1. Missä kävit leikkauksessa?
2. Olitko kipeä, tosi kipeä vai järkyttävän kipeä? Kuinka kauan kesti, että pystyit normaalisti liikkumaan (esim kävelemään) ilman pahempia kipuja?
3. Jouduttiinko napasi siirtämään? Jos, niin miltä siirretty napa näyttää? Näkyykö arpi navan ympärillä selvästi?
4. Kauanko meni, että maha oli "esittelykunnossa"? Voisiko 2kk leikkauksesta käyttää bikineitä?
5. Oletko tyytyväinen, että menit ko. operaatioon? Menisitkö uudelleen?
Kiitos jos jaksatte vastailla. Itse olen menossa tuohon toimenpiteeseen 28.5. JKL:ään ja moni juttuu pelottaa ja mietityttää. Erityisesti se, että onko maha sitten varmasti paremman näköinen kuin nyt, kun mulla joudutaan napa siirtämään... Voinkohan enää koskaan käyttää bikineitä.
Vatsanahan kiristyksessä käyneille kysymyksiä:
37
9512
Vastaukset
- miruu
Hei, olen myös menossa samaan toimenpiteeseen Jyväskylään toukokuun alussa plastiikkakirurgian sairaala Kl:ään. Mihin sinä menet? Ens perjantaina käyn konsultaatiossa ja sitte ei olekaan pitkä matka enää leikkuuseen ;)
- makkaramaha
Minä olen menossa Plastiikkakirurgipalvelu Ludwigiin, joka toimii Suomen Terveystalon tiloissa. Viime viikolla olin konsultaatiossa ja leikkaus alkoi tuntua paljon konkreettisemmalta - ja pelottavammalta.
Tuolla KL:ssä leikkaus taisi olla vähän Ludwigia halvempi? Mulla se maksaa vähän alle 4200e. Valitsin paikan parin tuttavan suosituksesta. - lurppasilmä
makkaramaha kirjoitti:
Minä olen menossa Plastiikkakirurgipalvelu Ludwigiin, joka toimii Suomen Terveystalon tiloissa. Viime viikolla olin konsultaatiossa ja leikkaus alkoi tuntua paljon konkreettisemmalta - ja pelottavammalta.
Tuolla KL:ssä leikkaus taisi olla vähän Ludwigia halvempi? Mulla se maksaa vähän alle 4200e. Valitsin paikan parin tuttavan suosituksesta.itselle tehty siellä silmäluomileikkaus ja sen teki Rintamäki ajattelin vaan kun siellä näyttää leikkaavan myös pari muuta Plastiikkakirurgia Muuronen ja Hukki
- miruu
makkaramaha kirjoitti:
Tuolla KL:ssä leikkaus taisi olla vähän Ludwigia halvempi? Mulla se maksaa vähän alle 4200e. Valitsin paikan parin tuttavan suosituksesta.Yritin vielä terveyskeskuksen kautta saada lähetettä toimenpiteeseen. Mutta kielteistä näyttivät. Oli mulla kans sama paikka mielessä kuin sinullakin. Mutta valitsin sitten halvemman. Toivottavasti kaikki menee nyt hyvin. Perjantaina on lääkäriaika ja ens viikon tiistaina sitte toimenpide. Kiiruuksi menee mulla nyt aikataulu ;)
- makkaramaha
lurppasilmä kirjoitti:
itselle tehty siellä silmäluomileikkaus ja sen teki Rintamäki ajattelin vaan kun siellä näyttää leikkaavan myös pari muuta Plastiikkakirurgia Muuronen ja Hukki
...leikkaa kuin sutkin eli Rintamäki.
- makkaramaha
miruu kirjoitti:
Yritin vielä terveyskeskuksen kautta saada lähetettä toimenpiteeseen. Mutta kielteistä näyttivät. Oli mulla kans sama paikka mielessä kuin sinullakin. Mutta valitsin sitten halvemman. Toivottavasti kaikki menee nyt hyvin. Perjantaina on lääkäriaika ja ens viikon tiistaina sitte toimenpide. Kiiruuksi menee mulla nyt aikataulu ;)
Tulethan sitten kertomaan tänne miten meni?
Itselläni on vielä melkein kuukausi jännitettävää... - miruu
makkaramaha kirjoitti:
Itselläni on vielä melkein kuukausi jännitettävää...Juu täältä saa lukea sitte mun terveiset leikkuun jälkeen. Onkin sitte kotona aikaa kirjoitella toipumisen lomassa. Onneksi on töistä lomaa 17.6 asti ;)
- miruu
makkaramaha kirjoitti:
Itselläni on vielä melkein kuukausi jännitettävää...Hei, Nyt on vatsa hoikka ja kaikki sujui tosi hyvin. Leikkauksen jälkeen seuraava aamu tuntui vaan raskaalta. Ajattelin silloin, että mihin olen taas itteni pistänyt. Tätäkö tää nyt on monta viikkoa kovaa tuskaa. Sanoinkin, että minusta ei taida olla sinä päivänä kotia lähtijäksi. Mutta siinä sitte kun nousin ylös ja hetken taas makailin, niin olo alko paranemaan äkkiä. Kohta kävelin kumarassa veskiin ja iltapäivästä tuli hakija. Oli aivan ihana henkilökunta. Paikka siisti ja siellä viihtyi. Jatkossa ei tartte enää paikkaa miettiä jos jotain muuta toimenpidettä tarttis. Masu on hoikka ja olo on todella aurinkoinen. On kiva kesää odotella ;))
- Anonyymi
miruu kirjoitti:
Hei, Nyt on vatsa hoikka ja kaikki sujui tosi hyvin. Leikkauksen jälkeen seuraava aamu tuntui vaan raskaalta. Ajattelin silloin, että mihin olen taas itteni pistänyt. Tätäkö tää nyt on monta viikkoa kovaa tuskaa. Sanoinkin, että minusta ei taida olla sinä päivänä kotia lähtijäksi. Mutta siinä sitte kun nousin ylös ja hetken taas makailin, niin olo alko paranemaan äkkiä. Kohta kävelin kumarassa veskiin ja iltapäivästä tuli hakija. Oli aivan ihana henkilökunta. Paikka siisti ja siellä viihtyi. Jatkossa ei tartte enää paikkaa miettiä jos jotain muuta toimenpidettä tarttis. Masu on hoikka ja olo on todella aurinkoinen. On kiva kesää odotella ;))
Missä sinut leikattiin..siis kupunki?
