Olenko minä väärässä ,kun toinen väittää ,että kun auton laittaa alamäessä vapaalle se säästää bensaa? Minä väitän ,että ei se säästä! Kertokaa , olenko väärässä!
Tyhmä kysymys
43
13420
Vastaukset
- -tomppa-
...onko auto kaasutin- vai ruiskumoottori.
- ja mäen alla
sitten starttaa vasta.
- just..
ja mäen alla kirjoitti:
sitten starttaa vasta.
Minä rikoin kerran autosta startin kun kokeilin starttaa sitä vauhdissa..Oli kallis tikki,300 euroa.
- pirima
olla ruisku vai suihkuko se oli ja vielä nelivetoinen ja automaattivaihteinen auto.
- AE111
pirima kirjoitti:
olla ruisku vai suihkuko se oli ja vielä nelivetoinen ja automaattivaihteinen auto.
Kannattaa huomioida, ettei useiden autojen automaatteja saa vaihtaa vapaalle vauhdissa. Perehtykää ohjekirjaan tai kysykää huollosta, ennen kuin kikkailette automaatilla. Siinä ei paljon parin desin säästö lämmitä, vaihdetaan parin tonnin hintaista laatikkoa.
- ottaa.
just.. kirjoitti:
Minä rikoin kerran autosta startin kun kokeilin starttaa sitä vauhdissa..Oli kallis tikki,300 euroa.
ei avaimesta,höppänä
- hauhun ketkiä kokenut
ja mäen alla kirjoitti:
sitten starttaa vasta.
Jos sammutat moottorin avaimesta ohjaus menee lukkoon etkä saa sitä vauhdissa auki. Kerran Siurossa Murhasaaren sillalla laskin sitä suurt mäkeä VAPAALLA KUN MOOTTORI EI JARRUTTANUT AUTO LÄHTI HOLTITTOMASTI HEITTELEMÄÄN JA OLIN LÄHELLÄ KUOLEMAA. Vieläkin puistattaa.
Muuten nykyautoissa bensiinin syöttö katkeaa auto maattisesti kun nostat jalan kaasulta ja annat rullata moottorilla. - heebo123
hauhun ketkiä kokenut kirjoitti:
Jos sammutat moottorin avaimesta ohjaus menee lukkoon etkä saa sitä vauhdissa auki. Kerran Siurossa Murhasaaren sillalla laskin sitä suurt mäkeä VAPAALLA KUN MOOTTORI EI JARRUTTANUT AUTO LÄHTI HOLTITTOMASTI HEITTELEMÄÄN JA OLIN LÄHELLÄ KUOLEMAA. Vieläkin puistattaa.
Muuten nykyautoissa bensiinin syöttö katkeaa auto maattisesti kun nostat jalan kaasulta ja annat rullata moottorilla.me kaikki tiedä että ohjauslukko ei saa kytkeytyä päälle kuin vasta avainten ollessa poissa virtalukosta eikä moottorin sammuttaminen vaikuta asiaan.
Et maininnut oliko autosi ohjauksen ja alustan osalta kunnossa mutta tuollaista episodia ei voi muuten tapahtua tai sitten olet omalla toiminnallasi aiheuttanut tilanteen. - Tzyde
heebo123 kirjoitti:
me kaikki tiedä että ohjauslukko ei saa kytkeytyä päälle kuin vasta avainten ollessa poissa virtalukosta eikä moottorin sammuttaminen vaikuta asiaan.
Et maininnut oliko autosi ohjauksen ja alustan osalta kunnossa mutta tuollaista episodia ei voi muuten tapahtua tai sitten olet omalla toiminnallasi aiheuttanut tilanteen.Vaikkei laittaisi ohjauslukkoa päälle, pitää muistaa että useimmissa autoissa ohjaustehostin ja jarrutehostin lakkaavat toimimasta ja se voi yllättää. Vaadittavat voimat jarruttamiseen ja ohjaamiseen kasvavat huomattavasti.
