Kirjoittajan vastuu

ImpiKanerva

Oppiiko vanha koira istumaan? Näyttää oppivan jos näitä karavaanarikeskusteluja on uskominen. Kun lukee parin vuoden takaisia juttuja, niin niissä oli tulta ja tappuraa toisin kuin tänä päivänä. Mistä moinen johtuu, onko jengi tullut laiskaksi, vanhaksi vai missä mättää. Yhteishengestä tuskin on kyse, joten olisiko tyyntä myrskyn edellä? Tuntuu että kaikki muut paitsi Jesse ovat olleet tällä palstalla hiiren hiljaa. Ehtipä joku tuossa alempana huhuili myös minua mukaan. Mutta työkiireistä (monille niin tutut missiot, visiot ja strategiat ja niistä johtuva töiden keskittäminen, yhdistäminen ja uudelleen organisointi yms.) johtuen jutut ovat ehtineet jo toiselle sivulle, ennen kuin minulla olisi liiennyt aikaa kommentoida niitä. Toisaalta näkymättömyyteni ei ole johtunut siitä, että olisin unohtanut teidät saatikka ettenkö olisi seurannut näitä juttuja.

Nyt päätin kuitenkin yrittää jotain asiantynkää ja noita Jessen juttuja lukiessa tuli mieleen kirjoittajan vastuu lukijan mielikuvituksesta. Varsinkin kun kirjoitus ei sisällä rumia sanoja, mutta on leikkisällä huumorilla saatu näyttämään faktalta, johon lukijan on helppo uskoa. Mutta miten on, pitäisikö kirjoittajan olla vastuussa kirjoittamastaan tekstistä ja sitä myötä myös lukijan mielikuvituksesta?

19

1609

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mari l.

Jos joku täällä vaikkapa kertoo, millaisia ongelmia luovat alueilla päätään paukuttavat jäärät, niin onko se leikkiä?

Nehän tekevät koko karavaanariuden vastenmieliseksi, kuten monista kirjoituksista täällä ilmenee.

• höh

Kerropa mari(sija), kuinka vastauksesi sopii Impin kysymykseen?? Mitä leikillistä, todelta näyttävää oli väitteessäsi???

• Että -siiskö pitäisi kirjoittamaan ryhtyneen kirjoittaa aina vakavasti ja pelkkää asiaa, että ketunhäntä kainalossa kuljeskelevat lukijat ja irvikommentaattorit eivät saisi dis-informaatiota kirjoituksista???
      Kukapa meistä haluaisi ottaa vastuun viidenmiljoonankahdensadantuhannen lukijan huumorintajuttomuudesta??
      Olisikohan se uskottavuusongelman tulkinta syytä kuitenkin jättää kunkin lukijan itsensä riesaksi,olemmehan kaikki sentään lukutaitoisia ja kansakoulun käyneitä aikuisia?

Mietipäs vaikka porukassa mitä poliitikot esimerkiksi vaalien alla suustaan suoltavat, ja mikä on niiden juttujen vastuutaso ja totuusarvo vaalien jälkeen. Nämä sadut sentään julkisesti mainostetaan täyttä totta olevaksi.

Eiköhän oteta siis mallia sieltä,missä meidän kaikkien parhaat ja valtion virallisimmat totuudet julkituodaan, ja luotetaan siihen, että meillä on aina yhtä karaistuneita vastapelureita langan toisessa päässä, ei mitään Herkkä Hipiöitä.

• ImpiKanerva

Suonet lainauksen "Kukapa meistä haluaisi ottaa vastuun..." huh, huh siinä meillä vasta olisi elämäntehtävää hamaan tulevaisuuteen. Nämä keskustelut tahtovat olla jo muutenkin melko vakavaa ja kankeaa, joten huumorin lisääminen sopivassa suhteessa tuo lukemiseen mukavan kevennyksen.

Mutta jos tarkemmin analysoin lukemaani Jessen tekstiä, niin ajatus lukijan vastuusta syntyi siinä vaiheessa lukemista, kun mielikuvitukseni tai olkoonpa vaikka ajatuksen vapaus väitti kuvaa hyvinkin uskottavasta tapahtumasta. Lukijan olin kyllä tietoinen kirjoittajan vapaudesta käsitellä asiaa mutta siitä huolimatta mielikuvitus välitti viestiä, että olen tirkistelemässä hyvin intiimiä tilannetta. Ajatus sai lisäpontta, kun eräs täti-ihminen sydämistyi vallan tavattomasti luettuaan tekstin. Hänen mielestään tällainen teksti ei ole julkaisukelpoista puhumatta, että sitä levitetään julkisesti.

