EGR venttiili

Tulppaus

Moniko on poistanut käytöstä pakokaasunkierrätyksen?Tuntuu järjettömältä karstoittaa kone moisella systeemillä.Olen nähnyt kuvia millaista jälkeä syntyy imusarjaan kun sinne johdetaan pakokaasuja.Noin 50% imusarjasta kun on tukossa,ei se voi olla vaikuttamatta auton kulkuun.Pitääkin irroittaa imusarja putsaamista varten ja tulpata EGR pois käytöstä.Kaikkee ne insinöörit keksiikään!!

39

41636

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olen

      riisunut kaikki ylimääräiset poiss vm 2007 autosta poistin myös katalysaattorin valot kyllä vilkkuu mut tehoa on paljon lisää

    • Putkeen

      Vito 110D -98 Kaikki oli paskaa täynnä ahtopaineetkaan ei noussut. Putsattiin ja tulpattiin, ni piristy kummasti. Savut 0,97(max 3,00)

    • pelisi

      jos ... ja jos ... juu nou ... but ... SSHHHHH ... vai mitä ? Myös täällä SSHHHH , ymmärrätkö , mitä vähemmän mölyä sitä vähemmän ... juu nou

      • saa tulla

        putken täydeltä mitä vaan,kunhan nokipäästöt pysyy alle 3,00 lukemassa,että silleen


      • havaitsee
        saa tulla kirjoitti:

        putken täydeltä mitä vaan,kunhan nokipäästöt pysyy alle 3,00 lukemassa,että silleen

        tulppaamisen niin aja et metriäkään ! PISTE

        Miksikö ?

        No siksi että autosi ei ole rekisteriotteen mukainen eli se ei kuulu (tod näk luokka 4) enään paperin mukaiseen vähäpäästöluokkaan !

        Tulppaaminen yleensäkään ei aina ole edes mahdollista jos auto on varustettu tunniste-antureilla tai sähköisellä egr-venttiilillä , alipaineohjatuissa ei yleisesti aiheuta vikamodia


      • Savun minimointia
        havaitsee kirjoitti:

        tulppaamisen niin aja et metriäkään ! PISTE

        Miksikö ?

        No siksi että autosi ei ole rekisteriotteen mukainen eli se ei kuulu (tod näk luokka 4) enään paperin mukaiseen vähäpäästöluokkaan !

        Tulppaaminen yleensäkään ei aina ole edes mahdollista jos auto on varustettu tunniste-antureilla tai sähköisellä egr-venttiilillä , alipaineohjatuissa ei yleisesti aiheuta vikamodia

        Katsastukseen mennessä voi kuulan ottaa pois letkusta, koska savutustestissä kaasu painetaan pohjaan ja silloin EGR-venttiili normaalisti toimiessaankin menee tukkoon!

        Kaasu pohjassa-ajamistilanteessa siis sillä, onko venttiili jollakin keinolla laitettu pysyvästi tukkoon vai pelaako se alkuperäisellä tavalla ei ole mitään eroa. Savun määrä on täsmälleen sama! Eroa tulee vain osakaasu-ajotilanteissa, siis normaalissa ajossa.


      • päästöihin ???
        Savun minimointia kirjoitti:

        Katsastukseen mennessä voi kuulan ottaa pois letkusta, koska savutustestissä kaasu painetaan pohjaan ja silloin EGR-venttiili normaalisti toimiessaankin menee tukkoon!

        Kaasu pohjassa-ajamistilanteessa siis sillä, onko venttiili jollakin keinolla laitettu pysyvästi tukkoon vai pelaako se alkuperäisellä tavalla ei ole mitään eroa. Savun määrä on täsmälleen sama! Eroa tulee vain osakaasu-ajotilanteissa, siis normaalissa ajossa.

        Ei kukaan

        Kyse on vaan siitä onko tulpattu vai ei ?

        Kuula letkuun , hah aiheuta ennenaikainen moottoririkko ?

        Miksikö ?

        No jos sä tukit kuulalla alipaineohjauksen ni läppähän (toivottavasti) menee kiinni , olen nähnyt urpojen räpellyksiä jossa alipaineohjaus on tukittu ja läppä onkin jäänyt aukiasentoon , arvaas onko paskaa imusarjassa ? No asiaan eli jos sä ajat vaikka vuoden läppä kiinni ni arvaappas onko paakkua läpän alla , sit kun sä vapautatkin yhtäkkiä läpän toimintaan menee sellasta kokkaretta yläkertaan että jopa venttiileitä menee paskaks kerralla

        Viisaintahan on olla koskematta alipaineohjaukseen , tekee vaan sokeän lätkän tiivisteeksi tuloputkeen läpän alle


      • yuiyuiyu7898
        havaitsee kirjoitti:

        tulppaamisen niin aja et metriäkään ! PISTE

        Miksikö ?

