Paavali pakanoitten apostoli, Gal. 1:11-24

KRISTUS ON KUTSUNUT PAAVALIN APOSTOLIKSI
Gal. 1:11-24

1:11 Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista;
1:12 enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.
1:13 Olettehan kuulleet minun entisestä vaelluksestani juutalaisuudessa, että minä ylenmäärin vainosin Jumalan seurakuntaa ja sitä hävitin
1:14 ja että edistyin juutalaisuudessa pitemmälle kuin monet samanikäiset heimossani ja ylen innokkaasti kiivailin isieni perinnäissääntöjen puolesta.
1:15 Mutta kun hän, joka äitini kohdusta saakka on minut erottanut ja kutsunut armonsa kautta, näki hyväksi
1:16 ilmaista minussa Poikansa, että minä julistaisin evankeliumia hänestä pakanain seassa, niin minä heti alunpitäenkään en kysynyt neuvoa lihalta ja vereltä,
1:17 enkä lähtenyt ylös Jerusalemiin niiden luo, jotka ennen minua olivat apostoleja, vaan menin pois Arabiaan ja palasin taas takaisin Damaskoon.
1:18 Sitten, kolmen vuoden kuluttua, minä menin ylös Jerusalemiin tutustuakseni Keefaaseen ja jäin hänen tykönsä viideksitoista päiväksi.
1:19 Mutta muita apostoleja minä en nähnyt; näin ainoastaan Jaakobin, Herran veljen.
1:20 Ja mitä kirjoitan teille, katso, Jumalan kasvojen edessä minä sanon, etten valhettele.
1:21 Sitten menin Syyrian ja Kilikian paikkakuntiin.
1:22 Mutta olin kasvoiltani tuntematon Juudean seurakunnille, jotka ovat Kristuksessa.
1:23 Heidän kuuloonsa oli vain tullut: "Meidän entinen vainoojamme julistaa nyt sitä uskoa, jota hän ennen hävitti";
1:24 ja he ylistivät Jumalaa minun tähteni.
--
Paavali oli saanut evankeliumin Jeesukselta:
”Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut” (j. 11,12).
Apostolien Tekojen (9:1-9) laajemman kuvauksen mukaan oleellista tässä ilmoituksessa oli Ylösnousseen kohtaaminen (1. Kor. 9:1) näyssä (ilmestyksessä).
Näin Paavali haluaa kertoa galatalaisille, että hänen apostolin virkansa on saatu suoraan itse Jeesukselta Kristukselta. Ja kutsun tähän virkaan hän oli saanut jo äitinsä kohdussa (j. 15).
Jumalan valinta oli näin ollen täysin riipumaton ihmisestä itsestään, hänen kelvollisuudestaan tai teoistaan.

Näin Paavali korostaa voimakkaasti riippumattomuuttaan .
Hänen ei tarvinnut hakea Jerusalemin alkukristityiltä tietoja eikä neuvoja (j. 16).
Valheveljet väittivät taas, että Paavali ei ollut mikään todellinen ja aito apostoli. Hän ei ollut kulkenut Jeesuksen kanssa kuten Pietari (Keefas, j. 18) ja muut.
Sentähden Paavalin oppikaan ei heidän mielestään ollut pätevää eikä täysin arvovaltaista.
--
Apostolit olivat miehiä, jotka itse Kristus valitsi elämänsä tapahtumien silminnäkijöiksi.
He näkivät Jeesuksen hänen ylösnousemuksensa jälkeen.

Paavali ei ollut Jeesuksen seuraaja tämän vaeltaessa maan päällä.
Hänellä oli kuitenkin edellytykset apostoliksi, sillä hän oli nähnyt Jeesuksen tämän ylösnousemuksen jälkeen.
Damaskon tiellä Kristus ilmestyi hänelle, joten hän saattoikin sanoa; "Enkö minä ole apostoli? enkö minä ole nähnyt Jeesusta, Herraamme? (1. Kor. 9:1).
---
Nikean uskontunnustus: "...uskomme yhden, pyhän, yhteisen ja apostolisen seurakunnan.
--
1. Suo, Herra, sama Henki meille kuin annoit kerran apostoleille.
Hän heidät johti vaarain teille rohkeina viemään sanaa kaikille.
He veivät armokutsun maailmaan, Henkesi auttoi siihen uskomaan.

2. Siis anna Hengen yhä ohjata kaikkialla työtäsi, ja kutsu vielä, Herra pyhä,
työntekijöitä valtakuntaasi. On paljon kypsynyttä eloa, vaan vähän väkeä on pellolla.

(Virsi 168:1,2)

37

711

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jeesus sanoi opetuslapsilleen opettaessaan tulemuksestaan ja maailman lopun merkeistä: "..teidät annetaan vaivaan, ja teitä tapetaan, ja te joudutte kaikkien kansojen vihattaviksi minun nimeni tähden" (Matt. 24:9).

      Apostoleiden kohdalla tämä toteutui kirjaimellisesti. Ainoastaan Johannes perimätiedon mukaan kuoli luonnollisen kuoleman.

      MITÄ PERIMÄTIETO KERTOO APOSTOLIEN KUOLEMASTA?

      MATTEUS mestattiin Etiopiassa.
      MARKUS kuoli Aleksandriassa, kun häntä oli ensin vedetty pitkin katuja.
      LUUKAS hirtettiin öljypuuhun Kreikassa.
      JOHANNES heitettiin kiehuvaan öljykattilaan, mutta hän ei kuollut. Hänet ajettiin maanpakoon Patmos-saarelle 96-vuotiaana.
      PIETARI ristiinnaulittiin pää alaspäin Roomassa.
      JAAKOB nuorempi syöstiin temppelin harjalta alas ja maahan pudottuaan lyötiin kuoliaaksi miekalla.
      FILIPPUS hirtettiin pilariin Fryygiassa.
      BARTOLOMEUS nyljettiin elävänä.
      ANDREAS sidottiin ristiin. Hän saarnasi siinä vainoojillensa hengenlähtöön saakka.
      TUOMAS. Hänen ruumiinsa läpi iskettiin seiväs Intiassa.
      JUUDAS, joka on kirjoittanut Juudan kirjeen, ammuttiin nuolilla kuoliaaksi.
      MATTIAS kivitettiin ja mestattiin.
      BARNABAS kuoli juutalaisten kivittämänä Salonikissa.
      PAAVALI, joka kirjoitti hengellisessä mielessä kuolevansa joka päivä, mestattiin Neron aikana Roomassa.

    • jaina

      Ajatteles, ilman Jeesusta vois viitata kintaalle kaikenmaailman toisenposken poliitikoinnille, lähimmäisensä rakastamiselle, kunnioittamisesta nyt puhumattakaan ja
      sais
      huudella rasismiaan ilmaan mitään häpyä.
      Ai,
      mutta niinhän fundiskrisseli tekeekin. Aamen.


      Selvyydeksi: kumman sana painaa sinulle henk.koht. enemmän Jeesuksen vai Paavalin?

      • säälien

        Jauhat taas samaa tyhjää 'krisseli' löpinääsi, jaina-parka.
        Lopeta ja tee parannus! Saat Jeesukselta uuden elämän.

        Rukoile hartaasti Jumalaa, tutki nöyränä evankeliumin sanomaa ja
        Paavalin kirjeitä. Sieltä löydät totuuden lähteille.


      • säälien kirjoitti:

        Jauhat taas samaa tyhjää 'krisseli' löpinääsi, jaina-parka.
        Lopeta ja tee parannus! Saat Jeesukselta uuden elämän.

        Rukoile hartaasti Jumalaa, tutki nöyränä evankeliumin sanomaa ja
        Paavalin kirjeitä. Sieltä löydät totuuden lähteille.

        "Rukoile hartaasti Jumalaa, tutki nöyränä evankeliumin sanomaa ja
        Paavalin kirjeitä. Sieltä löydät totuuden lähteille".
        ---
        Aivan!
        Tutkippa vaikka Jeesuksen opetusta hyvästä paimenesta.
        Eilen oli nimittäin hyvän Paimenen sunnuntai (Tekstinä Joh. 10:11-16).

        Jeesuksen ajan Palestiinassa paimentolaisammatin harjoittaminen oli raskasta. Lampaiden hyvät laidunmaat saattoivat olla vähissä.
        Monet vaarat vaanivat lampaita. Erämaassa saattoi liikkua varkaita ja rosvojoukkoja. Myös villipedot olivat uhkana. Daavid kertoo taistelleensa leijonaa ja karhua vastaan.

        Hyvä paimen pitää lampaistaan huolen ja vie ne hyville laidunmaille. Lampaat mielellään seuraavat sellaista paimenta. Hän joutuu jopa antamaan joskus henkensä puollustaessaan laumaansa.

        Niinpä on hyvä paimen vertauskuvana sille Kaitsijalle, joka säälien ajattelee heikkoja lampaitansa; Jeesus on meidän armahtajamme. Miksi et lähtisi seuraamaan tällaista Paimenta, joka on uhrannut itsensä ristillä minun ja sinun syntien tähden.
        Siinä on osoitus Jumalan rakkaudesta meitä langenneita ihmisiä kohtaan (Joh. 3:16).

        Vastakohtana hyvälle paimenelle on palkkapaimen (kuten valheapostolit), joka ei laumaa säästä, vaan ajaa vain omia etujaan. Sellainen paimen ei huolehdi laumastaan ja sen ruokkimisesta, vaan vie ihmisen eksyksiin ja perikatoon.

        Kumpaa paimenta sinä haluat seurata; hyvää paimenta (Jeesusta) vai palkkapaimenta (sielunvihollista)?
        Damaskon tiellä Jeesus kohtasi Paavalin. Paavalista, entisestä vainoojasta, tuli Jeesuksen seuraaja (Apt. 9:1-19).
        Ota sinäkin vastaan, Paavalin tavoin, Jeesus. Saat uuden elämän!
        ---
        ”Kaikki eksyneetkin lampaat saata, Jeesus, laumaasi,
        ettei niitä pedon hampaat raatelisi, surmaisi.
        Harhateiltään kotiin tuo ne, että yksi lammashuone, yksi paimen olisi".


      • kieltämättä
        Tapio522 kirjoitti:

        "Rukoile hartaasti Jumalaa, tutki nöyränä evankeliumin sanomaa ja
        Paavalin kirjeitä. Sieltä löydät totuuden lähteille".
        ---
        Aivan!
        Tutkippa vaikka Jeesuksen opetusta hyvästä paimenesta.
        Eilen oli nimittäin hyvän Paimenen sunnuntai (Tekstinä Joh. 10:11-16).

        Jeesuksen ajan Palestiinassa paimentolaisammatin harjoittaminen oli raskasta. Lampaiden hyvät laidunmaat saattoivat olla vähissä.
        Monet vaarat vaanivat lampaita. Erämaassa saattoi liikkua varkaita ja rosvojoukkoja. Myös villipedot olivat uhkana. Daavid kertoo taistelleensa leijonaa ja karhua vastaan.

        Hyvä paimen pitää lampaistaan huolen ja vie ne hyville laidunmaille. Lampaat mielellään seuraavat sellaista paimenta. Hän joutuu jopa antamaan joskus henkensä puollustaessaan laumaansa.

        Niinpä on hyvä paimen vertauskuvana sille Kaitsijalle, joka säälien ajattelee heikkoja lampaitansa; Jeesus on meidän armahtajamme. Miksi et lähtisi seuraamaan tällaista Paimenta, joka on uhrannut itsensä ristillä minun ja sinun syntien tähden.
        Siinä on osoitus Jumalan rakkaudesta meitä langenneita ihmisiä kohtaan (Joh. 3:16).

        Vastakohtana hyvälle paimenelle on palkkapaimen (kuten valheapostolit), joka ei laumaa säästä, vaan ajaa vain omia etujaan. Sellainen paimen ei huolehdi laumastaan ja sen ruokkimisesta, vaan vie ihmisen eksyksiin ja perikatoon.

        Kumpaa paimenta sinä haluat seurata; hyvää paimenta (Jeesusta) vai palkkapaimenta (sielunvihollista)?
        Damaskon tiellä Jeesus kohtasi Paavalin. Paavalista, entisestä vainoojasta, tuli Jeesuksen seuraaja (Apt. 9:1-19).
        Ota sinäkin vastaan, Paavalin tavoin, Jeesus. Saat uuden elämän!
        ---
        ”Kaikki eksyneetkin lampaat saata, Jeesus, laumaasi,
        ettei niitä pedon hampaat raatelisi, surmaisi.
        Harhateiltään kotiin tuo ne, että yksi lammashuone, yksi paimen olisi".

        Nyt olet Tapio-kiltti tainnut hukata konseptisi!
        Rohkenen ehdottaa sinulle ainakin hiukan lisää särmää ja kipinää tyyliisi. Pelkkä lempeä hyminä tehoaa sekin joskus, mutta monissa tilanteissa on paikallaan reippaampi, kuitenkin rakastava meininki.

        Niin, Paimen pitää huolta lampaistaan, mutta vain niistä jotka ovat halukkaita laumassa pysymään tai sinne tulemaan. Ja niinhän se on, että oikea Hyvä Paimen lähtee etsimään kadonnutta lammastaan.

        Jaksatko vielä lukea nim. Jainan viestin ja vastauksen siihen. Ihminen, joka toistuvasti väittää Jeesuksen ja Paavalin opetuksen olevan ristiriidassa keskenään, ei ole vielä - tai enää - Hyvän Paimenen laumassa. Sinne me hänet haluaisimme, epäilemättä, siitähän me olemme samaa mieltä..!

        Mutta oman ymmärrykseni mukaan on siis tilanteita, joissa me tarvitsemme rohkeita ja voimakkaita kehotuksia ymmärtääksemme tulla tai palata Hyvän Paimenen luokse. Sitä tuo vastaus Jainalle tarkoitti. Ehkä se näytti sinusta pahalta; tarkoitus oli kuitenkin opastaa ja varoittaa.


      • kieltämättä kirjoitti:

        Nyt olet Tapio-kiltti tainnut hukata konseptisi!
        Rohkenen ehdottaa sinulle ainakin hiukan lisää särmää ja kipinää tyyliisi. Pelkkä lempeä hyminä tehoaa sekin joskus, mutta monissa tilanteissa on paikallaan reippaampi, kuitenkin rakastava meininki.

        Niin, Paimen pitää huolta lampaistaan, mutta vain niistä jotka ovat halukkaita laumassa pysymään tai sinne tulemaan. Ja niinhän se on, että oikea Hyvä Paimen lähtee etsimään kadonnutta lammastaan.

        Jaksatko vielä lukea nim. Jainan viestin ja vastauksen siihen. Ihminen, joka toistuvasti väittää Jeesuksen ja Paavalin opetuksen olevan ristiriidassa keskenään, ei ole vielä - tai enää - Hyvän Paimenen laumassa. Sinne me hänet haluaisimme, epäilemättä, siitähän me olemme samaa mieltä..!

        Mutta oman ymmärrykseni mukaan on siis tilanteita, joissa me tarvitsemme rohkeita ja voimakkaita kehotuksia ymmärtääksemme tulla tai palata Hyvän Paimenen luokse. Sitä tuo vastaus Jainalle tarkoitti. Ehkä se näytti sinusta pahalta; tarkoitus oli kuitenkin opastaa ja varoittaa.

        "Rohkenen ehdottaa sinulle ainakin hiukan lisää särmää ja kipinää tyyliisi. Pelkkä lempeä hyminä tehoaa sekin joskus, mutta monissa tilanteissa on paikallaan reippaampi, kuitenkin rakastava meininki"
        ....tarkoitus oli kuitenkin opastaa ja varoittaa.
        ---
        Milloin käytämme "keppiä", milloin "porkkanaa", siinäpä visainen kysymys.


      • jaina
        säälien kirjoitti:

        Jauhat taas samaa tyhjää 'krisseli' löpinääsi, jaina-parka.
        Lopeta ja tee parannus! Saat Jeesukselta uuden elämän.

        Rukoile hartaasti Jumalaa, tutki nöyränä evankeliumin sanomaa ja
        Paavalin kirjeitä. Sieltä löydät totuuden lähteille.

        Kumman sana painaa enemmän: Jeesuksen vai Paavalin?


      • jaina
        Tapio522 kirjoitti:

        "Rohkenen ehdottaa sinulle ainakin hiukan lisää särmää ja kipinää tyyliisi. Pelkkä lempeä hyminä tehoaa sekin joskus, mutta monissa tilanteissa on paikallaan reippaampi, kuitenkin rakastava meininki"
        ....tarkoitus oli kuitenkin opastaa ja varoittaa.
        ---
        Milloin käytämme "keppiä", milloin "porkkanaa", siinäpä visainen kysymys.

        vaan tarjouksesta. Olen asiassa myös täysin itseoppinut, ettei minua tarvitse opastaa, eikä varoitella. Luultavasti ovat myös uskonsisarenne, joita ei heitäkään huviteta kepein, eikä porkkanoin.


