Kirjasta puuttuu

Nimetön

Selasin tänään Otavan uuden ev.lut. oman uskonnon oppikirjaa 7.-9. luokille ja 3.-5. luokkien kirjoja. Yläluokkien kirjoissa ei ole halaistua sanaa uskonnottomista ja ateisteista. Eipä kyllä alaluokkien kirjoissakaan, mutta 4. luokan kirjoissa oli sentään maininta, että jotkut oppilaat ovat muiden uskontojen tunneilla ja jotkut elämänkatsomustiedossa. Jälkimmäiseen ei ollut kuitenkaan mitään selitystä, ketkä ovat ET:ssä.

Voi siis sanoa, että uskonnnon opetuksessa nihiloidaan täysin eli vaietaan kuoliaiksi uskonnottomuus katsomuksellisena vaihtoehtona - toisin kuin muut uskonnot, joista sentään on pätkiä tekstiä ja kuviakin paljon...

Jaa, olihan yläluokkien kirjoissa sentään taulukko, jonka mukaan maailmassa olisi uskonnottomia 15 prosenttia. No, eihän se tee kuin noin miljardi ihmistä. Mutta mitään kommenttia siitä ei ollut tekstissä.

Suviatsevaisuuskasvatuksen näkökulmasta monikulttuurisessa yhteiskunnassa uskonnonopetuksen harjoittama laiminlyönti on suorastaan karmaiseva laiminlyönti, ja skandaalimainen osoitus uskonnon hegemonistiseista ja suvaitsemattomista pyrkimyksistä, merkki ns. ehkäisevän lähetystyön tekemisestä, suomeksi sanottuna aivopesusta ja indoktrinaatiota, joka on kaukana ns. tiedon jakamisesta, vaikka uskonnon opetusta paradoksaalisesti mainostetaankin tiedon jakamisella. Kyse on tärkeältä osin tiedon pimittämisestä, mitä tulee elävien ihmisten katsomuksiin ja arvoihin, sekulaariin moraaliin ja etiikkaan.

10

837

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jonkun puuttumista

      tarvitse mainita. Ateismihan on jumaluskon puutumista, uskonnottomalta taas puutuu uskonto.

      Suvaitsevaisuuskasvatusta tarvitsisivat erityisesti ateistit/uskonnottomat, sillä kukaan ei ole sen suvaitsemattomampi kuin militantti ateisti tai äkkiväärä "uskonnoton".

      • oikeasti

        Katsomusopetuksessa pitäisi kertoa olemassa olevista katsomuksista. Uskonnottomuus on olemassa oleva katsomusryhmä ilman uskontoa.
        Uskonnottomilla ei ole reikää päässä, eivät he ole vajaita vaan pikemminkin vapaita, ajatelijoita. Uskonnottomat ovat myös eettisiä ja moraalisia ihmisiä. Ja heilläbon tapakulttuuria, pitävät häitä, hautajaisia, nimiäisiä..

        Uskonnottomat ovat ollet maamme kiltein ja hiljaisin vähemmistö.. Vrt. vaikka ruotsinkieliset, islaminuskoiset, venäläiset, seksualiset vähemmistöt jne.. Ne ovat kaikki alkaneet pitää melua itsestään, uskonnottomat vielä aika vähän.. Mutta voisi olla paikallaan varautua suurempaan esilletuloon..


      • melua itsestään
        oikeasti kirjoitti:

        Katsomusopetuksessa pitäisi kertoa olemassa olevista katsomuksista. Uskonnottomuus on olemassa oleva katsomusryhmä ilman uskontoa.
        Uskonnottomilla ei ole reikää päässä, eivät he ole vajaita vaan pikemminkin vapaita, ajatelijoita. Uskonnottomat ovat myös eettisiä ja moraalisia ihmisiä. Ja heilläbon tapakulttuuria, pitävät häitä, hautajaisia, nimiäisiä..

        Uskonnottomat ovat ollet maamme kiltein ja hiljaisin vähemmistö.. Vrt. vaikka ruotsinkieliset, islaminuskoiset, venäläiset, seksualiset vähemmistöt jne.. Ne ovat kaikki alkaneet pitää melua itsestään, uskonnottomat vielä aika vähän.. Mutta voisi olla paikallaan varautua suurempaan esilletuloon..