Sen tästä pohdinnasta voisi oppia, että jokainen meistä on itse vastuussa luetunymmärtämisestä ja meidän on myös osattava kontrolloida omaa mielikuvitusta. Eikä kirjoittaja mitenkään voi olla vastuussa siitä ettei lukija erota faktaa fiktiosta. Saatikka jos lukija samaistuu lukemaansa tekstiin ja näin pitää sitä henkilökohtaisena loukkauksena.

• hänchen
        ImpiKanerva kirjoitti:

Suonet lainauksen "Kukapa meistä haluaisi ottaa vastuun..." huh, huh siinä meillä vasta olisi elämäntehtävää hamaan tulevaisuuteen. Nämä keskustelut tahtovat olla jo muutenkin melko vakavaa ja kankeaa, joten huumorin lisääminen sopivassa suhteessa tuo lukemiseen mukavan kevennyksen.

Mutta jos tarkemmin analysoin lukemaani Jessen tekstiä, niin ajatus lukijan vastuusta syntyi siinä vaiheessa lukemista, kun mielikuvitukseni tai olkoonpa vaikka ajatuksen vapaus väitti kuvaa hyvinkin uskottavasta tapahtumasta. Lukijan olin kyllä tietoinen kirjoittajan vapaudesta käsitellä asiaa mutta siitä huolimatta mielikuvitus välitti viestiä, että olen tirkistelemässä hyvin intiimiä tilannetta. Ajatus sai lisäpontta, kun eräs täti-ihminen sydämistyi vallan tavattomasti luettuaan tekstin. Hänen mielestään tällainen teksti ei ole julkaisukelpoista puhumatta, että sitä levitetään julkisesti.

Sen tästä pohdinnasta voisi oppia, että jokainen meistä on itse vastuussa luetunymmärtämisestä ja meidän on myös osattava kontrolloida omaa mielikuvitusta. Eikä kirjoittaja mitenkään voi olla vastuussa siitä ettei lukija erota faktaa fiktiosta. Saatikka jos lukija samaistuu lukemaansa tekstiin ja näin pitää sitä henkilökohtaisena loukkauksena.

mielenkiintoisia pohdintoja Sinulta, mutta mitäpä olet mieltä sellaisesta kuin joukkohysteriasta? Joka silloin pari vuotta sitten valtasi mielet kun itse jouduin muutaman kaunaisen persoonan hyökkäyksien kohteeksi? Etuteltasta 'lainattiin' tekstejäni ja niiden ympärille kehiteltiin riekkujaiset johon sitten ns. perässähiihtäjien oli 'hauskaa' yhtyä.
        Kuka/ketkä olivat vastuussa luetun ymmärtämisestä silloin, ja ymmärrettiinkö sitä luettua lainkaan? Vai oliko vallalla se kanalauman joukkohysteria, kun yhtä nokitaan niin siihen muutkin sitten yhtyvät? Ymmärtämättä mistä oikein onkaan kysymys. No, minua ei sekään suuremmin haitannut, kuten olen sanonut teflonpinta minulla sellaiseen on. Enempi minä naatiskelin toisten totisuudesta.

Jessen juttuihin olen suhtautunut omalta osaltani ymmärryksellä, osa niistä on ollut ihan hauskoja, osa ei niin kovin hauskoja. Mutta kukapa meistä aina niin 'täydellinen' on?

Mutta siihen luetun ymmärtämiseen, vastuussa siihen on aina lukija, kukin omalta osaltaan, kirjoittaja on vastuussa siitä mitä on ylöspannut, mutta sen tulkinnasta on vastuussa aina se lukija, näin se vain on!

Ja jos näitä nettikirjoituksia kovin vakavasti ja tosissaan lukee ja 'ymmärtää' niin vaikeaksi käy täällä 'esiintyminen', parempi vain todeta että kas vain, tämä kirjoittaja tarjoilee tällaista visiota, liekö kovin tosissaan edes!?
        Eikä nämä tarinat mitään 'jumalansanaa' missään tapauksessa ole! Yhden henkilön näkemyksiä ja väittämiä asioista, ei kummempaa.

