Kokemuksia muovilaminaateista?

Hanna¤

Oon jo varannut ajankin muovilaminaattien laittamiseen neljään etuhampaaseen. Tiedän että posliiniset olisi paremmat, mutta mulla ei ole niihin juuri nyt varaa, mutta haluan kaunistaa hymyni. Hammaslääkärini sanoi että muovilaminaatteja laitetaan paljon enemmän, koska ovat paljon halvemmat. Mutta, nyt kaipaisin tietoa jos jollain on omaa kokemusta muovilaminaateista. Miten helposti tummuvat, kestävätkö, tuntuvatko omilta jne. En kaipaa kommentteja kannattaako ylipäänsä laminaatteja hampaisiin laittaa, olen asian omalta kohdaltani jo miettinyt. Tilanne voisi olla toinen jos olisi ehjät ja muuten nätit hampaat, mutta minulla ovat etuhampaatkin paikatut ja "kirjavat" sekä vielä kierot. Eli katson että tapauksessani ei hyvät hampaat hukkaan mene, jos laminointi ei niin hyväksi ratkaisuksi osoittaudukaan. Mutta siis, kiitos jo etukäteen, jos jollain on kokemusperäistä tietoa.

24

8035

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuhansia posliini-

laminaatteja, mutten ensimmäistäkään muovista.
      Säästä mielummin vielä hetki.
      T: Hammasteknikko

• vastaatko

Miksi minun nastakruunustani ei saatu hampaan värisiäni,vaan tuli keltainen lopputulos, vaikka omat hampaat valkoiset? Teetin erikoishammaslääkärillä,proteetikolla, oli monen vuoden kokemus hänellä. Valokuvakin otettiin, jota en kyllä itse nähnyt, siis ei näyttänyt mulle, eikä lopputulostakaan hän näyttänyt, ennenkuin oli sementoitu kiinni ja tulos valmis. Valitin, mutta sanoi, että tällaiset näistä tuli, ei alennusta, eikä mitään puhettakaan että olisi korjannut jos en olisi alkanut maksamaan koko lystin uudestaan. Posliinia on ja valkokultaa, ei muita vaihtoehtoja edes tarjonnut. Olen kuullut että muovisiakin tehdään, olisi ollut varmaan parempivaihtoehto, koska olisi voinut nyt päälle laittaa uuden muovikerroksen tai tms. mutta posliinin väriä ei voi muuttaa. Olisin todella kiitollinen vastauksesta.

• ei alkuperäisen kysyjän
        vastaatko kirjoitti:

Miksi minun nastakruunustani ei saatu hampaan värisiäni,vaan tuli keltainen lopputulos, vaikka omat hampaat valkoiset? Teetin erikoishammaslääkärillä,proteetikolla, oli monen vuoden kokemus hänellä. Valokuvakin otettiin, jota en kyllä itse nähnyt, siis ei näyttänyt mulle, eikä lopputulostakaan hän näyttänyt, ennenkuin oli sementoitu kiinni ja tulos valmis. Valitin, mutta sanoi, että tällaiset näistä tuli, ei alennusta, eikä mitään puhettakaan että olisi korjannut jos en olisi alkanut maksamaan koko lystin uudestaan. Posliinia on ja valkokultaa, ei muita vaihtoehtoja edes tarjonnut. Olen kuullut että muovisiakin tehdään, olisi ollut varmaan parempivaihtoehto, koska olisi voinut nyt päälle laittaa uuden muovikerroksen tai tms. mutta posliinin väriä ei voi muuttaa. Olisin todella kiitollinen vastauksesta.

Ja alkuperäinen toivoo, että ihmiset tekisivät oman "aloituksensa" eli kysymys omaan kohtaan, tähän omaani toivon vain kommentointia omaa asiaani koskien. kiitos!

• on määritellyt
        vastaatko kirjoitti:

mitä todennäköisimmin värin väärin, eikä hänellä jostain syystä ole ollut riittävää työmoraalia/kiinnostusta ottaa vastuuta työstä.

Mielestäni on erittäin vastuutonta sementoida työ suuhun kysymättä potilaan mielipidettä.

Tuollainen "tohelointi" ei ole kenenkään edun mukaista.

