Tyhmä kysymys

Pirima

Olenko minä väärässä ,kun toinen väittää ,että kun auton laittaa alamäessä vapaalle se säästää bensaa? Minä väitän ,että ei se säästä! Kertokaa , olenko väärässä!

43

13433

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -tomppa-

      ...onko auto kaasutin- vai ruiskumoottori.

      • ja mäen alla

        sitten starttaa vasta.


      • just..
        ja mäen alla kirjoitti:

        sitten starttaa vasta.

        Minä rikoin kerran autosta startin kun kokeilin starttaa sitä vauhdissa..Oli kallis tikki,300 euroa.


      • pirima

        olla ruisku vai suihkuko se oli ja vielä nelivetoinen ja automaattivaihteinen auto.


      • AE111
        pirima kirjoitti:

        olla ruisku vai suihkuko se oli ja vielä nelivetoinen ja automaattivaihteinen auto.

        Kannattaa huomioida, ettei useiden autojen automaatteja saa vaihtaa vapaalle vauhdissa. Perehtykää ohjekirjaan tai kysykää huollosta, ennen kuin kikkailette automaatilla. Siinä ei paljon parin desin säästö lämmitä, vaihdetaan parin tonnin hintaista laatikkoa.


      • ottaa.
        just.. kirjoitti:

        Minä rikoin kerran autosta startin kun kokeilin starttaa sitä vauhdissa..Oli kallis tikki,300 euroa.

        ei avaimesta,höppänä


      • hauhun ketkiä kokenut
        ja mäen alla kirjoitti:

        sitten starttaa vasta.

        Jos sammutat moottorin avaimesta ohjaus menee lukkoon etkä saa sitä vauhdissa auki. Kerran Siurossa Murhasaaren sillalla laskin sitä suurt mäkeä VAPAALLA KUN MOOTTORI EI JARRUTTANUT AUTO LÄHTI HOLTITTOMASTI HEITTELEMÄÄN JA OLIN LÄHELLÄ KUOLEMAA. Vieläkin puistattaa.
        Muuten nykyautoissa bensiinin syöttö katkeaa auto maattisesti kun nostat jalan kaasulta ja annat rullata moottorilla.


      • heebo123
        hauhun ketkiä kokenut kirjoitti:

        Jos sammutat moottorin avaimesta ohjaus menee lukkoon etkä saa sitä vauhdissa auki. Kerran Siurossa Murhasaaren sillalla laskin sitä suurt mäkeä VAPAALLA KUN MOOTTORI EI JARRUTTANUT AUTO LÄHTI HOLTITTOMASTI HEITTELEMÄÄN JA OLIN LÄHELLÄ KUOLEMAA. Vieläkin puistattaa.
        Muuten nykyautoissa bensiinin syöttö katkeaa auto maattisesti kun nostat jalan kaasulta ja annat rullata moottorilla.

        me kaikki tiedä että ohjauslukko ei saa kytkeytyä päälle kuin vasta avainten ollessa poissa virtalukosta eikä moottorin sammuttaminen vaikuta asiaan.
        Et maininnut oliko autosi ohjauksen ja alustan osalta kunnossa mutta tuollaista episodia ei voi muuten tapahtua tai sitten olet omalla toiminnallasi aiheuttanut tilanteen.


      • Tzyde
        heebo123 kirjoitti:

        me kaikki tiedä että ohjauslukko ei saa kytkeytyä päälle kuin vasta avainten ollessa poissa virtalukosta eikä moottorin sammuttaminen vaikuta asiaan.
        Et maininnut oliko autosi ohjauksen ja alustan osalta kunnossa mutta tuollaista episodia ei voi muuten tapahtua tai sitten olet omalla toiminnallasi aiheuttanut tilanteen.

        Vaikkei laittaisi ohjauslukkoa päälle, pitää muistaa että useimmissa autoissa ohjaustehostin ja jarrutehostin lakkaavat toimimasta ja se voi yllättää. Vaadittavat voimat jarruttamiseen ja ohjaamiseen kasvavat huomattavasti.

        Muutenkin nykyautossa tuo bensan syöttö katkeaa. Sammutus ja käynnistys taas kuluttavat autoa.

        Vaarini tapasi aina mökille ajaessa säästää 'bentsiiniä' laittamalla alamäessä vapaalle ja mäen alla 'Krunts' vaihde väkisin päälle. Kun vaari ei enää saanut uutta ajokorttia, 'perin' auton, Fiat 850:n, josta oli yllättäen vaihdelaatikko hajalla.


