Puunmyyjä

ensikertalainen

Olen tekemässä ensimmäistä puukauppaa. Myytävä kuutio määrä on 2tm3-3tm3. Lähinnä tukkia jota löytyy ehkä noin 85 - 90% loppu on sitten massaa ja vikasta puuta. Leimikko on noin 99% kuusta.

Mitä kaikkea pitäisi ottaa huomioon kaupassa katkonnan ja tukin sekä massan hintojen lisäksi?

Entä onnistuuko valvonta tällaiselta ensikertalaiselta jos on hyvät ohjeet? Eikös ensimmäisenä kun moto tulee työmaalle tehdä mittalaitteiden tarkastus. Moto kuski ajaa jokusia puita koneen läpi ja sitten minä itse mittaan puun tilavuuden. Ja sitten verrataan tulosta koneen tulokseen. Ja sama tehdään vielä uudestaan jossain vaiheessa työmaata.

Mitäs jos tulee erimielisyyttä mittauksesta moton kanssa? Miten sitten pitäisi toimia?

35

5877

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olet ensikertalainen

Älä sekaannu mittauslaitteisiin. Koneyrittäjän intressit ovat yhtä sinun kanssasi; hän pitää huolen siitä, että mitta on kohdallaan.

Vaikeinta on arvioida eri puutavaralajien toteutuva jakauma hakkuussa (tarjouksia verrattaessa).

Kyllä se siitä, kunhan pysyt kaukana mhy:stä.

• ensikertalainen

No itse asiassa piti tehdä kaupat mhy:n kautta. Mutta kun mhy:n kaveri ei ilmestynyt sovittuna ajankohtana paikalle eikä vaivautunut edes ilmoittamaan mitään syyta ja itsekin vielä sen takia pidin töistä pekkaspäivän. Niin mietin että kai sen puukaupan pystyy itsekin tekemään.
        Ja ihan sen takia tässä nyt ohjeita ja neuvoja kokeneilta metsä ammattilaisilta kyselen.

Sen verran otin itseeni mhy:n kaverin toiminnasta, että en varmasti ole ainakaan sen kaverin kanssa asioissa enää ja tuskinpa koko puljunkaan jos ei pakko ole. Ja sellaista pakkoa en tässä tilanteessa pysty edes kuvittelemaan. Tuli selkeesti kaverin toiminnasta sellanen kuva, että tuollainen 2000m3 - 3000m3 kauppa on sen verran pieni, ettei kaveri vaivaudu tekemään mitään asian eteen.
        Joten kaikki asialliset neuvot otan avosylin vastaan.

ps. Saako koneyrittäjä rahansa kuutioiden mukaan? Eikö heillä siis olekkaan leimikko kohtaista urakkaa kuten olen kuullut heillä olevan?
        Siis minun tietoni tästä perustuvat kokonaan kuulo puheisiin. Mutta olen yllättynyt jos hinta tosiaan perustuu kuutio saantoon.

• yritä jallittaa
        ensikertalainen kirjoitti:

No itse asiassa piti tehdä kaupat mhy:n kautta. Mutta kun mhy:n kaveri ei ilmestynyt sovittuna ajankohtana paikalle eikä vaivautunut edes ilmoittamaan mitään syyta ja itsekin vielä sen takia pidin töistä pekkaspäivän. Niin mietin että kai sen puukaupan pystyy itsekin tekemään.
        Ja ihan sen takia tässä nyt ohjeita ja neuvoja kokeneilta metsä ammattilaisilta kyselen.