- tetti2
1. H:ki, Siluetti. Kovaa kipua ei tarvinnut kokea ollenkaan.
2. Sairaalasta kotiin 2 yön jälkeen. Kävelemään pystyi ihan hyvin, mutta juoksulenkille en olisi lähtenyt :)
3.Napa siirrettiin, arpi ympärillä - nyt vuosi leikkauksesta arpi on huomaamaton.
4. Mahaa voi kyllä esitellä 2kk leikkauksesta, mutta bikineitä ei aurinkoon kannata laittaa, ennen kuin arpi on täysin parantunut = ei punota, turvota tms. Arpi pigmentoituu helposti, joten se kannattaa suojata aluksi teipillä.
5. olen tyytyväinen. - Kl-sairaalassa
Kuten otsikossa jo olikin,Jyväskylässä KL-sairaalassa lokakuussa 2006.
Kipuja ei ollut paljonkaan,ehkä sekin johtui paljolti siitä että olin todella suunnitellut asiaa jo kauan ja vatsani todella roikkui pahasti,joten en ajatellut niitä kipuja pääasiassa vaan tuijottelin ihaillen littanaa vatsaani vähän väliä peilistä.
Kävely onnistui hitaasti ja varovaisesti jo seuraavana päivänä,mutta itse ulkoilun kannalta ja muutenkin liikunnallisesti ajatellen siihen voi mennä 2-3 viikkoa.
Napaani siirrettiin eikä arpia siinä näy.
Esittelykunnossa vatsani oli noin parin kuukauden kuluttua kun kaikki turvotus laski ja iho tasoittui.
Ja operaatioon olen todella tyytyväinen,menisin uudelleen jos se olisi tarpeen!Hoitohenkilökunta ja lääkäri on kyseisessä paikassa TODELLA ihana!- oli helpottavaa!!
olipas ihanaa lukea tekstisi! Olen menossa samaan paikkaan samaan toimenpiteeseen lauantaina. Vaikka olenkin haaveillut toimenpiteestä esikoisen syntymästä asti, niin välillä kyllä mietityttää, että mihin oikein olenkaan ryhtymässä.
Takana on toisesta sairaalasta elokuulta toimenpide, josta jäi paha maku suuhun. Leikkaava lääkäri oli ylimielinen, jopa hieman avoimen halveksiva valintaani kohtaan ja henkilökunta oli kuin barbinukkelauma; puhumaton ja botoxin aiheuttaman ilmeettömyyden hallitsema. Tunnelma oli jäykkä ja näin "alalla olevana" totesin, ettei hoitajien toimintakaan ollut ihan katseenkestävää... Suoraan sanoen, sen jälkeen vasta aloin pelkäämään leikkaukseen joutumista vaikka 20 vuotta olen itse kirran puolella ollut ja nyt olen kuiutenkin taas menossa vapaaehtoisesti leikkaukseen. Tästä syystä siis mietityttää se lauantainen.
Ihanaa kuulla, että KL-sairaalassa meno on erilaista :) - miruu
Hei, kevensit minun oloa tosi paljon. Perjantaina menen konsultaatioon ja ens viikon tiistaina sitte toimenpiteeseen. Olen nyt kaikesta entistä varmenpi. Maha kevenee ja minulla olo kohenee. Niin on monenlaista kommenttia tääl netissä. Ja aina ei saa niitä vastauksia mitä haluais. Mutta nyt sain. Kevättä rinnassa ;))
- ???
oli helpottavaa!! kirjoitti:
olipas ihanaa lukea tekstisi! Olen menossa samaan paikkaan samaan toimenpiteeseen lauantaina. Vaikka olenkin haaveillut toimenpiteestä esikoisen syntymästä asti, niin välillä kyllä mietityttää, että mihin oikein olenkaan ryhtymässä.
Takana on toisesta sairaalasta elokuulta toimenpide, josta jäi paha maku suuhun. Leikkaava lääkäri oli ylimielinen, jopa hieman avoimen halveksiva valintaani kohtaan ja henkilökunta oli kuin barbinukkelauma; puhumaton ja botoxin aiheuttaman ilmeettömyyden hallitsema. Tunnelma oli jäykkä ja näin "alalla olevana" totesin, ettei hoitajien toimintakaan ollut ihan katseenkestävää... Suoraan sanoen, sen jälkeen vasta aloin pelkäämään leikkaukseen joutumista vaikka 20 vuotta olen itse kirran puolella ollut ja nyt olen kuiutenkin taas menossa vapaaehtoisesti leikkaukseen. Tästä syystä siis mietityttää se lauantainen.
Ihanaa kuulla, että KL-sairaalassa meno on erilaista :)että missä sairaalassa elokuinen leikkauksesi tehtiin?
