Olo on kuin mitään ei olisi tehtykään lukuunottamatta pientä vuotoa.

    • Anonyymi

      Minulla poisttettiin polyyppi kohdusta 2.9.2023 ei nukutusta ei puudutusta, kesti n. 6-7 min ei hirveä. Ihan kivuton ei ole, mutta kestää sen. Kun kamera on kohtuun saakka saatu sit on ihan jes.

      • Anonyymi

        Just näin, ihan easybeesy. 9 min meni, supistelukipua hieman.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1779
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      41
      1575
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      47
      1529
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1477
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1457
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      2
      1122
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      2
      1102
    Aihe