T:Hammasteknikko

• se on

sanottu. Säästä vielä hetki ja hanki posliiniset olet varmasti tyytyväinen.

• M.L.

itse otin puoli vuotta sitten posliiniset laminaatit neljään yläetuhampaaseen. Näitä ei millään keinolla erota luonnollisista hampaista, ja näitä ei tarvitse uusia niin kuin muovisia, jotka tulevat kuitenkin menemään pilalle aikaisemmin. Epäilen että muoviset tulevat varmasti olemaan kalliimpia loppupeleissä. Kaikki maksoi minulla posliinisissa yhteensä 1058 euroa puudutuksineen, muotteineen, hientoineen ja kaikkineen. Koko operaatioon sisältyy niin paljon kaikkea muutakin, mikä maksaa, joten laminaattien materiaali on kuitenkin vain pieni osa sitä loppusummaa. Kannattaa ehdottomasti säästää vielä hetkinen niin et varmasti tule katumaan. Jos laitat sähköpostin tähän perään, voin kirjoittaa sinulle lisää omasta kokemuksestani ja hammashoitolasta, jossa kävin.

• M.L.

luin viestisi uudestaan ja huomasin että olet jo varannut ajan. Mutta eipä se mittään. Muoviset kuitenkin joutuu joskus uusimaan, joten seuraavalla kerralla sitten voit varmasti kokeilla posliinisia, jos siltä tuntuu. :)

• *Alkuperäinen*
        M.L. kirjoitti:

luin viestisi uudestaan ja huomasin että olet jo varannut ajan. Mutta eipä se mittään. Muoviset kuitenkin joutuu joskus uusimaan, joten seuraavalla kerralla sitten voit varmasti kokeilla posliinisia, jos siltä tuntuu. :)

Toki järki sanoo, että kannattaisi odottaa niitä posliinisia, mutta nyt en millään jaksaisi! Yhtäkkiä iskenyt hirveä inho hampaisiini, ja haluan tehdä jotain. Olen ajatellut että laitatan nyt muoviset, ja sitten myöhemmin posliiniset jos/kun siltä tuntuu ja on tarve vaihtaa. Ellen sitä ennen voita tonnia=)

• ..hampaat
        *Alkuperäinen* kirjoitti:

Toki järki sanoo, että kannattaisi odottaa niitä posliinisia, mutta nyt en millään jaksaisi! Yhtäkkiä iskenyt hirveä inho hampaisiini, ja haluan tehdä jotain. Olen ajatellut että laitatan nyt muoviset, ja sitten myöhemmin posliiniset jos/kun siltä tuntuu ja on tarve vaihtaa. Ellen sitä ennen voita tonnia=)

Jos hampaat ovat kovin laajasti paikatut, pelkät posliinilaminaatit eivät riitä. Eivät yksinkertaisesti kestä, koska ne pitäisi saada kiinnitettyä omaan hammaskudokseen. Todennäköisimmin tarvitsisit keraamiset kruunut. Monenkirjavissa muovilla paikatuissa hampaissa hammaslääkärin paikkausmuovilla suoraan suussa tekemä ulkopinta voi toimia ainakin jonkin aikaa varsin hyvin. Laboratoriossa ei kannata muovilaminaattia teettää, maksaa lähes saman kuin keraaminenekin.
        Nuorille, muuten "tervehampaisille" en missään nimessä suosittelisi muovilaminaattia, se erottuu omista. Posliininen/keraaminen taas "menee täydestä".

• täällä
        ..hampaat kirjoitti:

Jos hampaat ovat kovin laajasti paikatut, pelkät posliinilaminaatit eivät riitä. Eivät yksinkertaisesti kestä, koska ne pitäisi saada kiinnitettyä omaan hammaskudokseen. Todennäköisimmin tarvitsisit keraamiset kruunut. Monenkirjavissa muovilla paikatuissa hampaissa hammaslääkärin paikkausmuovilla suoraan suussa tekemä ulkopinta voi toimia ainakin jonkin aikaa varsin hyvin. Laboratoriossa ei kannata muovilaminaattia teettää, maksaa lähes saman kuin keraaminenekin.
        Nuorille, muuten "tervehampaisille" en missään nimessä suosittelisi muovilaminaattia, se erottuu omista. Posliininen/keraaminen taas "menee täydestä".

itsellä kahdessa etuhampaassa muovilaminaatit ja ei todellakaan erotu joukosta! Tuntuu ja näyttää ihan oikeilta hampailta. Ollut nyt noin pari vuotta.

