sterilisaatio

vähä pelottaa

Kuinka pitkään olette ollut kipeitä sterilisaation jälkeen?

11

700

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en osaa

vastata mutta toivottavasti sä osaat mulle.oon nimittäin ite kans vakavasti ja pitkää mieheni kanssa miettiny tätä vaihtoetoo mutta....onko mulla mitään mahiksia sitä saada:ikää on 34,naimisissa 13 vuotta ei lapsia eikä niitä myöskään haluta,kierukkaa ne ei synnyttämättömälle ei mielellään laita ja pillerit ei sovi että onko sulla mulle mitään tietoo ja minkälaisessa tilanteessa itte oot,mielenkiinnolla odotan vastaustasi.

• Lain Mukaan

Lain mukaan nainen (ja myös mies) voi Suomessa nykyään saada sterilisaation ikänsä perusteella jos on täyttänyt 30 vuotta. Lääkäreillä ei ole siihen mitään sanomista jos sanot että tiedät oikeutesi.

Pelkkä ikä riittää Sinulla perusteluksi. Nuoremmilla tarvitaan muita perusteita.

• Orville
        Lain Mukaan kirjoitti:

Lain mukaan nainen (ja myös mies) voi Suomessa nykyään saada sterilisaation ikänsä perusteella jos on täyttänyt 30 vuotta. Lääkäreillä ei ole siihen mitään sanomista jos sanot että tiedät oikeutesi.

Pelkkä ikä riittää Sinulla perusteluksi. Nuoremmilla tarvitaan muita perusteita.

Ite mies. Vuosi sitten sterilisaatio ikä 32v ja 2 tenavaa. 4h sairaalassa 30 min piuhojen katkaisu, helppo nakki. 3 päivää sairaslomaa, ei saa katsos nostella mitään isompaa Pallit viikon verran kipiänä ja melkein mustina toimenpiteen jälkeen. Seksiä viikko toimenpiteen jälk. joten ei tuota ny selibaattiakaan tarttenu viettää, niin ja toimii normaalisti tulee muutakin kun lämmin henkäys talvi säässä. 2kk leikkauksesta näyte labraan ja sen jälk. voi paljaalla huoletta hommailla.

• Siiruli

30v riittää, lakiteksti löytyy netistä googlaamalla. Siinä oot kyllä väärässä ettei kierukkaa mielellään synnyttämättömälle laiteta, koska sitä ehdotetaan heti kun pyydät lääkäriltä lähetettä sterilisaatioon. Joissain kunnissa sitä ehdotetaan jopa teineille ekana vaihtoehtona, koska se on jopa sterilisaatiota varmempi. Ja joissain kunnissa ekan kierukan saa ilmaiseksi (esim Helsinki). Viimeistään kun oot sairaalassa esitarkastuksessa kysytään, että jos kuitenkin laitettais kierukka. Sen kun saa pois, eikä oo lopullinen ratkaisu ja ne on siellä huomannut että 50 % steriloiduista haluukin myöhemmin yrittää purkaa steriloinnin.

• ...
        Siiruli kirjoitti:

30v riittää, lakiteksti löytyy netistä googlaamalla. Siinä oot kyllä väärässä ettei kierukkaa mielellään synnyttämättömälle laiteta, koska sitä ehdotetaan heti kun pyydät lääkäriltä lähetettä sterilisaatioon. Joissain kunnissa sitä ehdotetaan jopa teineille ekana vaihtoehtona, koska se on jopa sterilisaatiota varmempi. Ja joissain kunnissa ekan kierukan saa ilmaiseksi (esim Helsinki). Viimeistään kun oot sairaalassa esitarkastuksessa kysytään, että jos kuitenkin laitettais kierukka. Sen kun saa pois, eikä oo lopullinen ratkaisu ja ne on siellä huomannut että 50 % steriloiduista haluukin myöhemmin yrittää purkaa steriloinnin.

SORI JOS TULIN VÄÄRIN YMMÄRRETYKSI,KÄYN YKSITYISELLÄ PUOLELLA GYNELLÄ JA HÄN ON SANONU ETTÄ KIERUKKA VOIDAAN KYLLÄ LAPSETTOMALLE LAITTAA MUTTA HÄN EI SITÄ MIELELLÄÄN TEE KUN EI OO MIKÄÄN HELPPO JUTTU MEIKÄLÄISELLE. HORMOONIKIERUKKA EI SOVI KUN EI PILLERITKÄÄN SIVU VAIKUTUSTEN VUOKSI.MULLE KIERUKKA MAKSAA 100e LÄÄKÄRIN PALKKIO.HIRVITTÄÄ VAAN KUN LÄÄKÄRI SANO ETTÄ SEN KIERUKAN LAITTO ON AIKAMOISTA REPIMISTÄ JA RYSKIMISTÄ KUN TOSIAAN NIITÄ MUKSUI EI OO. MUT OON TÄN ASIAN KAN NIIN SINUT JA VARMA.LAPSISTA KYL TYKKÄÄN KUMMITYTTÖJÄKIN ON 2 MUT OMIA EN,OON MONTA KERTAA AATELLU ETTÄ OONKO NORMAALI OLLENKAA MUT EN MÄ NIITÄ KYL NAISEN VELVOLLISUUDEN TAKIA TEE.