Sen verran otin itseeni mhy:n kaverin toiminnasta, että en varmasti ole ainakaan sen kaverin kanssa asioissa enää ja tuskinpa koko puljunkaan jos ei pakko ole. Ja sellaista pakkoa en tässä tilanteessa pysty edes kuvittelemaan. Tuli selkeesti kaverin toiminnasta sellanen kuva, että tuollainen 2000m3 - 3000m3 kauppa on sen verran pieni, ettei kaveri vaivaudu tekemään mitään asian eteen.
        Joten kaikki asialliset neuvot otan avosylin vastaan.

ps. Saako koneyrittäjä rahansa kuutioiden mukaan? Eikö heillä siis olekkaan leimikko kohtaista urakkaa kuten olen kuullut heillä olevan?
        Siis minun tietoni tästä perustuvat kokonaan kuulo puheisiin. Mutta olen yllättynyt jos hinta tosiaan perustuu kuutio saantoon.

Kuule hemmo.

• ghjh

Ei kai sitä nyt provoilla provoilla?

• R E K A

Niinpä niin. Suomessa koulutetaan aivan turhaan metsäalan ammattilaisia kun jokainen suomalainen kuitenkin saa vastaavat tiedot ja taidot jo äidin maidossaan.

Ensinnäkään kahden - kolmen tuhannen motin leimikko ei ole pieni ja kukaan täysjärkinen metsäammattilainen ei sivuuttaisi sitä.

Toisekseen täytyy olla todella järeä, terve ja hyvälaatuinen kuusikko jotta päästään noihin tukki prosentteihin.

Itselläni on kymmenen vuoden kokemus toimihenkilönä metsäfirmassa siltikin teen puukaupat metsänhoitoyhdistyksen kautta. Ja usko minua niin on sinunkin parasta tehdä.

• yksityiselle sahalle

pääsee helposti noihin tukkiprosentteihin.
        Ne tarvitsee sahattavaa puuta eikä halpaa sellua.

Lisäksi useimmat tekee kuidusta pikkutukkia 10-12 cm läpimittaan ja maksaa siitä 5 euroa kuitua paremman hinnan.

• UPM

Otsikossa mainittu hölmöyden huippu on yhtiön toimihenkilö, joka myy puunsa mhy:n kautta ja maksaa heille asiantuntemuksesta joka (ainakin pitäisi) olla itselläkin

• ensikertalainen

Tuo hakkuuta odottava leimikko on pappani aikana kairattu vuonna 2000 mhy:n toimesta.
        Silloin mhy:n kaverin tekemän selvityksen mukaan lahon osuus leimikon alueella oli noin 1-1,5% ja yhdeltä 1,4ha kuviolta lahoa ei löytynyt ollenkaan.
        Aika hyvin vaikka leimikko on iältään 95 vuotiasta.

Minunkin mielestäni tuo leimikko on aikas iso. Mutta eipä vaan mhy:n kaveri ole vieläkään mitään ilmoitellut. Eikä varmasti ole kyseessä asian unohdus. Hän itse ehdotti ajan ja paikan ja sanoi että jos tulee este niin hän soittaa.

Voitko tyhjentävästi selvittää mitä kaikkia etuja on mhy:n kautta tehdyssä kaupassa. Ja minkälainen hinnoittelu heillä on? Perustuuko kuutioihin vai mihin ja mitä kaikkea pitää sisällään.

ps. tuolla alenpana joku kirjoittaa, että korjuuyrittäjän palkka perustuu kuutioihin eikä urakkaan. Olen todellakin yllättynyt. Hinnan siis täytyy perustua moton läpi menevään kuutio määrään. Mutta miten myyjä silloin voi olla varma, että koneyrittäjän etu on sama kuin myyjän etu? Sillä meneehän sen moton läpi varmastikin enemmän massa kuutioita kuin tukki kuutioita keskimäärin vuoden mittaan. Eli eihän koneyrittäjällä silloin ole väliä onko kyseessä massa- vai tukki kuutio.

• yrittäjä palkitaan

Tuo hakkuuta odottava leimikko on pappani aikana kairattu vuonna 2000 mhy:n toimesta.
        Silloin mhy:n kaverin tekemän selvityksen mukaan lahon osuus leimikon alueella oli noin 1-1,5% ja yhdeltä 1,4ha kuviolta lahoa ei löytynyt ollenkaan.