      • heebo123
        Tzyde kirjoitti:

        Vaikkei laittaisi ohjauslukkoa päälle, pitää muistaa että useimmissa autoissa ohjaustehostin ja jarrutehostin lakkaavat toimimasta ja se voi yllättää. Vaadittavat voimat jarruttamiseen ja ohjaamiseen kasvavat huomattavasti.

        Muutenkin nykyautossa tuo bensan syöttö katkeaa. Sammutus ja käynnistys taas kuluttavat autoa.

        Vaarini tapasi aina mökille ajaessa säästää 'bentsiiniä' laittamalla alamäessä vapaalle ja mäen alla 'Krunts' vaihde väkisin päälle. Kun vaari ei enää saanut uutta ajokorttia, 'perin' auton, Fiat 850:n, josta oli yllättäen vaihdelaatikko hajalla.

        ei siitä mitään hyötyä varsinaisesti oo ja jos jotain voittaa se otetaan muualta takaisin.
        Ei ollu fiudessa suorakytkentä laatikkoo, sitten ois välikaasulla onnistunut.


    • autonisti

      Nykyautoissa -> vaihde päälle ja vaihteella jarruttaen niin kulutus on 0. Tyhjäkäynnillä (eli vapaalla) se on jotain 0,5l/h, riippuu toki autosta. Normaalisti ajaen toki auto kuluttaa ihan normaalin kulutuksen verran. Liekö sitten mitä tässä tarkoitetaan.

      • totta..

        ainakin kun omalla autolla testasin..


      • viisastelija2

        mitenkäs se moottori pysyy käynnissä jos on nolla kulutus. pyhä henkikö se sitä voimaa antaa moottorille?


      • Kiki  
        viisastelija2 kirjoitti:

        mitenkäs se moottori pysyy käynnissä jos on nolla kulutus. pyhä henkikö se sitä voimaa antaa moottorille?

        Sekun auto menee alamäkeen omalla voimallaan, niin sehän sitä moottoria pyörittää...


    • _ninpä

      Tiedän jutun kun yks äijä oli ostanut uuden auton ja ajeli sillä sitten kotiin päin liikkeestä. Tuli iso alamäki ja äijä ajatteli että säästämpä tässä vähän polttoainetta sammutti auton. virrat kunnolla pois. Meni sit rattilukko päälle. Ei kerennyt saamaan rattilukkoa pois kun olikin jo puskassa ja uus auto ihan *askaks. Että sellanen säästö!

      • maailman viisain

        mitä siinä säästää jos kerran sammuttaa ja joutuu heti sen jälkeen käynnistämään!!! käynnistys vie paljon poltto ainetta!!


    • maailman viisain

      ootte selvästi jotain kaupungilaisia. alamäessä ajetaan tietenkin vaihde päällä eikä paineta kaasua, silloin ei ruiskulla varustetuissa koneissa kulu poltto ainetta!! johan tuo opetetaan autokoulussa!! jos ajat vapaalla niin auto kuluttaa kyllä polttoainetta mutta vaihdepäällä voimansiirto pyörittää konetta ja polttoainetta ei kulu. sinä joka olet startannut auton alamäessä oletko tyhmä?

      • Valopää

        Olen tyhmä.........siksi kuljenkin nykyään vaan junalla?!


      • se nyt

        jotain polttaa jos moottori on käynnissä.


      • uioresdt
        se nyt kirjoitti:

        jotain polttaa jos moottori on käynnissä.

        Omassa autossa (diesel) moottorijarrutus on niin kova
        että alamäessä vauhti hiljenee huomattavasti jos ei paina yhtään kaasua. Kannaattaako silloin ajaa tyhjäkäynnillä vai pienellä kaasulla.
        Ps. sen auton voi muuten käynnistää alhaalla ihan mäkistartillakin (ei automaatti)


      • joo o o
        uioresdt kirjoitti:

        Omassa autossa (diesel) moottorijarrutus on niin kova
        että alamäessä vauhti hiljenee huomattavasti jos ei paina yhtään kaasua. Kannaattaako silloin ajaa tyhjäkäynnillä vai pienellä kaasulla.
        Ps. sen auton voi muuten käynnistää alhaalla ihan mäkistartillakin (ei automaatti)

        nii'i


      • vfw
        joo o o kirjoitti:

        nii'i

        Loppuu vitoseen ja se jarruttaa vielä viidessä kympissäki.