• tehtynä varmasti
        täällä kirjoitti:

itsellä kahdessa etuhampaassa muovilaminaatit ja ei todellakaan erotu joukosta! Tuntuu ja näyttää ihan oikeilta hampailta. Ollut nyt noin pari vuotta.

hyvä lopputulos.
        Muovilaminaatit kun tehdään pääsääntöisesti suussa, samaan tapaan kuin hampaan paikkauskin, onnistunut lopputulos vaatii paljon ammattitaitoa.

Kestävyysvertailu muovin ja posliinin välillä on vähän niin kuin verrattaisiin vaikkapa posliiniastiastoa muoviastiastoon, molemmissa on omat hyvät ja huonot puolensa.
        Molemmat ajaa asiaansa

T:Hammasteknikko

• Arvokas tieto!
        täällä kirjoitti:

Tosi mukava kuulla jonkun omakohtainen, hyvä kokemus. Olen ymmärtänytkin että minulle ne laminaatit tekee hammaslääkäri eikä teknikko, koska ne tehdään yhdellä kertaa. Siis samalla kertaa hiotaan, ja ne tehdään valmiiksi. no, katsotaan.. käsittääkseni tuolla hammaslääkärillä on paljon kokemusta, joten luotan kyllä ammattitaitoon. Voisitko vielä vastata, sinä jolla on ne muovilaminaatit, ovatko ne osoittaneen tummumisen merkkejä tuon kahden vuoden aikana? tai onko tullut jotain kolhuja tai halkeamia tms?

• laminaatteja harkitseva
        M.L. kirjoitti:

HEI!
        Kiinnostuin kovasti, että, missäpäin Suomea olet saanut posliinilaminaatit tuohon hintaan?
        Itse olen jo pitemmän aikaa halunnut posliinilaminaatteja, myös 4 etuhampaaseen ja hintoja mitä olen kysellyt, ne menevät kyllä reippaasti yli tuon sinun summasi.

• täällä
        Arvokas tieto! kirjoitti:

Tosi mukava kuulla jonkun omakohtainen, hyvä kokemus. Olen ymmärtänytkin että minulle ne laminaatit tekee hammaslääkäri eikä teknikko, koska ne tehdään yhdellä kertaa. Siis samalla kertaa hiotaan, ja ne tehdään valmiiksi. no, katsotaan.. käsittääkseni tuolla hammaslääkärillä on paljon kokemusta, joten luotan kyllä ammattitaitoon. Voisitko vielä vastata, sinä jolla on ne muovilaminaatit, ovatko ne osoittaneen tummumisen merkkejä tuon kahden vuoden aikana? tai onko tullut jotain kolhuja tai halkeamia tms?

ei ole tullut yhtään tummumisen merkkejä, eikä muitakaan halkeamia tms. =)

• kuutamooo
        täällä kirjoitti:

ei ole tullut yhtään tummumisen merkkejä, eikä muitakaan halkeamia tms. =)

Voisikohan posliinikruunun päälle laittaa muovisen laminaatin? On nimittäin niin että huonosti tehty,väri väärä ja erottuu omista kuin päivä yöstä. KÄRSIN...

• M.L.
        laminaatteja harkitseva kirjoitti:

HEI!
        Kiinnostuin kovasti, että, missäpäin Suomea olet saanut posliinilaminaatit tuohon hintaan?
        Itse olen jo pitemmän aikaa halunnut posliinilaminaatteja, myös 4 etuhampaaseen ja hintoja mitä olen kysellyt, ne menevät kyllä reippaasti yli tuon sinun summasi.

Ihan Helsingissä nämä teetettiin.