- miruu
Ihanaa kuulla, että KL-sairaalassa meno on erilaista :)Hei, mukava kun nyt onnisti löytää samaan leikkaukseen lähteviä ja sitte vielä leikkauksen läpikäynneitä. Mulla aika ens viikolla. Olen tuon aikaisemman kirjoituksen lukeneena nyt entistä innostuneempi. Ihana odottaa hoikkaa vatsaa ja sitten myös tulevaa kesää. Toivotaan nyt että meillä molemmilla leikkaus menisi hyvin. Kaiken onnistumisen lähtökohta on mukava henkilökunta ja sitäkautta lähtevä tyytyväisyys. Pitääkin nyt alkaa suunnittelemaan Jyväskylään lähtöä ;))
- vaikean!!!
??? kirjoitti:
että missä sairaalassa elokuinen leikkauksesi tehtiin?
mitenköhän tähän nyt vastaisi, ettei joudu vaikeuksiin jos tulevaisuudessa haluaisi vielä vaikkapa rintansa korjauttaa -siellä kyseisessä paikassa kun leikkaa suomen paras "rintakirurgi".
Törmäsin aikaisemmin keskusteluun (silikonitytöt), jossa he olivat huomanneet esteettiseen kirurgiaan erikoistuneiden sairaaloiden henkilökunnan osallistuvan näihin aiheeseen liittyviin keskusteluihin joten anonymiteetti ei ihan ole suojassa jos kerron toimenpiteen, sairaalan jne. Paranoidista, ehkäpä, mutta kuitenkin muidenkin yleisesti tiedossa oleva asia. Joten sanotaan nyt vaikkapa näin, että kyseessä on helsingissä toimiva "sairaala", joka ei ole Nordströmin ;) - paras, parempi ?
vaikean!!! kirjoitti:
mitenköhän tähän nyt vastaisi, ettei joudu vaikeuksiin jos tulevaisuudessa haluaisi vielä vaikkapa rintansa korjauttaa -siellä kyseisessä paikassa kun leikkaa suomen paras "rintakirurgi".
Törmäsin aikaisemmin keskusteluun (silikonitytöt), jossa he olivat huomanneet esteettiseen kirurgiaan erikoistuneiden sairaaloiden henkilökunnan osallistuvan näihin aiheeseen liittyviin keskusteluihin joten anonymiteetti ei ihan ole suojassa jos kerron toimenpiteen, sairaalan jne. Paranoidista, ehkäpä, mutta kuitenkin muidenkin yleisesti tiedossa oleva asia. Joten sanotaan nyt vaikkapa näin, että kyseessä on helsingissä toimiva "sairaala", joka ei ole Nordströmin ;)Ajattelin, että puhuisit Siluetista.
No, siellä ei ole ainakaan paras rintakirurgi. - sivusta seurannut
paras, parempi ? kirjoitti:
Ajattelin, että puhuisit Siluetista.
No, siellä ei ole ainakaan paras rintakirurgi.mun mielestä paras rintakirurgi on Ludwig oy;ssä
- kolmoisvatsa
Ihanaa kuulla, että KL-sairaalassa meno on erilaista :)Oletko menossa nyt tämän viikon lauantaina? Minullakin on aika sinne nyt tulevana lauantaina! Meitähän on täällä paljon, Miruun kanssa jo kirjoiteltiinkin. Mikä leikkaus sinulle tehtiin elokuussa? Itselleni tehtiin tuossa elosyyskuun vaihteessa imetyksestä tyhjentyneiden rintojen täyttö Siluetissa Helsingissä. Minulle se kokemus oli loppujen lopuksi ihan ok. vaikka hieman eri käsitykset kirurgin kanssa kyllä oli siitä millaiset ovat hyväksytyt 40-vuotiaan rinnat operaation jälkeen.
Henkilökunta oli siellä rentoa ja osaavaa, mutta hinnat ovat kyllä ihan käsittämättömät pääkaupunkiseudulla!
Tuskin jaksaisin odottaa lauantaita, nyt vain jännittää, että iskeekö lasten sairastama flunssa just viikonlopuksi :(((
- Vatsakramppi
1. Kävin n. kolme viikkoa sitten Jyväskylässä myöskin. KL sairaalassa.
2. Järkyttävän kipeä olin leikkauspäivänä - ja myös ihan sekaisin. Toki kipulääkettä annettiin jatkuvasti. Seuraavana aamuna köpöteltiin jo vessaan. Kivut ovat olleet ns. siedettäviä toisesta viikosta alkaen, kannattaa popsia vaan koko ajan kipulääkkeitä - niin ettei sitä kipua tule. Nukkuminen on hankalampaa kuin käveleminen!
3. Napa siirrettiin ja on tosi siisti. Eikä siinä ole ympärillä mitään arpea. Tikitkin olivat navan sisällä.
4. Mulle sanottiin että turvotus yms. katoaa 3-6 kk:n kuluessa. Ehkä kesällä on jo jotain nähtävissä. Nyt ei todellakaan huomaa että olisi käynyt missään... kolme viikkoa vanhat farkut ei mene edes jalkaan.
5. En menisi - mulle tuli tosi paljon leikkauksen jälkeisiä komplikaatiota ja olenkin kironnut mielessäni, että miksi koskaan menin toimenpiteeseen. Mutta ehkä sitten puolen vuoden päästä kun näen lopputuloksen olen erimieltä.- miruu
Hei täältä Oulusta. Sinulla leikkaus takana ja toipuminen jo mukavalla mallilla. Eka viikko on pahin mikä täytyy ensin kestää. Mutta millaisia kompikaatioita sinulla tuli leikkauksen jälkeen?
- Vatsakramppi
miruu kirjoitti:
Hei täältä Oulusta. Sinulla leikkaus takana ja toipuminen jo mukavalla mallilla. Eka viikko on pahin mikä täytyy ensin kestää. Mutta millaisia kompikaatioita sinulla tuli leikkauksen jälkeen?
Hei Ouluun,
Toipuminen on alkanut nyt vasta kolmannella viikolla, koska kaksi ensimmäistä viikkoa meni komplikaatioista selviytymiseen.
