Kysymys siis on suunnattu noin 2-vuotiaiden tai muiden uhmakkaiden yksilöiden vanhemmille ja läheisille, etenkin sellaisten lasten jotka eivät vielä puhu. Onko yleistäkin että lapsi saa aivan hurjia raivokohtauksia kun asiat eivät mene hänen mielensä mukaan? Huuto voi alkaa aivan pienestä, mitättömästä vastoinkäymisestä (legopalikka ei mene ensiyrittämällä oikeaan paikkaan tms.) ja jatkua siitä, yltyä aivan järjettömyyksiin saakka jolloin lapsi ei enää reagoi mihinkään vaan huutaa ja huutaa kunnes ei enää jaksa. Tottakai väsymys tai nälkä pahentavat tilannetta, meidän kohdallamme tyttö on omapäinen ja vahvatahtoinen ollut koko ikänsä. Nyt vain ei äidin hermo enää kestä jatkuvaa raivoa...
Onko jollakulla vastaava raivo saanut alkunsa jostakin lääketieteellisestä syytä? Allergioista tai muusta mahavaivasta tms. ihan mistä tahansa. Itse kun luulen kyseessä olevan puhetaidon puuttumisen tuoma turhautuneisuus, kiukku siitä ettei häntä ymmärretä. Puheterapeutille ollaan menossa, veljellään todettu dysfasia. Tottakai kyse voisi olla samasta ongelmasta, veljensä vain ei koskaan ollut aivan yhtä vaikea, päinvastoin. Hän sulkeutui itseensä ja oli aina vain hiljempaa, kun tällä yksilöllä se volyymi vain kasvaa...
Keinot vähissä ja huoli suuri. Onko jollakulla ajatuksia?
Puhumattoman 2-vuotiaan raivarit
8
2543
Vastaukset
- ihan...
terveetkin lapset saavat juuri noita raivareita. Se vaihe menee onneksi aika nopeaa ohi. Mutta yleensä äiti tuntee lapsensa hyvin ja kannattaakin omat epäilyt kertoa heti lääkärille, eikä kannata uskoa ensimmäistä lääkäriä. Nim: Hoitaja.
- huutava neiti
samanlainen. Vaikka puhe kehittyi aikaisin, niin hermojen hallinta ei. Vaikka puhe olisikin kehittynyt, niin ei kaksivuotia mun mielestä vielä osaa pukea sanoiksi tunteita. Kaksivuotiaana meidän neiti veti hirveitä raivareita just samanlaisista jutuista, lelut ei tottele, vaatteet ei tottele. Vahva tahto tytöllä on ollut vauvasta asti. Meillä huutavaa neitiä kannettiin omaan huoneeseen huutamaan ja hetken päästä käytiin kertomassa, että pois saa tulla kunhan ei huuda. Ja pikkuhiljaa yritettiin saada pyytämään apua huutamisen sijaan. Nyt kohta neljävuotias tyttö toimii jo paremmin, siinä kolmen korvilla jankkaus alkoi tuottaa tulosta ja joskus pyydetään itku kurkussa apua ja raivari ei tulekaan. Vaatii koulutusvaihe myös äidiltä hieman silmää, että pistää lapsen kysymään apua ennen hiiltymistä...tiedän, tosi hankalaa. Edelleen meillä saadaan raivareita ja joskus jopa hakataan oman huoneen ovea, kun sinne joutuu huutamaan. Mutta vähenemään päin, ehkä enää pari kertaa viikossa...
- sanoja...
samaa vikaa oli kahden vuoden kohdalla. puhumaton raivopää asui meillä. nyt kohta 3v, ja huomattavasti helpompaa jo yhteiselo.
itse en osannut määritellä mikä osa raivareista aiheutui puhumattomuudesta ja mikä osa luonteesta ja normaalista ikään kuuluvasta kehityksestä.
itse yritin vaan luovia päivä kerrallaan eteenpäin. yritin ehtiä väliin ennenkuin pinna paloi tottelemattomiin leluihin tai vastaavissa tulenaroissa tilanteissa. olin myös tiukkana etten antanut huutamalla periksi vaatimuksille. ensin rauhoituttiin, ja sitten vasta käsiteltiin asiat.
puhetta on alkanut tulla hiljalleen ja se on osaltaan helpottanut elämää. samaan aikaan motoriset kyvyt kohentuneet, eli legot ja muut tottelevat myös paremmin. eli, vaikea määritellä edelleen minkä verran puheen kehitys vaikuttaa raivareihin... en osaa hyviä neuvoja sinulle antaa. kaksivuotiaan raivarit taitavat kyllä kuulua hyvinkin asiaan. tulevaisuudesta ei toki voi tietää, mutta reilu puoli vuotta oli erinomaisen rasittavaa aikaa raivareiden ollessa jokapäiväisiä ja vähästä alkavia. nyt voitu keskittyä mukavampiin asioihin ja menee päiviä ilman taisteluita. toivottavasti teilläkin tilanne kohenee ja äidin hermot kestävät kovassa ja jatkuvassa koetuksessa :) - eikä puhunut.