Minunkin mielestäni tuo leimikko on aikas iso. Mutta eipä vaan mhy:n kaveri ole vieläkään mitään ilmoitellut. Eikä varmasti ole kyseessä asian unohdus. Hän itse ehdotti ajan ja paikan ja sanoi että jos tulee este niin hän soittaa.

Voitko tyhjentävästi selvittää mitä kaikkia etuja on mhy:n kautta tehdyssä kaupassa. Ja minkälainen hinnoittelu heillä on? Perustuuko kuutioihin vai mihin ja mitä kaikkea pitää sisällään.

ps. tuolla alenpana joku kirjoittaa, että korjuuyrittäjän palkka perustuu kuutioihin eikä urakkaan. Olen todellakin yllättynyt. Hinnan siis täytyy perustua moton läpi menevään kuutio määrään. Mutta miten myyjä silloin voi olla varma, että koneyrittäjän etu on sama kuin myyjän etu? Sillä meneehän sen moton läpi varmastikin enemmän massa kuutioita kuin tukki kuutioita keskimäärin vuoden mittaan. Eli eihän koneyrittäjällä silloin ole väliä onko kyseessä massa- vai tukki kuutio.

kolmen ison metsäyhtiön toimesta kuitupuun teosta sieltä kautta ,ettei saa moitteita ja sopimuksen jatkuvuus on taattu, kun tukin raakkiprosentti on alle kahden.
        Ne jouuu katkomaan tukin ns. varmanpäälle.Siloin painetaan kuitunappia, kun vähänkin epäillään kelpaako sahapuuksi.
        Taksa niillä on sama katkotaanko puut tukki vai kuitukasaan.Kuidun teko nopeempaa.
        Mainitsemastasi >85 % tukkiosuudesta silloin on turha haaveilla

• R E K A

Metsänhoitoyhdistyksellä on paras tieto eri firmojen katkonnasta ja tukin saanto prosenteista. Ne keräävät tietoa toteutuneista leimikoista. Samoin hellä on tiedossa alueen kaikki puun ostajat.
        Palvelut ja niiden hinnoittelu riippuvat vähän yhdistyksestä kannattaa käydä nettisivuilla
        www.mhy.fi Yleensä on perushinta kuutiohinta.

Periaatteessa koneyrittäjälle on sama tekeekö se tukkia vai kuitua. Mutta fima jolle kone tekee puita antaa ohjeet katkonnasta ja niiden ohjeiden noudattaminen on koneyrittäjän etu, sillä se vaikuttaa sopimuksen jatkuvuuteen.

Mutta koska koneyrittäjä saa maksun kuutioiden mukaan sen kannattaa pitää mittalaite kunnossa ja niin päin ettei se mittaa ainakaan alakanttiin.

• R E K A
        UPM kirjoitti:

Otsikossa mainittu hölmöyden huippu on yhtiön toimihenkilö, joka myy puunsa mhy:n kautta ja maksaa heille asiantuntemuksesta joka (ainakin pitäisi) olla itselläkin

Jos lopputulos on parempi. Eli mitä jää alaviivan alle. Kaikkein hölmöintä on uskoa vain omaan firmaan.

• jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj
        R E K A kirjoitti:

Jos lopputulos on parempi. Eli mitä jää alaviivan alle. Kaikkein hölmöintä on uskoa vain omaan firmaan.

Kyllä sen verran täytyy olla tietoa itsellä jos on periaatteessa ammattilainen. Itse myös toimihenkilönä metsäteollisuudessa, eikä puun myynnissä ole vielä ainakaan apua tarvinnut. Mutta en kyllä myy omalle jos hinta ja katkonta olisi huonompaa kuin muilla.

• R E K A
        jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj kirjoitti:

Kyllä sen verran täytyy olla tietoa itsellä jos on periaatteessa ammattilainen. Itse myös toimihenkilönä metsäteollisuudessa, eikä puun myynnissä ole vielä ainakaan apua tarvinnut. Mutta en kyllä myy omalle jos hinta ja katkonta olisi huonompaa kuin muilla.