        Uskonnottomuushan on vain uskonnon puuttumista. Kysymyksessä ei ole mikään katsomusryhmä, vaan joukko erilaisia ja eri tavoin ajattelevia ihmisiä. He ovat sitäpaitsi hyvin lähellä tavisihmisiä, jotka kyllä kuuluvat kirkkoon, mutta eivät harjoita uskontoa aktiivisesti.

        En ymmärrä, miksi uskonnonopetuksessa pitäisi uskonnottomia mitenkään huomioida. Ei musiikinopetuksessakaan huomioida epämusikaalisia ihmisiä mitenkään.


      • ajattelevia
        melua itsestään kirjoitti:

        Uskonnottomuushan on vain uskonnon puuttumista. Kysymyksessä ei ole mikään katsomusryhmä, vaan joukko erilaisia ja eri tavoin ajattelevia ihmisiä. He ovat sitäpaitsi hyvin lähellä tavisihmisiä, jotka kyllä kuuluvat kirkkoon, mutta eivät harjoita uskontoa aktiivisesti.

        En ymmärrä, miksi uskonnonopetuksessa pitäisi uskonnottomia mitenkään huomioida. Ei musiikinopetuksessakaan huomioida epämusikaalisia ihmisiä mitenkään.

        no voi voi sentään, että et ymmärrä..

        kyllähän kirkkoon kuuluvatkin ovat eri tavoin ajattelevia.. ei se tee uskonnottomistä "näkymättömiä Elinoita"

        eri tavoin ajattelevat uskonnottomat ovat "yhteensä" katsomusryhmä siinä kuin eri tavoin ajattelevat evlutitkin "yhteensä"..

        kysymys oli siitä, pitääkö niistä uskonnottomista olla hiiskahtamatta vai ei, jos kuitenkin osa luokkatovereistaon elämänkatsomustiedossa jostain ihmeellisestä syystä..

        uskonnottomatkin ovat ajattelevia ihmisiä, koita kuvitella, jopa asiosta asioista (eri) mielipidettä muodostavia kuin uskonnollisetkin


      • miksi tarvitsisi ?
        ajattelevia kirjoitti:

        no voi voi sentään, että et ymmärrä..

        kyllähän kirkkoon kuuluvatkin ovat eri tavoin ajattelevia.. ei se tee uskonnottomistä "näkymättömiä Elinoita"

        eri tavoin ajattelevat uskonnottomat ovat "yhteensä" katsomusryhmä siinä kuin eri tavoin ajattelevat evlutitkin "yhteensä"..

        kysymys oli siitä, pitääkö niistä uskonnottomista olla hiiskahtamatta vai ei, jos kuitenkin osa luokkatovereistaon elämänkatsomustiedossa jostain ihmeellisestä syystä..

        uskonnottomatkin ovat ajattelevia ihmisiä, koita kuvitella, jopa asiosta asioista (eri) mielipidettä muodostavia kuin uskonnollisetkin

        Kyllähän lapset jo pienestä pitäen saavat tietää, että kaikki ihmiset eivät usko. Jokainen vanhempi kertoo sen lapsilleen. Mutta ei noiden epäuskoisten ajatuksia ja aatteita tarvitse esitellä USKONTOTUNNEILLA.

        Uskonnonopetus on meillä lapsen oman uskonnon opetusta esim luterilaisille luterilaisuuden opetusta, ortodokseille ortodoksisuuden opetusta jne eikä mitään yleistä elämänkatsomustietoa. Kirkkoihin kuulumattomien tulee panna lapsensa ET-tunneille eikä uskonnonopetukseen.

        Historian tunnilla sen sijaan lukiossa (ainakin toivottavasti) opetetaan vähän aatehistoriaakin ja sen yhteydessä tulevat myös ateistiset aatteet esiin.


    • huhuuuu

      Ei kai nyt uskontokirjassa puhuta uskonnottomista vaan uskonnollisista. Ja jos ateismi ei ole uskonto niin eihän siitä tietenkään puhuta uskontokirjassa. Eihän kaloistakaan puhuta lintukirjassa tai vice versa.

