olen aikeissa ostaa 175tkm ajetun 80 luvun lopun Unon. Sillä on tarkoitus ajaa esimerkiksi tuleva kesä ja mahdollisesti talvikin vielä, riippuen miten se kestää, sillä ensiautoksi en tarvitse mitään erityisen hääviä autoa. Lähinnä siksi että autoa tulee kuitenkin kolhittua jonkin verran niin se vähemmän harmittaa kun kyseessä on vanha auto.
Myyjä pyytää siitä 400 euroa, myyvät sen pois koska vaihtoivat vähemmän ajettuun unoon, tunnen myyjän joten kuten ja minulla on tietty luottamus, mutta haluaisin silti kysyä teiltä vinkkejä, mitä kannattaisi tarkastaa ja kysyä ennen lopullista ostopäätöstä, katsastuksen hän lupasi hoitaa kuntoon puolestani, mutta se ei sisälly hintaan
ei kaksia renkaita, ei soitinta, ei pahemmin ruostetta, osa peitattu jo vuosia sitten, ei kuulemma ole kukkineet enää kuin yhdestä kohdasta, olen ajanut sillä, vaihteet ovat talven seisonnan jälkeen jäykät, nöyrtyvät hieman käytön jälkeen, akku tämän vuosituhannen puolelta=) sisätilat kuluneet ja osin pintahometta tullut..
huoltokirja on
lähtisin mielelläni tinkimään vielä tuosta hinnasta alaspäin, mitä mieltä oletten, mitä kannattaisi vielä kysyä/tarkastaa, huoltoja tehty hiljattain kuulemma, voisin toki itse tarkistaa, vinkkejä mitä pitäisi olla siis vaihdettuna nyttemmin jotta kannattaisi maksaa tuon verran yms juttuja????? kiitoksia avustanne
Unon ostajalle vinkkejä
14
3201
Vastaukset
- kemi-kaali-ali
Jos tuntuu kulkevan suoraan, ei ole läpimätä, jarrut ym. tekniikka kunnossa, ei pahemmin kuulu ylimääräsiä ääniä/savuta, ja katsastettukin juuri, niin joku 300-400 euroa ei kyllä ole kovin paha hinta. Ajat niin kauan kuin toimii, ja viet romikselle. Ottavat nykyään ilmaiseksi vastaan. Hyvällä tuurilla ja pienillä fiksauksilla voi toimia jopa useamman vuoden vielä. Ja huom. osta auto vain jos osaat itse korjata, muuten tulee kalliiksi.
- fiat-jeps
unohin todeta että jarruttaessa kuului joku lonksahdus silloin tällöin, ei joka kerta mutta en tiiä mistä se tuli, mutta tosiaan korjaustaitoja ei ole minkäänlaisia, täytyy vielä pistää harkintaan sitten.
Vaikka eikös unoon pitäny olla kuitenkin aika halvat varaosat kuulemma?
Kiitokset kannanotosta!! - sitroen.
fiat-jeps kirjoitti:
unohin todeta että jarruttaessa kuului joku lonksahdus silloin tällöin, ei joka kerta mutta en tiiä mistä se tuli, mutta tosiaan korjaustaitoja ei ole minkäänlaisia, täytyy vielä pistää harkintaan sitten.
Vaikka eikös unoon pitäny olla kuitenkin aika halvat varaosat kuulemma?
Kiitokset kannanotosta!!vain katsastettuna ja se 400 ehdoton yläraja ja siis katsastettuna! Unossa on tavallisesti jarruissa vikaa, etutukivarret lahoo silmissä ja muutenkin lahoo. Sähkövioista puhumattakaan. Katsastusremontti saattaa helposti tuplata tai triplata autosi arvon, joten jätä se myyjän murheeksi. Todennäköisesti myykin juuri sen takia, ettei mene katsastuksesta läpi ilman suuurta remonttia! Ja saa katsastuskelvottomasta romusta rahaakin.
- fiat-jeps
sitroen. kirjoitti:
vain katsastettuna ja se 400 ehdoton yläraja ja siis katsastettuna! Unossa on tavallisesti jarruissa vikaa, etutukivarret lahoo silmissä ja muutenkin lahoo. Sähkövioista puhumattakaan. Katsastusremontti saattaa helposti tuplata tai triplata autosi arvon, joten jätä se myyjän murheeksi. Todennäköisesti myykin juuri sen takia, ettei mene katsastuksesta läpi ilman suuurta remonttia! Ja saa katsastuskelvottomasta romusta rahaakin.
hän lupasi katsastaa auton valmiiksi, täytyy tehdä niin että maksan ja teen lopullisen sopimuksen vasta sitten, kun auto on läpi.