Että tämmöistä tällä kertaa. Pitkästä aikaa.

• ImpiKanerva
        hänchen kirjoitti:

mielenkiintoisia pohdintoja Sinulta, mutta mitäpä olet mieltä sellaisesta kuin joukkohysteriasta? Joka silloin pari vuotta sitten valtasi mielet kun itse jouduin muutaman kaunaisen persoonan hyökkäyksien kohteeksi? Etuteltasta 'lainattiin' tekstejäni ja niiden ympärille kehiteltiin riekkujaiset johon sitten ns. perässähiihtäjien oli 'hauskaa' yhtyä.
        Kuka/ketkä olivat vastuussa luetun ymmärtämisestä silloin, ja ymmärrettiinkö sitä luettua lainkaan? Vai oliko vallalla se kanalauman joukkohysteria, kun yhtä nokitaan niin siihen muutkin sitten yhtyvät? Ymmärtämättä mistä oikein onkaan kysymys. No, minua ei sekään suuremmin haitannut, kuten olen sanonut teflonpinta minulla sellaiseen on. Enempi minä naatiskelin toisten totisuudesta.

Jessen juttuihin olen suhtautunut omalta osaltani ymmärryksellä, osa niistä on ollut ihan hauskoja, osa ei niin kovin hauskoja. Mutta kukapa meistä aina niin 'täydellinen' on?

Mutta siihen luetun ymmärtämiseen, vastuussa siihen on aina lukija, kukin omalta osaltaan, kirjoittaja on vastuussa siitä mitä on ylöspannut, mutta sen tulkinnasta on vastuussa aina se lukija, näin se vain on!

Ja jos näitä nettikirjoituksia kovin vakavasti ja tosissaan lukee ja 'ymmärtää' niin vaikeaksi käy täällä 'esiintyminen', parempi vain todeta että kas vain, tämä kirjoittaja tarjoilee tällaista visiota, liekö kovin tosissaan edes!?
        Eikä nämä tarinat mitään 'jumalansanaa' missään tapauksessa ole! Yhden henkilön näkemyksiä ja väittämiä asioista, ei kummempaa.

Että tämmöistä tällä kertaa. Pitkästä aikaa.

Mikäli hitustakaan "vaatimatonta" nettipersoonaasi tunnen, niin Sinähän suorastaan kaipaat jatkuvaa parrasvaloissa poseeraamista. Joten saanen tästä päätellä, ettet tainnut ihan puhdas pulmunen olla itsekkään. Yksi tai useamman sai pienellä härnäyksellä ryhmässä olevat yksilöt juoksemaan yhteen suuntaan. Tästä syystä katson, että joukkohysteria on aika voimakas ilmaisu ja kyseisiä tapahtumia voisi ilmaista paremmin hämärtyneellä laumasokeudella.

• hänchen
        ImpiKanerva kirjoitti:

Mikäli hitustakaan "vaatimatonta" nettipersoonaasi tunnen, niin Sinähän suorastaan kaipaat jatkuvaa parrasvaloissa poseeraamista. Joten saanen tästä päätellä, ettet tainnut ihan puhdas pulmunen olla itsekkään. Yksi tai useamman sai pienellä härnäyksellä ryhmässä olevat yksilöt juoksemaan yhteen suuntaan. Tästä syystä katson, että joukkohysteria on aika voimakas ilmaisu ja kyseisiä tapahtumia voisi ilmaista paremmin hämärtyneellä laumasokeudella.

Miten niin 'vaatimaton' nettipersoona, eihän se niin ole Impi hyvä, kai nyt olet niitä arvioita lukenut minun 'vaatimattomuudestani', siis eräiden mukaan olen kaikkea muuta kuin vaatimaton. ;-)
        Enkä minä mitään 'kaipaa', parrasvaloissa poseeraamistakaan, onpahan vain nyt toistaiseksi ollut joutilasta aikaa tällaiseenkin puuhasteluun. Kymmeniä vuosia ei ollut aikaa, eikä 'kaipuuta' parrasvaloihin. Mutta jokainen saa pitää mielipiteensä, minustakin. Ei haittaa.