Ensimmäinen takapakki tuli pari päivää leikkauksen jälkeen, kun hb tippui 60:neen sisäisen tihkuvuodon vuoksi. Jouduin sairaalaan veritankkaukseen ja vointi oli todella heikko. Siitä kun hivenen aloin toipua sain edellisestä johtuen haavatulehduksen - joka vei takaisin sairaalaan neljäksi päiväksi. Syön vielä pari viikkoa suun kautta antibiootteja. Sairaalassa tuli muita harmeja kun suonet eivät kestäneen todella vahvoja antibiootteja..ja menivät toinen toisensa jälkeen puhki.
Ei kannata pelästyä, uskon että mulla oli vaan tosi huono tuuri. Komplikaatioriskihän on kaikissa toimenpiteissä.
Mutta nyt tosiaan tuntuu että alan todella toipua! Olo on 100 kertaa parempi kuin maanantaina!
Tsemppiä sulle leikkaukseen.
- kolmoisvatsa
moi, meitä on siis nyt ainakin neljä täältä menossa lyhyen ajan sisällä kiristykseen. Tosi lohdullista ajatella, ettei ole ihan yksin näiden ajatustensa ja jännitystensä kanssa.
Tuleeko teille kummallekaan rasvaimua, vai kiristetäänkö vain nahkaa? Itselleni tulee ylä- ja alavatsan rasvaimut (?)ja navansiirto. Tosin tarvetta olisi kyllä koko vartalon rasvaimulle:))
Siskolleni tehtiin vatsanahan kiristys vuosi sitten. Bikineitä hän ei käyttänyt viimeiseen 15 vuoteen, mutta jo viime kesänä muutama kuukausi leikkauksen jälkeen hän osti bikinit, ja täytyy sanoa että kaunis oli. Hänelläkin siirrettiin napaa, mutta ompeleet olivat navan sisäpuolella, eikä päällepäin näkynyt heti leikkauksen jälkeenkään minkäänlaisia arpia. En tullut kysyneeksi miten KL.ssa tehdään, mutta kohtahan se selviää ; )
Itselläni ensimmäinen toimenpide aiheutti aluksi valtavan epätoivon ja olin ensimmäiset 6 viikkoa täysin varma, että olin tehnyt elämäni suurimman virheen. Rinnat olivat kivikovat, valtavat, kipeät ja täysin luonnottoman näköiset. Turvotuksen laskeutuessa ja kipujen kadotessa mieli muuttui ja nyt olen todella tyytyväinen, että uskalsin ryhtyä siihen. Voisin kuvitella, että tämänkin leikkauksen jälkeen olo on aluksi aika surkea ja maha näyttää varmaan kamalalta, mutta uskon ja toivon kaiken näyttävän paljon valoisammalta ja jälkitarkastuksen aikoihin.
Tsemppiä teille molemmille leikkaukseen, kirjoittelen maanantaina miten meni:)- makkaramaha
Sulla taitaakin olla operaatio jo ohi, toivottavasti onnistuneesti! Innolla odottelen kuulumisia leikkauksesta ja voinnista. Tietää sitten vähän mitä itsellä on edessä reilun 3 viikon kuluttua...
Mulle ei rasvaimua tehdä. Mulla ei ole varsinaisesti ylimääräistä mahaa, tai ehkä pieni löllerö, mutta mulla on sellainen ihan ryppyinen ja roikkuva iho mahassa. Ja aivan järkyttävän täynnä raskausarpia, lähtee nekin sitten suurin osa samalla kun tuo ylimääräinen nahka poistetaan. Reisissä olis kyllä rasvaa imettäväksi, mutta saa nyt olla...
Kiristettiinkö sulla vatsalihaksia? Mulle lääkäri ei osannut vielä varmaksi sanoa, että tarviiko multa niitä kiristää. Se on kuulemma sellainen asia, joka tässä leikkauksessa aiheuttaa jälkeenpäin pahimpia kipuja... - julkisella leikattu
makkaramaha kirjoitti:
Sulla taitaakin olla operaatio jo ohi, toivottavasti onnistuneesti! Innolla odottelen kuulumisia leikkauksesta ja voinnista. Tietää sitten vähän mitä itsellä on edessä reilun 3 viikon kuluttua...
Mulle ei rasvaimua tehdä. Mulla ei ole varsinaisesti ylimääräistä mahaa, tai ehkä pieni löllerö, mutta mulla on sellainen ihan ryppyinen ja roikkuva iho mahassa. Ja aivan järkyttävän täynnä raskausarpia, lähtee nekin sitten suurin osa samalla kun tuo ylimääräinen nahka poistetaan. Reisissä olis kyllä rasvaa imettäväksi, mutta saa nyt olla...
Kiristettiinkö sulla vatsalihaksia? Mulle lääkäri ei osannut vielä varmaksi sanoa, että tarviiko multa niitä kiristää. Se on kuulemma sellainen asia, joka tässä leikkauksessa aiheuttaa jälkeenpäin pahimpia kipuja...Minulle on nyt tehty kahdesti vatsankiristysleikkaus julkisella.
Ensimmäinen epäonnistui pahasti, mutta odotin toiveikkaana korjausta. Nyt on toisen operaation jälkeen kantti pettänyt täysin. Taidan hommata lääkityksen että jaksan jatkaa eloa eteenpäin. Kirurgi ei vetänyt ihoa ylävatsalta alaspäin lainkaan, joten alavatsa on timmi ja ylävatsa löllyää sen yläpuolella entisenlaisena. Makuuasennossa näyttää siltä että rintojen ja alavatsan välissä on paksu makkara vatsan ympäri.
