PAAVALI JA PIETARI ANTIOKIASSA
Gal. 2:11-14
2:11 Mutta kun Keefas tuli Antiokiaan, vastustin minä häntä vasten kasvoja, koska hän oli herättänyt suurta paheksumista.
2:12 Sillä ennenkuin Jaakobin luota oli tullut muutamia miehiä, oli hän syönyt yhdessä pakanain kanssa; mutta heidän tultuaan hän vetäytyi pois ja pysytteli erillään peläten ympärileikattuja,
2:13 ja hänen kanssaan lankesivat ulkokultaisuuteen muutkin juutalaiset, niin että heidän ulkokultaisuutensa tempasi mukaansa Barnabaankin.
2:14 Mutta kun minä näin, etteivät he vaeltaneet suoraan evankeliumin totuuden mukaan, sanoin minä Keefaalle kaikkien kuullen: "Jos sinä, joka olet juutalainen, noudatat pakanain tapoja etkä juutalaisten, miksi sinä pakotat pakanoita noudattamaan juutalaisten tapoja?"
--
Paavalin ja Pietarin (Keefas) joutuivat vakavaan ristiriitaan keskenään (11). Riita oli erittäin vakava ja se olisi vahingoittanut koko kirkon uskottavuutta ellei Paavali olisi sitä selvittänyt. Olihan kyseessä kristinuskon keskeisin oppi; miten ihminen vanhurskautetaan (j. 16).
Pietarin, Barnabbaan ym. juutalaisten (j. 13) ulkokultainen käytös teki tyhjäksi evankeliumin.
Kun Paavali joutui ristiriitaan Pietarin kanssa uskonasioista, niin hän ei jättänyt asiaa siihen, vaan rohkeasti puuttui tilanteeseen.
Paavali ja Pietari olisivat voineet toimia toisinkin, kuten ehkäpä useimmat meistä:
-He olisivat voineet kätkeä ristiriidan ”peiton alle”, eivätkä olisi puhuneet siitä.
-He olisivat voineet lähteä eri suuntiin, eikä olla missään tekemisissä toistensa kanssa.
-He olisivat voineet riidellä kiivaasti.
Myös meidän riitamme, alussa ehkä mitättömiltä näyttävät, saattavat paisua ylen suuriksi, ellemme halua ja pysty niitä ajoissa ja avoimesti käsittelemään.
--
Pietarinkin lankeemus osoittaa sen, että monet kuuluisat , Pyhää Henkeä täynnä olevat miehet saattavat langeta suuriinkin synteihin (esim. Simson, Daavid ja monet muut).
Tällaiset esimerkit Raamatussa ovat meille rohkaisuksi; ei kukaan ole koskaan langennut niin pahasti, ettei voisi nousta.
Jos kerran Pietari on langennut, voin minäkin langeta; kun kerran hän on noussut, voin minäkin nousta.
Luther sanoo lohduttavasti:
”Arka, vapiseva omatunto antakoon suuren arvon tällaisille esimerkeille, jotta niiden avulla oppisimme paremmin ymmärtämään, mitä oikein rukoillaan, kun sanotaan: ”Anna meille anteeksi…”, ja tunnustetaan usko syntien anteeksiantoon, johon apostolit ja kaikki pyhät ovat uskoneet.
Meidän tavallamme ja meidän kanssamme he ovat rukoilleet: Isä meidän…” Muuten meillä on samat aarteet kuin heilläkin: sama Kristus, kaste, sana ja syntien anteeksianto (Ef. 4:5).
Kaikkea sitä he ovat tarvinneet, aivan samoin heidät on pyhitetty ja pelastettu kuin meidätkin pyhitetään ja pelastetaan” (Luther).
Apostolin virka on ainoa asia, mikä heillä on, mutta meillä ei.(Luther)
---
Paavali ja Pietari Antiokiassa, Gal. 2:11-14
8
213
Vastaukset
Ennen vangitsemistaan Jeesus rukoili yöllä Getsemanessa Pietarin ja kahden muun opetuslapsensa kanssa.