Se on totta että kyllä minäkin härnäsin, tarkoituksella, ja helppoahan se oli, siihen paljoa tarvittu. Ja kun on tekstifriikki, eli pitää kirjoittelusta, tulee sitä juttua enemmänkin kuin sallittaisiin, ja sehän ei kaikille sovi. Tasapäistäminen on ollut jo 40 vuotta vallalla, ei saa erottua joukosta. Jos kirjoittaisin kömpelösti harvakseen niin kukaan ei puuttuisi, mutta kun ...! Ja turhaa ryhtyä sitä narsismia tähän sotkemaan, sitäkin kun on monenlaista.

Mutta olen aiemminkin sanonut että hyvin opettavaista on ollut etenkin täällä osallistua turnajaisiin, ihmisistä olen oppinut enemmän kuin aiemmin yhteensä. Kaikenlaista, kateudesta, kaunaisuudesta, pahansuopuudesta jne. eli juuri meidän kaikkien perisynneistä. Prof. Liisa Kelti-Kangas Järvinen tietää meistä liki kaiken, hän on nuo termit lanseerannut. Ja minä lueskellut niitä tutkimuksia.
        Jos se joukkohysteria onkin sitten turhan tuhti sana niin kyllä siinä hyörinässä pari vuotta sitten oli piirteitä sellaisesta, ja yleensäkin suuresta innostuksesta saada joku latistettua.

Yksi merkillisyys esiintyi, ilmestyi niitä 'varaliimiksiä', kuka milläkin tarkoituksella ja menestyksellä, minä otin senkin positiivisena ilmiönä, sanotaanhan että ihminen on silloin huomioitu kun sitä parodioidaan, siitä tehdään pilakuva, matkitaan etc., saattaa ollakin niin. Että kiitti vaan.

Vielä yksi ärsyke peliin, eli minun käyttämät lainaukset, ne ovat olleet joillekin kummallisen kova pala, mikä siinä on ollut? Tavallisia, kaikkien tuntemia hokemia, oli ne sitten millä kielellä tahansa.

Tällaista tällä kertaa, Sinun kanssasi on ihan hauskaa vaihtaa mielipiteitä, asiallisesti, Impi!

• Alfred-Brandy
        ImpiKanerva kirjoitti:

Impi hyvä. Olen täysin samaa mielipuolta Hähnchenin kanssa sinun kirjoituksistasi. Mielelläni niitä luen minäkin.
        Tuota kirjoituksesi viimeisessä lauseessa olevaa ilmaisua hämärtyneestä laumasokeudesta en nyt kuitenkaan ihan ymmärrä.
        Tarkoitatko sillä sellaista laumasokeuden lievempää muotoa, jossa ilmaisun aiheuttama negatiivisuus ei ole enää niin vahva, koska käsite on hämärtynyt?
        Jotenkin tuntuisi, ettei sokeus voisi enää hämärtyä, eli näkökyky huonontua siitä, ettei näe yhtään mitään :-)

• ImpiKanerva
        Alfred-Brandy kirjoitti:

Impi hyvä. Olen täysin samaa mielipuolta Hähnchenin kanssa sinun kirjoituksistasi. Mielelläni niitä luen minäkin.
        Tuota kirjoituksesi viimeisessä lauseessa olevaa ilmaisua hämärtyneestä laumasokeudesta en nyt kuitenkaan ihan ymmärrä.
        Tarkoitatko sillä sellaista laumasokeuden lievempää muotoa, jossa ilmaisun aiheuttama negatiivisuus ei ole enää niin vahva, koska käsite on hämärtynyt?
        Jotenkin tuntuisi, ettei sokeus voisi enää hämärtyä, eli näkökyky huonontua siitä, ettei näe yhtään mitään :-)

Juuri tuota käsitteen hämärtymistä tarkoitin. Tällaisessa keskusteluympäristössä on meitä kirjoittajia kuin myös lukijoita melkoisen iso joukko ja jokaisella meistä on asiasta jokin mielipide. Mutta silloin jos jokin asia saa suhteettomat mittasuhteet liittyy mukaan aina myös nk. perässähiihtäjiä, joille alkuperäinen aihe on jäänyt hämäränpeittoon. Nämä myöhemmin mukaan tulleet hännystelijät ryntäävät laumana yhteen suuntaan, eikä kukaan heistä tiedä mistä ylipäänsä alun perin oli kysymys. Negatiivisesti kirjoittaessaan nämä jojomiehet/-naiset ovat hallitsematon tolkuton lauma joka antaa ulkopuolisille todella huonon kuvan koko harrastuksesta ja eritoten meistä karavaanareista. Juuri tällaiset ilman aivoja kirjoittavat "palstakunkkujen perseennuolijat" (isäpappaa lainaten) ovat pahimpia idiootteja.