Niin olen ollut kymmenen vuotta toimihenkilonä viimeiset seitsemänvuotta olen ollut täysipäiväinen maatalousyrittäjä. Ja olen vahvasti sitä mieltä, että yhdistyksellä on vankempi tieto puukauppatilanteesta kuin itselläni.

"Ongelman tunnustaminen on ensimmäinen askel parantumiseen."

R E K A kirjoitti:

Niin olen ollut kymmenen vuotta toimihenkilonä viimeiset seitsemänvuotta olen ollut täysipäiväinen maatalousyrittäjä. Ja olen vahvasti sitä mieltä, että yhdistyksellä on vankempi tieto puukauppatilanteesta kuin itselläni.

"Ongelman tunnustaminen on ensimmäinen askel parantumiseen."

Tottakai voi yhdistyksissä olla oikein ammattimaisia kavereita, mutta aika vähissä näyttävät olevan hyvät . Vielä luulen tietäväni enemmän oman metsäni myymisestä kun kyseisen alueen MHY:n mies

• Motoajajajametsänomistaja

Mhy:n myymä leimikko eli valtakirjakauppa.Etuja tosissaan saa hakee.Motokotrollista ne vauhkoovaat jatkuvasti,joskus myös jaksavat itse sen kontrollimittauksen tehdä,uskottelevat myyjälle että kun he hoitaa sinun leimikkosi niin silloin kaikki menee nappiin ja jos ei jostain syystä mene me otamme vastuun PYH.Voisin todeta että esitilassa hakkaavalla metsäyhtiöllä se vastuu on.Mhy ei ilmaiseksi tee yhtään mitään,varaudu siihen että jokaisesta metsästäsi hakatusta kuutiosta maksat mhy:lle palkkion joka vaihtelee,mutta puhutaan kuitenki kymmenistä senteistä.

Elikkä jos haluat mhy:tä rikastuttaa niin otat lähimpään alue neuvojaan yhteyttä ja annat heille valtakirjan myydä leimikkosi heidän katsomaansa parhaimpaan firmaan.Sitten hakkuun alettua sinulle ilmottaa mhy:n henkilö että hakkuu on alkanut,että voit mennä katsoon miten homma menee.(Saman ilmoituksen olisi myös metsäfirman ostomies antanut).Tämä korjuun valvonta on sitte mhy:n toimihenkilön viitteliäisyydestä kiinni,yleensä he käy kattelemassa ja niitä näitä puhelemassa.Varsinki nuoremmat tyypit on kovinki olevinaan isojakin pamppuja,ja voit kuvitella kun juuri inssiksi valmistunut tyyppi alkaa isotteleen 20-30 vuotta pöllihommissa ollutta konekuskia mikä on lopulta vaikutus->vitutus.

Jos olisin sinun tilanteessa,ottaisin omatoimisesti alueesi puunostajiin yhteyttä,ja kilpailuttaisin itse leimikon.Ei silti heti parhaiten tarjoavalle kannata myydä,tingata ja keskustella mahdollisista korotuksista yms.Koska ainakin isommilla firmoilla on kaikki leimikkoa tehtävät paperityöt ilmasia.On myös tarjolla vastaavat etuudet kuin mhy:llä,(leimikon suunnittelu,edullisemmat taimet,hintatakuu,yms yms yms)Tähän markkina rakoon tuo hintatakuu on tuon kokosessa leimikossa ehkäpä tuhansien eurojen arvoinen.

No sitten tämä katkonta eli apteeraus eli rungontukki osuuden jako.On suuria eroja ostajien kesken kuinka tarkoin tukki osuus hyödynnetään,mutta on liioteltua kerskua sillä että mhy kaupoissa on ainoastaan tarkka katkonta,koska siihen vaikuttaa niin moni tekijä suurin niistä rungon laatu,väitän ettei niistä pikkufirmoista kukaan salli lenkoja tukkeja,joskin heillä on lyhyempiä mittoja käytössä mikä siten korjaa jonkun verran tukin saantoa,mutta ei senkään varaan kannata liikaa laskea.No monet pikkusahat pitävät ostovalttinaan pikkutukkia,siinä on kans sellanen miina,johon järeässä leimikossa ei kannata astua.Voi vaan vähentää ison 16cm tukin saantia.