        No siksi että autosi ei ole rekisteriotteen mukainen eli se ei kuulu (tod näk luokka 4) enään paperin mukaiseen vähäpäästöluokkaan !

        Tulppaaminen yleensäkään ei aina ole edes mahdollista jos auto on varustettu tunniste-antureilla tai sähköisellä egr-venttiilillä , alipaineohjatuissa ei yleisesti aiheuta vikamodia

        Ei tarvitse edes tulpata muuttaa softaa niin että pysyy EGR kiinni koko ajan.


    • Maailma pelastuu!

      Tuo EGR höpötys on ihan puhtaasti kökköä alusta loppuun ja perustuu ihmisten mielikuvaan siitä että ne pakokaasut ovat käyttökelvottomia ja kuuluvat pois sieltä moottorista. EGR on moottorinohjaukselle yksi työkalu vähentää palotilojen lämpötilaa ja sitä kautta saastepäästöjä.

      Jos sulla on joku vanha paska jossa on jokin alipainetoiminen EGR venttiili, niin todennäköisesti sen poistaminen poistaa karstoittumisongelman. Tehot tuskin lisääntyvät enkä oikein usko että karstoittuu muutenkaan, ellei pakokaasusi ole muutenkin "mustaa makkaraa". Nykyautoissa taas venttiillin ohittaminen aiheuttaa sen että tietokone huomaa että palolämmöt kasvavat ja EGR venttiilin avaaminen ei auta joten tehot laskevat.

      • egr:n

        avautuminen juuri lisää palolämpöä


      • mitä enemmän
        egr:n kirjoitti:

        avautuminen juuri lisää palolämpöä

        palotilanteeseen saadaan KYLMÄÄ hapekasta ilmaa sitä lämpöisempi on itse palotilanne , egr-venttiili laskee pakokaasua pakosarjasta ahtoilman sekaan jolloin palamislämpötila laskee .. joooolloin tätä määrättyä NOX-päästöä saadaan pienemmäksi


      • opel

        Mulla -opel vecra -91 1.6 tod laiska ,sanovat(korjaamolla) että vika egr venttiilissä koska rikki .Uusi maksaa yli 100 e ja imusarjan puhdistus ,töitä 3-4 tuntii ja tahtoisin tietää et kannattaako ja johtuuko nuo viat siitä et on laiska,kiihdytykses nykii ja bensa kelpaa n 8-9 l 100km normaalisti pienempi kulutus.Käykö jo käytetty ja miten testata et kunnos se.


      • älämaksaturhasta
        opel kirjoitti:

        Mulla -opel vecra -91 1.6 tod laiska ,sanovat(korjaamolla) että vika egr venttiilissä koska rikki .Uusi maksaa yli 100 e ja imusarjan puhdistus ,töitä 3-4 tuntii ja tahtoisin tietää et kannattaako ja johtuuko nuo viat siitä et on laiska,kiihdytykses nykii ja bensa kelpaa n 8-9 l 100km normaalisti pienempi kulutus.Käykö jo käytetty ja miten testata et kunnos se.

        onpas surkeita asentajia jos saa siihen kulumaan kolmekin tuntia, alle tunnissa saat omalla parkkipaikalla homman tehtyä.


      • 523525235523

        haistahan kuule paska. haluatko nähdä kuvia karstoittuneesta imusarjasta? haluatko nähdä kuvia imusarjasta sen jälkeen kun egr on tukittu?


      • ml213.
        523525235523 kirjoitti:

        haistahan kuule paska. haluatko nähdä kuvia karstoittuneesta imusarjasta? haluatko nähdä kuvia imusarjasta sen jälkeen kun egr on tukittu?

        No, karstoittumisella tarkoitetaan palotilassa olevien pintojen karstoittumista.Imusarja ei kerro mitään palotilojen karstoittumisesta.Ymmärätkö??


      • uiuyiouioui
        mitä enemmän kirjoitti:

        palotilanteeseen saadaan KYLMÄÄ hapekasta ilmaa sitä lämpöisempi on itse palotilanne , egr-venttiili laskee pakokaasua pakosarjasta ahtoilman sekaan jolloin palamislämpötila laskee .. joooolloin tätä määrättyä NOX-päästöä saadaan pienemmäksi

        Paitsi talvella jolloin EGR:n avautuu ja pyrkii lämmittämään kylmää imuilmaa. Eli on nyky dieseleissä auki koko talven ja tuskin sulkeutuu keväällä.