Muutenkin nykyautossa tuo bensan syöttö katkeaa. Sammutus ja käynnistys taas kuluttavat autoa.
Vaarini tapasi aina mökille ajaessa säästää 'bentsiiniä' laittamalla alamäessä vapaalle ja mäen alla 'Krunts' vaihde väkisin päälle. Kun vaari ei enää saanut uutta ajokorttia, 'perin' auton, Fiat 850:n, josta oli yllättäen vaihdelaatikko hajalla. - heebo123
Tzyde kirjoitti:
Vaikkei laittaisi ohjauslukkoa päälle, pitää muistaa että useimmissa autoissa ohjaustehostin ja jarrutehostin lakkaavat toimimasta ja se voi yllättää. Vaadittavat voimat jarruttamiseen ja ohjaamiseen kasvavat huomattavasti.
Muutenkin nykyautossa tuo bensan syöttö katkeaa. Sammutus ja käynnistys taas kuluttavat autoa.
Vaarini tapasi aina mökille ajaessa säästää 'bentsiiniä' laittamalla alamäessä vapaalle ja mäen alla 'Krunts' vaihde väkisin päälle. Kun vaari ei enää saanut uutta ajokorttia, 'perin' auton, Fiat 850:n, josta oli yllättäen vaihdelaatikko hajalla.ei siitä mitään hyötyä varsinaisesti oo ja jos jotain voittaa se otetaan muualta takaisin.
Ei ollu fiudessa suorakytkentä laatikkoo, sitten ois välikaasulla onnistunut.
- autonisti
Nykyautoissa -> vaihde päälle ja vaihteella jarruttaen niin kulutus on 0. Tyhjäkäynnillä (eli vapaalla) se on jotain 0,5l/h, riippuu toki autosta. Normaalisti ajaen toki auto kuluttaa ihan normaalin kulutuksen verran. Liekö sitten mitä tässä tarkoitetaan.
- totta..
ainakin kun omalla autolla testasin..
- viisastelija2
mitenkäs se moottori pysyy käynnissä jos on nolla kulutus. pyhä henkikö se sitä voimaa antaa moottorille?
- Kiki
viisastelija2 kirjoitti:
mitenkäs se moottori pysyy käynnissä jos on nolla kulutus. pyhä henkikö se sitä voimaa antaa moottorille?
Sekun auto menee alamäkeen omalla voimallaan, niin sehän sitä moottoria pyörittää...
- _ninpä
Tiedän jutun kun yks äijä oli ostanut uuden auton ja ajeli sillä sitten kotiin päin liikkeestä. Tuli iso alamäki ja äijä ajatteli että säästämpä tässä vähän polttoainetta sammutti auton. virrat kunnolla pois. Meni sit rattilukko päälle. Ei kerennyt saamaan rattilukkoa pois kun olikin jo puskassa ja uus auto ihan *askaks. Että sellanen säästö!
- maailman viisain
mitä siinä säästää jos kerran sammuttaa ja joutuu heti sen jälkeen käynnistämään!!! käynnistys vie paljon poltto ainetta!!
- maailman viisain
ootte selvästi jotain kaupungilaisia. alamäessä ajetaan tietenkin vaihde päällä eikä paineta kaasua, silloin ei ruiskulla varustetuissa koneissa kulu poltto ainetta!! johan tuo opetetaan autokoulussa!! jos ajat vapaalla niin auto kuluttaa kyllä polttoainetta mutta vaihdepäällä voimansiirto pyörittää konetta ja polttoainetta ei kulu. sinä joka olet startannut auton alamäessä oletko tyhmä?
- Valopää
Olen tyhmä.........siksi kuljenkin nykyään vaan junalla?!
- se nyt
jotain polttaa jos moottori on käynnissä.
- uioresdt
se nyt kirjoitti:
jotain polttaa jos moottori on käynnissä.