Mutta näistä lieveilmiöistä huolimatta karavaanimatkailu on hieno harrastus.

• hänchen
        ImpiKanerva kirjoitti:

Juuri tuota käsitteen hämärtymistä tarkoitin. Tällaisessa keskusteluympäristössä on meitä kirjoittajia kuin myös lukijoita melkoisen iso joukko ja jokaisella meistä on asiasta jokin mielipide. Mutta silloin jos jokin asia saa suhteettomat mittasuhteet liittyy mukaan aina myös nk. perässähiihtäjiä, joille alkuperäinen aihe on jäänyt hämäränpeittoon. Nämä myöhemmin mukaan tulleet hännystelijät ryntäävät laumana yhteen suuntaan, eikä kukaan heistä tiedä mistä ylipäänsä alun perin oli kysymys. Negatiivisesti kirjoittaessaan nämä jojomiehet/-naiset ovat hallitsematon tolkuton lauma joka antaa ulkopuolisille todella huonon kuvan koko harrastuksesta ja eritoten meistä karavaanareista. Juuri tällaiset ilman aivoja kirjoittavat "palstakunkkujen perseennuolijat" (isäpappaa lainaten) ovat pahimpia idiootteja.

Mutta näistä lieveilmiöistä huolimatta karavaanimatkailu on hieno harrastus.

Kirjoitat Impi "tällaisessa keskusteluympäristössä ... iso joukko ... jokaisella meistä on asiasta jokin mielipide", aivan totta, näin on. Perustuu meissä olevaan eksistentialismiin, eksistentialistinen asenne on meissä 'sisäänkirjoitettu' jokaisessa, olemassaolon (elämän) 'arvo' on toiminnassa (kirjoittelussa) ja ihmisellä on vapaa tahto valintoihin (mielipiteisiinsä)! Kierkegaard aikoinaan selitti asian perusteellisesti.

Kuten minullakin on vapaa tahto kirjoitella tänne, tai olla kirjoittelematta. Siinä ei sen kummempaa tarvetta tai edes narsismia tarvitse motiiviksi nimetä. Mutta kuten jo sanoin, tai filosofi, niin jokainen muodostaa mielipiteensä itse, omista lähtökohdistaan, tarpeistaan, ennakkoluuloistaan, jonkun johdattelemana etc.!

Tällainen anonyymisaitti on malliesimerkki siitä asioiden 'hämärtymisestä', seuraa johtaajaa leikistä, puhtaasta pahansuopuudesta, yleensä enimmäkseen negaatioista, suhtautumisessa asioihin ja etenkin henkilöihin.
        Se parin vuoden takainen mylläkkä, "tulta ja tappuraa" oli juuri sitä silkkaa räyhäämistä jossa kaikki asiat kääntyivät kielteisiksi ja pyrkivät kohdentumaan yksittäisiin persooniin, ei välttämättä yksin minuun.
        Vanha englantilainen sananlasku sanoo: "Jos nostat takajaloilleen lampaan näet lampaan takajaloillaan, mutta jos nostat takajaloilleen lammaslaauman näet väkijoukon"! Näin se vain on!

Samaan ilmiöön ovat perustuneet esim. kuuluisat Lännen lynkkaussessiot, kyllä se puhdasta joukkohysteriaa oli ja on, joka ruokkii myös itse itseään. Kanalauma-ilmiö haavoittuneen lajikumppanin nokkimisessa!

Eli palataan alkuun, siihen asioiden hämärtymiseen, kun jokin ilmiö saa alkunsa ja pääsee jatkumaan aikansa, se ryhtyy vahvistamaan itse itseään, kuten pyörremyrsky tai paremminkin tornado, ja sen alkua ei sitten muistakaan kukaan, missä ja milloin alkoi!

Vielä niistä 'palstakunkkujen perseennuolijoista', niitä on ollut, niitä on ja niitä tulee aina olemaan. Sekin on 'sisäinen' tarve joissakin henkilöissä, helpompi hiihtää perässä kuin keksiä ihan itse asioita. Ja taas on ne asiat enemmän negatiivisia kuin positiivisia, siis mitä myötäillään. Suomalainenhan ei kiitä, on hiljaa, mutta kun voi/saa haukkua, avautuu se suu helpommin.