      • polttoaine säästyy
        egr:n kirjoitti:

        avautuminen juuri lisää palolämpöä

        Kun mootori on jo saastettu


      • VW-mään
        älämaksaturhasta kirjoitti:

        onpas surkeita asentajia jos saa siihen kulumaan kolmekin tuntia, alle tunnissa saat omalla parkkipaikalla homman tehtyä.

        Älä puhu soopaa joissakin autoissa joutuu laskemaan moottoria ja löysäämään moottorin apurungon irti.
        Kasauksen jälkeen tarkistetaan pyörien suuntaus.

        Etpä taida pihalla tunnissa tehdä kyseistä hommaa.


    • todellakki

      1.9TDi passatti vuosmallia '97 toimi pitkän aikaan huonosti, kävi hirveän kuulosesti ja ei meinannu nostaa kierroksia ku vaivalloisesti kahteen tonniin, kiihyttäminen oli ku traktorilla ajais!

      veikkailtiin jo et turbo hajonnu, ilmamassamittaria jne... jne...


      Loppujen lopuksi vika poistui irrottamalla EGR.n letkun ja tulppaamalla sen. Tulipa siinä kirottua vähän aikaa VAG.n insinöörejä mutta kiitos Jumalalle joku fiksu on tuonki joskus tajunnu kokeilla :) nimenomaan täältä Suomi24 sain apua tuohon ongelmaan.

      Kiitoksia neuvokkaille autoilijoille ja insinöörit, katsastus sekä EU haistakaa vi*tu!

      • toimii111

        ku myöhemmi irrotan imusarjan ja putsaan sen sekä vaihan rikkonaiset alipaineletkut..

        siitä huolimatta meno on nyt ihan erilainen, EGR on maailman huonoimpia keksintöjä.


      • trwetwetr

        ei kannata veikkailla vaan hankit obd2-kaapelin niin voit itse katsella mitä autosi tietokoneet ja niiden anturit sanovat. mm. maf (eli ilmamassamittarin) lukemat /ahtopaine /ym ym on helppo katsoa ja siitä näkee missä vika.

        eri paikkakunnilla löytyy myös henkilöitä jotka voivat tsekata sen sinulta. jotkut ilmaiseksi, toiset pientä korvausta vastaa.


      • Fyi Fittan
        trwetwetr kirjoitti:

        ei kannata veikkailla vaan hankit obd2-kaapelin niin voit itse katsella mitä autosi tietokoneet ja niiden anturit sanovat. mm. maf (eli ilmamassamittarin) lukemat /ahtopaine /ym ym on helppo katsoa ja siitä näkee missä vika.

        eri paikkakunnilla löytyy myös henkilöitä jotka voivat tsekata sen sinulta. jotkut ilmaiseksi, toiset pientä korvausta vastaa.

        Met täällä het keksittiin, missä se vika on. Se on siin merkissä, vaihda se logo siin keulassa, niin rupee pelaa.
        Meitsillä on aina johtotähtilogo, entisestä ajoneuvosta
        Met poistmma varmuuven vuoks koko putken. Katsastusingernööri meinas tukehtua kaasuun, mutta anto pöllyssään luvan käyttää mitin autoo.olihan meillä puukot ja sillä ei.


    • -------

      Kampikammionkaasut ja pakokaasut kierretään takaisin sylinteriin.
      Oli valmetin (traktorin, oikea työdiesel) ohjekirjassakin jo sanottu, että "jos ajoneuvo joutuu käymään olosuhteiden pakosta pitkän aikaa paikallaan, on sitä sen jälkeen hyvä kuormittaa raskaammin. Muutoin tyhjäkäyttöä tulisi välttää."

      • pösöukko

        Joo EGR tukittiin korjaamolla , sen jälkeen katsastukseen ja kaikki ok Peugeot Turbo Diesel -95


      • insinötrtti
        pösöukko kirjoitti:

        Joo EGR tukittiin korjaamolla , sen jälkeen katsastukseen ja kaikki ok Peugeot Turbo Diesel -95

        mten ajotietokoneen hälyn ja merkkivalon saa pois jos se tukitaan ja miten se tukitaan?


      • retgertertywy
        insinötrtti kirjoitti:

        mten ajotietokoneen hälyn ja merkkivalon saa pois jos se tukitaan ja miten se tukitaan?

        Tuskin -95 Peugeotissa syttyy mitään merkkivaloja jos EGR:n tukkii.


