Vanhurskas on elävä uskosta, Gal. 3:1-18

EI LAKI VAAN USKO
Gal. 3:1-14
---
3:1 Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?
3:2 Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?
3:3 Niinkö älyttömiä olette? Te alotitte Hengessä, lihassako nyt lopetatte?
3:4 Niin paljonko olette turhaan kärsineet? - jos se on turhaa ollut.
3:5 Joka siis antaa teille Hengen ja tekee voimallisia tekoja teidän keskuudessanne, saako hän sen aikaan lain tekojen vai uskossa kuulemisen kautta,
3:6 samalla tavalla kuin "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi"?
3:7 Tietäkää siis, että ne, jotka uskoon perustautuvat, ovat Aabrahamin lapsia.
3:8 Ja koska Raamattu edeltäpäin näki, että Jumala vanhurskauttaa pakanat uskosta, julisti se Aabrahamille edeltäpäin tämän hyvän sanoman: "Sinussa kaikki kansat tulevat siunatuiksi".
3:9 Niinmuodoin ne, jotka perustautuvat uskoon, siunataan uskovan Aabrahamin kanssa.
3:10 Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee".
3:11 Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta".
3:12 Mutta laki ei perustaudu uskoon, vaan: "Joka ne täyttää, on niistä elävä".
3:13 Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme - sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu" -
3:14 että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen.
-
LUPAUS JA LAKI
Gal. 3:15-18
-
3:15 Veljet, minä puhun ihmisten tavalla. Eihän kukaan voi kumota ihmisenkään vahvistettua testamenttia eikä siihen mitään lisätä.
3:16 Mutta nyt lausuttiin lupaukset Aabrahamille ja hänen siemenelleen. Hän ei sano: "Ja siemenille", ikäänkuin monesta, vaan ikäänkuin yhdestä: "Ja sinun siemenellesi", joka on Kristus.
3:17 Minä tarkoitan tätä: Jumalan ennen vahvistamaa testamenttia ei neljänsadan kolmenkymmenen vuoden perästä tullut laki voi kumota, niin että se tekisi lupauksen mitättömäksi.
3:18 Sillä jos perintö tulisi laista, niin se ei enää tulisikaan lupauksesta. Mutta Aabrahamille Jumala on sen lahjoittanut lupauksen kautta.
--
Paavali aloittaa 3. luvun lennokkaasti: ”Oi te älyttömät galatalaiset…” Paavali on suorasukainen.
Mikähän olikaan mennyt pieleen galatalaisten kohdalla?

On jälleen muistettava, että Paavalin opetuksen taustana on joidenkin kristinuskoon kääntyneiden juutalaisten vaatimus, että ihmisten oli ensin tultava Israelin lain alaisiksi päästäkseen Jumalan yhteyteen.
Paavali osoittaa tämän vaatimuksen vääräksi ja vahingolliseksi.
Tällöinhän ihminen alkaisi luottaa enemmän omiin tekemiinsä suorituksiin ja ratkaisuihin. Jumalan armo jäisi siten sivuseikaksi. Siunaus muuttuisikin kiroukseksi (j. 10-14).

Uskonpuhdistajamme Lutherin kolme usein toistettua kohtaa:
1)Kristitty on samalla kertaa vanhurskas ja syntinen.
2)Uskoessasi olet vanhurskas
3)Hänen vanhurskautensa on sinun ja syntisi on hänen.

Lainomainen uskonnollisuus on sukua juutalaisuudelle; se vaatii uskomisen vakuudeksi tiettyjä suorituksia ja näyttöjä.
Sellainen uskonnollisuus on kovaa, ankaraa ja ilotonta.
Älkäämme siis rakennelko Jumalan työn ja omien suoritusten yhteisoppeja (synergismi). Tyytykäämme ainoastaan yksin hänen armoonsa.
Meidänkin eteen on Jeesus Kristus kuvattu ristiinnaulittuna (j.1).
--
3. Vain kuolemas on turvani,
veresi puhtauteni, vapauteni vaivas.
Kuoleman vangin lunastit, Jumalan kanssa sovitit, aukeni rauhan taivas.
Saan porteista nyt pyhimpään ja taivaan iloon ylimpään luo Jumalani tulla,
se toivo nyt on mulla.
(Virsi 316:3)

17

497

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M@k3

Uskoessasi noin vain välttelet lain vastuuta et mitään muuta.

Paavalin houkuttelee sinua helvettiin vastuunpakoilu opillaan.

Onneksi Jeesus varoitti sinunkaltaisistasi.

Matt 5:19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.

Paavali ja Tapio ovatkin taivaassa hyvin vähäisinä jos ollenkaan.

