Eli harvassa ovat varmaankin ne tytöt, jotka joutuvat ottamaan jälkiehkäisyn ennen varsinaisten e-pillereiden aloittamista. Minä olen yksi niistä, ja tämä asia koitui erittäin ongelmalliseksi minun kohdalla ja haluaisinkin kehottaa teitä välttämään terveydenhoitajan sanaa ja kääntymään oman lääkärin puolelle. Minulla nimittäin alkoi viikko jälkiehkäisyn jälkeen niukka vuoto, enkä tienyt tulisiko minun aloittaa pillerit tällöin. Kuukautisten ei ollut vielä määrä alkaa. Kysyin terkkarilta asiasta ja hän sanoi, että minun tulee alottaa pillerit jälkiehkäisystä johtuvan vuodon alkamispäivänä. Uskoin. Tämä alotusajankohta veti kuitenkin kroppani aika sekaisin. Kerroin
lääkärilleni tästä ja hän sanoi, että pillereitä ei missään tapauksessa pitäisi aloittaa noin. Niukka vuoto jälkiehkäisyn jälkeen voi merkata raskautta. Onneksi kuitenkin raskaustesti näytti negatiivista. Nyt on väliviikko, odottelen kuukautisia. En vaan tiedän tuleeko niitä vielä, koska pillerit on aloitettu miten on! Jos ei tule, ainoa vaihtoehto on lopettaa pillerit, odotella menkkoja ja sitten alottaa uudestaan. Mainiota sekasotkua kropalle. Elimistö kiittää! Mitä tästä opimme: älkää uskoko terkkaria e-pillereiden suhteen, kysykää lääkäriltä suoraan!!
lääkärilleni tästä ja hän sanoi, että pillereitä ei missään tapauksessa pitäisi aloittaa noin. Niukka vuoto jälkiehkäisyn jälkeen voi merkata raskautta. Onneksi kuitenkin raskaustesti näytti negatiivista. Nyt on väliviikko, odottelen kuukautisia. En vaan tiedän tuleeko niitä vielä, koska pillerit on aloitettu miten on! Jos ei tule, ainoa vaihtoehto on lopettaa pillerit, odotella menkkoja ja sitten alottaa uudestaan. Mainiota sekasotkua kropalle. Elimistö kiittää! Mitä tästä opimme: älkää uskoko terkkaria e-pillereiden suhteen, kysykää lääkäriltä suoraan!!
Vastaukset 8
Vanhimmat
Toinen hyvä paikka, josta voi kysyä jos jokin asia pillereiden käytön suhteen arveluttaa, on apteekki. Siellä niillä on laajat tiedot lääkkeiden käytöstä ja vaikutuksista (joskun joissain asioissa jopa paremmat kuin lääkäreillä). Jos eivät siellä osaa auttaa niin ohjaavat varmasti lääkäriin.
Voisit noudattaa omaa neuvoasi ennen kuin teet mitään uutta typerää. Tuohon viitaten: "Jos ei tule, ainoa vaihtoehto on lopettaa pillerit, odotella menkkoja ja sitten alottaa uudestaan."
Lääkärillä (ja minulla) saattaa nimittäin olla täysin erilainen käsitys siitä, miten pitää ja kannattaa toimia. Tai jos välttämättä haluat sotkea hormonitoimintaasi vielä lisää, niin lopeta toki pillerit.
eli oma lääkärini sanoi, että ainoa vaihtoehto on tehdä noin jos menkat eivät ala! eipä ole omia neuvoja nuo.
Minulla alkoi jälkiehkäisytabletin jälkeen tasan viikon päästä runsas vuoto. aloitin silloin pillerit. runsasta vuotoa kesti noin viikon verran. oikeestikin minulla ois pitäny alkaa noihin aikoihin kuukautiset, mutta ne ovat epäsäännölliset joten en voinut tietää tarkkaa päivää. noh nyt on 2 viikkoa ollut jo vuotoa, jälkimmäinen viikko niukempaa. Yhdynnät on onnistuneet koska vuotoa ei tule koko aikaa eikä se ole runsasta.