No, katsotaanpa nyt kuka tästä löpinästä pillastuu? Ja ryhtyy lyömään lyttyyn Hänchenin ajatuksia! Eiku siitä vaan. ;-))

Ps. Karavaanari harrastus ON hauskaa! Aina vaan.

• hänchen kirjoitti:

Kirjoitat Impi "tällaisessa keskusteluympäristössä ... iso joukko ... jokaisella meistä on asiasta jokin mielipide", aivan totta, näin on. Perustuu meissä olevaan eksistentialismiin, eksistentialistinen asenne on meissä 'sisäänkirjoitettu' jokaisessa, olemassaolon (elämän) 'arvo' on toiminnassa (kirjoittelussa) ja ihmisellä on vapaa tahto valintoihin (mielipiteisiinsä)! Kierkegaard aikoinaan selitti asian perusteellisesti.

Kuten minullakin on vapaa tahto kirjoitella tänne, tai olla kirjoittelematta. Siinä ei sen kummempaa tarvetta tai edes narsismia tarvitse motiiviksi nimetä. Mutta kuten jo sanoin, tai filosofi, niin jokainen muodostaa mielipiteensä itse, omista lähtökohdistaan, tarpeistaan, ennakkoluuloistaan, jonkun johdattelemana etc.!

Tällainen anonyymisaitti on malliesimerkki siitä asioiden 'hämärtymisestä', seuraa johtaajaa leikistä, puhtaasta pahansuopuudesta, yleensä enimmäkseen negaatioista, suhtautumisessa asioihin ja etenkin henkilöihin.
        Se parin vuoden takainen mylläkkä, "tulta ja tappuraa" oli juuri sitä silkkaa räyhäämistä jossa kaikki asiat kääntyivät kielteisiksi ja pyrkivät kohdentumaan yksittäisiin persooniin, ei välttämättä yksin minuun.
        Vanha englantilainen sananlasku sanoo: "Jos nostat takajaloilleen lampaan näet lampaan takajaloillaan, mutta jos nostat takajaloilleen lammaslaauman näet väkijoukon"! Näin se vain on!

Samaan ilmiöön ovat perustuneet esim. kuuluisat Lännen lynkkaussessiot, kyllä se puhdasta joukkohysteriaa oli ja on, joka ruokkii myös itse itseään. Kanalauma-ilmiö haavoittuneen lajikumppanin nokkimisessa!

Eli palataan alkuun, siihen asioiden hämärtymiseen, kun jokin ilmiö saa alkunsa ja pääsee jatkumaan aikansa, se ryhtyy vahvistamaan itse itseään, kuten pyörremyrsky tai paremminkin tornado, ja sen alkua ei sitten muistakaan kukaan, missä ja milloin alkoi!

Vielä niistä 'palstakunkkujen perseennuolijoista', niitä on ollut, niitä on ja niitä tulee aina olemaan. Sekin on 'sisäinen' tarve joissakin henkilöissä, helpompi hiihtää perässä kuin keksiä ihan itse asioita. Ja taas on ne asiat enemmän negatiivisia kuin positiivisia, siis mitä myötäillään. Suomalainenhan ei kiitä, on hiljaa, mutta kun voi/saa haukkua, avautuu se suu helpommin.

No, katsotaanpa nyt kuka tästä löpinästä pillastuu? Ja ryhtyy lyömään lyttyyn Hänchenin ajatuksia! Eiku siitä vaan. ;-))

Kyllä Sinä sitten kirjoitat kauniisti!

lainaus:
        "Sekin on 'sisäinen' tarve joissakin henkilöissä, helpompi hiihtää perässä kuin keksiä ihan itse asioita. Ja taas on ne asiat enemmän negatiivisia kuin positiivisia, siis mitä myötäillään. Suomalainenhan ei kiitä, on hiljaa, mutta kun voi/saa haukkua, avautuu se suu helpommin."

Minä olen joskus elätellyt toiveita, että tällaisia aktiivisia ja positiivisia kirjoittelijoitaa olisi enemminkin kuin on.

Valitettavasti ei ole.