Opetuslapset eivät jaksaneet valvoa, vaan nukahtivat.
Jeesus nuhteli heitä sanoen: "Valvokaa ja rukoilkaa, ettette joutuisi kiusaukseen" (Matt.26:41).
Minulla on kortti, jossa on Helsingin Kallion kirkosta otettu kuva kukosta ja tekstinä juuri Matt. 26:41.
Kukko on valvomisen vertauskuva.
Jeesushan oli jo aikaisemmin sanonut Pietarille: "Totisesti minä sanon sinulle,; ennenkuin kukko laulaa, sinä kolmesti kiellät minut" (Matt. 26:34). Näin kävi- valvomattomuuden tähden!
Meidänkään ei sovi laiminlyödä rukousta ja Sanan tutkimista.
---
1. Valvoa mun, Jeesus, anna aina ristis juurella
ja niin joka päivä kuolla synneistäni kaikista.
Suo myös kuolla maailmasta, kuolla itsestänikin,
että kaiken elämäni sinulle vain eläisin.
2. Auta, että ristin tiellä kuljen askeleissasi.
Eksymästä, horjumasta estä, Jeesus, jalkani.
Uskoa ja rakkautta, toivoani lisää myös.
Anna voimaa kilvoitukseen, täytä alkamasi työs.
(Virsi 315:1,2)- ML213
Mielestäni on hyvä/parempi pohtia alkuperäisen opettajan opetusta, eikä ihmismielen sekoittamaa.
Lutter oli ihminen ja vajavainen sekä erehtyväinen, mutta Jeesus/Raamattu on virheetön ohjeistaja, jossa ei ole ihmismielen vaikuttamaa virheellisyyttä.
Lutterin mielikuvat kulminoituvat liiaksi lapsikasteeseen ja sen armoon.ML213: " Lutter oli ihminen ja vajavainen ..."
---
Aivan!
1. Kor.13:9 "Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista".
Pari vuotta sitten minulla oli muutama kana (vieläkin on jäljellä kolme kanaa) ja kaksi kukkoa.
Kukon touhuja oli mukava seurata. Sen tehtävää voimme hyvin verrata lammaspaimeneen. Kukolla on suuri vastuu kanalaumastaan.
Se vie laumansa hyville ruokapaikoille.
Se myös joutuu koko ajan olemaan valppaana vihollisten varalta.
Tunkio on hyvä tähystyspaikka..
Jos vaara uhkaa, niin kukko varoittaa siitä laumalleen.
Seurakunnissamme tulisi toimia samoin; tarvitsemme hyviä johtajia, "tähystäjiä", jotka varoittavat etukäteen tulevista vaaroista (harhaopeista).
On laitettava itsensä "likoon".
Paavalikin joutui panemaan ”kovaa kovaa vastaan” taistellessaan valheapostoleita vastaan.
Jos joku hyökkää kanalauman kimppuun, on kukko eturintamassa puollustamassa laumaansa. Joskus kukko menettää henkensä siinä.
Itsekin menetin molemmat kukkoni pedoille (ketulle?). Nyt ovat kanat ilman johtajaa.
Luonnontilassa olevissa kanalaumoissa syntyykin yleensä kukkoja enemmän kuin kanoja, koska nuorien kukkojen kuolleisuus niiden puollustaessa laumaansa on suurempi kuin kanojen.
Yleensä kukko illalla on ensimmäisenä menossa yöpuulle raskaan päivän jälkeen. Vastuu painaa.
Ja aamulla se on usein ensimmäisenä jalkeilla.
Kun muut kanat hyppivät alas orsilta, niin ensi töikseen kukko heti "kurittaa" niitä lempeästi.