Ensimmäisellä tapaamiskerralla otettiin suusta muotti, jonka hammaslääkäri antoi teknikolle, joka teki ehdotuksen laminaattien muodosta. Toisella tapaamiskerralla minulla "hyväksytettiin" muotin päälle tehty malli lopullisesta hammaskaluston ulkonäöstä. Kolmannella kerralla hampaat hiottiin ja lääkäri laittoi silloin päälle muoviset väliaikaiset suojaavat paikat, jotka näyttivät sen verran hyvältä, että uskalsi liikkua ihmisten ilmoilla viikon, jonka jälkeen pli viimeinen tapaamiskerta. Tuolloin lääkäri kiinnitti lopulliset laminaatit, jotka ovat kyllä niin hienot. :D Todella sujuvasti sujui kaikki ja kuitenkin yllättävän sopivalla hinnalla pääsi, vaikka paljon tehtiin ja oli mielestäni todella ammattimaista ja hyvää palvelua.

Täällä ei käsittääkseni saa mainostaa hammashoitoloita ja palveluja, joten jos haluat, voin lähettää lisätiedot paikasta, jos annat sähköpostiosoitteen. :)

• tietoaaaa

• tietoa kaivataan
        M.L. kirjoitti:

Ensimmäisellä tapaamiskerralla otettiin suusta muotti, jonka hammaslääkäri antoi teknikolle, joka teki ehdotuksen laminaattien muodosta. Toisella tapaamiskerralla minulla "hyväksytettiin" muotin päälle tehty malli lopullisesta hammaskaluston ulkonäöstä. Kolmannella kerralla hampaat hiottiin ja lääkäri laittoi silloin päälle muoviset väliaikaiset suojaavat paikat, jotka näyttivät sen verran hyvältä, että uskalsi liikkua ihmisten ilmoilla viikon, jonka jälkeen pli viimeinen tapaamiskerta. Tuolloin lääkäri kiinnitti lopulliset laminaatit, jotka ovat kyllä niin hienot. :D Todella sujuvasti sujui kaikki ja kuitenkin yllättävän sopivalla hinnalla pääsi, vaikka paljon tehtiin ja oli mielestäni todella ammattimaista ja hyvää palvelua.

Täällä ei käsittääkseni saa mainostaa hammashoitoloita ja palveluja, joten jos haluat, voin lähettää lisätiedot paikasta, jos annat sähköpostiosoitteen. :)

hei saisinko minäkin tietoja paikasta, jossa laminaatit laitait ja hinnat yms muu kertomus, eli kokemus jne..kiitos paljon =)
        [email protected]

• tietoa hoitolasta ja koko k...
        M.L. kirjoitti:

[email protected]

• efodus
        M.L. kirjoitti:

Hei!

mua kiinnostais kanssa se paikka missä kävit laitattaa: [email protected]

• laminaatit vai ei?
        M.L. kirjoitti:

Moi!

Saisinko paikan nimen, jossa laitatit laminaatit? Jossain keskustelussa joku mainitsi, että laminoituja hampaita saatetaan joutua juurihoitamaan. Onko sinun kohdallasi jouduttu tekemään niin? Mainitsiko hammaslääkäri, joka operaation teki, siitä mahdollisuudesta?

iku_(at)luukku.com

• lisää

kertoisitko lisää toimenpiteestä mikä sulle tehtiin? olen itse suunnittelemassa samaa hampaiden vinouden takia ja haluaisin tietää lisää, missä kävit ja mitä maksoi, kuinka kauan koko operaatio kesti?
        Olen nettiä surfannut loputtomiin ja tuntuu että pk-seudulla vaihtoehtoja on niin paljon että olen ihan hukassa.
        S-postini on [email protected]

• Anonyymi

No huh, kylläpä on kovasti nousseet laminaattien hinnat. Eilen hammaslääkärini kertoi, että ne ohuet muoviset laminaatit neljään etuhampaaseen maksaisi 1500 euroa. Kuulemma n. 250 euroa maksaa kappale ja sitten työt päälle.

Kuinkahan hirveästi maksaisivat posliiniset laminaaatit?

Jos joku on laitattanut muoviset laminaatit - sellaiset, ettei hammasta tarvitse hioa kuin hippusen pintaa karhentaa korkeintaan - niin kerrothan, paljonko tuli maksamaan. Kiitos paljon.

• Anonyymi

Mene ylitöihin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      99
      7823
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5607
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      275
      4861
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4823
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      75
      3584
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2838
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      62
      2564
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2458
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2402
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2284
    Aihe