Apua, todella kova lihaskipu

Mesimarjatar

Siis eikö lihaskipu joka tulee rasituksesta ole ihan toisenlaista, niin ainakin muistan.

Nyt on kuin koko kroppa tulessa, ei meinaa lihakset toimia ollenkaan, pulssi on nopea ja yleisvointi tosi huono, siis huono olo. Kuntoni on huono ja nyt liikuntarasituksen jälkeen lihakset ovat todella kipeät. Kova jatkuva polttava kipu, jotenkin tulehdustyyppinen.

Ihan jo aiheuttaa rytmihäiriöitä kun kipu on niin kova.

Mun mielestä tässä on nyt jotain outoa... en meinaa saada kättä nostettua kun on niin voimaton ja kipu on kova.

Buranaakaan ei maha oikein enää kestä.

Voiko "normaali" lihasrasituskipu olla näin voimakasta ja koko kropan kattavaa??

Olo on tosi kurja, nukuttuakaan ei saa, hirmuisen heikko olo. Olen nelikymmentä ja risat.

7

2665

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kesmisS

ei tää näin vaikeeta voi olla

• Mesimarjatar

Kysyn nimenomaan että onko tällainen normaalia lihaskipua vai ei, etten menisi turhaan lääkäriin.

Sinne ei heti pääse meni sitten työterveyteen tai päivystykseen jonottamaan tuntikausiksi...

Mutta olo on niin karmea että voihan tästä joutua lääkärillekin lähtemään.

• Andy Krans
        Mesimarjatar kirjoitti:

Kysyn nimenomaan että onko tällainen normaalia lihaskipua vai ei, etten menisi turhaan lääkäriin.

Sinne ei heti pääse meni sitten työterveyteen tai päivystykseen jonottamaan tuntikausiksi...

Mutta olo on niin karmea että voihan tästä joutua lääkärillekin lähtemään.

Jos ikää on ja ei oo pitkään aikaan treenannu niin itelläni oli kivut ihan järkyttävät,mut niiden pitäis noin 2-3viikon pääst kyllä loppua tai ainakin radikaalisti vähentyä jos särkee pitkään ni ei muuta ku hospitaaliin

• kunnon influenssa

tulossa?

• Tiitu

tuota influenssaa mäkin mietin. Mulla nimittäin tuli kaikki lihakset lääkityksestä huolimatta, ihan törkeen kipeiksi. tuntui kuin joku olisi hakannut yön aikana kepillä minua. Ja tuosta kivusta meni 5-6 päivää niin nousi kuume, lääkityksestäni (lyrica ja tulehduskipulääke motifene duol) huolimatta.

Jos tuo kipu jatkuuu, eikä muita influenssan oireita ilmaannu, mene ihmeessä lääkäriin.

• Pörri54

Kirjoitan kokemukseni vaikka tuosta aloituksesta on aikaa, en siis kuvittele vastaavani ensimmäiseen viestiin, vaan ehkä jollekulle, joka googlaa tuskissaan näitä juttuja tiedon puutteessa.

Olen itse 54, ja liikkunut suht säännöllisesti alta kolmekymppisestä. Selkäongelmien takia tuli vaan välillä vähän taukoa ennen kuin täytin 50, mutta sitten jatkoin taas liikuntaa. Sittemmin on tullut taukoja itselleni liian rankan treenin vuoksi.

Oman kokemukseni mukaan mitä enemmän tulee ikää, saa olla varovainen liikunnan kanssa. Kaksi kertaa olen mennyt ylikuntoon, kun erittäin hyväkuntoinen liikunnanohjaaja veti super rankan liikuntatreenin sis. aerobisen ja lihaskunto-osuuden. Tein tunnilla kuuliaisesti mitä ohjattiin kun sillä hetkellä jaksoin, mutta olisi pitänyt älytä ottaa paljon kevyemmin. Sehän sitten kostautui, tuli älyttömän huono ja uupunut olo. En pystynyt nukkumaan viikkoihin kunnolla, kroppa oli kuin puupökkelö ja mieliala ärtynyt. Ylikunnon kanssa ei ole leikkimistä ja minulla meni puolisen vuotta aikaa toipumiseen.

Nyt viimeisin kokemukseni kuluvalta kuukaudelta. Olen yrittänyt ottaa jumpassa iisimmin ja käynyt pilateksessa ja starttijumpissa. Joka paikassa kuitenkin toitotetaan miten pitää pitää huoli lihaskunnosta, joten esim. selkä- ja vatsalihaksia vahvistaakseni olin alkanut käymään core jumpissa. Viimeinen puolen tunnin core jumppa sai todella paljon pahaa aikaan. En olisi voinut uskoa, että ohjatussa liikunnassa ja vielä vain puolituntia kestävässä voi saada tällaisen reaktion aikaan. Ja minä sentään olen kuitenkin harrastanut liikuntaa ennenkin .