• kannata
        Motoajajajametsänomistaja kirjoitti:

Mhy:n myymä leimikko eli valtakirjakauppa.Etuja tosissaan saa hakee.Motokotrollista ne vauhkoovaat jatkuvasti,joskus myös jaksavat itse sen kontrollimittauksen tehdä,uskottelevat myyjälle että kun he hoitaa sinun leimikkosi niin silloin kaikki menee nappiin ja jos ei jostain syystä mene me otamme vastuun PYH.Voisin todeta että esitilassa hakkaavalla metsäyhtiöllä se vastuu on.Mhy ei ilmaiseksi tee yhtään mitään,varaudu siihen että jokaisesta metsästäsi hakatusta kuutiosta maksat mhy:lle palkkion joka vaihtelee,mutta puhutaan kuitenki kymmenistä senteistä.

Elikkä jos haluat mhy:tä rikastuttaa niin otat lähimpään alue neuvojaan yhteyttä ja annat heille valtakirjan myydä leimikkosi heidän katsomaansa parhaimpaan firmaan.Sitten hakkuun alettua sinulle ilmottaa mhy:n henkilö että hakkuu on alkanut,että voit mennä katsoon miten homma menee.(Saman ilmoituksen olisi myös metsäfirman ostomies antanut).Tämä korjuun valvonta on sitte mhy:n toimihenkilön viitteliäisyydestä kiinni,yleensä he käy kattelemassa ja niitä näitä puhelemassa.Varsinki nuoremmat tyypit on kovinki olevinaan isojakin pamppuja,ja voit kuvitella kun juuri inssiksi valmistunut tyyppi alkaa isotteleen 20-30 vuotta pöllihommissa ollutta konekuskia mikä on lopulta vaikutus->vitutus.

Jos olisin sinun tilanteessa,ottaisin omatoimisesti alueesi puunostajiin yhteyttä,ja kilpailuttaisin itse leimikon.Ei silti heti parhaiten tarjoavalle kannata myydä,tingata ja keskustella mahdollisista korotuksista yms.Koska ainakin isommilla firmoilla on kaikki leimikkoa tehtävät paperityöt ilmasia.On myös tarjolla vastaavat etuudet kuin mhy:llä,(leimikon suunnittelu,edullisemmat taimet,hintatakuu,yms yms yms)Tähän markkina rakoon tuo hintatakuu on tuon kokosessa leimikossa ehkäpä tuhansien eurojen arvoinen.

No sitten tämä katkonta eli apteeraus eli rungontukki osuuden jako.On suuria eroja ostajien kesken kuinka tarkoin tukki osuus hyödynnetään,mutta on liioteltua kerskua sillä että mhy kaupoissa on ainoastaan tarkka katkonta,koska siihen vaikuttaa niin moni tekijä suurin niistä rungon laatu,väitän ettei niistä pikkufirmoista kukaan salli lenkoja tukkeja,joskin heillä on lyhyempiä mittoja käytössä mikä siten korjaa jonkun verran tukin saantoa,mutta ei senkään varaan kannata liikaa laskea.No monet pikkusahat pitävät ostovalttinaan pikkutukkia,siinä on kans sellanen miina,johon järeässä leimikossa ei kannata astua.Voi vaan vähentää ison 16cm tukin saantia.

myydä yksityisille sahoille. Kun niille ei myy puuta, niin saadaan ne lopulta tapettua puupulaan!