Onko kellään tietoa asettuuko tällainen eriparisuus ajanoloon yhtään? Leikkauksesta nyt kaksi ja puoli viikkoa.
Tuntuu tosiaan kävellessäkin että alavatsa on tiukka, kiristää vielä haavatkin, ja ylävatsa oikein tutisee. - ryppyvatsa
julkisella leikattu kirjoitti:
Minulle on nyt tehty kahdesti vatsankiristysleikkaus julkisella.
Ensimmäinen epäonnistui pahasti, mutta odotin toiveikkaana korjausta. Nyt on toisen operaation jälkeen kantti pettänyt täysin. Taidan hommata lääkityksen että jaksan jatkaa eloa eteenpäin. Kirurgi ei vetänyt ihoa ylävatsalta alaspäin lainkaan, joten alavatsa on timmi ja ylävatsa löllyää sen yläpuolella entisenlaisena. Makuuasennossa näyttää siltä että rintojen ja alavatsan välissä on paksu makkara vatsan ympäri.
Onko kellään tietoa asettuuko tällainen eriparisuus ajanoloon yhtään? Leikkauksesta nyt kaksi ja puoli viikkoa.
Tuntuu tosiaan kävellessäkin että alavatsa on tiukka, kiristää vielä haavatkin, ja ylävatsa oikein tutisee.missä kaupungissa sinut leikattiin? itse menossa julkiselle 29 pv. Eipä ollut kovinkaan riemastuttavaa lukea sinun kohtaloasi tuosta leikkauksesta. Itse pelkään sitä todella paljon ja nyt vielä enemmän kun luin sinun tapahtumasta.
- kolmoisvatsa
makkaramaha kirjoitti:
Kiristettiinkö sulla vatsalihaksia? Mulle lääkäri ei osannut vielä varmaksi sanoa, että tarviiko multa niitä kiristää. Se on kuulemma sellainen asia, joka tässä leikkauksessa aiheuttaa jälkeenpäin pahimpia kipuja...ohi on! Kaikki meni todella hyvin, henkilökunta on tuolla kyllä ihan huippua niin kädentaidoiltaan kuin sosiaalisiltakin taidoiltaan. Ei voi kyllä muuta kuin antaa täyden kympin! Sinne menen ehdottomasti uudestaan!
Leikkaus oli ohi reilussa 2 tunnissa, olo oli aikasen kurja herättyään, mutta särkylääkkeet olivat taivaallisia, suorastaan leijuttavia. Ongelmia tuli kun piti lähteä ensimmäisen kerran kävellen vessaan -oksetti ja meinasi lähteä taju, mutta siitä se lähti pikkuhiljaa helpottamaan.
Kotiinlähtö leikkausta seuraavana päivänä kyllä vähän arvelutti, mutta rento asento autossa ja reilusti särkylääkettä jo ennen lähtöä, niin sekin sujui ongelmitta. Itse asiassa olen yllättynyt miten helposti kaikki sujui, kipulääkkeitä menee täällä kotona enää ihan minimimäärä. (Taitaapa tuo minimimääräkin kuitenkin olla suoraan verrannollinen kirjoitusvirheisiini -sorry)
Kannattaa muuten jo lähtiessään pedata sänkyyn pieni kohotus pääpuoleen ja muutama isohko tyyny jalkopäähän polvien/reisien alle laitettavaksi. Kotiin tullessa ei meinaan tee mieli juuri muuta kuin kaatua sänkyyn.
Joo, multa kiristettiin lihaksia ja auts, se todellakin on se kivuliain koko hommassa. Haava on noin 40cm mittainen ja ihan siisti, napa ei ole kovinkaan kaunis ja tihuttaa vieläkin vähän, mutta nämä kestää kyllä. Varsinkin ylävatsalla tuntuva sietämätön lihaskiristys on pahinta. Kipujen puolesta asennon voisi suoristaa ihan helposti, mutta oikaisu ei onnistu koska lihakset ovat NIIN kireällä, ettei yksinkertaisesti saa vedettyä hartioita taaksepäin. Tämä varmaan helpottaa viikossa, kun lihakset siitä tokenevat. Kaunis tämä vatsa ei tällähetkellä todellakaan ole! On valtavaa möykkyä ja kuoppaa, mustelmaa ja raskausarpiakin jäi aika paljon jäljelle :( ja ympärysmitta on turvotuksista johtuen suurempi kuin ennen leikkausta, tosin turvotus on laskenut ihan mukavasti jo. Kyllä tämä tästä, kuukauden päästä vasta katson vatsaani ja tulosta vähän kriittisemmällä silmällä nyt vain uskon ja toivon sen muuttuvan paremman näköiseksi viikko viikolta.
Minäkin mietin tuota reisien rasvaimua samalla, mutta luojan kiitos päätin jättää sen tulevaisuuteen. Sanoivat, että tämä vatsanahan kiristys on kivuliain toimenpide eikä siihen varmaankaan olisi ollut viisasta liittää muuta. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että implanttien laiton jälkeinen kipu ei ollut mitään verrattuna tähän. Tosin sekin on yksilöllistä ja riippuu varmaan siitäkin tulevfatko lihaksen alle vai päälle.
Tsemppiä sulle leikkaukseen, hyvään paikkaan olet menossa :) - mahamakkara
kolmoisvatsa kirjoitti:
ohi on! Kaikki meni todella hyvin, henkilökunta on tuolla kyllä ihan huippua niin kädentaidoiltaan kuin sosiaalisiltakin taidoiltaan. Ei voi kyllä muuta kuin antaa täyden kympin! Sinne menen ehdottomasti uudestaan!
Leikkaus oli ohi reilussa 2 tunnissa, olo oli aikasen kurja herättyään, mutta särkylääkkeet olivat taivaallisia, suorastaan leijuttavia. Ongelmia tuli kun piti lähteä ensimmäisen kerran kävellen vessaan -oksetti ja meinasi lähteä taju, mutta siitä se lähti pikkuhiljaa helpottamaan.