Jumpassa tehtiin hyvin lyhyen lämmittelyn jälkeen paljon liikkeitä kylkilihaksille., monta kierrosta ja paljon toistoja. Yhdessä kylkiliikkeessä käytettiin 5 kg:n levypainoa. Treenisalissa oli todella lämmintä, se on varmaan vaikuttanut huonosti nestetasapainoon vaikka join vettä tasaisesti. Seuraavana päivänä kyljet olivat ihan tönköt. Sitä seuraavana päivänä aloitin syömään tulehduskipulääkkeitä, jotka aluksi auttoivatkin. Viikon sisällä oireet kuitenkin pahenivat. En saanut nukuttua kipujen takia kunnolla. Hakeuduin lääkäriin, joka määräsi vaan vahvempaa tulehduskipulääkettä, burana 600. Aluksi nämä toivat vähän helpotusta mutta aina kun lääkkeen teho alkoi heiketä esim. yöllä, heräsin kovaan kipuun. Lopulta buranakaan ei enää auttanut ja juoksin yöllä tuskissani ympäri kotia, kun ei mikään asento, vähiten makuulla olo, tuonut helpotusta. Kokeilin jäätä kipukohtiin, ja se auttoi välillä hetkeksi, mutta sitten kipu jatkui taas. Lisäksi nousi vielä kuume kahtena iltana, tuli salamoiva päänsärky, ja selkää kutitti ja kirveli vimmatusti. Näitä oireita kun googlaa yksin öisin, saa vastauksia mitkä vie loputkin yöunet.

Menin uudelleen lääkärille ja pyysin että otetaan kaikki mahdolliset testit. Sain uuden kipulääkkeen, motifenen. Se ei auttanut ja taas oli uusi hyvin kivulias yö edessä. Testituloksissa ei onneksi ollut mitään munuaisiin, syöpään tai maksaan viittaavaa. Olin kuitenkin kauhean epäuskoinen, että kamalat kipuni voisivat johtua ainoastaan lihastulehduksesta. Vaiva paheni vaan koko ajan ja kohta koko selkä oli kuin tulessa kun milloin missäkin asennossa yritin kiemurrella. Kävin kolmannen kerran lääkärissä. Aikaa jumpasta oli kulunut yli pari viikkoa. Lääkäri määräsi panacodia. Ajattelin, että nyt helpottaa kun on vahva lääke. Otin illalla yhden, ja odottelin. Ei mitään tehoa kipuun. Aamuyöstä päätin epätoivoisena että nyt saa riittää. Lähdin sairaalan päivystyspolille.

Siellä kohtelu oli huonoa, suurin piirtein että mitäs tänne tulet pikkuvaivoinesi. Huomasivat kuitenkin, että olin aika lopussa, ja useamman tunnin odottelun jälkeen sain kankkuuni kaksi piikkiä, toinen oli joku voltaren ja toinen kipuun. Lähdin kotiin, ja ensimmäistä kerta sain nukuttua monta tuntia. Kun heräsin, olo oli taivaallinen, ts. normaali, kivuton. Ruoka maistui taas ja jaksoin tehdä asioita.

Tajusin, että selkälihakset olivat yksistään jo kipuilun ja huonoissa asennoissa makaamisen johdosta menneet niin juntturaan, että ei mikään pilleri enää auttanut. Lihakset olivat täysin kramppaantuneet. Nyt tulee huomenna kolme viikkoa täyteen jumpasta. Kipupiikkien vaikutus lakkasi yöllä. Olin illalla ottanut pitkäkestoisen tulehduskipulääkkeen alle. Silti heräsin taas kipuun. Mutta onneksi se ei ollut enää niin paha. Lisäksi sai ottaa panadolia, joten heitin 500:sen huiviin ja jatkoin unia.

Selkä ei ole vielä kunnossa. Core lihakset on edelleen tönköt. Kevyt liikunta auttaa. Kipupiikki auttoi katkaisemaan kivun kierteen. Nukkuminen auttaa lihasvammojen paranemista. Nyt päivällä en oletarvinnut enää kipulääkettä. Tulehduskipulääkekuuri on määrätty viikoksi eteen päin. Meinaan nyt kiltisti syödä sen loppuun. Matkalle lähtö edessä lauantaina. Pikkuhiljaa alkaa näyttää siltä, että sittenkin pääsen lähtemään.

Olkaa siis siskot varovaisia liikunnan kanssa. Näillä kivuilla ei ollut mitään tekemistä nuoruuden lihaskipujen kanssa.

• Pörri54

Ps. Tuo tekstissä mainittu kutina johtuu jostain yliherkkyydestä, mutta paheni varmaan siksi öisin kun iho hikoili pois tulehdusta ja raavittua ihoa kirveli. Eikä ole mikään syyhypunkki vaikka välillä epäilin jo sitäkin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6975
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe