Paikattua hammasta vihloo!

Nimetön

Minulle suunnitellaan viisaudehampaiden poistoa, ja lääkäri otti sen vuoksi röntgenkuvat tammikuun alussa -07. Maaliskuussa -07 minulta lähti hampaasta paikka ja menin ensin kunnalliselle hammaslääkärille jossa siihen asennettiin tilapäinen paikka. Tilapäisen paikan laittaminen sattui kovasti ja vihloi vielä minuutteja laittamisen jälkeenkin. Lääkäri sanoi, että jos se nyt noin voimakkaasti vihloo, niin siellä on sitten jotain isompaa ja se olisi juurihoidon paikka. Itse hammasta hän sanoi siistiksi ja että varsinaisen paikan kiinnitys tulisi olemaan pikkuhomma. Hän epäili, että mitään sen kummempaa olisi.
Menin sitten omalle hammaslääkärilleni, ja hän asetti siihen paikan. Homma oli ihan perustoimenpide.Hänkin sanoi hampaan näyttävän siistiltä.

Hammas paikattiin ensimmäisen kerran joulukuussa-05, ja jo sen jälkeen hammas oli hyvin herkkä kylmälle ja kuumalle.
Paikan uusimisen jälkeen hammas oli ok, mutta nyt viimeisen viikon aikana sitä on silloin tällöin, etenkin syödessä ja juodessa, vihlonut ilkeästi. Harjaaminen ei satu.
Mitä tämä voisi olla? Kyllähän sitä luulisi, että lääkäri olisi nähnyt kuvasta jo joulukuussa jos hampaassa olisi jotain?
Pelkään todella juurihoitoa, sillä kärsin suorastaan lamaannuttavasta hammaslääkäripelosta. Olen nytkin jonottamassa sedaatiohoitoon viisaudenhampaiden poistamiseksi.

9

8001

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä vain

Minulla on vähä samantapainen ongelma ollut. Silloin joskus oli varmaan isoin reikä, mitä minulla on hampaissa ollut ja ne paikkasivat sen. Oli tuskaa myöntää se puudutuskin, koska ne melkein "lahjoi minut" että ottaisin puudutuksen, ja sitten otin. Siinä ne teki puoli tuntia porauksia ja jotai sinistä valoa tunki suuhun. Pääsin pois hammaslääkäristä ja naama oli puutuneen hammaslääkäri käynnin jälkeen 5½ tuntia! Ja kun puudutus lakkasi... mikä kipu puudutus kohdassa. Ja aina kun söin tai join jotain hammasta vihoi. Ajattelin, että kaamea vihlominen johtuu siitä puudutus paikasta, joka oli kipeä kuukauden verran, ja parantui, mutta vihlominen ei lakannut. Kesti varmaan puoli vuotta kun kärsin vihlomista, sillä en tykkäisi mennä hammaslääkäriin ja pyytää lisäapua, kun kuitenkin tulisi uusi puudutus ja kuitenkin kaksinkertainen kipu, joten päätin kestää ja sen puoli vuotta kestin ja vihlominen vain lakkasi yhtäkkiä. En tiedä mitä tapahtui, mutta se ei enää vihlonut.
      Että varmaan samaa vikaa?

• ensin vaikka

siitä vihlovan hampaan syrjältä varovasti kynnen kärjen kanssa hiukan edes takaisin, siitä mistä ien alkaa (ulkopinnalta on helpompi kokeilla, mutta kannattaa "tarkistaa" myös sisäpinta). Jos kynnellä koitettaessa vihlaisee, niin kyseessä on todennäköisesti ikenen vetäytyminen.

Harjaaminen ei välttämättä silti satu, varsinkin jos harjaa varoen ja kunnollisella harjalla jossa "karvat" eivät sojota minne sattuu.

Ikenen vetäytyminen ei ole kauhean miellyttävää, eikä oikein hyvin paranekaan itsellään, mutta jos se on vain lievää eikä tilanne pahene, niin hammas "korjaa" homman vähitellen luutumalla sieltä esilletulleesta osastaan ja vihlontakin lakkaa.

