Voisiko, joku kertoa, mitä eroa on rabbilla ja rabbiinilla? Mietin tätä lukiessani Keski-Euroopan juutalaisten historiaa. Myös termiin rabbuuni olen törmännyt. Onko kyse transkription eroista vai onko rabbilla/rabbiinilla/rabbuunilla merkityseroja?
Kiitos, jos joku voi vastata!
Rabbi vai rabbiini?
6
1676
Vastaukset
- totuus tai tehtävä?
rabbi ja rabbiini ovat sama asia ja rabbuuni on arvokkaampi sanonta tarkoittaen minun rabbini eli opettajani.
- ...vastauksesta
Kiitos. Käytetäänkö rabbuunia yleisesti, esimerkiksi keskieurooppalaisessa perinteessä? Kyse on ilmeisesti heprean taivutusmuodoista, joita en siis hallitse.
- ...
rabbuuni: Jeshua. Opetuslapset kutsuivat Häntä sillä nimellä. (Raamattu, Uusi testamentti)
- Serafima
rabbuuni on arameaa rabbiini hepreaa.
- ...tästäkin
Se selittäisi, miksi opetuslapset käyttävät Jeesuksesta rabbuuni-nimitystä puhutellessaan häntä. Arameaahan on siellä täällä evankeliumeissa.
- rasismia vastaan
muistaakaeni saksalaista kieliasusta eikä sitä käytetä kuin joissakin Pohjois-Euroopan maissa. Rav tai rabbi on oppineen nimitys, rabbuuni on minulle tuntematon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi362789Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs182597100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es432288Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks201881Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo381644Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa511575- 381493
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä251373- 341271
- 261171