Paljonko teillä menee auton huoltoon rahaa?

Tee-se-itse-mies

Paljonko ajatte vuodessa, kuinka usein tulee huoltoväli täyteen että pitää esim. öljyt vaihtaa ja miten vanha auto kyseessä?
Selviättekö huolloista / korjauksista alle 500 eurolla vuodessa?
Mistä hankitte osat? Teettekö työt itse vai teetätätte korjaamolla?

Itsellä on 17v vanha auto, ajan n. 15.000km vuodessa, öljyt pitäisi vaihtaa 10.000 välein mutta väli on kasvanut tuohon kerran vuodessa / 15.000 - 2.500km ja teen mahdollisimman paljon itse. Jotkut osat hankin merkin varaosatiskiltä, toiset muualta. Esim. öljyn- suodattimen vaihto maksoi teetettynä n. 50 euroa kun itse tehtynä vain 25 euroa, tosin käytin vähän vaatimattomamman laatuista öljyä, osasynteettistä kun liikkeessä laitettiin täyssynteettistä, suodattimet oli samat.

Näinkin vanha auto kun on kyseessä niin remonttia tahtoo olla mutta vain pari kertaa on 500 euron raja ylittynyt vuoden jaksolla. Kalleimmat korjauskustannukset / vuosi ovat olleet yli 700 euroa, halvimmat pari kymppiä.
Huoltokustannuksissa halvimmillaan ei ole mennyt rahaa ollenkaan ja kalleimmillaan vähän toistasataa euroa vuodessa.

Esim. ajoneuvoverokin on tullut kalliimmaksi meikäläiselle kuin huoltokustannukset.

7

1064

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vulkan

Itselläni on vm. -91 Toyota Corolla 1.3 XLi. Laskin sen kokonaiskustannukset vuodelta 2006 mutta en eritellyt kiinteitä kustannuksia (esim. käyttömaksu, vakuutukset, katsastus) ja juoksevia kustannuksia (esim. polttoaine, huollot, renkaat). Tälle vuodelle olen tekemässä tarkemmin eritellyn laskelman.

Ajokilometrejä kertyi vuonna 2006 n. 10 000 ja kokonaiskustannukset olivat reilut 4 € /pv. Tein kaikki huollot ja korjaukset itse. Näin pienellä aika- ja kilometrivälillä on tietysti hankala sanoa mitään yleispätevää, mutta tuon maagisen neljän euron päiväkustannusten alle tuntui olevan mahdoton päästä.

Kilometrikohtaisiksi muutettuna kokonaiskustannukset olivat n. 15 snt/km.

Jos kustannuksiin lasketaan mukaan hankintahinnan kuoletus, voisi ajatella että se tekee noin euron per päivä. Varmaan aika lähellä totuutta kun tällaisesta autosta puhutaan. Silloin kilometrikustannuksiksi tulisi n. 18 snt.

Jos joku on onnistunut pääsemään jollain konstilla vielä halvemmalla, otan mielelläni vinkkejä vastaan. Tietysti voisi muuttaa 100 km päähän, kulkea kotterolla töihin ja kirjata muhkeat verovähennykset, mutta siihen leikkiin en taida ryhtyä.

• vuodessa

sellaiset 25.000 km. Yritän muistaa vaihdattaa öljyt ennenkuin 15 tkm tulee täyteen. Eli pari kertaa vuoteen vaihdatan öljyt. Käytän kyllä hyvää Castrolin öljyä ja vaihtokerta maksaa siinä 60-70 euroa. Joka toinen vuosi vaihdan ilmansuodattimen, taitaa maksaa kympin tai pari. Ilmastointilaitteeseen lisätään joka toinen vuosi 15-20 % ainetta ja se maksaa 15 euroa. Siinäpä nuo huollot eli siinä 150 euroa vuodessa menee ilman muita kuluvia osia. Auto on 13 vuotta vanha melkein tasan 300 tkm ajettu.