Onko siis kaikki okei?
viikon söisin vielä pillereitä ja sitte ois ensimmäisen taukoviikon aika vaikka edellinenki vuoto jatkuu. Noh, kai tää on normaalia näin alussa..toivottavasti aloitin nyt oikeaan aikaan nuo pillerit :/ hermostuttaa.
tiputtelu- ja läpäisyvuoto on ihan normaalia pillereiden aloittavalle. Minullakin kesti tämä kyseinen vuoto koko eka pilleriliuskan ajan. viimeisen pillerin otin perjantaina ja nyt eilen eikä tänään ole ollut mitään vuotoa, huomenna tai ylihuomenna tulisi alkaa kuukautisten, ellei nyt hormonitoimintani ihan sekaisin ole! sinunkin kannattaa ihan rauhassa odotella taukoviikkoon asti. Jos tätä läpäisyvuotoa kestää yli 2kk, ota yhteyttä lääkäriin. Tällöin kuulemma täytyy harkita pillerimerkin vaihtoa.
lääkäriltä, eikä keskustelupalstalta:)
lääkärit sen paremmin kuin kukaan muukaan välttämättä ole mikään jumalan asemassa tässä, siis tarkoittaen, että ei ole välttämättä yhtä ja oikeaa tapaa hoidella nuo asiat. Lääkärin titteli vielä ei tarkoita, että oikeastaan tietää vielä noista jutuista jotenkin varman oikean tavan, ja koska ihmisen hormonitoiminta ja noiden valmisteiden vaikutukset ovat niin monimutkaisia, kukaan koko maailmassa ei siksi pysty tarkalleen sanomaan, millä tavalla toimiminen varmasti pistää hormonit sekaisin, ja millä tavalla toimiminen taas ei.
E-pillereiden ottaminen muulloin, kuin kierron ensimmäisenä päivänä ei varsinaisesti pistä hormoneitasi sekaisin sen enempää, kuin niiden aloittaminen jonain toisena päivänä. Ensimmäisenä päivänä ottaminen on nykyään vallitseva käytäntö, koska silloin ehkäisyteho saavutetaan nopeimmin, ovulaatio ei ehdi tapahtua vielä uudessa kierrossa etkä suurimmalla todennäköisyydellä ole raskaana. Mutta siis periaatteessa pillerit voisi aloittaa muulloinkin. Pillerit joka tapauksessa pyrkivät tainnuttamaan oman hormonituotantosi, ja ne tekevät sen ennemmin tai myöhemmin vaikka aloittaisit milloin aloitat. Koska olet jo tehnyt negatiivisen raskaustestin, en näe lääkärin logiikkaa, miksi kehoasi pitäisi rassata lopettamalla pillerit, jos menkkasi eivät tule. Mitä luultavammin ne nyt tulevat, tai sitten tulevat viimeistään seuraavan laatan lopussa. Joskushan pillereiden käyttäjillä menkat voivat jäädä muutenkin tulematta ekalla tauolla. Jos olisi epäilys raskaana olemisesta, silloin ymmärtäisin tuon lopettamisen. Ehkä lääkäri ei tiennyt negatiivisesta testistäsi? Mutta muuta lääketieteellistä perustelua sille en keksi sitten millään, enkä ole koskaan kuullut kenenkään muun lääkärin toimineen tuolla tavalla.
kyllä lääkäri tiesi negatiivisen testin tuloksen, koska teetin sen terveyskeskuksessa, mtuta en ymmärrä itsekään lääkäriäni. Hän sanoi, että jos kuukautisia ei kuulu, pitää saada hormonitoiminta tasapainoon silleen, että pitää tauon ja aloittaa pillerit uudestasan 1. vuotopäivänä. En ymmärrä asiaa, kun toinen puhuu minulle toista ja toinen toista. Mutta toivottavasti kuukautiset nyt alkavat, en jaksa sumplia tämän pilleriasian kanssa. :(