• M@k3: "Paavalin houkuttelee sinua helvettiin vastuunpakoilu opillaan".
        ---
        Mikä sinun mielestäsi on lain tehtävä?

• RitariOlevainen

esiinny Raamatun opettajana, kun et edes itse usko koko Raamattuun, olet surkea räpeltäjä omine luuloinesi kun yrität selittää raamaatua saatnan hengessä, sillä se sinussa on, ellet ole uudestisyntynyt, ja sitähän sinä et ole, joutaist pois koko palstalta sekoilemasta, ellet sitten ala tehdä parannusta ja uskomaan Jeesuksen ja Paavalin evankeliumia, ja tunnusta olevasi syntinen ja tarvitset pelastajaa, Paavalin opin mukaista evankeliumia.
        -Sinä opetat, johon ensinnäkään sinulla ei ole mitään valtuuksia, koska olet täysn ulkona evankeliumin opista ja pelastauksesta, aivan väärää evakeliumia, josta Paavali on sitä mieltä, että olkoon kirottu, vaikka olisi enkeli taivaasta, etkä sinä nyt ole lähelläkään enkeleitä, lopeta Raamatun opettaminen tuossa tilassa, teet vain suunnatonta hallaa ihmisille.

• M@k3
        RitariOlevainen kirjoitti:

esiinny Raamatun opettajana, kun et edes itse usko koko Raamattuun, olet surkea räpeltäjä omine luuloinesi kun yrität selittää raamaatua saatnan hengessä, sillä se sinussa on, ellet ole uudestisyntynyt, ja sitähän sinä et ole, joutaist pois koko palstalta sekoilemasta, ellet sitten ala tehdä parannusta ja uskomaan Jeesuksen ja Paavalin evankeliumia, ja tunnusta olevasi syntinen ja tarvitset pelastajaa, Paavalin opin mukaista evankeliumia.
        -Sinä opetat, johon ensinnäkään sinulla ei ole mitään valtuuksia, koska olet täysn ulkona evankeliumin opista ja pelastauksesta, aivan väärää evakeliumia, josta Paavali on sitä mieltä, että olkoon kirottu, vaikka olisi enkeli taivaasta, etkä sinä nyt ole lähelläkään enkeleitä, lopeta Raamatun opettaminen tuossa tilassa, teet vain suunnatonta hallaa ihmisille.

Onpas siinä kova silmäinen, kova korvainen ja ylpeä mies.

Etkö halua nähdä että Paavali opetti päinvastaista kuin Jeesus ja on siksi anti-kristus.

Ota vastuu teoistasi ja lopeta niiden sysääminen muiden niskoille.

a) se on moraalisesti oikein.
        b) se on oikeudenmukaista.
        c) se on miehekästä.
        d) Jeesus halusi sinun tekevän niin.

• M@k3
        Tapio522 kirjoitti:

M@k3: "Paavalin houkuttelee sinua helvettiin vastuunpakoilu opillaan".
        ---

Mutta tuo vastakysymyksen ja pakoilun taktiikka ei tehoa minuun.

Noudata Jeesuksen tahtoa, älä Paavalin.

• M@k3 kirjoitti:

Mutta tuo vastakysymyksen ja pakoilun taktiikka ei tehoa minuun.

Noudata Jeesuksen tahtoa, älä Paavalin.

M@k3: "Noudata Jeesuksen tahtoa, älä Paavalin".
        ---
        Paavali sanoo: "... sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,..." (Room. 7:22"

Eikö minun tulekkaan Paavalin ( ja Jeesuksen kehoitusta)tavoin noudattakkaan Jumalan lakia.

Jos ihminen rikkoo Jumalan lakia, hän tuottaa vahingon elämälleen.
        Jos hän noudattaa tätä lakia, hän saa siitä siunauksen.

"Autuas se mies, joka ei vaella jumalattomain neuvossa eikä astu syntisten teitä eikä istu, kussa pilkkaajat istuvat, vaan rakastaa Herran lakia ja tutkistelee Hänen lakiansa päivät ja yöt"(Ps. 1:1-2).
        ----
        Rakastatko sinä Herran lakia ja pidätkö sitä pyhänä Jeesuksen ja Paavalin tavoin (Room 7:12-25)?

• nämä
        Tapio522 kirjoitti:

M@k3: "Paavalin houkuttelee sinua helvettiin vastuunpakoilu opillaan".
        ---

galatalaisille kirjoitetut opetukset, ehkäpä ne saisivat sinuun ymmärrystä aikaan.
        Sinäkin olet lukenut ja kuullut väärähenkisten opettamaa galataliskirjettä ja siksi sinuun on tuo täysin vääristynyt käsitys siitä syntynyt. LUE ITSE galatalaiskirje alusta loppuun ja pyydä Pyhää Henkeä oppaaksi.
        Gal. 5:18
        Mutta jos te olette Hengen kuljetettavina, niin ette ole lain alla.
        Gal. 6:2
        Kantakaa toistenne kuormia, ja niin te täytätte Kristuksen lain.