Omassa autossa (diesel) moottorijarrutus on niin kova
että alamäessä vauhti hiljenee huomattavasti jos ei paina yhtään kaasua. Kannaattaako silloin ajaa tyhjäkäynnillä vai pienellä kaasulla.
Ps. sen auton voi muuten käynnistää alhaalla ihan mäkistartillakin (ei automaatti) - joo o o
uioresdt kirjoitti:
Omassa autossa (diesel) moottorijarrutus on niin kova
että alamäessä vauhti hiljenee huomattavasti jos ei paina yhtään kaasua. Kannaattaako silloin ajaa tyhjäkäynnillä vai pienellä kaasulla.
Ps. sen auton voi muuten käynnistää alhaalla ihan mäkistartillakin (ei automaatti)nii'i
- vfw
joo o o kirjoitti:
nii'i
Loppuu vitoseen ja se jarruttaa vielä viidessä kympissäki.
- japinho
uioresdt kirjoitti:
Omassa autossa (diesel) moottorijarrutus on niin kova
että alamäessä vauhti hiljenee huomattavasti jos ei paina yhtään kaasua. Kannaattaako silloin ajaa tyhjäkäynnillä vai pienellä kaasulla.
Ps. sen auton voi muuten käynnistää alhaalla ihan mäkistartillakin (ei automaatti)ja hojottaa katalysaattori...
- autonisti
japinho kirjoitti:
ja hojottaa katalysaattori...
ja katalysaattori ei oo niitä halvimpia osia autossa.
- tydy
se nyt kirjoitti:
jotain polttaa jos moottori on käynnissä.
Ei vie bensaa ainakaan auton tietokoneen mukaan, ja kyllä autokoulussa opetaan niin tekeen. Joten aina alamäissä jalat veke polkimilta ja kulutus täys nolla!!!
- Nimetön
Säästät bensaa AINA kun nostat jalkasi kaasulta.Mäkeä alas ajaessa autossa kuuluu olla vaihde päällä, nosta jalkasi kaasulta ja "rullatessasi" liikennevaloihin säästät bensaa.
- pohjoiseen tenolle
ajan paljon vapaalla. pitkissä alamäissä joskus jopa 5km ja enemmänkin. auto tietysti tyhjäkäynnillä.rattilukon ja valojen sekä tehostimien takia moottorin pitää pyöriä. lisäksi pitää huolehtia ettei haittaa muuta liikennettä. vahinko ettei nykyisissä autoissa ole vapaakytkintä kuten oli saab92-96 malleissa. varmasti säästää polttoainetta ja moottoria muutenkin. kun kytken vaihteen laitan kierrokset sopiviksi vauhtiin nähden. kaasua pitää käsitellä rauhallisesti ettei säästetty bensa mene kiihdytyspumpun kautta harakoille. tämä pätee kaasutinmoottoreihin nokikoneista ja uusista ruiskuista en tiedä.
- Zerno
pohjoiseen tenolle kirjoitti:
ajan paljon vapaalla. pitkissä alamäissä joskus jopa 5km ja enemmänkin. auto tietysti tyhjäkäynnillä.rattilukon ja valojen sekä tehostimien takia moottorin pitää pyöriä. lisäksi pitää huolehtia ettei haittaa muuta liikennettä. vahinko ettei nykyisissä autoissa ole vapaakytkintä kuten oli saab92-96 malleissa. varmasti säästää polttoainetta ja moottoria muutenkin. kun kytken vaihteen laitan kierrokset sopiviksi vauhtiin nähden. kaasua pitää käsitellä rauhallisesti ettei säästetty bensa mene kiihdytyspumpun kautta harakoille. tämä pätee kaasutinmoottoreihin nokikoneista ja uusista ruiskuista en tiedä.
Katsokaa vaikka uusien autojen kulutus mittarista miten se vie bensaa tyhjäkäynnillä ja moottorijarrutuksella... moottorijarrutuksen aikana kulutus on 0 litraa, tietysti kannattaa olla mahdollisimman iso vaihde päällä, muttei liian iso. tyhjäkäynnillä kulutus on pienempi kuin jos ajat tasaisesti, mutta kuitenkin säästöä tulee eniten moottorijarrutuksen aikana.
- isop.
Onko teidän elämät pelkkää alamäkee sit ku pitää miettiä noin pikkuseikkoja pienen vaivaisen säästön takia.. AJAKAA polkupyörällä ne mäkennä niin säästö on 100 prosenttinen (jos siis omistaa pyörän ettei sitä erikseen joudu hankkimaan) sen verran vielä jos teidän koneenne huutaa mäessä niin pykälää vaan isompaan!!!
- 205/20
kun alamäki lähestyy niin laitat pienenpää vaihdetta sisään ja kiihdytät oikein kunnolla.sitten kun alamäki alkaa niin heität isoinman vaihteen sisään ja annat mennä hetken täysillä.jos sen jälkeen aukee vaikka pitkä suora niin pääset ajamaan ihan pintakaasulla koko matkan esim. vaikka jotain 120kmh.siinä tulee säästöä huomattavasti enenmän kun mäen alla alkaa taas kiihdyttämään autoa haluttuun nopeuteen.koitas näin tehä.menee monta litraa vähemmän bensaa pitkillä matkoilla.
- Ylämäkeläinen
"AJAKAA polkupyörällä ne mäkennä niin säästö on 100 prosenttinen"
Pitäähän liikuntavammaisten päästä liikkumaan siellä missä ei joukkoliikenne kulje.
Terveelle ihmiselle polkupyörä on tosiaan paras ja edullisin vaihtoehto katsoo sitä sitten miltä kantilta tahansa. Jos on kerran pakotettu hankkimaan auton, niin luulisi että elämässä olisi paljon suurempiakin epäkohtia korjattavana kuin joku marginaalinen bensankulutus. - isop.
Ylämäkeläinen kirjoitti:
"AJAKAA polkupyörällä ne mäkennä niin säästö on 100 prosenttinen"
Pitäähän liikuntavammaisten päästä liikkumaan siellä missä ei joukkoliikenne kulje.
Terveelle ihmiselle polkupyörä on tosiaan paras ja edullisin vaihtoehto katsoo sitä sitten miltä kantilta tahansa. Jos on kerran pakotettu hankkimaan auton, niin luulisi että elämässä olisi paljon suurempiakin epäkohtia korjattavana kuin joku marginaalinen bensankulutus.ehkä vammaisilla on sitten kuitenkin ajelusta paljon muuta ajateltavaa kuin joku mäissä säästely.. mutta täällä paljon tyyppejä jotka puhuvat 120 alamäki ajelusta, ajaako nämä tyypit sit normaalistikkin ainakin 120 km/h tällä vauhdilla ajelu ei ainakaan ole taloudellista ajoa. eli minusta on paljon suurempiakin bensan säästöön vaikuttavia tekijöitä kuin toi mäkipihistely..
- paikkansa
Ylämäkeläinen kirjoitti:
"AJAKAA polkupyörällä ne mäkennä niin säästö on 100 prosenttinen"
Pitäähän liikuntavammaisten päästä liikkumaan siellä missä ei joukkoliikenne kulje.
Terveelle ihmiselle polkupyörä on tosiaan paras ja edullisin vaihtoehto katsoo sitä sitten miltä kantilta tahansa. Jos on kerran pakotettu hankkimaan auton, niin luulisi että elämässä olisi paljon suurempiakin epäkohtia korjattavana kuin joku marginaalinen bensankulutus.että vammaiset tarvivat autoja. polkupyörälläkin pääsee jos on pakko. saat kyllä mun puolesta sinäkin lähteä räntä/vesisateeseen pyörällä jos haluat. minä en lähde, kun autokin on keksitty.
hullu saa olla, muttei tyhmä...