Jos kanat riitelevät keskenään, niin kukko tulee "erotuomariksi".
Jos joku kana eksyy laumasta, niin kukko hakee vaivihkaa sen takaisin.
Tulee mieleeni taas Raamatun opetukset kurituksesta ja hengellisestä ohjauksesta.
Paavali neuvoo Timoteusta:
"Mutta Herran palvelijan ei sovi riidellä, vaan hänen tulee olla lempeä kaikkia kohtaan, kyetä opettamaan ja pahaa kärsimään;
hänen tulee sävyisästi ojentaa vastustelijoita; ehkäpä Jumala antaa heille mielenmuutoksen, niin että tulevat tuntemaan totuuden." (2. Tim. 2:24-25).- RitariOlevainen
tässä ihan oikeassa,- "Meidän tavallamme ja meidän kanssamme he ovat rukoilleet: Isä meidän…” Muuten meillä on samat aarteet kuin heilläkin: sama Kristus, KASTE, sana ja syntien anteeksianto (Ef. 4:5)." -mutta kaste ei apostoleilla ollut LAPSIKASTE, vaan uskovien upotuskaste.
- RitariOlevainen
Gal 2:11-16. "Mutta kun Pietari tuli Antiokiaan, minun oli kaikkien kuullen vastustettava häntä, sillä mielesäni hän teki väärin.
-Tultuaan sinne hän aluksi söi yhdessä pakanuudesta kääntyneiden kristittyjen kanssa.
-Nämä eivät olleet ympärileikkauttaneet itseään eivätk muutenkaan noudattaneet juutalaisten lakeja.
-Sitten sinne tuli joitakin Jaakobin ystäviä. Pietari lakkasi silloin syömästä juutalaisten kanssa, sillä hän pelkäsi, mitä innokkaat juutalaiseten kannttajat sanoisivat -hehän pitivät ympärileikkausa pelastuksen ehtona.
-Kaikki juutalaiskristityt, jopa Barnbaskin, lankesivat tekopyhyyteen Pietarin esimerkin mukaan. Kun näin, että heidän käytöksensä oli ristisiidassa sen kanssa mitä he väittivät uskovansa, sanoin Pietarille kaikkien kuullen.
-Vaikka oletkin syntyperäinen juutalainen, olet hylännyt juutalaisten lait jo kauan sitten. Miksi ihmeessä nyt yhtäkkiä yrität saada pakanoita noudattamaan niitä? -Sinä ja minä-me olemme syntyperältämme juutalaisia emmekä pakanoita. Ja kuitenkin me juutalais kristityt tiedämme hyvin, ettemme voi päästä Jumalan omiksi uskonnollisia lakejamme noudattamalla.
-Jumalalle kelpaa vain Jeesuksen Kristukseen turvautuva ihminen. Siksi mekin olemme uskoneet häneen, että Jumala hyväksyisi meidät yhteyteensä.
-Tuo hyväksyminen perustuu siis uskoon eikä juutalaisten laien tottelemiseen. Kukaan ei pelastu niitä noudattamalla."- RitariOlevainen
Tapio522 kirjoitti:
On hyvä verrata eri käännöksiä toisiinsa.
kerronnallinen versio uudestatestamentistä, eikä ole varsinaisesti käännetty alkutextistä, vaan ihan , uskoisin 33/38 käännöksestä sovellettu kerronnallisempaan muotoon, eli , jos niin voi sanoa, selkokielelle. Minusta siinä on ihan mukavaa kevennystä tiukalle Raamatun sanalle, eikä se silti muuta mitään Raamatun totuuksia eikä tärvele opillistakaan Raamatun opetusta.
Asiat vaan ilmaistaan tavallisella puhekielellämme! Enkä kyllä näe siinä mitään sellaista, miksi sitä ei voisi käyttää?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi453696Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4653534Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan302979Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!882095- 1501749
- 1051700
- 1221465
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541410Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.401192Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l61085