PAAVALI JA JERUSALEMIN SEURAKUNNAN JOHTOMIEHET
Gal. 2:1-10
2:1 Sitten, neljäntoista vuoden kuluttua, minä taas menin ylös Jerusalemiin Barnabaan kanssa ja otin Tiituksenkin mukaani.
2:2 Mutta minä menin sinne ilmestyksen johdosta ja esitin heille sen evankeliumin, jota julistan pakanain keskuudessa; esitin sen yksityisesti arvokkaimmille heistä, etten ehkä juoksisi tai olisi juossut turhaan.
2:3 Mutta ei edes seuralaistani Tiitusta, joka oli kreikkalainen, pakotettu ympärileikkauttamaan itseänsä.
2:4 Noiden pariimme luikertaneiden valheveljien tähden, jotka orjuuttaakseen meitä olivat hiipineet vakoilemaan vapauttamme, mikä meillä on Kristuksessa Jeesuksessa,
2:5 me emme hetkeksikään alistuneet antamaan heille myöten, että evankeliumin totuus säilyisi teidän keskuudessanne.
2:6 Ja nuo, joita jonakin pidettiin - millaisia lienevät olleet, ei kuulu minuun; Jumala ei katso henkilöön - nuo arvossapidetyt eivät velvoittaneet minua mihinkään enempään,
2:7 vaan päinvastoin, kun näkivät, että minulle oli uskottu evankeliumin julistaminen ympärileikkaamattomille, samoin kuin Pietarille sen julistaminen ympärileikatuille -
2:8 sillä hän, joka antoi Pietarille voimaa hänen apostolintoimeensa ympärileikattujen keskuudessa, antoi minullekin siihen voimaa pakanain keskuudessa -
2:9 ja kun olivat tulleet tuntemaan sen armon, mikä oli minulle annettu, niin Jaakob ja Keefas ja Johannes, joita pidettiin pylväinä, antoivat minulle ja Barnabaalle yhteisen työn merkiksi kättä, mennäksemme, me pakanain keskuuteen ja he ympärileikattujen.
2:10 Meidän oli vain muistaminen köyhiä, ja juuri sitä minä olenkin ahkeroinut tehdä.
--
Tehtyään 14 vuotta lähetystyötä pakanoitten keskuudessa Paavali menee Jerusalemiin alkuapostoleiden luo saatuan tähän kehoituksen Herralta (Apt. 15:1-29). Tämä tapahtui ilmestyksen kautta.
Mukaansa hän ottaa läheisen työtoverinsa BARNABBAAN, jolla oli hyvät suhteet Jerusalemin alkuseurakuntaan, sekä TIITUKSEN, joka edusti taas pakanamaailmaa.
Tässä ensimmäisessä ”kirkolliskokouksessa” päästiin yhteisymmärrykseen,; ympärileikkaamattomat (pakanat) saivat pysyä ympärileikkaamattomina. Tämän sopimuksen merkiksi lyötiin ”kättä päälle” ja sovittiin työn jako (j. 9).
Tämä oli suuri voitto kirkon yhtenäisyydelle ja kristillisen opin puhtaana säilymiselle. Näin Paavalin peräänantamattomuus palkitaan (j.5).
--
Uskonpuhdistuksen tärkein sanoma oli ”Raamatun Sana on uskon, opin ja elämän korkein ohje”.
Pitäkäämme tänään mekin tämä mielessä kaiken opillisen sekamelskan keskellä- Paavalin tavoin (5) Pidetään Raamatun totuuksista kiinni, jotta evankeliumin totuus säilyisi puhtaana meidänkin keskuudessamme. Ei anneta periksi(5).
--
1. Mä kauniin tiedän kukkasen, se mulle ilon antaa.
Se kukkasista suloisin ja ihanin taivaasta tuoksun kantaa.
2. Se kaunis, kallis kukkanen on Herran sana pyhä.
Se näyttää tietä autuuden luo Kristuksen. Se loistaa meille yhä.
(Virsi 184:1,2)
Paavali Jerusalemissa, Gal. 2:1-10
2
129
Vastaukset
"Se kaunis, kallis kukkanen on Herran sana pyhä.
Se näyttää tietä autuuden luo Kristuksen. Se loistaa meille yhä".
---
Moni on kysellyt, olenko (oikeassa) uskossa.
Voin sanoa: "USKON JEESUKSEEN KRISTUKSEEN HERRANANI".
(Ei kukaan voi sanoa "Jeesus olkoon Herra", paitsi Pyhässä Hengessä" 1. Kor. 12:3.)
Olen kristitty/uskova, koska Pyhä Henki on kutsunut minut uskoon evankeliumin välityksellä, sen hyvän uutisen välityksellä, että Jumala on antanut minulle anteeksi kaikki minun syntini Kristuksessa Jeesuksessa.
Sen hyvän työn, minkä Jeesus Kristus on minussakin saanut aikaan, toivon jatkuvan.
Toivon myös, että sinunkin sydämessäsi Kristus saisi asua uskon kautta.- Amos7
Kyllä Jeesus on minun Herra ja häntä tahdon seurata, Vapahtajaani.
Aina ei ole ollut näin.
Meidän kasvupohja voi vaikuttaa uskonelämäämme. Ei kuitenkaan välttämättä. Kun itse tulin uskoon en tiennyt juurikaan vapaista suunnista. Kuitenkin kun tuli tietoa asioista selvisi paljon lisää.
Ps. Lapsena kävimme pyhäkoulua ja se oli mieluinen paikka mennä. Tuosta sakista ainakin neljä on tullut uskoon ja ottanut kasteen liittyen meidän seurakuntaan, mm oma vaimoni!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433404Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan172632Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!3762536Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!821757- 861405
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541080SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs70985- 74955
Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.27779Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l4734