      • vastaaja!
        jaina kirjoitti:

        Kumman sana painaa enemmän: Jeesuksen vai Paavalin?

        Olet kysynyt tuota samaa asiaa ilmeisesti jo monesti aikaisemminkin. Tuossa alempana on yksi melko tuore vastaus, jota et ole kommentoinut.

        Vastaus kuuluu edelleen: Paavali ei uudesti syntymisensä jälkeen olisi mitenkään eikä millään muotoa suostunut olemaan eri mieltä Jeesuksen kanssa.

        Sama Pyhä Henki, joka kirkastaa Kristusta (Joh. 16:14), vaikuttaa Paavalin kirjeissä. Painoarvo Jeesuksen sanoilla ja Paavalin kirjeillä on sama, koska niiden alkulähde on sama.

        _______________________------_______________________
        Jeesus ja Paavali ovat
        Kirjoittanut: yhtä mieltä 21.4.2007 klo 18.43

        Mistä olet saanut päähäsi, että Jeesus ja Paavali olisivat eri mieltä jostakin asiasta?

        Jaksatko lukea Paavalin todistuksen siitä, mitä Kristus hänelle merkitsee..?
        Mietihän sitten luettuasi, olisiko mahdollista, että Jeesus ja Paavali olisivat eri mieltä.

        Galatalaiskirje:
        2:20 "ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni."
        ________________________ ------ __________________

        Kohtuullinen ja kohtelias vastakysymys sinulle: mistä olet saanut perusteen tehdä tuon kysymyksen?


      • valinta!
        Tapio522 kirjoitti:

        "Rohkenen ehdottaa sinulle ainakin hiukan lisää särmää ja kipinää tyyliisi. Pelkkä lempeä hyminä tehoaa sekin joskus, mutta monissa tilanteissa on paikallaan reippaampi, kuitenkin rakastava meininki"
        ....tarkoitus oli kuitenkin opastaa ja varoittaa.
        ---
        Milloin käytämme "keppiä", milloin "porkkanaa", siinäpä visainen kysymys.

        Vitsa ja sauva voivat paitsi lohduttaa lampaita Hyvän Paimenen laumassa, myös ohjata eksyneitä lampaita kohti laumaa.

        Luukkaan evankeliumi:
        14:23 Niin Herra sanoi palvelijalle: 'Mene teille ja aitovierille ja pakota heitä tulemaan sisälle, että minun taloni täyttyisi;

        Kieltämättä aiheellisen kysymyksen teit.
        Lähes nihilistinen vastaustyylisi pakottaa minut suorasanaisempaan ilmaisuun, jotta keskustelulla olisi jotain mielenkiintoa ja merkitystä.


      • valinta! kirjoitti:

        Vitsa ja sauva voivat paitsi lohduttaa lampaita Hyvän Paimenen laumassa, myös ohjata eksyneitä lampaita kohti laumaa.

        Luukkaan evankeliumi:
        14:23 Niin Herra sanoi palvelijalle: 'Mene teille ja aitovierille ja pakota heitä tulemaan sisälle, että minun taloni täyttyisi;

        Kieltämättä aiheellisen kysymyksen teit.
        Lähes nihilistinen vastaustyylisi pakottaa minut suorasanaisempaan ilmaisuun, jotta keskustelulla olisi jotain mielenkiintoa ja merkitystä.

        "Ehdotan keppiä, helläkätisesti".
        ---
        Paavalikin ohjaa Timoteusta:
        "Mutta Herran palvelijan ei sovi riidellä, vaan hänen tulee olla LEMPEÄ KAIKKIA KOHTAAN, kyetä opettamaan ja pahaa kärsimään;
        hänen tulee SÄVYISÄSTI ojentaa vastustelijoita; ehkäpä Jumala antaa heille mielenmuutoksen, niin että tulevat tuntemaan totuuden." (2. Tim. 2:24-25).


    • En ole vielä toipunut viimeisimmästä sairaudesta kylliksi jaksaakseni tulla täysipainoisesti mukaan kommentoimaan varsinaisesti Galattalaiskirjeen sanomaa ja jakamaan uskovaisten kanssa siitä jotakin, sen mukaan kuin tuosta "uskovaisen vapautuskirjasta" on itselleni auennut.

      Jotain tähän tuosta tekstistäsi kuitenkin lisää. Paavali ei saanut julistamaansa evankeliumia nähdessään Jeesuksen ensimmäisen kerran Damaskoon johtavalla tiellä vaan myöhemmin. Jeesuksen ilmestyessä ylösnousseena hänelle ensimmäisen kerran hän oli juutalaisen lain ja isien perinnäissääntöjen puolesta kiivailija, joka oli edistynyt opissa ja tekemisessä pidemmälle "kuin monet ikäisensä heimolaiset". Damaskon tiellä Paavali oli vielä kääntymätön ja Jeesusta vastaan kaikin voimin taisteleva.

      En jaksa nyt kirjoittaa enempää, mutta tällä palstalla on, ilman juutalaista perintöä, havaintoesimerkkejä Paavalin kaltaisista Jeesusta vastaan taistelevista ihmisistä. He luulevat taistelevansa uskovia vastaan kuten Paavalikin vainosi uskovia, luullen oikeassa olevansa, mutta asia kääntyi kerralla, kun Jeesus sanoi hänelle itselleen: "Saul, miksi vainoat Minua?"

      Tutkiessamme Galattalaiskirjettä tuon kaikille lukijoille tiedoksi sen, että uskosta osaton ei ymmärrä tavuakaan kirjeen tekstistä. Heidän kanssaan on mieletöntä ryhtyä kiistelemään kirjeen sisällöstä.

      Galattalaiskirje nostattaa myös sen "vanhurskaan vihan ja vastustuksen", joka haluaa lain tekojen kautta vanhurskaaksi tulla, vaikka he heti kohta tietävätkin, että jos vanhurskaus olisi lain kautta saatavissa, niin Kristus olisi turhaan kuollut. Tällaisia kirjoittajia näyttäisi varsinkin viime aikoina tämä palsta olleen tulvillaan.

      • tulvii,

        paremminkin heitä, jotka kieltävät sen, että usko vaikuttaa tekoja. Nämä palstalla tulvijat luulevat, että kaikki, mikä viittaa tekoihin, on laintekoa ja näin he eivät erota uskon vaikuttamia tekoja ja eivät tiedä, että usko ilman tekoja on kuollut.


      • "Damaskon tiellä Paavali oli vielä kääntymätön ja Jeesusta vastaan kaikin voimin taisteleva".
        ---
        Tämä on luonnollisen, syntiin langenneen. ihmisen tila. Hän pakenee totuutta.
        "Ei ole ketään, joka etsii Jumalaa" (Room. 3:11).

        Paavali ei mennyt kohtaamaan Jeesusta, vaan Jeesus kohtasi Paavalin.
        Jumala etsii meitä.


      • tulvii, kirjoitti:

        paremminkin heitä, jotka kieltävät sen, että usko vaikuttaa tekoja. Nämä palstalla tulvijat luulevat, että kaikki, mikä viittaa tekoihin, on laintekoa ja näin he eivät erota uskon vaikuttamia tekoja ja eivät tiedä, että usko ilman tekoja on kuollut.

        Puhun ja Galattalaiskirje käsittelee uskonvanhurskautta, joka ei tule teoista vaan Jeesuksen uskosta, uskottuamme Häneen. Puhun siis Jeesuksen uskosta.

        Tätä on syytä korostaa -uskon lahjavanhurskautta- koska suuri joukko uskovaisia raataa lain ikeen alla ja tulokset sekä näkyvät että kuuluvat. Pelastus tulee Jumalalta, joka vanhurskauttaa sen, joka on Jeesuksen uskoa.

        Jotain on vakavasti vinossa perustuksiltaan, kun uskon teot ja Hengen hedelmät maistuvat "ihmiseltä" ja levittävät lemuaan ympäristöönsä. Niissä ei ole aitoperäistä Kristuksen tuoksua.