      • insinötrtti kirjoitti:

        mten ajotietokoneen hälyn ja merkkivalon saa pois jos se tukitaan ja miten se tukitaan?

        Ohjelmoimalla.

        Ei siitä tukkimisesta kylläkään kovin paljoa hyötyä taida olla. Haittaa kylläkin.


    • Dieselin lisäainetta

      Kierroksia ja DIESELIN lisäaine auttaa.

    • Lisäaine??

      Minkämoista lisäainetta on paras dieselin sekaan??

    • WWW.KERNITE.fi

      Lisäaine on korkea hiilivetytisle.
      Kuin lentokonepetroolia.

      Auttaa ainakin mulla.

      Nykyajan dieselpolttoaineet ovat liian kuivia ja voiteleva rikki puuttuu kokonaan.
      SCV-venttiilit kaipaavat voitelua, muuten ne jumittavat pienillä kierroksilla.

    • polttoaine säästyy

      Kaikki EGR ongelmat johtavat ajotavan virheista.
      Älä painaa ajettajessa kaasua pohjan, eteenkiin pienilla kierroksilla.
      Oikea vaihde, jos kierrokset alle 2000 ylämäkeen, vaihda alempaan.
      Viilennee mootoria mootorijarrutuksella.
      Suurin osa karstaa imusarjasta palaa 100-300km. Teho laskee sen aikana(siroile tuhka tuleen nuotiossa tai takkassa)

      • ymmärtämättömyydellä

        Saisiko tämän viestin suomeksi?


      • polttoaine säästyy
        ymmärtämättömyydellä kirjoitti:

        Saisiko tämän viestin suomeksi?

        En ollut koskaan hyvä oikeinkirjoituksessa jopa oman äidinkielessa, ehkä löytyy älykäs, joka pystyy tulkita kirjoitukseni. Halusin kerran autaa parkoja, jotka turhaan tuloksetta päästävät mustaa savua, kun he yrittävät pysyä rinnassa kiihdytyksessa bussini kanssa.


    • masa 39

      Ave ei vetänyt pienillä kierroksilla ja savutti runsaasti,erg venttiili jäänyt auki. vika valot palaa kokoajan.
      Päästömittaus 2,37 sais olla korkeintaan 1,50, tulpattiin venttiili ja päästöt vain 0.45 ja valot sammui ja veto taas kohdallaan ,savutus loppui. Katsastusmies ihmetteli kuinka hyvät arvot ovat. Nyt ajettu liki 1000 km eikä mitään varoitusvaloja ole syttynyt niin kuin jotkut väittävät.

    • jassut

      Voihan sen vanhoissa autoissa tulpata. Se rakennelma on vain NOX päästöjen pienentimiseen. Ei typenoksideja mitata katsastuksessa.
      Samalla moottorin terminen hyötysuhde voi nousta jonkin verran korkeamman palamislämpötilan vuoksi.
      Uusimmissa autoissa en suosittele kajoamaan k.o järjestelmään ,Yleensä syttyy moottorin vikavalo , jotkut moottoriohjaukset voivat mennä vikatilaan jolloin moottorin tehoa rajoitetaan.
      Voisi sanoa että jos autossa on keskuspaineruiskutus tai pumppusuuttimet niin ei kannata tulpata.

    • ArtoNyygtvisteri

      Osaiskos joku tulppausmestari neuvoa miten tuon tulppauksen tekis 3.0 Fiat Ducatoon. vm. 2009?
      Siinä lienee tuollainen alipaineella ohjattu tuo EGR?

    • Asiakastyhmävwskodaudi

      Kai pörhö hoitaa egr tulppauksen kun sutta myykin ilman takuuta

    • Anonyymi

      Tulppasin 2010 Volvo V70 egr:n. Teho parani, nykiminen loppui. Pakokaasun haju muuttui terävämmäksi. Sitten tuli mittaritauluun keltainen moottorivalo ja OBDlukija ilmoitti että "pakokaasujen kierrätysjärjestelmähäiriö". Piti purkkaa tulppaus, ostaa saksasta halavalla uusi egr venttiilin. Uusi toimii, mutta pikku hiljaa tuntuu nämä nokidiisselit aikansa eläneeltä tekniikalta, että Teslaan tekee mieli kyllä oikeesti vaihtaa...

      • Anonyymi

        No osta äläkä selitä. Ei ole Volvon jos olet niin tumpelo ettet osaa ottaa valoa pois päältä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      159
      1394
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1205
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      24
      1159
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1090
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1051
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      957
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      929
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      895
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      879
    Aihe