      • japinho
        uioresdt kirjoitti:

        Omassa autossa (diesel) moottorijarrutus on niin kova
        että alamäessä vauhti hiljenee huomattavasti jos ei paina yhtään kaasua. Kannaattaako silloin ajaa tyhjäkäynnillä vai pienellä kaasulla.
        Ps. sen auton voi muuten käynnistää alhaalla ihan mäkistartillakin (ei automaatti)

        ja hojottaa katalysaattori...


      • autonisti
        japinho kirjoitti:

        ja hojottaa katalysaattori...

        ja katalysaattori ei oo niitä halvimpia osia autossa.


      • tydy
        se nyt kirjoitti:

        jotain polttaa jos moottori on käynnissä.

        Ei vie bensaa ainakaan auton tietokoneen mukaan, ja kyllä autokoulussa opetaan niin tekeen. Joten aina alamäissä jalat veke polkimilta ja kulutus täys nolla!!!


    • Nimetön

      Säästät bensaa AINA kun nostat jalkasi kaasulta.Mäkeä alas ajaessa autossa kuuluu olla vaihde päällä, nosta jalkasi kaasulta ja "rullatessasi" liikennevaloihin säästät bensaa.

      • pohjoiseen tenolle

        ajan paljon vapaalla. pitkissä alamäissä joskus jopa 5km ja enemmänkin. auto tietysti tyhjäkäynnillä.rattilukon ja valojen sekä tehostimien takia moottorin pitää pyöriä. lisäksi pitää huolehtia ettei haittaa muuta liikennettä. vahinko ettei nykyisissä autoissa ole vapaakytkintä kuten oli saab92-96 malleissa. varmasti säästää polttoainetta ja moottoria muutenkin. kun kytken vaihteen laitan kierrokset sopiviksi vauhtiin nähden. kaasua pitää käsitellä rauhallisesti ettei säästetty bensa mene kiihdytyspumpun kautta harakoille. tämä pätee kaasutinmoottoreihin nokikoneista ja uusista ruiskuista en tiedä.


      • Zerno
        pohjoiseen tenolle kirjoitti:

        ajan paljon vapaalla. pitkissä alamäissä joskus jopa 5km ja enemmänkin. auto tietysti tyhjäkäynnillä.rattilukon ja valojen sekä tehostimien takia moottorin pitää pyöriä. lisäksi pitää huolehtia ettei haittaa muuta liikennettä. vahinko ettei nykyisissä autoissa ole vapaakytkintä kuten oli saab92-96 malleissa. varmasti säästää polttoainetta ja moottoria muutenkin. kun kytken vaihteen laitan kierrokset sopiviksi vauhtiin nähden. kaasua pitää käsitellä rauhallisesti ettei säästetty bensa mene kiihdytyspumpun kautta harakoille. tämä pätee kaasutinmoottoreihin nokikoneista ja uusista ruiskuista en tiedä.

        Katsokaa vaikka uusien autojen kulutus mittarista miten se vie bensaa tyhjäkäynnillä ja moottorijarrutuksella... moottorijarrutuksen aikana kulutus on 0 litraa, tietysti kannattaa olla mahdollisimman iso vaihde päällä, muttei liian iso. tyhjäkäynnillä kulutus on pienempi kuin jos ajat tasaisesti, mutta kuitenkin säästöä tulee eniten moottorijarrutuksen aikana.


    • isop.

      Onko teidän elämät pelkkää alamäkee sit ku pitää miettiä noin pikkuseikkoja pienen vaivaisen säästön takia.. AJAKAA polkupyörällä ne mäkennä niin säästö on 100 prosenttinen (jos siis omistaa pyörän ettei sitä erikseen joudu hankkimaan) sen verran vielä jos teidän koneenne huutaa mäessä niin pykälää vaan isompaan!!!

      • 205/20

        kun alamäki lähestyy niin laitat pienenpää vaihdetta sisään ja kiihdytät oikein kunnolla.sitten kun alamäki alkaa niin heität isoinman vaihteen sisään ja annat mennä hetken täysillä.jos sen jälkeen aukee vaikka pitkä suora niin pääset ajamaan ihan pintakaasulla koko matkan esim. vaikka jotain 120kmh.siinä tulee säästöä huomattavasti enenmän kun mäen alla alkaa taas kiihdyttämään autoa haluttuun nopeuteen.koitas näin tehä.menee monta litraa vähemmän bensaa pitkillä matkoilla.


      • Ylämäkeläinen

        "AJAKAA polkupyörällä ne mäkennä niin säästö on 100 prosenttinen"

        Pitäähän liikuntavammaisten päästä liikkumaan siellä missä ei joukkoliikenne kulje.