        Teot seuraavat uskonvanhurskautta yhtä varmasti kuin yön jälkeen nousee aurinko. Tästä ei ole tämän asian tiimoilta lainkaan kysymys. Nyt on kysymys siitä, millä perustuksella syntinen voi lähestyä pyhää Jumalaa ja pelastua. Ja ainoa perustus on Jeesuksen sovitustyö Golgatalla. Lisää siihen ripauskin tekoja niin olet "orjuuden ojasta orjuuden allikossa" ja joko synnin orja tai lain orja. Yleensä kumpaakin vaikka äärimmilleen ponnistelisit ja pinnistelisit. Kyllä näitä "kireitä uskovaisia" tapaa tuon tuostakin; ovat jännittyneitä kuin viulun kielet ja "vanhurskaus" tippuu sormenpäistä ja valuu suupielistä tavalla, joka pelottaa etsivän kauas Jeesuksesta.


      • uskosta syntyneistä teoista.
        jukka.finland kirjoitti:

        Puhun ja Galattalaiskirje käsittelee uskonvanhurskautta, joka ei tule teoista vaan Jeesuksen uskosta, uskottuamme Häneen. Puhun siis Jeesuksen uskosta.

        Tätä on syytä korostaa -uskon lahjavanhurskautta- koska suuri joukko uskovaisia raataa lain ikeen alla ja tulokset sekä näkyvät että kuuluvat. Pelastus tulee Jumalalta, joka vanhurskauttaa sen, joka on Jeesuksen uskoa.

        Jotain on vakavasti vinossa perustuksiltaan, kun uskon teot ja Hengen hedelmät maistuvat "ihmiseltä" ja levittävät lemuaan ympäristöönsä. Niissä ei ole aitoperäistä Kristuksen tuoksua.

        Teot seuraavat uskonvanhurskautta yhtä varmasti kuin yön jälkeen nousee aurinko. Tästä ei ole tämän asian tiimoilta lainkaan kysymys. Nyt on kysymys siitä, millä perustuksella syntinen voi lähestyä pyhää Jumalaa ja pelastua. Ja ainoa perustus on Jeesuksen sovitustyö Golgatalla. Lisää siihen ripauskin tekoja niin olet "orjuuden ojasta orjuuden allikossa" ja joko synnin orja tai lain orja. Yleensä kumpaakin vaikka äärimmilleen ponnistelisit ja pinnistelisit. Kyllä näitä "kireitä uskovaisia" tapaa tuon tuostakin; ovat jännittyneitä kuin viulun kielet ja "vanhurskaus" tippuu sormenpäistä ja valuu suupielistä tavalla, joka pelottaa etsivän kauas Jeesuksesta.

        Muista kuitenkin, että on tärkeää kertoa se, että uskoa ilman tekoja ei edes ole olemassa, sillä kuollut ei elä.
        Tärekeämpää on kertoa mitä teot ovat, joita JEESUKSEEN USKOVA omaa.

        Kaikki ne teot pohjautuvat rakkauteen. Jumalan yli kaiken rakastaminen, itsensä ja lähimmäsensä hyväksyminen ja rakastaminen, ovat tekoja, jotka syntyvät uskosta.
        Jumalan vaikuttamat tahtomiset ja teot ovan aina keveitä, sillä Jumala antaa niihin voiman.

        USKO ON LAHJA, mutta sitä lahjaa ei ole, jos ihminen ei muutu uudeksi, eli saa sisimpäänsä Jumalan Henkeä, joka vaikuttaa tahtomisen ja tekemisen.


      • RitariOlevainen
        uskosta syntyneistä teoista. kirjoitti:

        Muista kuitenkin, että on tärkeää kertoa se, että uskoa ilman tekoja ei edes ole olemassa, sillä kuollut ei elä.
        Tärekeämpää on kertoa mitä teot ovat, joita JEESUKSEEN USKOVA omaa.

        Kaikki ne teot pohjautuvat rakkauteen. Jumalan yli kaiken rakastaminen, itsensä ja lähimmäsensä hyväksyminen ja rakastaminen, ovat tekoja, jotka syntyvät uskosta.
        Jumalan vaikuttamat tahtomiset ja teot ovan aina keveitä, sillä Jumala antaa niihin voiman.

        USKO ON LAHJA, mutta sitä lahjaa ei ole, jos ihminen ei muutu uudeksi, eli saa sisimpäänsä Jumalan Henkeä, joka vaikuttaa tahtomisen ja tekemisen.

        varmaan kukaan uskova kiellä!
        -Mutta jos tekojen kautta lähtee hakemaan lahjavanhurskautta, ollaan pahasti metsassä, ja syvällä eksymyksessä omientekojen ansassa.

        -Jos sinulle tuodaan maljallinen kauniita punaisia omenoita, tuoja ojentaa ne sinulle, et uskalla ottaa kuitenkaan, ajattelet, mitähän niistä pitää maksaa, tuoja vakuuttaa, että saat koko maljallisen ja vielä maljankin ihan ihmaiseksi, kaikki riippuu sinusta , jos et ota ne ei koskaan ole sinun vaikka kävisit kaikki maailman koulut ja yliopistot, raataist itsesi näännyksiin monenlaisissaa töissä, edelleen omenat on saamatta.
        -Mutta jos otat lahjan vastaan, omenat on HETI sinun, ei sinun tarvitse ansaista niitä, lahja on sinun kunhan vaan otat vastaan, ja syö makoisia hyviä omenoita, eikä edelleenkään kukaan vaadi sinulta mitään, kun syödä mussutat omenoitasi, ja ei ne lopu, kun on kysymys JUmalan antmasta vanhurskauden lahjasta.
        -Lahjaa ei ansaita koskaan, se saadaan lahjaksi ja se pysyy jos vaan et halua siitä luopua, tee töitä jos niin haluat?
        Jumalan tahto ensikädessä on, että Hänen Henkensä vaikuuttaa tekemistä ja tahtomista, ennen kaikkea löytää pelastus Jeesuksessa, sitä JUmala halajaa kateuteen asti ja enkelitkin halajavat katsahtaa, kun syntinen kääntyy.
        -Jumalan tahto on, että todistetaan Jeesuksesta Kristuksesta, viedään evankeliumia ihmiselta ihmiselle, se on Jumalan Hengen tahtomista ja tekemistä.
        -Anna omastasi, auta kärsiviä, pelasta sieluja, käy katsomassa sairaita, näitä kaikkia ja paljon muuta tulee tehdä, mutta yksikään teko noista ei sinua pelasta, pelastus tulee Jeesukselta Kristukselta, JUmalan Karitsalta, joka valtaistuimella istuu ja Jumalalta, Kaikkivaltiaalta, LAHJANA, ilman ainuttakaan omaa hengenvetoa tai silmänräpäystäkään.


      • SINÄ TEET
        RitariOlevainen kirjoitti:

        varmaan kukaan uskova kiellä!
        -Mutta jos tekojen kautta lähtee hakemaan lahjavanhurskautta, ollaan pahasti metsassä, ja syvällä eksymyksessä omientekojen ansassa.

        -Jos sinulle tuodaan maljallinen kauniita punaisia omenoita, tuoja ojentaa ne sinulle, et uskalla ottaa kuitenkaan, ajattelet, mitähän niistä pitää maksaa, tuoja vakuuttaa, että saat koko maljallisen ja vielä maljankin ihan ihmaiseksi, kaikki riippuu sinusta , jos et ota ne ei koskaan ole sinun vaikka kävisit kaikki maailman koulut ja yliopistot, raataist itsesi näännyksiin monenlaisissaa töissä, edelleen omenat on saamatta.
        -Mutta jos otat lahjan vastaan, omenat on HETI sinun, ei sinun tarvitse ansaista niitä, lahja on sinun kunhan vaan otat vastaan, ja syö makoisia hyviä omenoita, eikä edelleenkään kukaan vaadi sinulta mitään, kun syödä mussutat omenoitasi, ja ei ne lopu, kun on kysymys JUmalan antmasta vanhurskauden lahjasta.
        -Lahjaa ei ansaita koskaan, se saadaan lahjaksi ja se pysyy jos vaan et halua siitä luopua, tee töitä jos niin haluat?
        Jumalan tahto ensikädessä on, että Hänen Henkensä vaikuuttaa tekemistä ja tahtomista, ennen kaikkea löytää pelastus Jeesuksessa, sitä JUmala halajaa kateuteen asti ja enkelitkin halajavat katsahtaa, kun syntinen kääntyy.
        -Jumalan tahto on, että todistetaan Jeesuksesta Kristuksesta, viedään evankeliumia ihmiselta ihmiselle, se on Jumalan Hengen tahtomista ja tekemistä.
        -Anna omastasi, auta kärsiviä, pelasta sieluja, käy katsomassa sairaita, näitä kaikkia ja paljon muuta tulee tehdä, mutta yksikään teko noista ei sinua pelasta, pelastus tulee Jeesukselta Kristukselta, JUmalan Karitsalta, joka valtaistuimella istuu ja Jumalalta, Kaikkivaltiaalta, LAHJANA, ilman ainuttakaan omaa hengenvetoa tai silmänräpäystäkään.