• M@k3
        nämä kirjoitti:

galatalaisille kirjoitetut opetukset, ehkäpä ne saisivat sinuun ymmärrystä aikaan.
        Sinäkin olet lukenut ja kuullut väärähenkisten opettamaa galataliskirjettä ja siksi sinuun on tuo täysin vääristynyt käsitys siitä syntynyt. LUE ITSE galatalaiskirje alusta loppuun ja pyydä Pyhää Henkeä oppaaksi.
        Gal. 5:18
        Mutta jos te olette Hengen kuljetettavina, niin ette ole lain alla.
        Gal. 6:2
        Kantakaa toistenne kuormia, ja niin te täytätte Kristuksen lain.

Paavali oli anti-kristus ja kaikki hänen kirjeidensä sisältö on silkkaa lustetta.

Matt 13:25 Mutta ihmisten nukkuessa hänen vihamiehensä tuli ja kylvi lustetta nisun sekaan ja meni pois.

• voit lukematta
        M@k3 kirjoitti:

Paavali oli anti-kristus ja kaikki hänen kirjeidensä sisältö on silkkaa lustetta.

Matt 13:25 Mutta ihmisten nukkuessa hänen vihamiehensä tuli ja kylvi lustetta nisun sekaan ja meni pois.

tuomita sen lusteeksi. Olet langennut sinulle asetettuun ansaan.

• M@k3
        voit lukematta kirjoitti:

tuomita sen lusteeksi. Olet langennut sinulle asetettuun ansaan.

Jos Paavalin ovat ristiriidassa Jeesuksen juttujen kanssa, niin turha niitä Paavali tekstejä on minulle enää copy pasteta.

Sopii etsiä niitä vastaväitteitä Jeesuksen omista jutuista jos haluaa tehdä jotain vaikutusta.

• M@k3: "Paavali houkuttelee sinua helvettiin vastuunpakoilu opillaan.
        Onneksi Jeesus varoitti sinunkaltaisistasi".
        ---
        Olenko mielestäsi toivoton tapaus, kun usein huomaan, että "ajatuksin, sanoin ja teoin" rikon Jumalan tahtoa vastaan?
        En tee, niinkuin Hänen pyhä lakinsa vaatii.

Minkä ohjeen nyt antaisit minulle?
        Pitääkö minun nyt vaan yhä enemmän ponnistella ja pinnistellä, että voisin täyttää Jumalan lain?
        (Muutkin voivat antaa hyviä ohjeita "toivottomaan" tilanteeseeni!)

• uudesti syntymisen
        Tapio522 kirjoitti:

M@k3: "Paavali houkuttelee sinua helvettiin vastuunpakoilu opillaan.
        Onneksi Jeesus varoitti sinunkaltaisistasi".
        ---
        Olenko mielestäsi toivoton tapaus, kun usein huomaan, että "ajatuksin, sanoin ja teoin" rikon Jumalan tahtoa vastaan?
        En tee, niinkuin Hänen pyhä lakinsa vaatii.

Minkä ohjeen nyt antaisit minulle?
        Pitääkö minun nyt vaan yhä enemmän ponnistella ja pinnistellä, että voisin täyttää Jumalan lain?
        (Muutkin voivat antaa hyviä ohjeita "toivottomaan" tilanteeseeni!)

ihmettä. Silloin saat voiman pysyä Jumalan tahdossa. Se, minkä elät uudesti syntymisen jälkeen lihassa, saat elää Jeesuken armoassa. Henki kasvattaa sinut hiljalleen ja rauhallisesti lihantahdosta eroon ja tulet kykeneväksi elämään Jumalan tahdossa sen myötä mitä Kristus saa sijaa sinussa.

Et sinä omin voimin voi elää Jumalan tahdossa.

• ja Paavali
        M@k3 kirjoitti:

Jos Paavalin ovat ristiriidassa Jeesuksen juttujen kanssa, niin turha niitä Paavali tekstejä on minulle enää copy pasteta.

Sopii etsiä niitä vastaväitteitä Jeesuksen omista jutuista jos haluaa tehdä jotain vaikutusta.

eivät ole ikinä ristiriidassa, muuta kuin lihallisten mielikuvituksessa.

• RAKKAUDENLAKI.

Miettikää nyt tarkasti kummasta laista Paavali varoittaa galatalaisia, juutalaisille annetusta laistako, vai rakkaudenlaistako?

Gal. 5:6
      Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.
      Gal. 6:15
      Sillä ei ympärileikkaus ole mitään eikä ympärileikkaamattomuus, vaan uusi luomus.
      Gal. 2:3
      Mutta ei edes seuralaistani Tiitusta, joka oli kreikkalainen, pakotettu ympärileikkauttamaan itseänsä.
      Gal. 6:12
      Kaikki, jotka pyrkivät lihassa olemaan mieliksi, ne pakottavat teitä ympärileikkauttamaan itsenne vain siksi, ettei heitä Kristuksen ristin tähden vainottaisi.
      Gal. 6:13
      Eiväthän nekään, jotka ympärileikkauttavat itsensä, itse noudata lakia, vaan he tahtovat teitä ympärileikkauttamaan itsenne saadakseen kerskata teidän lihastanne.
      Galatalaiskirje 4
      8 Mutta silloin, kun ette tunteneet Jumalaa, te palvelitte jumalia, jotka luonnostaan eivät jumalia ole.
      9 Nyt sitävastoin, kun olette tulleet tuntemaan Jumalan ja, mikä enemmän on, kun Jumala tuntee teidät, kuinka te jälleen käännytte noiden heikkojen ja köyhien alkeisvoimien puoleen, joiden orjiksi taas uudestaan tahdotte tulla?
      10 Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista.
      11 Minä pelkään teidän tähtenne, että olen ehkä turhaan teistä vaivaa nähnyt.
      12 Tulkaa minun kaltaisikseni, koska minäkin olen tullut teidän kaltaiseksenne, veljet, minä pyydän sitä teiltä. Ette ole minua mitenkään loukanneet.

• kerrotusta

rakkaudenlaista vähän tännekin (lukekaa galatalaiskirjeet alusta loppuun, niin saatte nähdä, että Jeesuksen sanoma tulee kirkkaana Paavalin kautta.) Tästä laista Paavali ei ketään varottanut, vaan päinvastoin käski jokaisen tehdä hyvää, sillä yhteinen Henki Jumalan kanssa vaikuttaa hyvät teot ja siinä Hengessä on RAKKAUDENLAKI.

22 Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
        23 Sellaista vastaan ei ole laki.

Galatalaiskirje 6
        9 Ja kun hyvää teemme, älkäämme lannistuko, sillä me saamme ajan tullen niittää, jos emme väsy.
        10 Sentähden, kun meillä vielä aikaa on, tehkäämme hyvää kaikille, mutta varsinkin uskonveljille.
        Galatalaiskirje 5
        13 Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa.
        14 Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
        15 Mutta jos te purette ja syötte toisianne, katsokaa, ettette toinen toistanne perin hävitä.
        16 Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä.
        17 Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte.
        18 Mutta jos te olette Hengen kuljetettavina, niin ette ole lain alla.
        19 Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
        20 epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
        21 kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.
        22 Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
        23 Sellaista vastaan ei ole laki.
        24 Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen.
        25 Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme.
        26 Älkäämme olko turhan kunnian pyytäjiä, niin että toisiamme ärsyttelemme, toisiamme kadehdimme.

• HENGESSÄ!

Galatalaiskirje 6
      14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
      15 Sillä ei ympärileikkaus ole mitään eikä ympärileikkaamattomuus, vaan uusi luomus.
      16 Ja kaikille, jotka tämän säännön mukaan vaeltavat, kaikille heille rauha ja laupeus, ja Jumalan Israelille!
      17 Älköön tästedes kukaan minulle vaivoja tuottako; sillä minä kannan Jeesuksen arvet ruumiissani.
      18 Meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen armo olkoon teidän henkenne kanssa, veljet. Amen.

• seurakunta* * *

Opettaa pelastumista lain tekojen kautta?.
      Tietääkseni ei yksikään, mutta pilvin pimein löytyy niitä, seurakuntia jotka uskovat pelastuvansa yksin armosta ja uskovat Jeesuksen kumonneen joko yhdeksän tai kymmenen käskyä.
      Kristus on sovitus ja Lain täyttymys, eikä komoaminen, niinkuin laittomuuden saarnaajat opettavat.
      Jeesus sanoo: Älkää luulko, että Minä Olen tullut Lakia ja profeettoja kumoamaan, en minä ole tullut kumoamaan niitä, vaan täyttämään.
      Tässä on ero laittomuuden saarnaajan ja vanhurskauden saarnaajan välinen ero.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3474
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      403
      2757
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      18
      2718
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      82
      1827
    5. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      87
      1457
    6. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1350
    7. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      88
      1077
    8. SEO!! Pyhäsalmi

Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs
      Pyhäjärvi
      71
      1066
    9. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      80
      943
    10. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      30
      868
    Aihe