täytyy käydä vielä koeajolla ja tarkkailla noita jarruja. Kiitos vinkeistä, (citroen on kyllä yksi vaihtoehto, kun lähden sitten joskus uutta ostamaan) näin ensiautoksi en vaadi kovin eleganttia autoa=) - ohjeistaja
fiat-jeps kirjoitti:
hän lupasi katsastaa auton valmiiksi, täytyy tehdä niin että maksan ja teen lopullisen sopimuksen vasta sitten, kun auto on läpi.
täytyy käydä vielä koeajolla ja tarkkailla noita jarruja. Kiitos vinkeistä, (citroen on kyllä yksi vaihtoehto, kun lähden sitten joskus uutta ostamaan) näin ensiautoksi en vaadi kovin eleganttia autoa=)älä hyvä mies citikkaan käsiäsi iske ,,,
- fiat-jeps
ohjeistaja kirjoitti:
älä hyvä mies citikkaan käsiäsi iske ,,,
oli varmaan vähän väärä palsta sanoa tuo, mutta silmää miellyttävät sekä italialaiset että osa ranskalaisista,, =)
fiat-jeps kirjoitti:
oli varmaan vähän väärä palsta sanoa tuo, mutta silmää miellyttävät sekä italialaiset että osa ranskalaisista,, =)
Moro!
Omistan itse -95 unon, joka on ollut itelläni jo kaksi vuotta (eka autoni myös).
Sähköviat, joista varoiteltiin, ovat mulla esiintyneet sytytyksessä (vanhat tulpanjohdot tulpat, syt. ohjausyksikössä ja töötissä (liittimet hapettuvat). Nämä on kuitenkin helppo korjata, jos mutteria ja ruuvia osaa kiertää!
muut sähköt ovat toimineet täysin viimeiset 2 vuotta.
Helmapellit ovat herkät ruostumaan, joten tarkista niiden ulkonäkö ja kurkkaa, onko pohjaa miten suojattu.
Takaiskareiden suojakumit (takakontissa niiden mustien tötteröiden alla, pyöräkotelon päällä) ovat myös mahdollisesti hajonneet tai murtuneet löysien iskareiden tai jousien takia.
Nämä osat on 5-10e hintaisia ja helpot vaihtaa.
Etupyörätuenta saattaa ajan mittaan väljistyä.
Sen huomaa kolinasta kuoppaan tai lanaamatonta hiekkatietä ajaessa.
Lisäksi esim. tyhjäkäyntiä ohjaileva tekniikka tuppaa jumiutua.
Venttiilikopan tiivisteestä, varsinkin tarvike-sellaisesta vuotaa tod. näköisesti öljyä pihalle, ja sitä tippuu laturin hihnan päälle, jolloin se lähtee luistamaan aiheuttaen korvia rasittavaa vikinää. Kannattaa tarkistaa onko näin. Vaihtaessa tiivistettä hio kohdistustapeista muutama milli pois, niin tiiviste puristuu kunnolla kiinni ja pitää.
Siinä ne viat ja pulmat mitä itselleni on 2v ja 60 000km aikana tullut.- REO
Nowhereman kirjoitti:
Moro!
Omistan itse -95 unon, joka on ollut itelläni jo kaksi vuotta (eka autoni myös).
Sähköviat, joista varoiteltiin, ovat mulla esiintyneet sytytyksessä (vanhat tulpanjohdot tulpat, syt. ohjausyksikössä ja töötissä (liittimet hapettuvat). Nämä on kuitenkin helppo korjata, jos mutteria ja ruuvia osaa kiertää!
muut sähköt ovat toimineet täysin viimeiset 2 vuotta.
Helmapellit ovat herkät ruostumaan, joten tarkista niiden ulkonäkö ja kurkkaa, onko pohjaa miten suojattu.
Takaiskareiden suojakumit (takakontissa niiden mustien tötteröiden alla, pyöräkotelon päällä) ovat myös mahdollisesti hajonneet tai murtuneet löysien iskareiden tai jousien takia.
Nämä osat on 5-10e hintaisia ja helpot vaihtaa.
Etupyörätuenta saattaa ajan mittaan väljistyä.
Sen huomaa kolinasta kuoppaan tai lanaamatonta hiekkatietä ajaessa.
Lisäksi esim. tyhjäkäyntiä ohjaileva tekniikka tuppaa jumiutua.
Venttiilikopan tiivisteestä, varsinkin tarvike-sellaisesta vuotaa tod. näköisesti öljyä pihalle, ja sitä tippuu laturin hihnan päälle, jolloin se lähtee luistamaan aiheuttaen korvia rasittavaa vikinää. Kannattaa tarkistaa onko näin. Vaihtaessa tiivistettä hio kohdistustapeista muutama milli pois, niin tiiviste puristuu kunnolla kiinni ja pitää.
Siinä ne viat ja pulmat mitä itselleni on 2v ja 60 000km aikana tullut.Yleensä kun ostaa vanhemman käytetyn auton olis syytä etsiä sellainen jossa on kohtuullisen hyvät kesä- ja talvirenkaat mukana. Tosen rengassatsin ostaminen myöhemmin saattaa osoittautua työlääksi ja kalliiksi hommaksi!
- oli,mätäni
alta.ruosteviat tulevatkin sisältä ulospäin
siis koteloista (kaikissa autoissa)joten jos
autoa ei ole ruostesuojattu kunnolla niin unohda.
osat voi olla halpoja mutta fiiussa saa korjata yleensä
sähkövikoja valot yms.
jos tarttet hyvää käyttöautoa niin osta joku
90-luvun saab 900-9000 sellanen just leimattu
200-300tkm ajettu, saa halvalla n200e-1500e
toimii ja on turvallinen.
ps. turvallisia kilometrejä sulle...- fiat-jeps
kiitokset vielä näistä kahdesta vastauksesta
- perseus-HKI
sain Ford Taunus farmarista, joka oli tasan 20 v vanha, 150 euroa. Siinä oli n. 10 kk ajoaikaakin eli seuraavaan katsastukseen. Kilometrejä oli mittarissa n. 270000, mutta kansiremontti olu tehty (500 euroa).
Fiat on aika heikkolaatuinen auto, joten olisko 200 euroa sopivampi hinta. Tietysti ei ehkä ole hyvä tinkiä jos on tuttu myyjä. Antaa sen kokeilla paljonko siitä saa muilta.- fiat-jeps
koeajeltiin vielä unoa, kortti mulle on nähtävästi tulossa tämän kuun aikana ja sain samalla ajoharjoittelua hieman, oli perhetuttu n. 60v sanomassa painavan sanansa myös autosta, yritin nyt alustavasti neuvotella että leimattuna sais 400 euroon, kahtia renkaita ei tule mukaan, mutta periaatteessa jotkut miltei loppuunajetut ehkä sais jos kuitenkin kinuais.
helmat on siistit, ruostetta ei muuallakaan, paitsi takalasin alareunassa pikkukolikon kokonen läiskä.
eli siis lainaten vinkkien antajaa
"""""""""Helmapellit ovat herkät ruostumaan, joten tarkista niiden ulkonäkö ja kurkkaa, onko pohjaa miten suojattu.
Takaiskareiden suojakumit (takakontissa niiden mustien tötteröiden alla, pyöräkotelon päällä) ovat myös mahdollisesti hajonneet tai murtuneet löysien iskareiden tai jousien takia.
Nämä osat on 5-10e hintaisia ja helpot vaihtaa.
Etupyörätuenta saattaa ajan mittaan väljistyä.
Sen huomaa kolinasta kuoppaan tai lanaamatonta hiekkatietä ajaessa.
Lisäksi esim. tyhjäkäyntiä ohjaileva tekniikka tuppaa jumiutua. """"""""
- Ne on ilmaisia
Jos tuo "80-lopun" tarkoittaa samaa kuin vuosimalli 1989, ja kyseessä on aivan perus-Uno, 55, auton arvo on noin 200 euroa.
400-500 eurolla saa jo samanikäisiä kaksilitraisia 626 mazdoja jotka on oikeasti autoja unoon verrattuna. Itselläkin sellainen seisoo pihassa, vesipumppu hajosi, mutta jos joku kaipaa niin auto on myynnissä, vuosi ajoaikaa.
Niin, unon ostoa puoltaa tietysti se että siinä on nollabonuksilla pienempi vakuutus, se että se on lähellä tarjolla ja se että autossa on suhteellisen pieni kulutus.
Ja, jostakinhan se on aloitettava.- fiat-jeps
nyt on kortti taskussa ollu kaks päivää ja auto meni leimaan tänään, ajanu sillä jo 250km ja upea peli. kyl autoonkin on helppo rakastua..;)
hinnaksi sovittiin sitten tuo 400e ja jarruremontti tehtiin, myös muuta uudehkoa osaa mm. lämpövastus yms. tasasta kyytiä tarjosi, vauhtia kokeilin 135kmh mittarin mukaan eikä täristäny
ei sillä että kaahailisin, muuten pidän vauhdin 80-90kmh, mut kulutus hirvittää, arviolta vei sen 8 litraa satasella, vaikka ajoin niin taloudelllisesti kuin osasin,, no ehkä se ajotapa tästä vielä jalostuu
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124390MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar862240Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5571734Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1011461Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671167Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331098- 51008
Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt218971Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60913Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3898