        Terveelle ihmiselle polkupyörä on tosiaan paras ja edullisin vaihtoehto katsoo sitä sitten miltä kantilta tahansa. Jos on kerran pakotettu hankkimaan auton, niin luulisi että elämässä olisi paljon suurempiakin epäkohtia korjattavana kuin joku marginaalinen bensankulutus.


      • isop.
        Ylämäkeläinen kirjoitti:

        "AJAKAA polkupyörällä ne mäkennä niin säästö on 100 prosenttinen"

        Pitäähän liikuntavammaisten päästä liikkumaan siellä missä ei joukkoliikenne kulje.

        Terveelle ihmiselle polkupyörä on tosiaan paras ja edullisin vaihtoehto katsoo sitä sitten miltä kantilta tahansa. Jos on kerran pakotettu hankkimaan auton, niin luulisi että elämässä olisi paljon suurempiakin epäkohtia korjattavana kuin joku marginaalinen bensankulutus.

        ehkä vammaisilla on sitten kuitenkin ajelusta paljon muuta ajateltavaa kuin joku mäissä säästely.. mutta täällä paljon tyyppejä jotka puhuvat 120 alamäki ajelusta, ajaako nämä tyypit sit normaalistikkin ainakin 120 km/h tällä vauhdilla ajelu ei ainakaan ole taloudellista ajoa. eli minusta on paljon suurempiakin bensan säästöön vaikuttavia tekijöitä kuin toi mäkipihistely..


      • paikkansa
        Ylämäkeläinen kirjoitti:

        "AJAKAA polkupyörällä ne mäkennä niin säästö on 100 prosenttinen"

        Pitäähän liikuntavammaisten päästä liikkumaan siellä missä ei joukkoliikenne kulje.

        Terveelle ihmiselle polkupyörä on tosiaan paras ja edullisin vaihtoehto katsoo sitä sitten miltä kantilta tahansa. Jos on kerran pakotettu hankkimaan auton, niin luulisi että elämässä olisi paljon suurempiakin epäkohtia korjattavana kuin joku marginaalinen bensankulutus.

        että vammaiset tarvivat autoja. polkupyörälläkin pääsee jos on pakko. saat kyllä mun puolesta sinäkin lähteä räntä/vesisateeseen pyörällä jos haluat. minä en lähde, kun autokin on keksitty.

        hullu saa olla, muttei tyhmä...


    • Jan

      Riippuu moottorista

      Ruiskumoottoreissa moottorijarrutus katkaisee bensansyötön, eli kulutus on silloin nolla. Tyhjäkäyntikulutuksen joku jo mainitsikin (n.0.5l/h).

      Kaasutinmoottoreissa bensansyöttö ei katkea moottorijarrutuksessa ja tyhjäkäyntiä suuremmasta kierrosluvusta johtuen kulutuskin on hieman vapaalla laskettelua suurempi.

      Eli ruiskulla jarrutellaan moottorilla ja kaasutinkoneella lasketellaan vapaalla. Älkää sammutelko autojanne alamäissä, jarrutehostimesta häviää paineet ja vaaratilanteessa vaaditaan pohkeelta roimasti voimia.

      • tinppa

        jos moottorijarrutuksella pääset menemään parisataa metriä kulutuksella 0 mutta vapaalla pääset menemään 2km niin aja ihmeessä vapaalla! ei se o,5 litraa oo mitään siihen verrattuna että joudut ajamaan rullauksen jälkeen 1,8 km kulutuksella 5-8... vai paljonko sitten viekään..


      • kyse

        vapaalle vaihtamisesta, eikä moottorijarrutuksesta. jos alamäessä päästät pelkän kaasun ylös vaihde päällä, se ei taatusti säästä mitään.


    • ei säästä

      Jos haluat ajaa alamäet bensaa säästäen niin laita nopeasti mäen puolessa välissä pakki päälle.
      Silloin alkaa bensaa säästyä heti ja jatkossakin bensan kulutus on vähäinen.
      Vaihdelaatikkoremontti tietysti jotain maksaa mutta bensaa ei kulu.
      Ihan oikeasti bensaa voit säästää siten, että luistatat kytkimellä koko ajamisen ajan hiukan, silloin moottori ei pääse antamaan kaikkea tehoa ja bensaa säästyy.

      • KULUTUKSEN VÄHENTÄMISEKSI

        MERKKIIN JA AUTOMALLIIN KATSOMATTA:VALEHTELE KULUTUS PARI LITRAA TODELLISTA PIENEMMMÄKSI. AI MUTTA NIINHÄN OLIT JO TEHNYTKIN.


    • Jos omistat ruisku auton ja on alamäki niin kannatta laitta vaihe simään ja jalka pois kaasulta tällöin loppuu polttoaineen syöttö koneeseen mutta moottori pysyy kuitekin käynnissä, vaikka ei kuluta yhtään.
      Vapaalla laskemisesta Mitä pienemmät kierrokset sitä vähemmän vie polttoainetta (mikäli jalka on kaasulla).

    • Autoinsinööri

      Vältä alamäkiä,ei tarvitse miettiä moista ongelmaa... :)

    • autoili

      Ainakin mun kulutusmittari näyttää 0 litraa kun annan moottorin rullata myötämäessä vaihde päällä mut jos laitan vapaalle niin näyttää 4 litraa eli tyhjäkäynti vie sen mukaan enempi kuin lievä moottorijarrutus..

    • LMJ

      Kun nostat jalan (uudehkossa autossa) kaasulta polttoainetta ei kulu yhtään, mutta moottori jarruttaa auton vauhtia. Jos siis tarvitset yhtään tuota jarruttavaa vaikutusta (esim. risteykseen tullessa) ÄLÄ vaihda vapaalle!

      Mutta jos ajat alamäkeä vapaalla niin, ettei sinun tarvitse hidastaa vauhtia jarrulla, säästät hiukan polttoainetta, siihen vaihtoehtoon nähden, että ajaisit vaihde päällä ja painaisit sopivasti kaasua.

      Kokonaisuutena voisin sanoa, ettei vapaan käytöllä juurikaan säästä polttoainetta, mutta risteykseen tullessa vaihde kannattaa aina pitää päällä niin kauan kuin voi.

    • että ylämäessä se

      alamäessä säästetty bensa on jo syöty.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jalankulkija kuoli. Poliisi etsii mustaa BMW Coupe -autoa, jossa on punertavat vanteet.

      Jalankulkija kuoli jäätyään auton alle Joensuussa – kuljettaja pakeni, poliisi pyytää havaintoja https://www.mtvuutiset.
      Joensuu
      238
      5484
    2. Mikä vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin sinne tyhjään tilaan, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki
      Maailman menoa
      84
      3474
    3. PÄIVÄN PARAS: Nigerialainen haki turvapaikkaa Suomesta, lähti takas huilaamaan

      kotimaahansa, koska turvapaikan saaminen kesti niin kauan. Ja tämän kertoo ihan Yle, eikä yhtään toimittaja kyseenalaist
      Maailman menoa
      134
      3316
    4. Ohjelma "Rikollisjengien Ruotsi" hyvin paljasti jakautuneen maan

      eli ns. ruotsalaiset yhdellä puolella, muslimit ja muut kehitysmaalaiset toisella puolella. Siinäkin hyvin näki mitä ma
      Maailman menoa
      42
      3063
    5. Vassarina hymyilyttää vaurastuminen persujen kustannuksella

      Olen sijottanut määrätietoisesti osan Kelan tuista pörssiosakkeisiin, ja salkku on paisunut jo toiselle sadalle tuhanne
      Maailman menoa
      72
      2939
    6. Riikka runnoo: Elisalta potkut 400:lle

      Erinomaisen hallitusohjelman tavoite 100 000 työllistä lisää yksityisellä sektorilla on kohta saavutettu. Toivotaan toiv
      Maailman menoa
      93
      2764
    7. Pidennetään viikko 8 päiväiseksi

      Ja jätetään työpäivien määrä nykyiseen 5:een. Tuo olisi kompromissiratkaisu vellovaan keskusteluun työajan lyhentämisest
      Maailman menoa
      17
      2440
    8. Pääseekö kuka tahansa hoitaja katselemaan kenen tahansa ihmisen terveystietoja?

      "Meeri selaili puhelinta uteliaisuuttaan ja katuu nyt – Moni hoitaja on tehnyt saman rikoksen Tuttujen ihmisten asiat k
      Maailman menoa
      103
      2317
    9. Miksi eristäydyt?

      Onko jokin syy kun vetäydyt omiin oloihin?
      Ikävä
      170
      1847
    10. Vapaa- ajan asunto palanut Haapavedellä

      Haapavesi päässyt Iltalehteen Vapaa- ajan asunto palanut 35 neliötä palanut. Missä päin tämä on ollut? Poliisin tutkinn
      Haapavesi
      9
      1430
    Aihe