• 2 kk sitten
        ... kirjoitti:

SORI JOS TULIN VÄÄRIN YMMÄRRETYKSI,KÄYN YKSITYISELLÄ PUOLELLA GYNELLÄ JA HÄN ON SANONU ETTÄ KIERUKKA VOIDAAN KYLLÄ LAPSETTOMALLE LAITTAA MUTTA HÄN EI SITÄ MIELELLÄÄN TEE KUN EI OO MIKÄÄN HELPPO JUTTU MEIKÄLÄISELLE. HORMOONIKIERUKKA EI SOVI KUN EI PILLERITKÄÄN SIVU VAIKUTUSTEN VUOKSI.MULLE KIERUKKA MAKSAA 100e LÄÄKÄRIN PALKKIO.HIRVITTÄÄ VAAN KUN LÄÄKÄRI SANO ETTÄ SEN KIERUKAN LAITTO ON AIKAMOISTA REPIMISTÄ JA RYSKIMISTÄ KUN TOSIAAN NIITÄ MUKSUI EI OO. MUT OON TÄN ASIAN KAN NIIN SINUT JA VARMA.LAPSISTA KYL TYKKÄÄN KUMMITYTTÖJÄKIN ON 2 MUT OMIA EN,OON MONTA KERTAA AATELLU ETTÄ OONKO NORMAALI OLLENKAA MUT EN MÄ NIITÄ KYL NAISEN VELVOLLISUUDEN TAKIA TEE.

Kävin pari kuukautta sitten sterilisaatiossa, olen 30-vuotias nainen, ei lapsia - enkä niitä koskaan tule haluamaan tai hankkimaan.

Oli paras päätös, minkä olen koskaan tehnyt. Kaikista pillereistä (kokeilin muistaakseni kuutta ei merkkiä usean vuoden aikana) tuli kaikenlaisia vaivoja, mm. migreeni paheni lähes kaikkien kohdalla. Hormonikierukka laitettiin 2,5 vuotta sitten, ja sen laittaminen oli niin järkyttävää tuskaa, että meinasi oikeasti taju lähteä. Lääkäri sanoi silloin, että mulla olikin normaalia pienempi kohdunsuu - ja siltä se todella tuntui.

Kierukan jälkeen mulla oli jatkuvia alavatsakipuja, tuli kauhea akne ja rintaan tuli kipeä patti, joka tutkittiin, mutta mitään erityistä siitä ei löydetty. Gyne sanoi, että johtuu todennäköisesti kierukasta.

Sain tarpeekseni ja odotin kuin kuuta nousevaa päivää, että täytin 30 - ja menin seuraavalla viikolla hakemaan lähetteen sterilisaatioon. Ja kas, kaikki vaivat ovat kadonneet. Ihokin alkoi parantua heti, kun pääsin kierukasta eroon.

Maha oli toimenpiteen jälkeen kaksi päivää tosi kipeä, mutta kyllä sen kanssa toimeen tuli. Sen jälkeen kipu vähenikin huomattavasti. Leikkaushaava navassa oli kipeä huomattavasti pidempään, mutta se ei juuri menoa haitannut - sairaslomaakin sain vain kolme päivää.

Jos olet varma siitä, mitä olet tekemässä, voin suositella lämpimästi!!!!

• Siiruli
        2 kk sitten kirjoitti:

Kävin pari kuukautta sitten sterilisaatiossa, olen 30-vuotias nainen, ei lapsia - enkä niitä koskaan tule haluamaan tai hankkimaan.

Oli paras päätös, minkä olen koskaan tehnyt. Kaikista pillereistä (kokeilin muistaakseni kuutta ei merkkiä usean vuoden aikana) tuli kaikenlaisia vaivoja, mm. migreeni paheni lähes kaikkien kohdalla. Hormonikierukka laitettiin 2,5 vuotta sitten, ja sen laittaminen oli niin järkyttävää tuskaa, että meinasi oikeasti taju lähteä. Lääkäri sanoi silloin, että mulla olikin normaalia pienempi kohdunsuu - ja siltä se todella tuntui.