Ja sittenn vapaa KILPAILU kartel...eikun suurten,luotettavien metsäyhtiöiden välillä nostaa puun hinnan ihan uusiin ulottuvuuksiin...:)

• R E K A

Tottakai voi yhdistyksissä olla oikein ammattimaisia kavereita, mutta aika vähissä näyttävät olevan hyvät . Vielä luulen tietäväni enemmän oman metsäni myymisestä kun kyseisen alueen MHY:n mies

Kyllä yhdistyksissä on paljon eroja samoin yhdistysten sisällä neuvojissa. Ite olin aktiiviaikana tekemissä noin tusinan eri yhdistyksen kanssa ja varmaan puolensadan eri neuvojan kanssa. Toisilla tuntui kuin päätehtävä olisi ollut puukaupan jarruttaminen ja toisilta tuli tarjouspyyntöö solkenaan. Rannikolla varsinkin tuntu joskus tosi tuskaselta.

Missäs päin Suomee j25 vaikuttaa.

Motoajajajametsänomistaja kirjoitti:

"Voi vaan vähentää ison 16cm tukin saantia."
        No ei se paljon vähennä muuta kuin kuidun määrää, kun pikkutukki otetaan 10-11 cm

• rengin kutale
        yrittäjä palkitaan kirjoitti:

kolmen ison metsäyhtiön toimesta kuitupuun teosta sieltä kautta ,ettei saa moitteita ja sopimuksen jatkuvuus on taattu, kun tukin raakkiprosentti on alle kahden.
        Ne jouuu katkomaan tukin ns. varmanpäälle.Siloin painetaan kuitunappia, kun vähänkin epäillään kelpaako sahapuuksi.
        Taksa niillä on sama katkotaanko puut tukki vai kuitukasaan.Kuidun teko nopeempaa.

Kyllä noin vähällä raakkiprosentilla,aivan varmasti menee tukkipuuosuutta kuiduksi.Meillä raakkiprosentti on ollut männyllä n.5-9% ja kuusella 2-7&,eikä yhtiö ole narissut raakeista yhtään.

• kuusessa ollaan

"Voi vaan vähentää ison 16cm tukin saantia."
        No ei se paljon vähennä muuta kuin kuidun määrää, kun pikkutukki otetaan 10-11 cm

...mutta jos katkontataulukko on sellainen että pyritään ottamaan tuonne 11-12cm läpimittaan asti,tällöin menee yli 16cm osuutta väkisinkin pikkutukin osuuteen koska harvemmin latvasta 11cm tukki on tyveltä 16cm...sitten on eri asia jos pääsääntöisesti pyritään tekemään ensin 16cm normitukki ja vasta sitten jos tulee niin pikkutukki.Mutta sahat jotka ostavat tukin takia puuta haluavat sen tarkasti tuonne minimiin...

kuusessa ollaan kirjoitti:

...mutta jos katkontataulukko on sellainen että pyritään ottamaan tuonne 11-12cm läpimittaan asti,tällöin menee yli 16cm osuutta väkisinkin pikkutukin osuuteen koska harvemmin latvasta 11cm tukki on tyveltä 16cm...sitten on eri asia jos pääsääntöisesti pyritään tekemään ensin 16cm normitukki ja vasta sitten jos tulee niin pikkutukki.Mutta sahat jotka ostavat tukin takia puuta haluavat sen tarkasti tuonne minimiin...

Kartiokkuus ei ole kovin usein enempää kuin 10 mm/m, eli laskeppa siitä.

• kuusessa ollaan

Kartiokkuus ei ole kovin usein enempää kuin 10 mm/m, eli laskeppa siitä.

siis vain 5mm puolelleen metrille latvatukeissa,niitähän nämä pikkutukit pääsääntöisesti on?Kuullostaa pieneltä.

• ensin tukkia
        kuusessa ollaan kirjoitti:

niin tarkasti ku vaan saa sitten pikkutukkia jos tulee lopuksi kuitua jos vielä tulee

• Vai semmosta
        yrittäjä palkitaan kirjoitti:

Mitenkä se kuitu putkahtaa nopeemmin kourasta läpi kuin tukki ??? Hehehe....hähähäääääää...!

