Mites on hellariopin mukaan, jos vaikka 15v.kastamaton ja uskosta osaton lapsesi kuolee esim. autokolarissa, niin vieläkö viattomuus pelastaa tuon lapsen?
elikkä voiko uudestisyntymätän, ilman uskoa oleva ja kastamaton ja ilman Pyhän Hengen lahjaa oleva 15 v.lapsi pelastua hellariopin mukaan?
laita jakeet näkyviin?
jos kastamaton pakana?
15
310
Vastaukset
- osattomat
Uskosta osattomat ja kastamattomat eivät minkään opin mukaan pelastu, eivätkä pääse Taivaaseen. Sen lisäksi et sinäkään, koska olet julennut oman lapsesi, Jumalan lahjan, hylätä henkiseen tyhjiöön ja Herra sinua sellaisesta myös rankaisee.
- uskovaiset
taas rankaisee ja julistaa tuomioitaan.
- ML213
On muistettava, ettei ihmiselle ole annettu lupaa/tietoa sanoa toisesta ihmisestä kadotustuomiota.
- ML213
Jotenkin tänä aikana on liiankin pinnalla "kadotustuomiot" harhaoppeineen.Kuka muuten tänä aikana vielä uskoo ihmisen pelastuvan, jos evankelioitu ihminen ennen kuolemaansa sopertaisi: Jeesus muista minua kun tulet valtakuntaasi. (=Ryövärin sanat ristillä).
Jos Jeesus ei olisi "vahvistanut" Raamatussa ryövärin pelastumista, niin epäilempä vahvasti hänen pelastumistaan, verraten tämän ajan opetetaviin oppeihin pelastumisesta.
Kasteella ei kuitenkaan ole asiassa merkitystä. VT:n hurskaita ei kastettu eikä ensimmäistä varmasti paratiisiin päässyttä miestä, nimittäin ristin ryöväriä, mutta hänet päästi sinne itse taivaan ja maan Herra Jeesus Kristus ja tavalla sellaisella, että siitä jäi meille varma tieto.
Olen itse tykönäni hyvin vakuuttunut siitä, että kun kerran perille pääsemme, niin meitä odottaa joukko yllätyksiä.
Ja lopuksi kuulemani kevennys. Herkimmät älköön loukkaantuko, sillä tässä tarinassa on kätkettynä juuri se jyvä, jonka tähden voimme yllättyä ketä taivaassa tapaamme.
Rovasti ja bussikuski olivat saapuneet yhtä aikaa taivaan portille ja kun Pietari saapui heitä vastaanottamaan, niin rovasti piti itsestään selvänä, että hänet Pietari ensiksi toivottaisi tervetulleeksi kotiin. Mutta Pietaripa kutsuikin ensiksi bussikuskia sisälle. Silloin rovasti sanoi: "Miten tämä on mahdollista? Minähän sentään vuosikymmenet saarnasin ja tein evankeliumin työtä! Tuohan oli vain bussikuski!" Pietari vastasi: "Katsopas rovasti hyvä. Kun sinä saarnasit niin ihmiset kirkonpenkeissä nukkuivat, mutta kun tämä ajoi bussia niin ihmiset bussinpenkeillä rukoilivat!"
Osat voivat yllättävästi vaihtua. "Petollinen on ihmissydän ylitse kaiken ja pahanilkinen, kuka taitaa sen tuntea?" kysyy Jeremia ja saa vastauksen: "Minä Herra tutkin sydämet!"
Hyvää illan jatkoa.- raamatun valossa
jukka.finland kirjoitti: "Kasteella ei kuitenkaan ole asiassa merkitystä." Jukka tarkoittaa että kaste ei olisi pelastumisen ehto.
Jotta emme olisi ihmisviisauden varassa niin katsotaampa mitä Raamattu opettaa kasteesta:
1) Jeesus sanoo Nikodemokselle Joh.3:5 " Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny VEDESTÄ ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan"
Jeesus liittää opetuksessaan VEDESTÄ ja Hengestä syntymisen pelastumiseen. Molemmat tarvitaan, sekä kaste että usko jotta pääsisi Jumalan valtakuntaan. Tätä tukee myös Jeesuksen selvä opetus Markuksen evankeliumissa.