• hammaspeikko....

mun kohdalla tuomioksi tuli samanlaisessa tapauksessa juurihoito. kun menin vihlomisen takia hammaslääkäriin, lääkäri otti paikan pois ja totesi että hammas oli suurinpiirtein läpimätä ja heti aloitettiin juurihoito. kannattaa mahdollisimman pikaisesti käydä selvittämässä niin selviää vähimmällä tuskalla. Tsemppiä, kyllä se siitä

• hammaspeikko....

jatkoa vielä edelliseen mielesi rauhoittamiseksi sen verran, että minun kohdalla juurihoito ei ole sattunut oikein kunnolla yhtään vaikka kahteen eri hampaaseen se on tehty. Niin ei tarvitse sunkaan niin hirveästi pelätä jos siihen joudut:)

• minisirppi

nykyiset paikka-aineet ovat muovia. Muovipaikan jälkeen hammas on usein arka kuumalle/kylmälle, koska se muovi ei eristä niin hyvin kun tuo vanha kunnon amalgaami. kylmä/kuuma vihlonta kestää muutamasta päivästä muutamaan kuukauteen...Sinun tapauksessa voi olla että paikan alle on jäänyt bakteereita jotka ovat muhineet siellä aikansa ja raivanneet tietänsä kohti hampaan hermoa. Tuota hermosärkyähän se vihlonta on. Jos reikä ulottuu lähelle hermoa /hermoon on juurihoito ainoa vaihtoehto.

• nht

samanlainen ongelma.

muutama viikko sitten takimmainen
      poskihammas alkoi vihloa kylmästä vedestä.
      Eilen olin hammaslääkärissä ko. hampaasta
      otettiin paikka pois ja paikalle lääkepaikka.
      seuraava aika on kolmen viikon päästä.
      Vanhan paikan alla näytti ihan normaalilta.
      En muistanut, koska se oli paikattu, mutta
      nyt kun muistelen niin tod. näk. viime syksynä.

Toivottavasti selviää tällä, ilman juurihoitoa
      Itse myös hammaslääkäripelkoinen, jonka vuoksi
      olen aiheesta tälläkin hetkellä hermostunut.

• Alkup.

Huomenna soittelen lääkärille aikaa. Hieman hirvittää, mutta olisi mukava hoitaa tämä pois jaloista mahdollisimman pian.

Luulisin kyllä, että hammaslääkärini olisi nähnyt röntgenkuvasta jos paikan alla muhisi jotain?
        Eikös reiän kehittymiseen kuitenkin mene kuukausia, eli ei se ihan 1-2 kk:ssa ilmesty?

• tietoa
        Alkup. kirjoitti:

Huomenna soittelen lääkärille aikaa. Hieman hirvittää, mutta olisi mukava hoitaa tämä pois jaloista mahdollisimman pian.

Luulisin kyllä, että hammaslääkärini olisi nähnyt röntgenkuvasta jos paikan alla muhisi jotain?
        Eikös reiän kehittymiseen kuitenkin mene kuukausia, eli ei se ihan 1-2 kk:ssa ilmesty?

Todennäköisesti paikan alle on jäänyt hieman bakteereita, jotka ovat nyt villiintyneet tai sitten hammas on ärtynyt, kun sitä on porattu syvältä (mekaaninen ärsytys). Molemmissa tapauksissa on kyse pulpatulehduksesta eli hampaan ytimen tulehduksesta, joka aiheutuu kun karies (reikä) pääsee lähelle hampaan ydintä. Röntgenkuvasta ei hampaan ytimen tulehdusta pysty toteamaan, ennen kuin se on levinnyt leukaluuhun ja aiheuttanut sinne tulehduspesäkkeen. Usein tässä vaiheessa kipu on jo "helpottanut", koska hammas on kuollut. Sinun tapauksessa ei kuitenkaan näin pitkällä olla.

• Alkup.

yhä koskee, miksi?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      64
      7556
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      124
      2979
    3. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      143
      1813
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      65
      1669
    5. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      121
      1501
    6. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      171
      1451
    7. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      132
      1182
    8. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      78
      869
    9. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      47
      812
    10. Mitä haluat eniten

Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      53
      774
    Aihe