toiminimen auton hankinta

fataali75

Mitä kannattaisi tehdä kun jossain vaiheessa varmaan tulee tarpeen auto yrityksen toiminnan kannalta.
Auton ei tarvitsisi olla mikään tilava tai tehokas, mutta ei mikään aivan lilliputti. Ilmastointi ja automa. vaihteet on listalla myös..

Olen miettinyt kolmea vaihtoehtoa:
1) ostan uuden
2) ostan muutaman vuoden käytetyn
3) leasing

Tuo leasing kiinnostaa siinä että kk-maksu korvaa huollot(norm. kulutusosat) ja renkaat eikä tarvitse miettiä auton arvonlaskua tms.

Mitä yksityisyrittäjä voi vähentää jos ostaa oman auton ja käyttää sitä tai leasing-auton? Jos siis auton ostaa toiminimen nimeen?

Saako polttoaineesta vähentää alvit alv-saamisiin? Enä muut kulut, huollot, pesut tms?

3

3797

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pikkufirmantj

      Työskentelen Oy:ssä toimitusjohtajana ja minun työsuhdepirssin kuukausivuokrien arvonlisäverot ovat vähennyskelpoisia.

      Meillä on yksi yrityksen omistama auto myös ja siitä saa verovähennykset mikäli sitä ei kukaan käytä yksityisajoihin. Verotarkastuksen kohdalle osuessa jo yksi ainoa yksitysajo tarkoittaa vähennysoikeuden menetystä. Jos en nyt väärin muista kirjanpitäjän selvitystä asiasta...

      • Ed.vastauksen kirjoittaja

        Suoraan veroviraston sivuilta...

        Voiko arvonlisäverotuksessa tehdä vähennyksiä?
        Arvonlisäverovelvollinen yritys voi vähentää valtiolle tilitettävästä verosta toiselta verovelvolliselta
        ostamansa tavaran tai palvelun hintaan sisältyvän arvonlisäveron, jos tavara tai palvelu on hankittu
        vaihto- tai käyttöomaisuudeksi tai muuten verollisessa liiketoiminnassa käytettäväksi. Vähennysoikeus
        edellyttää, että ostosta on olemassa lasku, josta käy selville siihen sisältynyt vero.
        Tavaroista ja palveluista, jotka on ostettu yrityksen omistajien tai henkilökunnan yksityiskäyttöön
        tai kuuluvat vähennysoikeuden rajoitusten piiriin, esim. edustusmenot ja eräät ajoneuvot, ei veroa
        voi vähentää.

        Kuten mainitsin jo pienikin yksityiskäyttö henkilöauton kohdalla meinaa sitten jonkinmoista laskua yritykselle.


      • Ed.vastauksen kirjoittaja kirjoitti:

        Suoraan veroviraston sivuilta...

        Voiko arvonlisäverotuksessa tehdä vähennyksiä?
        Arvonlisäverovelvollinen yritys voi vähentää valtiolle tilitettävästä verosta toiselta verovelvolliselta
        ostamansa tavaran tai palvelun hintaan sisältyvän arvonlisäveron, jos tavara tai palvelu on hankittu
        vaihto- tai käyttöomaisuudeksi tai muuten verollisessa liiketoiminnassa käytettäväksi. Vähennysoikeus
        edellyttää, että ostosta on olemassa lasku, josta käy selville siihen sisältynyt vero.
        Tavaroista ja palveluista, jotka on ostettu yrityksen omistajien tai henkilökunnan yksityiskäyttöön
        tai kuuluvat vähennysoikeuden rajoitusten piiriin, esim. edustusmenot ja eräät ajoneuvot, ei veroa
        voi vähentää.

        Kuten mainitsin jo pienikin yksityiskäyttö henkilöauton kohdalla meinaa sitten jonkinmoista laskua yritykselle.

        itselläni on toiminimellä pakettiauto,jos käyttäisin sitä myös yksityisajoihin joutuisin pitämään ajopäiväkirjaa jonka perusteella auton kulut jaettaisiin yksityis ja yrityksen ajoihin ja niiden mukaan saisi vähentää auton kulut.eli 30 prosenttia yksityisajoa,auton kuluista 70 pros firman verovähennyksiin. mulla on henkilöauto omia ajoja varten joten saan pakun kaikki kulut firman verovähennyksiin, eli ostohinnan alvin,huoltokulut,vakuutukset ja polttoaineet,renkaat ym. liisinkistä en osaa sanoa mittään


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      58
      3036
    2. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      15
      1063
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      89
      1018
    4. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      893
    5. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      89
      874
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      35
      781
    7. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      96
      774
    8. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      670
    9. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      86
      635
    10. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      595
    Aihe