Ketkä kuuluvat lähiomaisiin...

miten on

...siis kenelle kaikille hautajaisissa sanotaan "Otan osaa",vainajan äidille, isälle, siskolle, veljelle, vaimolle, miehelle, lapsille..,mutta miten lista jatkuu?
Esitetäänkö surunvalittelut esim. vainajan vaimon veljelle tai siskon miehelle jne...

11

16861

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksi sellainen

yleisin sääntö on että vain lähimmille suruvalittelut.eli jos vaimo ja lapset.Ne lasketaan vain lähiomaisiksi vaikka eläisi vielä vainajan äiti.Jos vainajalla ei omaa perhettä niin sitten vanhemmat jos vanhempia ei ole niin sitten veljet ja siskot ja niin edelleen.

• hhijjj

Kyllä vainajan isä ja äiti ovat myös lähiomaisia. Ei ehkä viranomaismielessä, mutta inhimillisesti ajatellen. On se vaan sen verran raskasta, jos oma lapsi on kuollut!

• omainen

Lähiomaisia virallisesti ovat vainajan puoliso ja lapset vainajan vanhemmat sekä vainajan sisaret ja veljet, he ovat lähimmät omaiset joille osanotto suruun sanotaan. Muita ei lasketa lähiomaisiksi, mutta mielestäni mikään ei estä sanomasta osanottoa muillekin vainajan läheisille.

• miten on

Kiitos kaikille jotka annoitte vastauksen kysymykseeni, näillä ohjeilla lähdemme saattamaan ystävämme ikilepoon.
      Kiitos.

• myös lapsenlapset

ovat lähiomaisia.

• miten on

Niin minunkin mielestäni, mummut ja papat ovat yleensä tosí tärkeitä lapsenlapsille, siis osanotto kuuluu myös heille.

• Anonyymi

Mun tädin siskon veli kuoli,oli mun kummi.
      Kaikki serkut ja muut kutsuttiin paikalle,mut eipä kuulunut.Änkytyksien jälkeen sanottiin joo,ois pitäny soittaa ja kysyy pääsemmekö.
      Siellä oli senvihaama siskonsa tytär.,kyllä.
      Niin ilosesti kerto,et voikun ihana,et kaikki serkut pääs paikalle. Sanoin,et kuka määräs tulijat, ni vastaus kesti.
      Kertokaa te psykologit mitä mieltä?

• Anonyymi

Anonyymille 3.10.2023
      En nyt ymmärrä..kerrot 'Mun tädin siskon veli kuoli. Oli mun kummi.'
      Eikös tuo vainaja ole sit samalla myös sinun setä tai eno?
      Hautajaisiin yleensä kutsutaan ne henkilöt, jotka todellisuudessa ovat olleet paljon tekemisissä vainajan kanssa. Se ei ole tae, että on ollut paljon tekemisissä vaikka olisi vainajan kummilapsi.

• Anonyymi

Milloin vainajan veljen vaimo laskee kukat kun veli on kuollut ja olen leski.siis missä järjestyksessä ???

• Anonyymi

Kyllä äiti menee lesken edelle ja surussa se mitataan kantaen rinnassaan hautaan asti.
      Lesket jäävät useinkin hauskan pitoonsa unohtaen jopa haudalla käynnit, uusi jo kainalossa. Niin se vaan on.

• Anonyymi

Tämä sopinee aloitukseen kaikille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3643
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2479
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      37
      2333
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2097
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1582
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1569
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1412
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      129
      1329
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      275
      1310
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1285
    Aihe