        ARMON JA JUMALAN SANAN?
        Matteus 24
        34 Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti.
        35 Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne;
        36 minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.'
        37 Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda?
        38 Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut?
        39 Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?'
        40 Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'.
        41 Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä.
        42 Sillä minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda;
        43 minä olin outo, ja te ette ottaneet minua huoneeseenne; minä olin alaston, ja te ette vaatettaneet minua; sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua katsomassa.'
        44 Silloin hekin vastaavat sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?'
        45 Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle'.


      • uskoo
        RitariOlevainen kirjoitti:

        varmaan kukaan uskova kiellä!
        -Mutta jos tekojen kautta lähtee hakemaan lahjavanhurskautta, ollaan pahasti metsassä, ja syvällä eksymyksessä omientekojen ansassa.

        -Jos sinulle tuodaan maljallinen kauniita punaisia omenoita, tuoja ojentaa ne sinulle, et uskalla ottaa kuitenkaan, ajattelet, mitähän niistä pitää maksaa, tuoja vakuuttaa, että saat koko maljallisen ja vielä maljankin ihan ihmaiseksi, kaikki riippuu sinusta , jos et ota ne ei koskaan ole sinun vaikka kävisit kaikki maailman koulut ja yliopistot, raataist itsesi näännyksiin monenlaisissaa töissä, edelleen omenat on saamatta.
        -Mutta jos otat lahjan vastaan, omenat on HETI sinun, ei sinun tarvitse ansaista niitä, lahja on sinun kunhan vaan otat vastaan, ja syö makoisia hyviä omenoita, eikä edelleenkään kukaan vaadi sinulta mitään, kun syödä mussutat omenoitasi, ja ei ne lopu, kun on kysymys JUmalan antmasta vanhurskauden lahjasta.
        -Lahjaa ei ansaita koskaan, se saadaan lahjaksi ja se pysyy jos vaan et halua siitä luopua, tee töitä jos niin haluat?
        Jumalan tahto ensikädessä on, että Hänen Henkensä vaikuuttaa tekemistä ja tahtomista, ennen kaikkea löytää pelastus Jeesuksessa, sitä JUmala halajaa kateuteen asti ja enkelitkin halajavat katsahtaa, kun syntinen kääntyy.
        -Jumalan tahto on, että todistetaan Jeesuksesta Kristuksesta, viedään evankeliumia ihmiselta ihmiselle, se on Jumalan Hengen tahtomista ja tekemistä.
        -Anna omastasi, auta kärsiviä, pelasta sieluja, käy katsomassa sairaita, näitä kaikkia ja paljon muuta tulee tehdä, mutta yksikään teko noista ei sinua pelasta, pelastus tulee Jeesukselta Kristukselta, JUmalan Karitsalta, joka valtaistuimella istuu ja Jumalalta, Kaikkivaltiaalta, LAHJANA, ilman ainuttakaan omaa hengenvetoa tai silmänräpäystäkään.

        julistajaan, joka ei itse elä julistamallaan tavallaan, vai meinaako ritari, että riittä, kun sanoo vain, että saa ilmaiseksi lahjavanhurskauden, eli miten elikin.

        Eikö ritarille ole vielä selvinnyt, että jokaisen on tehtävä parannus ja kaikkialla. Parannus tarkoittaa rakkaudenlain mukaan elämistä, eikä oman lihantahdon mukaan elämistä.

        Minä en ainakaan sellaista julistajaa uskoisi, eikä häntä taitaisi muutkaan uskoa, sillä hedelmistä puu tunnetaan.

        Tai, ehkäpä muutamat ovat uskoneet ja siksi eksyneet.


        Matt. 23:3
        Sentähden, kaikki, mitä he sanovat teille, se tehkää ja pitäkää; mutta heidän tekojensa mukaan älkää tehkö, sillä he sanovat, mutta eivät tee.


      • tekojen
        RitariOlevainen kirjoitti:

        varmaan kukaan uskova kiellä!
        -Mutta jos tekojen kautta lähtee hakemaan lahjavanhurskautta, ollaan pahasti metsassä, ja syvällä eksymyksessä omientekojen ansassa.

        -Jos sinulle tuodaan maljallinen kauniita punaisia omenoita, tuoja ojentaa ne sinulle, et uskalla ottaa kuitenkaan, ajattelet, mitähän niistä pitää maksaa, tuoja vakuuttaa, että saat koko maljallisen ja vielä maljankin ihan ihmaiseksi, kaikki riippuu sinusta , jos et ota ne ei koskaan ole sinun vaikka kävisit kaikki maailman koulut ja yliopistot, raataist itsesi näännyksiin monenlaisissaa töissä, edelleen omenat on saamatta.
        -Mutta jos otat lahjan vastaan, omenat on HETI sinun, ei sinun tarvitse ansaista niitä, lahja on sinun kunhan vaan otat vastaan, ja syö makoisia hyviä omenoita, eikä edelleenkään kukaan vaadi sinulta mitään, kun syödä mussutat omenoitasi, ja ei ne lopu, kun on kysymys JUmalan antmasta vanhurskauden lahjasta.
        -Lahjaa ei ansaita koskaan, se saadaan lahjaksi ja se pysyy jos vaan et halua siitä luopua, tee töitä jos niin haluat?
        Jumalan tahto ensikädessä on, että Hänen Henkensä vaikuuttaa tekemistä ja tahtomista, ennen kaikkea löytää pelastus Jeesuksessa, sitä JUmala halajaa kateuteen asti ja enkelitkin halajavat katsahtaa, kun syntinen kääntyy.
        -Jumalan tahto on, että todistetaan Jeesuksesta Kristuksesta, viedään evankeliumia ihmiselta ihmiselle, se on Jumalan Hengen tahtomista ja tekemistä.
        -Anna omastasi, auta kärsiviä, pelasta sieluja, käy katsomassa sairaita, näitä kaikkia ja paljon muuta tulee tehdä, mutta yksikään teko noista ei sinua pelasta, pelastus tulee Jeesukselta Kristukselta, JUmalan Karitsalta, joka valtaistuimella istuu ja Jumalalta, Kaikkivaltiaalta, LAHJANA, ilman ainuttakaan omaa hengenvetoa tai silmänräpäystäkään.

        kautta lahjaa lähtisi ansaitsemaan. Ei kukaan. Tämä lahja vain on niin ihmeellinen, että se suo meille voiman elää Jumalan tahdossa, jossa on hyvät teot.


      • RitariOlevainen
        SINÄ TEET kirjoitti:

        ARMON JA JUMALAN SANAN?
        Matteus 24
        34 Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti.
        35 Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne;
        36 minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.'
        37 Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda?
        38 Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut?
        39 Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?'
        40 Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'.
        41 Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä.
        42 Sillä minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda;
        43 minä olin outo, ja te ette ottaneet minua huoneeseenne; minä olin alaston, ja te ette vaatettaneet minua; sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua katsomassa.'
        44 Silloin hekin vastaavat sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?'
        45 Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle'.

        tehnyt, että tiedät olevasi pelastttu ja armahdettu ja vanhurskas?

        -Minä en ole tehnyt mitään, olen silti Hänen armossaan ja lahjavanhurskauden kautta syyttömäksi julistettu, kas kun Hän teki syytekirjelmät tyhjiksi, ja saan olla onnellinen ilmantekoja, Jeesus määritteli uskon teon, "Joka uskoo, että Jeesus on Jumalan Poika!" siinä on uskonteko, ja minähän uskon, että Hän Jeesus on totisen elävän Jumalan Poika.

        Omavanhurskaus voi kostautua! Varoitus vain!

        - Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä.
        42 Sillä minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda;
        43 minä olin outo, ja te ette ottaneet minua huoneeseenne; minä olin alaston, ja te ette vaatettaneet minua; sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua katsomassa.'
        44 Silloin hekin vastaavat sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?'
        45 Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle."


      • RitariOlevainen
        uskoo kirjoitti:

        julistajaan, joka ei itse elä julistamallaan tavallaan, vai meinaako ritari, että riittä, kun sanoo vain, että saa ilmaiseksi lahjavanhurskauden, eli miten elikin.

        Eikö ritarille ole vielä selvinnyt, että jokaisen on tehtävä parannus ja kaikkialla. Parannus tarkoittaa rakkaudenlain mukaan elämistä, eikä oman lihantahdon mukaan elämistä.

        Minä en ainakaan sellaista julistajaa uskoisi, eikä häntä taitaisi muutkaan uskoa, sillä hedelmistä puu tunnetaan.

        Tai, ehkäpä muutamat ovat uskoneet ja siksi eksyneet.


        Matt. 23:3
        Sentähden, kaikki, mitä he sanovat teille, se tehkää ja pitäkää; mutta heidän tekojensa mukaan älkää tehkö, sillä he sanovat, mutta eivät tee.

        Esm. suurin osa kirkon papeista saarnaa väärää evankeliumia, kun väittävät, että lapsikasteessa on pelastava armo, vaikka kuinka siveästi eläisivät, mutta puhuvat puppua.

        -Ja mistäs sinä tiedät elämästäni, miten elän, senkö mukaan kuin täällä kirjoitan, vaiko ihan kuin siat pellossa? Vai mitä hyökäät hekilökohtaisesti tarkoittaen mnun elämmäni.
        -Ja kuule, Herrani edssä seison tai kaadun, en kuitenkaan hyväksy sinun omavanhurskautta jonka kautta tulisi pelastua, uskon Jeesuksen ansion riittävän pelastukseen, työ on jokaisella mitä sitten kenelläkin on, mitäs oot tänään tehnyt pelastuaksesi?
        -Sillä olen puhunut siitä, kuinka pelastutaan, mieten syntinen pelastuu, en uskovan vaelluksesta, te vain vänkäätte väärään saadaksenne olla OMAVANHURSKAITA!


      • jo vihdoin
        RitariOlevainen kirjoitti:

        tehnyt, että tiedät olevasi pelastttu ja armahdettu ja vanhurskas?

        -Minä en ole tehnyt mitään, olen silti Hänen armossaan ja lahjavanhurskauden kautta syyttömäksi julistettu, kas kun Hän teki syytekirjelmät tyhjiksi, ja saan olla onnellinen ilmantekoja, Jeesus määritteli uskon teon, "Joka uskoo, että Jeesus on Jumalan Poika!" siinä on uskonteko, ja minähän uskon, että Hän Jeesus on totisen elävän Jumalan Poika.

        Omavanhurskaus voi kostautua! Varoitus vain!

        - Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä.
        42 Sillä minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda;
        43 minä olin outo, ja te ette ottaneet minua huoneeseenne; minä olin alaston, ja te ette vaatettaneet minua; sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua katsomassa.'
        44 Silloin hekin vastaavat sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?'
        45 Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle."

        että Jeesukseeen uskova saa lihasydämen kivisydämen sijaan ja se ilmenee rakkautena ja rakkaus tuo teot.
        Etkö sinä usko tuohon, että Jeesus ajaa heidät poissa, jotka eivät ole eläneet Hänen Hengessään ja tahdossaan ja etkö sinä ymmärrä, että Uuden Testamentin Sanoma, on armon, laupeuden ja rakkauden sanoma.

        Lue, mitä Jeesus neuvoo sinua tekemään ja usko jo vihdoin, että Jeesus ei turhaan neuvojaan antanut ja että kautta aikojen pieni lauma on kuullut Hänen ohjeensa ja neuvonsa ja elänyt niiden mukaan.

        Armosta me olemme pelastetut, emme itsemme kautta, että kukaan ei kerskaisi ja siksi tämän pienen lauman jäsenet eivät kerskaa tekemisillään, vaan tekevät sen, minkä Jumala vaikuttaa tekemään, sillä kunnia niistä tekemisistä kuuluu yksin vaikuttajalle, eli Jumalalle.

        Jumalan Henki, jossa uudesti syntynyt elää, vaikuttaa ajatuksia myöden ihmisen paremmaksi, parannuksen tähden ja sitä osaa ei epäuskoiset voi Jeesuksen seuraajilta poissa viedä. Vaikka he tosin joutuvatkin toisinaan taistelemaan omaa lihantahtoaan vastaan, on heidän voittonsa siitä tahdosta varma Jeesuksen voiton tähden ja he tulevat kykeneviksi elämään Jumalan tahdossa ja valmistamissa teoissa.


      • RitariOlevainen
        jo vihdoin kirjoitti:

        että Jeesukseeen uskova saa lihasydämen kivisydämen sijaan ja se ilmenee rakkautena ja rakkaus tuo teot.
        Etkö sinä usko tuohon, että Jeesus ajaa heidät poissa, jotka eivät ole eläneet Hänen Hengessään ja tahdossaan ja etkö sinä ymmärrä, että Uuden Testamentin Sanoma, on armon, laupeuden ja rakkauden sanoma.

        Lue, mitä Jeesus neuvoo sinua tekemään ja usko jo vihdoin, että Jeesus ei turhaan neuvojaan antanut ja että kautta aikojen pieni lauma on kuullut Hänen ohjeensa ja neuvonsa ja elänyt niiden mukaan.

        Armosta me olemme pelastetut, emme itsemme kautta, että kukaan ei kerskaisi ja siksi tämän pienen lauman jäsenet eivät kerskaa tekemisillään, vaan tekevät sen, minkä Jumala vaikuttaa tekemään, sillä kunnia niistä tekemisistä kuuluu yksin vaikuttajalle, eli Jumalalle.

        Jumalan Henki, jossa uudesti syntynyt elää, vaikuttaa ajatuksia myöden ihmisen paremmaksi, parannuksen tähden ja sitä osaa ei epäuskoiset voi Jeesuksen seuraajilta poissa viedä. Vaikka he tosin joutuvatkin toisinaan taistelemaan omaa lihantahtoaan vastaan, on heidän voittonsa siitä tahdosta varma Jeesuksen voiton tähden ja he tulevat kykeneviksi elämään Jumalan tahdossa ja valmistamissa teoissa.

        Olenko toista väittänyt? Mistä sinä tiedät sydämesetäni, siellä asuu Pyhä henki, luule mitäs luuet, tuo on härskiä hyökkäystä.

        -Tiedätkö, olet niikuin se fariseus joka rukoili pulikaanin kanssa, varmaan muistat mitä Jeesus sanoi, fariseus löi rintoihinsa, aivan niikuin sinä nyt, tuomitsemalla minut epäkelpoiseksi tekojeni takia, vaikka et tiedä niistä mitään, puplikaani meni pois vanhurskaampana kuin fariseus omahyväisyydessään.

        Heräjä sinä joka nukut, niin Kristu sinua valaisee.
        -Mutta ei hätää, Jeesus on syntisten Vapahtaja, ja varsiinkin uskovien, sinne voimme molemmin mennä katuen syntejämme, ja toistamme täällä tuomitessamme. Tämäkö nyt on sinultakin sitä Hengen hedelmää, tuomita korvan kuulolta, edes näkemättä ihmistä.
        -Jätetään tuomio Jeesukselle, sinne viimeiselle käskynjaolle, kun jokainen uskovainen joutuu Kristuksen tuomioistuimen eteen.

        -1Kor 4:5."5. Älkää sentähden lausuko mitään tuomiota, ennenkuin aika on, ennenkuin Herra tulee, joka myös on saattava valoon pimeyden kätköt ja tuova ilmi sydänten aivoitukset; ja silloin kukin saa kiitoksensa Jumalalta."

        -2Kor 7:1."1. Koska meillä siis on nämä lupaukset, rakkaani, niin puhdistautukaamme kaikesta lihan ja hengen saastutuksesta, saattaen pyhityksemme täydelliseksi Jumalan pelossa."

        -Oletko tullut ajatelleeksi, että tämäntapainen keskustelu, jonka sinä ja pari muuta tukijaasi aloititte, väärinperustein, on paljon vaarallisempaa uskoelämän kannalta kuin mikä synti tahansa lihan alueella, tomiohengessä syyttämällä hengen alulueilla, ja vihakin sieltä erottuu, eli omahyväisyys. Ties sitten mistä syyllistättekään?