      • pakko-opetuksessa

        Ihmisillä on katsomuksia, toisilla uskonnollisia ja toisilla samoissa asioista uskonnottomia. Yhtä lailla kuin ev.lut. oman uskonnon opetuksessa opetetaan perustietoja myös muista uskonnoista (islamista sekä juutalaisuudesta, hindulaisuudesta, buddhalaisuudesta ja shintolaisuudesta) olisi syytä kertoa myös uskonnottomista katsomuksista. Pitäähän tietää jotain toisen katsomusmaailmasta.

        Sitä paitsi onet papit ja uskonnonopettajat väittävät, että ateismikin on uskonto. Miksi siitä ei siltikään haluta kertoa. Koska se on väärää uskonnon näkökulmasta. Mutta ovathan muut uskonnotkin ja vääriä "oikean opin" näkökulmasta.

        HUOM! elämänkatsomustiedon tunneilla opetellaan myös kristinuskon perusasioita, samoin muiden uskontojen. On epäsymmetristä, että et-oppilaat oppivat uskonnosta, mutta uskontotunnille pakotetut eivät mitään uskonnottomuudsta.

        Kyselytutkimusten mukaan sitä paitsi aika suuri osa kirkkoon liitetyistä nuorista on ei-uskonnollisia (57 prosenttia) eikä moni usko korkeimpiin voimiin ja jumaliin (16 prosenttia). Näin Nuorisobarometrin mukaan. eli "omaa uskoa" onkin jokin muu kuin se mitä pakolla opetetaan.


      • Kuulostaa hyvälle

        Puhutaan raamatussakin maailman ja elikoiden luonnista, vaikka hyvin tiedätte ettei sillä ole mitään tekemistä maantiedon ja biologian kanssa.

        Jos raamattu olisi totta niin voisi olla olemassa vain yksi aine ja se olisi raamattuoppi.


    • asia on

      Opetussuunnitelman perusteiden mukaan oppilas "tutustuu muihin --- ympäröiviin uskonnollisiin ja EI-USKONNOLLISIIN KATSOMUKSIIN"
      Kyse on siis oppikirjan tekijöiden mokasta. Lisämateriaalia tarvitaan kououihin.

      OPS evankelisluterilaisen uskonnonopetuksen suhteen:
      VUOSILUOKAT 1−5
      Evankelisluterilaisen uskonnon opetuksen ydintehtävänä vuosiluokilla 1−5 on aineksien tarjoaminen oppilaan maailmankatsomuksen rakentumiseksi. Opetuksessa tutustutaan oppilaita ympäröivään uskonnolliseen maailmaan tietojen ja omien kokemusten kautta, perehdytään Raamattuun sekä rohkaistaan oppilaita eettiseen arviointiin ja vastuullisuuteen.
      TAVOITTEET
      Oppilas
      • oppii luottamusta elämään ja itseensä, kohtaamaan rohkeasti tulevaisuuden, ymmärtämään pyhän ulottuvuuden sekä näkemään uskonnon vaikutuksen omassa ja muiden elämässä
      • tutustuu Uuteen testamenttiin, Jeesuksen elämään ja opetuksiin
      • tutustuu Vanhan testamentin keskeisiin kertomuksiin
      • ymmärtää kirkkovuoden ja Jeesuksen elämänkaaren välisen yhteyden
      • tutustuu luterilaiseen kirkkoon ja seurakunnan toimintaan
      • tutustuu muihin kristillisiin kirkkoihin ja ympäröiviin uskonnollisiin ja ei-uskonnollisiin katsomuksiin
      • oppii eettisten asioiden pohdintaa, omien tunteiden ja kokemusten jakamista sekä kristillisen etiikan soveltamista.

    • Jeesus rakastaa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

      Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      105
      5721
    2. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

      (Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2562
    3. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

      Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      240
      1572
    4. Kaivattusi nimi vol.3

      Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1360
    5. Alkanut tuntua siltä

      Että taisi olla kusetusta koko homma alusta saakka.
      Ikävä
      124
      1087
    6. 6 vkoa kulunut ilman sua

      …ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      881
    7. Nii, mites ne

      Hampaat??
      Ikävä
      66
      857
    8. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

      Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      64
      853
    9. Joululahja/Jouluntoivotus

      Millainen kaivatulle
      Ikävä
      72
      775
    10. Salailu jatkuu, poliisi tutkii

      Nykyään Pienimäki toimii Ylitornion kaupunginjohtajana. HS tavoitti hänet puhelimitse. Pienimäki korosti, ettei ole enää
      Ähtäri
      17
      741
    Aihe