Mitä kannattaisi tehdä kun jossain vaiheessa varmaan tulee tarpeen auto yrityksen toiminnan kannalta.
Auton ei tarvitsisi olla mikään tilava tai tehokas, mutta ei mikään aivan lilliputti. Ilmastointi ja automa. vaihteet on listalla myös..
Olen miettinyt kolmea vaihtoehtoa:
1) ostan uuden
2) ostan muutaman vuoden käytetyn
3) leasing
Tuo leasing kiinnostaa siinä että kk-maksu korvaa huollot(norm. kulutusosat) ja renkaat eikä tarvitse miettiä auton arvonlaskua tms.
Mitä yksityisyrittäjä voi vähentää jos ostaa oman auton ja käyttää sitä tai leasing-auton? Jos siis auton ostaa toiminimen nimeen?
Saako polttoaineesta vähentää alvit alv-saamisiin? Enä muut kulut, huollot, pesut tms?
toiminimen auton hankinta
3
3797
Vastaukset
- Pikkufirmantj
Työskentelen Oy:ssä toimitusjohtajana ja minun työsuhdepirssin kuukausivuokrien arvonlisäverot ovat vähennyskelpoisia.
Meillä on yksi yrityksen omistama auto myös ja siitä saa verovähennykset mikäli sitä ei kukaan käytä yksityisajoihin. Verotarkastuksen kohdalle osuessa jo yksi ainoa yksitysajo tarkoittaa vähennysoikeuden menetystä. Jos en nyt väärin muista kirjanpitäjän selvitystä asiasta...- Ed.vastauksen kirjoittaja
Suoraan veroviraston sivuilta...
Voiko arvonlisäverotuksessa tehdä vähennyksiä?
Arvonlisäverovelvollinen yritys voi vähentää valtiolle tilitettävästä verosta toiselta verovelvolliselta
ostamansa tavaran tai palvelun hintaan sisältyvän arvonlisäveron, jos tavara tai palvelu on hankittu
vaihto- tai käyttöomaisuudeksi tai muuten verollisessa liiketoiminnassa käytettäväksi. Vähennysoikeus
edellyttää, että ostosta on olemassa lasku, josta käy selville siihen sisältynyt vero.
Tavaroista ja palveluista, jotka on ostettu yrityksen omistajien tai henkilökunnan yksityiskäyttöön
tai kuuluvat vähennysoikeuden rajoitusten piiriin, esim. edustusmenot ja eräät ajoneuvot, ei veroa
voi vähentää.
Kuten mainitsin jo pienikin yksityiskäyttö henkilöauton kohdalla meinaa sitten jonkinmoista laskua yritykselle. Ed.vastauksen kirjoittaja kirjoitti:
Suoraan veroviraston sivuilta...
Voiko arvonlisäverotuksessa tehdä vähennyksiä?
Arvonlisäverovelvollinen yritys voi vähentää valtiolle tilitettävästä verosta toiselta verovelvolliselta
ostamansa tavaran tai palvelun hintaan sisältyvän arvonlisäveron, jos tavara tai palvelu on hankittu
vaihto- tai käyttöomaisuudeksi tai muuten verollisessa liiketoiminnassa käytettäväksi. Vähennysoikeus
edellyttää, että ostosta on olemassa lasku, josta käy selville siihen sisältynyt vero.
Tavaroista ja palveluista, jotka on ostettu yrityksen omistajien tai henkilökunnan yksityiskäyttöön
tai kuuluvat vähennysoikeuden rajoitusten piiriin, esim. edustusmenot ja eräät ajoneuvot, ei veroa
voi vähentää.
Kuten mainitsin jo pienikin yksityiskäyttö henkilöauton kohdalla meinaa sitten jonkinmoista laskua yritykselle.itselläni on toiminimellä pakettiauto,jos käyttäisin sitä myös yksityisajoihin joutuisin pitämään ajopäiväkirjaa jonka perusteella auton kulut jaettaisiin yksityis ja yrityksen ajoihin ja niiden mukaan saisi vähentää auton kulut.eli 30 prosenttia yksityisajoa,auton kuluista 70 pros firman verovähennyksiin. mulla on henkilöauto omia ajoja varten joten saan pakun kaikki kulut firman verovähennyksiin, eli ostohinnan alvin,huoltokulut,vakuutukset ja polttoaineet,renkaat ym. liisinkistä en osaa sanoa mittään
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 583036
Kuka varasti Sisun rahat
Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!151063- 891018
- 50893
- 89874
Miten sulla on niin kaunis
Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t35781- 96774
Ajattelen sinua
vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu27670Luulet olevasi pidetty
Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap86635- 48595