Kuluvia osia on mennyt viimeisen viiden vuoden aikana pakoputki kokonaisuudessaan katalysaattorista taakse, takajarrupalat ja koiranluut taakse. Sytytystulpat pitänee uusia koska niillä on jo yli sata tonnia tahkottu. Kytkinlevyn ja paineasetelman vaihto tullee eteen parin kolmen vuoden sisällä. Viime vuonna maalattiin alahelmat (pohjamaalia näkyi kiveniskemien jäljiltä) ja kustannus oli 200 euroa.

Motonetistä olen nuo osat tilannut samoin kuin uudempaankin autoomme. Öljynvaihdot teetän huoltamolla mutta muut remontit teen itse (poislukien pakoputken vaihto).

• 12c/km hinnalla

Vuodessa ei mene kovin paljon. Ajan 20tkm.

Öljyt pitää vaihtaa 1.5krt/v eli se tekee suodattimen kanssa n. 40€/v.

Muita suodattimia, sulkia, yms vaihtaessa menee ehkä n. 40€/v.

Rengas kulut ovat n. 60€/v.

Muuta huoltoa ei kai pitäisi olla. Vikoja ei nyt ole ollut, mutta kai niihin helposti menee 240€ sitten jos tulee muutama kohde, että pitää viedä korjaamolle. tulee vuodessa. Sanotaanko muuta huoltoa ehkä saa olla 120€/v.

Eli yhteensä 260€/v. Se tekee huoltokustannuksia 1.3c/km.

Pakolliset katsastukset, verot, ja vakuutukset ovat 540€/v, eli 2.7c/km

Bensaa menee 7.8c/km.

Autoni liikkuu siis alle 12c/km

• Vulkan

12 snt/km on kyllä todella hyvä saavutus.

Mikä auto on kyseessä?

Itse olen päässyt 15...18 snt/km välille siten että olen kyllä huoltanut auton ihan asianmukaisesti. Vaihdan öljyt säännöllisesti ja käytän synteettisiä öljyjä. Suojaan myös kotelot joka vuosi. Laskeskelin jossain välissä että tulee helpommaksi ja halvemmaksi ostaa 1000...1500 € hintainen auto useaksi vuodeksi ja huoltaa sitä hyvin, sen sijaan että ostaisi silloin tällöin 150 € kotteron jota pitäisi kuin viimeistä päivää ja vaihtaisi toiseen edellisen lauetessa.

• ajelen

ja se yksi öljynvaihto on korkeintaan jos sitäkään että aika halvalla pääsee, pakoputkea on saanut kerran korjauttaa ja jotain muuta mutta ilman tuollaisia menoja ei ole suuria kuluja. Autonkin saa pestyä työmaalla että niistäkään ei tule kuluja. VArsinaiset huollot on pakko teettää jossakin jos vikoja tai jotain sen suuntaista tulee, perkele noita ala korjaamaan kun aina puuttuu jokin työkalu ja hommaa kaatuu ekan minuutin jälkeen.

• köyhä oon

Kuka näitä jaksaa laskea ja mitä hyötyä siitä on!
      Kun on päästävä liikkeelle niin on päästävä.

• audi80

Itsellä mennyt huoltoihin kolmena viimeisenä vuotena 60 eur/40,05eur /tänä vuonna tähän mennessä 32,75eur. Riippuu aika pitkälle kuinka kalliit öljyt ostan. Yleensä ostan halvimmat ja vaihdan 18-20 tkm:n välein eli kerran vuoteen. Suodattimet uusinut kerran. Vanha ja väljä kone kulkee paskemmillakin öljyillä ja pysyvätpähän sisällä paremmin noi "tervat".

Jos tulee kalliimpia eteen niin myyn auton ja hankin uuden samanlaisen muutaman satkun kärryn. Katsastan jos menee läpi jos ei ajan leimatta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      297
      2671
    2. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      78
      2465
    3. SDP pelastaa uppoavan Suomen

2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis
      Maailman menoa
      55
      2205
    4. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      77
      1893
    5. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      125
      1672
    6. Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee

Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis
      Maailman menoa
      59
      1554
    7. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      137
      1447
    8. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      73
      1328
    9. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      88
      1140
    10. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      77
      1114
    Aihe