Bukowski, Charles

Nelikymppinen mies

Lainasin Lahden kirjastosta DVD-elokuvan Factotum, joka perustuu tuon Bukowskin kirjaan("Aina pystyssä."). Oli hyvä elokuva.

Kinnostuin kirjailijasta. Tyyli on vähän Aki Kaurismäkeläistä, korutonta, suoraan kerrontaa kirjan kirjailijan naisista, ryyppäämisestä ja naimisesta. Lainattavissa on paljon hänen teoksiaan. Lainasin "Naisia" ja olen lukenut sitä eilisen päivän aikana jo lähes 200 sivua. Tosi mielenkiintoista kerrontaa!

Kirjailija on syntyisin Saksasta, mutta asunut koko elämänsä USA:ssa Los Angelesissa.

Tunteeko joku hänen teoksiaan?

Tänään lainasin Selbyn "Hullun kertomus", joka on tosi rietas kirja.

Muuutenkin minua kiinnostaa kaikki eroottinen kirjallisuus ja boheemisuus.

11

1044

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • boheemille

      Henry Miller seuraavaksi lukulistalle. Myös Sammakko - kustantamon kirjailijat....

    • öhöm.

      Siis Selbyn The Room. Kuka tietää? Ainakin on kitisty Saarikosken Sieppari ruispellossa -versiosta.

      • Billie

        Tietääkseni Saarikoski on aina ottanut aika paljon vapauksia suomennoksissa.
        Muistaakseni Joycen Odysseuksen suomennoksesta oli tulla melkein oikeusjuttu, kun Pentti oli mennnyt vääristelemään joitain asioita.


    • Wilhelm Kojac

      Nyt kun asian otit esille niin on noita tuossa hyllyssä parisen kymmentä kappaletta. Jokusen olen tilannut, monta saanut lahjaksi, matkoilta tuonut muutaman...Olen lukenut äijää neljällä eri kielellä. Tietääkseni olen lukenut mieheltä kaiken proosan, suuren määrän kirjeitä ja päiväkirjajuttuja myös. Runojakin olen kokeillut, mutta en hirveästi ole innostunut (paitsi ehkä joistakin ihan myöhäisistä)

      Bukowskista liikkuu paljon paskajuttuja, juttuja ymmärretään väärin, tarinoita luokitellaan tosiksi kun ne ovat fiktiota ja päin vastoin. Mies on kirjoittanut paljon pillujuttuja, mutta usein niissäkin on pointtinsa (niinkuin tuossa Naisia -romaanissakin, usko tai älä, tai mieti itse onko siinä joku pointti). Toisten mielestä (kaikki yhden Bukowskin kirjan lukeneet esiintyvät Bukoekspertteinä)ne ovat sama asia kuin Bukowski itse, mutta asia ei yksinkertaisesti ole niin.

      Factotum on tunnelmaltaan aika onnistunut elokuva ja Dillon on hyvä. Elokuva ei muuten oikeastaan perustu tuohon Factotum kirjaan vaan useampaan Bukon tekstiin. Baarikärpänen on muuten myös Bukowskin teksti (kohtalainen elokuva sekin, mutta olisi voinut olla paljon parempikin). Lisäksi joku italialaisryhmä filmatisoi "The most beautiful woman in town" -tarinan. Muita ei taida olla.

      Bukowskia on usein verrattu Milleriin, Genetiin(!?), Burroughsiin etc., mutta yhtymäkohdat ovat useimmiten teennäisiä ja jopa sepitettyjä. Mies itse sanoutui irti kaikista kategorioista.

      Bukowski oli ajoittain täysi kyrpä mieheksi. Mutta upea kirjoittaja se oli.

      • Karl

        taisi kuitenkin viedä lopulta jalat alta niinkin vaikeasti tavoitettava elin kuin sydän. Ja tämä on täyttä totta:

        For Jane

        225 days under grass
        and you know more than I.
        they have long taken your blood,
        you are a dry stick in a basket.
        is this how it works?
        in this room
        the hours of love
        still make shadows.

        when you left
        you took almost
        everything.
        I kneel in the nights
        before tigers
        that will not let me be.

        what you were
        will not happen again.
        the tigers have found me
        and I do not care.


      • Wilhelm Kojac
        Karl kirjoitti:

        taisi kuitenkin viedä lopulta jalat alta niinkin vaikeasti tavoitettava elin kuin sydän. Ja tämä on täyttä totta:

        For Jane

        225 days under grass
        and you know more than I.
        they have long taken your blood,
        you are a dry stick in a basket.
        is this how it works?
        in this room
        the hours of love
        still make shadows.

        when you left
        you took almost
        everything.
        I kneel in the nights
        before tigers
        that will not let me be.

        what you were
        will not happen again.
        the tigers have found me
        and I do not care.