• se katkonta
        ensin tukkia kirjoitti:

niin tarkasti ku vaan saa sitten pikkutukkia jos tulee lopuksi kuitua jos vielä tulee

meneekin yksityisillä ja pienemmilla sahoilla.
        Kolmella isolla hakkuukoneeseen syötetty tavoitejakaumataulukko sotkee katkonnan .

Ne oikeen kehuu omissa mainoslehdissään,miten tiedonsiirto pelaa.Koneeseen voidaan syöttää uusi taulukko vaikka tunnin välein.Aina saadaan oikean mittaista sahatavaraa.
        Puunmyyjän kommetteja ,tukkiprosentin osalta, näissä lehdissä ei ole.

• sellainen koura
        Vai semmosta kirjoitti:

Mitenkä se kuitu putkahtaa nopeemmin kourasta läpi kuin tukki ??? Hehehe....hähähäääääää...!

keksitty, joka huomioi sahapuun laadun ja katkoo
        kaikki lajit omiin kasoihinsa automaattisesti.

Onhan siinä hakkuussa muutakin, kuin karsinta ja katkaisu....

Siks tärkeetä seurata oman alueen eri firmojen urakoitsijoitten hakkuuta ,ettei tuollainen pösilö satu omaan metsään....

• katkoo
        sellainen koura kirjoitti:

keksitty, joka huomioi sahapuun laadun ja katkoo
        kaikki lajit omiin kasoihinsa automaattisesti.

Onhan siinä hakkuussa muutakin, kuin karsinta ja katkaisu....

Siks tärkeetä seurata oman alueen eri firmojen urakoitsijoitten hakkuuta ,ettei tuollainen pösilö satu omaan metsään....

samaa vauhtia,oli sitte tukkia tai kuitua.Virheitä toki aina sattuu,mutta missä ammatissa ei sattuisi.Voi tietysti olla "valioyksilöitä"kuten ehkä sinä,mutta pääsääntöisesti ihmiset tekevät virheitä.

• Puru lentää
        katkoo kirjoitti:

samaa vauhtia,oli sitte tukkia tai kuitua.Virheitä toki aina sattuu,mutta missä ammatissa ei sattuisi.Voi tietysti olla "valioyksilöitä"kuten ehkä sinä,mutta pääsääntöisesti ihmiset tekevät virheitä.

No ei niitä virheitä silti tieten tahtoen tarvi tehdä, siksi tukin kohdalla enemmän tarkkuutta, ammattilaisellekin.

• elukan emäntä

Ei millään metsäyhtiöllä ole intressejä eikä varaa jallittaa metsänmyyjää. Yksityisillä sahoilla on usein ns. "paras" katkonta, mutta se riippuu aika tavalla leimikon rakenteesta. Kuusitukki on tällä hetkellä erittäin haluttu puutavaralaji, joten varmasti on mahdollista neuvotella firman kun firman kanssa myös pikkutukki kauppaan.

En kehottaisi ryhtymään mihinkään MHY:n kanssa. Epäluotettavaa ja kallista on ollut minun kokemukseni mukaan.

Koneyrittäjän ja mo:n etu mittalaitteiden säädössä on tosiaan sama, eli pikkusen plussalla. Koneyrittäjälle maksetaan tehtyjen mottien perusteella ja mo:lle kertyneiden mottien perusteella. Tukilla ja kuidulla on yrittäjälle eri taksa.

Motomies tekee kontrollin jokaisella leimikolla heti alkuun ja joka 1000 m3 välein. Yhtiö tekee kontrollin joka motolle noin kerran kuussa. Mo voi mennä seuraamaan tapahtumaa, mutta itse ei parane mittauksiin sekoontua ellei sitten ole harjaantunut mittasaksien käyttäjä ja halua kokeeksi itse mitata muutamaa pölliä.

yst.terv. Elukan Emäntä
        lisäkysymyksiin vastaan puolueettomasti:
        [email protected]

• firman
        elukan emäntä kirjoitti:

Ei millään metsäyhtiöllä ole intressejä eikä varaa jallittaa metsänmyyjää. Yksityisillä sahoilla on usein ns. "paras" katkonta, mutta se riippuu aika tavalla leimikon rakenteesta. Kuusitukki on tällä hetkellä erittäin haluttu puutavaralaji, joten varmasti on mahdollista neuvotella firman kun firman kanssa myös pikkutukki kauppaan.