- Jan
Riippuu moottorista
Ruiskumoottoreissa moottorijarrutus katkaisee bensansyötön, eli kulutus on silloin nolla. Tyhjäkäyntikulutuksen joku jo mainitsikin (n.0.5l/h).
Kaasutinmoottoreissa bensansyöttö ei katkea moottorijarrutuksessa ja tyhjäkäyntiä suuremmasta kierrosluvusta johtuen kulutuskin on hieman vapaalla laskettelua suurempi.
Eli ruiskulla jarrutellaan moottorilla ja kaasutinkoneella lasketellaan vapaalla. Älkää sammutelko autojanne alamäissä, jarrutehostimesta häviää paineet ja vaaratilanteessa vaaditaan pohkeelta roimasti voimia.- tinppa
jos moottorijarrutuksella pääset menemään parisataa metriä kulutuksella 0 mutta vapaalla pääset menemään 2km niin aja ihmeessä vapaalla! ei se o,5 litraa oo mitään siihen verrattuna että joudut ajamaan rullauksen jälkeen 1,8 km kulutuksella 5-8... vai paljonko sitten viekään..
- kyse
vapaalle vaihtamisesta, eikä moottorijarrutuksesta. jos alamäessä päästät pelkän kaasun ylös vaihde päällä, se ei taatusti säästä mitään.
- ei säästä
Jos haluat ajaa alamäet bensaa säästäen niin laita nopeasti mäen puolessa välissä pakki päälle.
Silloin alkaa bensaa säästyä heti ja jatkossakin bensan kulutus on vähäinen.
Vaihdelaatikkoremontti tietysti jotain maksaa mutta bensaa ei kulu.
Ihan oikeasti bensaa voit säästää siten, että luistatat kytkimellä koko ajamisen ajan hiukan, silloin moottori ei pääse antamaan kaikkea tehoa ja bensaa säästyy.- KULUTUKSEN VÄHENTÄMISEKSI
MERKKIIN JA AUTOMALLIIN KATSOMATTA:VALEHTELE KULUTUS PARI LITRAA TODELLISTA PIENEMMMÄKSI. AI MUTTA NIINHÄN OLIT JO TEHNYTKIN.
Jos omistat ruisku auton ja on alamäki niin kannatta laitta vaihe simään ja jalka pois kaasulta tällöin loppuu polttoaineen syöttö koneeseen mutta moottori pysyy kuitekin käynnissä, vaikka ei kuluta yhtään.
Vapaalla laskemisesta Mitä pienemmät kierrokset sitä vähemmän vie polttoainetta (mikäli jalka on kaasulla).- Autoinsinööri
Vältä alamäkiä,ei tarvitse miettiä moista ongelmaa... :)
- autoili
Ainakin mun kulutusmittari näyttää 0 litraa kun annan moottorin rullata myötämäessä vaihde päällä mut jos laitan vapaalle niin näyttää 4 litraa eli tyhjäkäynti vie sen mukaan enempi kuin lievä moottorijarrutus..
- LMJ
Kun nostat jalan (uudehkossa autossa) kaasulta polttoainetta ei kulu yhtään, mutta moottori jarruttaa auton vauhtia. Jos siis tarvitset yhtään tuota jarruttavaa vaikutusta (esim. risteykseen tullessa) ÄLÄ vaihda vapaalle!
Mutta jos ajat alamäkeä vapaalla niin, ettei sinun tarvitse hidastaa vauhtia jarrulla, säästät hiukan polttoainetta, siihen vaihtoehtoon nähden, että ajaisit vaihde päällä ja painaisit sopivasti kaasua.
Kokonaisuutena voisin sanoa, ettei vapaan käytöllä juurikaan säästä polttoainetta, mutta risteykseen tullessa vaihde kannattaa aina pitää päällä niin kauan kuin voi. - että ylämäessä se
alamäessä säästetty bensa on jo syöty.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu2792548Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3001364- 1081241
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n831241Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n581185Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi971178- 441042
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi71946Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa22890- 33797