Otetaan vaikka taas esimerkiksi tuo pohjoisten ajatusten vuo, pahimmillaan eripuraa kylvävä ja kiikkerämielinen jäkättäjä jänkältä,kun taas joskus parimmoillaan pikkuilkeä ja 'huvittava' kuin mikäkin mainosmies, oikein Stenu MEKistä!

Eipä kiinnosta Jessen positiiviset kirjoitukset lukijoita, mutta kun tarkoituksellisesti vähän heittää jäävettä tiettyyn munakoriin, niin jopa taas löytyy kommentaattoreita ja kaakatusta vaikka joka lähtöön. Sähinää ja sylkyä, ihan kuin olisi työnnetty hornanhehkua suitsuava ranstakka kalkkaron pesään!
        Sitäpä sieltä tuutista siis tulee, mitä tilataan.

Eli älkää nyt kaikki sentään ruvetko liiaksi hempeilemään.

Tosin mitäpä vastaanväittämistä positiivisuuteen kellään olisi, joten niinpä se positiivinen keskustelukin on aika kuollutta yhteishyrinää...

• viimeiseen
        hänchen kirjoitti:

"Ps. Karavaanari harrastus ON hauskaa! Aina vaan."

Kovin monille näille sivuille kirjoitteleville harrastus onkin sitten tässä, ei ole harrastevälinettä tai sitä ei saa maantielle purkamatta haponkestäviä lautaterasseja, raivaamatta turnipsipeltoon kulkutietä.
        Mutta aate on vahva ja hauskaa piisaa, vaikka mitään sanomista ei olisikaan ;)

• viimein sieltä
        viimeiseen kirjoitti:

Kovin monille näille sivuille kirjoitteleville harrastus onkin sitten tässä, ei ole harrastevälinettä tai sitä ei saa maantielle purkamatta haponkestäviä lautaterasseja, raivaamatta turnipsipeltoon kulkutietä.

Tarviiko aihepiirissä kiinnostuneiden aina olla ns.aktiivisia ja uusimman kaluston omistavia päätomisia harrastajia?Oisin ymmärtänyt niin, että vapaa keskustelu olisi avoinna kaikille asiasta kiinnostuneille oli vaunu tai auto tai vaikka ei olisikaan,ilman syyllistystä piharakennelmista tai tielle pääsemättömyydestä?Voisihan täällä joku selailija saada viime kipinän vaikka vaunun hankintaa,jos keskustelu pysyisi jollain tasolla edes asiallisena.Onhan monet karavaanarit jo iäkkäämpiä,joilla isommat retket on tehty,mutta halutaan olla samanhenkisten kanssa "kuulolla",koska heillä on sitä käytännön tietoa,mitä monilla nuorilla ei vielä ole, jota jakaa kiinnostuneelle.Ei jokainen keskustelu voi tietysti miellyttää kaikkia,eikä kaikki toisaalta ole kiinnostuneita joka asiasta.Tälläisthän on muidenkin harrastusen ja kiinnostusten kanssa,joten annetaan kaikille suvaitsevasti tilaa osallistua.

• hänchen
        viimeiseen kirjoitti:

tähänkin, eli kuten Kierkegard aikoinaan filosofoi "olemassaolon ARVO on toiminnassa ja ihmisellä on VAPAA tahto"! Joten voimme hyväksyä senkin karavaanariharrastukseksi että henkilö HALUAA esiintyä täällä, joka on nimetty 'karavaanarisaitiksi', jostakin syystä. Kun se halu on muuntunut TOIMINNOKSI, kirjoitteluksi, olemassaolon ARVO on täyttynyt tältä osin. Elämälle on löytynyt TARKOITUS, ja silloinhan asiat ovat hyvin. Välttämättä ei tarvitse olla sitä 'sanomaa', kaikki sanomisen arvoinen on sanottu jo moneen kertaan, 'ei mitään uutta auringon alla'! Joten voimme hyväksyä myös ne 'harrastajat' joilla ei ole niitä välineitä harrastukseen, heillä on kuitenkin halu ja tahto, olla mukana porukassa vaikka 'sanomista' ei välttämättä löydykään.

Myös se pitänee paikkansa että kun voit/haluat arvostella lähimmäistäsi, olet oikeassa tai et, se kohottaa sitä omaa itsetuntoa, näennäisesti, vaikka se Ison Kirjan totuus pitää edellen kutinsa: "Joka itsensä ylentää ..."!