Kotiinlähtö leikkausta seuraavana päivänä kyllä vähän arvelutti, mutta rento asento autossa ja reilusti särkylääkettä jo ennen lähtöä, niin sekin sujui ongelmitta. Itse asiassa olen yllättynyt miten helposti kaikki sujui, kipulääkkeitä menee täällä kotona enää ihan minimimäärä. (Taitaapa tuo minimimääräkin kuitenkin olla suoraan verrannollinen kirjoitusvirheisiini -sorry)
Kannattaa muuten jo lähtiessään pedata sänkyyn pieni kohotus pääpuoleen ja muutama isohko tyyny jalkopäähän polvien/reisien alle laitettavaksi. Kotiin tullessa ei meinaan tee mieli juuri muuta kuin kaatua sänkyyn.
Joo, multa kiristettiin lihaksia ja auts, se todellakin on se kivuliain koko hommassa. Haava on noin 40cm mittainen ja ihan siisti, napa ei ole kovinkaan kaunis ja tihuttaa vieläkin vähän, mutta nämä kestää kyllä. Varsinkin ylävatsalla tuntuva sietämätön lihaskiristys on pahinta. Kipujen puolesta asennon voisi suoristaa ihan helposti, mutta oikaisu ei onnistu koska lihakset ovat NIIN kireällä, ettei yksinkertaisesti saa vedettyä hartioita taaksepäin. Tämä varmaan helpottaa viikossa, kun lihakset siitä tokenevat. Kaunis tämä vatsa ei tällähetkellä todellakaan ole! On valtavaa möykkyä ja kuoppaa, mustelmaa ja raskausarpiakin jäi aika paljon jäljelle :( ja ympärysmitta on turvotuksista johtuen suurempi kuin ennen leikkausta, tosin turvotus on laskenut ihan mukavasti jo. Kyllä tämä tästä, kuukauden päästä vasta katson vatsaani ja tulosta vähän kriittisemmällä silmällä nyt vain uskon ja toivon sen muuttuvan paremman näköiseksi viikko viikolta.
Minäkin mietin tuota reisien rasvaimua samalla, mutta luojan kiitos päätin jättää sen tulevaisuuteen. Sanoivat, että tämä vatsanahan kiristys on kivuliain toimenpide eikä siihen varmaankaan olisi ollut viisasta liittää muuta. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että implanttien laiton jälkeinen kipu ei ollut mitään verrattuna tähän. Tosin sekin on yksilöllistä ja riippuu varmaan siitäkin tulevfatko lihaksen alle vai päälle.
Tsemppiä sulle leikkaukseen, hyvään paikkaan olet menossa :)Kiva lukea, että olosi on suht hyvä. Ja hienoa, että leikkaus meni hyvin ja hoito oli hyvää.
Sä siis pääsit kotiin jo leikkausta seuraavana päivänä? Mä oon miettinyt, että jos ne siellä sairaalassa mulle vähääkään ehdottaa, että voisin jäädä toiseksikin yöksi, niin mielelläni jään. Mulla on nimittäin kotona 1,5v ja 3v muksut, joten ihan rauhassa toipuminen ei oikein onnistu ;). Anoppi kyllä on tulossa meille viikoksi apuun, mutta kyllä noi pienet silti äitin syliin haluavat.
Onko sulla navassa tikit sisään vai ulospäin? Mua huolettaa kaikista eniten se, miltä siirretty napa tulee näyttämään. Ja muutenkin kyllä koko leikkaus pelottaa aika paljon. Enää alle 3 viikkoa aikaa..
Kerrothan vielä jatkossakin toipumiskuulumisia! - Sartsa481
julkisella leikattu kirjoitti:
Minulle on nyt tehty kahdesti vatsankiristysleikkaus julkisella.
Tuntuu tosiaan kävellessäkin että alavatsa on tiukka, kiristää vielä haavatkin, ja ylävatsa oikein tutisee.Hei jos luet enää näitä niin kommentoisitko haluaisin kysyä paria seikkaa samat ongelmat minulla.
- upup
up.
- vatsanahka..
Teille jotka menossa kiristys leikkaukseen tai käyneille. Mitäs te olette mahtaneet painaa leikkaukseen meno hetkellä? Itse olen menossa kyseiseen leikkaukseen vaikkakin painoa on 70 kg. laihduttanut kylläkin 40 kg. Ja hyvin roikkuu. Mutta olen alkanut miettiä olenko "liian isokokoinen tuohon operaatioon"??
- epäonninen leikelty
Heippa!
Minut leikattiin Helsingissä. Ensimmäisessä leikkauksessa napaa kyllä siirrettiin, eli myös ylävatsaa laskettiin, mutta liian vähän. Toisessa leikkauksessa lähinnä trimmattiin alavatsalle jääneet ylimäärät ja arven väärä muoto (Oli kuin ankkuri nousten keskiviivalta ylös melkein napaan). Nyt arven muoto on hyvä.
Toisessa leikkauksessa lääkäri selitti ettei uskalla ottaa vatsaa liian kireälle kun on niin arpinen ettei välttämättä kestä. Kaksi muuta lääkäriä oli kyllä aiemmin sanoneet että reilusti voisi vielä kiristää. No, olen kuullut kuinka voi seurauksena olla jopa ihonsiirrot jos iho ei kestä kun on otettu liikaa. Julkisella ei kaikki uskalla ottaa riskejä.
Olin leikattaessa 82kg, noin kymmenen kiloa liikaa pituuteeni nähden. Ei estä leikkaamasta, mutta jos laihtuu sen jälkeen, tulee iho taas löyhemmäksi. - vatsanahka..
epäonninen leikelty kirjoitti:
Heippa!
