Voisiko, joku kertoa, mitä eroa on rabbilla ja rabbiinilla? Mietin tätä lukiessani Keski-Euroopan juutalaisten historiaa. Myös termiin rabbuuni olen törmännyt. Onko kyse transkription eroista vai onko rabbilla/rabbiinilla/rabbuunilla merkityseroja?
Kiitos, jos joku voi vastata!
Rabbi vai rabbiini?
6
1628
Vastaukset
- totuus tai tehtävä?
rabbi ja rabbiini ovat sama asia ja rabbuuni on arvokkaampi sanonta tarkoittaen minun rabbini eli opettajani.
- ...vastauksesta
Kiitos. Käytetäänkö rabbuunia yleisesti, esimerkiksi keskieurooppalaisessa perinteessä? Kyse on ilmeisesti heprean taivutusmuodoista, joita en siis hallitse.
- ...
rabbuuni: Jeshua. Opetuslapset kutsuivat Häntä sillä nimellä. (Raamattu, Uusi testamentti)
- Serafima
rabbuuni on arameaa rabbiini hepreaa.
- ...tästäkin
Se selittäisi, miksi opetuslapset käyttävät Jeesuksesta rabbuuni-nimitystä puhutellessaan häntä. Arameaahan on siellä täällä evankeliumeissa.
- rasismia vastaan
muistaakaeni saksalaista kieliasusta eikä sitä käytetä kuin joissakin Pohjois-Euroopan maissa. Rav tai rabbi on oppineen nimitys, rabbuuni on minulle tuntematon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713105
- 922875
- 512115
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201575- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181270
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232