Summa summarum, tämä nimenomainen saitti on erinomainen esimerkki meidän ihmisten raadollisuudesta, kun voi nimettömänä ampua puskasta niin ah ja voi kun se tuntuu niin hyvältä, saa purkaa sitä pahaa oloaan edes jonnekin, eikä siinä sinänsä mitään pahaa olekaan, kunhan sitä paskasankoa ei kaadeta kenenkään nimetyn henkilön niskaan, joutomaata riittää sen sangon tyhjäämiseen kyllä.

Joten kirjoitelkaapa ihmiset vain, kyllä bittitaivaaseen tai cyberavaruuteen bittejä ja bytejä mahtuu. Ei ole vielä kunnolla alkuun päästy! Että tämmöistä!

Harrastus ON hauskaa ja aate ON vahva! ;-))

• pena k

.... jotta kirjoottajan pitääs ottaa vastuu myös lukijan mahoollisesta lukihäiriöstä?...... taikka ymmäärtämiisonkelmastakin? Ymmärsitköhän juuri mitä kirjootit?..... :-)

• Alfred-Brandy

Jotenkin nyt tuntuu, että sinä itse "pena k" et ymmärtänyt mitä Impi kirjoitti. Hänhän esitti asian ihan selvässä kysymyslauseessa. "Pitäisikö...."
        Ei siis missään vaiheessa todennut asian olevan niin.

Luetun ymmärtämisen lisäksi ei olisi yhtään haittaa, vaikka kehittäisit myös oikeinkirjoitustaitoasi. Antamassasi näytteessä ei ollut mitään nautittavaa lukemista.

• ja vapaudet

Kirjoittaja on yksiselitteisesti vastuussa kirjoituksestaan.

Kirjoituksen julkaisija (tällä kertaa suomi24.fi - keskuslupastan pitäjä) on vastuussa julkaisemastaan materiaalista.

Lukijan mielikuvista ja -kuvituksesta on vastuussa lukija.

Mahdollisissa riita- ja oikeustapauksissa en usko mielikuvilla ja -kuvituksella olevan niin paljon näyttöarvoa kuin itse tekstillä (tuomarin / lautamiesten tulkitsemana). tosin tällaiset tapaukset vaativat selkeästi rikoksen tai rikkomuksen tapahtuneeksi.

Kirjoittajalla ja julkaisijalla on kuitenkin vahva asema ja oikeus sananvapauden ja sitä määrittävien lakien nojalla.

• hänchen

mielipiteenilmaisuvapaus on perustuslaissa turvattu vahvasti. Jopa ennakkosensuuri on vastoin lakia. Mutta kirjoituksistaan on jokainen kirjoittaja vastuussa itse, ensisijaisesti. Jos kirjoituksessa ylitetään jokin rikoskynnys, yleensä kunninloukkaus juttu, vastaa kirjoittaja siitä. Toissijaisesti vastuussa sellaisen kirjoituksen julkaisemisesta on kustantaja, sanomalehden, kirjan, nettipalstan jne.! On jo oikeustapauksia ja tuomioita nettipalstoilla tapahtuneesta kunnianloukkauksesta.
        Tällaisella anonyymisaitilla on syytä aina harkita mitä kirjoittaa ja etenkin jos sen kohdistaa henkilöön, loukkaavasti, ja samalla julkistaa tavalla tai toisella kohteen identiteetin. Palstaseriffi ei aina ehdi poistamaan sellaisia kirjoituksia hetikohta.
        Näin olen tämän itse mieltänyt.
        Edellinen kirjoitus, oliko sitten palstanpitäjän edustajan, oli asiallinen ja täysin totta.

• mukavaa kun,

Impi hyvä! Nyt kyllä yliarvioit itsesi ja tämän keskustelu palstan. Mitään tietoa tai totuutta ei tältä palstalta löydy. Jos joku uskaltaa kysyä aivan asiallista asiaa, on heti kymmenen "hyenaa" irvistelemässä hänelle eikä kukaan ole huolissaan, minkä mielikuvan kysyjä saa. Tuskin kukaan ottaa nämä Jessen ja kumppaneiden jorinat tosissaan (paitsi he itse). Siis huoli pois!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      6182
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4684
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      41
      3294
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      62
      3091
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      359
      1703
    6. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      11
      1498
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      71
      1391
    8. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1368
    9. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      241
      1308
    10. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1189
    Aihe