Minut leikattiin Helsingissä. Ensimmäisessä leikkauksessa napaa kyllä siirrettiin, eli myös ylävatsaa laskettiin, mutta liian vähän. Toisessa leikkauksessa lähinnä trimmattiin alavatsalle jääneet ylimäärät ja arven väärä muoto (Oli kuin ankkuri nousten keskiviivalta ylös melkein napaan). Nyt arven muoto on hyvä.
Toisessa leikkauksessa lääkäri selitti ettei uskalla ottaa vatsaa liian kireälle kun on niin arpinen ettei välttämättä kestä. Kaksi muuta lääkäriä oli kyllä aiemmin sanoneet että reilusti voisi vielä kiristää. No, olen kuullut kuinka voi seurauksena olla jopa ihonsiirrot jos iho ei kestä kun on otettu liikaa. Julkisella ei kaikki uskalla ottaa riskejä.
Olin leikattaessa 82kg, noin kymmenen kiloa liikaa pituuteeni nähden. Ei estä leikkaamasta, mutta jos laihtuu sen jälkeen, tulee iho taas löyhemmäksi.Itsellä on kans sellainen n.10kg liikaa painoa pituuteen nähden (Pituus 166). Mutta eihän sitä tikku tarvitsekaan olla. Nämä julkisen puolen leikkaukset kyllä alkoi pelottaa. Mutta täytyypä sanoa sinne ennen kuin menen että ottavat niin paljon että myös navan yläpuoli "löysä" kiristyy. Itsellä on myös todella isoja raskausarpia ala vatsalla (leveitä).Tää leikkaus ollut mulle laihdutuksen jälkeen suurin haave kaikista ja pelottaa jos tää menee mönkään.Olis ihana vielä 7vuoden jälkeen kehdata mennä uimahalliin tai rannalle niin ettei ihmiset katsois pitkään.
Olisihan sitä muutakin korjattavaa vatsan lisäksi.
Käsivarren roikkuva nahka..
Sisäreisissä löysä nahka..
Rinnat on Ns. lituskat.
Huh.. on näitä vikoja, mutta kai se on loppuviimeksi hyväksyttävä,että eihän meidän kaikkien kuulukkaan olla samasta muotista tehty. Vatsanahka saa lähteä ja toivon mukaan onnistuneesti! Muut saa jäädä ja muistuttaa siitä että joskus painanut 118kg. - rajua!
vatsanahka.. kirjoitti:
Itsellä on kans sellainen n.10kg liikaa painoa pituuteen nähden (Pituus 166). Mutta eihän sitä tikku tarvitsekaan olla. Nämä julkisen puolen leikkaukset kyllä alkoi pelottaa. Mutta täytyypä sanoa sinne ennen kuin menen että ottavat niin paljon että myös navan yläpuoli "löysä" kiristyy. Itsellä on myös todella isoja raskausarpia ala vatsalla (leveitä).Tää leikkaus ollut mulle laihdutuksen jälkeen suurin haave kaikista ja pelottaa jos tää menee mönkään.Olis ihana vielä 7vuoden jälkeen kehdata mennä uimahalliin tai rannalle niin ettei ihmiset katsois pitkään.
Rinnat on Ns. lituskat.
Huh.. on näitä vikoja, mutta kai se on loppuviimeksi hyväksyttävä,että eihän meidän kaikkien kuulukkaan olla samasta muotista tehty. Vatsanahka saa lähteä ja toivon mukaan onnistuneesti! Muut saa jäädä ja muistuttaa siitä että joskus painanut 118kg.Minulla ei ole sentään ollut aivan noin raju BMI, mutta pelästyin kyllä kun se lipsahti sairaalloisen puolelle ja aloitin laihduttamaan. En kuitenkaan pystynyt kuin sen verran että pääsin tuon rajan alapuolelle. Nyt kun tuli kunnollinen tavoite, paino on pudonnut (BMI 27) ja sitten ne roikkuvat nahkareput on tulleet näkyviin. Mutta en päässyt julkiselle puolelle, kun tuo alavatsan makkara ei roikkunut sentään reisille saakka. Joudun siis menemään yksityispuolelle. Aioinkin jo sen tehdä samalla kun rinnatkin laitettiin tässä keväällä, mutta epäilin toipumista noin suuresta urakasta ja jätin vatsan korjauksen myöhempään aikaan kun pudotan vielä painoa muutaman kilon.
- kahdesti leikattu
vatsanahka.. kirjoitti:
Itsellä on kans sellainen n.10kg liikaa painoa pituuteen nähden (Pituus 166). Mutta eihän sitä tikku tarvitsekaan olla. Nämä julkisen puolen leikkaukset kyllä alkoi pelottaa. Mutta täytyypä sanoa sinne ennen kuin menen että ottavat niin paljon että myös navan yläpuoli "löysä" kiristyy. Itsellä on myös todella isoja raskausarpia ala vatsalla (leveitä).Tää leikkaus ollut mulle laihdutuksen jälkeen suurin haave kaikista ja pelottaa jos tää menee mönkään.Olis ihana vielä 7vuoden jälkeen kehdata mennä uimahalliin tai rannalle niin ettei ihmiset katsois pitkään.
Rinnat on Ns. lituskat.
Huh.. on näitä vikoja, mutta kai se on loppuviimeksi hyväksyttävä,että eihän meidän kaikkien kuulukkaan olla samasta muotista tehty. Vatsanahka saa lähteä ja toivon mukaan onnistuneesti! Muut saa jäädä ja muistuttaa siitä että joskus painanut 118kg.Hei!
Olen jo paremmalla mielellä vatsastani. Loppujen lopuksi täytyy sanoa että se näyttää PALJON paremmalta nyt kuin aiemmin. Eikä mun lähipiiri näe siinä mitään vikaa.