Meillä kanssa oli näitä raivareita, kun tyttö ei osannut ilmaista itseään puheella. Kerrankin hoidosta tullessa raivosi autossa ja sain lopulta selville, että hoitoon jäänyt lelu. Mutta kun en millään tahtonut ymmärtää. Nykyään tyttö pian 4v ja edelleen suuttuu kun ei kaikkea ymmärretä. Kuitenkin nyt puhuu paljon paremmin ja yleensä ymmärrämme. Itse ihmettelen miksi niin paljon on lapsia, joille puheen tuottaminen on niin vaikeaa??
- Supis
Meillä 4-vuotias dysfaatikko poika, jolla ilmeisesti nyt uhmaikä. Joka ikinen vastoinkäyminen vastaanotetaan kiljumalla ja kirkumalla. Juurikin samat, lego ei tottele, vaatteet vinoilevat, puput väärässä paikassa...
Yritetään kärsivällisyydellä ohittaa ongelmat, vaikkakin pinna aika tiukalla koko perheellä välillä.
PCS-kuvat muuten rauhoittavat ainakin meillä kummasti muuten puhumatonta poikaa. Niiden ääressä voidaan "keskustella".
>Korjaus: Siis poika puhuu muutaman sanan, mutta sitä kieltä ei ymmärrä kuin isi silloin tällöin. - iso poika
Meillä poika on jo 11, mutta tiedän mistä puhut.
Elämä oli välillä silkkaa helvettiä kun poika oli pieni. Hän ei ymmärtänyt kunnolla meitä emmekä me häntä, ja siitä syntyi uskomattomia raivokohtauksia.
Meidän kohdallamme tilanne selkeni kun pojalla daignosoitiin dysfasia. Silloin sai apua siihen miten pojan kanssa pitää puhua, ja raivaritkin pikku hiljaa jäivät pois.- Tristar
Tämä kaksivuotias on nyt menossa tutkimuksiin ja isoveljellään juuri dysfasia todettiin. Samoin perustein kun olen yrittänyt arvioida tätä nuorempaa nulikkaa, ja minusta se kyllä näyttää siltä ettei ymmärrä hevon huitaisua siitä mitä minä puhun, eikä osaa puhetta tuottaakaan. Kun on käytetty koodisanoja, ja nyt kuvia ja viittomia, menee perille hiukan paremmin mutta tottakai tyttö vielä kapinoi niitäkin vastaan. Repisi kortit mieluummin kun katsoisi niitä :D
Pojan arviointijakson myötä sain hyviä vinkkejä siihen miten raivopääneitiä saisi vedettyä kuorestaan ulos. Hemmetti, niinkin yksinkertainen asia kuin pöydän ääressä askartelu, helmien pujottelu ja maalaaminen, en uskonut että lapsi pysyisi paikallaan tarpeeksi kauan tehdäkseen mitään mutta hih, siinä se istua nökötti ja kieli keskellä suuta tutki puisia helmiä. Uskomatonta. Ja nautti askarteluhetkestä. Pinna sillä on venynyt hyvin nyt kun olen käyttänyt samoja viestintäkeinoja häneen kuin veljeensäkin, aika näyttää. Ja tutkimukset jatkuvat tytönkin suhteen.
- här
Poika huusi kuin palosireeni. Puhe oli hukassa, oireettomien korvatulehdusten aiheuttaman liimakorvan vuoksi.
Huutaa kyllä edelleen vaikka puhuu ;)
Tänään viimeksi mietin syytä sille, miksi mulla ylipäänsä on lapsia.. =) Koko poppoo huusi ja kiljui pimeänä, äiti joukon jatkona. Vaikka sen tietää, että hyvä tuuli ei säily kun volyymia lisää...
Joskus tekee hyvää istua vaan ja katsoa. Meillä poika meni ihan ymmälleen, kun äiti jatkoi touhujaan huudosta huolimatta (se on toki haastavaa...).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 213728
- 891834
Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!
Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa881275Miten suomalaiset miehet
On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää1671230- 561109
Eräs läheinen sanoi
Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.52987Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä
– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe185964- 61922
- 42886
Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)
Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis142829