      • ole sinua
        jo vihdoin kirjoitti:

        että Jeesukseeen uskova saa lihasydämen kivisydämen sijaan ja se ilmenee rakkautena ja rakkaus tuo teot.
        Etkö sinä usko tuohon, että Jeesus ajaa heidät poissa, jotka eivät ole eläneet Hänen Hengessään ja tahdossaan ja etkö sinä ymmärrä, että Uuden Testamentin Sanoma, on armon, laupeuden ja rakkauden sanoma.

        Lue, mitä Jeesus neuvoo sinua tekemään ja usko jo vihdoin, että Jeesus ei turhaan neuvojaan antanut ja että kautta aikojen pieni lauma on kuullut Hänen ohjeensa ja neuvonsa ja elänyt niiden mukaan.

        Armosta me olemme pelastetut, emme itsemme kautta, että kukaan ei kerskaisi ja siksi tämän pienen lauman jäsenet eivät kerskaa tekemisillään, vaan tekevät sen, minkä Jumala vaikuttaa tekemään, sillä kunnia niistä tekemisistä kuuluu yksin vaikuttajalle, eli Jumalalle.

        Jumalan Henki, jossa uudesti syntynyt elää, vaikuttaa ajatuksia myöden ihmisen paremmaksi, parannuksen tähden ja sitä osaa ei epäuskoiset voi Jeesuksen seuraajilta poissa viedä. Vaikka he tosin joutuvatkin toisinaan taistelemaan omaa lihantahtoaan vastaan, on heidän voittonsa siitä tahdosta varma Jeesuksen voiton tähden ja he tulevat kykeneviksi elämään Jumalan tahdossa ja valmistamissa teoissa.

        tuominnut. Olen kehoittanut sinua uskomaan Jumalan Sanaa ja tuohonkin kohtaan, jonka jo aikaisemmin tänne toin ja jonka myös itse toit, eli siihen, että Jeesus ei tunnista heitä omakseen, jotka eivät ole armahtaneet köyhää ja kurjaa.
        Minulla ei ole sinua kohtaan pienintäkään vihaa, enkä tiedä, miksi niin käsität. Pyydän anteeksi, jos olen kirjoittanut niin epäselvästi, että sait tuollaisen luulon kirjoituksestani.

        Jokaisen on saatava käydä siihen ymmärrykseen, että Jeesuksen omien ei tarvitse omin voimin täällä pärjätä, vaan hän saa Jumalalta voiman ja siksi hänellä on kyky elää Jumalan tahdossa ja edeltä valmistamissa teoissa. Näin uskovaisella ei ole kerskaamista mistään, sillä kaikki kunnia kuuluu Jumalalle.


      • tuolla
        RitariOlevainen kirjoitti:

        Olenko toista väittänyt? Mistä sinä tiedät sydämesetäni, siellä asuu Pyhä henki, luule mitäs luuet, tuo on härskiä hyökkäystä.

        -Tiedätkö, olet niikuin se fariseus joka rukoili pulikaanin kanssa, varmaan muistat mitä Jeesus sanoi, fariseus löi rintoihinsa, aivan niikuin sinä nyt, tuomitsemalla minut epäkelpoiseksi tekojeni takia, vaikka et tiedä niistä mitään, puplikaani meni pois vanhurskaampana kuin fariseus omahyväisyydessään.

        Heräjä sinä joka nukut, niin Kristu sinua valaisee.
        -Mutta ei hätää, Jeesus on syntisten Vapahtaja, ja varsiinkin uskovien, sinne voimme molemmin mennä katuen syntejämme, ja toistamme täällä tuomitessamme. Tämäkö nyt on sinultakin sitä Hengen hedelmää, tuomita korvan kuulolta, edes näkemättä ihmistä.
        -Jätetään tuomio Jeesukselle, sinne viimeiselle käskynjaolle, kun jokainen uskovainen joutuu Kristuksen tuomioistuimen eteen.

        -1Kor 4:5."5. Älkää sentähden lausuko mitään tuomiota, ennenkuin aika on, ennenkuin Herra tulee, joka myös on saattava valoon pimeyden kätköt ja tuova ilmi sydänten aivoitukset; ja silloin kukin saa kiitoksensa Jumalalta."

        -2Kor 7:1."1. Koska meillä siis on nämä lupaukset, rakkaani, niin puhdistautukaamme kaikesta lihan ja hengen saastutuksesta, saattaen pyhityksemme täydelliseksi Jumalan pelossa."

        -Oletko tullut ajatelleeksi, että tämäntapainen keskustelu, jonka sinä ja pari muuta tukijaasi aloititte, väärinperustein, on paljon vaarallisempaa uskoelämän kannalta kuin mikä synti tahansa lihan alueella, tomiohengessä syyttämällä hengen alulueilla, ja vihakin sieltä erottuu, eli omahyväisyys. Ties sitten mistä syyllistättekään?

        otsakkeella "en minä" kirjoitettu viesti on takoitettu sinulle vastaukseksi. Kävin ihmetellen lukemassa aikaisemmin kirjoittamani viestin, sillä en käsittänyt sitä, mistä sait noin huonon kuvan kirjoituksestani ja siksi vastauksen näyttäisi olevan siihen, vaikka se todella on tarkoitettu sinulle.

        Vieläkin sanon, että en tuomiste, enkä vihaa sinua, mutta totuutta tuon sinunkin hyväksesi tänne.


      • RitariOlevainen
        tuolla kirjoitti:

        otsakkeella "en minä" kirjoitettu viesti on takoitettu sinulle vastaukseksi. Kävin ihmetellen lukemassa aikaisemmin kirjoittamani viestin, sillä en käsittänyt sitä, mistä sait noin huonon kuvan kirjoituksestani ja siksi vastauksen näyttäisi olevan siihen, vaikka se todella on tarkoitettu sinulle.

        Vieläkin sanon, että en tuomiste, enkä vihaa sinua, mutta totuutta tuon sinunkin hyväksesi tänne.

        Sinullekkin !


      • Katriina 1
        RitariOlevainen kirjoitti:

        Esm. suurin osa kirkon papeista saarnaa väärää evankeliumia, kun väittävät, että lapsikasteessa on pelastava armo, vaikka kuinka siveästi eläisivät, mutta puhuvat puppua.

        -Ja mistäs sinä tiedät elämästäni, miten elän, senkö mukaan kuin täällä kirjoitan, vaiko ihan kuin siat pellossa? Vai mitä hyökäät hekilökohtaisesti tarkoittaen mnun elämmäni.
        -Ja kuule, Herrani edssä seison tai kaadun, en kuitenkaan hyväksy sinun omavanhurskautta jonka kautta tulisi pelastua, uskon Jeesuksen ansion riittävän pelastukseen, työ on jokaisella mitä sitten kenelläkin on, mitäs oot tänään tehnyt pelastuaksesi?
        -Sillä olen puhunut siitä, kuinka pelastutaan, mieten syntinen pelastuu, en uskovan vaelluksesta, te vain vänkäätte väärään saadaksenne olla OMAVANHURSKAITA!

        Ritari
        Niin sinä vain olet harhassa, sinä luulet pelastuvasi sillä, että huudat Herra Herra.
        Ei näin käydä pelastukseen, vaan sinunkin tulisi tehdä todellinen parannus, alaa tuottaa Hengen Hedelmiä.
        Hedelmistään puu tunnetaan, jos ei hedelmiä löydy heitetään puu tuleen.
        Etkö jo herää, sinua nuhdellaan miksi?
        Siksi, että Jeesus rakastaa sinua ja tahtoo herättää sinut synnin unesta, ei omavanhurskaus hyödytä mitään.
        Tee parannus riennä auttamaan jo lähimäisiä, puheet on kohdallasi puhuttu tarvitaan tekoja!!!!
        Kun Jeesus kysyy missä on tekosi?
        Mitä sinä vastaat? Vataatko en tienyt, että tekoja tarvitaan.
        Siloin olet huomaava virheesi, ja se on liian myöhäistä.
        Tuomita sinua en tahdo, sen tekee Raamatun Sana, joka kautta Pyhä Henki sinua opastaa, jos tahdot,
        Jeesuksen jäljessä kulkea. Kiellä itsesi ota ristisi, ja tee lähimmäisellesi niin, kuin tahtoisit itsellesi tehtävän.
        Järjellä ei voi Ramatun sanaa tulkita, Ainoastaan Pyhän Hengen avulla uudesti syntymisen kautta. Kaikihan anetaa lahjaksi iman tienestä, Armosta ja uskon kautta. Uskomalla kuin lapsi.
        Pyydä sinäkin Jeesusta lahjoittamaan sinulle, lapenmielinen usko, niin näet ihmeitä.