Oikeastaan se ettei vatsa ole tiukka saa sen näyttämään melko luonnolliselta. Ylä-ja alavatsan löysyyseroa ei seistessä näe, vaan vain vatsaa liikuttaessa ja maatessa ja käsin puristamalla ihoa sormien väliin.
Taidan olla aika vaativainen, kun olen tosiaan myös haaveillut tästä asiasta niin kauan, jo paljon ennen laihdutusta. Pudottanut olen yhteensä 24kg (sisältäen leikkauksissa poistuneet yhteensä n. 2,4kg).
Olen myös löysä käsivarsista ja reisistä, yöks, mutta mulla on neljä ihanaa lasta ja yritän ajatella että heille ja miehelle kyllä kelpaan, muille ei tarvitse!
Uskon että sinäkin kyllä takuulla tulet olemaan paremman näköinen kuin nyt, mutta kannattaa todella keskustella kaikki toiveet ja pelot ennen leikkausta. Itse olin niin naiivi että uskoin lääkärin tietävän mitä tekee. Kyllä, mutta eihän kukaan toisen ajatuksia ja toiveita tiedä ja jokainen joskus myös mokaa.
Olen lukenut että leikkausten jälkeinen masentuneisuus on yleistä, joten kai siihenkin kannattaa ajatuksena varautua. Ja oma mielikuvakin heltattomasta vatsasta voi olla ihan eri kuin se todellinen tulos.
Kaikkea on tullut pohdiskeltua kun olen yrittänyt sopeutua tähän. Mutta tosiaan, enää ei tarvitse pukeutua telttoihin ettei vatsanretale näkyisi! Huojentavaa.
Toivon kuule sulle upeaa lopputulosta ja hyvää mieltä! - RÖLLIMAHA
kahdesti leikattu kirjoitti:
Hei!
Olen jo paremmalla mielellä vatsastani. Loppujen lopuksi täytyy sanoa että se näyttää PALJON paremmalta nyt kuin aiemmin. Eikä mun lähipiiri näe siinä mitään vikaa.
Oikeastaan se ettei vatsa ole tiukka saa sen näyttämään melko luonnolliselta. Ylä-ja alavatsan löysyyseroa ei seistessä näe, vaan vain vatsaa liikuttaessa ja maatessa ja käsin puristamalla ihoa sormien väliin.
Taidan olla aika vaativainen, kun olen tosiaan myös haaveillut tästä asiasta niin kauan, jo paljon ennen laihdutusta. Pudottanut olen yhteensä 24kg (sisältäen leikkauksissa poistuneet yhteensä n. 2,4kg).
Olen myös löysä käsivarsista ja reisistä, yöks, mutta mulla on neljä ihanaa lasta ja yritän ajatella että heille ja miehelle kyllä kelpaan, muille ei tarvitse!
Uskon että sinäkin kyllä takuulla tulet olemaan paremman näköinen kuin nyt, mutta kannattaa todella keskustella kaikki toiveet ja pelot ennen leikkausta. Itse olin niin naiivi että uskoin lääkärin tietävän mitä tekee. Kyllä, mutta eihän kukaan toisen ajatuksia ja toiveita tiedä ja jokainen joskus myös mokaa.
Olen lukenut että leikkausten jälkeinen masentuneisuus on yleistä, joten kai siihenkin kannattaa ajatuksena varautua. Ja oma mielikuvakin heltattomasta vatsasta voi olla ihan eri kuin se todellinen tulos.
Kaikkea on tullut pohdiskeltua kun olen yrittänyt sopeutua tähän. Mutta tosiaan, enää ei tarvitse pukeutua telttoihin ettei vatsanretale näkyisi! Huojentavaa.
Toivon kuule sulle upeaa lopputulosta ja hyvää mieltä!Hei1 Olin selkävaivojen, moniraskauden ja ihottuman vuoksi yksityisellä plastiikkakirurgilla konsultaatiossa. Sain lähetteen julkiselle. Vatsalihakset ovat kuusi cm irti toisistaan ja ylävatsa pullottaa karmeasti ja alavatsa roikkuu helttoja. Julkisella puolella oli polilla ulkomaalainen lääkäri, joka päätti, että ensin korjataan mahd.tyrät ja vatsa ja sitten myöhemmin tehdään plastiikkakirurginen leikkaus. Nyt olin tyräleikkauksessa. Pelkkä verkko laitettiin ja vasta erikoistumassa oleva lääkäri ei koskenutkaan lihaksiin. Siis eihän plastiikkakirurgista operaatiota voi tehdä kunnolla enää, kun maha pullottaa ja lihakset ärvöttää auki. Plastiikkakirurginen toimenpide on tark. tehdä vasta joulukuussa, mutta eihän ne voi kuin leikata alavatsan helttoja. kyllä ottaa päähän, kun menin luottamaan arvauskeskusmaiseen hommaan ja minulle ei kiireen vuoksi edes kunnolla selitetty ja kieliongelmien, mitä oikein ollaan tekemässä. En varmana uskalla mennä minkään poropeukalon kynsiin enää, vaan vaadin todella vaikka yksityispuoleleta konsultaation. Varokaa ja ottakaa kunnolla selvää mitä teille aiotaan tehdä. haaveet inhimillisestä mahasta taidan nyt heittää, mutta otta apäähän, kun ensin luvattiin kuu taivaalta. varokaa, sillä kukaan muu ei välitä kropastanne kuin te itse!
- envälitä
Kiitos kysymästä. Otsanahan jälkeen nenä ei enää haista kun omia tuoksuja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1323807- 851895
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151741Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541402Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1231284VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu961258Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi371229- 701146
- 691023
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k102985