Kierukan jälkeen mulla oli jatkuvia alavatsakipuja, tuli kauhea akne ja rintaan tuli kipeä patti, joka tutkittiin, mutta mitään erityistä siitä ei löydetty. Gyne sanoi, että johtuu todennäköisesti kierukasta.

Sain tarpeekseni ja odotin kuin kuuta nousevaa päivää, että täytin 30 - ja menin seuraavalla viikolla hakemaan lähetteen sterilisaatioon. Ja kas, kaikki vaivat ovat kadonneet. Ihokin alkoi parantua heti, kun pääsin kierukasta eroon.

Maha oli toimenpiteen jälkeen kaksi päivää tosi kipeä, mutta kyllä sen kanssa toimeen tuli. Sen jälkeen kipu vähenikin huomattavasti. Leikkaushaava navassa oli kipeä huomattavasti pidempään, mutta se ei juuri menoa haitannut - sairaslomaakin sain vain kolme päivää.

Sanoit, että navassa haava oli kauempi pidempään. Kuinka pitkään? Mulla on alkukesästä aika sterilisaatioon ja mietin, että siirtäisinkö sen syksyyn, ettei mee kesä kärsiessä. Tykkään uida ym. Pelottaa myös et oon jotenkin erikoisen vaikea tapaus ja tulee jotain ongelmia, jotka pilaa koko kesäloman.

• Siiruli
        ... kirjoitti:

Voit hakea sen kierukan kunnalliselta puolelta vaikka muuten kävisit yksityisellä. Siellä perheneuvolassa ne laittaa kierukoita työkseen ihan koko ajan ja saat puudutuksen kohdunkaulaan jos haluat. Itse oon menossa sterilisaatioon kun en kaipaa lisäongelmia (mitä kierukasta kuitenkin monet saa) enkä halua lapsia koskaan.

• oli kipeä?
        2 kk sitten kirjoitti:

Muakin kiinnostaisi tietää, kun sanoit että "Leikkaushaava navassa oli kipeä huomattavasti pidempään" eli kuinka kauan se leikkaushaava sitten oli kipeä?
        Kauanko siinä kesti että se haava ei enää aristanut yhtään?

- myös sterilisaation haluava nainen

• asdfasfasdfasdf
        Siiruli kirjoitti:

Voit hakea sen kierukan kunnalliselta puolelta vaikka muuten kävisit yksityisellä. Siellä perheneuvolassa ne laittaa kierukoita työkseen ihan koko ajan ja saat puudutuksen kohdunkaulaan jos haluat. Itse oon menossa sterilisaatioon kun en kaipaa lisäongelmia (mitä kierukasta kuitenkin monet saa) enkä halua lapsia koskaan.

En päässyt aiemmin koneelle, mutta navan haava oli kipeä ehkä kuukauden - mutta se ei todella haittaa juuri mitään, on lähinnä kosketusarka, enkä voinut nukkua mahallani. Tai käyttää housuja, joiden vyötärö olisi ollut navan korkeudella - mutta sellaisiahan ei nykyään juuri käytetäkään :) Uimisen haava taisi estää viikon mutta ei sen jälkeen enää, ja heti seuraavana päivänä leikkauksesta sitä pitääkin alkaa jo suihkutella. Haavan paranemisen takia ei todellakaan tarvitse tai kannata siirtää leikkausaikaa, jollei sitten ole jotain todella akuuttia sen viikon aikana.

• asdfasdfasdf
        asdfasfasdfasdf kirjoitti:

En päässyt aiemmin koneelle, mutta navan haava oli kipeä ehkä kuukauden - mutta se ei todella haittaa juuri mitään, on lähinnä kosketusarka, enkä voinut nukkua mahallani. Tai käyttää housuja, joiden vyötärö olisi ollut navan korkeudella - mutta sellaisiahan ei nykyään juuri käytetäkään :) Uimisen haava taisi estää viikon mutta ei sen jälkeen enää, ja heti seuraavana päivänä leikkauksesta sitä pitääkin alkaa jo suihkutella. Haavan paranemisen takia ei todellakaan tarvitse tai kannata siirtää leikkausaikaa, jollei sitten ole jotain todella akuuttia sen viikon aikana.

, että haavahan on vain noin 1,5 cm pitkä, eli ei todellakaan ole suuri kohta, jota aristaa. Sen kanssa pärjää kyllä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1506
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1335
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      86
      993
    4. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      14
      957
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      926
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      186
      868
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      831
    8. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      801
    9. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      82
      775
    10. Kaipaan seuraasi niin

monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.
      Ikävä
      17
      740
    Aihe