    • Amos7

      Kysyisin sinulta Tapio, oletko tehnyt elämässä uskonratkaisua Jeesuksen puoleen ja uudestisyntynyt, vai oletko lapsikasteen armossa?

      • Amos7:"Kysyisin sinulta Tapio, oletko tehnyt elämässä uskonratkaisua Jeesuksen puoleen ja uudestisyntynyt, vai oletko lapsikasteen armossa"?
        ---
        Kiitos kysymyksistäsi!

        Ennenkuin vastaan, niin kysyn sinulta pari vastakysymystä;
        --Onko sinun mielestäsi kaste "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" lakia vai evankeliumia (=armoa)?
        --Miten Pyhä Henki liittyy kasteeseesi?

        (Perustelut Raamatun Sanalla!)


      • Amos7
        Tapio522 kirjoitti:

        Amos7:"Kysyisin sinulta Tapio, oletko tehnyt elämässä uskonratkaisua Jeesuksen puoleen ja uudestisyntynyt, vai oletko lapsikasteen armossa"?
        ---
        Kiitos kysymyksistäsi!

        Ennenkuin vastaan, niin kysyn sinulta pari vastakysymystä;
        --Onko sinun mielestäsi kaste "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" lakia vai evankeliumia (=armoa)?
        --Miten Pyhä Henki liittyy kasteeseesi?

        (Perustelut Raamatun Sanalla!)

        Uskovan kaste Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ei ole lakia.

        Pyhä Henki liittyy kolminaisuuden kautta asiaan. En osaa muuten kertoa.

        Vastaukset on evankeliumin lopussa lähetyskäskyssä.


      • Amos7 kirjoitti:

        Uskovan kaste Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ei ole lakia.

        Pyhä Henki liittyy kolminaisuuden kautta asiaan. En osaa muuten kertoa.

        Vastaukset on evankeliumin lopussa lähetyskäskyssä.

        Amos, uskovien kaste ei siis mielestäsi ole lakia. Tarkoitatko, että se on evankeliumia (armoa)?
        Jos on, niin mitä se tarkoittaa?

        Pyhä Henki liittyy mielestäsi uskovien kasteeseen, mutta et osaa sanoa miten.
        Kukahan voisi tarkentaa?


      • RitariOlevainen
        Amos7 kirjoitti:

        Uskovan kaste Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ei ole lakia.

        Pyhä Henki liittyy kolminaisuuden kautta asiaan. En osaa muuten kertoa.

        Vastaukset on evankeliumin lopussa lähetyskäskyssä.

        mutta vastaa kysymykseen aina vasta kysymyksellä, varsinkin, kun kysymys on lapsikasteen armosta? Hänen vastakysymyksensä on ovalasti aseteltu.
        -Tulee vaan mieleen kun Paavali julsti evankeliumia, hän sanoi, että "emme seuranneet viekkaasti sommiteltuja taruja", vaan ..jne.

        -Siksi Tapio522, vastaa Amos7 kysymykseen , kyllä tai ei!
        -Olkoon puheenne on on, tahi ei ei, koska Kristus on, on, tahi ei ei!


      • RitariOlevainen kirjoitti:

        mutta vastaa kysymykseen aina vasta kysymyksellä, varsinkin, kun kysymys on lapsikasteen armosta? Hänen vastakysymyksensä on ovalasti aseteltu.
        -Tulee vaan mieleen kun Paavali julsti evankeliumia, hän sanoi, että "emme seuranneet viekkaasti sommiteltuja taruja", vaan ..jne.

        -Siksi Tapio522, vastaa Amos7 kysymykseen , kyllä tai ei!
        -Olkoon puheenne on on, tahi ei ei, koska Kristus on, on, tahi ei ei!

        RO: ".....mutta vastaa kysymykseen aina vasta kysymyksellä,...Hänen vastakysymyksensä on ovalasti aseteltu".
        ---
        Vastaavasti voisin sanoa, että Amoksen kysymys oli ovelasti asetettu!
        --
        Pääpaino vastakysymyksessäni on, että Amos7 itse vastaisi, millaista kastetta hän nyt on minulle tarjoamassa.
        Yleensähän uskovien kasteeseen liitetään lähes pelkästään oma kuuliaisuuden askel ja suuri vesimäärä (upotus).
        Amos7 -yllätyksekseni- liittää kuitenkin uskovien kasteeseen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen toiminnan, mutta ei tiedä miten.

        Ei kannata loukkaantua kysymyksiini kasteesta. Onhan kyse tärkeästä opin alkeisiin liittyvästä asiasta.
        Jokaisen tulisikin tarkkaan rukoillen tutkia, mitä Jumalan lupauksia kasteeseen liittyy!


      • Amos7
        Tapio522 kirjoitti:

        RO: ".....mutta vastaa kysymykseen aina vasta kysymyksellä,...Hänen vastakysymyksensä on ovalasti aseteltu".
        ---
        Vastaavasti voisin sanoa, että Amoksen kysymys oli ovelasti asetettu!
        --
        Pääpaino vastakysymyksessäni on, että Amos7 itse vastaisi, millaista kastetta hän nyt on minulle tarjoamassa.
        Yleensähän uskovien kasteeseen liitetään lähes pelkästään oma kuuliaisuuden askel ja suuri vesimäärä (upotus).
        Amos7 -yllätyksekseni- liittää kuitenkin uskovien kasteeseen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen toiminnan, mutta ei tiedä miten.

        Ei kannata loukkaantua kysymyksiini kasteesta. Onhan kyse tärkeästä opin alkeisiin liittyvästä asiasta.
        Jokaisen tulisikin tarkkaan rukoillen tutkia, mitä Jumalan lupauksia kasteeseen liittyy!

        En puhu kasteesta mitään.

        Oletko elämässäsi tehnyt uskonratkaisun Jeesuksen puoleen vai et?

        Kyllä tai ei riittää!


      • Amos7 kirjoitti:

        En puhu kasteesta mitään.

        Oletko elämässäsi tehnyt uskonratkaisun Jeesuksen puoleen vai et?

        Kyllä tai ei riittää!

        Voin sanoa: "USKON JEESUKSEEN KRISTUKSEEN HERRANANI".
        (Ei kukaan voi sanoa "Jeesus olkoon Herra", paitsi Pyhässä Hengessä" 1. Kor. 12:3.)

        Olen kristitty/uskova, koska Pyhä Henki on kutsunut minut uskoon evankeliumin välityksellä, sen hyvän uutisen välityksellä, että Jumala on antanut minulle anteeksi kaikki syntini Kristuksessa Jeesuksessa.


      • Amos7
        Tapio522 kirjoitti:

        Voin sanoa: "USKON JEESUKSEEN KRISTUKSEEN HERRANANI".
        (Ei kukaan voi sanoa "Jeesus olkoon Herra", paitsi Pyhässä Hengessä" 1. Kor. 12:3.)

        Olen kristitty/uskova, koska Pyhä Henki on kutsunut minut uskoon evankeliumin välityksellä, sen hyvän uutisen välityksellä, että Jumala on antanut minulle anteeksi kaikki syntini Kristuksessa Jeesuksessa.

        Pidit meitä jännityksessä vähän aikaa! :)!

        Jo minä ihmettelin kun kuitenkin eilisessä aloituksessasi oli rukouksen henki kun sitä luki.

        Ollaan molemmat siunatut Jeesuksessa!


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet taitava

      monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      66
      6014
    2. Sinällään hauska miten jostakin

      jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      53
      3011
    3. Mikä ihme sai sut käyttäytymään

      Niin helvetin törkeästi mua kohtaan, jos kerta olet ihastunut?
      Ikävä
      31
      2193
    4. Tiedät etten tiedä

      Mitä pitäisi tehdä.
      Ikävä
      13
      1807
    5. Osuuspankki Kuhmo!

      Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto
      Kuhmo
      19
      1773
    6. Voi helvetti

      Mihin olet mut ajanut.
      Ikävä
      18
      1750
    7. hyvää yötä.

      toivottavasti sulla oli kiva jouluaatto. 🤍
      Ikävä
      18
      1519
    8. Rakkaalleni!

      Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus
      Tunteet
      13
      1512
    9. Työttömyys kasvaa

      Onneksi persujen kannatus ei kasva.
      Perussuomalaiset
      48
      1486
    10. Hyvää joulua!

      Naiselle. Tänä vuonna tutustuttiin ❤️
      Ikävä
      9
      1453
    Aihe