2) Jeesusksen antaman kaste ja lähetyskäskyn jälkimmäinen osa Markuksen evankeliumin mukaan kuuluu seuraavasti: Mark 16:16. "Joka uskoo ja KASTETAAN, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen"
Jälleen Jeesus liitää uskon ja kasteen pelastukseen ja tekee selvästi tiettäväksi että molemmat tarvitaan pelastukseen.
3) Paavali Titukselle: Tit. 3:5. "pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen PESON ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,"
Paavalin opetus on myös selvä: pelastukseen tarvitaan PESO eli kaste ja Pyhän Hengen uudistus eli USKO.
4) Pietari julistaa evankeliumia välittömästi ensimmäisen Helluntain tapahtumien jälkeen. Mitä Pietari vastaa kun hänen saarnansa saa kuulijat synnin hätään ja kyselemään mitä heidän tulisi tehdä jotta he voisivat pelastua?
Ap.t. 2:37. "Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"
38. Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja OTTAKOON KUKIN TEISTÄ KASTEEN Jeesuksen Kristuksen nimeen SYNTIENNE ANTEEKSISAAMISEKSI, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
39. Sillä TEILLE ja TEIDÄN LAPSILLENNE tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
Pietarin mukaan kaste tarvitaan syntien anteeksisaamiseksi. Ilman syntien anteeksisaamista ei voi päästä taivaaseen sillä raamatun mukaan taivaaseen ei pääse mitään epäpuhdasta. Ilm. 21: 27 "Mitään epäpuhdasta ei sinne päästetä, ei ainoatakaan iljettävän valheen palvelijaa, vaan ainoastaan ne, joiden nimet on kirjoitettu Karitsan elämänkirjaan"
Sitten Jukka vielä viittasi vanhan testamentin pyhiin ja ristin ryöväriin etteivät hekään tarvinneet kastetta pelastukseen. Tähän voisi huomauttaa että Jeesus asetti kasteen vasta näiden tapahtumien JÄLKEEN aivan taivaaseenastumisensa aattohetkissä (Mark. 16:16-19). Käskyjä ei voi edellyttää noudatettavaksi ennenkuin ne on annettu. - RitariOlevainen
raamatun valossa kirjoitti:
jukka.finland kirjoitti: "Kasteella ei kuitenkaan ole asiassa merkitystä." Jukka tarkoittaa että kaste ei olisi pelastumisen ehto.
Jotta emme olisi ihmisviisauden varassa niin katsotaampa mitä Raamattu opettaa kasteesta:
1) Jeesus sanoo Nikodemokselle Joh.3:5 " Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny VEDESTÄ ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan"
Jeesus liittää opetuksessaan VEDESTÄ ja Hengestä syntymisen pelastumiseen. Molemmat tarvitaan, sekä kaste että usko jotta pääsisi Jumalan valtakuntaan. Tätä tukee myös Jeesuksen selvä opetus Markuksen evankeliumissa.
2) Jeesusksen antaman kaste ja lähetyskäskyn jälkimmäinen osa Markuksen evankeliumin mukaan kuuluu seuraavasti: Mark 16:16. "Joka uskoo ja KASTETAAN, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen"
Jälleen Jeesus liitää uskon ja kasteen pelastukseen ja tekee selvästi tiettäväksi että molemmat tarvitaan pelastukseen.
3) Paavali Titukselle: Tit. 3:5. "pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen PESON ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,"
Paavalin opetus on myös selvä: pelastukseen tarvitaan PESO eli kaste ja Pyhän Hengen uudistus eli USKO.
4) Pietari julistaa evankeliumia välittömästi ensimmäisen Helluntain tapahtumien jälkeen. Mitä Pietari vastaa kun hänen saarnansa saa kuulijat synnin hätään ja kyselemään mitä heidän tulisi tehdä jotta he voisivat pelastua?
Ap.t. 2:37. "Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"
38. Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja OTTAKOON KUKIN TEISTÄ KASTEEN Jeesuksen Kristuksen nimeen SYNTIENNE ANTEEKSISAAMISEKSI, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
39. Sillä TEILLE ja TEIDÄN LAPSILLENNE tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
Pietarin mukaan kaste tarvitaan syntien anteeksisaamiseksi. Ilman syntien anteeksisaamista ei voi päästä taivaaseen sillä raamatun mukaan taivaaseen ei pääse mitään epäpuhdasta. Ilm. 21: 27 "Mitään epäpuhdasta ei sinne päästetä, ei ainoatakaan iljettävän valheen palvelijaa, vaan ainoastaan ne, joiden nimet on kirjoitettu Karitsan elämänkirjaan"
Sitten Jukka vielä viittasi vanhan testamentin pyhiin ja ristin ryöväriin etteivät hekään tarvinneet kastetta pelastukseen. Tähän voisi huomauttaa että Jeesus asetti kasteen vasta näiden tapahtumien JÄLKEEN aivan taivaaseenastumisensa aattohetkissä (Mark. 16:16-19). Käskyjä ei voi edellyttää noudatettavaksi ennenkuin ne on annettu.uudestisyntymästä noin!
"1) Jeesus sanoo Nikodemokselle Joh.3:5 " Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny VEDESTÄ ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan."
Mistä päättelet, että vesi tuossa tarkoittaa kastevettä, ei Jeesus sitä sanonut, sinä vain oletat niin!
-Ja koska tosia asiassa me emme tiedä mitä vettä Jeesus tarkoitti, meidän tulee tutkia Raamattua, saadaksemme selville, mistä vedestä on kyse?
-Ja koska Raamattua ei voi selittää millään muulla kuin Raamatulla itsellään.
-Nyt me katsomme Raamatusta, mitä Jeesus on aikaisemmin puhunut vedestä uudestisyntymisen yhteydessä, olet varmaan samaa mieltä, että vain Jeesus voi antaa vastauksen, mistä vedestä Hän puhui?
-Joh 4:10,"10. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos sinä tietäisit Jumalan lahjan, ja kuka se on, joka sinulle sanoo: 'Anna minulle juoda', niin sinä pyytäisit häneltä, ja hän antaisi sinulle elävää vettä."
-"13-14,13. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jokainen, joka juo tätä vettä, janoaa jälleen,
14. mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään".
-Jo nämäkin kaksi Jeesuksen todistusta siitä, mistä vedestä on kyse, riittää selittämään kun ihminen syntyy uudesti, niin se tapahtuu YLHÄÄLTÄ, Jeesus antaa elävää elämän vettä, ja Pyhässä Hengessä, eli Pyhän Hnegen peso, ei mikään kasteen peso, Raamattu ei niin opeta.
-Tuli kaiketi tämä jo tässä selväksi, että kasteella ei ole mitään tekemistä juuri uudestisyntymän hetkellä, myöhemmin kyllläkin! - RitariOlevainen
raamatun valossa kirjoitti:
jukka.finland kirjoitti: "Kasteella ei kuitenkaan ole asiassa merkitystä." Jukka tarkoittaa että kaste ei olisi pelastumisen ehto.
Jotta emme olisi ihmisviisauden varassa niin katsotaampa mitä Raamattu opettaa kasteesta:
1) Jeesus sanoo Nikodemokselle Joh.3:5 " Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny VEDESTÄ ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan"
Jeesus liittää opetuksessaan VEDESTÄ ja Hengestä syntymisen pelastumiseen. Molemmat tarvitaan, sekä kaste että usko jotta pääsisi Jumalan valtakuntaan. Tätä tukee myös Jeesuksen selvä opetus Markuksen evankeliumissa.
2) Jeesusksen antaman kaste ja lähetyskäskyn jälkimmäinen osa Markuksen evankeliumin mukaan kuuluu seuraavasti: Mark 16:16. "Joka uskoo ja KASTETAAN, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen"
Jälleen Jeesus liitää uskon ja kasteen pelastukseen ja tekee selvästi tiettäväksi että molemmat tarvitaan pelastukseen.
3) Paavali Titukselle: Tit. 3:5. "pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen PESON ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,"
Paavalin opetus on myös selvä: pelastukseen tarvitaan PESO eli kaste ja Pyhän Hengen uudistus eli USKO.
4) Pietari julistaa evankeliumia välittömästi ensimmäisen Helluntain tapahtumien jälkeen. Mitä Pietari vastaa kun hänen saarnansa saa kuulijat synnin hätään ja kyselemään mitä heidän tulisi tehdä jotta he voisivat pelastua?
Ap.t. 2:37. "Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"
38. Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja OTTAKOON KUKIN TEISTÄ KASTEEN Jeesuksen Kristuksen nimeen SYNTIENNE ANTEEKSISAAMISEKSI, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
39. Sillä TEILLE ja TEIDÄN LAPSILLENNE tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
Pietarin mukaan kaste tarvitaan syntien anteeksisaamiseksi. Ilman syntien anteeksisaamista ei voi päästä taivaaseen sillä raamatun mukaan taivaaseen ei pääse mitään epäpuhdasta. Ilm. 21: 27 "Mitään epäpuhdasta ei sinne päästetä, ei ainoatakaan iljettävän valheen palvelijaa, vaan ainoastaan ne, joiden nimet on kirjoitettu Karitsan elämänkirjaan"
Sitten Jukka vielä viittasi vanhan testamentin pyhiin ja ristin ryöväriin etteivät hekään tarvinneet kastetta pelastukseen. Tähän voisi huomauttaa että Jeesus asetti kasteen vasta näiden tapahtumien JÄLKEEN aivan taivaaseenastumisensa aattohetkissä (Mark. 16:16-19). Käskyjä ei voi edellyttää noudatettavaksi ennenkuin ne on annettu.pelastukseen.
Nim."kaste" kirjoittaa!
"Jeesus liittää opetuksessaan VEDESTÄ ja Hengestä syntymisen pelastumiseen. Molemmat tarvitaan, sekä kaste että usko jotta pääsisi Jumalan valtakuntaan. Tätä tukee myös Jeesuksen selvä opetus Markuksen evankeliumissa.
2) Jeesusksen antaman kaste ja lähetyskäskyn jälkimmäinen osa Markuksen evankeliumin mukaan kuuluu seuraavasti: Mark 16:16. "Joka uskoo ja KASTETAAN, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen"
- Usko kuitenkin ratkaisee, kuka pelastuu, tämä Jeesuksen sana osoittaa selvään, että usko pelastaa, ei kaste.
-Joka ei USKO, ei pelastu, eikä siihen liitetä kastetta, Sanan ajatus ja sisältö on ehdottomasti se, että usko pelastaa, jos ei usko, joutuu kadotukseen, kasteen ottamisen jättäminen ei aiheuta kadotustuomiota!
Nim "Kaste" jtkaa!
"3) Paavali Titukselle: Tit. 3:5. "pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen PESON ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,"
Paavalin opetus on myös selvä: pelastukseen tarvitaan PESO eli kaste ja Pyhän Hengen uudistus eli USKO.
-Raamattu ei tue uskomusta, että tässä mainittu PESO, olisi vesikaste, missään ei niin sanota, eikä siis pidä olettaa, mikä ei ole todennennettavissa Raamatulla.
-Paavali sanoo, UUDESTISYNTYMISEN peso, hän siis tarkoittaa koko uudesisyntymisen prosessia, eli kokonaisvaltaista uudistumista Pyhässä Hengessä, tämä liittyy saumattomasti siihen, että uudestisynnytään YLHÄÄLTÄ, elävän elämän veden ja Hengen uudistuksen kautta.
-Vesi ei VOI pestä pois syntejä. "Kaste ei ole lihan saatan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalata."
Vanhempi suomalainen Raamatun käännös ilmaisee asian näin:
"Kaste on hyvän omantunnon liitto" Eli kaste on hyvän omantunnon vastaus Jumalalle."
-Eli Hyvän omantunnon vastaus Jumalalle.Lupaus seurata Jeesusta ,periaatteessa ikuisesti, julkinen tunnustautuminen Kristuksen seuraajaksi.
-Eikä Pyhä Henki, kuten nim. "kaste" väittää, on uskoa tarkoittava, eihän se nyt mitenkään voi niin olla, uskokin saadaan juuri PYHÄN HEGEN kautta Sanan kuulemisesta, ei Pyhä Henki voi olla USKO?
-Sitäpaitsi Jeesuksen antamassa lähetyskäskyssä Matt ja Mark evankeliumeissa on selvä järjestys.
-Niiden mukaan ensin TEHDÄÄN opetuslapsia, se on, saarnataan evankeliumia, (Huom!-Jeesus sanoi ensimmäiseksi, "Menkää ja saarnatkaa evankeliumia.") ja niin myös kaikki apostolit tekivätkin.
-Esm. Apt 2: 40,41."40. Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta".
41. Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua."
-Sanan vastaan ottaminen ja sen uskominen on kautta apostolisen julistuksen ehdoton edellytys saadakseen kasteen, vain JO uskovaiset kastettiin Raamatun alkuseurakunnissa. Kaikki muut spekuloinnit on Raamatun opetuksen vääristelyä.
-"4) Pietari julistaa evankeliumia välittömästi ensimmäisen Helluntain tapahtumien jälkeen. Mitä Pietari vastaa kun hänen saarnansa saa kuulijat synnin hätään ja kyselemään mitä heidän tulisi tehdä jotta he voisivat pelastua?
-Niin julisti, edellisessä jo tuli selväksi, kun 3000 sielua pelastui,niin heidät kastettiin, he olivat jo uudestisyntyneet, ja sitten he saivat kasteen ja liitettiin seurakuntaan.
-Ja mitä tulee tähän.
-"Ap.t. 2:37. "Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"
38. Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja OTTAKOON KUKIN TEISTÄ KASTEEN Jeesuksen Kristuksen nimeen SYNTIENNE ANTEEKSISAAMISEKSI, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
39. Sillä TEILLE ja TEIDÄN LAPSILLENNE tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
-Pietari saarnasi heille ensin, enne kastetta, he kuulivat Sanan, uskoivat ja kysyivät, "mitä meidän pitää tehdä?" Mitäs Pietari sanoo? "Tehkää parannus!" Parannus on mielenmuutos, heidän tuli siis uskoa Sana jota Pietari saarnasi, sen jälkeen he saivat kasteen, ei ennen uskoa!
-Jätit jakeen 41 pois!
Apt 2:41. Ne, jotka nyt ottivat Pietarin sanat vastaan, kastettiin, ja uskovien joukkoon tuli sinä päivänä lisää noin 3000 henkeä.
42. He pysyivät apostolien opetuksessa, keskinäisessä yhteydessä, leivän murtamisessa ja rukaousessa."
-Tässäkin on selvä Jeesuksen lähetyskäskyn järjestys, havaittavissa. Pietarin saarna, sana otettiin vastaan, eli uskottiin, uudestisynnyttiin ja sitten kastettiin ja sen jälkeen apostolien opetus, eikö Jeesus juuri tuossa järjestyksessä käskynsä antanutkin? RitariOlevainen kirjoitti:
uudestisyntymästä noin!
"1) Jeesus sanoo Nikodemokselle Joh.3:5 " Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny VEDESTÄ ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan."
Mistä päättelet, että vesi tuossa tarkoittaa kastevettä, ei Jeesus sitä sanonut, sinä vain oletat niin!
-Ja koska tosia asiassa me emme tiedä mitä vettä Jeesus tarkoitti, meidän tulee tutkia Raamattua, saadaksemme selville, mistä vedestä on kyse?
-Ja koska Raamattua ei voi selittää millään muulla kuin Raamatulla itsellään.
-Nyt me katsomme Raamatusta, mitä Jeesus on aikaisemmin puhunut vedestä uudestisyntymisen yhteydessä, olet varmaan samaa mieltä, että vain Jeesus voi antaa vastauksen, mistä vedestä Hän puhui?
-Joh 4:10,"10. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos sinä tietäisit Jumalan lahjan, ja kuka se on, joka sinulle sanoo: 'Anna minulle juoda', niin sinä pyytäisit häneltä, ja hän antaisi sinulle elävää vettä."
-"13-14,13. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jokainen, joka juo tätä vettä, janoaa jälleen,
14. mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään".
-Jo nämäkin kaksi Jeesuksen todistusta siitä, mistä vedestä on kyse, riittää selittämään kun ihminen syntyy uudesti, niin se tapahtuu YLHÄÄLTÄ, Jeesus antaa elävää elämän vettä, ja Pyhässä Hengessä, eli Pyhän Hnegen peso, ei mikään kasteen peso, Raamattu ei niin opeta.
-Tuli kaiketi tämä jo tässä selväksi, että kasteella ei ole mitään tekemistä juuri uudestisyntymän hetkellä, myöhemmin kyllläkin!Vesi ja Henki (Joh. 3:5) kuuluvat yhteen. Ei niitä pidä erottaa toisistaan ja tehdä näin väkivaltaa Raamatun ilmoitukselle.
Tämän voimme jo nähdä Raamatun alkulehdiltä:
"Jumalan Henki liikkui vetten päällä." (1. Moos. 1:1-2).
Jumala kutsui elämän esiin vedestä.
Näin tapahtui luominen Jumalan Hengen ja Hänen Sanansa kautta, välineenä vesi.
"Taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta" (2. Piet. 3:5).
Nämä samat asiat ovat myös kristilllisessä kasteessa:
Vesi, Henki ja Sana.
Kristillinen kaste "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" ei siis ole pelkkää vettä!
Vai turhaako kolmiyhteisen Jumalan nimi liitetään kasteeseen, jos niillä ei ole mitään tekemistä siinä.- oikea järjestys
RitariOlevainen kirjoitti:
pelastukseen.
Nim."kaste" kirjoittaa!
"Jeesus liittää opetuksessaan VEDESTÄ ja Hengestä syntymisen pelastumiseen. Molemmat tarvitaan, sekä kaste että usko jotta pääsisi Jumalan valtakuntaan. Tätä tukee myös Jeesuksen selvä opetus Markuksen evankeliumissa.
2) Jeesusksen antaman kaste ja lähetyskäskyn jälkimmäinen osa Markuksen evankeliumin mukaan kuuluu seuraavasti: Mark 16:16. "Joka uskoo ja KASTETAAN, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen"
- Usko kuitenkin ratkaisee, kuka pelastuu, tämä Jeesuksen sana osoittaa selvään, että usko pelastaa, ei kaste.
-Joka ei USKO, ei pelastu, eikä siihen liitetä kastetta, Sanan ajatus ja sisältö on ehdottomasti se, että usko pelastaa, jos ei usko, joutuu kadotukseen, kasteen ottamisen jättäminen ei aiheuta kadotustuomiota!
Nim "Kaste" jtkaa!
"3) Paavali Titukselle: Tit. 3:5. "pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen PESON ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,"
Paavalin opetus on myös selvä: pelastukseen tarvitaan PESO eli kaste ja Pyhän Hengen uudistus eli USKO.
-Raamattu ei tue uskomusta, että tässä mainittu PESO, olisi vesikaste, missään ei niin sanota, eikä siis pidä olettaa, mikä ei ole todennennettavissa Raamatulla.
-Paavali sanoo, UUDESTISYNTYMISEN peso, hän siis tarkoittaa koko uudesisyntymisen prosessia, eli kokonaisvaltaista uudistumista Pyhässä Hengessä, tämä liittyy saumattomasti siihen, että uudestisynnytään YLHÄÄLTÄ, elävän elämän veden ja Hengen uudistuksen kautta.
-Vesi ei VOI pestä pois syntejä. "Kaste ei ole lihan saatan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalata."
Vanhempi suomalainen Raamatun käännös ilmaisee asian näin:
"Kaste on hyvän omantunnon liitto" Eli kaste on hyvän omantunnon vastaus Jumalalle."
-Eli Hyvän omantunnon vastaus Jumalalle.Lupaus seurata Jeesusta ,periaatteessa ikuisesti, julkinen tunnustautuminen Kristuksen seuraajaksi.
-Eikä Pyhä Henki, kuten nim. "kaste" väittää, on uskoa tarkoittava, eihän se nyt mitenkään voi niin olla, uskokin saadaan juuri PYHÄN HEGEN kautta Sanan kuulemisesta, ei Pyhä Henki voi olla USKO?
-Sitäpaitsi Jeesuksen antamassa lähetyskäskyssä Matt ja Mark evankeliumeissa on selvä järjestys.
-Niiden mukaan ensin TEHDÄÄN opetuslapsia, se on, saarnataan evankeliumia, (Huom!-Jeesus sanoi ensimmäiseksi, "Menkää ja saarnatkaa evankeliumia.") ja niin myös kaikki apostolit tekivätkin.
-Esm. Apt 2: 40,41."40. Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta".
41. Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua."
-Sanan vastaan ottaminen ja sen uskominen on kautta apostolisen julistuksen ehdoton edellytys saadakseen kasteen, vain JO uskovaiset kastettiin Raamatun alkuseurakunnissa. Kaikki muut spekuloinnit on Raamatun opetuksen vääristelyä.
-"4) Pietari julistaa evankeliumia välittömästi ensimmäisen Helluntain tapahtumien jälkeen. Mitä Pietari vastaa kun hänen saarnansa saa kuulijat synnin hätään ja kyselemään mitä heidän tulisi tehdä jotta he voisivat pelastua?
-Niin julisti, edellisessä jo tuli selväksi, kun 3000 sielua pelastui,niin heidät kastettiin, he olivat jo uudestisyntyneet, ja sitten he saivat kasteen ja liitettiin seurakuntaan.
-Ja mitä tulee tähän.
-"Ap.t. 2:37. "Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"
38. Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja OTTAKOON KUKIN TEISTÄ KASTEEN Jeesuksen Kristuksen nimeen SYNTIENNE ANTEEKSISAAMISEKSI, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
39. Sillä TEILLE ja TEIDÄN LAPSILLENNE tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
-Pietari saarnasi heille ensin, enne kastetta, he kuulivat Sanan, uskoivat ja kysyivät, "mitä meidän pitää tehdä?" Mitäs Pietari sanoo? "Tehkää parannus!" Parannus on mielenmuutos, heidän tuli siis uskoa Sana jota Pietari saarnasi, sen jälkeen he saivat kasteen, ei ennen uskoa!
-Jätit jakeen 41 pois!
Apt 2:41. Ne, jotka nyt ottivat Pietarin sanat vastaan, kastettiin, ja uskovien joukkoon tuli sinä päivänä lisää noin 3000 henkeä.
42. He pysyivät apostolien opetuksessa, keskinäisessä yhteydessä, leivän murtamisessa ja rukaousessa."
-Tässäkin on selvä Jeesuksen lähetyskäskyn järjestys, havaittavissa. Pietarin saarna, sana otettiin vastaan, eli uskottiin, uudestisynnyttiin ja sitten kastettiin ja sen jälkeen apostolien opetus, eikö Jeesus juuri tuossa järjestyksessä käskynsä antanutkin?Kyllä Raamatun mukaan ihminen uudestisyntyy vedestä ja Hengestä Jumalan sanan voimasta eli ylhäältä juuri kasteessa.
Jos ihminen uudestisyntyisi ennen kastetta, niin MIKSI jo uudestisyntyneen pitäisi vielä kuolla kasteessa?
Vasta kasteessa aletaan elää uutta elämää Kristuksen yhdeydessä (=uudestisynnytään kasteessa).
Room.6
3 Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa.
4 Näin meidät KASTEESSA annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, JOTTA mekin ALKAISIMME elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista. [2. Kor. 5:17; Ef. 2:6; Kol. 2:12]
5 Jos kerran yhtäläinen kuolema on liittänyt meidät yhteen hänen kanssaan, me myös nousemme kuolleista niin kuin hän. [Fil. 3:10,11] oikea järjestys kirjoitti:
Kyllä Raamatun mukaan ihminen uudestisyntyy vedestä ja Hengestä Jumalan sanan voimasta eli ylhäältä juuri kasteessa.
Jos ihminen uudestisyntyisi ennen kastetta, niin MIKSI jo uudestisyntyneen pitäisi vielä kuolla kasteessa?
Vasta kasteessa aletaan elää uutta elämää Kristuksen yhdeydessä (=uudestisynnytään kasteessa).
Room.6
3 Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa.
4 Näin meidät KASTEESSA annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, JOTTA mekin ALKAISIMME elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista. [2. Kor. 5:17; Ef. 2:6; Kol. 2:12]
5 Jos kerran yhtäläinen kuolema on liittänyt meidät yhteen hänen kanssaan, me myös nousemme kuolleista niin kuin hän. [Fil. 3:10,11]2:11 ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
2:12 ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
2:13 Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset,..."
---
Ilmeisesti harhaopettajat vaativat , että kaikki Kolossan kristityt oli ympärileikattava. Paavali toteaa, että Kolossan kristityt on jo ympärileikattu, ei ” käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella” (11). Hän tarkoittaa tällä kastetta, jossa heidät oli liitetty Kristukseen.
Kasteessa vanha ihminen tuomittiin ensin kuolemaan (12). Sitten heidät herätettiin Kristuksen kanssa uskon kautta (12) ja he saivat uuden elämän (13) Hänen yhteydessään (Vrt. Room. 6:1-14).
Kaste on kristillinen vastine ympärileikkaukselle. Ympärileikkaus oli Vanhan Liiton merkki, ”uskonvanhurskauden sinetti” (Room. 4:11).
Kaste taas on Uuden Liiton merkki.
Alkukirkko piti lapsikastetta itsestään selvänä asiana. Israelilaisten poikalapset ympärileikattiin jo kahdeksan päivän vanhana. Näin heidät liitettiin Jumalan kansaan. Siksi oli luonnollista kristityille vanhemmille kastattaa lapsensa, jotta heistäkin tulisi Jumalan kansan jäseniä.
Apostolien Teoissa kerrotaan useista perhekuntakasteista. Kaikki perheen jäsenet- ikään katsomatta- kastettiin perheen pään tullessa uskoon. Ketään ei haluttu jättää ulkopuolelle Kristus-ruumiin (1. Kor. 12:13).
- frihet
Eli ei kaste pelasta, vaan JEESUS KRISTUS.
Me emme ole tuomareita, mutta jos hän on uudestisyntynyt Jumalan lapsi, niin hän pelastuu
Ethän sinä tai minä voida ketään uskoon synnyttää, vaan tuo kaikki on armosta uskon kautta Jeesukseen saatavissa, eikä siis teoissasi.- oman version
kaksi ihmistä oli taivaanportilla ja Pietarin edessä. Toinen sanoi että päästäthän sinä minut taivaaseen kun olen uskonut sinuun aina ja en koskaan ole syntiä tehnyt enkä koskaan ole pettänyt vaimoani. Toinen sanoi:päästäthän taivaaseen vaikka olen käynyt vieraissa ja juopotellut ja muutenkin on tullut vietettyä rietasta elämää. Pietari viittasi jälkimmäiselle että mene portista. Uskossa ollut jäi siihen hölmönä ja kysyi: miksi sinä et minua vaan päästit tuon jumalattoman. Pietari siihen:ei tämä mikään kusiputka ole. Että silleen tänään.
- autokolarissa
kuolleista. Apostolit kulkivat jalan, aasilla ja korkeintaan laivalla. Jeesuksen ei kerrota edes laivalla kulkeneen. Jos haluaa elää vain sen mukaan kuin alkukristityt elivät, autoon ei ole mitään asiaa.
- jakeet esille!
missä raamatussa mainitaan luterilainen kaste?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv252406- 1132021
- 1131657
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?421513Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.91447Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo901055Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016120986Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt87945Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno35937Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu15929