En kehottaisi ryhtymään mihinkään MHY:n kanssa. Epäluotettavaa ja kallista on ollut minun kokemukseni mukaan.

Koneyrittäjän ja mo:n etu mittalaitteiden säädössä on tosiaan sama, eli pikkusen plussalla. Koneyrittäjälle maksetaan tehtyjen mottien perusteella ja mo:lle kertyneiden mottien perusteella. Tukilla ja kuidulla on yrittäjälle eri taksa.

Motomies tekee kontrollin jokaisella leimikolla heti alkuun ja joka 1000 m3 välein. Yhtiö tekee kontrollin joka motolle noin kerran kuussa. Mo voi mennä seuraamaan tapahtumaa, mutta itse ei parane mittauksiin sekoontua ellei sitten ole harjaantunut mittasaksien käyttäjä ja halua kokeeksi itse mitata muutamaa pölliä.

yst.terv. Elukan Emäntä
        lisäkysymyksiin vastaan puolueettomasti:
        [email protected]

loppari elukanemanta on, kun ei tiedä hakkuutaksoista yhtikäs mitään.

Taksa menee hakattavan puuston järeyden mukaan.
        Ihan sama tili, hakataan kaikki kuitukasaan tai erotellaan leimikosta sahapuut,kaikki kolme lajia,pylväät ,sorvit, pikkutukit ,parrut ym. eri kasoihin.
        Harvennuksella ja avohakkuulla tietysti eritaksa.

• R E K A

Ai niin ne taksat. Kyllä koneyrittäjä saa maksun tehtyjen kuutioiden mukaan. Yksikköhinta vain saattaa olla eri leimikossa erilainen. Leimikko tekijöistä(hakkuutapa, järeys, metsäkuljetusmatka) riippuen.

• joups

Metsäpalveluyrittäjä ei jätä tulematta sovittuna ajankohtana... suosittelen kaikille...Yrittäjän kanssa saa varmasti sovittua jonkinlaisen konsultointi jelpin ilman, että tekee mitään puukauppa sopparia.

Kyseisessä leimikossa suosittelisin pikku sahoja. Missä päin suomenmaata leimikko sijaitsee?
      Kolme suurinta omaavat huonon katkonnan ja muutenkin epäedulliset puitteet kun leimikko on päätehakkuu eli tukkileimikko.

• Kaikille!!

Ei metsäkaupan teossa konsultteja tarvita.Tänäpäivänä infoa saa mielin määrin, jos vaan on halua.Yhdistykset osaavat tehdä kyllä bisnestään,välikäden puukaupat ovat SUUREN luottamukse asioita.Kyllä itse asioihin on perehdyttävä,älä usko liian innokkaita neuvoja,sillä sellainenhan haiskahtaa tarkoitushakuiseksi ohjailuksi.Yhdistys osaa myös vetää kotiinpäin ja sinne ja tänne.Ja korppi ei toisen korpin silmää noki.

• ettei ole

Vaari enää täällä neuvomassa. Siltä tulisi meinaan sellaiset neuvot millä homma hoituisi.

Ehkä paras sinun ottaa yhteys paikalliseen metsänhoitoyhdistykseen.

• itselle

Pyydä tarjous itse, ei mitään valtakirjakauppoja. Kaupanteko on mielen kiintoista näinä päivinä, miksi ei ottas siitä kaikkee irti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3225
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1177
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1162
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      53
      1102
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1032
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      47
      899
    7. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      867
    9. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      25
      864
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    Aihe