        Leukemia oli kuolinsyy. Hieman aikaisemmin mies sairasti tuberkuloosin.

        Bukowskin juuri ennen kuolemaansa kirjoittamat kirjeet ovat muuten huikeaa luettavaa. Niissä paljastuu miehestä ihan uusia piirteitä. No joo, lukekaa itse.


      • Karl
        Wilhelm Kojac kirjoitti:

        Leukemia oli kuolinsyy. Hieman aikaisemmin mies sairasti tuberkuloosin.

        Bukowskin juuri ennen kuolemaansa kirjoittamat kirjeet ovat muuten huikeaa luettavaa. Niissä paljastuu miehestä ihan uusia piirteitä. No joo, lukekaa itse.

        siis ikäänkuin vastakohtana sille paljon puhutulle pillulle. Elämänkumppani Janen kuolema syöksi miehen joksikin aikaa ilmeisesti aika syvään kuiluun.

        Bukowski itse haudattiin toto-kamppeissa, tuulitakissa ja taskussa muutama seteli. Näin kertoi aikoinaan National Public Radio, npr.org.


      • Wilhelm Kojac
        Karl kirjoitti:

        siis ikäänkuin vastakohtana sille paljon puhutulle pillulle. Elämänkumppani Janen kuolema syöksi miehen joksikin aikaa ilmeisesti aika syvään kuiluun.

        Bukowski itse haudattiin toto-kamppeissa, tuulitakissa ja taskussa muutama seteli. Näin kertoi aikoinaan National Public Radio, npr.org.

        En yhtäkkiä muista tuota Janea???

        Se oikea elämänkumppani oli Linda Lee. Olivat yhdessä jo 70-luvulla ja Linda oli vaimona kuolemaan asti. Linda koitti kirjoittaa itsekin, mutta se vähä mitä olen nähnyt oli mun mielestä tuubaa...


      • Wilhelm Kojac kirjoitti:

        En yhtäkkiä muista tuota Janea???

        Se oikea elämänkumppani oli Linda Lee. Olivat yhdessä jo 70-luvulla ja Linda oli vaimona kuolemaan asti. Linda koitti kirjoittaa itsekin, mutta se vähä mitä olen nähnyt oli mun mielestä tuubaa...

        on kerrottu useammassakin Chinaski-tarinassa. Hän oli Bukowskin rakastettu ja heidän räiskyvä suhteensa kesti taukoineen kymmenen vuotta. "Hollywood"-kirjassaan Bukowski kuvaa häntä laajasti yhtenä "Barflyn" käsikirjoituksen keskeisistä hahmoista. Jane oli puoliksi intiaani, alkoholisti - tietysti - ja hullu joka teki kaiken tyylikkäästi. Viinaan Jane näiden tarinoiden mukaan kuolikin.

        Jane on Bukowskin vaikuttavimpia hahmoja.


    • rinta-aani

      joka kirjoitti vaan ryyppäämisesta ja naimisesta, kun ei muuta osannut. Sehän oli puliukko. Kuka tahansa osais kirjottaa sellasta paskaa.

      • Postivirkailijatar

        Juominen ja seksi oli Bukowskin elämän olennaisia esansseja, mutta hän ei missään tapauksessa ollu "pelkkä juoppo".

        Bukowski oli nerokas ja oivalta kirjailija ja runoilija SIITÄ HUOLIMATTA että hän oli juoppo. Se joka osaa lukea ja nähdä lukemassaan kauneutta ja oivallusta ja nerokkuutta tajuaa editoida lukemastaan sen mikä on inhimillistä alennustilaa, henkilön päihdehistoriaa etc.

        Eihän ajaton, nerokas säveltäjä-kitaristi Jimi Hendrix'kään ollut "pelkkä narkomaani", vaan säveltäjä ja pioneeri ja muusikko jonka teokset voisivat olla nykyaikana tehtyjä, koska ne ovat niin ajattomia nerokkaita ja hyviä, SIITÄ HUOLIMATTA että hän oli huumeaddikti.

        Ja säveltäjä Wolfgang Amadeus oli säveltäjänero SIITÄ HUOLIMATTA että hän oli juoppo.

        Eino Leino oli armoitettu suoraan sydämestä ja sydämeen kirjoittava Suomen kansan tuntoja ja mystistä kulttuuria peilaava runoilija jollaista maamme ei toista tunne SIITÄ HUOLIMATTA että hän oli armoton alkoholisti joka kuoli nuorena viinaan.

        ------

        Näissä jutuissa on tärkeää asioiden erottelukyky.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1094
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      609
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      606
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      68
      567
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      95
      552
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      44
      493
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe