13 napainen

Asseri

Ostin Saksasta tuodun auton, jossa on 13 napainen pistorasia kärrylle. Ei siinä mitään, aloin vaihtaan vaunuunkin 13 napaisen pistoketta, joka siinäkin oli alkujaan uutena. Sit alkoi mietityttään tää latausjohdin autosta vaunuun. Mitä jos vaunun akku onkin tyhjä, kuinka suuri virta kulkee tässä 2,5 mm2 johtimessa. Onko autossa, jossa on alkujaan 13 napainen pistorasia, joku virran rajoitin tässä latausjohtimessa, vai hehkuuko se punasena ladatessa vaunun akkua.

11

3441

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • misar

      kyllä kulkee riittävästi 2,5 mm² johdossa, mikäli se on oikein kytketty. Mutta näitä 13-napaisia liittimiä kun on kahta-kolmea erilaista. Ei siellä mitään virranrajoittimia ole, tehoa tulee mitä laturi syöttää. Vaunussa voi olla diodi, joka vähentää hieman syöttöä akulle. Yleensä noin 1V.
      Punaisena johdot eivät hehku, mutta jos akku on aivan tyhjä, niin koville ne joutuu.
      Tarkasta nyt ensin minkälainen liitin sinulla on ja sen kytkennät.


      • Asseri

        Eikö laturi pysty tuottamaan 70:kin amppeeria, jos ei enemmänkin? 2,5mm2 piuha on aivan liian ohut tälle 70A virralle (jos akku on tyhjä). Vaihtovirrassa 2,5mm2 poikkipinta takoittaa 16A virtaa, tasavirrasta en muista, mutta tuskin se 70A kestää kuumentumatta.


      • Asseri
        rauzi kirjoitti:

        http://karavaanari.info


        Tää on helppo juttu. Mijon sivuilta löytyy apu kun oikeesti on tekniikasta kyse.

        Mikä ihmeen säkäpykäri tämä Mijo oikeen on? Ei nää vaunun sähköt ny noin vaikeeta oo... Sitäpaitsi kyselin virran rajoitusta autosta otettavalle latausvirralle (en jännitteelle), enkä mitään "tunturikytkentää".


      • misar
        Asseri kirjoitti:

        Eikö laturi pysty tuottamaan 70:kin amppeeria, jos ei enemmänkin? 2,5mm2 piuha on aivan liian ohut tälle 70A virralle (jos akku on tyhjä). Vaihtovirrassa 2,5mm2 poikkipinta takoittaa 16A virtaa, tasavirrasta en muista, mutta tuskin se 70A kestää kuumentumatta.

        parhaimmillaan 110Amp. mutta se ei tule sinne johdon päähän täydeel teholla.
        Tässä sinulle tietoa.

        Seuraava laskelma on 7-napaiselle liittimille, jossa on vain yksi lata
        usjohto ja -liitin.
        Jos olettais virraksi 10 A ja kuparijohtimen kokonaismitaksi (auton laturilta vaunun akkuun) 10 m (oikeastaan pitäisi olla hieman pitempi, koska on myös maajohdin). Jos autossa ja vaunussa saman paksuinen johto, tulee johtopaksuuksilla seuraavat jännitehäviöt:
        1,5 mm2 --> 1,2 V
        2,5 mm2 --> 0,7 V
        4 mm2 --> 0,4 V

        Tämän lisäksi tulee liittimistä aiheutuvat jännitehäviöt. Kuvittelisin, että liittimissä jännite tippuu yli 1 V. Riippuu tietysti paljon liittimien kunnosta.

        Kuinka matalalla jännitteellä jääkaappi vielä toimii? Toisaalta virta voi olla isompi kuin 10 A, jos jääkaappi ottaa 150 W eli 12,5 A. Tämän lisäksi vielä akun lataamiseen vaadittava virta, jos vaunun akku ei ole täysi liikkeelle lähdettäessä.

        Kuinkahan paljon latausvirtaa tyhjä (esim. 9 V) akku ottaa? Jos kytkee tyhjän akun kiinni, alkaakohan sulakkeet poksahtelemaan autosta tai vaunusta. Kuinka suurilla sulakkeilla on 13-napaisen liittimen latausjohdot suojattu?
        [/quote]


      • misar
        misar kirjoitti:

        parhaimmillaan 110Amp. mutta se ei tule sinne johdon päähän täydeel teholla.
        Tässä sinulle tietoa.

        Seuraava laskelma on 7-napaiselle liittimille, jossa on vain yksi lata
        usjohto ja -liitin.
        Jos olettais virraksi 10 A ja kuparijohtimen kokonaismitaksi (auton laturilta vaunun akkuun) 10 m (oikeastaan pitäisi olla hieman pitempi, koska on myös maajohdin). Jos autossa ja vaunussa saman paksuinen johto, tulee johtopaksuuksilla seuraavat jännitehäviöt:
        1,5 mm2 --> 1,2 V
        2,5 mm2 --> 0,7 V
        4 mm2 --> 0,4 V

        Tämän lisäksi tulee liittimistä aiheutuvat jännitehäviöt. Kuvittelisin, että liittimissä jännite tippuu yli 1 V. Riippuu tietysti paljon liittimien kunnosta.

        Kuinka matalalla jännitteellä jääkaappi vielä toimii? Toisaalta virta voi olla isompi kuin 10 A, jos jääkaappi ottaa 150 W eli 12,5 A. Tämän lisäksi vielä akun lataamiseen vaadittava virta, jos vaunun akku ei ole täysi liikkeelle lähdettäessä.

        Kuinkahan paljon latausvirtaa tyhjä (esim. 9 V) akku ottaa? Jos kytkee tyhjän akun kiinni, alkaakohan sulakkeet poksahtelemaan autosta tai vaunusta. Kuinka suurilla sulakkeilla on 13-napaisen liittimen latausjohdot suojattu?
        [/quote]

        lainaus.


      • outo
        Asseri kirjoitti:

        Mikä ihmeen säkäpykäri tämä Mijo oikeen on? Ei nää vaunun sähköt ny noin vaikeeta oo... Sitäpaitsi kyselin virran rajoitusta autosta otettavalle latausvirralle (en jännitteelle), enkä mitään "tunturikytkentää".

        Mieti nää hommat uudestaan selvin päin. Et oo sit mijon sivuilla käynyt ,kun et tunnu tietävän.


      • Asseri

    • Eli Sähkön Mestarit!

      En malta olla sotkematta näppejäni yöllisen ongelmanne yksinkertaistamiseksi.
      Aamulla kaikki on yleensä selvempää :)

      Aina näissä sähköasioissa sotketaan se, mitä joku antaa, ja mitä joku ottaa, kuin myös että mikäs sitä annettavan ottamista estää.

      Yksinkertainen ohmin laki on tällaiselle, kymmeniä vuosia sähkön syövereissä seikkailleelle, selvä kuin vesi, ja ratkaisu kaikkiin latausongelmiin. Ainoastaan epämääräisten muuttujien kanssa on oltava tarkkana, ja ne sotkevat hieman selvää peliä.
      Sähköaiheessa olisi varmaan seminaarioppia jaettavana myös karavaanareillekin. Järjestäkääs vaikka semmoinen sähkön alkeiskurssi joukoissanne niin tulisi perusasiat kaikille selviksi, eikä tarvitsisi yöunia turhaan tapellessa menettää.

      Mutta asiaan.

      Tässä oli näitä pohjatietoja senverran, että koosteen jo saa aikaan.

      1.Laturihan antaa virtaa niin paljon kun siinä lukee, jos joku sen huolii.
      2.Tyhjä akku ottaa hetken aikaa niin paljon virtaa, kuin on tarjolla, mutta piankin varautuessaan sen napajännite nousee, ja sitä mukaa sen ottama virta pienenee. Pikalatureissa käytetään erilaisia sykkiviä jännitemalleja, jolla akkua hieman kusesetaan ottamaan nopeammin tätä tarjottua hyvää.
      3.Varausvirtaa rajoitaa alkuvaiheessa eniten latausjohtojen ja johtoliitosten resistanssi, ohmin lain mukaan. Tämä jännitehäviö pienentää samalla akun napoihin tulevaa jännitettä, joka taas pienentää latausvirtaaa. Pitkät, ohuet johdot ja hapettuneet liitokset ovat erityisen tehokkaita virran rajoittajia. Akun täytyessä sen ottama virta pienenee, ja samalla johtohäviön vaikutus pienenee, ja akku latautuu pikkuhiljaa suunnilleen logaritmisen käyrän mukaan täydeksi.

      Esimerkkijohdoilla 2,5mm, olkoon vastus 0,1ohm /10 metriä, ja kaksi liitintä, 0.1 0.1 ohmia, tekee virtapiirin yhteisvastukseksi parhaimmillaan 0.3 ohmia.
      Yleensä likaisten liitosten vuoksi vastukset ovat suurempiakin. (Liitosten ja johtojen lämpenemis/hukkatehon voi laskea kaavalla Teho = Voltti x Ampeeri)

      Johtohävio saadaan näin: 0.3 ohmia kerrottuna esimerkin 10 ampeerin virralla tekee johtojen ja liitosten yhteishäviöksi 3 volttia!
      Nyt, kun laturin lähtöjännite on vaikkapa 14.7 volttia, niin akulleppa tuleekin enää 14.7 - 3volttia = 11,7 volttia.
      Eli akun lataaminen täyteen varaukseen kestää käytännössä ikuisuuden, 90 prosenttiin päästään jo hieman nopeammin.
      Jos akun kanssa samassa virtapiirissä (esim.vaunussa) on kytkettynä muita laitteita vaikkapa toisen 10 ampeerin verran, tuo johtohäviö onkin 0.3 ohmia x 20(10 10)ampeeria, eli 6 volttia. Sillä jäännössähköllä ei enää sitten lataillakaan mitään akkua kunnolla.

      No, teoriassa tuo on noin yksioikoista, mutta kun resistiiviset sähkölaitteet mukautuvat jonkin verran tarjolla olevan TEHON mukaiseen käyntiin, eli pienemmällä jännitteellä mennään pienemmällä virralla(rajansa silläkin) niin kyllähän tuolla jotenkin pärjäilee, mutta käytännössä akkua ei saa täyteen lataukseen kunnolla noilla johto /liitoskytkennöillä.


      Jos minä parasta latauspiiriä rakentelisin niin tekisin erillisen latauspiirin akulle vaikkapa 6mm johtimesta, ja panisin muut laitteet toisen samanmoisen johdon perään, ja liitosten määrä minimiin, ja nekin vaikka juottamalla, tai ainakin kunnollisten puristusliitosten kanssa, ei mitään ruuvikiristyshaihatuksia.

      2.5mm /16 ampeerin suositus on sähköturvallisuusmääräysten speksi verkkojännitekytkentöihin. Käytännössä se kestää paljon isompiakin virtoja avoimessa ilmassa sulamatta.

      • Asseri

        Mielenkiintoinen teoria, saatat tietämättäsi olla oikeassakin. Täytyypä oikein ruveta mittaileen akun jännitettä auton latauksen aikana.


      • hallinta

        onnistui "Oiva Hämäykseltä" hienosti, mutta laskennan logiikka lipesi.

        Laturin lähtöjännite 14,7 V
        Tyhjän akun napajännite 10,5 V (eikä noinkaan alas saisi päästää)

        14,7 V - 10,5 V = 4,2 V

        Tuolla 4,2 V:n jännite erolla pusketaan virtaa Ukko Ohmin lain mukaisesti latausjohdon vastuksen yli eli

        I = 4,2 V / 0,3 Ohm = 14 A

        Muuten likimain noin kuin esität.

        Nyt joku varmasti huomauttaa, että mitäs jos akku onkin tyhjempi kuin 10,5 V. No silloin sen negatiiviset levyt ovat jo sulfatoituneet senverran, että virran saaminen akkuun ei hetkeen onnistukaan vaan latausvirta nousee hiljalleen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taisin tehdä virheen

      Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      46
      3179
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      36
      2681
    3. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      53
      2624
    4. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      112
      2421
    5. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

      Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      51
      2183
    6. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      351
      1961
    7. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

      Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      150
      1586
    8. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

      Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      76
      1465
    9. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1288
    10. Nainen onko sulla supervoimmia ?

      Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      29
      1218
    Aihe